Téměř každé auto si projde stejným cyklem. Nejdříve je nové a potom zánovní. Později se stane ojetinou a následně starou plečkou, kterou nikdo nechce – nebo v nejlepším případě pár nadšenců. Potom začne být vlivem přirozeného úbytku a časového odstupu od doby, kdy bylo "nudné a obyčejné" znovu zajímavým, stane se youngtimerem a lidé se o něj začnou zajímat (to je také chvíle, kdy jeho ceny začnou růst). To nakonec vede k tomu, že se stane opravdovým veteránem a možná i obdivovanou klasikou.
Samozřejmě ne každé auto je na tom stejně. Nudnému rodinnému sedanu bude většinou trvat půl století, než začne být alespoň trochu zajímavý, zatímco sportovní auta se leckdy stanou ikonami už po dvaceti letech.
Která to ale budou? Která z dnešních nových aut budou za desítky let zdobit přehlídky veteránů? Která z dnešních ojetin se zanedlouho změní ve vyhledávaného youngtimera a později se stane zbožšťovanou klasikou?
Tentokrát to necháme na vás – vyjádřete se v komentářích, jaké jsou vaše tipy. My k nim potom doplníme pár vlastních a vytvoříme seznam budoucích klasik dle Autíčkáře a jeho čtenářů!



Adam
16. 3. 2015, 09:17Youngtimerem se bez pochyby musí stát BMW E46, obzvlášť jako kupé s 3,0 R6.
JLK
16. 3. 2015, 12:38Myslim si, ze hezky kus E39 si cenu taky udrzi celkem dobre. Az vetsina aut padne obetmi mladasu co nemaji na servis a podobnych skupin, ktere se snazi z toho auta vyzdimat zbytky frajeriny, tak zbylych udrzovanych exemplaru se nikdo jen tak zadarmo nezbavi
mido
16. 3. 2015, 09:22Mna napadá strašne veľa aút ktoré budú mať v budúcnosti hodnotu, ale väčšinou sú to športovejšie odvodeniny sériových aút. Kebyže začnem vypisovať tak by bol zoznam veľmi dlhý :) Ale tak aspoň trochu Alfa Romeo 164/166 ;)
Jirka
16. 3. 2015, 10:01Já osobně před týdnem koupil Alfa Romeo Spider 3.0 V6. To si myslim, že bude hodně ceněný. A hlavně jezdit v tom je opravdu radost.
Dauer962
16. 3. 2015, 10:08Ojeté záleží asi od kterého roku. Třeba japonci - Honda NSX,Toyota Supra,ale i takové EVO IX kterých bude míň a míň půjde cenou výš. Již tady zminováná E46 anebo i poslední atmosférická M5. Pak mě napadá Clio RS minulé generace. Mercedesy jako w140,w124,r129 vše s M120. Jak nad tím člověk začne přemýšlet, je toho vcelku dost :D
Jeremy
17. 3. 2015, 09:14M5 s tím V10 atmo motorem je určitě future classic, ideálně ale s manuální převodovkou, ovšem ty byly primárně pro US trh.
A ten stejnej motor se dával taky do soudobé generace M6, která byla samozřejmě i jako kabrio, takže se střechou dole a s pětilitrovým motorem, kterej točí skoro 8000 ... můžou ještě vůbec existovat lepší podmínky pro ideální zvukovej zážitek ??
Radek
18. 3. 2015, 05:34Budoucí klasiky? Myslím, že NSX a Supra Mk4 už klasiky jsou a odpovídají tomu i ceny. (U Supry s LHD a manuálem)
Jiřík M.
16. 3. 2015, 10:11Za mě jednoznačně Opel Calibra dneska je už docela problém sehnat neotuzelý a nesežraný kousek ... Dají se sice sehnat za pár korun ale už jich hodně ubývá ..
Jelen
26. 12. 2015, 11:39Souhlas, mám jí doma, značky v depozitu a připravenou k renovaci (a drobné úpravě - vzhledu se nedotkne) ;-)
Martin Tolar
16. 3. 2015, 10:22Tak některá ojetá již klasikou jsou, zkusím zůstat jen u těch nových. Samozřejmě ceněné budou vešekeré supersporty a také malosériovky jako AMG 6x6. Ale když zůstaneme při zemi a jen u aktuální nabídky tak Toyota GT86 a Subaru BRZ, Renalt Mégane RS, Mazda MX-5, BMW M235i a možná dvojkové kupé obecně, Octavia RS (klidně si mě hejtujte, ale v čr bude mít tohle auto vždy kultovní a ceněný statut bez ohledu na kvality, jako ho má dnes Trabant), Volkswagen Up!, možá, možná i Renault Twingo, ale tam bych za to zatím ruku do ohně nedal, nicméně pár předpokladů, coby budoucí klasika, splňuje, Lexus RC F a GS F, Nissan GT-R, Nissan 370 Z, Land Rover Defender (sice je to klasika už dnes, ale i poslední modely budou mít svou hodnotu, koukněte na Mini z konce 90.), Jaguar F-Type, Fiat 500, možná i Volkswagen Beetle, Volkswagen Polo GTI (hlavně faceliftovaný model s manuálem, ten bude určitě klasika), Ford Fiesta ST a Citroën DS3... a určitě jich bude dost, až se budem jednou divit
VoFi
16. 3. 2015, 10:30První co mě napadlo, byla všemi aktuálně nenáviděná Felicie. Je přesně v tom stavu, kde před pár lety byla 120 apod. Jezdí s tím každý druhý, všichni se v tom vrtají a nakonec ta auta končí po příkopech a následně v lisu. Za pár let bude ale značná vzácnost sehnat nezkorodovanou Felicii v originálním stavu. Už teď to není lehké. Vlastně každé "lidové" auto je stejné. Chrlí se jich tisíce a miliony a tak je bez obav likvidujeme, protože jich je přece tak moc, že z nich nikdy nebude veterán..a za pár let najednou zjistíme, že už se skoro nedají sehnat..
Z kombíků mě napadá třeba VW Passat B2. Je to asi 10 let co jsme ho měli doma (verze asi liftback, viz. ilustrační foto níže) , ale pro korozi a motor co si bral jak tank odjel k lisu. Teď už jich moc k vidění běžně není.. sice jsou k prodeji za pár korun, ale to je podle mě právě to, co předznamenává jejich konec.
Andre
16. 3. 2015, 11:25Ford Mondeo ST220 a z nových např. VW Scirocco.
tsu
16. 3. 2015, 11:45Honda S2000
Adam
16. 3. 2015, 17:05Na tu sem zapomněl, ta je jasná
Jeremy
18. 3. 2015, 18:34S2000 snad jo, nevyrobilo se jich sice úplně málo, ale většina se prodala v japonsku nebo ve státech, v evropě to byl jenom zlomek a třeba nabídka inzerce u nás i na slovensku je bídná
zatím taky S2k nemá nástupce a těžko říct co bude u Hondy dál, tohle auto bylo především o jedinečným motoru a podle novýho Type-R to vypadá, že sportovní atmo 4válce skončily i u Hondy a to je hodně smutný, vždyť sériovej motor co točí 9000 ... někteří novináři dokonce přirovnávali zvuk toho motoru blízko k F1 a to mluví za vše, dál rekordní měrnej výkon (120 koní z litru) překonalo asi až teď po letech Porsche se svojí 911 GT3 RS (4 litry a 500 koní)
ale kdo si dneska vzpomene na veterány S600 a S800 z konce 60. let?
Zdeněk Schneider
16. 3. 2015, 12:24Zajímavá úvaha, zatím jsem budoucí klasiky odhadoval poslední roky dobře a všechny youngtimery, které mě přišli zajímavé, tak v posledních letech slušně stoupaly na ceně :) Určitě Carrera GT, která sice hodně vystřelila poslední rok nahoru, ale podle mě stále dost podhodnocené auto, natolik jaká je to již teď legenda. Ford GT věřím, že také ještě nahoru trochu půjde, i když opět za rok se jeho cena téměř zdvojnásobila. Možná i Alfa 8C, ale pokud bude následovat SZ, tak to asi taková sláva nakonec nebude, i vzhledem k malému počtu vyrobených kusů. Tipoval bych i na Ferrari F50, oproti F40 vždy stálo 3x tolik (nyní stojí jen tak o polovinu více), je mnohem vzácnější a řidičsky podle všech testů mnohem lepší, než F40. Pak také asi XJ220 a Murcielago SV. No a z dostupnějších tipuji Clio V6, NSX, TVR Sagaris, možná Lotus 340R, F355, a z budoucích určitě Cayman GT4 :)
Zdeněk Schneider
16. 3. 2015, 12:37A málem bych zapomněl na Opel Speedster :)
furrow
16. 3. 2015, 13:43Já myslím, že určitě Toyota Celica - generace 1994 - 1999? S těmi kulatými světly. Mohl jsem koupit před dvěma lety v krásném původním stavu za 44 tis.. To jsem fakt udělal chybu, když se tak koukám dnes, jak málo jich je na prodej a kolik za ně lidi chtějí.
Bartlik
16. 3. 2015, 19:52Přesně sice ted se pohybuje nad 300 tisíc, ale cena podle mě poroste. Na silnici tohle auto neni vůbec vidět, viděl jsem teď u nás snad jen jeden kousek, ale když by jste ho zahlídli hned se za ním otočíte. Tohle by byla dobrá koupě :) Opel Speedster
Deenz
16. 3. 2015, 14:48Za mě Alfa Romeo 156 twin spark, jsou teď na minimu, víc dolů už snad jít nemůžou, teď to kupuje každej druhej, je to rychlý, půlka jich skončí po pangejtech, další čtvrtka umře na zadření TS. Je to poslední skutečnej Twin Spark a ty auta jsou nádherný.
JP
16. 3. 2015, 17:56Já mám pocit že není moc důvodů proč by 156 měla dopadnout citelně jinak, než 155 - cenu bude mít GTA v původním stavu, u čtyřválců o tom pochybuju. Rychlej mimochodem TwinSpark ve 156 moc neni, člověk to musí točit do 7.000 a stejně si s tim kdejakej fleetovej chrochtající služebák na rovince vytře (v zatáčkách ne když bude mít Alfa podvozek v pořádku, ale to splňuje tak jeden z 20 kusů co se dneska pohybujou po silnicích, u většiny co potkávám bych měl spíš strach o život než o to, že mi někdo ujede:D).
jaymz
16. 3. 2015, 15:11Z4 Coupé
Adam
16. 3. 2015, 17:09Golf R, Focus ST... víceméně veškerý hothache
Dnešní pony cars... Challenger, Camaro, Charger
honzarov
16. 3. 2015, 17:31Vzhledem k tomu, že se sbírá vše od trabantů po dodávky, tak ceněné bude vše. Určitě však budou vyčnívat klenoty jako Maserati GranTurismo, dále vlastně všechny supersporty. Ale pokud se bavíme o nových autech, tak krom nových 300-koňových hothatchů u nás očekávám v ojetinách pozdější boom amerik. Současné sportovní ameriky od vetty až po různé hellcaty kupodivu splňují čím dál více požadavky evropanů. Sofistikovaný podvozek, pohon na zadek, patřičný výkon, manuál, zkousnutelný interiér a relativně příznivou cenu (která bohužel teď díky kurzu moc příznivá není). Jinak že by teď bylo něco ve výrobě, jehož cena ojetiny by potom byla něco nad půlmega a stálo to za prodej jedné ledviny, tak nic takového nevidím.
Shackall
16. 3. 2015, 17:40Laciné stroje*: Škoda Favorit/Forman Sportline, Marathon, Black line, Silver line, Solitare. Škoda Felicia Fun, Laurin a Klement, Magic, Harlekýn atd. Renault Twingo. Dražší stroje: MTX Roadster, cokoliv s Bussem, BMW 5,7 do Bangela, zajímavá volba jako DD je Mercedes 190. Škoda Octavia 4x4 a další speciály. Drahé stroje: BMW 8, BMW M. Toyota PJ Cruiser. Salzmanova** konstanta: Bentley, Range Rover
________________
* Počítáno podle pořizovacích nákladů, nákladů na oživení a provozních nákladů
** Salzmanova konstanta - máte k dispozici od 1 mld. Kč výše. Už jste zapoměl, jestli ji vlastníte, nebo dlužíte - ale ono je to v podstatě už jedno...
JP
16. 3. 2015, 17:49Já myslim, že skoro každý zachovalý starý auto v původním stavu má svoje kouzlo a dá se označit za klasiku.
Pokud jde o ty "vyhledávané" co jsou teď nové (což většina aut zmíněných v ostatních komentářích nesplňuje), tak bych tipoval:
Cayman, 911 991 (obzvlášť po trochu "slepých" 996/997)
Alfa 4C
Challenger, Camaro, možná silnější Mustangy
F-Type
SLS AMG
MX-5
riprex
16. 3. 2015, 19:22No... v tomhle bych asi potřeboval poradit. Stojí přede mnou celkem nesnadná volba rozhodnout se mezi dvěma auty. Mám svou AR159 a pak mám s kamarádem rozdělaný projekt renovace AR164 QV. Bohužel vzhledem ke spoustě komplikací a věcí kolem - nějak jsme se nedohodli musím řešit místo. Pokud bych si chtěl 164 nechat a dodělat jí, tak by musela 159 z domu, protože prostě není místo ani finance na to, táhnout dvě auta. A teď babo raď. Prodat pod cenou funkční naftovou a hodně ojetou 159 v plný palbě aby garáž nejmíň na rok zabrala 164 QV rozebraná do posledního šroubku? Podvozek 164 není dvakrát moc přesvědčivý, ale to bylo možná i jeho mizerným stavem po těch 25 letech. Protiargumentem je větší vzácnost 164ky a navíc pochopitelně Busso... Neumím se rozhodnout, ale brzo budu muset.
BobAsh
16. 3. 2015, 19:46Naftová AR159 je každodenní dělník. Do budoucna nezajímavé auto, ať už finančně nebo "respektem". Nicméně s rozdělanou 164 si nedojedeš pro rohlíky. Takže je to otázka priorit, případně otázka dokoupení něčeho, co bude levné a může stát venku...
riprex
16. 3. 2015, 19:57No já jsem naštěstí v situaci, kdy auto absolutně vůbec nepotřebuju a je to pro mě luxus. Mám s tím jen problém ten, kolik v tý 159 už bylo provařeno peněz. K zlosti je, že jsem do ní dal 80k za opravu po bouračce s tím, že bude zas dlouho sloužit. Priority se změnily, jezdit nepotřebuju a 159 najela od nového roku závratných 116km. Nicméně prodat Alfu s nájezdem 350k po bouračce... to je prostě nemožné. Nakonec asi čistě z toho důvodu, že nemůžu nechat jen tak umřít a sešrotovat celkem vzácné QV se do toho pustím a dodělám to sám ikdyž trochu s odporem, protože na autě nerad pracuju sám. Bohužel, ten co na tom dělal se mnou taky změnil priority, utekl od rozdělané práce a radši si hledá Saxo VTS za 50k.
Sedrik
16. 3. 2015, 20:08Manuální 911 jakékoliv generace
Sedrik
16. 3. 2015, 20:09Srry - to neměla být reakce na tvůj příspěvek :)
KS
16. 3. 2015, 21:40Jednoznačně doporučuju se zbavit dehtové 159, to je stroj k ničemu, což sám určitě cítíš. I kdyby t mělo být za 5Kč. Vlastni něco benzínového, když skoro nejezdíš, tak to určitě vadit nebude. Asi doděláš tu 164, pokud budeš nutně potřebovat jezdit, tak si na "půl" roku koupíš Feldu :-) .
riprex
16. 3. 2015, 21:44Jako daily driver máme v rodině Fiat Shnilo 1.6. Je to taková děvka pro všechno, kromě benzínu toho moc nechce. Alfy jsou obě nepotřebné.
frite
16. 3. 2015, 21:32Krome C6 snad aktualni C5. Poctive udelane auto a mozna posledni s hydrou. A hlavne okazale a demonstrativne nesportovni v dobe kdy sportovni a dynamicke musi byt vsechno.
A par kousku s sestivalem se najde...
furrow
16. 3. 2015, 22:16A myslím, že taky postupně BMW Z3.
Lukas
17. 3. 2015, 02:54Ford Focus RS MKI i MKII, druha generace hlavne v edici RS500.
Martin
17. 3. 2015, 11:37Zcela určitě tam bude Volvo S 90 - jednak se jich vyrobilo málo, jednak je to dost sofistikovaný vůz, který nepotkáte na každém rohu, má náhon na ta správná kola a je to ještě " švéd bez příměsy žluti ", verze s manuálem a 132 kw nelze sehnat už teď, majitelé se jih nezbavují, a pokud je něco naprodej, je to za ranec, běžný proběh okolo 400 000 km. Plně vybavený vůz nebude dělat ostudu v běžném provozu ještě dlouho let a antikorozní ochrana jej udrží v současném stavu. taky se jich jen minimálně dotýká tunerství :-D
bitner
17. 3. 2015, 13:26Za me jednickovy Focus s jakymkoliv benzinem krome 1,4. Je to vlastne legenda uz ted. Jednoho mam na dojeti a urcite ho renovovat nebudu, ale mit zbytecnych par set tisic, koupim garaz, necham ho zgeneralkovat a pockam, az z neho bude veteran.
BoTa
17. 3. 2015, 19:52Za mě Bejby-benz 190e 2.5-16 s Cosworth hlavou, M3 E30 a MX-5, to jsou prostě LEGENDY !
massik
17. 3. 2015, 22:25BMW M5 Touring E61
Jarin
18. 3. 2015, 13:09Kdybych si měl zvolit svoje spoření na důchod (je mi 23 let), určitě by padla volba na Mercedes-Benz 124 ideálně ve variantě 500 AMG nebo 300 kupé nebo vlastně jakoukoliv 124 v bezvadném stavu. O 500 AMG jsem vážně přemýšlel na běžné ježdění, když se mi před dvěma lety naskytla ve slušném stavu za 300 000,-. Jen nemám srdce jezdit denně s něčím u čeho by mi vadila sebemenší bolístka z provozu.
Machyrek
19. 3. 2015, 06:19BMW M3 E92 (manual i automat)
Alfa Romeo 4C
Porsche Cayman GT4
a dale cokoliv sportovniho s manualem...
Machyrek
19. 3. 2015, 10:26..uvadim zejmena soucane vozy ci z blizke minulosti, u kterych si myslim, ze jejich zhodnoceni casem je jiste a ze v budoucnu prekonaji i ceny, za ktere byly jako nove a nebude to trvat mozna ani tak dlouho ;) Alfa a Cayman protoze se jich vyrobi malo a budou vzacni. M3 E92 proto, ze zustane navzdy jako jedina M3 s 8-mi valcem atmosferou a posledni kupe.. jasne vyrobilo se jich hodne, ale cas ukaze jestli jsem mimo misu.
Ze napr. M3 E30 je klasika je jasne..
Machyrek
19. 3. 2015, 10:29..z domaci produkce: Skoda 120 GLS uzovka... nejluxusnejsi model tehdy a jsou dost vzacne
chucky
19. 3. 2015, 11:55fiat coupe :) vyrobeno neco kolem 75 000ks jezdi jich uz tak maximalne pulka po svete.. 2,0 r5 atmo tezce sehnstelny kousky 2,0 16v sehnatelnejsi .. 1,8 podle me slabe, ale pro holku nebo ma oko dobry, 16vt motor z delta integrale a 20vt r5 220k supr kara .. ted cenove dno.. ale cena bude stoupat :) ve verzi lemited edition (vyrobeno pres 1200ks) bude cena v budoucnu jedno nebo vic krat takova jako u bezneho coupe.. design pininfarina a hlavne porad hezke auto .. a bude uz naporad :)
Anonym
25. 3. 2015, 18:53Určitě BMW e39,e46, VW corrado,mercedes 123,možná alfa 159 :)
Josh
6. 6. 2016, 22:42Určitě slušná neotuzená BMW E36, auto, co má charisma, charakter a obrovskou kultovní fanouškovskou základnu.. dle mne nadčasovější než E30 a E46, což dnes čeká málokdo, ale to auto má neskutečně klasický a nadčasový design, je to jedno z nej aut 90. let a je to 100% budoucí klasika, bez ohledu na to, co si o ní dnes kdo myslí, vzhledem k dřívějším tureckým majitelům v Německu a mladým paličům pneu kdekoliv na světě.
Komín
7. 6. 2016, 09:12E36? jsi opily nebo jednu mas? zpracovanim nejhorsi bawor ewer a fanouskovska zakladna plna pubertaky s placatyma ksiltama...
LEGENDA