načítám data...

Automobily vládců východu aneb exotická monstra pro vyvolené

19. října 2016, 07:22 24 komentářů Vojta Dobeš TopX

O limuzíně amerického prezidenta už bylo napsáno mnoho. Východní státy ale mají také své speciální stroje, vyhrazené jen vládcům země.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V Evropě bývá zvykem, že státníci jezdí zkrátka tím největším sedanem, který jejich země může nabídnout, nebo v případě, že se místní automobilový průmysl nekoná, zkrátka něčím, co vyrábějí v Německu. V Africe nebo Jižní Americe potřebujete obvykle obrovský černý Mercedes, nebo možná gigantické SUV, i když některým výstředním jedincům postačí třeba Volkswagen Brouk. V Austrálii vozí premiéra Holdenem Commodore, což je vlastně takové lepší policejní auto.

A potom jsou země, jejichž hlava se přece nemůže spokojit s tím nejlepším, co si mohou koupit obyčejní smrtelníci. Musí mít něco vlastního, něco speciálního, něco, co někdo jiný nemá. O automobilu amerického prezidenta toho již bylo napsáno přehršel, stejně jako o speciálním Bentleyi, který značka postavila pro královnu Alžbětu II.

Pojďme se podívat, čím jezdí pomazané hlavy na Východě.

Rusko: ZIL-4112P

Ruský prezident Vladimír Putin není zrovna typ člověka, který by se smířil s tím, být až druhý. Nebo nemít něco, co má jeho protějšek. Takže je jen logické, že když se Barack Obama vozí těžkotonážním obrněným transportérem maskovaným za Cadillac, musí mít Putin svoji vlastní variaci na totéž.

Po dvou dekádách, kdy ruští prezidenti kvůli problémům se spolehlivostí zanevřeli na domácí limuzíny a uchýlili se k prodlouženým verzích německých Mercedesů, se tak přede dvěma lety do Putinovy stáje vrátila tradiční značka. ZIL 4112-R byl postaven speciálně podle prezidentových požadavků a i když jeho design vychází z tradičních ZILů ze sedmdesátých let, jde v mnoha ohledech o poměrně moderní stroj. Pod obří kapotou se skrývá benzínový osmiválec o objemu 7,7 litru a gargantuovské rozměry umožnily vybavit ho spoustou luxusu, od minibaru a televize až po „nouzová“ křesla pro další dva cestující vzadu (kvůli kterým zde je také třetí pár bočních dveří).

Zní to velkolepě? Vládce Ruska je jiného názoru. Nový ZIL nenaplnil jeho vysoká očekávání a tak momentálně probíhá vývoj nové vládní limuzíny, která by měla být čistě ruským produktem a měly by se z ní zrodit i další varianty, jako například velké SUV. Pro vývoj se údajně počítá s částkou 150 až 400 milionů dolarů (3 až 8 miliard korun). Jak bude novinka vypadat se zatím neví, ale podle prvních náznaků se zdá, že největší inspirací bude velkolepý Rolls-Royce Phantom.

Čína: Hongqi L5 

Stejně jako Sovětský svaz, i Čína v době studené války vyráběla svoje vlastní vládní limuzíny. Ruským silnicím vládly od 50. let vozy Čajka M-13 a ZIL-111, oba inspirované americkými luxusními sedany Packard a vybavené vysoce buržoazními osmiválcovými motory pod kapotou. A ani v rudé Číně nebyla situace o mnoho jiná. Zde byla preferovaným dopravním prostředkem vládnoucí třídy „Rudá vlajka“, neboli Hongqi. První model této značky, označený CA72 se do výroby dostal 1958 a jeho design byl inspirován o několik let staršími modely amerického Chrysleru.

Podobně jako Čajka a ZIL vydrželo i původní Hongqi ve výrobě neobyčejně dlouhou dobu. Výroba modernizované verze CA770 se udržela až do osmdesátých let.

Když jejich výroba skončila, pokračovala značka v produkci o něco méně okázalých buržoazních výdobytků – tentokrát šlo o nikoliv okopírované, ale přímo v licenci vyráběné Audi 100. A když se objevila nutnost obnovit výrobu velkých limuzín, musela opět pomoci kapitalistická cizina. Nový model CA7460 totiž nebyl nic jiného než mírně upravená varianta amerického Lincolnu Town Car (modelu, který se nějakou dobu vyskytoval i v naší redakci), opět vyráběná v oficiální licenci.

Nová Čína si ale žádá novou vládní limuzínu, a tak vzniklo Hongqi L5. Zvenčí zřetelně odkazuje na původní CA72, ale pod povrchem se skrývá něco mnohem modernějšího a čistě čínského. Limuzína rozměry i luxusem odpovídající britskému Rolls-Royce, jemuž má také konkurovat – automobilka má v plánu prodávat tento luxusní stroj nejen vládě, ale i bohatým a úspěšným kapitalistům „Nové Číny“, lidem, kteří dnes často kupují právě značky Rolls-Royce, Bentley nebo Maybach. Nejnovější „rudá vlajka“ má dokonce pod kapotou vidlicový dvanáctiválec vlastní konstrukce.

Japonsko: Toyota Century Royal

Je zajímavé, že i když jsou společenské a ekonomické podmínky v Japonsku úplně jiné než v Rusku nebo Číně, i zde již od 60. let existoval vůz, víceméně vyhrazený pro vládnoucí vrstvy. Na rozdíl od Čajky nebo původního Hongqi si mohl Toyotu Century, představenou v roce 1964, koupit víceméně kdokoliv. Tedy, pokud na ní měl peníze. A to vždy představovalo hlavní kámen úrazu – velký, ze značné části ručně vyráběný sedan s osmiválcovým motorem byl svou cenou mimo dosah drtivé většiny Japonců. Jeho typickými majiteli byli kromě císařské rodiny a státníků především „kapitáni průmyslu“.

Cena totiž není to jediné, čím je Toyota Century výjimečná. A dnes už dokonce ani ne tím hlavním. Zatímco se totiž okolní svět vyvíjel a automobily s ním, Century zůstávala víceméně stejná. A i když v roce 1998 prošla velkým přepracováním, při kterém obdržela i nový motor V12, navenek vypadala stále jako relikt ze 60. let. Ostatní luxusní auta se stala modernějšími, více aerodynamickými, nabízela lepší jízdní výkony a spoustu dalšího. Ale Century se postupem času stala symbolem. Žádné jiné auto nevypadá jako Century a pokud s Century jezdíte (nebo se spíše necháváte vozit), znamená to, že už jste něčeho dosáhli.

Nezáleží přitom na faktu, že třeba takový Lexus LS460, nebo ještě spíše luxusní limuzíny z evropského dovozu, stojí víc peněz než Century. Jste v Japonsku, a tady lidé nedělají věci, které se neodpovídají jejich společenskému postavení. A abyste si mohli dovolit jezdit v Century, musíte už být opravdu někdo.

Císařská rodina to ale samozřejmě dotáhla ještě o další úroveň dál. Poté, co se začátkem nového století začalo na flotile osmi Nissanů Prince Royal projevovat stáří a jeden dokonce ve službě selhal, nechala si agentura zajišťující chod císařské domácnosti vyrobit čtveřici speciálních, prodloužených a zvýšených Toyot Century Royal, za cenu přibližně půl milionu dolarů (10 milionů Kč) za kus.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
19. října 2016, 08:10
0

Já nějak nevím. Při pohledu na tenhle vozový park mám pocit, že to budou všechno neskutečný sračky.

reagovat
custom1
19. října 2016, 10:43
1

Bral bych Toyotu Century, to je pecka! Hodně mi připomíná staré ameriky...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
19. října 2016, 10:49
-1

Aby ne, když jak Rusáci, tak Číňani kopírovali v USA a v Anglii.

Ev
Evlo
19. října 2016, 11:16
2

Century me neprislo, ze by neco kopirovalo, je to sice pocitove trochu town car, ale rozhodne ne kopie, spis jako kdyby nekdo rizl klasicky towncar bmw7. LS600hL treba na me takovy pocit robustnosti a luxusu nedela.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
19. října 2016, 11:41
-2

Tyhle země jsou specialisti na kopírování jiných značek. Vezmou tři - čtyři zavedený značky a jejich design překopírujou s nějakýma změnama na svoje přibližovadla a nový auto je rázem na světě.

be
beastar
19. října 2016, 12:00
3

Oni to snad vyjma Century plečky jsou a byly taky to byl trochu obraz auto průmyslu té země a co chtít od kanceláře s barem na kolech co ujede pár set km ročně.

BobAsh
19. října 2016, 14:16
0

Hongqi je sračka téměř určitě a ta příšernost pro Putina na tom nebude jinak - bude to nabubřelý, hnusný a bude to fungovat asi stejně jako slavná Armata nebo PAK-FA - hezký na papíře, ale pak to z přehlídky odtáhnou na špagátu.

Century je ale jinej případ, to je opravdu vrchol japonskýho luxusu a není to kopie ničeho - dvanáctiválec vyvinutej čistě pro Century, vnitřek z nejkvalitnějších látek, protože kůže dělá moc hluku a takový věci. Navíc to nejspíš vydrží věčně. A v UK se daj koupit za rozumný prachy, mít rozpočet, tak si jednu koupím.

Flanker
19. října 2016, 14:34
0

Tak Rusy, hlavně co se týče vojenských technologií, bych určitě nepodceňoval. Nechci však začínat diskuzi na politické téma, jelikož to postrádá smysl.

Ten ZiL podle mně vypadá dobře, i když já osobně fandím všem designovým evolucím starých aut (až na některé výjimky).

Co se týče Century tak věřím, že si Japonci jako vždy poradili na výbornou, v tomhle případě obzvlášť.

BobAsh
19. října 2016, 18:14
1

To není politická debata, to je technická debata - špičková ruská technika (jako zmiňovaná Armata nebo PAK-FA) je fakt špičková. Za předpokladu, že funguje, a že se jí podaří nasadit. Zatím ale jejich špičkové zbraně vesměs nejsou operačně nasaditelné a i kdyby byly, tak jich je strašně málo, protože nemají peníze na to, postavit jich dost.

Flanker
19. října 2016, 23:12
-1

To je otázka času. Nejprv se to musí samozřejmě otestovat a musí se vychytat všechny mouchy, pak to bude operačně nasaditelné. Tohle myslím dělají všechny země stejným spůsobem. To, že například v USA mají svou F22 už asi deset let je fakt, ale taky to nevyvinuli ze dne na den. IMHO pokud bude potřeba, tak to postaví v krátkém čase, stejně jako jiné silnější země.

Ano, je to technická otázka, ale ten tvůj špagát u mě vyzval pocit, že máš nesprávné informace, nebo prostě nemáš rád nějakou zemi a hned si z ní po přečtení nějaké kachny musíš utahovat. Pak to často vyústí v debatu o politice, jež nemá konce. Přesvědčovat někoho, že v Rusku nejezdí medvědi na kolech, ale taky že tam není všechno ve zlatě jako v Moskvě by bylo stejný jako snaha přesvědčit o opaku chlápka, který tvrdí že všichni Američané jsou tlouštíci co nevědí kde je na mapě Austrálie, nebo holandskou babku, co tvrdí že v ČR všichni bydlejí v rozpadajících se činžácích. Nemá to konce a tím pádem to postrádá jakýkoliv smysl.

Pokud jsem to jenom nějak nafoukl, tak sorry.

BobAsh
19. října 2016, 23:35
0

Ne, není to averzí vůči Rusku, ale představa, že ruské špičkové zbraně stačí "doladit a nasadit" naráží na to, že na to Rusko prostě nemá peníze. Samozřejmě F-22 se taky vyvíjela minimálně dvacet let, stejně jako F-35, a stejně jako PAK-FA a všechna ruská "zázračná technika". Rozdíl je, že USA si mohou dovolit je taky reálně vyrábět, Rusko v tuhle chvíli ne a nevypadá to, že by v dohledné době mohlo (možná kdyby ropa nestála 50 dolarů za barel, ale třikrát tolik).

Flanker
20. října 2016, 11:46
0

To je v pohodě, já zase nechci být považován za rusofila, případně -fila jakékoliv jiné země. Prostě si myslím, že Rusové by to postavili kdyby bylo potřeba. Stejně tak Američané by znovu rozjeli výrobu například F22 velice rychle, kdyby je k tomu donutili okolnosti. Názorů však můžeme mít tucty, fakta vědí jen lidé, kteří na tom pracují. Já vidím fakt, že státní dluhy, kdyby jsme měli porovnat Rusko se zázračným USA, jsou nesrovnatelné. To já bych si na dluh taky mohl dovolit koupit 20 Astonů a stíhat na nich všechny, koho nemám rád.

M P
20. října 2016, 12:01
1

Obvykle se v motoristicky zaměřených diskuzích na téma A vs. B probírají témata jako diesel vs. benzin, syntetika vs. mineral, pripadne pneumatiky, v nejhorsim pripade manual vs. automat. Koukám, že tady jsme to dotáhli o level dál :D
Přesah Autíčkáře a jeho čtenářů mě prostě nepřestane udivovat snad nikdy.

Flanker
20. října 2016, 13:22
0

To je fakt. Mně kromě aut taky zajímá vojenská technika, hlavně letecká, a proto jsem zareagoval na podle mého názoru nepravdivou informaci od Vojty (špagát, i když také rozumím nadsázce). Ale jo, hned toho nechám :D

Skipper
20. října 2016, 20:45
1

Kde se ta Century dá koupit??? Nutně bych jednu potřeboval.

M P
20. října 2016, 22:10
0

http://www.carandclassic.co.uk/car/C629900 tady máš. Za rozumné peníze a rychloměr si opravíš. Kup to, potřebujem to na test! :)

Skipper
21. října 2016, 11:48
0

A jak je to tady s pŕihlášením, když se u nás nikdy neprodávala? Nebo stačí, když už jednou byla přihlášena v UK? Problém budou asi světla, předpokládám, že levostranná verze neexistovala, takže nebudou ani světla...

M P
21. října 2016, 12:19
0

Budeš holt sedlat pravostrannou. Nevím, jak se to přihlásí, ale nějak to jít musí. Přece jenom, Century!

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
21. října 2016, 13:31
0

"Přece jenom, Century!" asi uradum stacit nebude. :-D Prihlasit to asi pujde, ale bude to opruz a bude to drahy.

Irwinek
19. října 2016, 13:02
0

To já být " vládcem z východu ", určitě bych potřeboval něco z Maďarska :-D
https://www.novinky.cz/auto/417971-ze-superaut-uzitkove-pickupy-madarskemu-digitalnimu-magovi-neni-nic-svate.html

reagovat
Su
Sumy
19. října 2016, 15:07
0

Jsem si vzpomnel na Cauceskovo specialni ARO. Asi pred pul rokem bylo na prodej.

reagovat
Testeuros
19. října 2016, 20:04
0

Abych byl upřímný...musím říct, že Century Royal mi přijde designově naprosto zprzněná v porovnání s originálem (nezáleží na tom, jestli myslím první nebo druhou generaci, obě se mi neskutečně líbí).
Hmmm...neměl by někdo v řadách Century? Rád bych viděl poznatky z vlastnictví a provozování něčeho tak skvostného..

reagovat
al
alacavk hes
15. listopadu 2016, 11:34
0

Century Royal měl asi den blbec. Gosh!!



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem