načítám data...

Airbus a Audi konečně představili létající auto! Nebo ne?

Airbus, Audi a Italdesign. Tato známá jména se spojila, aby nám představila vizi dopravy budoucnosti. Další vizi budoucnosti. O co jde tentokrát?

zobrazit celou galeriiPředstavujeme: Airbus a Audi konečně představili létající auto! Nebo ne?

Možná si ještě vzpomínáte, že  Airbus někdy začátkem roku 2017 prohlašoval, že do konce roku předvede a otestuje použitelný koncept létajícího auta. Opravdu se tak stalo a koncept je ve fázi testování, jak je vidět na následujícím videu. 

Zajímavé, že? 

Akorát to má několik háčků. Tak předně, koukali jste někdy poslední dobou do kalendáře? Konec roku je, ale 2018, nikoli 2017. Sebevědomé prohlášení Airbusu tedy moc nevyšlo. Navíc se nejedná o nějaký velký funkční prototyp, ale defacto model. Ano, teď jsem trochu neuctivý k práci inženýrů obou firem, ale… mají nejlepší mozky v oboru a postaví zmenšený model? Navíc je video v některých záběrech točeno tak kreativně, že to vypadá jako velký stroj. Ale není. Takže o co jde? 

Už dříve jsem psal, že tento koncept není vůbec k zahození a vypadá docela použitelně. Jenže právě od nedávného představení jsem si sliboval mnohem víc. Čekal jsem show ve stylu Tesly, kdy CEO Airbusu přiletí, a pak odjede, nebo něco podobného. A my jsme dostali co? Model. Model, který ale nese velmi výrazné znaky designu Audi.

A máme tady další problémy. Že baterky jsou dneska těžké, nezvládají výkyvy teplot, mají malou kapacitu a nesnášejí rychlé nabíjení, to už víme. Ostatně proto je to taky s elektromobily zatím tak na levačku. Autonomní technologie pokročily mohutně kupředu, princip elektromotoru se nezměnil již po desetiletí, ale co ty baterky? Pořád čekáme na nějaký větší pokrok. Jinými slovy, pokud mi iPhone při normálním používání nevydrží nabitý ani den, hlavně teď v zimě, jak se mám na takové baterky spoléhat v autě? A nakonec elektromobily o ekologii nejsou a nemůžou být. Už jen kvůli tomu, že ty vzácné kovy se někdy vzít musejí. O tom jsem ale mluvit nechtěl.

Popravdě nejvíc mě od současného řešení odrazuje hluk. Slyšeli jste někdy čtyřrotorový dron, že? Strašně hlučná věcička, i když je to vlastně kompaktní zařízení a váží pár kilo. Teď si představte, že budete mít dron o vzletové hmotnosti někde mezi 500 a 1000 kg. To bude asi šrumec, že? Jistě, tohle téma se řeší velmi aktivně a cílem výrobců je snížit hlukovou zátěž na minimum. U vrtulníku nebo takové kvadrokoptéry je ale hlavním zdrojem hluku právě rotor. Správným návrhem jeho listů se dá dosáhnout snížení hlučnosti, ale jde také o to, že těchto vozítek by měly létat stovky. 

Běžná záchranářská helikoptéra málokomu vadí, protože ji potká měsíčně jen párkrát. Představa, že žijete ve městě, k jehož neustále přítomnému hlukovému pozadí se přidá ještě sice tlumený, ale přece jen znatelný bzukot z nebes, ta mě tedy moc neláká. A vás?

Tak či tak, tenhle koncept mě stále zajímá a přijde mi pozoruhodný, jenom jsem trochu zklamán a čekal jsem větší pokrok. 

Co o tom soudíte vy? Naposledy jsme o tom měli hezkou debatu. Dokážete si něco podobného představit třeba jako taxík?


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

GanGreen
02. prosince 2018, 18:35
0

Já bych teda od letajícího auta primárně očekával, že někam dojedu, přeletim třeba přes záliv moře a jedu zase dál, a ne že se jak pinda musim stále vracet k podvozku, kterej sem nechal někde v horní dolní...

reagovat
Matěj Podhorský
02. prosince 2018, 21:50
0

Celé je to postavené na myšlence sdílení, a navíc by to mělo fungovat jako taxi, tedy zůstaneš v kabině a jen si pro tebe přiletí ta věc a pak tě zas posadí na jiný podvozek.

ma
martinw
02. prosince 2018, 20:14
0

Tak si to hoši z marketingu můžou odškrtnout a teď zpátky do reality kde Audi dáva pravděpodobně 10x víc za lobování u zákonodárců :)

reagovat
Ven cos
02. prosince 2018, 21:02
2

Termíny jsou irelevantní. Trend nastolil Elon. Za rok znamená někdy v budoucnu. Koncepty se konceptujou.. Za deset let se tomuhle budeme smát, ale je to dlouhá doba na to, aby přišla nějáká revoluce. Lide.cz taky nebyly daleko od Facebooku. Koncept, idea, myšlenka. Budou s tim pracovat dál. Teď je to jen nějáký marketingový sdělení, taková hra na "co by, kdyby"...
Třeba to zvedlo akcie Airbusu, dlouho jsem o nich žadnou "šlehu" nečetl. Airbus existuje a já si na něj díky týhle píčovině vzpoměl... I to je pozitivum, ne?
Btw, až poletíte někam Airbusem, koukejte se na dveře. To je náš česlej výrobek.

reagovat
beastar
02. prosince 2018, 23:31
0

Tak jako nesporně pěkný. Na papíře. Pěkný marketing. Audi náskok díky technice asi. Airbus we make it fly taky asi. Ciao tutti. Jako jde to k sobě. Jde to na obrázku i od sebe:) Realita využít to jako taxi v nejbližších 20 letech asi neprůchodná. Kdo by do toho sedl? Dobrovolně. Natož za prachy. Stačí jaký problémy působili menší změny.

Možná po nějakým testování v uzavřeném provozu. Jako jsou dnes ty všelijaké autonomní autobusy a posunovadla.

ma
martinw
03. prosince 2018, 12:48
0

Oni to v Dubaji otestujou jako první, však už tam je nějaká beta verze taxi dronů lítá...

beastar
03. prosince 2018, 22:51
0

Byl sem tam před rokem a ten dron ještě nelital. Je to okrajová věc stejně jako Uber Chopper pro pár nadšenců. Masové zavedení opravdu nehrozí. Navíc Dubai je fakt dost specifický město. Trochu jiný, než London, Praha či Moskva:)) Takže s těma testama bych to zase tak hot neviděl. To spíš pokročí v tomhle směru ty Číňani.

Mo
Mooney
03. prosince 2018, 07:02
0

Stavět to jako dron je ta největší kravina :D ten má díky tolika rotorům snad největší spotřebu energie a přitom nic neunese, jediná výhoda je, že je stabilní. Jinak je to pomalá kravina, nevhodná pro delší cesty. Proč prostě nepřidělat na pořádné auto pořádně velká křídla pro přelet větší vzdálenosti? A auto použít k přesunu z letiště a na letiště... I když to už stačí použít obyčejné nákladní letadlo...

reagovat
bitner
03. prosince 2018, 11:01
0

Auto + autonomni vrtulnik. To je asi tak jedina aspon vzdalene realna varianta. Paradoxne bude vzdusny autonomni provoz mnohem drive realitou, nez ten pozemni. Vzdusny prostor se totiz docela dost blizi uzavrenemu systemu, ktery je nutnou podminkou pro to, aby to cele fungovalo. Ve vzduchu se totiz vetsinou nepohybuji chodci, cyklisti, velka zver a jine neocipovane veci. Ptactvo je problem, ale da se s tim zit. Vyplnite bird strike report a poslete na UZPLN.

reagovat
Standa
03. prosince 2018, 11:28
0

Ve vzduchu je taky občas dost ULL a padáčkářů. Ale snáz než na silnici lze vymezit povolené a zakázané prostory.

Pochtli
03. prosince 2018, 12:29
0

Ta představa, že někde ve vzduchu zrovna zdechne baterie a já s tím poletím nejkratší cestou k zemi.. k nezaplacení :oD

reagovat
beastar
03. prosince 2018, 22:53
1

Jj přesně. Zajímalo by mě jak se budou krýt ztráty... Až to někde doletí na technický problémy. Zabije to posádku a dole školku na vejletě. To pude asi z povka a let it go.

yellec
05. prosince 2018, 22:38
0

Od nějakých cca 200m výšky je to pořešené takto:





Vrtulínkáři říkaj letovým parametrým kdy se s tím nedá prakticky nic dělat Deadman’s Curve a taky se do toho nebojí vlézt. :-)

Pochtli
06. prosince 2018, 11:11
0

Jo, tohle už ty šance na přežití zvýší.

beastar
06. prosince 2018, 14:39
0

Jo? Oni do toho vlezou. Sami a dobrovolně to mají v rukou;) Ne že se zavreš do krabice která sama zpadne a ty na to doplatiš.

yellec
07. prosince 2018, 08:40
0

V zásadě nejsme vepři :-) Já taky ve větší rozšíření nevěřím. Ale kvůli hlučnosti a prostorovým nárokům. Ne kvůli bezpečnosti. V komerčním letectví musí mít každej šroubek certifikaci. A pak stroj jako celek. Airbus je (narozdíl od nějakýho startupu v Dubaji) záruka toho že to certifikací projde a certifikace je záruka že to nebude padat jak hrušky.
Ještě k těm vrtulníkářům co to maj v rukách. Ty parametry kdy se s tím nedá nic dělat a když se pokazí něco zásadního po svých neodejdou mívají při každým startu a přistání.
Třeba tady jim přestal fungovat vyrovnávací rotor když ještě neměli dopřednou rychlost. To jsou pak zavření v krabici co sama spadne.





Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Catalina Brougham 400ci 6,6L v8  1971
Pontiac Catalina Brougham 400ci 6,6L v8

1971 rok výroby
270 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Camaro 1976 LT 400ci 6,6L v8 200kw 1976
Chevrolet Camaro 1976 LT 400ci 6,6L v8 200kw

1976 rok výroby
270 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Camaro  1976
Chevrolet Camaro

1976 rok výroby
225 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Silverado 3500 LS  2001
Chevrolet Silverado 3500 LS

2001 rok výroby
335 koní výkon
6 600 ccm objem

Škoda Octavia 2.0TDI DSG Elegance 2014
Škoda Octavia 2.0TDI DSG Elegance

2014 rok výroby
110 koní výkon
1 968 ccm objem