načítám data...

Proč jsou vlastně motorky bezva

15. října 2016, 17:37 25 komentářů whitenight

Oasis zpívali písničku jménem „Don’t look back in anger”. Tenhle název docela shrnuje nadšení vlastně pro cokoli, já ale píšu o motorkách. A i když se možná mohlo po posledním blogísku zdát, že je to docela otrava a že bych ten krám nejradši odhodil do pole, není tomu tak. Za prvé by tu motorku neodhodil ani Thor Björnsson a za druhé mám svoje důvody, proč mě to baví:

Štěpán   : Proč jsou vlastně motorky bezva

Svoboda

Mezi patnáctým a osmnáctým rokem nastává v životě člověka poněkud plonkové období, kdy sice můžete jít místo do pasťáku v Boleticích, kde by vám hrozilo ubodání kartáčkem (kdyby tam znali zubní kartáček), do vězení, na druhou stranu ale nemůžete dělat skoro nic. Řidičák je proto docela vysvobozením od zhoubného jha MHD. I když se objevily reakce (tedy jen jedna), že moje motorka je starý krám, je to vlastně úplně pohodový stroj, který dokáže dojet kamkoli (skoro). Prostě sednete a jedete. Obecně čím cestovnější stroj, tím dojedete dál. Tohle volání dálek, které motorky vyvolávají, je strašně návyková věc.

 

Čas jsou peníze

Začal bych tím časem. Jezdit autobusem totiž není sednout a jet, je to někam dojít, počkat, zanadávat si na vláduKalouska, nastoupit, naházet tam drobný, rozsypat drobný, stoupnout si, zakopnout, zvednou starou paní, kterou jsem srazil, dojet na místo, vystoupit, zjistit, o kolik mě kdo okradl, někam dojít a na konec se objednat k terapeutovi kvůli flashbackům na autobus jak z Vietnamu. Dojet autobusem domů pro mě osobně znamená delší čas než tam dojít pěšky (ale zase je to doslova pořád do kopce), takže motorka mi ušetří denně třeba hodinu času a to za to stojí. Když už jsem naťukl, co za co stojí, tak bych rád dodal, že jízda autobusem je nesmírně drahá. Dvě cesty po městě, které byly dohromady dlouhé jako jedna cesta do mého milovaného vzdělávacího ústavu (takže asi pět kilometrů), mě stály 40 korun. 40 korun, to je mimochodem asi 40 000 dongů a bůhví kolik laoských kipů. To je víc jak desetinásobek peněz, co bych dal za benzín na stejně dlouhé trase.

 

Chuck Yeager

Generál Yeager, jakkoli je to podle všeho nesnesitelný člověk, je zároveň asi nejdrsnější osoba, o které jsem kdy slyšel. Jednou přenesl polomrtvého kolegu přes zasněžené Pyreneje, aby nepadnul do německého zajetí, jindy mu raketové sedadlo ze stíhačky spálilo obličej a plíce. Taky mimochodem jako první letěl rychleji než zvuk v době, kdy tu ještě ani nevysílala televizeKlement Gottwald ani nebyl prezidentem. Richard Hammond jednou řekl, že když řídíte Lamborghini, připadáte si jako Chuck. Na motorce je to stejný pocit, děti mávají, ženy omdlévají a muži chtějí být jako vy. No dobře, ty druhé dvě věci nejsou moc pravda, pokud zároveň nejste Brad Pitt. Ale děti, vlastně nejenom ty, mávají. Mávám zpět a rád, protože je to jednoduše příjemný pocit, který částečně kompenzuje to, že se mě jistí šlechtitelé ovoce bez mi- pokoušejí čas od času zabít.

 

Money, Money, Money

Tenhle odstavec je znovu o penězích, ale z jiného úhlu pohledu. Každý z nás obdivuje jména jako Ferrari, Lamborghini, nebo třeba Pagani, ale málokdo má prostředky na nákup a provoz auta od takové značky. Superauta jsou vlastně jako kartáčky nebo holicí strojky. Čím dražší, tím dražší provoz. Třeba na můj kartáček stojí jedna hlavice 150 korun a to je jeden z těch nejlevnějších. I staré Ferrari stojí přes milion korun, což je, exaktně řečeno, asi tak hodně trilionů zimbabwských dolarů. Tím to ale nekončí, není to BRZ, o kterém skvěle píše kolega RCNP, pořád je to Ferrari, takže vás jakákoli oprava, jeho pojištění a provoz budou stát mnoho morgošů. U motorek je to mnohem lepší, každý, pokud chce, si může koupit ojetý supersport, který bude pořád rychlejší (tedy v přímce) než většina věcí na silnici. Nebo snad chcete novou supersportovní motorku? Když jsme v té Itálii, co třeba Aprilia RSV4? Stojí 460 000 korun, tudíž za cenu nic moc octavie dostanete jednu z absolutně nejlepších motorek světa, která bude na stovce stejně rychle jako Nissan GT-R. Navíc se spotřebou stejnou jako má MX-5. 

 

Jinba ittai

Jde o okřídlené heslo, které se původně používalo pro označení propojení jezdce a koně. Mazda ho, jak tu všichni ví, používá u zbožňované miaty. Mnohem víc se ale hodí pro popis jízdy na motorce, která se umí zachovat jako kůň. Motorky někdy mívají svou hlavu, když se k nim chováte špatně, můžete se ocitnout na asfaltu (takže jsou trochu i jako pohlaví s chromozomy XX ), pro jejich zatočení musíte zapojit celé tělo. Když chcete jet na motorce rychle, musíte s ní být prostě jedno tělo. Někteří to dotáhli tak daleko, že na motorce zvládnout dělat kaskadérštější kousky než já na pevné zemi (což ovšem není měřítko, jediný člověk s horší stabilitou než já je můj kamarád, který jednou zakopl při stání na místě na rovném chodníku, čímž se stal méně stabilním než rubl)

 

Životní styl a Styl

Tohle zase trochu souvisí s odstavcem o chuckyeagerovství, ale vlastně je to o něčem úplně jiném. Spousta motorkářů má ježdění jako životní styl, oblékají se do kůže, jezdí na různé srazy, vlastně jako nadšenci do čehekoli jiného. Rozdíl mezi tím je ten, že neexistují Pekelní železniční modeláři, zato Hells Angels ano. Stylovost motorek je něco jiného, bez ní by se totiž snad půlka produkce nekonala. Když seškrtáte piksly sloužící ke každodenní dopravě, cestovní motorky, endurasuperbiky, zbydou motorky, které vlastně ani nemají žádný účel. U naháčů se to ještě dá pochopit, sice nedělají nic nejlépe, ale díky tomu jsou docela praktické. Ale co třeba café racery, které jsou vlastně úplně zbytečná kategorie a přesto bych jednoho potřeboval. Co třeba choppery? Ty taky nic nedělají dobře a přesto by se bez nich spousta lidí neobešla. Dokážete si představit Expendables, jak jezdí na padesátce od Yuki? A co třeba jakákoli Vespa? Model 946 stojí čtvrt milionu, i ty nejlevnější jsou dražší než moje motorka. Přesto se mi nesmírně líbí a jednou si budu muset nějakou pořídit. Styl vládne světu a je to asi dobře.

 

No tohle je konec mého článku, při jeho psaní jsem se ohlédl za uplynulým rokem za řidítky a musím říct, že i přes některé pády a ťukance to bylo bezva. Vlastně bych vám měl poděkovat, pokud jste dočetli až sem, protože před chvíli dosáhl tenhle, ehm, výstřik, délky tisíce slov

 

Vždycky se snažím dát na konci článku nějakou myšlenku, díky které by to všechno dávalo smysl. Dneska je to dost těžké, protože motorky také žádný smysl nemají. To je na nich to krásné. Často je ježdění na motorce prostě na prd, ale pak jsou okamžiky, které to všechno vynahradí. Je to taková esence řidičství. Fakt, že existuje něco tak zbytečného, jako jsou motorky, jen proto, že lidé se rádi baví, nám dává naději, že radost z řízení nevymizí.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
15. října 2016, 20:51
1

Puvodne jsem si rikal, ze blog o motorkach ani cist nebudu. Prestoze mam ridicak 20 let a k Bécku mi automaticky dali malou motorku, nikdy jsem na tom nesedel a nejak ani nemel potrebu, ale i tak musim rict, ze tvoje blogy jsou fakt moc hezky napsany a je radost je cist. :-)

reagovat
whitenight
15. října 2016, 21:12
0

:) moc děkuju
jestli se můžu ptát, nehodláš udělat blog o přestavbě corvetty? vim, že je to na fóru, ale je to zajímavý čtení a tam asi tolik lidí nedorazí :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
16. října 2016, 08:47
1

Chtel bych napsat neco o Corvette i o dalsich amerikach, ktere jsme meli nebo mame, ale jsem casove hodne vytizeny, tak to chvili potrva, nez se k tomu dostanu.

whitenight
16. října 2016, 09:43
0

jasně, to dá rozum, no, budu se těšit

bitner
15. října 2016, 21:19
0

Myslim, zes v pohode prekocil latku, kterou sis minule nastavil. A kdes proboha prisel k panu Onurovi, tim te nekdo mucil?
BTW cetls Stoleteho starika?

reagovat
whitenight
15. října 2016, 21:26
0

děkuju :) no nikde, ale pamatuju si, jak to nova (asi) před pár lety koupila a pořád na to jela reklamy, to člověk nezapomene
chtěl jsem, ale nečetl, nějak nebyl čas, proč?

bitner
15. října 2016, 21:31
0

Mam takovy pocit, ze by te to hodne bavilo, pises docela podobnym stylem jak ten Sved. A neverim tomu, ze nectes, protoze jednak umis cesky a druhak by to bez te cetby takhle nevypadalo.
Pan Onur zklatil Seherezadu (a pak to 400 dilu resili) poprve tusim na Barrandove, ale mozna si to pletu s Velkolepym stoletim, mam v tech srackach bordel :-)

whitenight
15. října 2016, 21:47
0

Děkuju, po tý knížce se podívám. No popravdě já už moc nečtu, protože nemám moc času, ale na základce jsem v knihách ležel pořád. Mám z toho trénink, takže jsem dal jednou kvůli sázce za den knihu, co měla 400 stran, ale hlavně když člověk stokrát vidí, kde se píše čárka, kde se píše y, tak si to pak pamatuje.
A podnikl jsem menší výzkum a "V České republice ji vysílala TV Nova od 6. února 2011 do 22. srpna 2011.[2]".
Velkolepý století ale bylo na Barrandově.

RCNP
16. října 2016, 11:36
2

Pekelní železniční modeláři mě rozsekali :D Jinak třeba v praze je celkem jednoduchý obhájit si jakoukoliv motorku, jelikož můžeš parkovat na modrých zónách, takže takový pěkný stylový kafáč je v tu chvíl nejpraktičtější vehikl. Jinak díky za zmínku o mé maličkosti ;)

reagovat
krab
16. října 2016, 11:38
1

Parádní! Opět skvělý. Protože na motorce jezdim, tak jsem si s chutí blog přečetl a jde ti to. A ta "bombshell" (odstavec) nakonci fakt dává smysl. Nevím jestli se váže k tomu co je napsaný nahoře předtím, ale alespoň mě teda osobně určitě fakt potěšil.

reagovat
Vavris Vavrisovic
16. října 2016, 18:13
1

Mene stabilni uz je jen Rubl. Sakra, zatim jsi me v kazdem blogu necik pokacel :) Opet vyborne.

reagovat
whitenight
17. října 2016, 22:11
0

:) děkuji

PeterLuk
17. října 2016, 21:52
1

Skvelý článok. príjemné osvieženie. :) Motorky ma vždy priťahovali, akurát teda v rodine a ani moji kamaráti a známy (ak sa neráta Manet Korado :D ) žiadnu motorku nemajú a keď sa o motorke čo i len slovkom zmienim, hneď ma každý odhovára. Auto je viaúčelovejšie tak asi dostane prednosť a keď už, mňa vždy priťahovali (asi trošku drahšie) americké a britské motorky, ale raz si jednu zoženiem. Vždy sa mi páčilo, že mnohé motorky sa "zasekli v čase" a stále vyzerajú s prižmúreným pohľadom ako vyrobené pred pár desatročiami. To žiaľ u áut, ak si odmyslím drahé restomods, repliky a Caterham neviem prečo nefunguje...

reagovat
whitenight
17. října 2016, 22:13
0

Jen bych dodal, že jsou i motorky jako Royal Enfield nebo Yamaha SR400, co tak nejenom vypadají, ale i se opravdu v čase zasekly.

PeterLuk
17. října 2016, 22:15
0

:DDD

PeterLuk
17. října 2016, 22:16
0

Ale ten Royal Enfield, to je skutočne paráda!

MartinCoupe
29. listopadu 2016, 20:40
0

By the way, koupě RSV4 jako první motorky je ten nejlepší nápad pod sluncem. :-)

reagovat
M P
30. listopadu 2016, 08:23
0

Ano, budeš se královsky bavit až do smrti...

...která přijde asi velmi brzo, v řádech kilometrů :D

whitenight
30. listopadu 2016, 15:56
0

Přijet do pekla za zvuků tříštících se kostí a lámajícího se rámu má ale fakt styl.

M P
30. listopadu 2016, 16:02
0

To jsem nikde ani náznakem nerozporoval :D Jen takových jedinců je hodně a nikdo si moc nemyslí, že by to bylo zrovna stylové. Hlavně ne borci od záchranky

whitenight
30. listopadu 2016, 19:49
0

Protože vyznávaj Clarksonovu metodu "powaaa" a kombinujou to s tim, že ty motorky maj asi milion koní a umí jet hlavně rovně. Když k tomu přidaj malý množství ještě k tomu šitózních hadrů (v Roudnici na mostě okolo mě jednou projel chlap asi osmdesátkou v kraťasech a nějakejch žabkách nebo čem), tak maj lidi ze záchranky zaděláno na noční můru.

M P
30. listopadu 2016, 20:59
0

Znám člověka, co jezdi na motorce v kraťasech, tričku a gumových pantoflích. Ty má po stranách obroušené od asfaltu. Jednou přijel a z nápisu Yamaha na triku byla jenom 'maha'. Písmena Y a A prý ulítla z trika asi ve 230...a na tohle už prostě nemáš moc co říct :D

whitenight
30. listopadu 2016, 21:02
0

To člověku fakt dojdou slova, asi má prostě cojones a skill no :D.

MartinCoupe
01. prosince 2016, 16:55
0

Holt index Chuck Yeagrovitosti asi 120%. :-)

beastar
01. prosince 2016, 23:07
1

Tak statisticky tu dlouho nebude taky znám jednoho takového... triko, šortky a žabky ale na jeho obranu musím říct že doteď byl asi 14x trestaný za majetkovou trestnou činnost, platí 7 alimenty a co vím tak jezdí s tangama přes značku a má zákaz řízení do roku 2018 takže vlastně nemá co ztratit asi podobný protože ono soudný člověk by na to takhle nevlezl.