načítám data...

Autíčkářův týden: Maserati v novém, Alpine po dietě a ikonické Audi

Uplynulý týden byl ve znamení sportovních vozů. Tohle potěší snad každého nadšence.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Maserati GranTurismo

Vždycky, když se objeví nějaké nové sportovní GT, je to menší svátek. Víte, v dřívějších dobách tahla auta dávala dokonalý smysl. Jejich účelem bylo urychlit dálkové cestování skrze kontinent a zároveň dopřát svému majiteli pohodlí a velkou dávku stylu a šarmu. Když se vrátíme o takových 50, možná 60 let zpátky, tak zjistíme, že tehdy tento recept fungoval skvěle. Ráno jste sedli do svého krásného Grand Toureru a za pár hodin jste byli o pár set kilometrů dál. Silný motor vás na silnici opravdu zrychlil a udělal z vás nejrychlejšího účastníka provozu. To vše v klidu a pohodlí. Nicméně, všechno má svůj vývoj a dneska už se cestuje jinak. Díky všemožným omezením na silnicích a velmi hustému provozu je třeba letecká doprava daleko rychlejší a efektivnější. A dnes už mnohem dostupnější než dříve. Z Prahy do Paříže už většina lidí radějí poletí než pojede autem. Pokud však patříte, stejně jako já, mezi ty blázny, kteří si stále takovou cestu dají raději autem, pak pro vás mám dobrou zprávu. Maserati pro vás představilo perfektní nástroj pro takové radovánky.

Italové to prostě umí. Vezmou jednoduché slovíčko, dají tomu jejich typický přízvuk á voilá, máme tu dokonalý název. Posuďte sami. Maserati Quattroporte, Fiat Cinquecento a tak bychom mohli pokračovat do aleluja. Do stejné skupiny skvěle znějících názvu bezpochyby zapadá i Maserati GranTurismo. Jak prosté, milý Watsone a přesto brilantní. Maserati GranTurismo navazuje na dlouhou tradici (více než 70 let) cestovních kupé s trojzubcem ve znaku. Novinka posune hranice zase o kousek a dál a ještě rozšíří obzory. Nevím jak vy, ale já si nemohu pomoct. Tohle auto je prostě krásné. Štíhlé tvary, sexy výraz, jo tohle na mě zatraceně funguje. Co na tom, že to z jistých úhlů vypadá, jak kdyby vzali předchozí generaci a nalepili na ni současnou masku. I kdyby, tak to vůbec nevadí neb i ta starší varianta byla krásným vozem. V jednoduchosti je krása GranTurismo to jen potvrzuje. Těším se, až budeme moci nahlédnout i dovnitř, interiér zatím zůstal tajemstvím. Co však už nyní známe, to je nabídka pohonů. Na výběr bude ze tří variant, Modena, Trofeo, Folgore. První dvě verze mají pod kapotou starý dobrý (technicky vzato zcela nový) třílitrový šestiválec Nettuno o výkonech 490 a 550 koní. Veškerá síla jde na zadní kola skrze osmistupňový automat od ZF. Tohle bude super svezení a nemusíme o tom ani na vteřinu pochybovat.

Novinkou však bude čistě elektrická verze Folgore (vidíte, zase ten jednoduchý avšak perfektně znějící název). Jedná se tak o elektromobil, postavený na 800V architektuře. Folgore disponuje třemi elektromory s permanentími magnety o cekovém výkonu 760 koní a drtivém točivém momentu 1360 Nm. Z nuly na sto udělá Folgore za 2,7s a maximální rychlost dosáhne na hranici 320 km/h, což je na elektromobil zcela nevídaná hodnota. Elektrická verze bude také s velkým náskokem tou nejrychlejší možností z celé rodiny GranTurismo. Modena i Trofeo samozřejmě budou také rychlé vozy, ale na Folgore nebudou mít nárok. Akumulátor by měl mít kapacitu 92,5 kWh a přidá na hmotnosti asi 400 kg vůči šestiválci (1800 kg vs. 2200 kg). Ůdaje o dojezdu zatím nemáme. Maserati se chlubí, že technologie elektro verze vychází přímo z Formule E takže se prý máme nač těšit. Za sebe říkám, sem s tím sakra. A je mi úplně jedno jakou variantu. Beru cokoli.

Alpine A110 R 

Malý a obratný sporťák z Francie máme v readakci opravdu rádi. Jde na to trochu jinak, než je v dnešní době zvykem. Nežene se za nejvyšším výkonem, nýbrž naopak se snaží udržet nízkou hmotnost. A nová verze s prostým označením R jde skutečně až na dřeň. Konstruktéři z Dieppe vymáčkli z auta naprosté maximum. A110 dostala aerodynamický paket a hodně komponent z karbonu. Je z něj například přední kapota, kola, difuzor, prahy, kapotáž zadního okna či sedadla. Díky aeropaketu má erkomnohem více přítlaku a zároveň nižší odpor vzduchu. To pomohlo i lehce vyšší maximální rychlosti, která činí 285 km/h. Snižování hmotnosti vedlo k úspoře 34 kilogramů. Pohotovostní hmotnost se tak zastavila na krásných 1082 kg, což je na dnešní dobu vskutku až pohádkové číslo. Díky tomu stačí i relativně nevelká čtyřválcová jednaosmička o třech stovkách koní k tomu, aby malý sporťák dosahoval oslnivých dynamických schopmostí. Stovka za 3,8s je vstupenkou do první ligy. Radost vám jistě udělá také upravený výfuk, který přišel o klapky a bude tak jistě o hodně hlasitější. Říkáte si, že jsou to všechno až příliš dobré zprávy, které musí mít nějaký háček? Zatím težko říct, nemáme informace o ceně a dostupnosti. Ale těšíme se, až jednou tohle auto budeme potkávat na silnicicích.

Audi TT RS Coupé iconic edition

Kdo by to byl řekl, že z Audi TT stane jednou ikona. Pamatujete na řeči při jeho uvedení na trh? Prý je to auto pro kadeřníky. Golf s hezčí kastlí a kdesi cosi. Je pravdou, že nadšený autíčkář, který hledá řidičskou nirvánu si pro TT asi nepůjde. To však asi ani nikdy nebylo účelem. Rozhodně se však nejednalo o špatné auto. Naopak jezdilo velmi slušně, u Audi z toho základu vytěžili maximum možného. A díky úspěchu prvního TT se malé kupé dočkalo i svých nástupců. Zanedlouho tomu bude 25, let, co je Audi TT na trhu a byť se čas od času objevují zprávy o jeho konci, tak si jej stále můžete pořídit. Teď navíc i jako výroční edici právě k 25. narozenínám. Ta je postavená na nejsilnější verzi RS a je doplněná o aero prvky a novou barvu. Omezovač rychlosti je automaticky posunut až na 280 km/h. Jiné úpravy nečekejte. Cena jistě nebude lidová, nicméně koupíte si za ni skutečnou raritu. Audi TT RS Coupé iconic edition bude dostupné pouze v 99 kusech.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
05. října 2022, 08:37
-4

Bavit se u auta s 500k urcenemu na k polykani dalnicnih kilometru, pripadne zabave na okreskach, kteraze varianta je rychlejsi a kteraze nema narok je podle me tak trochu usmevne.

reagovat
Jimi
05. října 2022, 09:07
-1

Více méně zdařilý facelift GT od Italů, ale sporťák se 2200 kg je už sprosté slovo.

reagovat
StreetPro
05. října 2022, 09:23
0

To je "jen" o 250kg víc jak Audi A8 4h v naftě :-)

HeavySmoker
05. října 2022, 09:32
1

Porsche Taycan váži latr rovnako (2140kg). Obávam sa že kým nedokončí Lotus svoju verziu Elise na baterky (2025), bude to na čas nový normál.

mariov8
05. října 2022, 10:18
-4

U mně také cokoliv přes 2000kg není sporťák. Z okreskového blbnutí a srovnání různých aut na okruhu mám navíc z dřívějška nabitou zkušenost, že už kolem 1600kg začíná být problém pro běžného řidiče problém pobrat nenadálý smyk. A byly tam v portfóliu i kvalitní trvalé čtyřkolky. První šly z kola, ehm ze zatáčky, po tečně ven. S rostoucí hmotnosti procento úspěšných průjezdů zatáčky neočekávaným smykem prudce klesalo. Proto se mi ta idea Alpine 110 jako celku líbí. I když já dnes už taky radši spíše ty GT...

Karel TB
05. října 2022, 21:02
1

Sporťák a GT jsou dva různé pojmy. Každopádně ta hmotnost je smutná i tím, že je naprosto soudobá, tenhle standart už je nastavený :(
Spíš se ale těší, jak bude vypadat uvnitř. Předchozí GranTourismo bylo nádherné zvenku, ale bydlení už ten Italský glanc nějak postrádalo.

Autíčkový Jelen
05. října 2022, 21:21
1

Nejspíš to bude uvnitř hodně podobné Grecale.

Jyrki
06. října 2022, 20:55
-2

já jsem asi opravdu dinosaurus. Poslední Maserati které mě opravdu oslovilo, bylo 3200 GT.

beastar
06. října 2022, 22:02
0

3200 GT sem měl. A je to prostě špatné auto bohužel. Bylo to moje první Maserati. V současné době mám sedmé a osmé auto téhle značky. A jsou rozhodně lepší a hezčí modely. Prostě 338 leda tak do garáže do sbírky. A o tom podle mě Maserati není..



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

DeSoto Fireflite  1956
DeSoto Fireflite

1956 rok výroby
163 koní výkon
5 200 ccm objem

Buick Electra  1974
Buick Electra

1974 rok výroby
210 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem