načítám data...

Audi A3 g-tron: Nafta patří do kamen

S výběrem pohonu pro nový vůz je to dnes složité. Ekonomika provozu se střetává s ekologickou legislativou a ideální řešení není. Nebo snad ano? Nabízí systém G-tron odpověď?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Není tomu tak dávno, kdy bylo rozhodnutí, jaký pohon pro svůj vůz zvolit, velmi jednoduché. Na krátké městské pojížďky či do auta pro zábavu patří zážehový motor, do polykače dálničních kilometrů motor vznětový. Hotovo, vyřízeno. Tak jednoduché to bylo. Doba se však mění a přináší s sebou novinky. Některé jsou milé, jiné znepokojivé. Začneme tou pozitivní – spotřeba zážehových motorů znatelně klesla. Downsizing, tolik nenáviděný pravověrnými petrolheady, přináší ovoce a i velký crossover s benzínovým motorem dokáže spotřebu udržet bez potíží pod hranicí sedmi litrů. Navíc se nám rozšířil počet možností – kromě nafty a benzínu přichází ke slovu i elektřina a různé hybridní kombinace.

Tím však dobré zprávy končí a přicházejí ty špatné. Aféra ‚dieselgate’ rozpoutala debatu o skutečných dopadech do té doby silně protežovaných vznětových motorů na životní prostředí a reakce na sebe nenechala dlouho čekat – se zákazy a omezeními se roztrhl pytel. Mnohá města připravují (či dokonce již praktikují) zákaz vjezdu vozů se vznětovým agregátem pod kapotou do centra. Je řešením benzín? Teoreticky ano, spotřeba – hlavní argument pro nákup dieselu – je u benzínového motoru dnes mnohem lepší, na klasické ‚tédéíčko’ však ekonomikou provozu stále ještě nemá. A potom tu máme elektrická a hybridní auta, jenže ani to není řešení. Omezený počet míst pro dobíjení a dlouhá doba do plného nabití staví elektromobily stále mimo kategorii univerzálního rodinného přepravníku, hybridní systémy mimo městské poskakování přecházejí do režimu „malý utrápený motůrek s sebou na dálnici táhne tunu drátů a potřebuje to pořádně zapít” a obojí je stále velmi drahé.

A přesně toto je okamžik, kdy na scénu vstupuje Audi g-tron, tedy vůz na plyn. Říkáte si teď asi, že přicházím se skutečně horkou novinkou – jen o pár desítek let později – a kdy asi objevím internet? Ano, auta na plyn nejsou ničím novým. Vlastně tu s námi jsou již hodně dlouho. Ještě mi dejte šanci, situace se přeci jen trochu změnila.

Auta na plyn známe dvojího druhu – jedna jezdí na LPG (Liquified Petroleum Gas, známý jako propan-butan), druhá na CNG (Compressed Natural Gas, čili zemní plyn, zkrátka metan). Volkswagen v testovaném Audi A3 g-tron vsadil na CNG. Pro spalování CNG upravil motor 1.4 TSI. A teď přichází ten klíčový okamžik. Dříve byla přestavba na plyn řešením, pokud se majitel auta chtěl ekonomikou provozu přiblížit sousedům a zároveň si nechtěl nechat vzít možnost jezdit si pro rohlíky tažen řádným americkým sedmilitrovým osmiválcem. 1.4 TSI je ale už tak úsporný motor, v testovaném Audi zvládal fungovat se spotřebou okolo sedmi litrů benzínu. Spotřeba CNG potom byla okolo čtyř kilogramů na sto kilometrů jízdy, což nás při ceně kolem 25,-Kč/kg dostává k hranici 1,-Kč/km. A to jsme už v revíru opravdu úsporných dieselů, přitom ale máme benzínové auto, takže nás z města pryč nikdo hnát nebude.

A teď už tedy něco k Audi A3. Měl jsem z toho auta obavy. Vážně. Audi, se kterými jsem dosud jezdil (a přiznávám, vozy z nové řady se mi zatím vyhýbaly), mě právě neoslnily. Rádoby sportovní prémiové (ne, také to slovo nemám rád, zde ho ale používám záměrně a spíš pejorativně) auto, které místo zábavy za volantem nabízí jen uskákaný podvozek a spoustu chromovaných znáčků se čtyřmi kruhy za spoustu peněz. A k tomu testovaná A3 přidává úpravu na pohon CNG, kterou jsme již testovali v Octavii a kterou bylo možno popsat různě od „ne zcela dynamické“ až po „zoufale línou“. A kombinace obého teď stojí přede mnou. Jupí.

Na první pohled je to zvenku i zevnitř prostě Audi. Čistý design bez nějakých výstřelků, kvalitní zpracování, precizní chod všeho, co se má hýbat, neochvějná pevnost všeho, co se hýbat nemá. Jenže ono nikdy není všechno tak, jak se zdá, i Audi umí překvapit. A tato A3 má pro mě hned dvě překvapení, která se projeví bezprostředně po rozjezdu. Prvním je motor. 1.4 TSI má ve verzi g-tron snížený výkon, je to přesně ta jednotka, jaká se nacházela pod kapotou oné nebohé Octavie. Až na to, že není. Nemůže být. Přestože základní parametry jsou na chlup stejné, muselo se tu od testu Octavie G-TEC něco stát. A3 g-tron není žádným trhačem asfaltu, ale rozhodně nezdržuje. Ani na dálnici není dynamika motoru nijak omezující, k podřazení mě Audi nutí, jen když mu bylo v rozletu zabráněno nějakým opravdu pomalým kamionem, v jiných případech i na šestku stoupá ručička rychloměru uspokojivým tempem.

Druhým neméně velkým překvapením je podvozek, jmenovitě jeho komfort. Když řeknu, že je tahle A3 pohodlná, nebude to úplně přesné. Ona je totiž vážně hodně pohodlná. Hrbolaté vyježděné koridory, které magistrát našeho hlavního města sebevědomě nazývá ulicemi, zvládá s naprostým klidem a i přes středočeské okresky se vznáší s lehkým ševelením, zatímco pod koly probíhá desátý stupeň Richterovy škály. Co se nějaké zábavy za volantem týče, tady už to není taková sláva, Audi A3 je spíš bezpečně předvídatelné než zábavné, ale já jsem za to vlastně rád. Po uskákaných podvozcích minulých generací je to milá změna. Kvůli srovnání jsem si dokonce krátce vypůjčil i sesterský Volkswagen Golf, jehož je A3 luxusnější alternativou a se kterým sdílí platformu, a uznávám, že ačkoli je Golf velmi povedené auto, komfortem odpružení a odhlučněním je Audi přece jen dál.

Takže je to paráda, že? Komfortní a přiměřeně svižné auto rozumných rozměrů se zážehovým motorem a náklady při provozu na CNG okolo 1,-Kč/km. Plynová nádrž vystačí na 350 km a potom je tu ještě standardní benzínová nádrž, která celkový dojezd natáhne přes hranici 1000 km. Přitom jedinou obětí je prostor pod podlážkou zavazadlového prostoru, který byl věnován plynové nádrži. Senzace.

Ale ještě moment, je tu drobný háček. A tím je cena. U Audi už jsme zvyklí na ambicioznější cenovou politiku, image značky zkrátka mnohým stojí za nějaký ten příplatek, navíc Audi je skutečně mimořádně solidně postavené. Přesto mě cenovka atakující u testovaného kusu 900 000 korun poněkud překvapila. Jistě, vím, je to zkrátka Audi, ale i tak. A pokud myslíte, že tu sedím ve všemi myslitelnými prvky výbavy osazené vrcholné novinářské verzi, není tomu tak. Nemám tu couvací kameru, nemám navigaci, nemám bezklíčkový přístup, LED světla se nenatáčí do zatáček, přední parkovací senzory také chybí, o nějakých drahých kožených křeslech s elektrickým nastavováním si tu mohu nechat jen zdát. Samozřejmě, jsou to zbytečnosti, bez kterých se dá snadno žít, nic podstatného v ‚naší’ A3 nechybí, přesto bych si za podobné peníze uměl představit více.

 

Verdikt

Audi A3 g-tron je povedené auto. O tom není pochyb. Za jednoznačné klady testovaného vozu lze označit komfortní podvozek, kvatilní provedení a bezkonkurenční provozní náklady. Na druhé misce vah je pořizovací cena, která není u Audi ničím nezvyklým, avšak poněkud sráží výhodu, kterou přináší provoz na CNG. Samotný systém plynového pohonu funguje skvěle, kromě dvou palivoměrů a malé kontrolky o něm vlastně řidič ani neví. Celkově mě A3 potěšila a ten týden za jejím volantem jsem si navzdory obavám nakonec docela užil.

Hell Detail

Držáky nápojů v testovaném voze okupují dvě vyjímatelné nádoby, jedna připomíná urnu s velkým logem Audi, druhá obsahuje přihrádky na klíč (který však díky absenci keyless systému spočívá ve spínací skříňce) a mobilní telefon rozměrů běžných v roce 2005. Moc užitečné.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 395 cm3
Výkon: 110 koní (81 kW) ve 4 800 – 6 000 ot./min
Točivý moment: 200 Nm v 1 500 – 3 500 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová 
Provozní hmotnost: 1 260 kg 
Maximální rychlost: 197 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s 
Kombinovaná spotřeba CNG (udávaná): 3,3 kg/100 km
Kombinovaná spotřeba N95 (udávaná): 5,2 l/100 km
Cena (A3 g-tron Linie Design): 762 900 Kč
 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ju
Junior
25. listopadu 2017, 07:43
0

Nerozumím tomu autu. Na jednu stranu je to hezkej postrk do města, pro manželku super. Na druhou stranu je v tom plyn, takže se nedostane do podzemních garáží, což je ve městě trošku problém (v Německu ne). A mezitím je fakt, že se snaží hrát na úspornout notu, ale stojí 800 tisíc, což je na fakt hodně :/

reagovat
To
Tosh
25. listopadu 2017, 13:59
0

S CNG je omezen vjezd pouze do naprostého minima garáží. Většina garáží zakazuje pouze vjezd s LPG.

ro
rock
25. listopadu 2017, 18:22
0

Není to tak růžový. Když si vzpomenu a koukám na to, tak když jsem viděl zákaz LPG, tak hned vedle něj byl i zákaz CNG. Nesleduju to systematicky, ale jak píšu: když už jsem si něčeho všiml, tak tam byl vždycky zákaz obojího. Pro mne už by to byl důvod, proč ne - a to mám plničku CNG v práci doslova pod nosem.

Ju
Junior
25. listopadu 2017, 18:38
0

rock: Zase, záleží kde. Na firmě nám spousta aut jezdí na LPG, ale my jsme vesničani a do podzemek ta auta nemusí jak je rok dlouhej, Představa, že jsem obchoďák a někdo mi místo 2.0TDI narve 1.4CNG, se mi vážně nezamlouvá.

VK
VK
25. listopadu 2017, 18:43
0

Mně se teda vůbec nezamlouvá představa, že mi kdo rve cokoli od Konzernu. ;)

XT
XTad
25. listopadu 2017, 18:46
0

A kontroluje nekdo dodrzovani tech zakazu? Pochybuju...

Honza Hamster Křeček
25. listopadu 2017, 18:59
0

Auta na LPG mají ze zákona označení žlutou samolepkou, auta na CNG ho nemají. CNG je lehčí než vzduch a protože všechny garáže musí mít vyřešené odvětrávání spalin, mají zároveň vyřešené i odvětrávání případného úniku zemního plynu, takže reálný důvod vyloučit auta na CNG z garáží není. Jako redakce Autíčkáře samozřejmě nepodporujeme porušování předpisů, ale čistě za sebe můžu říct, že bych s autem na CNG do garáží klidně jezdil. Ani správce garáží nemá šanci poznat, že auto je na plyn. Pravda, s testovaným Audi jsem se v garážích necítil úplně dobře, ale na tom měly zásluhu především obrovské nápisy g-tron přes celý bok auta... :-)

ro
rock
25. listopadu 2017, 19:27
0

Je to přesně jak to píšeš; žádný důvod k tomu není, přesto ty zákazy jsou. To už záleží na hlavě každého, jak se s tím vypořádá. Přejedeš s klidným svědomím dvojitou plnou, i když nevidíš žádné nebezpečí? Nebo sice jedeš, abys ten pitomej kombajn konečně předjel, ale hlodá v tobě, že bys neměl? Nebo nepředjedeš, protože se to nemá? První skupina řidičů může být bez starostí. Ty dvě zbývající mají problém.

VK
VK
25. listopadu 2017, 19:36
0

Není kombajn podle zákona překážka v provozu?

ro
rock
25. listopadu 2017, 19:39
0

Pokud jede, tak ne. Překážka v provozu musí být statická.

VK
VK
25. listopadu 2017, 19:45
0

Nechci kecat, ale nepočítá se stroj jedoucí minimální rychlostí za statickou překážku?

ro
rock
25. listopadu 2017, 20:10
0

Na 99 % myslím, že ne.
Jako odůvodnění jsem kdysi četl, že by se pak muselo řešit, co je ještě rychlost považovatelná za "statickou" překážku a co ne. Kombajn jedoucí třicítkou? Traktor jedoucí padesátkou? Důchodkyně jedoucí sedmdesátkou?
Možná, že se ten výklad od té doby změnil, ale svůj řidičák bych na to nevsadil.

Honza Hamster Křeček
25. listopadu 2017, 20:13
4

Kombajn na silnici nejede minimální rychlostí, většinou jede maximální rychlostí :-D

ro
rock
25. listopadu 2017, 20:16
0

...ještě jsem si vzpomněl na jeden důvod; mám pocit, že zákon dovoloje překážku OBJET. Pokud ta věc jede, tak už to není objetí, ale PŘEDJETÍ.

Ju
Junior
26. listopadu 2017, 09:56
0

Traktor přes dvojitou klidně předjedu a na SO si s radostí nechám vysvětlit materiální stránku přestupku. A ikdyby to nevyšlo, tak je to pořád přestupek podle 361, vlastně se nic neděje. Ale možnost, že na mě nějakej šmudla vytáhne při porušení zákazu vjezdu LPG obecný ohrožení, tady je a já to odmítám riskovat.

Honza Hamster Křeček
26. listopadu 2017, 10:03
0

Obecné ohrožení? To už je trochu přitažené za vlasy. Navíc se bavíme o CNG.

Ju
Junior
26. listopadu 2017, 13:14
0

Přitažené za vlasy možná, nicméně de iure to tak je. Na Slovensku se stal případ, kdy v garážích OC naměřili vyšší než povolenou koncentraci plynu, hasiči, fízlové, na co si vzpomeneš. Vyhmátli jednoho pána s LPG a už vůbec nezáleží kde je pravda, hodili to na něj. Státní zástupce to postaví na možném riziku požáru, případně udušení, při úniku a už se vezeš. Šikovnej právník tě z toho možná vyseká, ale ty peníze a nervy...Samozřejmě, že logicky to tak není.

Honza Hamster Křeček
26. listopadu 2017, 13:58
0

LPG a CNG je velký rozdíl.

Ju
Junior
26. listopadu 2017, 16:22
0

Rozumím, máš pravdu. Proto říkám, že logicky to tak není, nicméně osobně bych neměl náladu za ni bojovat a proto bych neriskoval :)

beastar
26. listopadu 2017, 17:31
2

Myslím že by se to mělo zakázat oboje LPG i CNG a bude po debatě. Co garáže, ale vjet s tím na silnici. Podle mě by se měli vlastně zakázat všechny auta a vlastně i všichni lidi by měli bejt zakázaný a bude po debatách,)

js
js
25. listopadu 2017, 15:08
0

350km je nepouzitelne, autorovi bych doporucil dlouhodoby test... pak si pro zajimavost muze zkusit predelat 1.8 TSI na lpg a prorovnat dojezd a ekonomiku...

reagovat
Honza Hamster Křeček
26. listopadu 2017, 10:23
0

V reálu je těch 350km na plyn dost, velký vliv na to má ta benzínová nádrž. Zatímco u normálního auta by znamenal 350 km dojezd to, že po 200km je palivoměr na 1/3 a člověk začíná přemýšlet, kde natankuje (a po 270 km už skutečně tankuje), tady není problém vyjet tu nádrž skutečně celou a ani potom to auto nemusí akutně k pumpě, když se to zrovna nehodí. Jistě, bylo by možné použít větší nádrž, ale ta by zase zabírala prostor v kufru. A s LPG je skutečně problém v těch garážích.

js
js
26. listopadu 2017, 12:48
0

Honzo omlouvam se,
ale 350 je opravdu nepouzitelne, je to takove prvotni nadseni, ktere moc nevydrzi. Pokud to ma clovek na popojizdeni ve meste budiz,ale pro to se plyn nekupuje...

Honza Hamster Křeček
26. listopadu 2017, 14:02
1

Já auto na plyn neobhajuju ani nepropaguju, jen předávám zkušenost z týdnu užívání. Neměl jsem s tím problém. A do města se A3 hodí dobře..

beastar
26. listopadu 2017, 14:12
0

Takže chlapci. Kombajn není překážka v provozu. Kombajn pokud tedy například pro závadu nestojí je vždy vozidlo stejně jako třeba povoz tažený koňmo jedoucí 6kmh. Takže o objizdeni překážky nemůže být řeč. Předjíždět přes dvojitou plnou muže jen bezpáteřni, narcistické, sociopatické hovado. Zajet do garáže s lpg je porušení zákazu a ja bych to neudělal. Logicky je samozřejmě téměř stejně nebezpečné jet tam s autem na benzín či na elektriku i cng. To nic nemění na tom, že a3 na cng je taky nesmysl pro případné kupce. Snad jako auto do zelené firmy to má logiku.

Honza Hamster Křeček
26. listopadu 2017, 14:52
0

LPG je těžší než vzduch, takže 'teče' do spodních pater garáží, kde vytváří neviditelný 'louže', to může být potenciálně nebezpečné. CNG jde nahoru a odvětrává se se spalinama.

XT
XTad
25. listopadu 2017, 16:27
0

Nevim. Pocit, ze mam pod zadkem nadrz natlakovanou na 200 atmosfer, by me trochu zneklidnovala.

reagovat
VK
VK
25. listopadu 2017, 16:41
0

Tak nevím. Za 800 tyček se dá koupit nová nebo přinejhorším předváděcí šestková Mazda.

reagovat
beastar
25. listopadu 2017, 18:20
0

To auto je nesmysl Audi neAudi. Přijde mi že tyhle kreace vznikají jenom jako nositelé některého z báječných ekopaliv "budoucnosti".

reagovat
KS
25. listopadu 2017, 21:00
0

Kdo chce jezdit levně, většinou koupí levně i samotné auto, zde má smysl ona Octavia G-tec, tahle A3 G-tron je nesmyslný výstřel. Plynová A4 může být fajn náhradou za TDI. Z mého pohledu i předchozí testovaná kára - 435xd měla mnohem lepší poměr užitek/cena než tahle A3.

reagovat
js
js
26. listopadu 2017, 18:20
0

v tom je problem K.S. plynova A3 nema dojezd. mam uz treti auto na plyn a rovnou rikam kupovat auto s dojezdem 350km LPG je otrava,vzdyt tim ani nedate praha-brno-praha, kolik casu ztravite na benzince.
Dalsi faktor cena - pokud nenajedes aspon 2000 za mesic,tak to nema cenu(zaplatis vic na splatkach nez ti to usetri...)
Tydennimu nadseni redaktora se nedivim, tim si prosel kazdy plynar :))
pro zich Passat B8 1.8 TSI LPG - dojezd 850km, spotreba 8-9 l plynu



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem