Luxusní byt, luxusní dovolená, luxusní restaurace, luxusní auto… Představy, které nám jako první naskočí v hlavě, budou nejspíš dost podobné a budou zahrnovat vysoké stropy, palmy a černou nebo stříbrnou metalízu. Jenomže v loftu může být v létě pekelné vedro, i když klimatizace jede na plné obrátky, v Thajsku člověk chytne hnačku a křepelčí prsíčka bude konzumovat dva metry od gentlemana, který ráno nepoužil deodorant. K čemu jsou vám dobré příplatkové dvacítky, když po každé vyjížďce strávíte dvě hodiny u chiropraktika?
Pojetí luxusu je tedy značně individuální, i když se nás automobilový trh snaží přesvědčit o tom, že rozhodně potřebujeme osmiválcový motor, ambientní osvětlení s výběrem ze všech barev duhy a senzor oxidu uhličitého v kabině.
Na některých atributech se nejspíš shodneme. Třeba prostor. Kdo si chce otloukat lokty o dveře, ať zvedne ruku (nebo zkusí otočit volantem). Auto, ve kterém se cítíte jako ve svěrací kazajce, nebude luxusní, i kdyby vám dávalo thajskou masáž a pouštělo do kabiny rajský plyn. Musí tedy být relativně velké. Jenže i velikost je relativní. Určitě se najde člověk, který vznese námitku, že moc velké auto je k zlosti, protože s ním ve městě nezaparkuje. Naštěstí nikoho takového neznám, takže velikost ponechám na seznamu.
Výkon. Rozhodně neplatí, že čím větší, tím lepší, ale musí být adekvátní mase železa, kterou pohání vpřed. Těžko se bude člověk v autě cítit dobře, když se za posledních sto kilometrů nevyskytla rovinka dost dlouhá na to, aby si troufl předjet autobus.
Co tu máme dál? Pohodlí. Sportovní charakter je krásná věc, ale automobilky nám ho čím dál častěji představují v podobě udrncaných kostitřasů, které se z vás i v řežimu comfort vytrvale snaží vyklepat snídani. Luxusní auto po silnici nejede, ale pluje, a to bez ohledu na století, v němž byla silnice postavena. Z luxusního auta chci i po pětihodinové jízdě vystupovat svěží a s kompletním chrupem, a je mi úplně fuk, jakou magií toho konstruktéři podvozku dosáhnou.
Pravá kůže. Tady už vstupujeme na tenký led, protože spousta lidí z různých důvodů kůži nesnáší. Už jsem slyšela, že se v ní potí zadnice, mizerně se čistí a umírají kvůli ní krávy, které by jinak mohly žít dlouhý a plnohodnotný život. Slyšela jsem taky, že existují napodobeniny, které mají mnohem lepší funkční vlastnosti a žádný smrtelník je od originálu nerozezná, aniž by je podrobil laboratorním testům. Nevěřím. Bez vzácných dřevin v interiéru si luxusní vůz dovedu představit, bez kůže nikoli.
Dostáváme se do bodu, kde se asi naše představy o luxusu vydají mnoha různými směry. Můj luxusní vůz by měl mít kabinu tichou jako hrob i ve dvousetkilometrové rychlosti a k tomu prvotřídní audiosystém. Na spotřebě mi nezáleží, ale s autem, které na jednu nádrž ujede setva pětset kilometrů, bych se asi nesžila. Potřebuju samostmívací zpětné zrcátko, keyless, vyhřívaný volant, asistenty, které budu moct vypnout, a tak dále a tak dále…
Jaká je vaše definice luxusu? Jaká věc ve vašich očích povýší i vcelku obyčejné vozidlo na luxusní? A co vás naopak dokáže spolehlivě odradit i od té nejnablýskanější prémiové limuzíny? Těšíme se na vaše názory.
22. července 2016, 11:20
1
Umírají kvůli ní krávy, které by jinak mohly žít dlouhý a plnohodnotný život :DDD Tohle se fakt povedlo. Tvá definice luxusu se mi líbí až do předposledního odstavce. Moc bych do toho netahal výbavu, protože bychom se dostali k tomu, že Rolls Phantom V není luxusní auto a naopak, že lépe vybavený Passat luxusem je. Takhle to má asi nastavena část populace, ale já ne. Pro mně luxusní auto znamená styl. Je to něco, co se těžko dá uchopit a pojmout. Luxusní auto má zůstat luxusním i 10 let po ukončení výroby, když už jeho technologie jsou dávno překonány.
24. července 2016, 10:22
0
Tak v tomhle naprosto souhlasim. Luxusni auto je takove, ktere ma styl a to i dlouho po skonceni jeho vyroby a prekonani jeho technologii.
22. července 2016, 11:31
1
Pro mě luxus, je velké auto, plavný podvozek, který nedrncá a kůže. A hlavně spoustu tlačítek na středové konzoli. Čím, více různých tlapítek, hejblátek apod, tím větší luxus :)
A hlavně interiér po nasednutí mě musí obklopit, třeba jako v DS5. Vzdušný interiéry, kde si připadám jak někde v open office, není luxusní. Musí tam být útulno jak v pokojíčku. Jo a benzínový motor a minimálně šeštiválec.
22. července 2016, 13:04
0
Luxusní autem je teoreticky i moje Volvo 960 :-D mám raději mikroplyš, než kůži, podle toho jsem si zvolil potahy. Pokud nechám původní 15" kola, pak se jemné pohupování na našich silnicích stává víc než jen konejšívým. Bohužel s přibývajícím věkem se zvyšuje hlasitost vzduchu obtékajícího kolem - nové sametky nelze téměř sehnat, ještě mi chybí celá pravá strana. Motor se ozve jen zahučením při zátahu a neoriginálním výfukem Volker :-( Bohužel s prostorem je na štíru.
V oblíbeném Silver Shadow mi vadí absence hlavových opěrek, jinak je to auto tak luxusní, jak jen si lze představit. V Phantomu mi totiž už přijde moc udělátek, která narušují poklid - nechci se dívat na televizi, hvězdný strop atd atd, i když masážní sedačky jsou neskutečné :-D
za vrchol ovšem považuji Maybach, a to navzdory tomu, že jsem se vezl jen v " krátké " verzy :-D mít v autě vaporizér, který pravidelně vypustí obláček vůně, to je ........ :-D
22. července 2016, 16:09
0
Prozradil bys, kde se Ti daří to těsnění shánět? Hlavně u řidiče by se mi to velice hodilo...
22. července 2016, 21:33
0
daří shánět? Já sehnal zatím jen jedno, na levé zadní dveře, mám slíbené levé přední a snad i pravé zadní, ale už 3 měsíce jsem se nehnul z místa :-( jakmile se pohnu, dám vědět. Zatím vím jistě jen cenu - za tu jednu sametku jsem dal 4 litry :-(
23. srpna 2016, 19:22
0
No tak to si asi zatím nechám zajít chuť. Pořád jsou k řešení důležitější věci.
23. srpna 2016, 21:09
0
Ani mi nemluv :-D Byla to náhoda jak blázen
22. července 2016, 13:04
3
U mě je jistá jen jedna věc... Nesmí mít pod kapotou zemědělskou techniku.
22. července 2016, 14:07
1
drobnosti... detaily... pocit z tlačítek, mačkání a vůbec to auto musí být příjemné na omak :D
22. července 2016, 14:08
0
za mna ziaden plast v interieri.. len kov, koža, drevo...
22. července 2016, 14:08
0
Jak bylo psáno, maximální pohodlí, ticho. A styl, taková majestátnost, která už zdálky říká, nejsem žádná střední třída v plný palbě za firemní rozpočet, jsem něco víc a budu i po 20 letech.
A samozřejmě V12 :D
22. července 2016, 15:46
0
RR kdysi nastavili laťku... Něco přidali Amíci a Mercedes tomu dal konečnou fazónu... Za luxusní považuju auto, které je majestátní a jak řidiči ,ale spíše cestujícím nabízí něco víc, než jen přesun z A do B. Nemyslím že je to jen v kůži a dřevu.. Tedy jen několik mých typů luxusu...Pouze okrajově. Tatra 603-613, Mercedes benz-Čína,Mamut,S-classe, RR- jakýkoli. Bentley než to vzal výrobce lidových vozítek. Ale i Renault 25, Citroen DS, CX, C6, Cadillac, saab 9000,Volvo 960, Peugeot 605, ....Motorově V6-R6-V8-V12... BENZIN... No a nesmím zapomenout na LEXUS :-)
22. července 2016, 16:10
0
Jde to i bez kůže. Nebo Japonci si to alespoň myslí. Akorát teda Toyotu Century bych si dokázal představit i bez těch krajkových záclonek.
22. července 2016, 20:33
0
Luxus. Jak už bylo řečeno, noc objektivně měřitelného. Přesto, u auta je pro mě základem luxusu motor, sedačky, podvozek a vzhled, to vše zabalené do vysoké spolehlivosti. Motor musí mít dostatečný výkon bez jakékoliv výkonnostní díry pro normální jízdu, předjíždění, občasnou radost z rychlosti. Sedačky musí mít dostatečnou možnost nastavení, být tak akorát, pohodlné a přitom držet tělo při jízdě. Podvozek, ideální vzduchový, prostě pohlazení, klid, přizpůsobení. Vzhled, který mně, jako majiteli, dělá radost. A spolehlivost. Prostě musí sloužit, vždy a za všech okolností. Nesmí mě omezit, nutit ke kompromisu. Kamarád měl Aston Martin, skvělé auto, které se dost často rozhodlo stávkovat. Prodal jej. Jiný měl BMW 6 Alpina, furt s motorem v servisu, prodal ho, a třetí prodal minulý měsíc X6 s nejvýkonnějším motorem a výbavou, nespolehlivost jej dovedla k tomu, že jej prodal. Je ponižující stát u krajnice vedle luxusní káry. Každému sedně něco jiného, já jsem už roky věrný Audi A6 Allroad, V6 diesel (jen si plivni:), kupuju je vždy nové, naježděno celkem 380tis. (2 auta) a klepu na dřevo, žádný problém. Když jsem si měl koupit nové, marně jsem hledal něco lepšího. Jistě, A8 nebo Mercedes S jsou bytelnější, na mě ale až moc. RR je super, když ale jedeme na lyže, kamarád vytahuje Volvo V90, aby si v RR nepoškrábal kůži.... V zimě jsem byl na horách s partou, kde si každý v životě dopřál auto za 3+mil.Kč...a všichni se rozplývali nad tím, jak luxusní je aktuální Mercedes Viano..naložíš děti, jedeš, nic neřešíš...i to je luxus.
23. července 2016, 16:08
0
Ještě dovětek. Luxusní auto je takové, které plně odpovídá mým potřebám, bez kompromisů, bez omezení. Takové, které si nechám i tehdy, kdy vyhraji nebo vydělám velký balík peněz. Tomu já říkám luxus a takový je i luxusní vůz, výsledek svobodné volby.
22. července 2016, 22:32
0
Ještě prestižní značka, nezávislé vytápění, automatická převodovka, elektronicky nastavitelná sedadla a pohon 4x4. :)
22. července 2016, 22:48
0
Za luxus povazuju, ze mam 2 auta - jedno pro sebe a jedno pro manzelku. Jedno Sandero a jednoho Logana ;-)
24. července 2016, 00:21
0
luxus je prilis individualni pro definici, asi to bude vsechno hezky navic k tomu, co staci ke spokojenosti. Tzn. pro jedny ze nemusej autobusem, pro mne treba absence umely hmoty v interieru nebo auto, byt laciny, ciste jen pro radost. Co to muze bejt pro bohaty lidi je tezky si predstavit.
26. července 2016, 21:06
0
Krome toho, co bylo zmineno, je to pro me absence pocitu, ze na aute nekde bylo setreno. Ted myslim predevsim interier, kazdy ovladac, tlacitko, prihradka..vse musi mit dokonaly chod a hmatovou odezvu, z kazde packy musi byt citit, ze je to drahe a robustni. Je to pocit solidnosti, velkoryseho pouziti drahych materialu (chrom je chrom, drevo je drevo), nikde nic nesmi vyluzovat plastove a levne zvuky...nedejboze aby nekde neco zachrastilo atd. ... v tu ranu je pocit luxusu pryc...