logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Volkswagen Passat Elegance eHybrid 150 kW: Po městě elektromobil, na delší cestě normální auto

Nová generace plug-in hybridního ústrojí od Volkswagenu vylepšuje zejména dojezd. Nabíjení už není potřeba na každodenní bázi.

Mezi námi, nadšenci do aut, se shodneme na celé řadě vozů, které označujeme jako legendy. Často jde o auta, která byla nedostupná už jako nová a na hodnotě jen rostou, občas jde o nejvyšší motorizace běžnějších vozů, někdy i o speciální modely vyrobené jen pro nadšené řidiče. Zkrátka, jako legendy většinou označujeme auta, která jsou proslavená svými jízdními vlastnostmi a aurou kolem nich. Málokdo si však uvědomuje, že legendou může být i auto, které třeba za volantem nepobaví jako pětisetkoňový sporťák, ale s naprostou jistotou se na něj můžeme spolehnout v běžném životě. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Takové auto totiž převeze starou ledničku do tříděného odpadu, odveze celou rodinu s bagáží na dovolenou k moři nebo třeba zvládne bez zaváhání rychlý přejezd skrze kontinent na služební cestu. Snese každodenní rozvoz dětí do školy a poté neudělá ostudu ani na obchodní schůzce. To vše s nízkými náklady nejen na servis, ale i na palivo. A byť nemusí vyhovovat každému, Volkswagen Passat zcela jistě takovou legendou je. Předminulý rok ve Wolfsburgu oslavili padesát let od prvního představení tohoto úspěšného modelu ve velkém –  odhalením deváté generace. Minulý rok jste si u nás mohli dokonce přečíst článek od Violy, když uskutečnila setkání první generace s tou nejnovější, dnes se ale podíváme na zoubek verzi eHybrid o výkonu 150 kW, která má potenciál uzurpovat mnohem větší podíl trhu, než  její předchůdce.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Začněme tím, jak vlastně nový Passat vypadá. Novinka stojí na vylepšené platformě MQB Evo a není tajemstvím, že vychází ze  Škody Superb, se kterou sdílí velkou část karoserie. Na rozdíl od Superbu Passat nabízí pouze verzi kombi, která je však stejně tou oblíbenější mezi zákazníky, takže to za mě nevadí. Nový Passat ztratil oproti předchozí generaci trochu té minimalistické elegance a ostrých rysů, zároveň však dostal poměrně oblé tvary a narostl. Můj šálek kávy tento nový design úplně není, stejně jako u nového Tiguanu, ale to je pouze můj pohled, vy to můžete vidět jinak.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Uvnitř nezůstal kámen na kameni. Opět – pryč jsou jednoduché, elegantní tvary, interiér si ledacos bere z elektrické vlajkové lodi ID.7, oproti ní však zachovává některé konzervativnější prvky. Například zde není žádný světelný pás ID.Light, tlačítka pro ovládání oken jsou klasicky pro všechna okna, na volantu najdeme tlačítka (která působí mnohem hodnotněji než dotykové plošky) a displej přístrojové desky je velký jako v tradičních vozech. Na rozdíl od Superbu se však netváří jako pouhý kryt analogových budíků, nemá žádnou kapličku, ale i tak je na něj skvěle vidět – byť v podmínkách šedého únoru slunce příliš nesvítilo.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Elektrická ID.7 je také mnohem minimalističtější, zatímco Passat nabídne zdobnější prvky interiéru. Tam, kde předchozí osmá generace nebo ID.7 mají dlouhý pás skrývající ventilační otvory, najdeme u novinky prosvětlený panel vyvedený v lesklém piánově černém dekoru. Navíc je interiér i tradičně praktický, nabízí celou řadu odkládacích prostor, do kterých můžete nastrkat veškeré harampádí, na jaké si vzpomenete. O velikosti kufru snad nemá smysl ani začínat mluvit, standardní Passat pojme 690 litrů, verze eHybrid kvůli zastavěné baterii o 160 litrů méně – ale pouze pod dvojitou podlahou, takže v běžném užívání nijak neomezuje a stejně pod ní najdete stále prostor i pro kabely a povinnou výbavu. Vzadu místem také nikdo trpět nebude, velký manažerský kombík je stavěný tak, aby převezl minimálně čtyři dospělé v absolutním pohodlí.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

S čímž se pojí i komfortní výbava, kterou Passat nabídne. K testu jsem dostal takovou středně vybavenou verzi vozu – variantu Elegance s pár příplatkovými balíčky, tedy nejde o žádného Passata “fplný”, jak bývá zvykem. Mezi příplatky se u tohoto vozu nachází i potahy sedadel v kůži, které se pojí s elektrickým nastavením a pamětí, ale i ventilací. Vyhřívání a masážní funkce jsou však v základní výbavě varianty Elegance, a jak jsem už chválil v testu ID.7 nebo u Kodiaqu, masáže jsou naprosto skvělé a protáhnou tělo lépe než lecjaké příplatkové masáže u prémiovějších značek. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

V dnešní době se nejčastěji skloňuje v testech nových vozů asistent ISA pro čtení dopravních značek. Určitě už víte, že není v žádném autě dokonalý, značky často nečte správně a každý jej nejradši hned vypíná. Ani já většinou nejsem výjimkou, velká část automobilek (zejména z Asie) si s tím příliš hlavu nedělá, asistentu nadělí otravný hlasitý zvuk a možnost vypnutí zahodí někam hluboko do infotainmentu. Ne tak Volkswagen – nejenže jde libovolného asistenta (tedy nejen ISA, ale třeba i udržování v pruzích) vypnout na dvě kliknutí z hlavní obrazovky, vlastně o něm ani nevíte. Za celý testovací týden jsem asistenta vypnul pouze jednou, abych ukázal kamarádovi, jak jednoduché to je. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Infotainment sám o sobě je shodný s tím, který najdeme v jiných nových vozech koncernu Volkswagen. Po poměrně nepovedené předchozí verzi je naštěstí novinka mnohem lepší. Díky rychlým volbám, přehlednosti a svižnosti jej považuji za jeden z těch lepších systémů současnosti. Spojení s telefonem je bezproblémové, pády se nekonají a naběhnutí při startu je v podstatě nepostřehnutelné.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Pojďme se ale podívat na to, jak Passat vlastně jezdí. Jak jsem zmínil na začátku, k testu jsem dostal plug-in hybridní motorizaci eHybrid o výkonu 150 kW, která spojuje zážehový čtyřválec 1.5 TSI a šestistupňovou dvouspojkovou převodovku s integrovaným elektromotorem. Tedy, vlastně tříspojku – ale o tom jste se mohli nedávno dozvědět více ve článku od Lukáše, který se zúčastnil technické přednášky o tomto pohonu. My se budeme bavit o tom, jak vlastně funguje v reálném světě, protože Volkswagen slibuje dojezd přes sto kilometrů na jedno nabití. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Realita v zimě je samozřejmě jiná, auto spotřebuje mnohem více energie na topení než v létě na chlazení, ale i tak se mi dařilo pohybovat se s reálným dojezdem někde mezi 75 a 90 kilometry. Spotřeba se v podmínkách okolo nuly pohybovala mezi 25 až 30 kWh na sto kilometrů po městě – pokud vám to přijde jako hodně, vězte, že ani průměrný elektromobil s tepelným čerpadlem by neměl v těchto podmínkách o moc nižší spotřebu. V létě očekávám, že spotřeba spadne někam k 15 kWh na sto kilometrů a dojezd by tak mohl i deklarovaných sto kilometrů přesáhnout. Nesmíme zapomenout ani na možnosti nabíjení, kdy Passat z běžné AC zásuvky nebo wallboxu zvládne sosat až 11 kW, nebo až 50 kW na DC rychlonabíječce – ale toho se mi, vzhledem k nízkým teplotám, dosáhnout nepovedlo.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

A co když jedete dál? Stačí přepnout na hybridní režim a auto nastartuje spalovací motor. Díky perfektnímu odhlučnění a odladění systému o tom však takřka nevíte, nebýt otáčkoměru a trochu lepšího zrychlení. I tak však nečekejte, že najednou budete nejrychlejším účastníkem provozu, pořád se bavíme o základní 1.5 TSI s výpomocí elektromotoru, byť znatelnou, v autě, které váží necelé dvě tuny. Pro klidnější řidiče jde však o naprosto dostačující výkon, se kterým není problém normální ježdění, a při předjíždění systém využije výpomoc elektromotoru. Navíc je eHybrid pravděpodobně nejpříjemnější svezení právě díky elektromotoru, který vyhlazuje nejotravnější vlastnost dvouspojkových převodovek – jisté cukání při řazení. A pro ty, kterým by bylo 150 kW málo, má Volkswagen v nabídce i verzi s výkonnější 1.5 TSI, ve které má pohon systémový výkon až 200 kW. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Jak jsem zmiňoval výše, vůz v testu není v plné výbavě. Nemá ale ani ony vychvalované tlumiče DCC Pro, které umí měnit charakter vozu na počkání, díky čemuž jsem mohl vyzkoušet standardní podvozek auta. Předchozí generace Passatu totiž neměla zrovna pověst plavné limuzíny, u novinky si však vývojáři ony výhrady k podvozku vzali k srdci a znatelně jej zpříjemnili. Jízda je tak pohodlná nejen díky (na dnešní dobu) rozumně velkým osmnáctipalcovým kolům, ale zejména je podvozek mnohem lépe odhlučněný a rány se tolik nepřenáší do interiéru. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Má nový Passat tedy nějaké chyby? Určitě. V dnešní době působí třeba rozlišení zpětné kamery poměrně komicky, navíc už není ani ukryté ve znaku Volkswagen, takže se během jízdy zašpiní. O zvyku je také volič převodovky na sloupku řízení, se kterým jsem se stále úplně neskamarádil. V nízkých teplotách má také elektromotor k dispozici pouze omezený výkon, takže aby nenastartoval a celou jízdu jste zvládli bez spalováku, je nutné být trochu obezřetnější s plynem. Převodovka je sice znatelně hladší než v čistě spalovacích verzích, přesto si občas, zejména při rozjezdech, nepříjemně cukne. Při brzdění s nahozeným spalovacím motorem také občas v nízkých rychlostech podivně aktivuje ABS a posádku lehce vyděsí, v čistě elektrickém režimu takové věci nedělá. Jde ale vesměs o maličkosti, na které si zvyknete.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Závěr

Nový Passat je opět velmi povedeným velkým kombíkem. Nabídne spoustu místa, solidní zpracování i povedený podvozek. Verze eHybrid je zcela jistě skvělou volbou, pokud si stále nejste jisti kompatibilitou vašeho života s elektromobilem, přesto chcete třeba využívat přebytky z fotovoltaiky na běžné ježdění. Pokud vaše každodenní cesta nepřesáhne 80 kilometrů, pravděpodobně vůbec nebudete spalovací motor potřebovat a můžete jezdit jen na elektřinu. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Jenže při takovém dojezdu v čistě elektrickém režimu už nastává otázka, zda má vůbec smysl kupovat plug-in hybrid a nejít rovnou třeba do čistě elektrické ID.7. Pokud často jezdíte dlouhé trasy, ale zároveň se pohybujete na místech, kde lze bez problémů nabíjet, asi má Passat eHybrid stále větší smysl. Jestli však delší cestu podniknete jednou za pár měsíců a většinu jízd strávíte ve městě nebo kratšími přískoky, osobně bych se přikláněl k úvaze, zda by ID.7 nebyla o něco lepší volbou.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 498 cm3 + elektromotor
Celkový výkon: 150 kW (204 koní)
Převodovka: šestistupňová DSG
Pohotovostní hmotnost: 1921 kg 
Maximální rychlost: 220 km/h
Spotřeba v testu: 6,8 l/100 km (vybitá baterie, dálniční přesun na hranici rychlostních limitů), 25,7 kWh/100 km (čistě elektrický režim, teploty okolo nuly)
Cena základní verze – Passat Limited 1.5 TSI: 849 900 Kč 
Cena motorizace již od: 1 339 900 Kč
Cena testovaného vozu: 1 517 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Související články

Komentáře

0 reagovat
VK
9. 3. 2025, 13:37

Poslední odstavec mohu podepsat.

0 reagovat
Sato
9. 3. 2025, 15:08

Diky za test, rastie spotreba na dialnici nejako extra nad ramec toho co pri nehybrid 1.5ke? A neskusali ste kolko sa realne zmesti do nadrze benzinu? Podla katalogu to je len 45l, no vw ma historiu v podhodnocovani tohoto udaju


Inak mam rovanku dilemu ako v tom poslednom odstavci. Uz som to tu pisal vela krat, raz za mesiac mam trasu 340km, po dialnici, moje preferovane dialnicne tempo je 150-160. s ID.7 (77kwh) budem musiet nabijat, v zime urcite, v lete pri pomalsej rychlosti mozno nie. Moja cela paleta z coho mozem vyberat je i4, phev passat/superb, id.7, corrola a potom uz len SUV: enyaq, kuga, es300h, rav4, rx350h

Ak sa min podari vyhadat extra zlavu na bmw i4 e40 tak to nabijanie prekusnem. U nezazivnej id.7 neviem neviem...


0
Marek Brunner
9. 3. 2025, 19:43

přímé srovnání 1.5 eTSI a eHybridu bohužel nemám - na dálnici ale očekávám vesměs stejnou spotřebu, tam se hybridní ústrojí příliš neprojeví.
Ad nádrž - to je bohužel během týdenního testu s omezeným nájezdem kilometrů neproveditelné...

0
RedX
10. 3. 2025, 09:35

Sato: teoreticky by ti přidaných dvě stě kilo elektrovýstroje na dálnici mělo zvýšit spotřebu asi o dvě až tři deci, z důvodu vyššího valivého odporu kol.

0 reagovat
RedX
10. 3. 2025, 09:32

Osobně bych si nebyl úplně jistý tvrzením, že elektromotor vyhlazuje řazení. V této koncepci je EM před převodovkou; jinými slovy - i v EV režimu auto potřebuje řadit. Elektromotor je navržen na stejný otáčkový rozsah jako spalovák, je s ním nejen v jedné ose, ale v podstatě na stejné hřídeli.
Vývojářům se ale dle popisu velmi dobře podařilo sladit střih spojek a dávkování momentu obou motorů v tomto okamžiku.

Podélné MHEV+ řešení od audi má EM na výstupu převodovky. A mám pocit že DCT Volva má EM připojený k výstupní hřídeli sudých převodových stupňů.

Těch mechanických konfigurací hybridních pohonů je spousta.

0 reagovat
CommonUser
12. 3. 2025, 09:54

Passat a pohodlie ? No neviem, mozno pre nejake postavy na kratko ano. Stredovy tunel totalne obmedzuje pouzivanie auta (tak ako napr. Corolla Cross). Mame tempomat ? A naco, ked pravu nohu nie kam dat ...
Klavirny lak je dekadetny nezmysel v kazdom aute. Skoro kazde TSI je prieser, odporucam nemecke zdroje. Neviem ci riskovat kupu, ked VW musi setrit a nevies kam to az ide ...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte