načítám data...

10 největších automobilových průšvihů – 1. část

Na počátku byly smělé plány, na konci větší či menší fiasko. Na které kapitoly svých dějin by automobilky raději zapomněly?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Automobilky se rády prezentují velkými úspěchy svých vývojových středisek, jako je třeba autonomní řízení, hybridní technologie nebo škrabka ve víčku nádrže. Ne vždy se však zadaří. Přes veškeré snahy, vize a optimismus občas nakonec vznikne něco, co v historii slavného výrobce moc parády nenadělá…

General motors EV1

V devadesátých letech si Kalifornie určila za cíl zachránit svět. Bruce Willis a Ben Affleck odlétají zachraňovat Zemi do kosmu, Will Smith a Jeff Goldblum zachraňují Zemi před věcmi z kosmu a stát Kalifornie zachraňuje Zemi přípravou vyhlášek, jejichž hloupost je též kosmická. V reakci na absurdní nápad blízké budoucnosti plné bezemisních automobilů vznikl i projekt EV1, jehož osobitost můžete obdivovat na úvodní fotografii. A absurdita provázela tento podivný vůz vlastně po celou dobu jeho krátkého života. Bylo to jediné auto nesoucí logo General Motors tj. největší automobilky světa. Jeho vývoj stál obrovskou sumu peněz, samotné auto bylo pomalé, nepraktické a nesmírně ošklivé. Už dopředu se počítalo s tím, že projekt bude ztrátový – přesto automobilka odmítala auta zákazníkům prodat. Po dlouhém váhání nakonec pánové z GM svolili alespoň k tomu, že svým zákazníkům auta půjčí formou jakéhosi operativního leasingu. A když se k velkému překvapení opravdu našli lidé, kteří si EV1 objednali, pronajali a byli dokonce ochotní vůz po skončení pronájmu odkoupit, provedlo vedení GM poslední krok – všechna auta jejich provozovatelům sebralo a nechalo je sešrotovat. Tento novátorský přístup k principům tržního hospodářství přinesl koncernu GM nemalé finanční potíže. Úctyhodný výsledek u automobilu, jehož se vyrobilo jen něco přes 2 000 kusů…

 

Mercedes-Benz A 

Na stánku firmy Mercedes-Benz na frankfurtském autosalonu se v roce 1997 objevila bláznivá studie, která nepřipomínala nic z toho, na co jsme dosud byli u Mercedesu zvyklí. Kompaktní veselé barevné městské autíčko s geniální konstrukcí s dvojitou podlahou a ve své době nevídanou variabilitou interiéru. A překvapení pokračují – ona to není studie, je to skutečné produkční auto! Mercedes třídy A vstupuje do pro Mercedes zcela nového segmentu a nebojí se toho. Všechno vypadá velmi slibně, dvojitá podlaha je dopředu projektovaná pro zástavbu aternativních typů pohonu, cenová politika je také relativně příznivá, auto je hezké i praktické a na masce chladiče hrdě nese logo, které by mu mělo zajistit odbyt téměř automaticky. Co by se tedy mohlo pokazit?

Pokazí se úplně všechno a stane se tak v jediný den. Předváděcí auta už se prohánějí v rukou novinářů po Evropě, kampaň k uvedení novinky na trh je v plném proudu a potom to přijde. Redaktoři švédského magazínu provedou pro ně běžný a důležitý test – dokáže vám malý Mercedes zachránit život, potkáte-li se na silnici s losem? A průšvih je na světě. ‚Áčko’ ve zkoušce úhybného manévru zvaného losí test naprosto propadne – místo rychlých rázných změn směru se někam odkutálí. První reakce Mercedesu je nevraživá, ale poté co se škodolibí novináři začnou předhánět, kdo malý Mercedes otočí kolečky vzhůru lépe, je jasné, že automobilka musí zareagovat. Reakce přichází brzy a dala by se nazvat příkladnou. Všechna auta byla okamžitě stažena z prodeje, již prodaných kusů se týkala rozsáhlá svolávací akce, byl upraven podvozek, standardem se stala větší kola a všechny malé Mercedesy byly vybaveny systém ESP, v té době výsadou drahých limuzín.

Přesto byla pověst prvního Mercedesu třídy A zničena a už nikdy se ji nepodařilo zcela napravit. To spolu s obrovskými náklady na vývoj a následné neplánované úpravy řadí Mercedes třídy A mezi největší automobilové katastrofy.

 

ARNA

Spolupráce automobilek na vývoji či výrobě není nic nového. Dokonce je to velmi rozumná taktika. Každý výrobce umí něco lépe, něco hůř, tak proč nevyužít spolupráce a neušetřit přitom pár drobných? Umím si představit potenciální výsledky takových spoluprací, které by mě rozhodně bavily. A potom je tu Alfa Romeo ARNA. Tato věc je dílem spolupráce mezi Japonskem a Itálií, konkrétně mezi automobilkami Alfa Romeo a Nissan. Říkáte si, že to nezní tak katastrofálně a že by výsledek spojení japonské preciznosti a italského temperamentu a stylu mohl být dokonce velmi lákavý? Máte pravdu, bohužel však ARNA nic takového nebyla. Její tvůrci se totiž rozhodli pro opačný postup – temperament a okouzlující design vozu dodá japonská strana, na Italech zůstane pečlivá montáž. A přesně to nakonec vzniklo, automobil s šarmem Nissanu a kvalitou Alfy Romeo. Snad se na tuto věc jednou zapomene….

 

Audi TT 

Na konci devadesátých let přišla značka Audi s nápadem postavit na platformě Volkswagenu Golf malý sportovní automobil. Výsledek této snahy se světu představil v roce 1998 v podobě modelu Audi TT. Konvenční techniku převzatou z jiných modelů Audi zabalilo do velmi osobité karoserie. Auto bylo prostě své, mělo spoustu hezkých detailů a i použitá technika – ač na ní nebylo nic nového - slibovala dobré svezení. Zážehové motory 1.8 turbo a 3.2, volitelný pohon všech kol Quattro a spousta stylu, to zní jako recept na úspěch. A on to také úspěch byl. Přesto se toto auto dostalo do naší pomyslné síně slávy. Začalo to nenápadně dopravní nehodou. Řidič ve vysoké rychlosti na dálnici ztratil kontrolu nad vozem a následky byly bohužel tragické. Co hůř – šlo o pouhý začátek série podobných nehod. Již nešlo zavírat oči před realitou, s TT bylo něco špatně. Audi se při pokusu o změnu směru v rychlostech nad 180km/h chovalo nervózně a v některých případech se stalo zcela neovladatelným.

Dál už se příběh TT podobá tomu u Mercedesu třídy A, svolávací akce, úprava tlumičů, osazení vozů elektronickou stabilizací a malým zadním křidélkem pro lepší přítlak ve vyšších rychlostech. Narozdíl od ‚áčka’ však aféra pověst a počty prodejů modelu TT tolik nepoškodila. Osobně to přičítám volbě cílové skupiny. Mercedes předurčený pro ženy a rozvoz dětí do škol musí být především bezpečný, u malého kupátka pro mladé playboye na tom tolik nesejde, zemřít jako James Dean je přeci cool.

 

Volvo S60

První díl automobilových průšvihů uzavřeme zábavnou historkou. Automobilka Volvo si velice zakládá na bezpečnosti svých vozů a ráda předvádí svůj náskok v této oblasti. Není proto divu, že se právě Volvo objevilo mezi průkopníky asistenčních systémů, které mají zabránit kolizi. A hrdě se svou novinkou jalo chlubit.

Automobilka sezvala do svého testovacího střediska novináře z celého světa. Technici Volvo Safety Center vyslali nablýskaný oranžový sedan S60 vybavený technikou pro záchranu zdraví a majetku vstříc stojícímu návěsu kamionu rychlostí 35 km/h. Asi již tušíte, k čemu došlo poté. Rána to byla pěkná, jen co je pravda. Zástupci automobilky vzali celou věc s humorem a nadhledem, za co což jim patří palec nahoru. I když máme tendenci si vývojová střediska automobilového průmyslu představovat jako futuristická vědecká pracoviště, stále v nich sedí lidé a čas od času se něco prostě nepovede…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Lu
Lukas
02. prosince 2016, 08:23
3

U Volva mi prijde skoda nezminit dalsi test, kdy jejich auto pri testu sejmulo novinare :)

reagovat
Woyta
02. prosince 2016, 09:03
1

EV1 bylo prototyp a za případné nehody odpovídá automobilka. Po ukončení pokusu tak putovali na srotak, byť film Kdo zabil EV1 se to snaží podat jinak. V případě Viperu dala fabrika prototypy školám at se na nich učí. Na silnici nesmějí. Jenže díky pár blbcum tě míří všechny do šrotu.

reagovat
spajda77
03. prosince 2016, 14:33
1

Stejně mi přijde podivné, že GM raději EV1 sešrotovala, než by je prodala čímž mohla zmírnit ekonomickou ztrátu na tomhle projektu.

Wanix
02. prosince 2016, 10:07
0

Pěkný článek, příjemné si přečíst podobné zajímavosti :)

reagovat
Snowman000
02. prosince 2016, 10:35
1

Ten fail Volva mi pripomina iny fail ;)

reagovat
Su
Sumy
02. prosince 2016, 11:39
0

Jestli se nepletu, tak rozdil v reseni prusvihu mercedesu vs audi byl v tom, ze upravu u TT si musel majitel pomerne draze zaplatit. Otec me tehdejsi pritelkyne mel snad prvni 1,8t v CR a rikal, ze nez jim za to nasypat ranec, tak se na to vypdne. A to jinak penize fakt neresil a kamaradum k narozkam bezne kupoval auta.

reagovat
beastar
02. prosince 2016, 13:12
0

Jenom k tomu TT stálo to 44.0000,- včetně dph tak jestli na tom byl jak píšeš tak šlo spíše o lenost a zřejmě věděl že nejezdí jako blázen tak to nechal být. U toho Mercedesu je to auto ta věc Áčko jeden z nejhorších nápadů co by zničil pověst automobilky i bez losího testu :)

martin_100
02. prosince 2016, 15:14
0

Jak sou na tom benzínový áčka se spolehlivostí? Po vánocích zvažuju nákup novýho postrku a taková ouchylárna jako je áčko by mě asi bavila. Jen bych nerad kupoval něco co se sype ikdyž stojí na parkovišti ;-)

beastar
02. prosince 2016, 17:00
0

Tak obecně to nevypadá co do spolehlivosti zase tak zle pořád je to Mercedes znám chlapíka co vozí na prodej jenom Mercedesy A a B tříd a o zákazníky nemá nouzi. Hlavně ta druhá generace od 2004 je dost povedená a kromě jiného je i mnohem hezčí než ta první ono to nakonec neplatí jen u "A" prostě u Medvěda někdy slaví až na druhý pokus viz.: ML. Je jasné že MB je v některých dílech cenově vysoko ale spotřební věci jsou řekl bych levné. Jak je psáno v článku u první generace máš bezpečnost až na první místě po tom šklandálu si na tom dali záležet. Celkově je jasný že je to auto do města a na krátké trasy bral bych 1.6 nebo 1.8 obě jsou jednoduché pro člověka jako si ty je to snadná práce udržet to při životě ( myšleno když o autech něco víš ) spojil bych to s manuálem a je z toho docela dobrý technicky jednoduchý společník když překleneš vizáž (věc názoru) a to že auto je to opravdu hodně úzké nejen pocitově tak to za ty ceny dnes je možná i dobrá koupě.

Su
Sumy
02. prosince 2016, 17:20
0

Co vim, tak mu dali cenu nekde okolo 250kKc a mesic bez auta.

beastar
02. prosince 2016, 18:20
0

Měsíc bez auta určitě ale ta cena.. proboha jestli to byla jedna z prvních v ČR tak to muselo být někdy v roce 1998/99 a zřejmě byla kupovaná v ČR tak by mě zajímalo u koho to koupil :D

Su
Sumy
02. prosince 2016, 18:23
0

Ale v tom me berte s rezervou. Je to uz co ja vim 15let? A u nich doma zacinal "vesely" rozvod se vsi tou paradou jak z italsky komedie :-)

beastar
02. prosince 2016, 18:26
0

Jo v pohodě já tě taky nijak nechci napadat v pohodě všechno je možný a plus jak píšeš je to dlouho a v Čr tak nějak v té době "šlo" cokoliv... jen mě to dost zarazilo.

Honza Hamster Křeček
02. prosince 2016, 18:27
0

Áčko první generace není vůbec špatné auto pro uživatele, je maličké zvenku (když s ním přítelkyně odjela na nákup, většinou jí místo před domem nikdo nesebral, protože nic jiného se tam prostě nevešlo), překvapivě prostorné uvnitř a celé tak nějak chytře vymyšlené. Zmíním např. páté dveře, které jsou celé plastové, takže to auto má vlastně vzadu celoplošný nárazník. Nebo polstrování dveří, které sahá až k oknu, takže je kam si pohodlně položit loket.
Méně oblíbené je Áčko v servisech. Ta dvojitá podlaha je chytré řešení umožňující právě ona prostorová kouzla, ale má i své negativní důsledky. Přístup k věcem pod kapotou je omezený a některé tam dokonce vůbec nejsou, baterie nebo třeba klima-kompresor jsou kdesi v podlaze pod kabinou. A potom je tu jedna velká slabina jedničkových áček (a ostatně i všech ostatních soudobých Mercedesů) - koroze. Áčka se rozpouští před očima a navíc je prakticky není možné opravit, protože tu dvojitou podlahu nikdo nevyvaří. Takže důrazně doporučuji tento malý Mercedes před koupí důkladně prohlédnout a to i zespoda pod plastovými kryty (zakrytý je celý spodek). Jinak je Áčko spolehlivé a na provoz relativně levné autíčko. Druhá generace je dospělejší a solidnější, tu už lze jen doporučit.

briza
02. prosince 2016, 21:47
0

Ta "sendvičová" konstrukce podlahy je průser hlavně ve chvíli, kdy to auto někdo zboří a další to pak dává do vůně. Samozřejmě to platí i pro třídu B. Plus teda první generace A má úplně neskutečně odpornej interiér.Pokud bych pokukoval po nějakým malým/velkým autu v podobné cenové hladině, jako jsou A, asi bych koukal někam směrem Meriva, Idea nebo Jazz.

beastar
02. prosince 2016, 23:52
0

Jazz je fajn a Meriva taky ale v generacích naproti tomu "A" 1. se moc rovných soupeřů (bohužel) nenajde všude bylo něco. S tou vůní a dáváním do ní jen doufám že neprodáváš auta teď se to nějak rozmohlo jak to "Péťa" zpopularizoval a pokud to bude kupovat v Čechách jako že asi určitě tak ve vůni (je mnoho aromat) bude pravděpodobně z těch Áček 90% když teda nebudou úplně shnilý. Ještě mě napadlo koupit A2 s tou 1.4 16V je to sice hnus ale zase originál :D

Su
Sumy
03. prosince 2016, 14:55
0

K tomu TT: V poho, nejsem zadnej diskuzni bijec ;-) Ataky starnu a "HOSIP" je strasna choroba :-) S holcinou jsem byl od podzimu 99 a to uz to par mesicu mel. Taky to chvilku trvalo, nez to audi zacalo nejak resit. No a jeji tatik byl vytecnej sveraz :-) Treba mi na vikend pujcil funglovou L200 a kdyz jsem ji za 14dni potreboval jeste nafotit pro clanek, tak se jen zamyslel a pak zcela nevzrusene povidal: "Pockej jeste mesic, to uz bude ze servisu s novou boudou. To vis, jsem na dalnici skrtnul vo pluh a 2x ji prekulil pres boudu" Nakonec TT nafasovala milenka :-D

beastar
03. prosince 2016, 16:42
0

Jak už to tak s Audi TT bývá takový běžný osud. Taky sem poznal relativně dost takových. Jeden můj známý má 8 aut od různých fajn značek a do restaurace jezdí Jagem ( jasné neměl by ale jsme kde jsme ) jednou takhle přijel trochu popil a odjel no a jak přijel domů společensky unaven zaparkoval Jaguar na štorc přes celou garáž hned za vrata. Druhý den se vzbudil že dojede zaplatit přijde do garáže a zjistil že ten Jaguar blokuje výjezd ostatních aut a nejde s nim hnout protože nechal auto přes noc rozsviceny a zaplé rádio. Tak se stalo že člověk co má v garáži přes12 mil. šlapal k hospodě po hlavní ve sněhu pěšky 1.5 km a on tuze nerad chodí. Tihle lidi mají své světy jinde než většina.

Su
Sumy
03. prosince 2016, 17:43
0

Tak za komara, byt vysokoskolsky vzdelan, delal jako kopac pro "telecom" (uz si fakt nepamatuju, jak se to driv jmenovalo) No a ja byl v soku, kdyz jsem byl predstaven, ze ten typek s dlouhym pacem, v deravejch jeansech a kozeny bunde je pan otec :-) Spis takova rockova mana :-) Sikovne si udelal firmu a byl v klidu a super se s nim kalilo. Jinak byl hlavne zatizenej na mazdy.

beastar
03. prosince 2016, 23:59
0

Hale to bylo hodně těchto lidí co zbohatli po revoluci někde mám fotku jak u nás soused před domem parkuje mezi Š120 a Trabantem jiného souseda svou tehdy zánovní Mazdu Xedos 6 to byla kára ten chlápek si to nemohl vynachválit a potom měl snad ještě další čtyři Mazdy potom nevím udělal nějaký levý a zmizel ale byl to Mazdař jak poleno i když můj táta byl zatíženej na BMW asi proto že už za komára to vídal v Západním Německu a celý život si to přál tak když to šlo hned do toho skočil.

briza
04. prosince 2016, 20:14
0

beastar: co se prodeje týče, tak to jsem panic :) Já jsem pouze nadšený Autíčkář a zároveň, pokud mám čas, tak vášnivý mekánik, byť se značně střídavými úspěchy. Ten sendvič je super, co se bezpečnosti týče, ale co vím třeba od pojišťováků, tak jakmile to bylo trefený nějak výrazněji, dávali to na totálku a ostatně ani autorizáky s tím nechtěli mít nic moc společného. Jinak pokud jde o "vůni" je tu pravděpodobnost, že jsem se spolupodílel na jejím zařazení do AMT, anžto se znám s jedním se scénáristů a než začali psát první sérii, dal jsem mu tip na bazarnickej zmrdispeak od D-Fense, o němž neměl ani tucha a z něhož byl tuze nadšený. Mám dojem, že pojem vůně jsem viděl poprvé právě tam, čili možná jsem svojí trochou přispěl k rozšíření. Kdo ví... :)

beastar
04. prosince 2016, 21:31
0

Víš proč se tomu seriálu všichni tak smějeme a to i z oboru ... protože víme že je to pravda :D Tak jestli je to takhle tak to ti děkuji bez toho by to nikdy nebylo ono. Nejhorší je že ani humorem některým lidem nevysvětlíš že opravdu ten dvacet let starý shnilý vrak nemůže mít 150,000 km ... což je na druhou stranu smutné. Mě se nejvíc líbilo "tak už máš ty noty" ... "šéfe nemám ty úřední lejstra strašně špatně schnou..."

martin_100
04. prosince 2016, 21:52
0

Díky za info o áááááá. Jako úplnej favorit mezi mym výběrem co bych chtěl koupit to neni ale je to děsně ouchylný tak to tam je. Počítam že budu mít tak do 50 max takže by to musela bejt první generace. Ikdyž možná vyhraje "zdravej" rozum a pořídim sobě cosik novějšího ale zase takovýho co se mi líbilo na první dobrou když to vyjelo. Nechme se překvapit ... třeba nepřiplujou kapříci a budu rád za shnilou felinu :-)

Jináč telekom byl za komára SPOJE

krab
04. prosince 2016, 22:01
0

:D Nám se doma nejvíc líbí "večerní auto". Taky jsem jedno takhle pomáhal kupovat kámošovi. Klasicky si neudělal pořádně čas a tak jsme fofrovali někam do Berouna večer pro E39tku v M paketu, aby mu jí náhodou po půlnoci nevyfoukli. Je sranda, jak se člověk ( někdy I já..) dokáže vyblbnout, že na to auto co si vyhlíd stojí za tebou fronta supů co krouží a když ho nevemeš hned, tak ti ho vyfouknou.

To bylo po dlouhý době jediný auto co jsem asistoval při koupi a licitování u benzínky pod lampou. Upřímně řečeno kámoš měl víc štěstí než rozumu. E39tka byla "ve vůni" a až na pár lehko odstranitelnejch závad. A na ty jsme přišli I tak. Ale teda já bych si večerní auto fakt nikdy takovýmhle stylem nekupoval :)

martin_100
04. prosince 2016, 22:15
0

Já takhle s kamarádem jednou kupoval náklaďák coby "odbornej hlas" za svitu mobilů :-) Nicméně povedlo se a auto sloužilo.

beastar
04. prosince 2016, 23:27
0

No já takhle prodával kdesi v Havl. Brodu v Pátek v šest večer mi zvoní mobil a hlas na druhé straně s notně východním přízvukem mi řekl " Pane, máte X5 to tady vidím" tak sem mu vysvětlil jak to s autem je a že není moje ale je na prodej a on mi sdělil "tak dojedete já ho chci" Než jsme se dohodli a pochopil jsem že to myslí vážně bylo samozřejmě 21:20 a sešli jsme se někde v Humpolci na konci města na pumpě která měla v 22:00 zavíračku a auto jsem zastavil pod jedinou slušnou lampou. Přijelo 5 chlapců vizáží něco mezi Ruskem a Gruzií v 607 ten jeden ke mě přiskočil a šel na věc "kolik chceš" Obchod trval 5 minut i s podpisem smlouvy za temné noci a já sem přežil i s penězi dodnes nechápu na co to auto chtěli buď do filmu nebo udělat banku nebo legalizovat nějaký kradený ... těžko říct ale ani si to neprohlížel a hned to zaplatil.

briza
04. prosince 2016, 23:33
0

Večerní auto bylo taky super :) Jinak si nedělám iluze o tom, že by se o báječných D-Fensovo počinech nedozvěděli, ale hřeje mě, že jsem byl první. Ale jinak holt každý zboží má kupce a lidi jsou prostě nepoučitelný. Občas se bavím tím, že projíždím Bazoš a hledám "perly", přičemž hlavně klíčové slovo "taxi" je obvykle materiál jak víno. Naposledy jsem narazil třeba na tohle: https://auto.bazos.cz/inzerat/68537407/Prodam.php a jsem v pokušení napsat dotyčnému, jestli by mi mohl sdělit, kolikrát už to najelo deklarované kilometry :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem