načítám data...

Z údržby limuzíny "chudého" studenta - Jaguar X-Type stále slouží

11. dubna 2019, 18:14 11 komentářů JirkaŘ

Něco přes půl roku máme jedno společné auto - Jaguar X-Type, na kterém se syn učí zodpovědné jízdě a údržbě - společný čas trávený tímto způsobem je k nezaplacení !

zobrazit celou galeriiJiří Římánek: Z údržby limuzíny "chudého" studenta - Jaguar X-Type stále slouží

Zima je za námi,  a na garáži je opět živo. Se synem se snažíme na našem X-Typu udělat pár změn, aby se nám líbil, vychytaly se některé chyby, které se při údržbě našly a řekl bych, že se oproti původnímu stavu auto změnilo k lepšímu, však posuďte sami.

Bylo nutné vyměnit zadní tlumiče – už při koupi jsme viděli, že zadní levý je od oleje – tedy asi vyteklý. Pořídili jsme Billsteiny, které zřejmě také dávali ve výrobě. Demontovat  šly dobře, nebyl problém s povolením šroubů a matic jak jsem viděl v jednom videu z Anglie.

Vyměnily se také všechny oleje (v motoru, převodovce, transferu a diferenciálu) a filtry (olejový, palivový, vzduchový a kabinový).

Protože byl problém zvednout auto za pravý práh, bylo nutné jej vyměnit. To jsem nechal udělat u pána, který jinak renovuje staré auta (mimo jiné staré osobní Tatry). Měnil se nejen práh, ale hlavně výztuha, která je uvnitř. Dnes je to již v pořádku a podvozek s dutinami jsou ošetřeny nástřikem.

Masku chladiče jsme sehnali takovou, která se používala na verzi Arden. Pár měsíců jsme ji měli v chromové úpravě, abychom pak díl, který nám po demontáži síťoviny zbyl, nechali nalakovat do stejné barvy, jako zbytek auta.  Lakovalo se několik dílů – maska, víčko nádrže, kterou jsme měli také v jiném odstínu modré než jsme potřebovali  a spoiler kufru, který se mi po třech měsících pátrání na polském Allegru podařilo sehnat za dobrou cenu. (Každý prodejce ji chtěl prodat společně s kufrem)

V interiéru synovi chybělo místo na odkládání pití. Co z toho, že na zadních sedačkách jsou dva, když tam nesedí… takže opět hledání v inzerátech na internetu a nakonec koupě středového tunelu ve stejném odstínu béžové barvy se dvěma držáky na nápoje z novější verze X-Typu – jako bonus byla i o něco lepší manžeta ruční brzdy. Syn byl za to rád a hned po té, co rozbalil krabici s dodaným tunelem, jej přehodil s tím, co jsme tam měli původně.

Další změnou, kterou syn chtěl nechat provést, byla úprava koncovek výfuku a vzor si bral opět u Ardenu – tedy dvě dvojité koncovky. Ty jsou navařeny na původní tlumiče výfuků a nemusel se nijak upravovat spodní díl nárazníku.

Pomalu končila zima a byl největší čas se podívat na pěknou sadu litých kol.  17“ kola syn nechtěl, pro něj byl cíl 18“ kola nejlépe BBS. Měli jsme nějakou dobu vyhlédnuté kola z verze Indianapolis, jenže polský prodejce se jevil nespolehlivě, komunikace s ním byla obtížná, přehazovali si kolegu z telefonu na telefon, jakoby ty kola snad ani neměli a tak mě můj kamarád Maciej, který mi vše z Polského Allegra dodává, od tohoto nákupu nakonec odradil a zkusili jsme hledat u nás. Všimli jsme si nakonec inzerátu od Břeclavi, kde také jeden táta se synem pečují o jednoho Jaguara a z něj nabízeli za dobrou cenu kola BBS k renovaci. A protože nás nabídka zaujala, nabídl jsem se, že pro ně zajedu osobně… slovo dalo slovo a byly naše. J 

Ještě před tím, než se kola nastrojily „papučemi“ o rozměrech 225/40 ZR18, tak jsme chtěli, aby brzdiče za těmi sedmipaprskovými BBS kolami Monaco vypadaly co nejlépe. Rozhodli jsme se tedy je trochu renovovat.  Postupně se udělala nejprve jedna a pak druhá strana, kdy auto bylo na špalkách, kola sundané a kompletně rozebrané třmeny, držáky třmenů a kotouče. Důkladně se vše očistilo, odmastilo a pak se držáky a třmeny lakovaly do dnešní podoby.

Kola budeme renovovat při další zimě. Teprve nyní nám došel 12-ti hranný speciální torxový oříšek pro demontáž BBS šroubů. Tuto sezónu odjezdíme  tak, jak kola jsou. Nakonec…ani lak našeho auta není bez vady. Tu a tam je odloupnutá vrchní lesklá vrstva. Ale co už, vždyť hlavní je, že auto jezdí, dobře slouží a nám se líbí. No a asi nejen nám. Je to auto, za kterým se sem tam někdo při naší jízdě otočí.

Co plánujeme dále?  Zjišťujeme, že je mastná olejová vana – úniky jsou minimální, ale raději vyměním těsnění olejové vany, než abych koukal na to, jak mi po každé jízdě sem tam kápne olej na zem. Těsnění už máme koupené,  jen najít odvahu jít do toho a rozebrat výfukové svody, udělat si místo kolem rozdělovací převodovky (oficiální postup je ji demontovat, ale stačí, když se udělá otvor v jednom místě, kde prochází šroub této převodovky a pak se jde dostat na 1 šroub od olejové vany) a demontovat to, co překáží vaně v sundání.

Stahovačku zadního okna už máme také koupenou, vyšla z polského Allegra jen 300 kč, takže se také už brzy vymění.

V plánu je výměna svíček motoru a všech dvanácti těsnění  pod sáním motoru…na tuhle operaci se chystáme se synem zítra, tak nám držte palce !  :-)

---------------------------------------------

P.S. Tak jo… povedlo se. Po asi 3 hodinách práce jsou svíčky a všechny těsniva pod sáním vyměněna. Šrouby a svíčky při poslední výměně mazané nebyly, měl jsem obavy, ať něco neutrhnu. Při montáži spět jsem vše dotahoval momentovým klíčem podle hodnot ze servisního manuálu a závity namazal, takže 90 000 km bude klid. Neplánovaně se musela taky vyměnit jedna hadička, která vlivem stáří po odklopení sání praskla. (Jde přes ní chladící kapalina skrz škrtící klapku). No ten kdo to dělal někdy dávno naposled… musel být chlapák ! (Holandský). Vyměnil pouze 5 svíček (navíc jiné značky BOSCH) a těsniva nechal staré, podle opotřebení bylo jasné, že to nechal tak… Po naší práci máme jistotu, že je jak má být. pár fotek z dnešní práce je ve fotogalerii.


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

BigBen
12. dubna 2019, 09:33
1

Moc pěknej mazlík :-)

reagovat
krab
12. dubna 2019, 10:55
2

Držím palce a obdivuju snahu a výdrž při údržbě a zvelebování X typu. Jste frajeři :)

reagovat
JirkaŘ
12. dubna 2019, 20:52
0

Díky krabe. U mě máš obdiv za to, že jsi se snažil po havárce zachránit své Porsche a měl ještě tu sílu o těch všech opravách napsat... a hlavně ty cifry za materiál a práci. Hned aspoň jsem získal představu, že na tohle bych akt neměl. :-)

krab
14. dubna 2019, 09:55
0

Nemáš za co. Ani jsem nad tím moc nepřemejšlel, nebyla to taková rána a byla by škoda to neudělat... a jak hezky dneska jezdí.
Já vim, cifry... snažilo se to být co nejrozumnější a naštěstí taky to nebyla moje vina ta nehoda a u podobně starých aut s vysokou hodnotou cen za díly ty pojišťovny vyčíslí "totální škodu" , takže udělají kalkulaci toho, jakou hodnotu má auto tak jak je a zbytek do obvyklý tržní ti zaplatí a auto ti zůstane. Pochopitelně obchodník by uměl situaci využít, rozprodat to rozbité na díly a dostal by nejspíš tak nejvíc peněz a za ty zas koupil něco jinýho. Já udělat trochu opak - celé se rozebralo a včetně motoru se opravilo to co už si to zasloužilo. On je to nekončící proces ta stará auta a ještě mám v hlavě další věci co bych s tím autem časem asi udělal, ale to už jsme spíš v oblasti vylepšování. Teď mám profesionálně přenastavenej podvozek a líbí se mi jízda daleko víc a do budoucna uvidíme ... Líbily by se mi sedačky z typu GT3, standartní nemají moc boční oporu a pravděpodobně časem jiný profi podvozek pravděpodobně od Ohlinsu, protože ten co mám nepatří k těm nejlepším. Ale vyladit ho naštěstí šlo.

Každopádně ať vám Jagoš hezky slouží, je fajn totiž vidět, že lidi tahle auta jen "nedojíždí" do své smrti ale starají se a proto jsem psal, že jste frajeři, tenhle přístup se mi líbí

STANLI
12. dubna 2019, 12:28
1

Znám něco podobného a držím palce :)

reagovat
Skipper
12. dubna 2019, 20:57
2

Tohle jsou ty nejhezčí příběhy! A opravdu nejlépe strávený čas.

reagovat
beastar
13. dubna 2019, 12:36
2

Pěkný auto, prvotřídní péče. Já se třeba za takovým autem ohlídnu rád. Skvělý že to někdo zvelebuje a vylepšuje a nebere to jenom jako krám na dojetí atp.

Jen tak dál. Myslim že je toi inspirace pro ostatní.

reagovat
JirkaBruss
15. dubna 2019, 08:59
1

Tak to je pecka, ať už jsou ostravské K&K!

reagovat
JirkaŘ
16. dubna 2019, 16:26
1

Však už se se synem těšíme! Jen je jisté, že za volant mě nepustí při této akci. Bude chtít si jej řídit sám jako hrdý spolumajitel.

JirkaBruss
17. dubna 2019, 08:44
0

Tak to se mu ani nedivím :)

ToMyx
15. dubna 2019, 16:41
1

Kloubouk dolů, že se staráte společně se synem, dnes to není už úplně běžné. Těch pár nedostatků vždycky může počkat, z dálky to stejně není vidět. Děláte to skvěle, vždy budu mít pro tyhle starší klasické sedany slabost :-)

reagovat