načítám data...

První díl kapesní příručky k výběru správného motocyklu pro gentlemany

05. listopadu 2016, 15:02 21 komentářů whitenight

Jestli čtete moje blogísky pravidelně, možná jste si všimli, že ježdění na motorce je vlastně docela fajn. Takže, co si vybrat za stroj a jak vlastně začít jezdit?

Štěpán   : První díl kapesní příručky k výběru správného motocyklu pro gentlemany

Tenhle článek mi dal docela zabrat, protože na rozdíl od těch ostatních, kdy jsem prostě zasednul a napsal je, jsem tady nad svým výběrem musel přemýšlet víc jak týden. Upřímně doufám, že to nebude moje Waterloo a že se potvrdí schéma článků dobrej-špatnej. Takže, jak vlastně začít jezdit na motorce?

 

Prvním krokem by mělo být získání řidičského oprávnění příslušné třídy, váš cíl bude kategorie A, která na rozdíl od AM, A1 a A2 (je jich vážně hodně), nemá žádné omezení. Od ledna letošního roku se zkoušky změnily do formátu, který by měl zlepšit připravenost absolventů na uvedení do provozu. Já, přestože jsem se narodil zhruba v době, kdy  Coldplay nahrávali první album, jsem dělal jednoduchou starou zkoušku, kde byl největším problémem komisařův obličej, takže pro vás doporučení z vlastní zkušenosti nemám. Nicméně dle historek mého kamaráda byste neměli být vyklepaní, sledovat rychlost a jít do všeho s rozmyslem, ne jako dívka, co proletěla slalomem a zabrzdila v oblaku kouře. Takže, být vámi, trénovat bych j ízdu v pomalých rychlostech na kole.

Zatímco budete docházet do autoškoly, budete mít dost času na výběr stroje, oblečení a nouzových hnědých trenek pro případ setkání s řidičem hrdého francouzského lva

Já bych dnes začal výběrem stroje, podle toho pak můžete zvolit oblečení, doplňky a případně sepsat závěť. Radši vám dám několik příkladů, abyste si mohli vybrat podle svého vkusu, prostředků a tak dál. Jen mám pro vás, vážené své čtenáře, malé varování, ten  žebříček sestavil člověk, co má kravatu s motivem Star Wars, čímž sice neříkám, že mám zvlaštní vkus, ale mám zvláštní vkus.

 

Chci jezdit po městě

Nekupujte si stopětadvacítku. Kdybych vám měl dát jedinou radu, bude to tahle. Existuje však jediná výjimka, vozidlo pro každodenní jízdu po městě. Nevýhody se rázem stanou výhodami a vás pak čekají jen světlé zítřky a sociální jistoty. 

Pro ježdění po městě jsou nejvhodnější skútry, nemusíte řadit, máte integrovaný kufr a můžete si připadat jako Jamie Oliver. Nevýhodou je, že vypadáte jako Jamie Oliver, takže poněkud slaďoušsky a navíc to není vhodné řešení pro ředitele bank, zbrojovek nebo tvůrce zlodušské umělé inteligence. Znovu opakuji, pokud vaše firma dělá něco, kde se operuje s výrazy jako „ráže padesát” nebo „kumulativní”, zůstaňte radši u obrněné třídy S . Abych se konečně dostal k věci, nedoporučuji vám Hondu PCX 125. Na tom skútru není nic špatného, Honda je skvělý výrobce a PCX je jeden z nejprodávanějších (možná pořád ten vůbec nej) v Česku. Ale vy PCX nechcete, vy chcete vosu ze země tří P- pizzy, Pavarottiho a prohraných (i když vlastně vyhraných) válek.

Motocykl, který hledáte, je Vespa Primavera 125, nejlépe ta s Euro 3 ve výprodeji za (vcelku vysokých) 97 tisíc. Je to docela hodně, nicméně za to dostanete skvělý a hlavně stylový skútr. Do kufru se vejde otevřená přilba (jak se příště dozvíte, jinou po městě stejně nepotřebujete), vespa uveze dvě osoby a bude mít spotřebu okolo dvou litrů, která vám při každé zastávce u pumpy vykouzlí na obličeji kus pečiva. Mínusem jsou malá kola, která vadí u výmolů, takže je třeba zvážit stav silnic. 

Je mi 16 a chci motorku

Většina tohohle článku (krom téhle výjimky) je psaná pro člověka, kterého si představuji jako typického Autíčkáře, tudíž muže mezi 20 a 40 lety. Ale protože doufám, že to tu znají i lidé z tohohle tisíciletí, napíšu část speciálně pro ně, vy ostatní ji klidně přeskočte.

Člověk v 16 potřebuje něco, co uspokojí volání dálek, co má nízkou spotřebu a nestojí moc, zároveň to ale musí mít trochu výkon a manuální řazení, protože petrolhed voe.

Tady mám dvě doporučení a i když to tak vypadá, opravdu mi za to nic neplatí, bohužel. Obě jsou to Hondy. Doporučím vám je ze dvou důvodů, HRC je Scuderia Ferrari mezi stájemi Moto GP, letos mají mimochodem další titul mistrů světa, kdy ho vyfoukli všem už tři závody před koncem, a také jim věřím, jelikož na jedné jsem odjel autoškolu, na druhé skoro denně jezdím a další si pořídil výše zmíněný kamarád. 

Můj první tip je nová generace CBF, teď známá jako CB125F. Teď si přijdu jako fanboy z Mnichova, ale tahle nová je prostě horší. Stará měla vyšší výkon, stejné brzdy a zároveň docela cestovní postoj, který docela funguje. Nová vypadá jako Kymco, doslova. No ale, abych zachoval realistický styl tohohle webu, půl kilowattu stejně nepoznáte a motorka působí designově lehčím dojmem, navíc dostanete inteligentí řešení v podobě ukazatele zapnutého blinkru. Tenhle stroj, se kterým budete první rok spokojení a potom to už bude jedno, pořídíte za 65 kilokorun, jinými slovy asi 8100 tureckých lir.

Nebo můžete připlatit rozdíl zhruba jednoho telefonu od nejlepší značky pod sluncem, kterážto díky maně božského Steva rozdává radost lidem po celém světě (teď jsem asi majitele těhle výrobků urazil, ale sám od Applu pár věcí mám, protože jsou fakt super), a koupit si CBR. CBR125R má vyšší výkon, je hezčí a má šestistupňovou převodoku, která se vám čas od času bude hodit. Výš není potřeba jít, Yamaha, KTM nebo třeba božská Aprilie stojí totiž hodně přes 100 tisíc. 

 

3) Chci prostě motorku

Teoreticky bych mohl zase doporučit Hondu, která má pro začínající jezdce řadu NC , ale ta je asi stejně charakterní jako prezidentský mluvčí. No dobře, je na tom lépe, ale nic, co byste chtěli vy. 

Kupte si Yamahu MT-07, není dokonalá, ale za (naprosto) skvělou cenu nabídne slušný podvozek a výkon, navíc docela dobře vypadá a nabídne nejspíš (i když to si možná vymýšlím) i dost příslušenství přímo od značky.

A tady by článek mohl skončit, nicméně vy snad nečekáte, že toho nechám jen tak, že ne? No, další tři tipy vám přinesou rozličné typy motorek, které bych vlastně asi ani začátečníkovi nedoporučil, ale které se mi hodně líbí.

4) Něco velkého, těžkého a složitého. 

Pokud jste v pět v Dejvicích a chcete být v Brně před šestou, bude se vám hodit něco, co neuvízne v každé zácpě (i když je tahle motorka široká jak Gibraltar) a zároveň vás doveze v naprostém pohodlí, tudíž potřebujete velkou cestovní mašinu. Nedoporučím vám Harley, protože na rozdíl od místního velkého vůdce, či třeba kolegy Knightridera, jehož články mimochodem rozhodně stojí za přečtení, nejsem zrovna fanouškem velkých amerických bubláků. Neberte mě špatně, já mám rád americká auta a motorky a i přístup jejich uživatelů k nim, ale mnohem víc obdivuji (hlavně evropskou) sofistikovanost. Tu v tomhle případě ztělesňuje stroj Bavorských motorových závodů K1600GT. Není to sice tak slavné jméno jako Goldwing, na druhou stranu má taky šestiválec a nevypadá jak z roku 2005. Navíc s ní jde dělat tohle…

5) Nejsem hipster

Móda se strašně rychle mění, při nástupu na gympl jsem byl dost cool, protože tu byl hype okolo geeků díky TBBT (proboha, nemůžu uvěřit, kolik anglicismů jsem teď použil), nicméně vlak jede dál a teď jsme u okšandovaných hochů s plnovousy. Do popředí zájmu se tak dostaly scramblery, café racery a jiné stroje, populární kdysi za dob pána z Futuramy. Já bych bral, mít peníze a papíry na něj, stroj ze země hnusného jídla, královny a jednoho boybandu, o kterém jste možná slyšeli. Nebudu chodit okolo horkého pokrmu na bázi tekutiny polotuhé konzistence, je to Triumph Thruxton R . Dostanete za to skvěle vypadající a jezdící motorku se spoustou nápisů jako Öhlins, Showa nebo třeba Pirelli. Na druhou stranu si asi budete muset koupit koženou bundu, helmu od Bellu (ale o tom příště) a jezdit často na kafe. 

 

6) Diamanty

Délka tohohle článku se dávno dostala za únosnou mez, tudíž se dostáváme k poslední motorce. Abyste na ní mohli jezdit, musíte mít rozhodně něco naježděno. Původně jsem chtěl doporučit BMW S1000RR (kde na ty názvy chodí), ale nakonec dostanete jiný tip, Meccanica Verghera Agusta F3 675, druhý stroj letošních superbiků, výplod továrny, která to má za pár, ale to je u nich odjakživa. Její design vychází z práce geniálního Massima Tamburiniho a když tu motorku vidíte, je vám skoro líto na ní jezdit. Už tady od stolu vám můžu říct, že je to vlastně špatná volba, že to nejspíš bude furt rozbitý, bude to mít drahý díly a bude to jezdit tak nějak divně. Ale na to se nehraje, všechno vám to totiž bude jedno. 

Když jsem po týdnu tenhle článek dopsal, podíval jsem se a zjistil, že celý ten nápad byla chyba. Původně to měla být jedna příručka pro výběr motorky, ale byl by to vpravdě nekonečný příběh. Svět motorek je obrovský, komplexní, každá motorka je úplně jiná, podívejte se na Hondu, v Česku má prakticky 5 modelů aut. A motorek? Napočítal jsem jich 34. 

Pokud jste dočetli až sem, moc vám děkuji. Příště bych se rád podíval na výběr oblečení, doplňků a tipů do začátku, takže byste další článek mohli čekat na světový den toalet, ale záleží na mojí lenosti a taky čtenosti, protože se obávám výsledku jako autoři čokoládového hrnku na kafe, neboli fiaska.

Zakončil bych jednou prosbou a vtipem. Sdělte svůj názor na můj výběr, doplňte mě, odmíněte moje názory, povězte ostantím svoje zkušenosti, protože můj výběr není dokonalý a není pro všechny a tedy čím více názorů přidáte, tím lépe. Pokud vás něco zajímá, ptejte se.

Teď k oblíbenému vtipu mého kamaráda. Ve třicátých letech byla v Německu velká inflace a jedna babka potřebovala koupit chleba. Vzala tedy nůši peněz a šla. Přepadl ji zloděj, vzal nůši, vysypal marky a utekl. 

Chtěl jsem dát na konec nějaký poučení, takže prostě nenoste peníze v nůši.

 

EDIT: Díl dva tu.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
05. listopadu 2016, 18:41
0

Určitě teď urazím ctěné vedení tohoto nejlepšího českého čtení o autech, když řeknu že "Bílý rytíř" přináší zdaleka to nejlepší počteníčko!
Ačkoli si myslim, že motorku si může každý vybrat jak koho to baví a je každému libo, což znamená výběrem výše není potřeba se trápit a řídit se jím, blog je prostě opět skvělý! A odkazy na jeden z mých "the best" sitcomů (It crowd) a zmínka na kapitána Bertorelliho z "Allo Allo" , česky serial Haló Haló mě prostě dostaly. Musim uznat, nejsem holt generace Z a o to víc smekám nad zmínkou tohohle fakt mega zábavnýho sitcomu který už je dneska starý okolo 30 let.

Jinak , mě se konkrétně v garáži pomalu rozpadá jeden exemplář té italské špatné volby, dvoukolové Alfy která po nastartování zní přesně jako když velmi energicky zatřesete sklenicí plnou hřebíků, podložek a matiček se šroubky. A i přesto, světe div se, dá se na tom jezdit , funguje to a baví mě to!

reagovat
whitenight
05. listopadu 2016, 19:42
0

:) děkuji
Na Haló, haló jsem vyrůstal, tehdy to dávala ČT, myslim...
A IT Crowd jsou taky kultovka plná skvělejch hlášek, škoda, že to moc lidí nezná

krab
05. listopadu 2016, 20:21
1

tak to je bezva :) , asi máme na sitcomy a vůbec podobný "kulturní" vkus tak mě to proto taky tak moc bavilo.
Mimochodem, Haló, Haló je taky vynikající a vtipný v originálním znění.

whitenight
05. listopadu 2016, 20:57
0

tak to se budu muset dovzdělat, já ho viděl jen česky :)

Eon
05. listopadu 2016, 18:46
0

Super! :-) o motorkách vůbec nic nevím, ani mi nikdy nějak extra nepřirostly k srdci, ale díky tvým článkům mám chuť to někdy zkusit. :-) Parádní počtení, opět. :-)

reagovat
whitenight
05. listopadu 2016, 19:40
0

děkuji mnohokrát

David Marek
06. listopadu 2016, 01:12
0

Supermoto! ideální na město a okolí a občas zábavu mimo :)

reagovat
David Marek
06. listopadu 2016, 01:25
0

Husqvarna Nuda 900R :)

whitenight
06. listopadu 2016, 09:28
0

jo, ta je krásná, ale už se nedělá no

PepaSFI
06. listopadu 2016, 11:00
0

jeden kolega si pořídil takové prdítko na jezdění do práce, nevím jak se to přesně jmenuje, je to scrambler Yuki 125. On má ještě silniční BMW takže dost protiklad ale moc si to chválí. Zvuk to má jak kdyby to bylo silnější než to je a prý to jede moc hezky. Jezdí na tom v maskáčích a imitaci německé válečné helmy a je hrozně vysmátej když prohání kolegu na mnohem silnější KTM. Prý za ty prachy super hračka na hopkání po rozbitých silnicích a polních cestách.

reagovat
whitenight
06. listopadu 2016, 11:42
0

To bude asi manxman, jako je docela pěknej, ale yuki neni úplně důvěryhodná značka. Suzuki dělá van van 125 i 200 a to je sympatickej stroj, bohužel stojí jak tři yuki, takže je otázkou, co se vyplatí.
Pokud je kolega spokojenej, je to jen dobře.

PepaSFI
06. listopadu 2016, 12:45
1

jo, našel jsem si obrázek je to Manxman S http://www.yuki.cz/yuki-125-manxman-s ten druhý bez Ska je asi spíš kafáč. Stojí to tolik co skůtr z plastu na minikolečkách a na venkovské cesty to bude asi podstatně lepší a zábavnější. A když to coby přihlížející srovnám s tou KTM tak není co řešit. KTM vypadá jak lešení, zvuk jak zahradní traktůrek a než nastartuje tak Yuki už je za kopcem. Uvidíme jak to bude spolehlivý, letošní sezonu jezdil bez problémů.

František Čáslavský
06. listopadu 2016, 18:39
0

Bílý jezdče, teda, vlastně rytíři, musím před tebou smeknout. Tvůj blogísek mě fakt baví. Nejenom, že je to fajn náhled do světa na dvou kolech, který mě zajímal jen lehce před mými šestnáctinami a po zjištění, že doma nic jako motorka nebo snad řidičák neprojde, zase přestal. Ale ještě k tomu ty linky! Sice tak strávím čtením mnohem víc času, ale stojí to za to :D

reagovat
whitenight
06. listopadu 2016, 19:59
0

Děkuji :)
Já ty linky začal používat kvůli projektům z angličtiny, kdy jsme spolupracovali se zahraničníma školama a já nechtěl učitelku naštvat svejma vtipama, tak jsem dával různý odkazy, který si ona už neproklikala.

Gulf91
07. listopadu 2016, 14:41
1

Boží naprosto Boží blog! Nádherný a vtipný čtení. Sem moc rád že jsi zmínil Vespu, byla to moje první oficiální motorka (takže citovka). Byla to jen padesátka ale i tak to byl skvělý městostroj (občas i na dlouhý výlet). Další věc je MV Agusta, Jednoho dne až vyrostu a budu umět jezdit tak mi jeden z těchto přenádherných kousků bude říkat pane. Doufám že to bude brzy. Jestli bych něco doplnil dle svého k tvému výběru, tak snad jen můj pocit že nejlepší motorka na to se naučit jezdit je, supermoto. Je to intezivní zážitek z lehoučký a ovladatelný motorky. Současná produkce Husqvarny vypadá úžasně a já bych lovil v těchto vodách. Ještě jednou díky za tvoje články naprosto je žeru.

reagovat
whitenight
07. listopadu 2016, 16:01
0

:) mockrát děkuju
Já si chtěl koupit motarda od Blaty, kterej se mi tehdy fakt líbil, nicméně nakonec to dopadlo úplně jinak, ale třeba se k takovýmu typu motorky jednou vrátim

Sa
Safa
07. listopadu 2016, 22:12
0

Je fakt, že motorkám moc neholduju (byla v této souvislosti nějaká úmrtí v rodině, bohužel), dokonce bych řekl, že se jich bojím, tak jedna motorka mě ultra rajcuje. Jmenuje se Agusta Brutale S. Jednou jedinkrát v životě jsem překonal strach a svezl se jako závaží - právě na Brutálovi. A i když jsem si málem stříkl do textilu, tak to bylo svým způsobem opravdu vzrušující, a proto motorkáře plně chápu...
Každopádně hezkej článeček!

Sa
Safa
07. listopadu 2016, 22:17
0

Pro upřesnění, to na čem jsem se svezl, nebylo esko, ale nějaká jiná Brutale. Typ už si bohužel nepamatuju. Ale Brutale S je pro mě etalon motocyklového designu a techniky...

bitner
07. listopadu 2016, 20:57
1

Od tebe bych si precetl jednim dechem i odborne pojednani o tom, kterak kopuluji orangutani.
Navic mas i vkus na baby, neuveritelne! Jestlis ciste nahodou nevidel Lucy, tak vrele doporucuju, 3/4 filmu dela ONA.
Nemnoho mladych muzu (vlastne muzu i zen v jakemkoliv veku) se ti muze rovnat ve velikosti literarniho talentu.

reagovat
whitenight
07. listopadu 2016, 21:39
0

:) převelice děkuji

Ro
Roman
08. března 2019, 18:35
0

Parádní článek, čte se to úplně samo :) Jinak Davide tady najde asi ty nejlepší https://www.bolder.cz/helma-na-motorku

reagovat