načítám data...

Toyota GR Yaris – Jízdní dojmy z auta, které čeří petrolheadské vody

07. ledna 2021, 10:26 26 komentářů krab

Možná jste někteří zaznamenali již na facebooku, kde jsem uvedl spolu s kamarádem pár úvodních slov ze svezení s dlouho očekávanou novinkou. Jaké byly tedy mé dojmy?

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Toyota GR Yaris – Jízdní dojmy z auta, které čeří petrolheadské vody

Je večer, tma, na teploměru 0° a drobně posněžívá. Silnice jsou mokré, místy od traktoristů vytahané bláto. Naštěstí se nacházím na „svých“ silnicích, kde to moc dobře znám a jezdím sem často ať už svými auty anebo když se poštěstí – testovacími sporťáky.

Nasedám do GR Yarisu a první hláška zní: „Ondro nejde to sedadlo řidiče ještě trochu níž?“ Zakroutí hlavou a mě je jasné, že na ideální řidičské pozici se bude muset ještě individuálně po koupi zapracovat. Upravit to půjde, úchytné body jsou moc vysoko, nebude snadné je odříznout, navařit jiné, ale bude to řešit hodně majitelů a vhodný návod se jistě najde. GR Yaris bude se sedačkou o pár centimetrů níž jízdně optimální. Volant je kulatý, věnec není příliš tlustý, na důležité budíky je vidět a nemá to jinak chybu.

Intuitivně si osahávám pedály ještě předtím než mačkám startovací tlačítko. Jsem trošku zmatený, protože se pravou nohou vklíním přesně do obrovské mezery, která je mezi plynem a brzdou. Falešný meziplyn, který jsem zvyklý ťuknout pravou částí pravého chodidla u Porsche nebo Lotusu (toho starého), kde jsou pedály krásně u sebe a výška stlačeného brzdového pedálu není proti plynu pak zbytečně utopená, ten prostě v GR Yarisu neudělám. A kašlu na to, protože to auto stejně dává meziplyny samo (jde to vypnout) a upřímně řečeno, ta elektronika to stejně udělá líp než já sám. Onehdy podobnou poznámku utrousil sám velký Vavris Vavrisovič a tak to asi bude pravda…

Startuji motor a ten se rozdrnční v rytmu tří válců, ale vlastně docela pěkně. Je takový nasraný, nasupený a kupodivu mi vůbec nevadí. Do kabiny je zvuk výrazně syntetizovaný, což jde vypnout jedině přeprogramováním (alespoň z toho co jsem dokázal vyčíst na fanouškovských stránkách) a zvenčí slyšíte spíš jen syčení od turba. Je to zvláštní zvuk, ale je povedený. Motor je už ohřátý. Rozjíždím se a je evidentní, že reakce na plyn jsou rychlé motor netrpí na žádnou větší turbodíru a chce se mu do otáček. Točivá charakteristika motoru je nakonec přesně to, co mě dostane. A pak ten zátah. Od čtyř tisíc otáček auto tahá jako blázen.

Motor je vážně perfektní, nemám připomínek, fakt se povedl. V kategorii moderních turbomotorů nic podobného není, možná kromě přeplňovaného dvoulitru Honda pro Type R. Motor nemá tu plochou mohutnou křivku točivého momentu ve středních otáčkách, aby pak umíral nad pěti a půl tisíci. Je to naopak. V otáčkách žije a ctí fakt, že GR Yaris není jen navoněná nákupní taška, ale skutečný homologační speciál.

GR Yaris se prodával (už těžko půjde sehnat, leda odřeknutá objednávka) ve dvou základních provedeních. Já se svezl s tím sportovním (Sportovní paket v ceně 100 tisíc korun), který má vpředu i vzadu samosvorný diferenciál typu torsen. Zkrátka auto má klasicky tři diferenciály, přední, aktivní střední (elektronicky ovládaný) a zadní samosvorný s uzávěrkou. Prostě přijedu do zatáčky a je jedno jak moc je naklouzaná, zvládnu nájezd tak, aby přední náprava držela, vidím apex, šlapu na plyn, auto vyrazí kupředu a je po zatáčce. Jak by řekl starý dobrý Jeremy Clarkson „witchcraft happens“.

Jízdní vlastnosti auta jsou vážně obdivuhodné. Nejslabším článkem techniky jsem já jako řidič. Na „rally“ čtyřkolky nejsem zvyklý a učím se. Auto téhle koncepce doma nemám (vlastně jednu čtyřkolku teď ano, ale to je SUV to se nepočítá) a GR Yaris vyžaduje čas, trpělivost, trochu talent a ze všeho nejvíc dobrého učitele. Je tak schopné, že jakmile bych se s ním naučil pořádně na okresce se mě nebude mít šanci držet vůbec žádné auto. A to nemyslím tentokrát ani v nadsázce.

Auto je totiž pastva pro oči milovníka techniky. Karoserie je nesmírně tuhá, odpružení promyšlené a upřímně bych s ním nedělal vůbec nic. Brzdy jsou silné a způsob pohonu bere dech. Jetli bych něco na autě změnil už teď hned po krátké dvouhodinové seznamovačce, tak to budou brzdové hadičky, nejspíš i destičky, sedačku dolů a šikovné nástavce na pedály. Jinak bych na autě neměnil vůbec nic. Brzdy si drobný „upgrade“ zaslouží, protože mi chod pedálu přišel maličko gumový, ale účinnost tedy vynikající. Možná teď jen pindám blbosti…

S podvozkem bych nedělal  vůbec nic. To se mi na autě nesmírně líbí. Je komfortní, přitom auto drží bez náklonů a nerozhodí ho vlny, díry, příčné spáry nic takového. Je vidět, že tým, který to auto stavěl jezdí rally a podle toho to taky udělali, ač v nějaké ekonomické variantě, aby auto mohlo stát celkově jen jeden milion korun. Ono to totiž není vůbec drahé auto na to co vše umí.

Psal jsem, že nejslabším článkem řetězce jsem byl já sám. Je to tak. Auto se mi zpočátku nedařilo řídit plynule jak jsem chtěl, ze zatáček jsem odjížděl takovým ne příliš ladným způsobem. Nedařilo se mi auto dostat na centimetry přesně tak, kde jsem ho na silnici chtěl mít a trošičku jsem se s tím pral. Pak jsem však pochopil pár věcí a už to šlo lépe. A chtělo by to hodně času.

I pár přetáčivých smyků na výjezdech z vlásenek přibylo, ale pořád jsem nebyl s jízdou spokojený. Plyn reaguje hodně rychle a člověk auto cítí víc v sedačce a zádech než ve volantu. Je tam elektrický posilovač, který svůj účinek znásobí třeba při otáčení nebo parkování a při jízdě chybí bohužel zpětná vazba. A je to o tom, že já jsem na auta s hodně citlivým a nefiltrovaným řízením zvyklý a pak si na tohle nové musím prostě nějakou dobu zvykat.

Co říct na konec? Jestli vás GR Yaris velmi zajímá, zkuste si nějak zajistit zkušební jízdu. Někteří čeští dealeři Toyoty snad předváděcí auto ještě mají. Budete ohromeni tím, co malý GR Yaris umí. Auto není pro každého, asi z něj každý nevyleze rozesmátý jako malé děcko, ale vyleze z něj překvapený. To auto fakt umí. A umí trošku i maskovat rychlost, kterou jedu. Je to stroj pro vyzrálejší jedince, protože v rukou magora co neumí řídit bude vyloženě nebezpečný. V rukou zkušeného řidiče naopak velký zážitek.

Zábava z řízení je tu jinde než u klasických cenově dostupných sportovních aut, mezi které (z těch nových)  patří vlastně už jen odcházející BRZ final edition a Mazda MX5. To jsou auta, kde si člověk sedne hezky nízko, užije si jednoduchost, skvělé vyvážení, přetáčivý smyk při malé rychlosti a hraje si aniž by jel daleko za legálními rychlostními limity. S GR Yarisem se pojede strašně rychle všude a na jakémkoli povrchu. A při dvou třetinovém tempu asi nebude příliš bavit ačkoli se ani náznakem nesnaží být něčím kompromisním, třeba jako většina dnes prodávaných ostrých hatchbacků.

Je to prostě homologační speciál. Takže není pro každého. A podle charakteristiky a popisu by nejspíš nebyl ani autem pro mne, ale nejsem si tím úplně tak jistý. Doufám, že se povede ještě získat letos víc řidičského času v tomhle autě a upřímně, pokud najdu způsob jak financovat jeho nákup (protože svá auta bych kvůli jeho nákupu prodávat nechtěl), tak se možná nějaký GR Yaris někdy podívá i do mé garáže. A to jsem se tím byl svézt a očekával, že se mi to spíš líbit nebude…sakryš :-D

Foto: Toyota

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

HeavySmoker
07. ledna 2021, 10:49
0

Veľmi zaujímavá hračka a blog, gratulujem k možnosti sa s tým povoziť.

reagovat
Pólin
07. ledna 2021, 11:31
0

To bude fantazie...fakt parádní auto... upřímně, než jsem o tom začal číst nějaké zkazky od tebe, tak to docela unikalo mojí pozornosti. Ale je to auto ideově na úrovni takových legend, jako e30 M3, sierra cosworth atd... fakt nádhera a velké štěstí, že se ti s tím podařilo svézt... A jestli si správně vzpomínám, tak i ta předchozí GR toyota Yaris s kompresorem byla dobré svezení...

reagovat
krab
07. ledna 2021, 11:50
0

Opravdu je, těch 260 koní z motoru 1618 cc je fakt "poctivých" 260k a auto se vejde do 1300 kg a fakt působí příjemně lehce. Mě to zajímalo od začátku, takovej fanoušek a "blázen" v dobrým smyslu jsem nebyl, abych ho naslepo objednal. Ale kdo to udělal dneska nelituje. Už znám pár majitelů v ČR a velká spokojenost. A to je mezi nimi třeba i opravdu aktivní závodní jezdec a i lidi tohoto typu to auto nesmírně chválí. Pár věcí tam je trošku co mi nesedí ( a obecně i ostatním), ale je to řešitelné. Je fakt, že jsem si uvědomil, že chtít od toho auta (a jakéhokoli nového) takový ty vlastnosti a jemnocit ovládání jako u těch starých aut na které jsem zvyklý nejde. Chce to se tomu nebránit a zkusit se naučit i s tímto.

I ten GRMN Yaris byl prej nesmírně dobrej. Já v něm jenom seděl, neřídil jsem ho bohužel... Tohle je ale dynamicky někde jinde. Já jsem rád, že jsou pořád auta, která stojí za to a je na co se těšit. I když tohle auto jako ojeté nikdy levné nebude, asi nejlíp udělal ten co ho sehnal nyní jako funglovku. Ale pár jich bude, na mobile se volná auta taky inzerují, tak když to nevyjde letos, věřím, že i příští rok třeba půjde nějaký sehnat. Ale výroba je prý jen do konce tohoto roku a nové objednávky do továrny už nepřijímají. Aspoň takovouhle informaci (neověřenou) jsem zachytitil.

Ju
Junior
07. ledna 2021, 12:58
0

No ale oproti skladovce STI to nemá křídlo a nasávací otvor v kapotě.
Špatnej deal :-)

reagovat
BubaaCZek
07. ledna 2021, 15:08
0

Tesil jsem se, kdy se tu konecne objevi v blogu (ted jeste tydenni test :p). Krabe nezklamal jsi, uz jak jsem cetl nadpis a jmeno autora mi bylo jasne, co v tom textu najdu :) Zaujala me veta: "při dvou třetinovém tempu asi nebude příliš bavit".

Ja to auto sleduju docela dusledne. Byl jsem si ho tady u nas osahat, nicmene doma mi bylo odepreno. Jeste budu muset plnit prasatko.

V te komunite kupujicich je hodne aktivnich jezdcu. Nejzajimavejsi nazor był od jednoho z vicemistru polske rally, ze tak jak to auto je, to jeste na vitezstvi v generalce neni. Ze to neni schopno na suchem asfaltu udrzet smyk vsemi ctyrmi.Centralni dif se pry docela brzy umi prehrat a pak odpoji zadek. Nicmene namereno było v serii i 280 koni a jsou videt prestrojene uz i na mnohem vic (tady by me vzdycky zajimalo, jak dlouho to vydrzi).

Fajne autko.

reagovat
krab
07. ledna 2021, 17:21
0

Dík. Aktivní jezdci tohle auto vážně kupují. Jednoho takového znám, jiný jsem na youtubu sledoval se zájmem, na ty reakce, když jim auto doručili. Nejzajímavější postřehy asi budou od Roberta Mitchella (Apex racing), který provozuje půjčovnu aut na Nordschleife a sportovní auta kupují, lehce upravují pro účely půjčovny + pro sebe jako track day auta. A měl plno zajímavých postřehů. Ale to auto je v podstatě i od těchto ostřílených mazáků nesmírně chválený. I proto mě to nesmírně zajímá. Ale jsem na tom asi jako ty .... budu muset plnit prasátko :-D

Možná se mi povede ještě nějaké delší svezení někdy letos znovu, to uvidíme, každopádně na to, abych se tím pořádně naučil bych potřeboval fakt čas a ideálně se projet s instruktorem, který se na čtyřkoly specializuje. V nižším tempu mě to auto moc neuchvátilo, není to ten typ krásnýho charakterního sporťáku, kterej si užíváš i při poklidný jízdě. Je to sportovní nástroj.

beastar
07. ledna 2021, 15:25
0

Auto je to bezesporu skvely. Dokonce i docela pekny ne ze by to bylo dulezity. Cekal sem kdy se vytahne karta Brz a Mx5 a nejsem zklaman.. i tohle bylo. Trochu zbytecne.

To o tech kompromisnich hot hatchich spis prejdu jako prostou nezkusenost;) Kompromisni je tak mozna Polo a Golf a nizsi "spec" ostatnich, ale chapu ze z nadseni svest se konecne rychle v modernim aute s gripem a skutecne zavodnimi schopnostmi napise clovek kde, co. Mily Krabe kdyz si chtel zkusit opravdu dobrou a rychlou ctyrkolku ktera neni Porsche, tak Audi, Subaru i donedavna Mitsu ji delaji a delaji ji dobre... Nicmene moderni auta s elektrickym posilovacem a umelym zvukem sou na hovno... ach jo ach jo..

reagovat
krab
07. ledna 2021, 17:39
1

Bavili jsme se o tom s chlapama a názor převažuje ten, že s EVO nebo STI není úplně dobrej příměr. Yaris je podstatně kratší , i když rozvor to má na podobný úrovni jako EVO VI. (2558mm) , ale co jsem slyšel, tak to funguje jinak. A je pravda, že když si představím jak jezdilo staré STI RA V6, který jsem si mohl kousek zkusit, tak tohle byl jinej zážitek. A s novým STI (co teda už teď taky k mání není) se to už vůbec porovnávat nedá. Protože poslední STI umí být hodně civilizovaný, vlastně pohodový auto, když s ním tak chceš jet. S Gazoo Racing Yarisem prostě na pohodu jet nechceš :)

To BRZ mi tam vklouzlo záměrně, protože je to zážitkový protipól a současně z jiných diskuzí jsem odchytil, že majitelé těchhle aut se často zajímají právě i o GR Yaris, navíc je to zajímavý porovnání v hlavě vlastně o tom do čeho investovat ten milion, jestli final edition BRZ nebo GR Yaris. A kdybych měl mít jen jedno auto, tak ti řeknu, že budu fakt dlouho přemejšlet o tom který...

Ostrý hatchbacky nemám pochopitelně najetý všechny, to nebudu před tebou frajeřit. V "tvém" Méganu jsem zatím pouze seděl a ptal se na pár věcí co si o tom myslí Honza Č. a ten byl přeci jen k tomu trošku chladnější. Takový vyloženě nadšení z toho nečišilo. Půjčil jsem si ten předchozí Mégane a ten byl podle mě skvělej. Golf GTI znám, Focusy ST znám z pohledu řízení, RS , Fiestu ST , Hyundai i30 N , Leonem jsem se nesvezl třeba ... a zase je to v kuloárech nadšenců braný jako hodně dobrý auto. Ale s tím se nedá tenhle Yaris srovnávat, s žádným HH, protože Yaris začne fungovat za těch horších adhezních podmínek a tam většina hot hatchů spíš končí. A tím "kompromis" jsem myslel to, že většina HH je stavěná tak, aby mohla fungovat i jako rodinný auto. GR Yaris je postavený čistě jednoúčelově. I proto se mi to daleko víc líbí než třeba i30N, který je super, ale není to pro mě.

beastar
08. ledna 2021, 17:24
0

Hmm tak jako rozvor a tak dale to je vcelku logika veci. Tam sem urcite nemiril. Ono jde o to, ze ctyrkolka a tak podobne, ze na to nejsi zvyklej. Ok i to Audi S1 ma gripu haldy a docela to upaluje. Jasne nesrovnatelny s Yarisem GR. Spis mi jde o tu zkusenost s koncepci a velikosti auta.

Nakonec s kazdym autem jde jet jakoby tu pohodu. Nechces to jet ani s STI a nakonec ani s tim Meganem R.S. Ten se taky nejlip citi na trati a ne nekde na Jizni spojce.

Ja nemam rad moc kecicky o kompromisech. Protoze moc dobre vim jak se da i s tim pitomym Meganem, nebo Leonem jet. Jediny limit je strach a schopnosti ridice. A ano obecne nejen hh ale vsechny fwd za snizeny adheze trochu ztraci na awd. Proto se za ctyrkolka pouziva. Na to nemusim byt Dakar Cervenka:) Abych to vedel. A jako R.S.Trophy je samo schopny fungovat stejne jako daily to i Golf R, nakonec i Audi RS4. Specifikaci a stylem jak to nekdo postavil z toho udelas jednoucelovy auto taky. To ze se tak nedeje je spis prave kvuli tomu rozvoru, paru dveri navic atd. Proto asi neni Corolla GR. Auta zase povyrostla. A i ten Yaris je vlastne docela velky auto. Mimochodem proto je treba vylozene soutezni Fabka R5 tak uspesna. A daleko lepsi, nez onehda okyna wrc. Proste ne vsechno je vhodna platforma a koncept na to udelat z toho soutezni auto. Ci treninkove. Jeden cas byla super treninkova kara Ibiza Cupra, levny, lehky a dost obratny auto. To jsme v dobe kdy BRC jezdilo i ostry Hyundai Accent:)

Ok to sem odbocil, ale asi chapes kam mirim. Pri vsi ucte k tobe si nemyslim, ze si schopen kvality ci nekvality Yarisu docenit. I kdyz nepochybne znas lidi, co jsou. Brz ani Miatu bych do toho moc nemotal. Odlisna koncepce, kupe/roadster, vetsi motory, u Subaru boxer. V neposladni rade jsou to uplne bezny vejletnicky auta z pasu. Takze srovnani s beznejsima rally autama podle me na miste je. A s hh obecne taky. Jako jasne i30N asi nebude uplne oblibenec zavodnich jezdcu, ale neznam nikoho komu by se to nelibilo. Nicmene ja tomu moc nerozumim. Jsou tady odbornici kovany petrolheadi, zazitkovy pozitkari, ti tomu dost rozumi... treba Stanley a tak. Ti reknou az najedou za svuj ridicsky zivot prvnich 100 000 km ve svem hobby aute, co ho ridi radi 20 let. Jiste fundovanejsi nazor. Ja to jeste neridil a asi na to nedojde. Protoze Toyota atdatdatd
-
Komentář upraven 8. 1. 2021, 17:27:57

krab
08. ledna 2021, 17:50
0

Dík za odpověď... já jsem trošičku čekal, že se tu rozvine nějaká víc diskuze okolo tohoto auta, zajímalo mě jak ho vnímají ostatní, ale evidentně tu asi ještě tolik kluků co v tom jezdili, případně už to mají doručené a doma není. Jo, skutečně si procházím různý názory lidí, u kterých věřím, že mají hodně co říct. Mimochodem z těch českých to auto řídil vlastně při podobný příležitosti Martin Muller, dělá na youtube dnes moc hezká videa a docela zkušenosti má, řídí hezky a názorově upřímně řečeno se na auto v podstatě velmi shodujem. Vypadá to, že dostanu ještě možnost dalšího nějakýho řidičskýho času v tom autě a druhý pokus, druhý dojem bude možná hodně důležitej. Rozleželo se mi to v hlavě a mám docela pocit, že pokud se to ještě nějak během roku stihne a to auto půjde sehnat, možná bych do toho šel. Za 3 roky by bylo splacený a v pohodě... Ale uvidíme, ještě si vše nechám projít hlavou pořádně. Bylo by to paradoxně úplně první nový auto, co jsem kdy kupoval, protože i ten 124 Spider měl vlastně už něco málo odjeto a dva roky...

Na rovinu - se všemi ostrými hatchbacky co se dneska vyrábí se dá jezdit neskutečně rychle. Otázka je co člověk chce. Když jsem někdy v létě lítal s tím i30N fastback tady po okolí a přistihnul se, že jednu rovinku na úzký okresce metelím 170 , tak jsem se tak zamyslel a říkal si jestli to už jako nepřeháním... A to je i30N motorově z toho "slabšího". Výkonově a ovládáním mě ve skutečnosti nesmírně sedí ta Fiesta ST, pokud se trošku upraví (na těch 215k při overboostu) a dá tam samosvor.. Občas bys třeba ocenil větší výkon, ale není to v podstatě nutný. A do Brna na okruh bych s tím nejel, není důvod...

U Yarisu GR mě láká jedna nebo vlastně možná 2 věci : První, že je to vážně homologační speciál, že to auto vzniklo jinak než zbytek produkce ostrých hatchbacků a bude to takovej ten typ zvláštního ryze sportovního auta jako kdysi dávno býval třeba Talbot Sunbeam Lotus ... prostě tenhle typ bláznivýho auta. A to se mi líbí jako fanouškovi. A pak se mi líbí, že nebyla vůbec sranda s tím zajet hned zpočátku nějak pěkně, tak abych byl s tím jak ho řídím relativně spokojený. Takže je to krásnej nástroj na to, abych se v tom naučil zas něco novýho. Proto mi to auto hrozně najednou vyčnívá. I když čistě esteticky se mi nijak zvlášť nelíbí, ale zas o tom to právě není.

beastar
08. ledna 2021, 18:39
0

Já myslím, že problém právě proč diskuse moc není, že málo kdo to má. Nebo případně s tím jezdil aspoň chvilku. I já vycházím z nějakých prezentací a názorů jiných lidí. Plus teda z nějaké dosavadní zkušenosti s podobnými produkčními auty. Takže on každý z nás to bude mít při nějakém hodnocení těžký. Taková auta moc nevznikají. To samozřejmě taky hodně vnímám pozitivně ten celý příběh kolem toho. Respektive to proč to dělají. Je to unikátní. Nakonec to auto je prostě udělaný opravdu ryze už od pohledu. Tak nějak si představuju rychlý "silniční" auto pro tohle století. U tebe kdyby si do toho nakonec šel by to docela mohlo rozšiřovat nějaký skutečně řidičský povědomí nějaký ten cit, vnímání rychlosti i v moderním autě.

Jako na jednu stranu těch 170 z okresky. Ano taky se mi to stalo. Je to docela úlet, ale zase to drží člověk chvilku a uklidní se. Fiesta ST je hodně zajímavá, ale taky má schopnost celkem hezky zametat ty okresky hodně nad limit. To je dneska právě to pěkný, že i obyčejný Hyundai, Ford, Renault zdánlivě dokážou "pobavit" v takovým tom kdysi nedostupným závodním tempu. Nakonec a teď se budeš smát, ale kluci z Corners dokazují i s Fabkou RS II tsi s tím rádoby nejhorším motorem, že i ten Most s tím jde jezdit takovou kudlu, že by se většina z nás "posrala". A přesně na takový věci tady bude tenhle jarýsek.

Reálně by se mě to auto samozřejmě dost líbilo. Jenže bohužel nebo snad bohudík teď sem to doma proházel a tak nějak pořešil. Doslova jinak a prostě na takový blbnutí budu mít právě toho Megana s tím, že taky na něm udělám co půjde aby to bylo dost rychlý všude. Tady samozřejmě je jasný, že i mě by zase dávalo to GR větší smysl. Jenže prostě hrajeme s kartama který máme že jo. Čili pokud by si měl možnost to koupit, tak za mě by si to měl udělat.... Stejně jako ostatní. Šílenost to je. To byl svého času i 205 gti, nebo Honda CRX a podobný kokotinky. Navíc jednou to bude fakt ceněný auto to už je rozhodně jistý. Jako nástroj na to učit se tuhle koncepci a vůbec celkově si užít takovou tu "raw" jízdu v novém voze to bude super. Nakonec to jsou i některý ty horkýhatche.... S tím, že ano často jsou pořád dost civilní.

Tomino
08. ledna 2021, 18:59
2

Když vám do toho vstoupím, tak Beastar má pravdu ohledně té chybějící diskuze, protože moc lidí s tím autem nemá zkušenost. A podle mě je těžké srovnávat něco, navíc bez osobní zkušenosti, co je velmi specifické a v podstatě to nemá na trhu ani konkurenci. Nemůžeš to srovnávat s Megane RS, Golfem GTi atd, protože jsou to auta o třídu výše, většina navíc čistě předokolky. A srovnání s něčím jako STI taky bude pokulhávat, protože už z principu to už nemůže jezdit stejně, přenos váhy a setrvačné síly dané převisy budou taky jiné.

Takže to nemám s čím srovnat, ale na faktu, že se mi tento Yaris hodně líbí, to nic nemění.

beastar
08. ledna 2021, 19:04
0

Tomino: Přesně tak. To co píšeš o přenosu váhy a tak dále. To je to co píšeme tak nějak svorně o tom rozvoru a tak dále. Nemůže to jezdit stejně. A ani já to nesrovnávám s těmi HH přímo. Mě tam šlo spíš o to Kraba trochu popíchnout protože vím, že právě tahle auta moc neuznává. Z části proto, že ho vlastně asi úplně nezajímají. A najednou což mu neberu a má pravdu pochopil, že našel něco nového, co vlastně je dobrý nástroj. A ono je.

krab
08. ledna 2021, 19:07
0

To je pravda... je fakt, že sám jsem o tomhle autě taky neměl vůbec jasnou představu. I proto jsem si říkal, že bude fajn i sem vám něco málo, aspoň krátce o tom napsat, čistě prvotní dojmy. A máš pravdu Tomino, že ta zkušenost za volantem byla hodně specifická a k žádnýmu jinýmu autu se mi to nedaří úplně přirovnávat. Takže jediné co mi je jasné je pár těch ergonomických nedostatků (včetně vnitřního zrcátka, který je úplně naprd a ve výhledu) a i přesto se mi chce to auto řidit znovu a dost možná si ho pokud by to časem finančně šlo zařadit mezi auta co mám doma. To nadšení je tentokrát velký... nevím, který jiný auto z roku 2020/2021 by mě takto vzalo. Je pravda, že pár by se jistě našlo, ale měli by proti Yarisu dost dobře dvojnásobnou cenovku ..

krab
08. ledna 2021, 19:17
0

Beastare máš recht ... Já jsem si najednou uvědomil, že hledat v těch novejch sportovních autech to, co najdeš v těch starejch nedává smysl. To je prostě pryč a už se to opakovat nebude. Lotus se asi v současný podobě taky nebude vyrábět do nekonečna.

Yaris je autem, kde jsem našel takovou zajímavou výzvu. Nevystoupil jsem z toho kdovíjak vysmátý jako z nějaké sportovní klasiky, to ne, ale chtělo by se mi naučit ho zvládnout tak, aby ta jízda opravdu vypadala. A ono to půjde. Jak je to krátký a má to opravdu dobré samosvorné diferenciály, tak to auto neuvěřitelně rychle odjíždí ze zatáček. Ono vyjíždíš v podstatě smykem všech kol a pokud to nehrotíš a necháš to jen v náznaku a držíš plyn, tak to (zejména na track režim 50/50) krásně tím plynem zatočí. Režim sport, kterej jsem si tam zapnul hned a nechal nejdelší čas ( a možná ne úplně chytře) posílá víc na zadek. A ono to pak sice na výjezdu chce přetáčet, ale děje se tak strašně rychle, potřebuje to bleskurychle kontra volantem, ale ne zas tak moc, protože to auto se pod plynem stejně rovná samo. No prostě chce to chvíli čas, aby se v tom ježdění našla nějaká ladnost. A podle mě, až bych na to přišel, bude to pecka to ježdění. No, je to taková hozená rukavice musím říct :-D

Tomino
08. ledna 2021, 21:13
2

Beastare, já to popíchnutí nebo nasměrování Kraba chápu. Já mám jednoduchý názor – soudobé HH jsou přesně tím sportovním náčiním, jako byly třeba v sedmdesátých letech malá sportovní kupé, tj. rychlá, relativně finančně dostupná auta, která ti poskytnou nějaký jízdní zážitek . Jenže doba se změnila a právě ty HH jsou pro mě duchovním nástupcem těch malých kupátek, nějak tak to vnímám já.

No, tam někde výš v debatě je zmíněno BRZ final edition vs tento Yaris. Ohledně BRZ, které ani neadoruji, ani nehejtuji, tak jakkoliv můžu být příznivcem klasické koncepce a starých pořádku, tak bych neváhal ani pikosekundu a vybral si Yaris, nenapadá mě snad jediný důvod, proč by tomu mělo být naopak. Obě dvě auta jsou dejme tomu „zážitková“, ale už jenom papírově vím, že ten Yaris tomu ve všech situacích ujede s prstem v nose a zážitek z ovládání na limitu taky nejspíš poskytne. Myslím, že pokud by člověk chtěl, tak na Yarise hodí člověk slicky a můžeš si zajet nějaký hobby závod do vrchu, pokud to trošku s volantem umíš, tak můžeš zajet slušně. S BRZ můžeš být Loeb, stejně neuděláš nic. A naši pověstnou slezskou modelku nesbalíš ani na jedno, ale o to asi úplně nejde.

Jako jasně, auta a zážitek z nich nejsou jen o papírových předpokladech, každý z nás je jiný, každého baví něco jiného, a jakkoliv mi můžou chybět malá dostupná kupátka klasické koncepce, tak se zase vrátím k mému prvnímu odstavci a stati o HH.

beastar
08. ledna 2021, 21:57
0

Tomino: To je vazne hodne dobry uceleny nazor. Vypointovany a je videt, ze o tom jezdeni neco vis. Takovy lidi jako ty mi mluvi z duse. Ono je dost poznat, kdo trochu pricuchnul k tomu zavodeni a kdo spis jen hobickuje a okreskuje. Ten Yaris bude pila jak prase. A rozhodne se na nem naucis jezdit krasne. Jak pise Krab skutecne to ovladnout bude zazitek. A v tomto pripade to o krase neni... jako auta:)

krab
08. ledna 2021, 22:13
0

Jo, souhlasím. Akorát asi s tím rozdílem, že mě opravdu baví ta klasická koncepce a nízký kupé a tím pádem mě prostě od začátku to BRZ/GT86 nesmírně imponovalo. Ale současně uznávám co říká často Beastar a to, že se v určitý fázi dostaneš už do situace, kdy se ti zachce něco víc... Další věc je, jak správně a kde dokázat schopnosti těch extra rychlých aut využít. Ale v případě Yarisu GR v tom nevidím problém, je to sice nesmírně rychlý a schopný, ale s trochou rozumu parádně kontrolovatelný.

Co se týká toho zaměření, tady to platí jednoznačně jak to píšeš : ten Yaris je tomu opravdovýmu motorsportu dnešní doby daleko blíž. A to je právě ta lákavá věc :)

Moctezuma
08. ledna 2021, 19:09
1

Přes 4 hodiny jsem sledoval různé zahraniční recenze (i na SVK udělali super recenzi) a to auto mi přijde naprosto boží, unikátní, ručně vyráběné - prakticky s Yarisem nemá nic společného..

Jediné, co by mi na tom autě vadilo, tak že bych se v něm do 10 minut určitě zabil... :) Ale pro někoho, kdo opravdu umí řídit, to musí být naprostá radost a těm lidem upřímně závidím, že si mohou takové auto dovolit řídit a na 100pct užít.. Viz různé testy lidí, co jezdí rallye a nedají na tohle auto dopustit.

Už se těším na různé srovnávací testy v této kategorií :)





reagovat
Ju
Junior
10. ledna 2021, 07:46
0

Jako otázka je, s čím to chceš srovnávat :)

Stanley
09. ledna 2021, 21:14
0

No super, pěkná úroda. Nejdřív Danův článek o Project C a hned potom Krabův GR Yaris. Takhle si představuju otevření Autíčkáře :-)

Za mě je GR bomba. Konečně někdo rozvířil zasmrádlé stojaté vody zaplatitelných lehkonožek. Začíná to sice Miatou s BRZ, ale pokud chce člověk vyšší výkon s hmotností pod 1300 kg, má i při víc než dvojnásobné ceně smůlu, pokud se nemýlím.

Čtyřkolka je jasná, ale dost by mě zajímal charakter a zvuk motoru při porovnání s mým pežotem, protože výkon/hmotnost máme téměř stejnou.

Krabe pochopil jsem dobře, že GR tě bavilo víc, než klasické hothatche?

reagovat
krab
09. ledna 2021, 21:52
0

Rozhodně Stanley... Tohle auto je nepochybně nejzajímavější svezení letošního roku co se týká nových aut v ceně do 1.5 milionu. Charakter motoru je oproti 1.6 THP vyloženě živelnější, ty reakce má rychlý, turbodíra skoro není, od tří a půl, čtyř tisíc to letí až k sedmi. Zvuk je fajn. Do kabiny je vyumělkovaný z repráků, ale je to povedený.

Zásadní chyba toho auta momentálně je, že už prostě nejsou. Teď se rozebírají možná úplně poslední kousky a sport s torsen diferáky už volný prostě nebude. Takže pokud ho bude kdokoli chtít v budoucnu, tak jedině sehnat zvenčí něco skladovýho, předváděcího, mírně jetýho , pokud to auto někdo náhodou pustí. Ale třeba se v Toyotě ještě nakonec překonají a vyrobí další sérii pro velký zájem, je evidentní, že zájemců je víc než aut.

Stanley
11. ledna 2021, 09:19
0

To jsem rád, že má živelnější motor, než moje THP. Znamená to, že se mmám do budoucna na co těšit a při případném nákupu si nepohorším. Tříválec mi (až na zvuk) tolik nevadí, u těch THP je paradoxně nejspolelivější právě 270 koňová varianta, takže ono to jde.

Vždycky mě zajímá, proč je takových aut málo? Jestli podcenili poptávku, nemůžou víc kvůli flotilním emisím, nebo jen vytváří umělou exkluzivitu? No, snad budou za pět let nějaké na prodej :-)

krab
11. ledna 2021, 09:37
0

Na tohle jsem taky zvědav... Bude 25 tisíc kusů a možná víc... Tady teda tenhle článek (ale starej 2 měsíce) říká, že nevylučují možnost stavět víc aut, pokud bude zájem. A ten zájem je, převyšuje nabídku, minimálně tady v ČR. Těch aut mělo přijít snad původně jen 25 a nakonec se povedlo získat snad 135 aut a všechna až možná na dvě co tak zhruba vím jsou už prodaná. Spíš než umělá exkluzivita mi připadá logičtější nějaká limitace na základě toolingu pro specifický díly. Staví ta auta na speciální lince přímo pro vozy GR a otázka toho jestli budou stavět víc aut tzn. třeba i v roce 2022 je čistě asi klasiky závislá na poptávce po nich (ta evidentně je) , na kapacitě a možnostech pokračování výroby na té lince a na toolingu pro specifické díly u subdodavatelů nebo obecně výrobou specifických dílů pro to auto u subdodavatelů. Na druhou stranu na to budou muset mít mnoho let náhradní díly, takže pravděpodobně by jich víc vzniknout mohlo, technicky by to snad asi šlo. https://www.carthrottle.com/post/toyota-still-building-25000-gr-yaris-units-despite-wrc-cancellation-more-if-demand-is-there/

Ni
NicolasCage
16. ledna 2021, 19:19
2

Zdravím všechny diskutující. Doufám, že můj vstup do diskuze nebudete vnímat negativně.
to Krab: Ahoj Petře, zdraví tě Josef zpoza volantu 124 Spider . . .

Vaše vzájemná diskuze je velmi široká a obsahuje spoustu myšlenek, z nichž každá by mohla být předmětem jednoho (i více) článku. Vzájemně se znáte, pošťuchujete, přejdu k věci.

GR se dostal do mého zájmového hledáčku někdy kolem 20. listopadu 2020. Dnes si říkám, jak je to možné? Oficiální představení proběhlo před rokem ale minulý rok byl náročný a prostě jsem měl jiné starosti, než očuchávat automobilové novinky (které mne stejně většinou nechávají chladným). V srpnu běhaly moje myšlenky kolem Can-Am Maverick. Celkem rychle jsem je zavrhl.
A pak přišel onen listopad a už ani nevím kde jsem zmínku, video, prostě něco o GR zachytil a začal sbírat informace. Za týden rozhovor s Jakubem Rejlkem - a pořád pohoda. Necháš si to projít hlavou, teď (listopad) přišla první auta pro zákazníky, prodejci budou mít předváděčky, v klidu se podíváš, promyslíš a na jaře se uvidí.
Pánové, nikdy bych nevěřil, že já, bez všech těch smyslových podnětů z fyzického kontaktu, koupím auto přes internet.
Pondělí, 7.12.2020, 17.30, telefonický kontakt dealera s žádostí o bližší informace, materiály, zkušební jízdu - a prodejce (je velice vstřícný) mi poměrně lakonicky sdělil, že nic z toho, co bych chtěl není, a co víc, ani auto už možná také nebude. Takže nabídka (17.50), rychlé ověření situace, překopnutí do objednávky (+ další podklady) - 18.56, platba zálohy a bezesná noc, zda prodejce dostane v úterý od importéra potvrzení objednávky. Klaplo to, v momentě potvrzení údajně zbývala 2 nebo 3 auta z alokace pro ČR (importér následně získal zřejmě další auta). Tolik adrenalinu jsem při koupi žádného auta ještě nezažil.
Včera jsem získal exkluzivní možnost se s autem svézt. Vše bylo, bohužel, pod velkým časovým presem, ale zde jsou moje dojmy:
- hledání polohy v autě chvíli trvalo, ale za mne (180 cm) prakticky v pohodě (uvítal bych snížení přední části sedáku); neregistroval jsem ani problém s výhledem (zrcátko, display), sklopil jsem si sluneční clony - tak mi to vyhovuje. Vyšší postavy mohou mít problém.
- motor - trochu letargický v nižších otáčkách (cca do 2500), ale bez prodlevy, výbušný až do cca 7200, dynamika výborná, nevyděsí vás na první šlápnutí na plyn. Za mě akorát dost. Jezdím okresky, kam to auto patří. Na okruhy jsou určitě rychlejší a vhodnější auta, ale ani tam se GR neztratí (např. YouTube kanál Sport Auto - zkouší na Hockenheim GP okruhu - časy GR a "soupeřů" lehce nad 2 min.; např. R-Type 2.02.8, GR 2.03.8, VW GTI, Focus ST, I30n pomalejší; koukněte).
- kapitola sama pro sebe - podvozek; už se mi honily hlavou myšlenky na Ohlinse, ale jízda, alespoň pro tento moment, tyto myšlenky zažehnala. TO byl ten největší zážitek a pocit z GR - pevnost, tuhost karoserie, přesnost a perfektní kontrola pohybů podvozkem. Měl jsem pocit doslova přisátí auta k silnici. Nevím, jak by GR ustál skok, ale před očima se mi vybavily záběry z WRC a právě ona dokonalá kontrola všech pohybů - skok, dopad, a pryč. istě to berte jako určité přiblížení. Skutečné soutěžní vozy jsou určitě dál (nemám osobní zkušenost). Mohl bych to komentovat i tak, že mne chování auta (komplexně) pro ten moment zbavilo běžných starostí. A takové provětrání mám opravdu rád.
Občas se diskutuje rozdíl ve schopnostech mezi "základním" GR a GR s paketem Sport. Pěkné srovnání lze najít na YouTube kanále Dani Cuadrado, kde na úzkém okruhu plném zatáček někde v Portugalsku zkouší různá auta. Výsledky jsou velmi zajímavé a najdete tam i srovnání s tolik zmiňovanými HH.
Tanec mezi zatáčkami, schopnost efektivního přenosu výkonu na silnici, asi téměř na jakémkoli povrchu. To jsou ty nejsilnější stránky GR, alespoň z mého pohledu. Zdá se, že efektivita je opravdu cílem (ostatně ve WRC též) a kdo hledá zábavu ve formě rozevlátého zadku, může nakonec sáhnout do portfolia stejné značky (GT86) nebo k Subaru (BRZ). I když vlastně netuším, zda jsou ještě k mání.

Rád jsem se s vámi podělil o své dojmy. Pokud by se chtěl někdo na něco zeptat, může mne i volat na tel. 603977938.

krab
19. března 2021, 22:31
0

Ahoj Pepo, sorry, že jsem ten komentář nějak objevil až hooodně pozdě... ale jestli sem chodíš občas číst, tak ti rád odpovím, nebo teda spíš pogratuluji k objednávce, protože jestli jsem správně pochopil, už máš nejspíš dnes GR Yaris doma anebo netrpělivě čekáš.