Asi každý z nás by si rád myslel, že umí řídit – nebo alespoň že je v tom o něco lepší než většina účastníků silničního provozu, kteří se starají jen o to, jak se přepravit z bodu A do bodu B a pokud možno cestou vyřídit co nejvíc telefonátů, co nejvíc toho sníst a co nejméně namáhat svou mysl.
Pro nás, kteří řízení bereme jako hobby nebo dokonce vášeň, je to něco víc. Snažíme se neustále zdokonalovat a být stále lepší. Někteří z nás sází na čtení chytrých knih a sledování videí. Jiní drtí slavné okruhy tak dlouho ve Forze či Gran Turismu, až je znají téměř z paměti. Další dělají to samé se svou oblíbenou okreskou a ti asi nejšťastnější jsou pravidelnými návštěvníky okruhů, ať již sami nebo v doprovodu instruktora.
Všechny tyto věci nám pomáhají se v řízení zdokonalovat a posouvat své hranice stále dál. Ale co vás posune nejvíc? Pro většinu z nás, kteří jsme měli to štěstí něco takového absolvovat, to asi budou jízdy na okruhu s instruktorem. Ale jak jste to měli konkrétně vy? A co bylo druhé nejlepší? Pomohla vám opravdu dobrá kniha? Je váš perfektní cit pro optimální stopu výsledkem tisíců hodin ve vašem oblíbeném simulátoru?
Řekněte nám to v komentářích – a nezapomeňte si přijet procvičit vaše řízení na naše okruhové ježdění na Autodrom Vysoké Mýto. Najdete nás tam tuto neděli (10. 7. 2016) od 9:00 až do 18:00. Registrujte se předem a budete jezdit levněji!
05. července 2016, 08:16
1
Ahoj. Krome teorie a praxe primo na okruzich mi pomohly zimni vecery na zasnezenych okreskach. Tam si clovek ochyta karku bez velkeho stresu z rychlosti a nasledku z moznych skod :)
05. července 2016, 09:10
1
Mne nejvic daly ruzny kurzy bezpecny a sportovni jizdy s instruktorem na okruhu a na polygonu v Moste a na letisti mezi kuzelama. Tyhle vycviky absolvuju pravidelne uz 10 let. A potom proste jezdit a jezdit. Na silnici clovek nabere nejvic zkusenosti a dostane se do situaci, ktery sam ani nevymysli. Uz nejsem pubertak, takze pocitacovy hry nehraju, ale verim, ze prinejmensim pro zapamatovani si okruhu to je dobry.
05. července 2016, 09:44
2
Necitim sa byt nejaky majster volantu, ale vacsinu citu pre jazdu prisudzujem mojej sice nie moc uspesnej kariere zjazdoveho lyziara :P
Naucilo ma to citit podklad (drzi/nedrzi), najrychlejsiu stopu v zakrutach (apex bola predsa branka;) ), predvidat a citat ostatnych, vazit si ziskanej rychlosti (a zbytocne nebrzdit) a samozrejme pocit z rychlosti...ist 100kou dole svahom na dvoch latach chraneny 3ks oblecenia a po rovnej ceste na 4och kolesach chraneny tonou plechu, je sakra rozdiel...
No a uz stacila len laska k autam, ci uz k technike abo soferovaniu :)
05. července 2016, 10:34
1
Asi se lisi muj pohled na rizeni od vaseho. Pro me je ovladani vozu jen jeho podmnozina. Nejvetsi skok v rizeni auta jako celku pro me bylo nekolik sezon stravenych na motorce. Paradoxne to zlepsi I ovladani auta - kdyz se clovek nauci zkrotit necivilizovany stroj, s autem je jeho jizda potom mnohem plynulejsi. Rozhodne doporucuju alespon vyzkouset jednu stopu treba na dovolene ( pucit skutr).
05. července 2016, 14:13
0
Taky se mi zdá motorka jako fajn trénink pro řízení auta, zvlášť když má smrtících jedenáct koní jako ta moje. To člověka krom ovládání a volby stopy naučí i řadit.
06. července 2016, 08:04
1
Tak minimalne pro ridice (auta), ktery se uz ve zlepsovani zasekl to nakopne jeho dalsi vyvoj. Ziska rozhled, podobne mozna bude fungovat I treba kamion :)
05. července 2016, 11:07
1
Co mi pomohlo zlepšit se v řízení? 3 věci. 1) stará obouchaná Felicie PickUp 2) předání klíčků se slovy "Když to někde odřeš nebo nabouráš, zlobit se nebudu." 3) Opuštěná lesní cesta (na které se každoročně jezdí rally závody) kousek od mého domu.
05. července 2016, 11:17
0
Autoslalom, Motokary
05. července 2016, 13:22
1
Určitě praxe,řidičák mám 14 let,ale nemám za sebou nějaké obří porce kilometrů,prostě nepotřebuju sedět pořád v autě,do práce jsem nikdy daleko nedojížděl atd..Ale snažím se jezdit slušně.
Jednoznačně nejvíce mi pomohly motorky,jak už tu zmínil kolega..Jet bezpečně,ale zároveň plynule a v rámci předpisů dynamicky je v jedné stopě mnohonásobně složitější,člověk musí pečlivě sledovat povrch silnice,díry,písek,přejeté zajíce a jiný bordel..Zatáčky ani nemluvím,co projedu v pohodě na moto tak s autem musím projet s prstem v nose :-) A hlavně více sledovat ostatní účastníky provozu,přece jen i to co u auta skončí pomačkanými plechy může být pro řidiče motocyklu fatální...
Jo a taky se mi po přesednutí ze dvou kol na čtyři každé auto zdá tiché a pohodlné :-D
A samozřejmě je dobré vyzkoušet si nějaké ty drifty a tak..At se ukáže jak se auto chová na limitu nebo za ním :-)
05. července 2016, 16:28
0
Praxe, lehce i škola smyku, a pro běžný cestování můžou být na zamyšlení dobrý postřehy z http://dfens-cz.com/truck-ride-iii-spotreba/.
A v začátcích instruktor v autoškole (měl jsem ho jen jednu jízdu, měl to jako přivýdělek k řízení autobusu), který, když jsem jel zbytečně pomalu a brzdil jsem provoz, mě přidával plyn :-)
05. července 2016, 16:58
0
jak se říká, opakování je matkou moudrosti, takže často jezdím na vytipovaná místa a snažím se zlepšovat tam. Taky mi hodně pomohlo několik amatérských soutěžních akcí, kde si za pár korun člověk zajede na uzavřené trati, osahá si své auto na limitu...aby ten limit mohl hned v další jízdě posunout :) a kolikrát se člověk naučí i v běžném provozu při krizových situacích, například vím že MX5 zvládne losí test na výbornou :D
05. července 2016, 17:25
0
Spousta faktorů , z aut třeba Moskvič 403 v 15 letech - řazení, MB 1100 - koncepcí, Fiat 500 - jízda je zábava i když nejedu 200,.....
Z lidí pak děda - plynulost, táta - využitelnost auta je větší než si myslíš, pan Mucha z autoškoly - na jeho křik : " jak tam nebudeš mít pod kopcem stovku, tak nahoru nevyjedem " ( zasněžené Ústí nad Labem ) hned tak nezapomenu,....
Vojna - ZIL 131, UAZ - co dodat :-D
Nevím, zda to všechno ze mě udělalo nějakého super řidiče, ale rozhodně mi to pomohlo :-D
05. července 2016, 21:13
0
Praxe přímo na okruhu (Sosnová, Most, Nordschleife) s kamarádem - instruktorem. Tam vám i dojde, že na vyblbnutí je to nejlepší místo a nemáte pak důvod všude "letět jak to prase" a pak samozřejmě také "domácí okreska".
05. července 2016, 21:26
0
Škodovka 105 ako daily hneď po vodičáku , halové motokáry a kurzy bezpečnej jazdy.
Motokáry odporúčam každému, kto má rád zábavu za volantom a a najmä rýchlu jazdu (a chce vedieť jazdiť rýchlejšie). Výborne vás vyučia umeniu čistej stopy a brzdných bodov. Pozor, sú vysoko návykové. Finančne z nich nevykrvácate ak tam nebudete 24/7 a riziko straty papierov či úrazu je nízke.
A akýkoľvek kurz bezpecnej jazdy a pod. odporúčam úplne každému. Ideálne raz za polrok.
05. července 2016, 23:46
0
1) Nedostatek vykonu (Daewoo Tico)
2) Potvora se zadnim nahonem (200sx S13)
3) Levne auto o ktere se nemusim bat. (Proton C9 - Modry skrcek)
06. července 2016, 10:09
0
Vidis, ja to mam s tim vykonem obracene. Pro mne prebytek vykonu na zadnich kolech naopak znamenal poradny zvyseni soustredenosti na jizdu a cteni povrhu a tvaru silnice pred sebou. Tady clovek pochopi, ze premotorovana zadokolka dokaze sakra rychle vyskolit i zkusenyho ridice a ze s takovyma autama se neda jezdit s plynem na podlaze , ale pekne s rozmyslem ten plyn davkovat.
06. července 2016, 23:17
0
No auto bez vykonu, te zase nauci rychlost neztracet. Pak jsem presedlal do S13. Jina koncepce pohonu, 2x tezsi auto a 100kw vykonu navic.
07. července 2016, 09:45
0
To byl kulturni sok, co? :-D
Ja tohle zazil pred 12 lety, kdyz jsem presedlal z nasich stodvacitky do 300-konovyho Trans Ama. Pri uplne prvni jizde jsem byl z toho vykonu a rozmeru a tvaru auta tak vyplesklej, ze za tech 300km, nez jsem si ho dovezl az domu, jsem snad nikde neprekrocil povolenou rychlost. Bal jsem se slapnout na plyn. :-)
07. července 2016, 22:50
0
V te dobe jsem hodne online driftoval v Live For Speed s XRT na Logitechu Driving Force Pro se trema pedalama a H radickou. Takze to prome takovej sok nebyl kdyz jsem si to vezl za deste na sjetejch zimakach domu. Jen mi tam vadil tunerskej 30cm volant.
06. července 2016, 11:43
0
Mě nejvíc pomohla se zlepšit služební auta.
06. července 2016, 20:13
0
Praxe. Spousta km spolykaných v otlučené dodávce. Než sem do práce nastoupil byl sem mladé nevyježděné ucho. To mi dalo fakt hodně. A taky pravidelné pilování okrsek. A snad i konečně i nějaký ten track day.
06. července 2016, 20:51
0
Kombinace více věcí. Samotné ježdění podle mě nestačí, když si člověk nezjistí jak to má dělat a naopak můžu přečíst stohy knih, ale pokud si nabyté poznatky nevyzkouším v praxi tak to bude také k ničemu. Takže mě nejvíce dalo čtení knih a následné zkoušení načtených poznatků na vlastní kůži.
07. července 2016, 10:09
0
Gran Turismo 1 a 2 a Mondeo :)
07. července 2016, 13:19
0
Jezdit, jezdit, jezdit sem tam nejaka jizda zrucnosti, autoslalom, okruh, kurzy bezpecne jizdy a obcas vystridat auto nejezdit spostu let jednim autem a nebo jak jsem zahlid v komentarich obcas se projet na motorce.
07. července 2016, 13:25
0
Mně nepomohlo absolutně nic, jsem naprosto netrénovatelný a necvičitelný šimpanz. Ale okruhy a motokáry zní jako nejlepší volba, na motorku bych se bál, i když bych strašně chtěl.
Zábavné pozorování: na silnici mám velkou rezervu pudu sebezáchovy (aspoň myslím), a nedovolím si provádět věci, které by mě mohly připravit o svobodu pohybu a luxus kompletního a jakžtakž funkčního těla, ale na okruhu přichází uvolnění zábran v rozumné míře natolik, aby si člověk vyzkoušel, jaké je to ostudně probrzdit zatáčku, nebo dělat další řidičské minely, které jsou však při posouvání hranice nevyhnutelné.
Pokaždé mě bavilo odpovídat na dotazy, provázené pozdviženým obočím, proč prý při lyžování tak často padám. No to je jednoduché, pokouším se posouvat své limity.
Okruhům zdar, budu se na vás dívat od grilu:D
08. července 2016, 12:54
0
Určitě pravidelné závodění na okruzích - protože je mojí hlavní disciplínou drift tak v driftu ale být to stopa nic s ena tom nezmění - Jakmile v tom sedím na okruhu jsem uplně v jiném modu, nemyslím na nic, nebojím se o sebe ani o auto a ta soustředěnost na řízení je úplně někde jinde než na cestě, kde se taky občas rád svezu (byť už po tom nějak neprahnu co jezdím závody) tam i když se jede rychle furt se musí myslet na věci navíc (co je za zatáčkou zda nic nejde, zda nejde opilec...). Ze zkušenosti s ostatními každý to tak nemá a furt se o něco bojí i na okruhu ale podle mě to není možné když chcete ze sebe vydat maximum i se toho nejvíce naučit - musíte se ´´vypnout´´ a není to jako že jet jak magor :D ale o maximální soustředěnosti. Co do té druhé věci, něco mě asi naučilo pár let ježdění na PC za hrou Life For Speed o nějakém naučení tratí to tam není (jsou tam smyšlené) ale ta fyzika je opravdu dobře propracovaná a něco si z toho vezmete i do reálného života byť to zas nejde srovnávat jak mají někteří ´´gameři´´ ve zvyku, tolik vjemů jako v autě za pc samozřejmě nejde zažít.
11. července 2016, 11:42
0
Slabé auto bez posilovače (parkování, řazení a otáčky), pár havárek (vadný článek mezi sedačkou a volantem), spolykané kilometry (co všechno člověk může zažít na silnicích..) a sníh (chování auta v extrémnějších situacích).