načítám data...

Obyčejné auto

25. května 2023, 21:31 19 komentářů Čmoud

Příspěvek o bahně české inzerce a kolik udělá obyčejné auto radosti.

zobrazit celou galeriiPseudonym Autíčkářský: Obyčejné auto

Nikdy jsem nechtěl obyčejné auto, po prodeji dekapitované E36 jsem si pořídil šestiválcovou Omegu. O to těžší bylo vybrat auto, které má sloužit pouze jako spotřebič.

Začátkem roku jsem se začal poohlížet po nějakém obyčejném autě pro přítelkyni. Dosluhující darovaná dieselová šestnáctistovka bijící v srdci lva ze země galského kohouta začala být nejen nepříjemně slyšet, ale i docela cítit v interiéru. To auto jsem neměl rád. Rozhoupal jsem se tedy a část uspořených peněz rozhodl investovat do auta, které nebude mít na kapotě vrtuli a bude mít střechu.

Kritéria jsem si stanovil podle využití vozidla, denně 10 km do práce, o víkendu 150 km po dálnici. Benzínový motor s výkonem alespoň 90 kW, manuální převodovka, klíma, malé auto do sta tisíc s výhledem vlastnictví v horizontu pěti let. Vyloučil jsem dvojkové fabie, nemám je rád. Přítelkyně lobovala za čtyřkový golf, ukázalo se však, že použitelné exempláře se prakticky nevyskytují a pětka prý není hezká. Korejské duo jsem vyřadil kvůli image špuntu na silnici.

Na mnou prosazovaný postarší mercedes či jakékoliv cuore sportivo zaznělo poměrně razantní a neoddiskutovatelné NE. Obdobně racionální ultimátum vyřadilo z výběru auta s diamantem na kapotě. Do jedničkového bavoráku zřejmě člověk benzinový čtyřválec nechce. Mazdy bývají poměrně zbídačené anebo zrezlé, obdobně A3 (ty navíc často spalují výhradně naftu). V užším výběru tak zůstal Ford Focus druhé generace a málo obvyklá Toyota Auris první generace.

Na první pohled rozumná volba v podobě modrého oválu se ukázala jako poměrně velký problém. Benzínové focusy se 107 kW dvoulitrem se moc neprodávají, slabší benzíny mají rozvod řemenem. Viděli jsme jeden, dle inzerce bez koroze a opečovávaný. V realitě byl orezlý ze všech stran, auto mělo několik odstínů, spojka zralá na výměnu, houpal volnoběh a pečlivá údržba znamenala výměnu oleje jednou za 2-3 roky. Podvozek byl možná komunikativní, ale kvůli hluku od motoru nebylo nad 100 km/h slyšet vlastní myšlenku. Po projížďce jsem si dovolil polemizovat nad přiměřeností ceny vzhledem ke stavu, dostalo se mi politování, že nemám 125 000 Kč na auto.

Po zklamání z Fordu se mi otevřel svět Toyoty. Relativně rychle jsem dospěl k závěru, že je potřeba koupit benzinovou jednašestku s 91/97 kW. V inzerci se pohybovalo několik exemplářů v rozmezí 100-200 tisíc, kdy cena zrcadlově kopírovala nájezd. V blízkém bazaru při dealerství jsme si rychle projeli plesnivého ležáka domláceného ze všech stran. Vyjma estetických vad jsme byli příjemně překvapeni z kultivovanosti motoru, odhlučnění a interiéru. A v tomto duchu se pohybovaly všechny Aurisy (5 kusů) v republice které jsme viděli. Průměrná cena se pohybovala od 150 palackých výš. Exteriér býval v různém stádiu zničení, jednou byl dokonce u rezervy založen malý vodní biotop. Hezké kusy se prodají prakticky okamžitě.

Jedinou výjimku představoval exemplář s téměř čtvrtmilionovým nájezdem, zato s jednou majitelkou, co každých 15 000 km jezdila do jednoho autorizovaného servisu (tady musím pochválit otevřené servisní záznamy každé Toyoty prodané v ČR). Interiér vypadal lépe než u aut s polovičním nájezdem, jen brzda šla prošlápnout až na podlahu a na autě byly podivné šrámy. Milá paní si v na blízký důchod pořídila jakýsi zvýšený ford, nezapomněla ho během prohlídky pomlouvat. Cena však ležela pod sty tisící a auto leželo v inzerci od léta (únor 2023), což bylo poznat nejen z fotografií, ale i mechu v záhybech karoserie. Lidi zřejmě odrazoval vyšší nájezd, vyměněné světlo a jiný odstín nárazníku.

Příjemnou nabídku a suverénně nejdražší jsme zaznamenali i v áčkách, na vozidlo jsem volal a telefonistka se mne snažila donutit přijet tentýž den (v podvečer). O víkendu jsme se do bazaru zajeli podívat, auto na place neměli. Prý se včera prodalo, v interním systému mělo štítek „Dummy car“, to přece mohlo znamenat cokoliv, že. Dvě nám nabídnuté Wolfsburgské alternativy měly smůlu na přejímacího technika, zřejmě při výměně oleje svačil májku a trocha mu upadla do obou motorů, prostě smůla.

Vzhledem k tristnímu stavu aut široko daleko padla volba na čtvrtmilionového otloukánka s jasnou historií. Při druhé prohlídce se ukázalo, že majitelku vystresoval jiný zájemce kvůli špatnému účinku brzd a zároveň ji urazil protinabídkou odpovídající polovině inzerované ceny. S autem jsem byl ale jinak spokojený, dokonce se dala vyjednat i příjemná patnáctiprocentní sleva. Oči mi zazářily až při podpisu smlouvy, ve velkém techničáku se skvěl před jménem majitelky titul MUDr.

Nic není však tak růžové, jak se zdá. Zimní kola neměly správný zális a poplatek za evidenčku tak vyletěl komínem. Mechanik, který auto zřejmě po delší odstávce oživoval byl prase a zasloužil by nakopat. Mírné orezliny na podvozku zastříkal plničem, takže to sice opticky vypadá lépe, ale kdo ví, jaká je realita. Mechanik zřejmě rozlámal plasový kryt motoru. Laciný kabinový filtr se rozpadl při kontrole, vzduchový filtr byl menší než airbox, důvěřoval jsem alespoň, že olej a filtr vyměnil, když už byla fajfka na štítku. V půli května (tři měsíce po nákupu vozidla) jsem to nevydržel a olej vyměnil. Podle barvy oleje, co z motoru vytekl a on-line servisních záznamů byl olej měněn naposledy v roce 2019 a před 20t km. I pokud by ten olej vyměnil, tak zapomněl vyměnit olejový filtr, pochybuju totiž, že by šel do Toyoty koupit originální díl. Filtr byl samozřejmě tak zapečený, že s ním nešlo hnout, prohnal jsem jím hřebík dvoustovku a při páčení jsem hřebík ohnul, filtr nereagoval. Na konec jsem po improvizované adaptaci „opravy lakatoše“ filtr vytáhnul.

Další servis už je vlastně příjemný. Filtry jsem vyměnil, druhou sadu originálních kol jsem koupil od gentlemana na barrandovském sídlišti, který prohlásil, že se vrací do Ghany a že zimáky tam fakt potřebovat nebude. Pár dolámaných plastů a chybějící anténu jsem sehnal na vrakáči, zklamán jsem byl jen z cen. Vzhledem k malému počtu Aurisů brázdících české silnice jsou totiž díly obecně dražší než na E36.

Problém je rovněž základna vlastníků Aurisů. Ukazuje se, že Auris si nadšenci nekupují, fóra tedy zejí prázdnotou. Servisní příručky se nikde nevyskytují, dokonce ani za peníze. Dohledal jsem však něco jako dílenskou příručku v portugalštině a druhou ruštině, díky bohu za možnost prohnat google překladačem pdf soubor.

Musím zaklepat, ale na autu zatím řeším jen drobnosti. Rychle jsem rozleštil světlo, opravil lak na odřeném prahu, vyměnil vzpěry kufru a další drobnosti. Každá malá oprava mi dělá radost, je to překvapivě příjemný pocit. Vím, že musím vyměnit vyklepaný tepelný štít výfuku, vyřešit nějakou kosmetickou korozi a takové další drobné opravy. Vrásky mi možná dělá nejistota v řízení od 140 km/h výš. Vinu přikládám původnímu podvozku a vyššímu profilu pneu. Na druhou stranu je to malý hatchback s tuhou zadní nápravou, nějaká sportovnost řízení asi není na místě.

A verdikt?

Auris je obyčejné auto. Atmosférická jedna šestka zvládne držet dálniční tempo i nad zákonným limitem, vytočení jí nevadí, ale ani zacházení blízké dieselu. Auto doslova nikoho neupoutá, je nenápadné, nikoho nezajímá. Šrámů má tolik, že nějaký další před Kauflandem mu na kráse neubere. Díly z druhovýroby moc nejsou, originál Toyota je celkem drahá, na vrakáčích jich moc kanibalizováno není. Jsem nadšený ze zvedacích bodů mimo prahy, nemají tendenci tak reznout. Při konfiguraci auta bylo myslím zaškrtnuto maximum položek (duální automatická klíma, cd přehrávač, senzor stěračů, bezklíčkové odemykání a startování, bílý interiér, polohovatelné zadní sedačky, okna v elektrice atd.) Je to obyčejné malé auto, esteticky si z něj na zadek nesednu, ale pocit solidnosti a promyšlené zpracování takovou malichernost vyváží. Možná ty plasty v interiéru nejsou žádná sláva, ale nemám moc srovnání ve třídě. Vlastně se divím, proč jich u nás nejezdí víc.

 

PS: Nechcete někdo Omegu s 2,6 V6?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
26. května 2023, 19:27
1

Auris bude určitě fajn jako daily auto od kterého se nic extra nečeká...jednou jsem jel v té 1,6 a překvapilo mě, jakou to má hezkou výkonovou špičku, takže vysoké otáčky to má rádo. Ale zaujal mě ten světlý interiér...měl jsem za to, že bylo vše v tmavých odstínech, jen k výbavě lux nebo X se nabízela kůže černá, nebo světlá...ale světlou látku jsem neviděl. Ta se taky nabízela u nás?

reagovat
Čm
Čmoud
27. května 2023, 09:01
0

Je to jeden z prvních modelů koupený v pražské Toyotě. Štěstí, že je ten interiér tak zachovalý, shánět náhradní díly nebude snadné a vzdávat se mi ho úplně nechce, světlá látka se mi líbí.

Ronoath
27. května 2023, 19:45
1

Interiér vypadá fakt skvěle! dost mě mrzí, že světlé interiéry jsou dnes na ústupu.

Čm
Čmoud
27. května 2023, 22:35
0

Přesně, vlastně ani nechápu módu tmavých stropnic. Jasně, jsou praktické při převážení bordelu, ale to asi nebude ta hlavní motivace.

Trinom
28. května 2023, 21:27
0

V čem že jsou praktické? Že na nich jakejkoliv bordel svítí jak baterky? Nemluvě o tom, že s černou stropnicí je v autě najednou tma.

af
afro-r1
29. května 2023, 15:45
0

Bordel? Na strope? Maximalne otisky spinavych prstu, a ty jsou videt spis na svetlych slunecnich clonach nebo tlacitkach.

RRRampapapa
27. května 2023, 00:04
2

Těsnění zadních světel je bolístka a proto jsi viděl vodní biotop. Někdo říká, že stačí vyčistit, někdo koupí nebo vyrábí nové. Až ucítíš po silném dešti vlhko a zatuchlinu, už budeš vědět čím to je. Ještě jednou takovou vtipnou závadou bývá vrzání přední nápravy na brzdách při přejezdu nerovností. Silentbloky bývají bez vůle a poškození a samy autorizované servisy je mazaly silikonovým olejem, hlavně ten velký zadní příčného ramene.

Fórum doporučuji staré české - https://toyotaklub.duckdns.org/forum/ ; případně ještě slovenské www.toyotateam.sk

Auris je hatchbacková varianta E15 Corolly, takže hodně manuálů můžeš dohledat pod Corollou. Mě se celkem osvědčily tyhle stránky http://zatonevkredit.ru/repair_manuals/viewdoc_html/ZXtt02QBY9IUPtEG3Soc

Polohovatelné zadní sedačky mají všechny verze. Světlý interiér je ale opravdu celkem raritas.

reagovat
Čm
Čmoud
27. května 2023, 09:08
0

Díky za tipy, na ten ruský web jsem se původně neproklikal. Světla by mne nenapadly, auto zatím nevrže a i kdyby, je to skoro patnáct let staré levné auto, nějaké povrznutí, zaskřípání mi vrásky nepřijdělá.

RRRampapapa
29. května 2023, 11:15
0

Není zač, jinak ještě k blogu - gratulace ke spokojenosti a vcelku dobrému výběru kusu.
Na těch ruských stránkách najdeš ještě servisní manuál na E18 aurise a nějaké věci se tam dají dohledat, když chybí u toho E15.
Možná poslední tip ohledně dílů - když je nejhůř, zkus allegro.pl. Už jsem myslím doporučoval zrovna PepoviSFI když řešil rozvodové kolo na Fiatu.

PepaSFI
28. května 2023, 16:07
0

opěrné body mimo prahy bych nepovažoval za pozitivum, ledaže na to nenecháš nikoho sáhnout. To měly Octavie I a kdykoliv to dostal do pracek kdokoliv mimo original servis a nejspíš i leckdy i tam, pneuservisy stoprocentně, zaručeně dali zvedák pod prahy. Což samozřejmě zanechalo stopy. Snad každá oktávka má prahy pomačkaný.

reagovat
Trinom
28. května 2023, 21:29
0

Připomněl's mi, kolikrát jsem musel na servisáky řvát, že Fordy se nezvedaj za prahy, že je jen zkurví :D

RRRampapapa
29. května 2023, 10:31
0

Auris má zvedací body i na prazích - jsou tam vyznačená místa pro klasický nůžkový hever (který je ostatně v základní výbavě), jenže ten kdo to navrhoval se nezamyslel nad všema možnýma "mechanikama" a tak jsou skoro na každém aurisu ohnuté spodky předních blatníků - https://www.toyotaownersclub.com/forums/topic/175597-how-bad-is-the-damage/

Takže nic moc návrh, když je to zvedací místo "utopené" a tak se jeví ten blatník jako lepší zvedací místo.

af
afro-r1
29. května 2023, 15:39
1

Nejlepsi asi plastove kostky v prahu u BMW. Nereznou a zadny servisak to jinam neda.

Pe
Pech.
01. června 2023, 13:51
0

No, tak práhy byly od heveru taky zkurvené, musel jsem to pak rovnat a lakovat...

Pe
Pech.
01. června 2023, 13:49
1

Mně tedy Auris dost zklamal.. A nikoliv pro dementní krátké dveře, podivnou středovou konzoli, nebo ubohý výhled šikmo vpřed... To jsou věci, které odhalíte už když si do toho sednete....

Ale....

Jednak motor není žádný zázrak spolehlivosti a tyhle první serie (2006-7) si umí díky valdnému těsnění pod hlavou propálit díru mezi válci tak, že to poškodí blok.... Řešení bloku horší, než u š120 a ta sice vynikala moderním řešením open deck bloku, který se následně projevil jako nedostatečně torzně tuhý a vyřešil to až nový motor pro Favorita, ale i ta měla vodu i mezi vložkami... Tyhle motory to nemají a dochází tam k lokálnímu přehřívání....

Druhak prot, že to neustále pípá... Pípá to, že jset otevřeli dveře,ž jste si sedli, že je venku zima, že v autě sedíte a motor neběží, že v autě nejste a zůstaly tam klíče.... PROČ??? Vím co dělám a když chci auto opustit a klíče v něm nechat, tak vím co dělám, protože stojí doma na dvoře a tam nevidím důvod k tomu, pozavírat všechna okna a auto zamknout...

Kdyby to nepípalo a nekápli bychom zrovna na vadnou sérii motoru (Asi po necelých dvou letech to přepracovali) tak by se s tím nejezdilo až tak blbě...

Ale co bylo velmi pozitivní, tak to auto velmi rychle a velmi intenzivně topilo.... Kdo sundá ten dekl, pochopí proč...

reagovat
sheogh
01. června 2023, 14:15
0

To pipani je stejny u Corolly a je to HROZNY!

af
afro-r1
01. června 2023, 17:05
1

U me je "pipak" vzadu na budicich.
Prelepil jsem orvor ctvereckem elektrikarske pasky - a nepipa.

sheogh
01. června 2023, 14:14
2

Ja shanel neco podobnyho - kram za max 30k, co bude proste jezdit, nez sezenu neco zajimavejsiho... No nasel jsem Corollu TS za 60 a stale ten kram mam 😂

reagovat
beastar
02. června 2023, 07:57
0

Tyhle rádoby sportovní auta mám taky hrozně rád. Zejména když to má trochu uživatelské šrámy a historii. Baví mě probírat od toho dokumentaci a přemýšlet co kdysi někoho vedlo k tomu koupit si takovou věc. Většinou ne za málo. Kdysi sem měl takhle druhou generaci Ibizi Cupra na blbnutí. A první majitel byla paní který se prostě jen líbilo že je to prý nejvyšší verze výbav:))