načítám data...

Díl druhý gentlemanské příručky pro výběr motocyklu a ostatních náležitostí

19. listopadu 2016, 13:30 9 komentářů whitenight

Je to tady, dočkali jste se, přichází druhý díl mé příručky pro začátky jízdy na motorce. Minule jsme si představili pár motorek, které se líbí mně, v diskusi pak ostatní přidali své příklady, hlavně motardů. Teď ale přišel čas na to, abychom se podívali na věci méně viditelné, na druhou stranu téměř stejně podstatné.

Štěpán   : Díl druhý gentlemanské příručky pro výběr motocyklu a ostatních náležitostí

Oblečení

Lidé říkají, že na hadry to nejezdí, nicméně ti samí lidé si představují jako outfit do divadla kraťasy a tílko. Neříkám, že takové lidi znám, ale znám je. Motorkářské oblečení má dvě základní větve, textilní a koženou. Co je lepší? No, těžko říct, textil bude obecně levnější, jednodušší na údržbu a skoro určitě lehčí a prodyšnější. Kůže má tu výhodu, že je to kůže, takže vypadáte správně motorkářsky, ale hlavně, je bezpečnější. Kvalitní kůži z krávy Milky totiž jen tak nesedřete, to u textilu tak moc neplatí. U kalhot máte ještě jednu materiálovou možnost, koupit si džíny. Dnešní motorkářské džíny prakticky nejsou džíny, protože jsou obrněnější než tank Leopard 2  a sofistikovanější než 3D šachy ze Star Treku.

Pokud hodláte na motorce jezdit o víkendech na krátké vyjížďky, nebo vážně hodně sportovat, případně jste byli celý rok hodní a teď čekáte na pátého prosince, abyste do ponožky dostali MV posledního blogu, kupte si kombinézu. Měl bych vás varovat, že je to vcelku velká investice, jelikož nejlepší kombinézy od Alpinestaru (tu má Márquez), Dainese (tu má Rossi), nebo PSí (tu má Dokoupil), stojí i přes 50 kilokorun, tudíž vybírejte pořádně. 

Na delší cesty bych vám doporučil textilní komplet, třeba od Touratechu, kde se sice taky pěkně prohnete, ale pomalu se z nich stává cestovatelská legenda

Pokud chcete jezdit tak nějak normálně, občas okolo komína, občas někam na Moravu (pokud jste z Moravy, tak do Čech), doporučil bych vám zvolit stejnou kombinaci, jako mám já. Jezdím v kožené bundě a motodžínách od české značky, pro delší trasy bych koupil i kožené kalhoty. 

Pokud plánujete jezdit na motorce třeba do práce či školy, porozhlídněte se po něčem hodně lehkém a tenkém, ne jako já, když jsem si plánoval, že budu do školy jezdit v těch obrněných džínách a bundě, a přehodnotil jsem to po 14 dnech. Pokud je pro vás bezpečnost kdekoli a kdykoli přednější, dělejte, jak myslíte, ale kupte si v tom případě deodorant a zapomeňte na chození na rande, do kina, nebo na sportovní události (klidně v tom oblečení jděte do hlediště, i když to bude naprd, ale vážně se neúčastněte)

Přilba

Hlava je to nejcennější, co máme. Sice existují vyjímky, třeba voliči KSČ/, nebo lidé, co gif vyslovují jako džif, ale těch si nebudeme všímat. Pokud jste duch člověka, který hrál roli v událostech z 21. 6. 1621 , tuhle kapitolu klidně přeskočte.

Nejuznávanější značky jsou pravděpodobně AraiShoei, nicméně pokud nechcete utrácet moc, kupte LS2 nebo třeba Caberg, na HJC jsem také slyšel chválu. Každou helmu musíte zkusit na svou vlastní kedlubnu. Můžete si koupit integrální přilbu, prostě tu klasickou, kde je výklopné jen hledí. Bude určitě už z principu nejbezpečnější, ale její nasazování není nejpohodlnější. Na cestování, ale i prostě pojíždění po městě, bych vám doporučil výklopnou přilbu. Je jako integrálka, ale lépe se nasazuje a větrání se může hodit při pojíždění v zácpě. Dejte ale pozor na testy bezpečnosti, protože některé nejdou otevřít po bouračce, což je docela problém, pokud se nejmenujete Stig. Integrálka bude také nejtišší, druhé místo dostane výklopná přilba. A úplně poslední, za všemi přilbami na enduro a podobně, o kterých vůbec nemluvím, protože jim nerozumím, zůstanou přilby na skútr a otevřené přilby na chopper. Tyhle helmy skvěle stačí do města, ale je v nich hluk a fouká do nich, nicméně jsou lehčí a skladnější, ve městě navíc stejně přes 70 nepojedete (pojedete, ale neměli byste). Na skútr si kupte nějakou s hledím, na chopper bez něj a k tomu nějaké Oakley nebo Raybany. A nebo to udělat jinak, na všechno kašlat a koupit si Bell Bullitt, protože je bezva a cool a Steve McQueen a karburátory a další trendy slova.

Doplňky

Páteřák, pokud ho nemá bunda integrovaný, protože bez páteře může fungovat jen mluvčí pana prezidenta a Ejdžej Rimmer. Rukavice, kupte si je i na popojíždění ve městě, jsou jich tuny a tuny, od tenkých a stylových, přes sportovní a velice bezpečné, až po rukavice na zimu, které vypadají jak na snowboard. Boty, kterých jsou spousty a které skoro nepotřebujete, ale aspoň vám to bude všechno ladit.

To byly bezpečnostní prvky, ale co nějaké poznatky z praxe?

Kupte si šátek, protože foukání na krk není ani zdravé, ani příjemné, navíc dostat broukem do krku člověku oživí vzpomínky na paintball.

Sežeňte si termoprádlo, protože občas fouká. Dost se hodí nějaké zavazadlo na náhradní trencle pro případ smyku.

Existují skvělé vychytávky jako třeba bluetooth handsfree do helmy, které funguje i jako přehrávač. U toho mám ale jeden tip, z playlistu si vyřaďte všechny symfonické skladby, většinu produkce nejlepší kapely historie a nahraďte je hard rockemmetalem, protože jinak nic neuslyšíte. Jestli jste fanouškem Kapesní kapely Kapky, je to jedno. Vám už totiž musí být všechno jedno.

 

Výběr správné motorky, oblečení a výbavy vám zabere spoustu času, nejlépe až do jara. Pak přijde čas na zlepšení jízdy. V prvním díle jsem napsal, abyste trénovali pomocí ježdění na kole. Ta je bezva pro trénink stability, nicméně to je tak všechno. Po asi pěti měsících ježdění na motorce jsem se musel posadit na kolo a začít jezdit a málem jsem se zabil už na rovince. Jinak se to řídí, jinak se tam sedí a jinak to brzdí, taky jsem úplně přišel kvůli řízení o jakoukoli fyzickou formu a den po výletu nemohl chodit. 

Až začnete jezdit, najděte si nějakou širokou silnici do kopce, kde je sucho. Sucho kvůli tomu, že nechcete umřít, protože kdybyste umřeli, nebyl by nikdo, kdo by tyhle články četl. Proč do kopce? Protože jak určite víte, downhill je děsivá hrůza, která je neskutečně náročná na brzdy, což je u motorek, které jich mají oproti autům jen půlku, docela velký problém. Navíc pokud na to dupnete v oblouku, natlučete si nos. V začátcích asi bude lepší se vyhýbat rušným silnicím a ostatním jezdcům, na svůj styl si člověk přijde sám. Mimochodem, kvůli jízdnímu stylu Marca Márqueze musí Honda dělat prakticky dva různé rámy, jeden pro Lorenza a jeden pro něj. Pak už jen trénujte a trénujte a budete stále lepší a lepší. Časem zjistíte, že vaše motorka je vlastně hrozně blbá a začnete hledat další a poté všechno začne nanovo.

Sezona začíná na jaře, zhruba v dubnu, a končí někdy v září, poté, jak píše krab v jendom ze svých bezva blogů, přichází zase čas na auta. Motorku budete muset vypucovat, nalít benzinem, baterku dát na nabíječku a prostě ji všelijak zazimovat. Pokud jste dali na mou radu, vypucujte si svou koženou bundu od mušek a namažte ji přípravkem na kůži, aby vypadala na začátku další sezony takhle ne takhle.

Důležité je si všechno, od motorky po šátek, vyzkoušet. Motorka nesmí být moc malá ani velká, oblečení musí sedět na těle, stejně tak rukavice nebo cokoli dalšího.

Protože mě nenapadá nic dalšího, co vám poradit, asi určitě to dnes ukončím. Pokud máte nějaký dotaz, jen se zeptejte. A docela by se mi hodil námět na článek, takže házejte tipy do diskuse. Hodně štěstí na cestách.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
20. listopadu 2016, 10:19
0

Moc fajn blog jako obvykle! U přejezdu horního mostového oblouku na silničce v podání Vittoria Brumottiho jsem se málem pobryndal kafem :)

Za mě, kožnený oblečení, kombinéza, dvoudílná a páteřák. Limitace v tom jsou jenom pro lidi co na motce dojíždějí do práce, do krámu atd. prostě pár km, zastaví a pak dělají něco jako normální lidi a pak zas sednou na motorku a jedou pryč. Pro ty je kombinéza na prd. Na prd je ale když se neoblíknou a někdo je pak sestřelí na jižní spojce protože neblikal, protože neviděl, protože telefonoval nebo protože vy sami ty auta předjíždíte moc agresivně a nevíte že vás ty autaři nevidí. Naštěstí sestřelenej jsem nebyl, ale na vlastní kůži jsem si vyzkoušel oboje. Poprvé v roli motorkáře co ho autař nevidí a bohužel I podruhé v roli autaře který motorkáře nevidí,
Takže do města fakt aspoň ty kevlarový džíny, pod to kolenní a holenní chrániče, to se dá sunda a na sebe páteřák a koženou bundu s chráničema.

Na enduru a na delší výlety jsem jezdil taky v textilu. Ne od Touratechu, ale to jedno. Výrobců je spousta. Nepadal jsem tak nevím, chrání to, ale chrániče se můžou oproti kožený kombinéze pootočit a pak už brousíš vlastním kloubem.

A ještě k těm kombinézám. Byl jsem to kupovat s kamarádem a instruktorem sportovní jízdy na motorce. Nevěděl jsem že je důležitý si koupit tak pocitově o dvě čísla menší velikost. Ono se to časem vytáhne a přizpůsobí tělu. Ale zkoušení v obchodě je neskutečná pakárna. Jinak dobrá dvoudílná kombinéza pro nezávodní účely vychází od 20-30 kil. Je to hodně. Ale zase, je to relativní. Zdraví je to hlavní co máme, takže není co řešit.

reagovat
whitenight
20. listopadu 2016, 15:09
0

:) děkuju
Pro ježdění po městě jsou právě kalhoty ten největší problém, protože i ty kevlarový džíny váží několik kilo a ještě jsou vycpaný a je v nich vedro, bohužel lepší kompromis zatím není.
Málem jsem koupil pěknou bundu od Alpinestaru ve slevě, ale přišlo mi, že mi je moc malá. Pak jsem toho docela litoval, ale ta od 4sr je taky bezva. Jak říkáš, stojí to dost, ale bezpečí je přednější.

RCNP
20. listopadu 2016, 15:23
0

Souhlas, já mám dvou dílnou koženou kombinezu a je to absolutně nejlepší řešení, pokud člověk nemá motorku jako denní vozidlo. Mám ji vycpanou ze všech stran i místa na který jsem nevěděl , že se dělají chrániče, třeba kyčle a klíční kost. A perforovanou s několika zipama na větrání a pokud není fakt vedro, tak je to celkem snesitelný. A řekl bych, že na údržbu mnohem jednodušší než textil. Stačí to jen přejet hadrem a mouchy jsou pryč. A jak píšeš tak se krásně časem vytáhne podle tvýho těla. Bohužel jsem ji otestoval i pro to na co byla navržená, ale aspoň jsem se utvrdil v tom, že jsem udělal dobře. I po kutálení po asfaltu jsem ji jen přejel hadrem a je jako nová. Dokonce i rukavice přežili aniž by povolil jediný šev. Helma praskala a poškrábala se, ale splnila účel a můj květák zůstal vcelku. Held mimochodem. Ale co mi přijde jako hodně důležitá součást jsou boty, tam je znát každá koruna navíc. Levný jsou jen pevnější pahorky a nemají moc smysl kromě upgradu k obyč botám při denním ježdění. Ty co jsou už trošku sofistikovanější stojí raketu, ale můžou dost zachránit. Já jsem si třeba připlatil za sidi s výztuhou proti protočení kotníku a dalšíma vychytávkama a ještě, že jsem to udělal. Jelikož jsem se dokutálel pod svodidlo a zavadil jsem o něj nohou. Bota skončila, ale nohu mám vcelku, protože se zlomila ta výztuha a ne moje noha. Ale to o ceně platí asi u všeho. Ač teda kombinezu jsem sehnal docela levně od 4SR, kdy jsem se i s rukavicema vešel do 20K. A zkoušení je fakt mega oser :D Ale jsem rád, že v Praze jsou docela fajn obchody a mívají na krámě i motorku, tak si může člověk ozkoušet všechny ty věci ve správný poloze, nebo i třeba jen nastupování. A blog jinak super jako vždycky :)

whitenight
20. listopadu 2016, 17:35
0

@RCNP děkuju za pochvalu :)
No to otírání víceméně stačí, ale dle motowebů se to má máznout ještě připravkem na kůži, ne že bych to někdy dělal, ale má se to.
Boty mám nízký s vyztuženym kotníkem a rozhodně je to lepší než normální boty, nicméně zase musim říct, že pro každodenní dojíždění do práce je to spíš voser. Při nákupu by se lidi měli zaměřit i na nepromokavost, protože jednou jsem jel v normálních botách asi 60 kilometrů v dešti a pak jsem to dva dny sušil.
Nehoda zní dost hnusně, jak se to povedlo?

RCNP
20. listopadu 2016, 18:24
0

Já celou tu soupravu utírám na hulváta vlhčenýma hadříkama na kůži, takže takový dva v jednom a je to v pohodě. Jo, jak řikám, tyhle sofistikovaný věci jsou fajn, dokud s tím nemusíš jezdit denně, to se pak nedá. Kdybych to měl jako daily, tak taky jezdím v krátkých botách a džínech. Právě 4SR dělá supr džíny a navíc jdou spojit pevně s bundou když potřebuješ, to se mi líbí. Déšť je velká sranda, taky mám svý zkušenosti, ale takový kroupy jsou jiná hra :D
Tak hrozný to nebylo, jen trochu smůla. Jel jsem serpentýnama na slapech a v jednom takovym rychlejším levotočivym vracáku mi vjel z protisměru do mýho pruhu chlápek s nějakou nedotáčivou popelnicí. A abych se mu vyhnul tak jsem to uprostřed zatáčky narovnal, což se ukázalo jako efektivní, ale už jsem se nedokázal vrátit do stopy. Kdyby ta zatáčka byla o trochu kratší tak bych to vybral, ale takhle jsem těsně před výjezdem vjel na okraj silnice a ustřelilo mi to. Motorka skočila žabku od silnice do škarpy, minula svodidlo a dopadla do čerstvě posekaný kupky trávy, nepochopíš :D Já jsem se ale válel dál a zastavilo mě až svodidlo okolo kterýho jsem se tak nějak omotal. Ale nic moc se mi nestalo, jen jsem byl trochu pobouchanej a až když jsem dojel domu tak mi trochu otekla noha, kterou jsem měl nakonec nalomenou, ale nedali mi ani sádru. Právě buhví co by se stalo kdybych měl nějaký horší boty, jelikož všechny výztuhy v tý botě byly ohnutý nebo zlomený a já měl "jen" nalomenou lýtkovou kost.

whitenight
20. listopadu 2016, 18:59
0

Jo, 4sr džíny jsou bezva, akorát je s tim spojovánim problém, když na to zapomeneš a chceš si to svlíct, jak můžu potvrdit z vlastní zkušenosti. Kroupy jsem ještě nezažil a ani bych nemusel, motorka klouže jak prase i na vlhký silnici.
Ta nehoda teda nezní moc pěkně, ale hlavně, žes to přežil (relativně netknutej).

RCNP
20. listopadu 2016, 19:36
0

To se mi stává i teď, to je v pohodě :D Právě si říkám, že bych udělal takovou velkou obměnu komplet všeho, jelikož kvůli brz už moc nejezdím kvůli potěšení a zároveň zavedli v praze modrý zóny, tam kde pracuju. Tak se blbě autem parkuje a na motorku modrý zóny neplatí. Takže bych vyměnil Ducatku za malej kafáč a zároveň pořídil i oblečení, který vypadá aspoň trochu civilně a jezdil bych v létě do práce a tak, a nevypadal přitom jako batman(všechno černý a matně černá motorka :D). A právě od 4SR ty věci vypadaj normálně. Já naštěstí jen jednou a schoval jsem se rychle pod mostem, ale při brždění jsem ho přejel asi o 20 metrů :D
Jo, tak hrozný to nebylo. Než jsem spadnul tak jsem celkem zpomalil, ale přijemný to nebylo. Navíc ten chlápek ani nezastavil a já tam tahal pomlácenej ze škarpy motorku. Ale jak jsem byl nasranej tak to celkem šlo :D

whitenight
20. listopadu 2016, 19:42
0

S kafáčem ti to přeju, je to kategorie, co se mi fakt líbí a to, jak je nesmyslná, vlastně dává super smysl.
Jo s bržděnim na mokru mám neblahý zkušenosti, ještě teď se klepu... :)

MartinCoupe
29. listopadu 2016, 20:37
0

V začátcích bude nejlepší se přihlásit do nějaké motoškoly... :-)
Pokud si kupuješ ojetou mašinu, rovnou vyměň pneumatiky a brzdovku.
Zajeď si na nějaké opuštěné letiště, tam si vyzkoušej max speed. Alespoň Tě to nebude lákat v provozu.
Hlavně jezdi tak, jako by Tě všichni ostatní chtěli zabít...

reagovat