načítám data...

Trackday v Písku a Lotus Elise

19. září 2020, 23:17 15 komentářů Raspby

Jeden velmi podařený okruhový den, na kterém jsem konečně zjistil, jak má vypadat opravdové ryze sportovní auto.

zobrazit celou galeriiJan Malina: Trackday v Písku a Lotus Elise

   Před chvíli jsem se vrátil, ještě teď toho mám plnou hlavu. Osprchoval jsem se, najedl, nalil si pivo a už píšu tyto řádky. Dnes proběhl další trackday, kterého jsem se účastnil, tentokrát na okruhu v Písku. Že mám tento kus asfaltu uprostřed lesa fakt rád, jste se již mohli dočíst, ale dnes to fakt všechno vyšlo. Jezdil jsem až odpolední jízdy, takže většina těch aut, která jsou odpovědí na všechno, již po dopoledních jízdách odjela, takže provoz byl menší.

   Sice bylo krásné počasí, něco kolem dvaceti stupňů, nicméně asfalt se na slunci stejně velmi ochotně zahříval, takže po pár prvních kolech následovalo klasické upouštění pneumatik. I tak se mi ale podařilo svůj poslední čas o dost zlepšit (díky pneumatikám), ale po několika kolech už toho stejně začínaly mít dost. Jenže s nadcházejícím podvečerem se trať dostávala čím dál víc do stínu a gumy začaly fungovat čím dál lépe a tak i časy začaly lézt dolů. Nakonec někdy v půl šesté jsem zajel best lap, a je to o 4 vteřiny lepší, než posledně – AD08r fakt fungovaly :-D. A navíc díky nově namontovanému chladiči oleje jsem mohl jezdit, jak dlouho jsem chtěl…teplota byla stále konstantní. Na trati mimo jiné jezdil i chlápek s krásným novým exemplářem Alpine A110 – snažil jsem se ho chvíli držet zde J. Fakt moc krásný povoz. Můj best lap je tady.

   Jenže v areálu i na trati se taky ukázal pán s novým Lotusem Elise 250 Cup. Ti, co mě znají, ví, že jakákoli Eliška si vždy získá mojí pozornost. Tak jsem se šel podívat, trochu si poslintal, majiteli jsem to pochválil a nesměle zkusil poprosit, jestli by mě v tom nesvezl. Že prý není problém, tak mě svezl, já pak svezl jeho, slovo dalo slovo a najednou jsem měl v ruce klíčky od Lotusu.

   Sundaváme plátěnou targu (protože jsem o to slušně poprosil, neb Eliška má velmi masivní a vysoké prachy a s mojí postavou bych do toho asi nevlezl) a ortopedicko-akrobatickými pohyby se soukám do interiéru. Matně si vzpomínám na Caterham – do toho se lezlo podobně, jen ve všem ještě trochu hůř. Nicméně zapadnu, skořepinové sedačky mají polstrování jen, aby se neřeklo, a volant je jen o malinko větší, než ten, se kterým jsem hrál na Playstationu. Interiér je neskutečně spartánský. Žádná klimatizace, žádné rádio, žádné koberce, zato nádherně odhalená kulisa řazení, jejíž dráhy jsou tak krátké, že to snad ani není možné. Najíždím na trať. Spojka má asi dvoucentimetrový chod, takže funguje systémem on/off, ale dá se to bez problému zvládnout.

   První kolo seznamka a zahřívání. Ale i tak, to řazení, zpětná vazba, tuhost, žádný posilovač řízení ani brzd, je to naprosto jiný zážitek. Postupně přidávám. Stejně jako v MR2, taky i u Lotusu čím rychleji jedete, tím více začíná auto fungovat. Řízení už skoro ani nepůsobí jako bez posilovače, zato je neskutečně upovídané. V miniaturním volantu je tolik informací, že by se dalo jet i po slepu. Celé auto pohání kompresorová jedna-osmička od Toyoty (2ZR-FE), známá z ostrého Yarisu GRMN. Má krásných 250 koní, které si s váhou nějakých 880kg poradí náramně. Má dost síly naprosto kdykoli, ale i krásnou výkonovou špičku za pěti tisíci. Po pár kolech už se přistihuji, že tomu celkem nakládám, tak se raději ptám majitele, jestli v pohodě – jen přikyvuje. Tak jedu dál a ještě trochu rychleji. Bože to auto je boží. Jak jede, jak zatáčí, to řazení, ty meziplyny, jak to drží, ta tuhost…pokud někdo stále hledal definici opravdového sportovního auta, už hledat nemusí – je to Lotus Elise 250 Cup. S pohodlím je to skoro na úrovni Caterhamu. Leze a vylézá se z něj obtížně, sedačky jsou tvrdé, podvozek ještě tvrdší, jenže jak ono to celé funguje. Kdyby mě nezastavila soudnost a ohleduplnost k majiteli, tak tam kroužím ještě teď. Motor má příjemný hluboký zvuk, ale při přeřazení nebo ubrání plynu zbytečně neprdí a nepráská (jak to mají dnešní auta ve zvyku…). Není sice tak charakterní jako Krabův 2ZZ, ale osobitost mu nechybí a točit ho je radost. V kombinaci s tím ultrakrátkým řazením s otevřenou kulisou, výtečně vyladěným podvozkem a bez jakýchkoli asistentů se jedná o opravdu naprosto ryzí řidičský zážitek. Tečka. Jsou rychlejší auta, hlasitější, výstřednější, ale toto je opravdu celek dotažený k dokonalosti. Vše do sebe perfektně zapadá a funguje jedno s druhým. Pravé sportovní náčiní. Tak mě tak napadlo, jak asi jede ten Exige s tím šestiválcem. Jestli je celé auto taky takto vyladěné, tak to musí být peklo. Tímto ještě jednou majiteli mnohokrát děkuji. Byla to naprosto úžasná zkušenost.

   Pak sedám zase do dvojí MRky a hned si připadám jako v cestovním kočáře. Pohodlné sedačky, posilovač řízení i brzd…i tak mě hrozně baví, ale ten Lotus je prostě ještě o level jinde. Ve všem. Tak alespoň značně namotivován dávám ten svůj best lap a pomalu mířím k domovu plný dojmů. Ti Britové fakt umí.

   No byl to opravdu senzační den, spousta ježdění po trati, skoro ideální podmínky a k tomu všemu to svezení v Elise. No nic, dopíjím pivo a asi si půjdu lehnout. Mám toho dost, ale toto jsou přesně ty dny, pro které stojí za to žít. Tak ať jich všichni zažijete co nejvíc.

PS: Semlelo se to tak rychle, že jsem na poslední chvíli udělal jen pár fotek na parkovišti :) 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
20. září 2020, 08:26
0

:)

reagovat
Kuře
20. září 2020, 14:26
2

Njn, pro zajímavé auta už se musí do blogů, no;)
A posledni tři to naprosto potvrzují;))

reagovat
Goldies
20. září 2020, 21:32
0

Ty víš jak mě štveš :-D Eliška je boží, ale prostě je min použitelná pro normální život jako ty naše Mrchy :-) ale mít garáž jako krab, tak by tam Eliška vedle Mrchy rozhodně stala!

reagovat
Vavris Vavrisovic
20. září 2020, 22:09
6

Zrovna dneska jsme dostali na prdel od Exige S... Ani lokální diktátorství na domácím hřišti tentokrát nebylo k ničemu :D

reagovat
krab
20. září 2020, 22:31
2

Moc pěkný. Tak to jsem rád, že se ti Lotusy líbí. Tohle červené, to už je třetí série, 250 Cup, má o dobrých 55 koní víc než mám v tom svém a 250 newtonmetrů. 2ZZ-GE bez přeplňování má jen 181 N.m, takže to je dost rozdíl. Někdy by se mi kompresor taky líbil, ale stačí ve výsledku jen využívat otáčky a správně řadit a taky to jde. Hmotnostně co jsem koukal jsou na tom ta auta podobně, u Elise 250 Cup se uvádí typicky 917 kg a u 111R 860kg. Kdoví jak to je doopravdy na váze...

Cup bude nepochybně pecka. Jednou mě svezli i v té šestiválcové Exige v Mostě a to byl upřímně řečeno fantastický zážitek. Otázka, zda to nutno mít. Na silnici stačí ve výsledku jakákoli Elise/Exige v dobrém stavu a podvozkově bez chyb. Na okruzích se ti u atmosférických verzí za chvíli začne přemýšlet o kompresoru, ale ta myšlenka se dá pak zase zavrhnout, protože zvládnou řidičsky i slabší verzi na jedničku není vůbec prdel, takže se člověk pořád učí.

reagovat
Raspby
21. září 2020, 06:56
0

Ten CUP už je vážně hodně tvrdej, ale minimálně na trati funguje neskutečně. Třeba v Mostě to musí být pecka. Samozřejmě když není člověk zvyklej na absenci posilovače řízení (v těch šikanách v písku se člověk celkem nadřel) a hlavně brzd, tak se k limitům blíží o dost později. Myslel jsem, že už jedu docela pilu, ale pak jsem zjistil, že auto má na mnohem víc, jen já to neumím...ale strašně by mě bavilo se to učit. Jen bych byl asi potom rozlámanej jak po motokárách...ale o to jde. Člověk si tu rychlost musí zasloužit a to mě baví :) No musíš mi někdy půjčit to tvoje :-D

krab
22. září 2020, 11:26
0

Ty jo, tak si Honzo nech na pána kontakt a pokud někdy někam pojede rád na vyjížďku, tak ho vezmem do party a tebe s MR2 taky! V tomhle jsem nikdy nejel, tak nevím. Cup má podvozek určitě trošku jinak než to mám já, mám sice "track pack" nebo jak se to jmenovalo, ale současně i "touring pack" na tom 111R. Kola jsou stejná jako Exige, rozměr koukám, že je u S3 250 Cup stejný, ale bude mít asi tvrdší pružiny. U toho mého je pevně daný podvozek v kombinaci Bilstein tlumičů a Eibach pružin. Jestli ti to přišlo tvrdý v písku, tak to vypadá, že to bude dost tvrdý na silnici. Já to mám tak, že na silnici OK a na rozbitý často nadávám. Ale pak na okruhu mám dojem, že by to sneslo tužší pružiny, přeci jen je to měkčí. Ale ono to je vývoj ... tohle auto je daleko novější, to bude fungovat zase o parník líp.

Raspby
22. září 2020, 12:03
0

No fakt je to tvrdé...na okruhu super, ale na rozbité silnici to bude asi moc už no..v podstatě asi jako Caterham. Ale rád bych si zvykal. Bohužel pána už jsem pak neviděl, abych si na něj vzal nějaký kontakt - semlelo se to všechno tak narychlo a spontánně. Zkusím přes stránky Special Drive...

Franke
23. září 2020, 19:14
0

No já ve speedym mám bistein / eibach taky a je to měkký na mě. Nitro to jistí. No a s výkonem nevím. Mám tam turbo kit 260 HP, ale začíná to tahat od 3,5 výše. Takže není to jednoduchý to zužitkovat, zvlášť, kdyz jezdíš na okruhu max na dvojku. Blbě se to zvedá z nízkých otáček ...

Franke
23. září 2020, 19:15
0

"Nitron" tam mělo být

Luki.xy
22. září 2020, 09:52
0

Kde kluci berete termíny na různý moto akce - ať už okruhy nebo nějaký srazy a podobně? Neexistuje nějaký kalendář, kam by se to hromadně zapisovalo?

Rád bych jezdil častěji, třeba vím, že o víkendu budu mít asi volno, ale jak si teď mám najít akci?

reagovat
Raspby
22. září 2020, 10:07
0

No buď sledovat jednotlivé pořadatele (Autičkář, Special Drive, Corners.cz...) a nebo je to vypsané tady. Je tam skoro všechno https://www.zijemeokruhy.cz/kalendar-akci

Augi
24. září 2020, 14:58
0

Nebo já udržuju tenhle Google Kalendář s většinou akcí: https://augi.cz/autickarnik/

Luki.xy
25. září 2020, 10:35
1

Super, díky za odkazy. Budu sledovat :)

Sedrik
22. září 2020, 16:03
1

Svézt se v Lotusu na okruhu je pro mě sen - nevím, jestli bych chtěl jeden vlastnit, ale projet jej....to bych si dal říct.

Gratuluju k možnosti si sednout za volant a díky za super čtení

reagovat