Renault rozvířil stojaté vody velkých dodávek novou, v pořadí už čtvrtou generací svého modelu Master. Pod modelovým kódem XDD se skrývá automobil představený loni na autosalonu v Lyonu, který ačkoli je na trhu teprve několik měsíců, stihl si už letos vysloužit titul mezinárodní dodávky roku 2025. Samozřejmě jsem byl na tuhle novinku patřičně zvědavý, už jenom proto, že předchozí generaci považuji za neobyčejně zdařilé auto, které šlape na paty i etalonu třídy – Mercedesu Sprinter.
Výrazná přední maska a agresivní ostře řezané tvary přední části na sebe strhávají značnou pozornost a od předchozí verze se celkem zásadně liší. Ta tam je usměvavá tvář předchůdce, masivní maska plná výrazných svislých lamel působí futuristicky, zároveň ale tmavou plastovou černí dává vzpomenout i na vůbec první generaci Masteru. Přední světlomety s výraznou linkou “céček” denního svícení vychází tvarem z osobních modelů značky a dodávce vcelku sluší.
Na bocích a vzadu už to žádná velká divočina není a upřímně řečeno jsem si musel otevřít fotky staršího modelu a porovnávat je vedle sebe abych vyloučil, že se plechy obou modelů neshodují. Bližší zkoumání ale odhalí, že prakticky žádná křivka nezůstala stejná. Tvar střechy, oplastování, boční okna a prolisy, to všechno je jiné a nové, leč narozdíl od předku už ničím nevybočuje z ostatní dodávkové produkce. Což ale v zásadě ničemu nevadí, jen si říkám, zda by nebylo v tomto směru rozumné držet se některých prvků předchozí generace, která neměla žádné zásadní konstrukční nedostatky. Jistě by to pozitivně ovlivnilo ceny náhradních dílů.
V zadní části mě překvapilo tvarování prolisu mezi světlomety, které jako by z oka vypadlo současné generaci Volkswagenu Crafter. Zaujal mě také velice dlouhý magnetický doraz pravých dveří, má něco kolem dvaceti centimetrů. Jeho rozměr má pravděpodobně co dělat s vystouplou boční lištou pojezdu, která je ve stejné výšce, jako znatelně vystouplá klika zadních dveří. Trochu to působí jako vítězství designu nad promyšleností, které dopadlo nevyhnutelnou kolizí těchto dvou prvků při otevření dveří do úhlu 270 stupňů. Myslím, že by vyhrála ocelová lišta.
Od předchůdce se celkem zásadně liší i interiér. A zatímco zvenčí je Renault nápaditější a asi i propracovanější, uvnitř jsem byl trochu zklamaný. Možná to bylo konfigurací konkrétního testovacího kusu, přišel mi ale docela laciný. Předchozí generaci jsem chválil za propracované úložné prostory, praktický výsuvný stoleček a festovní zpracování, tady se mi líbí o dost méně. Ano – stran moderních technologií je tu samozřejmě patrný vývoj, takže tu je lepší displej navigace a novější styl knoflíků a ovladacích prvků známý ze současných Renaultů (technicky vzato spíše Dacií, protože analogovou přístrojovku už Renaulty nemívají), je to ale celé, zdá se mi, méně promyšlené. Vezměte si třeba nové stojánky na pití zapracované do rohů palubní desky – vypadá to jako dobrý nápad, můžou totiž zdánlivě sloužit i jako madlo při nastupování, jenže jsou poměrně vachrlaté a tak se obávám, že by jim takové využití nesvědčilo. A ten u spolujezdce je navíc umístěný tak, že umístíte-li do něj nějaký nápoj ve vyšším kelímku nebo lahvi, zakryje výhled do zpětného zrcátka.
Nešikovné je také umístění tlačítek výhřevu sedadel. Jsou vždy vpravo u paty opěradla, to znamená, že to řidičovo je hned vedle odepínače bezpečnostního pásu. Pokud na sedadle sedíte, tak na něj nevidíte, musíte ho nahnmatat poslepu. V chladných měsících počítejte s tím, že si ho navíc zakryjete cípem bundy nebo kabátu. Nevyhovovaly mi ani úložné prostory, ačkoli jich je po autě docela dost, jsou většinou mimo dosah řidiče a vlastně jsem si tu neměl kam dát peněženku a klíče – v plochých “vanách” na vrchu palubní desky tyto propriety jezdí je strany na stranu, schránky ve dveřích jsou zase příliš nízko, navíc bez jakékoli výplně, takže v nich věci tam vložené hlasitě chrastí. Alespoň telefon tu má dedikovanou schránku vybavenou bezdrátovým nabíjením. Vím, jsou to drobnosti, ale předchozí verze byla skoro dokonalá, tak si říkám, proč to tentokrát nevyšlo.
Není samozřejmě všechno špatně. Povedly se sedačky, které jsou vcelku pohodlné a nabízí dostatečně širokou škálu nastavení, vyhovuje mi i ergonomie a rozložení ovladacích prvků. Otravné povinné asistenty si snadno vypnete “autíčkem v kolečku” u levého kolene. Jen si jeho pozici nastudujte před nástupem do vozidla, za jízdy na něj není vidět. Na poměry dodávek je Master bezkonkurenčně odhlučněn, Renault na tuto vlastnost lákal i v marketingových materiálech a v tom musím dát automobilce skutečně za pravdu. Jak rachocení dieselu, tak aerodynamický hluk, a to i v rychlostech nad dálničním maximem, je tu příkladně utlumený. Kabina je za jízdy o dost tišší, než u některých starších osobáků.
Je to prý jednak dodatečným tlumením namontovaným i na přepážku do nákladového prostoru a jednak velice propracovanou aerodynamikou vozu. Té si můžete v praxi všimnout třeba na zadní hraně nákladového prostoru, která je lehce zkosená, aby se tím redukovaly turbulence za vozem.
Master se u nás prodává ve dvou variantách – jako plně elektrický a s naftovým čtyřválcem o objemu dvou litrů. Oproti předchozí dva-trojce je to o dost kultivovanější motor s plošším projevem, je utlumenější, ale občas působí trochu tupě. Na 2.3 DCi jsem měl docela rád jeho typický turbokopanec někdy kolem 2200 otáček, toho se tady nedočkáte. To ale neznamená, že by byl dvoulitr méně svižný, je to spíše naopak. Po vzoru moderních vozů je ale agilní takovým tím nenápadným způsobem – prostě jedete “jen tak na pohodu” a najednou máte na okresce dvacet přes limit, ani nevíte jak. Jistě za to může i ono již zmíněné odhlučnění. Takový projev je vcelku běžný u osobáků, ale u velkého Furgonu je to celkem úctyhodný výkon a jistě zpříjemní každodenní používání auta.
Podobně nezáludné je i řízení a řazení. Nebýt rozměrů, tak vlastně nepoznám, zda točím volantem a řadím v Cliu, nebo v Masteru. Ovládací síly jsou naprosto minimální, tlumení příkladné. Trochu jsem měl pocit, že i kdyby mi upadlo kolo, na volantu bych si dohromady ničeho nevšiml. Často u dodávek kostatuji, že se řídí “skoro jako osobák”. Master se řídí úplně jako osobák, takže je potřeba se příliš nezasnít a pamatovat na jeho rozměry.
A jak to vypadá vzadu? Nemám si na co stěžovat – podlaha je příjemně nízko, prostor mezi podběhy je shodný s předchozí generací, 138 centimetrů znamená, že s klidem umístíte paletu na šířku, ale na Ducato a jeho 1422 mm to bohužel opět nestačí. Tak snad příště. Protiskluzová podlaha s kotvícími oky, LED osvětlení a překližkové obložení je součástí paketu Cargo 3 za rozmných 25 tisíc. Líbí se mi, že narozdíl od Sprintera, nebo nedávno testovaného Crafteru, tu není otravný schůdek u bočních dveří – do jeho prostoru totiž zpravidla napadají všechny neupevněné drobnosti, které se následně rády zaseknou v mechanismu posuvu.
Verdikt
Zvenčí moderní a futuristický, uvnitř tichý, moc nežere a fakt dobře se řídí. Nový Master má našlápnuto skvěle. Bohužel ho trochu kazí interiér, který jako by byl ušitý horkou jehlou a nezbývá mi, než konstatovat, že v předchozí generaci byl prostě lepší a promyšlenější. Některé chybky by snad napravila další příplatková výbava, nebo verze se dvěma samostatnými sedadly, na zbytek se dá v pohodě zvyknout. Ve světě velkých dodávek jsou rozhodně i mnohem horší nová auta. Ceny Mastera jsou vesměs celkem příznivé a tak věřím, že jich budeme na silnicích potkávat víc než dost.
Technické údaje
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1998 cm3
Výkon: 96 kW (130 k)
Točivý moment: 350 Nm
Pohon: přední nápravy
Převodovka: šestistupňový manuál
Provozní hmotnost: 2229 kg
Zatížení: 1271 kg
Délka x Šířka vč. zrcátek x Výška: 5680 x 2466 x 2503 mm
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem (v testu): 7,6 l/100 km (8,3 l/100 km)
Základní cena naftové varianty: 793 000 Kč
afro-r1
07. 12. 2024, 23:30 0 reagovat2L spalovak, manual, fyzicke budiky, tablet (skoro) integrovany do palubky, asistenty na jeden cudlik... temer idealni kombinace i pro osobak.
Cudliky primo na sedacce jsem na rozdil od Tebe ocenil u sve dodavky. Elektricke posuvy, vyhrivani - staci privest plus a minus a funguji i tam, kde se s nimi nepocita.
Jakub Pospíšil
08. 12. 2024, 00:19 1Proti tlačítku na sedačce v zásadě nic nemám, tohle je ale v místě, kde je zacvak pasu, takže se k němu dost blbě dostává. Mít to jako jiné starší Renaulty na přední hraně obložení sedačky, neříkám nic.
afro-r1
08. 12. 2024, 21:39 0Neni fotka, tak budu verit. ;-)
rock
08. 12. 2024, 06:43 1 reagovatJsou věci, které jsou jenom nepohodlné nebo otravné. Ale jak tak koukám na fotku držáku na pití spolujezdce - to je úlet nejvyššího kalibru. Jeho umístění z něj dělá naprosto nepoužitelný apendix plastu a asi by bylo dobře, kdyby ho při nastupování opravdu někdo použil jako madlo a zůstal mu v ruce.
Ten stupňovitý čumák je taky zvláštní.To se tak hezky vracíme k siluetě Transitu z roku 1980.
rivka
08. 12. 2024, 12:10 0 reagovatTen pásek denního svícení vzdáleně připomíná tvar písmena C pouze na levé straně, na pravé straně fakt ani omylem. Pokud něco, tak tam připomíná písmeno D a opět pouze vzdáleně. Jako kdyby na tom někomu záleželo, nebo to pro kohokoli bylo jakkoli důležité. Nikdy jsem nepochopil potřebu výrobců, potažmo autonovinářů tvar těch seskupených diod přirovnávat k nějakým písmenům a byl jsem na to extrémně alergický u všech médií zejména u škodovek, protože u žádné z nich zadní světla (hlavně ty na pravé straně) rovněž ani omylem nebyly "ve tvaru písmena C" a ta vlevo opět jen když se rozsvítily. Nejspíš je to 99% ostatních úplně u zadku a rozumím tomu :-), že se s tím setkám ale i na Autíčkáři jsem nečekal. A protože jsem typický starší muž křičící na mraky a v moderně nespatřuji vždy pouze pokrok, dovolil jsem si tu příď upravit do podoby mých oblíbených "starých časů" :-) Samozřejmě velice amatérsky, jen v "Malování" a navíc jsem levák, čili téměř nepoužívanou pravou rukou. sice je mi téměř k ničemu ale stejně jsem rád že aspoň ona "není ve tvaru písmena C" (nebo teda D, vlastně) :-)
Jakub Pospíšil
08. 12. 2024, 12:14 0Ale jo, to je pravda. Písmeno C to fakt není, je to prostě takový divný oblouk.
Studie v malování vypadá výborně, připomíná mi Ford Econoline.
-
Komentář upraven 8. 12. 2024, 12:16:28
rivka
08. 12. 2024, 12:17 0Ještě mírné doladění v mezích zákona :- )
rock
08. 12. 2024, 13:16 4A teď už stačí kosočtverec nahradit hvězdou a je hotovo.
rivka
08. 12. 2024, 15:37 0Přesně tak! Ono to první Vito je podle mě asi tak 10x hezčí než ten píčomobil :-)
James
09. 12. 2024, 00:02 0 reagovatVýborně, asi budu v menšině, ale dodávky obecně mě zajímají: nebude už dlouho trvat, a budu muset nahradit dvacetileté Scudo a ještě staršího dlouhého Sprintera. Už mají prostě svoje za sebou. Vcelku si na ně nestěžuji, uvítal bych snad jen dostatečně robustní měničový automat, modernější kvalitnější interiér, lepší odhlučnění, celkově méně dojetý stav a to je asi vše co mi ke štěstí chybí.
Bohužel zatím to vypadá, že je nahradím tím samým, jen budu hledat nedojeté kusy (ano je to problém a bude čímdál větší) a muset je samozřejmě "tvrdě" zaplatit, ve smyslu dost peněz za tak starý pekáč.
mariov8
09. 12. 2024, 12:02 2 reagovatDodávky z principu, povolání, sleduji.
Za mne Renault vytrvale na cestě vzhůru, Ford dolů. Stellantis, hluboký spánek na vavřínech. Zbytek pokrok v mezích zákona, ehm, legislativy...