logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Volkswagen Passat (B8): Volba rozumu

Manažerský speciál let dřívějších začíná být oblíbeným vozem v bazarech. Jaký je prémiovější sourozenec Škody Superb?

Jakožto nadšenci do motorismu máme všichni svá auta snů. Pro někoho to může být Ferrari, pro jiného nejnovější Porsche 911 GT3, další zase sní o starém Jaguaru ještě z dob před exuberantní identitou. Jenže to nejsou auta, která si můžeme vůbec dovolit a i kdyby ano, nikdo z nás by s nimi nechtěl jezdit každý den z mnoha důvodů. Třeba ten zmiňovaný Jaguar zcela jistě nesplňuje dnešní nároky na bezpečnost, Porsche s křídlem zase bude udrncané a s Ferrari (vyjma Purosangue) nic nepřevezete.

Foto: se svolením Volkswagen

Zkrátka a dobře – každý potřebujeme nějakého služebníka. Auto, do kterého se vejde celá rodina; se kterým není ani delší cesta po Evropě za trest a zároveň je dostatečně normální a okoukané, aby ho ani soused nezáviděl. V našich reáliích v případě ojetin tento úkol nejčastěji plní Škoda Octavia, ti movitější si zase pořizují větší Superb třetí generace. Jenže k Superbu já osobně najdu mnoho výtek, kvůli kterým bych si jej nevybral. Zaprvé mi příliš nesedí design, ale to je vždy hodně individuální. Zadruhé mně nesedí jeho interiér – překáží mi posez za volantem nebo situování celé palubní desky, které je z mého pohledu příliš neútulné. Mám pocit, že cílem Superbu je hlavně spousta prostoru vzadu a na řidiče se tolik při vývoji nehledělo. Jenže existuje “prémiovější” alternativa, která většinu mých osobních problémů s třetí generací Superbu řeší: dvojče z Wolfsburgu, Volkswagen Passat B8. Právě na něj se dnes společně podíváme.

Foto: se svolením Volkswagen

Elegantní auto s prémiovým vnitřkem

Osmá generace Passatu přišla v roce 2014 jako jedno z prvních aut na platformě MQB a zároveň první na prodloužené verzi této platformy, rozdílů mezi B7 a B8 je tedy znatelně více než mezi B6 a B7. Zvenku působí moderně díky ostrým hranám a i když je konzervativní, je dodnes líbivá. Troufnu si říci, že tak nadčasový design se u koncernu VW objevuje jen jednou za dlouhé roky a spolu se sedmou generací Golfu je Passat B8 jedním z nejpovedenějších designů své doby. 

Foto: se svolením Volkswagen

A to i uvnitř. Interiér se nese v duchu elegantního minimalismu, byť ne takového, na jaký jsme v dnešní době zvyklí – nejde o jednoduchost z lenosti jako u Tesly, stále zde najdeme řadu fyzických tlačítek na většinu často používaných funkcí. Klimatizace má normální točítka a většinu jí nastavíte bez nutnosti vyvolávat menu v infotainmentu, vyhřívané sedačky mají své čudlíky, start-stop má dedikované tlačítko – tady je svět zkrátka ještě v pořádku. Mým nejoblíbenějším detailem v interiéru je lišta chromovaných lamel táhnoucích se přes celou palubní desku, v níž jsou skryté výdechy klimatizace. Prémiovému pocitu navíc přidávají analogové hodiny (které už vozy po faceliftu nemají), jež sice nejsou nejčitelnější kvůli úhlu sklonu palubní desky (pouze v noci, kdy jsou lehce podsvícené), ale vypadají dobře. Místa je na předních sedačkách znatelně více než právě ve dvojčeti z Boleslavi a interiér je navíc plný kvalitnějších materiálů a najdete zde mnohem méně tvrdých plastů. 

Foto: se svolením Volkswagen

Na zadních sedačkách je sice o trochu méně prostoru než v Superbu, ale strádat zde také nikdo nebude. Superb byl zkrátka koncipovaný více jako vůz pro taxislužby. Zavazadlový prostor je v případě verze kombi (Passat byl opravdový sedan, zatímco Superb liftback) také o něco menší – přesněji má 650 litrů, zatímco v Superbu je o deset litrů větší. Nenašel jsem však zatím nic, co by se do Passata nevešlo – dokonce i serverový rack jsem bez problému do auta nacpal, byť jsem musel jet následně několik kilometrů v pozici “na nevyježděnou řidičku”, tedy se sedačkou úplně vepředu, nacpaný na volant. V kufru je dvojitá podlaha, byť ve verzi GTE omezuje prostor baterie. Prostor pod podlahou však využijete na nabíjecí kabely či jinou výbavu, která by jinak překážela. 

Foto: se svolením Volkswagen

Asistenty, jež zvládnou zastínit i moderní vozy

Passat osmé generace nabízí celou řadu asistentů, které ani dnes nejsou standardem. Jedním z mých nejoblíbenějších v tomto voze je Side Assist – asistent hlídání mrtvého úhlu. Velká oranžová dioda v zrcátku totiž postupně graduje na intenzitě podle toho, jak moc blízko je překážka, a pokud použijete blinkr a mohlo by dojít ke kolizi, rychle varovně zabliká. Oproti trojúhelníkům v zrcátku či menším diodám umí mnohem lépe řidiče varovat, protože je vidět i periferně. Příjemný je i asistent dopravních značek, ještě v podobě bez neustálého pípání. Ačkoliv jde vývojově o deset let starší systém než ty dnešní povinné, čtení značek mu nejde o moc hůř – spolehnout se na něj stoprocentně nemůžete, ale to na dnešní povinné systémy také ne. A na rozdíl od nich aspoň nebuzeruje a jde ho vypnout navždy, bez zapínání při každém startu.

Foto: se svolením Volkswagen

Skvělý je i systém udržování v pruhu, který funguje velice dobře i na poměry dnešních aut a v kontrastu s většinou z nich není nutné používat tempomat pro jeho funkčnost. Naopak chválit nebudu právě zmiňovaný adaptivní tempomat, který zde funguje přehnaně hyperaktivně. Pokud se pohybujete po dálnici na hranici rychlostního limitu a před vámi je kamion ještě dost daleko, auto jej rozpozná a začíná brzdit příliš brzy. Je nutné být tedy buď stále na pozoru a případně přidat plyn nebo se zařadit do levého pruhu dříve, než by bylo nutné. Zároveň je tento systém schopný zaregistrovat i okolní auta a zabránit tak podjíždění, bohužel však nepozná rozdíl mezi dálnicí (kde je podjíždění nezákonné) a čtyřproudou silnicí ve městě (kde je podjíždění legální). 

Foto: se svolením Volkswagen

I zbylá technologická výbava je zcela na úrovni. Široká řada příplatků zahrnovala třeba head-up displej (byť ve verzi s vlastním sklíčkem), LCD přístrojový panel nahrazující budíky s možností zrcadlení navigace (s dobrým rozlišením i odezvou) nebo třeba Full LED světla s vykrývací funkcí. Právě tato světla nelze jinak než doporučit, svítí stále lépe než řada nových, i prémiových aut a vykrývací funkce automatických dálkových světel krásně tancuje po silnici, aby neoslňovala protijedoucí auta. Ocenit musím i systém Discover Pro, který po lehkém faceliftu mezi lety 2016 a 2017 sice přišel o fyzická tlačítka a točítka, ale je naprosto bezproblémový i dnes, nabízí dobré rozlišení a umí zrcadlení telefonu pomocí CarPlay. 

Foto: se svolením Volkswagen

Široká paleta motorizací, ale ne všechny jsou dobrou volbou

Volkswagen Passat byl nabízen s několika zážehovými i vznětovými motory. Nejčastěji v bazarech narazíte na 2.0 TDI o výkonu buď 110 kW nebo 140 kW – ta slabší má největší výhodu v absenci AdBlue v prvních letech výroby, silnější navíc v reálném provozu o tolik výkonnější není. Passat se prodával i s motorem 1.6 TDI, který je sice v Octavii či Golfu dobrou volbou, ale na tak velké auto je zkrátka příliš slabý a reálně – o tolik úspornější než dvoulitr zde nebude. Vrchol nabídky představoval dvakrát přeplňovaný 2.0 BiTDI s výkonem 176 kW a pohonem všech kol, který je sice spolehlivý a skutečně silný, ale zároveň je servisně mnohem náročnější než běžný dvoulitr. 

Foto: se svolením Volkswagen

V případě zážehových motorů je to trochu složitější. Základ v podobě 1.4 TSI není špatnou volbou pro klidné řidiče, ale v případě volby dvouspojkové převodovky DQ200 může jít o kasičku. Střední motorizace 1.8 TSI je v Passatu již vychytanější a nemá příliš problémů, ale v kombinaci s DSG DQ250 má omezený točivý moment na 250 Nm oproti 320 Nm u manuální převodovky, navíc těchto vozů v nabídce příliš není. Nejlepší volbou je tedy klasické 2.0 TSI, které jsou nejvychytanější a lze je najít i s pohonem všech kol. Navíc měly do faceliftu i kombinované vstřikování, takže nedochází k ředění oleje benzínem či karbonování sání. 

A to je dnes vše. Příští týden se důkladněji podíváme na jednu z těch lepších motorizací, kterou si můžete v Passatu vybrat. Jeden z prvních plug-in hybridů, který je i dnes konkurenceschopný a má smysl nad ním přemýšlet. 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
sheogh
19. 2. 2025, 14:59

Mel jsem ho nekolikrat pujceny (tusim to slabsi TDI bez AdBlue) a co me prekvapilo, ze pri couvani do kopce se to povedlo prevodovce chcipnout :-)))) Najeto mel cca 60kkm

0
Marek Brunner
19. 2. 2025, 17:32

S tím couváním do kopce je to zvláštní. Nejvíce zkušeností mám s PHEVy a často se mi v této situaci stává, že auto na zpátečku necouvá, ale sjíždí z kopce. Stačí tedy znovu přibrzdit a už couvá, ale přeci jen je to podivné. Podle autorizáku prý vlastnost...
Dělá to mimochodem i ta nová generace plug-inu.

0
riderhenry
19. 2. 2025, 20:05

Tak to mi děláte radost, já totiž koupil Sharana s DSG a když mi několikrát studený chcípl na zpátečku do kopce, bál jsem se o stav DSG... Zajímavé je, že za tepla se to auto bez plynu pomalu rozjíždí, než to vzdá a povolí. Evidentně to má teda limity o něco blíž, než bych čekal. Nikde jsem o tom ještě nečetl.

0
sheogh
19. 2. 2025, 22:09

Me to prislo jako chyba (byt treba systemova) - RJ musi prece pridat otacky a hotovo... S HDM se me to nikdy nestalo. Soucasny auto bez pridani plynu i vycouva na obrubnik

1 reagovat
tomaass2
19. 2. 2025, 18:45

Je zajímavý, jak se ty pocity liší. Já mám třeba vždy lepší pocit ze Superba, kde mi přijde, že se častěji vyskytují prvky výbavy jako paměť sedačky, výhřevy všeho, DCC. Ale možná je to tím, s jakými kusy jsem se zrovna já konkrétně setkal.

Jinak 2.0 TSI 140 kW (DKZA, CZPB) snad byl s nepřímým vstřikem až do května 2021, minimálně v Superbu.
Zdroj: https://www.tipcars.com/magazin/poradna/skoda-superb-iii-jaky-je-motor-2-0-tsi.html
Zajímavou volbou je v Passatu (i Superbu) ještě starší (celkemvzácná) 2.0 TSI 162 kW bez OPF a také s dvojitým vstřikováním.
Obě verze mají 7-stupňové "mokré" převodovky - DQ500 a později DQ381.

1 reagovat
riderhenry
19. 2. 2025, 20:58

Pro mě byla B8 asi největším překvapením za posledních pár let (a zase tak nízká očekávání jsem od něj neměl). Asi je to hodně dané specifikací konkrétního auta, na kterou jsem měl štěstí, ale celkově strašně fajn auto, které zvládne poměrně komfortní přepravu a dá se na něj i trochu šlapat, aniž by mu to vyloženě vadilo (zdravím do Volva). Podvozkově opravdu "skoroprémie", adaptivní podvozek a jízdní režimy má opravdu smysl přepínat podle potřeby (opět zdravím do Volva), interiér velice kvalitní (při nájezdu 250 000 km víceméně stav nového, kromě klasicky lehce zbořeného kraje sedáku ("sportovní" sedačky)), dokonce i pověstný roh u pravého kolena změkčen až absurdním způsobem, k tomu typicky skvělá německá ergonomie, vyhřívané okno pomocí neviditelné fólie, namísto otravných drátků... Co mi naoak přijde absurdní, tak jsou neskutečně hlasité dojezdy oken. Jelikož není hlasitý jen ten řidičův, tak zjevně vlasntost.

Konkrétní auto byl Passat Variant 2.0 TSI (nejsilnější), poslední ročník před faceliftem, 4Motion DSG. Ten motor si s DSG rozumí strašně dobře (zatímco u 2.0 TDI 11O kW mi to sice nepřijde nijak tragické, ale rozhodně o poznání horší - asi bych nevěřil, že tam je stejná skříň, nevědět to). Dokonce to ve sportovním režimu řadí opravdu velice rychle - takové chování bych čekal tak od GTI nebo Rka, ale ne od "obyčejného" Passatu, byť ve vyšší specifikaci/výbavě. A to prdění do výfuku taky někdo jistě ocení... A i za studena často zařadí tak, že by to člověk ani nepoznal.

Jen škoda, že pro 3 děti to není až tak velké auto, jinak by zůstalo doma. Hlavně za ty peníze, co to dneska dokáže stát...

Obecně mě překvapuje, jak rozdílná auta VW dnes dělá (nebo možná dělalo kolem roku 2020). Takhle jsem kupoval dva Tiguany podle specifikací kolegů. Jeden 1.5 TSI manuál, sice cena dobrá, ale i tak jsem si říkal, že se někdo musel zbláznit, přitom by to měla být přesně ta technika, kterou staromilec ocení. Chvilku na to 2.0 BiTDI s DSG, podobně drahé auto, jen s větším nájezdem, a po slepu bych asi nepoznal, že sedím ve stejném modelu. Za to když člověk přesedne třeba z BMW 520d do 540i, pořád tam vnímá to stejné auto, jen že u jednoho někdo utratil podstatně více peněz. A to se říká, že dneska je testování aut jenom o tom, jak popsat ty drobné nuance mezi jednotlivými auty na MQB platformách... Mně ty rozdíly přijdou až nepřirozeně velké.

-2 reagovat
Petr1
20. 2. 2025, 13:51

Lepší, než koupit s bazarovou přirážkou starého Passata, zajít do prodejny a koupit nového Superba se slevou.

3
Solii
20. 2. 2025, 18:56

Spíš ne. 2,5 letej Passat s webastem jsem kupoval za 420 a novej Superb stojí nejmíň mega. 600 mi rozdíl dost...

0 reagovat
kotzitzaq
21. 2. 2025, 08:17

Passat B8 jsem párkrát zkusil (hlavně 2.0 TDI ve všech provedeních včetně bi-TDI) a zajisté povedený přepravník. Kolega právě s bi-TDI nakroutil přes 350k km bez nějakých problémů. Co je pro mne s otazníkem je právě PHEV verze. Sám jsem strávil asi rok v Superbu s touto motorizací a ač Superb není špatné auto a tento PHEV na první pokus výrobce taky není nějaká hrůza (pokud se nejede po dálnici - přeci jen téměř 2 tuny prázdné vs. 1.4 TSI bez pomoci motoru nemůže být olympiáda), tak snaha napáchat jej do auta, které na to nebylo koncipováno dopadla dost bídně. Frekvenci pružin a tlumičů se podařilo s kyvadlem v podobě baterie sladit tak dokonale, že s autem bylo možné jezdit jen s nastavením na sport, aby se posádce nedělalo fyzicky špatně (zřejmě proto po pár měsících výroby dostal PHEV automaticky DCC i v nejnižší výbavě) a trakce přední nápravy byla prachbídná. Celé to působilo velice nedoladěně (reálně asi i nedoladitelné) a ač jsem s PHEV B8 Passatem nejezdil, tak jeden v okolí byl a dle vyjádření majitele byly tyto problémy naprosto shodné.

0
Marek Brunner
21. 2. 2025, 11:12

Zajímavé, se Superbem iV jsem nikdy zkušenost neměl, takže nevím. O Passatu GTE vyjde článek příští středu, ale rozhodně to auto nefunguje tak jak popisuješ. Ano, trakce na horším povrchu není nejlepší (byť pořád o dost lepší jak v aktuální Octavii RS), ale jinak ten podvozek jako kyvadlo nepůsobí. Není nejměkčí, je na poměry třídy hlučnější (bubnuje na 18"), ale zároveň poskytuje dost jistoty.

0
Sato
21. 2. 2025, 23:49

Marek Brunner: tak na ten test phev pass tu som celkom zvedavy. V cca v srpnu mam objednavat nahradu za firemneho Superba 3 a okrem EV mame povolne aj zopar vynimiek, zmesti za tam passat (business) phev alebo rovnaky superb (v sportline). Je to taka celkom racionalna volba ak by som usudil ze EV fakt nestrpim.
Testoval si to aj na dialnici pri dlhsej trase?

0
Marek Brunner
22. 2. 2025, 11:51

Sato: ano, mám ozkoušenou i delší trasu cca 300 km v novém. Pokud jsi klidnější řidič, je to super, není to zkrátka žádný rychlík, no. Starší je dynamičtější. Na druhou stranu je nový pohodlnější.
Ad Sup vs Passat - záleží na preferencích, myslím, že Sportline je líp vybavený jak Business ne?

0
kotzitzaq
22. 2. 2025, 16:36

Jak jsem psal, v PHEV Passatu této generace jsem osobně nejel. Jen výtky kolegy byly podobné, jako moje na adresu hybridního Superbu 3. Je možné, že reálně je adaptace u Passatu vyřešena lépe. U Superbu to opravdu moc nefungovalo.

0 reagovat
Sato
22. 2. 2025, 14:14

jj sportline bude trochu lepsie vybaveny. Teraz mam zaklad 1.5 110kw, ako v pricipe na ten dialnicny presun to staci, ale je vyrazne lahsie auto nez phev. Rad cestujem 150-160 ked to podmienky dovoluju.

0 reagovat
yaoming
22. 2. 2025, 15:58

Skoro celý loňský rok jsem bádal zda superba nebo passata a zda 1.5 TSI manuál nebo 2.0 TDI automat. Ale první sem pucil na test RAV4 hybrid na tři dny že se to líbilo manzelce. Pak zjistila, že je to objemné a pocitově horší na parkování než kombi. Tak říkám, že když ne RAV4, zajedeme se podívat na passata. Ten se ženě nakonec nelíbil. Přitom to byla skoro jasná volba. Ještě jsme se jeli podívat na Mazdu 6, já se projel s 2.5 a ženě se taky líbila. Bylo rozhodnuto, zvítězila volba srdce a ne rozumu. Navíc výbava Homura s červenou kůži byla tahákem.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte