načítám data...

Horská dráha v Písku

23. května 2017, 19:17 27 komentářů Raspby

Poprvé v životě jsem se vypravil na okruh v Písku. A že mě tak chytí za srdce, jsem opravdu nečekal.

zobrazit celou galeriiJan Malina: Horská dráha v Písku

   Je mi jasné, že ne každý Autíčkář tady prohání svého oře na okruhu, ale napadlo mne, že by některé z Vás mohl zajímat takový report mých dojmů z ježdění a hlavně trati samotné. Ve Vysokém Mýtě jsem byl už dostkrát, Sosnovou jsem také navštívil, Czechring mne bohužel nijak neláká díky svým betonovým zátarasům, tak kromě Motorlandu v Bělé pod Bezdězem už mi z těch „malých“ tratí zbýval jen Písek. Očekával jsem klasický technický okruh ve stylu právě Mýta nebo Sosnové. Ale už po prvním kole mi bylo jasné, že tato trať je mezi ostatními celkem výjimečná.

   Jedno slovo – převýšení. To je ten hlavní rozdíl. Sosnová je naprostá rovina a Mýto sice nějaké převýšení má, ale ve srovnání s Pískem je celkem mizivé. Pro někoho ne tak podstatná věc, pro můj zážitek aspekt poměrně zásadní. Že se na tak malou trať vejde tolik řidičsky velmi zajímavých míst, jsem opravdu nečekal. Další zajímavou věcí je také rozdílná kvalita povrchu v jednotlivých úsecích. Někde je povrch poměrně hrbatý, jinde zase krásně hladký. Krom své MRky jsem měl možnost se po okruhu nechat svézt i v BRZ (díky Matěji), takže se naskytla i možnost nádherně porovnat chování auta klasické koncepce motor vpředu a pohon na zadek (i když jen z pozice spolujezdce) spolu s konstrukcí s motorem uprostřed při téměř stejném výkonu v přímce. Ale vezměme to popořadě.

   Hned cílová rovina je tvořena právě dosti hrbatým povrchem. Následuje krátká pravá následována rychlejší levou, která se navíc krásně otevírá. Zde se také mění povrch na nový krásně hladký asfalt. Z obrázků a videí to není tak poznat, ale kousek za jejím apexem je takový dolík, po kterém trať začíná znatelně stoupat. A to je jedno z těch nádherných míst. Pokud člověk prodá tu pravou před tím a dobře si najede do té levé, dá se krásně projet na plný plyn, což mne opravdu bavilo. Nechat se krásně vynést do toho stoupání až k pravému obrubníku. Se správným nájezdem a průjezdem tady MRka krásně držela s plynem na podlaze, zatímco BRZ se snažilo být stále hravé a mělo tendenci jít bokem. Stoupá se po krátké rovince. Vrchol kopce je tvořen velmi utaženou šikanou levá/pravá/levá. Obrubníky jsou tu velmi vysoké, takže skoro nepoužitelné.

    Hned za vrcholem kopce je další nádherné místo. Trať začíná prudce klesat do táhlé levé, kterou následuje rychlá pravá a hned prudké brzdy do vracáku. Sešup z kopce je v MR2 nádherně na srdce. Motor uprostřed a klesání v zatáčce mají za následek to, že by mne auto rychle vytrestalo při prudším ubrání plynu nebo nedej bože přibrzděním. Takže průjezd musí být pod plynem a ubírat jen velmi lehce a pomalu. Krásně je cítit, jak podvozek pracuje a auto má tendenci se smýkat. Hlavně žádné prudké pohyby. A ještě si musí člověk ohlídat průjezd následnou pravou, aby se do nebezpečně se blížící vracečky neřítil na vnitřku. Tady je naopak zase BRZ velmi stabilní, takže při průjezdu klesáním se dá pohodlně korigovat rychlost. Maximálně se dostaví trocha nedotáčivosti, ale nic hrozného.  Po levém vracáku následuje oblouk, tvořený dvěma navazujícími levými, který auto přivádí k další vlásence, tentokrát pravé. Tady je dobré si připravit nájezd, aby se téměř 180ti stupňová zatáčka dala projet co nejširším obloukem. Trať zde začíná stoupat a navíc je lehce pozitivně klopená, takže se člověk může nechat vyvézt až na vnější obrubník. A to už projíždím dalším krásným místem.

   Trať se zvedá, stačí se doprava a postupně povoluje. V podstatě na apexu je horizont, takže průjezd je trochu naslepo a začíná lehké klesání. Toto je alespoň pro mě zároveň nejrychlejší místo na trati. Samozřejmě záleží na autě. Já tu dosahoval cca 120km/h . Z onoho horizontu jsem měl ze začátku celkem strach, opět kvůli motoru uprostřed. Prostě jsem věděl, že nesmím ubrat. Při dodržení plného plynu MRka opět drží jako přibitá, zatím co BRZ si chtělo zase malinko hrát :). Následují tvrdé brzdy do velmi pomalého a technického úseku levá/dvojitá pravá/levá. Navíc v nájezdu se mění povrch zpět na hrbatou a strupatou verzi. V tomto místě opět nejdou využít obrubníky – zase jsou velmi vysoké. Pokud to tam někdo rovnou nepošle přes ručku, tak je to takový understeer festival asi bez ohledu na auto. Projíždí se to opravdu pomalu a člověk má z rukou celkem vánočku. Pak už následují dvě poslední pravoúhlé levotočivé zatáčky a jsme v cíli. Zajímavostí tady je „obrubník, umístěný v trati“. Pokud by se tím člověk řídil, dělal by z krátké rovinky před nájezdem na cíl takovou mikro šikanu v případě, že se nechá řidič vynést v předchozí zatáčce a zároveň chce mít široký nájezd na cílovou rovinku. Samozřejmě se to dá projet rovně, ale to by znamenalo prodaný výjezd a prodaný nájezd v oněch posledních dvou zatáčkách. V praxi to tedy nakonec každý řeší tak, že má obrubník mezi koly.

A tím máme za sebou jedno kolo v Písku :). Jak to vypadá v praxi se můžete podívat na můj onboard . Předně chci dodat, že se tu nijak nesnažím porovnávat ani hodnotit BRZ a MR2. BRZ jsem neřídil, jenom jsem se vezl, takže se jedná hlavně o pocity, které jsem z auta měl z pozice spolujezdce. Trať mne nejen na svoji kategorii dosti chytla za srdce a už teď se těším, až se tam projedu znova. Věřím a doufám, že by to alespoň některé z Vás mohlo zajímat a příště se tam třeba potkáme. Budu se na Vás těšit.

PS: Fotky jsem pochytal na Googlu :). 

Onboard pro jistotu ještě zde:

;edit=vd

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
23. května 2017, 20:49
1

Čau Honzo, to je super. Dneska se tu bloggeři opět sešli v hojnějším počtu výtvorů... na to že je úterý, pěkný ! :)
Písek je zajímavý. Jednou jsem ho jel v motokáře, kamarád nějak zařídil možnost jezdit na závodních 125cc tréninky a to se mi fakt líbilo. Je to vážně nahoru a dolů. Ten obrubník před cílovkou jsme nějak objížděli, trať tam byla postavená malinko jinak. No to víš ti opravdoví závodníci kolem mě lítali jako bych stál, ale motokára byl skvělej zážitek!

No a modrá MR2. Vyloupla se s ní docela zajímavá mrška. Úplně jsi mě teď nalákal. Musim se organizačně vzchopit a dotáhnout ten plán srovnat Mršku s "tím" autem. Když pominu fakt, žes musel kvůli záběrům hodit nějaký prašule na stůl řidiči BRZa a dokonce STi abys je mohl takhle pěkně efektně předjet, vypadá že MR2 se ovládá víc než zajímavě! Chtěl bych napsat : "kam se hrabou Miaty!" (dělejte jako bych to nenapsal....)

reagovat
Raspby
23. května 2017, 21:01
0

Ahoj ahoj :), no..nevím co teď myslíš těma prašulema na stůl...jak aby mě nechali jet? Světe div se nic mě to nestálo :-D...jen trochu nakukování do zrcátek :-D. Ale musím se přiznat, že v případě toho STI to byl velmi přijemný pocit :) Mě ta trať naprosto nadchla :)

krab
23. května 2017, 21:38
0

jj, to jsem myslel :) Hlavně to Sti .. přece jen MR2 a jejích 140 kobylek a jel si hezky, to se musí uznat :)

Tyhle malý okruhy moc rychlejm a silným autům nepřejí. Na MR2 vypadá je to fajn. Dokonce občas trojku zařadíš, že?

Raspby
23. května 2017, 21:42
0

jj na dvou místech ji tam dám :). Ony ty rovinky jsou hrozně krátké..u té Imprezy je vidět jak za to vezme a hned poodjede ale zase už hned brzdí zatímco já ještě jedu pod plynem :). Tohle je přesně případ, kdy je nízká váha víc než výkon :)

Goldies
23. května 2017, 21:38
0

Asi nemá cenu ti říkat i tady jak hrozně mě štveš :-D Kdo někdy MRšku řídil, přesně ví o čem je řeč. Tyhle malé okruhy jsou pro nás jak dělané a auta typu 350/370Z nebo STI, EVO atd se tady spíše trápí (už jen když píšeš, že maximálku máš někde kolem 120km/hod - což máš předpokládám špičku na 3rychlostní stupeň). Ony by nás tihle "obři" potrápili zase např. v Brně :-D Nic, opět s eklaním před tvým řidičským umem a příští rok jedu s tebou :-) Letos už jen ty dvě zbývjící Mýta :-)

reagovat
Goldies
23. května 2017, 21:40
0

PS: koukám na fotku z Google a je to celkem zapamatovatelna trat, to zni dobre :-) BTW jezdi se po směru hodinových ručiček přepokládám :-)

Raspby
23. května 2017, 21:45
0

Proti směru..to je snad poznat ne? :-D no 120km/h mam na trojku nějakých 5 tisíc otáček...trojku mám až skoro do 150km/h...což je trochu škoda..ono je v tom nejrychlejším místě vidět na tachometr tak je poznat že je tam skoro 120 :) a přitom trojka má ještě spoustu místa :). Tak samozřejmě v Brně bych se nechytal to je jasné..ale stejně mě láká si ho jen vyzkoušet a porovnat čas s Corollou :) Tak uvidíme

Sa
Safa
23. května 2017, 22:23
0

Písek je príma, vloni jsem tam byl třikrát a letos zatím jednou (MX-5 Cup před dvěma týdny) - vždy ale jenom na čumendu a pokecat se známými, bo nemám závodnické ambice. Na okruhu jsem jel jen jako zátěž (díky Fernie a Muzzy), ale trať je to každopádně zajímavá. Ještě jednu věc bych vyzdvihl, moc pěkná lokalita obecně. Takový lesopark, spousta stromů, spousta místa na zaparkování. V bufetu dělají dobrou pizzu, toalety v pohodě.
Závěrem si přihřeju polívčičku - pro ty, kteří se tam v budoucnu chystají od Prahy (Příbrami), taková malá nápověda, jak se tam bez kufrování dostat... ;o)

reagovat
ToMyx
24. května 2017, 09:09
1

V Písku jsem ještě nebyl, díky za popis i onboard. Teď jen najít jak se tam co nejdříve k někomu přifařit....
Je skvělé jak tu blogy poslední dobou rychle přibývají, nabízí se ta okřídlená věta: "Kdo tohle dneska má?!" :-D

reagovat
SEMRY
24. května 2017, 15:36
0

Nejlepšíí trat z malých okruhů, sosnová je dobrá tak akorát na jízdu bokem. Několikrát jsem tu jezdil s E30 a časy jsem měl velmi pěkné.

reagovat
Ni
Nimrod
24. května 2017, 16:29
0

a jaký to bývalo asi pěkný, když se jezdilo nahoru do kopce kolem domů a pak zas druhou stranou zpátky... :-) pamatuju tam nejedny závody motokár před 15-20 lety

reagovat
Sa
Safa
24. května 2017, 16:39
0

Jako že byl před 15-20 lety ten okruh jiný, delší? Ty jo, to mě zajímá. Povídej, nebo hoď link na nějakou stránku, o tom si fakt rád přečtu...

Ni
Nimrod
24. května 2017, 17:04
0

https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.1170220&y=49.3034878&z=18&base=ophoto&rm=9gHjIx8ZedgV1LONxQd4JSK48-2E8QM tudy se jezdilo. pak nějak motokáry utichly, vršek se přestal používat a začaly supermotardy... pamatuju, jak jsem nahoře fotil motokáry někdy ve 13 (15 let zpět) na diáky. ještě bych je asi někde našel u našich :-)

Raspby
24. května 2017, 17:24
0

Zajímavé díky :) No kdyby ještě existovala ta delší verze, bylo by to asi ještě lepší...:)

Sa
Safa
24. května 2017, 17:34
0

Ty jo, dobrý. Devět metrů převýšení. A i původní čáry jsou ještě vidět. :o)

Picklenose
26. května 2017, 11:03
0

Na tomto okruhu jsem se učil rozjezdy v autoškole :) Jinak okruh je to fajn, ikdyž svou veliskostí se hodí spíše na motokáry, pro které byl primárně postavený. V dřívějších dobách byl dokonce o něco větší a zasahoval až do přilehlého lesa.

reagovat
jc
26. května 2017, 13:08
0

Pisek je super! Mam ho projety (kdysi) ve Felicii, S100 a pred casem i v UFOnovi. Nejvic mne bavila ta cast v klesani za sikanou.
Jinak 26.8. by se zase melo v Pisku jezdit (Monte Pisek).

reagovat
Raspby
26. května 2017, 14:26
0

ale to už je nějaký ten závod ne? Teď to byl vlastně jen tréning - volné ježdění...

jc
26. května 2017, 18:50
0

Moc o tom nevim, ale nemyslim ze se bude zavodit cely den.

reagovat
jc
26. května 2017, 18:50
0

(to bylo na Raspbyho)

Trinom
29. května 2017, 19:25
0

Já vám nevím. Z téhle tratě, když se jezdila v rámci Plechcupu, byli všichni docela rozčarovaní. Hloupé omezení na nesmyslně nízký počet aut na trati (snad jen 6 nebo 7), všechny obrubáky zakryté pneumatikami, takže člověk musel to auto lámat hrozným způsobem a celkově příliš utažené zatáčky, ze kterých se vůbec nechtěly motory sbírat. Obrubáky rozhodně nebyly vysoké, jen pánové nechtěli, aby jim je auta ničily. V okamžik, kdy někdo odšťouchl některou z gum a daly se využívat obrubáky, tak to bylo hnedka mnohem lepší, ale to nemělo dlouhého trvání.
Jinak jen tak pro info, betony v Hradci už nejsou docela dlouho a navíc se s tím teď nějak šibuje a okruh je přesunutý snad dokonce někam jinam.

reagovat
Raspby
29. května 2017, 19:35
0

No třeba v té šikaně na kopci nebo v tom účku před cílem jsou ty obrubníky dost vysoké...alespoň já pokud jsem na něj najel tak jsem nadskočil a vubec jsem si nepomohl..spíše naopak...jinak s těma gumama je to pravda. Ale to přičítám konkrétním pořadatelům akce. Na jiných akcích na youtube jsem viděl ty gumy dané značně benevolentněji...hlavně v posledních dvou zatáčkách...celkově že se nedalo přesně jezdit mě taky mrzí...ale královsky jsem se bavil i tak. Zatáčky jsou hodně utažené, ale to třeba v mýtě vracečka vzadu a poslední dvě zatáčky taky... :)

M P
29. května 2017, 21:51
0

Ty gumy do tratě takhle strkali místní z autoklubu v Písku. Nebo svazarmu?:) omezení bylo vícero, třeba moc chtěli helmy pro jezdce v roadsterech.

A za mě teda trať spíš ne, je tam pár zajímavých míst, ale právě ty šikany a obrubniky s nimi spojené mě pěkně sraly. Berte to jako pohled začátečníka, tam jsem jel na okruhu snad poprvé :)

Raspby
30. května 2017, 07:22
0

No helmy pro roadstery chtěli taky no...ale to mi zase nevadilo, měl jsem na ní kameru :). Ze začátku mě ty obrubníky taky vadily, ale jak jsem si zvykl, tak jsem na těch místech obrubníky nepoužíval a dalo se to v pohodě :), jen v té poslední zatáčce je škoda těch pneu...tam to dost zpomalovalo a i když reálně je to pár cm, tak se tím ta zatáčka hodně zúžila...

Trinom
04. června 2017, 10:02
0

Ty obrubáky jdou brát z několika pohledů. U nízkých aut jsou na prd, ale u těch našich vysokých koz vůbec ničemu nevadí. Třeba v Mýtě se přes ně skáče jedna radost a taky tam nejsou nejnižší.

M P
04. června 2017, 10:51
0

Prý nevadí:) a co ten dvoukolý forester? :D

Trinom
04. června 2017, 14:05
0

O stodole na kolečkách jsem nic nepsal :-D