logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář na cestách, Editorial

Auta značky Toyota, která neznáte: Exotické modely japonského výrobce | 1. díl

I když se nabídky výrobců v rámci kontinentů stále více sjednocují, pořád existují mnohé modely, které u nás neznáme. Pojďme prozkoumat ty spadající pod značku Toyota.

Žijeme v globalizovaném a do jisté míry kulturně sjednoceném světě. Všichni koukáme na americké filmy, jíme u toho italská, japonská či vietnamská jídla, která zapíjíme francouzským vínem, alternativně českým pivem a v kapsách se nám převalují čínské telefony. Samozřejmě zjednodušuji, ale platí, že většina moderního světa konzumuje zcela shodné věci.

Něco podobného platí i o světě automobilů. Dávno pryč jsou doby, kdy v každé zemi jezdila odlišná auta výlučně domácích či maximálně sousedních výrobců. Dnes se už slévají i rozdíly mezi kontinenty. I my v Evropě si můžeme koupit Ford Mustang, Američané jezdí tou samou Toyotou Corolla jako Japonci a naše domácí Škoda Octavia se dá koupit kdekoliv od Chile přes Egypt až po Nový Zéland. 

Toyota Corolla (všude stejná), Foto: Toyota, tisková fotografie

Na druhou stranu je pravda, že zrovna v tomto odvětví ještě globalizace a sjednocování není úplně stoprocentní. Ano, většina aut se sdílí, ale pořád se často stává, že výrobci nabízí pro každý významnější region i některé unikátní modely navržené čistě pro potřeby zdejších zákazníků, které jinde nenajdete. A protože mě takové „exotické“ modely známých výrobců baví, rozhodl jsem se, že vám o nich v několika právě probíhajících týdnech povím.

Nejprve jsme si probrali automobilku Škoda, pak  Hyundai a poté Peugeot. Dnes se podíváme na dalšího globálního hráče, a to prosím rovnou na toho největšího, který v současnosti existuje. Japonská Toyota vyrábí obrovské množství aut a prodává je opravdu po celém světě. Snad neexistuje země, kde by neměla své zastoupení. 

Toyota Prius (všude stejný), Foto: Toyota, tisková fotografie

Její strategie je však vlastně docela jednoduchá: čísla, čísla a zase čísla. Čím víc modelů se vyrobí, tím víc se jich prodá. Všude na planetě má tím pádem extrémně širokou nabídku. Vždyť i ta v EU čítá osmnáct kousků: Aygo, Yaris, Yaris Cross, Corolla, Corolla Cross, C-HR, RAV4, bz4X, Camry, Prius, Mirai, Highlander, Land Cruiser, GR Supra, Hilux, Proace City, Proace a Proace Max. 

A jak brzy zjistíte, těchto osmnáct modelů představuje jen drobnou výseč celkové šíře záběru této značky. Výrobních řad má Toyota dokonce tolik, že se mi ani nevejdou do jednoho článku, to bych se já upsal a vy učetli. Tudíž tento díl seriálu ještě rozdělím na několik poddílů a dnes se budu věnovat jen USA a Kanadě. Směle do toho!

USA, Kanada – Toyota Sienna

Toyota Sienna, Foto: Toyota, tisková fotografie

Trhy Spojených států amerických a Kanady jsou pro Toyotu jedněmi z nejvýznamnějších. Proto zde, kromě globální Corolly (včetně nám nedostupné GR specifikace), Priusu, Camry, Mirai, Supry, RAV4, Highlanderu, Land Cruiseru a bz4X logicky nabízí i velkou spoustu aut přímo vyvíjených pro potřeby místních zákazníků. 

Jedním z nich je příslušník v těchto zemích stále docela populární třídy MPV, tady označované slovem minivan. Jmenuje se Toyota Sienna a je to auto velikosti přibližně Renaultu Grand Espace, které milují všechny velké americké a kanadské rodiny. Díky tomu je často k vidění i v mnoha hollywoodských filmech a seriálech. 

Dnes už ji pohání jediná možnost: tradiční toyotí hybrid s atmosférickou spalovací čtyřválcovou dva-pětkou kombinovanou s elektromotorem a malou baterkou, ale bývaly doby, kdy mívala i vidlicový benzínový šestiválec. Jinak toho však asi není moc, co vám o ní říct. Stačí vědět, že existuje.  

USA, Kanada – Toyota Crown (Signia)

Toyota Crown, Foto: Toyota, tisková fotografie

Na rozdíl od výše zmíněné Sienny, v případě řady Crown rozhodně o čem psát je. Jedná se o dlouholetou vlajkovou loď automobilky Toyota (odmyslíme-li speciální a ještě vyšší Century), jež má v zemi vycházejícího slunce až kultovní status. Před několika lety se však výrobce rozhodl k šokujícímu kroku. Z usedlého a výlučně v Japonsku nabízeného sedanu udělal supermoderní samostatnou výrobní řadu a začal ji nabízet i v dalších zemích, včetně USA a Kanady.

Díky tomu si tak i zdejší zákazníci můžou užít jízdu v jednom z nejlepších aut, které Toyota umí vyrobit, a ještě si smějí vybrat, jestli ho chtějí jako pětidvéřové SUV-kupé se splývavou zádí nebo jako rodinné SUV s přídomkem Signia. Co se pohonů týče, buď může být pod kapotou stejný hybrid jako v Sienně nebo druhá hybridní soustava se čtyřválcovou přeplňovanou dva-čtyřkou, šestistupňovou automatickou převodovkou a výkonem až 340k.   

USA, Kanada – Toyota Venza

Toyota Venza, Foto: Toyota, tisková fotografie

Dalším původně japonským autem, které si dnes můžou koupit i obyvatelného Nového světa, je středně velké SUV-kupé zvané Venza. Má stejný pohon jako Sienna a umí nabídnou i čtyřkolku. A to je asi tak vše, co se o tomto voze dá napsat. Popojedeme.  

USA, Kanada – Toyota 4Runner

Toyota 4Runner, Foto: Toyota, tisková fotografie

Naopak velmi zajímavé je další SUV v nabídce značky, zvané 4Runner. Je jen o něco větší než předchozí Venza, ale jeho Cool Factor dosahuje naprosto jiných výšin. Má totiž chytrou elektroniku, pohon všech čtyř kol a rámovou konstrukci, kterou sdílí se za chvíli popisovaným pick-up truckem střední velikosti, takže dokáže více než solidně posloužit i v terénu.   

I on už je dnes hybridní, takže má přeplňovanou čtyři-a-dvacítku a elektromotor, dohromady dávající 320 koní. Pro ty největší fajnšmekry se ještě nabízí ve verzi Trailhunter s vyšší světlou výškou, offroadovými pneumatikami a různým příslušenstvím určeným k objevování neznámého. Chcete ji? Já taky. 

USA, Kanada – Toyota Grand Highlander

Toyota Grand Highlander, Foto: Toyota, tisková fotografie

Jak už jsem zmínil, Highlander známe i u nás. Je to velké a maximálně pohodlné SUV, jehož délka spadá někam mezi BMW X5 a X7. To není málo, ale věřte nebo ne, v Americe to nestačí. Ano, skutečně je tomu tak, tam se nabízí ještě větší verze pojmenovaná Grand Highlander. A pozor, není jen prodloužená, její rozměry narostly ve všech směrech až do úctyhodných: 5116 x 1989 x 1781 (D x Š x V, mm). 

Také dokáže převést až osm lidí najednou nebo přibližně 2750 litrů nákladu při konfiguraci jen s předními sedadly a díky svému přeplňovanému motoru 2,4 litru, opět v kombinaci s elektromotorem, utáhne až 2268 kg těžký vlek. Člověk by až řekl, že to stačí, že? 

USA, Kanada – Toyota Sequoia 

Toyota Sequoia, Foto: Toyota, tisková fotografie

Hehe, tak to byste se spletli. Grand Highlander pořád není tím největším SUV Toyoty v USA a Kanadě. Ještě nad ním ční opravdový obr, model Sequoia. Dorostl do rozměrů 5286 x 2022 x 1885-1974 (D x Š x V, mm) a stojí na platformě s rámovou konstrukcí, kterou sdílí se za chvíli zkoumaným pick-up truckem velké velikosti. 

Navíc platí, že působivá čísla zde nekončí, toto vpravdě americké osobní auto se nabízí v hybridní verzi s dvojitě přeplňovaným vidlicovým šestiválcem o objemu 3,4 litru a nejvyšším výkonu 437k a utáhne až 4320 kg těžký vlek. To už musí splnit požadavky i toho nejnáročnějšího zákazníka, jakého si lze představit.      

USA, Kanada – Toyota GR86

Toyota GR86, Foto: Toyota, tisková fotografie

Bezpečnostní normy jsou v EU tak neúprosné, že už dostihly i v naší kotlině až uctívané malé zadohané kupé zvané GR86. Není do ní možné fyzicky instalovat zařízení pro hlídání nevyjetí z pruhu a upozornění na překročení povolené rychlosti. U nás jej tak Toyota musela přestat prodávat. Pár se jich sem sice dostat stihlo, avšak dnes už jej v nabídce značky nenajdete.

Za velkou louží to ale s bezpečností přehánějí o něco míň, takže tam ještě koupit bez problému jde. Aby toho nebylo málo, v přepočtu začíná jen na asi 730 000 Kč, s tou samou čtyřválcovou dva-čtyřkou s protilehlými písty, která svých 228 koní posílá na zadní kola přes automatickou nebo manuální převodovku, jako kdysi u nás. Život někdy není fér. 

USA, Kanada – Toyota Tacoma

Toyota Tacoma, Foto: Toyota, tisková fotografie

Každý milovník automobilů nicméně ví, že tou pravou americkou karoserií je pick-up truck. Logicky tedy Toyota prodává i ty. A než se ušklíbnete, že blbnu, protože pick-up značka nabízí i u nás, ne, ani jeden není Hilux. Tím menším je model Tacoma, která je veliká asi jako současný Ford Ranger a platformu na rámu sdílí s již zmíněnou Toyotou 4Runner.

Stejně jako 4Runner i Tacomu pohání přeplňovaná dva-čtyřka ve spojení s elektromotorem, kvůli finančním důvodům a pro své více pracovní zařazení ale v nabídce tento motor figuruje i samostatně bez hybridu, volitelně i s manuálem. Samozřejmostí je pohon všech kol a přítomnost mezinápravového diferenciálu, stejně jako možnost stejně dobrodružné specifikace Trailhunter jako u 4Runneru. Doplním, že utáhne necelé tři tuny. 

USA, Kanada – Toyota Tundra

Toyota Tundra, Foto: Toyota, tisková fotografie

Posledním dnes probíraným vozem je vrcholný pick-up truck, velikostně ekvivalentní legendárnímu Fordu F-150, zvaný Tundra. Jeho šířka činí 2032 mm, jeho výška dosahuje 1984 mm a jeho délka v závislosti na specifikaci osciluje mezi 5933 a 6414 milimetry. Je tak zdaleka největším automobilem, který Toyota v této části světa prodává.

V duchu doby už ani Tundra dnes nemá osmiválec, k pohonu jí slouží stejná soustava jako Sequoiě, s níž i sdílí platformu. Jen opět kvůli penězům a pracovnímu nasazení umí benzínová V6 3,4 l existovat i samostatně. Její výkon přenáší na všechna čtyři kola vždy desetistupňová automatická převodovka. A pamatujete na toho nejnáročnějšího zákazníka, co potřebuje tahat hodně těžké náklady? Tak pokud by jeho přání byla ještě extrémnější, Tundra mu utáhne až 5,4 tuny.

Toyota Tundra, Foto: Toyota, tisková fotografie

Takový je čtvrtý díl mého seznamu exotických aut známých výrobců, první věnovaný automobilce Toyota. Má skoro deset tisíc znaků a to jsem se věnoval jen USA a Kanadě. Věřím, že už chápete, co myslím těmi čísly, a že je vám jasné, proč bude ještě druhý poddíl věnovaný Latinské Americe, Africe a Asii a třetí, ve kterém si probereme Japonsko. Do té doby mi prozraďte, jestli jste znali tato auta a co si o nich myslíte.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

-1 reagovat
pidi
12. 2. 2025, 16:03

Premio, Corona, Carina, Caldina nic?

0 reagovat
MMM
12. 2. 2025, 20:10

Toyota Avalon je v mnoha generacích, poslední byl 2022. Je představený model 2025, ale zatím se oficiálně neprodává

2022

0 reagovat
kotzitzaq
13. 2. 2025, 09:25

Nejsem si jist, ale někde jsem viděl informaci, že GR86 na Evropském trhu nepohřbily emise, ale požadavky na jízdní asistenty (udržování v pruzích, hlídáč rychlosti). Do střechy už tak malého kupé se prý systémy kamer nevešly. Ale může to být blbost, hádat se nebudu 😁.

0
MBMB
13. 2. 2025, 10:26

Je to tak. Toyota má flotilové emise CO2 (zatím) zcela OK a z tohoto pohledu si může prodávat, co chce, aniž by musela platit pokuty.
Toyota už hlásila roky dopředu, že v roce 2024 bude prodej ukončen, a sice kvůli zavedení GSR2, což je celá sada bezpečnostních opaření obsahujících požadavky na aktivní i pasivní bezpečnost. Vzhledem k konstrukčnímu stáří tohoto auta by bylo potřeba ho celé předělat, což u takto okrajového modelu nedávalo ekonomický smysl.

0
Jaromír Soukup
13. 2. 2025, 11:58

Ano, je to tak, moje chyba, napravím. Děkuju za upozornění 🙂

1 reagovat
Sobuls
13. 2. 2025, 09:36

Toyotu Siennu rv 2015 mám v garáži, s 3,5 V6 AWD, chytře řešené skládání "plnohodnotných" sedaček ve třetí řadě směrem dozadu do kufru, když jsou zvednuté, tak se v kufru vytvoří neuvěřitelně prostorný (hluboký) prostor, kde se i v 7 lidech dá odvézt spoustu nákladu. Překvapivě moje jediné auto, které umí jezdit za meně než kolik má uvedeno v technickém průkazu (zdravím evrovpské automobilky s jejich udávanými spotřebami) :D

1
MMM
13. 2. 2025, 18:05

Jezdí úžasně, tíchá, úsporná, to je pravda. Super je, jak od nuly po přidání plynu pošle měnič do pohonu obrovské množství NM, kdo na to není zvyklý, zarazí jej to do sedadel.

Jen si pořiďte rezervu do kufru, pro strýčka příhodu (AWD rezervu nemá). Před několika lety jsem nádhernou AWD Limited prodal, složila nám skvěle, ale přešel jsem přes úžasný Land Cruiser 200, do Lexusu LX (tehdy mi Sienna nahradila nový Multivan=rachtající a rozbíjecí šunt).

2
Sobuls
14. 2. 2025, 11:39

pár zajimavostí:
- rezerva v provedení AWD neni, ale hever a klíč ve vozidle je. V americe jsou předespané runflaty u provedeni AWD, Pouze přední náhon má umístěnou rezervu zespodu uprostřed (AWD kvůli přidání kardanu má posunutý výfuk a není dost místa pro rezervu),
- možnost táhnout nebržděný vlek AWD pouze do 454 kg (nežádoucí pro českého chalupáře, předokolka může tahat běžných 750 kg), bržděný do 1 588kg,
- provozní hmotnost vozidla 2 290 kg (max tech. přípustná 2 715 kg),
- uváděná spotřeba pro moji verzi s AWD 14,7 / 10,7 / 13,1 litrů, můj dlouhodobý průměr 11,67 l dle tankování a jsem z podkrkonoší (žádná rovina tu moc není),
- motor 3.5 L 2GR-FE V6 266 hp (198 kW; 270 PS) se používal ve spoustě modelů Toyota a Lexus, dokonce tento motor byl dávan i do Lotusu Evora

-3 reagovat
MMM
14. 2. 2025, 20:45

Sobulus... to smetí/údaje tady myslím nikoho moc nezajímá.
Hever je u auta bez rezervy platný asi jako mrtvému zmník, když vezmeš obrubník nebo ostrůvek, mimo město pátek večer, nebo o víkendu :) Runflat tohle nezachrání. Pokud je potřeba poradit jaké kolo a rozměr, mám vše ještě napsané. Byl to tehdy dost oříšek.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte