logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Moje obsese fiaty pokračuje

Aneb o tom jak se z auta přítelkyně stala moje milovaná plechovka.

Ahoj, 

Po delší době zase píšu o nějaké vráně u nás doma.. teda pardon o mé milované vráně která mě vrací do dětských let… o tom ale později, teď hezky od začátku. 

Byl konec podzima,  přítelkyně dodělává papíry a já jako hodný přítel autíčkář začínám hledat ideální první povoz co bude mít servis za kačku a stejně tak i provoz. Po chvíli hledání se na netu objevilo twingo za 2 tisíce.  Auto za dvojku, to ji musíš milovat si asi teď říkáte… ale realita byla úplně jinde. Kluk co mi ho prodával udělal GO kastle, podvozku, brzd a elektriky. Jen ho nebavilo ho oživovat, motor byl nějaký divný.  Po dohodě mi ho předal a během 20ti minut byl v dílně.  Samozřejmě proběhla prohlídka, vykládka asi 4 krabic dílů co k autu byli. Bylo tam všechny snad 2x jen tak pro zajímavost,  světla, tlačítka no prostě všechno. Za dvojku takový auto, kup století a jako bonus stahovací střecha v topu.

Jenže pak to začalo, začali jsme řešit motor, po koumání návodů a fór jsme došli k tomu že je špatně nastaven rozdělovač,  oka, seřízeno a nic. Pak najednou začala protékat tryska vstřiku.  Tak jelikož fiatí marelli jednotka je stejná vyměnila se komplet vstřikovací jednotka. Hle, motor běží,  sice na 3 ale byl to pokrok. Pak že tedy vyměníme svíčky,  kabely, olej, benzín v nádrži. A hádejte, nepomohlo to. Tak jsme koumali dál a už se začalo ozývat něco jako: 

Kašli na to, seženem nějakého fiata a bude…

Jenže já paličák tomu dal ještě šanci,  vyměnil jsem lambdu, zkontroloval časování a to byla poslední kapka a čas co jsem do toho investoval.  Prostě ne a ne to jet.  Takže se twingo odstavilo a čeká na svého pána (kdyby ho někdo chtěl tak za 1000kč je jeho)..

Pak byla nějaká odmlka, přítelkyně mi s čerstvým řidičákem kradla fabii a já byl skoro stále bez auta. Tedy do dne kdy jsme přijeli do dílny a stálo tam oranžové punto. Tak jsem ho obcházel a začal jsem uvažovat…  Nejdřív projevila zájem maminka že chce něco levného, jenže když zjistila že punto je pouze 55s (základní verze) odpustila a hledala jinde… Potom přišla přítelkyně a říká "mě se líbí, ja bych v tom klidně jezdila". A tímhle bylo jasno…přišel jsem za garáž Mistrem Lukášem a říkám, co je s tím puntem venku? A on odpovídá,  no něco s motorem a beru si z něj převodovku a pak asi šrot… Říkám si okej,  půjč mi klíče, chci slyšet ten motor. Sedám a vítá mě nostalgie konce 90tých let, krásné barevné sedačky,  plastový volant  gumová řadící páka ale hlavně analogické budiky, ty žeru  nejvíc.  Ale Back to story, startuji a z auta se ozve šílený kovový zvuk. Přijde Lukáš a že ten motor je k.o, že jedině na výměnu… Tak jo a co za něj chceš? Motor vyměníme, technickou projde (stav opět po vyvaření jen je dvoubarevné) a Simča bude mít prima povoz. Říká, dej mi bůro a jdeme makat.

Než začnu, popisovat co vše se dělo…nějaký info k autu. Je to punto 176 (první generace) s motorem 1.1 40kw a 5q (původně 6q) převodovkou. Výbava skoro žádná,  ma jen topení, výhřev zadního okna. Samozřejmě má i nějaké výstřelky dnešní doby, třeba jako elektrický okýnka nebo digitální hodiny. Toť tak asi vše.

Takže, započala přestavba, starý motor ven, odstrojit co je potřeba a nový motor může dovnitř. (Ty 1.1 máme ještě asi 4 Takže bez investice). Celá výměna trvala s malou pomocí necelé 3 dny, jelikož jsme to dělali výhradně já i přítelkyně. Byl jsem překvapen že pomáhá se zapojováním elektriky, hadic atd…Když byl motor vevnitř, muselo se ještě vyměnit poloosy, nový motor ze seicenta je má krátké. Vše šlo tak hladce až se tomu nechtělo věřit. Necelých 5 dní auto startovalo. Samozřejmě se ukázaly vady montérů, třeba ze jsme málo utahli hadici do chladiče nebo tak, ale běželo, jelo. Říkáme parádní, další den to vezem na stk. JENŽE! Přijedu další den a auto neběží, točí ale nechytne. Když jsem vlezl pod kapotu, vidím že nadobka na fridex je nějaká plná, otevřu jí a všude po zemi voda. Takže znovu do dilny, hlava dolů a šup do výměny těsnění pod hlavou. Kéž by ale jen těsnění, nasadila se hlava a že to zkusíme…jojo,  začalo střílet do sání. My jelikož experti amatéři jsme řešili co s tím, než opět zasáhl garáž mistr Lukáš a zjistil že skočili rozvody…(další nesporná výhoda motoru řady FIRE, nemůže se potkat). Pak auto už běželo, topilo, jelo. Parádně, až jsem byl unešený, ale nebyl bych to já kdybych ho nějak nevylepšil. Potkal jsem na internetu na rozebrání interiér z Punta GT, takže hned jsem sáhl po komplet sedacích a vypadají tam dobře, plus jsou lépe tvarované a řidičova sedačka i anatomická. Dále pak se museli dokoupit přední podběhy a opravit nefunkční tachometr. Což byla práce na hodinku komplet. 

A jak se s ním jezdí? Asi tak že to auto mám opravdu rád.  Ano, řízení je guma, ale dá se na to zvyknout, je to poddajné, nemá to posilovač Takže odezva volantu je taková že cítíte každý kamínek. To samý Když omylem dostanete na břečce smyk, zvládnete ho, auto váží necelou tunu a prostě ho narovnáte i když nechcete. Nejlepším asi je odezva plynu, je to ještě lankem ovládané, takže je téměř okamžitá, sice chybí výkon, ale ten nikdo od punta nikdo nečeká pokud to není GT, no ne?

A moje ježdění s tímhle prckem? Tento týden celý s nim jezdím do práce 70 tam 70 zpět a jsem vcelku spokojený. Dálniční tempo 100-110 v hodině je ideální, auto točí něco málo přes 3 tisíce a je tak nejvíc spokojené. Kamion s tím předejdete a když chcete tak i 140 jede. Ale proč, není to závodník, nýbrž ideální denní povoz co jezdí a servisuje se za pár korun, plus jako bonus si v něm odpočinete od moderních a někdy i zbytečných vychytávek co mám třeba ve fabii. 

A co říct závěrem? Punto je podle mě ideální první kára na naučení a taky ideální pro nenáročného řidiče. Prostě finančně dostupné auto, naše stálo 5 tisíc,  s výměnou motoru i s stk jsme do něj dali 5 tisíc aby jezdilo (2k stk, 1,5k rozvody a 1,5 zbytek jako oleje, svíčky atd…) Užijete si v něm kupu zábavy a taky kupu směšných nemocí jako třeba zatáčkami ovládaný palivoměr. 

A to je pro dnes ode mě vše, mějte se krásně a hlavně v roce 2021 jezděte výhradně kolama dolů!

Ahoj.

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

2 reagovat
Jakub Pospíšil
15. 1. 2021, 08:07

Osmnáct let jsem bydlel asi 300 metrů od místa, kde je to Punto vyfocené :)

0
FidoBlack
15. 1. 2021, 08:10

Jablonec, kousek od kostela Boženy Němcové, hned vedle fabriky Brano :)

0 reagovat
Rush
15. 1. 2021, 11:07

Punťa vstal na poslední chvíli z mrtvých... :-) fajn práce, ještě tomu poladit kabát, úplně si to říká o nějaký holčičí look. Partnerce se bude líbit a ty s tím aspoň nebudeš chtít jezdit. Takhle jsem to pochopil tak, že jsi ji postavil auto a používáš ho jako své daily. :-D

Jen tak přemejšlím, s tím že jsi nakonec měnil motor, rozvody, ... tak to jsi mohl i u twinga, ne? :-D I když chápu, že jsi italofil. Bylo Twingo aspoň polocabrio? :-)

0
FidoBlack
15. 1. 2021, 11:11

No chtěla by to do žluta, ale me se to nechce prasit montanou..:D
Každopádně twingo je polocabrio :)

0
Rush
15. 1. 2021, 13:02

Tss... montanou... :-D Já mám třeba na fabii stříknutý pravý předek (nárazník, blatník) Komaprimem na plot, holt nízkorozpočtové zpojízdnění, navíc na ten tchajwan blatník byla skoro škoda kupovat autolak. :-)

Twingo polokábro, tak to je škoda šrotovat. :-)

0
FidoBlack
15. 1. 2021, 13:23

Montana zas všechno překreje a když se dá víc vrstev, tak to nemá ani fleky.. :D
Každopádně i kdybych to měl natřit primalexem tak by to vypadalo líp než teď :D
A twingo ještě do šrotu nejde, čeká na svého nového pána, aneb jak jsem psal, kdo si pro něj na Malou Skálu přijede a dá mi tisícovku tak je jeho :D

1
bkralik
15. 1. 2021, 16:33

Bacha na to, žlutá montána strašlivě blbě kreje! Chtěl jsem RX-8 stříkat na žluto, ale po testu jsem zhodnotil, že by to buď vypadalo jako dalmatýn (hnusně...) a nebo bych tam musel dát patnáct vrstev. Nakonec jsem zvolil modrou a ta už kryla parádně...

2 reagovat
Bigg.I
15. 1. 2021, 13:35

Hezkej punto příběh. Tyhle jednoduchý nenáročný auta bývají nejvděčnější. Já mám vzpomínku na Punto taky. Na střední škole jsme dieselovým jezdili v 5 lidech do školy. Kdo si vylosoval místo vzadu uprostřed, nejvíc prohrál.

0
FidoBlack
15. 1. 2021, 13:37

My dva a pes, to je náš příběh když někam punk tem jedeme.. a pravda je že vděčný to opravdu je a navíc všechno za pakatel! I nové díly, koukal jsem že třeba blatníky, kapota a ostatní karosářské díly jsou k sehnání v rámci tísícovky..

2 reagovat
Pochtli
15. 1. 2021, 13:54

Fotky punta ze všech stran, ale nějak tu chybí fotky té francouzské stávkující potvory.

0
FidoBlack
15. 1. 2021, 14:23

Já jí sem nechci dávat, to auto je zavržení hodné.. :D

5
FidoBlack
15. 1. 2021, 14:24

Ale tady je teda no

0
Pochtli
15. 1. 2021, 21:06

Vypadá, že už má leccos za sebou :)

0
Jakub Pospíšil
16. 1. 2021, 20:27

To twingo jsem velmi pravděpodobně před asi hodinou předjel na d10, táhl ho na platu bílý superb. Je to možné, nebo jsem měl vlčí mlhu?

0
Jakub Pospíšil
17. 1. 2021, 11:57

Ne, já myslím to žlutozelené nahoře.

0
FidoBlack
17. 1. 2021, 20:24

Harlekyn to asi nebyl, odjel az dneska ráno

1 reagovat
bkralik
15. 1. 2021, 14:57

Já se teda divím, že se ti chce resuscitovat takové staré auto na denní ježdění pro přítelkyni, když se dá za 60kkč koupit 2006 Honda Civic UFO s 1.8 benzínem (100 kW), LPG, automatickou klimou, tempomatem a vyhřívanejma seslema. Jasně, je to šestkrát tolik peněz, to není určitě zanedbatelný, ale stejně bych to bral raději než to Punto :)
Každopádně teda dobrá práce, to Twingo bych už zapálil ;-)
-
Komentář upraven 15. 1. 2021, 14:57:52

0
Rush
15. 1. 2021, 18:51

V principu i souhlasím, že bych taky asi pro ženu rozpočet o chlup navýšil, ale na druhou stranu Ufo za 60 (na bazarech začínají spíš kolem 80, použitelné vypadají spíš kolem kila...) bude pravděpodobně dojeté tak, že k dalšímu přežití bude vyžadovat více energie, neže tenhle punťa. :) Navíc kolega zde je patrně dle blogů zatížen na špagety, takže s japoncem bych na něj nechodil. :-)

1
FidoBlack
15. 1. 2021, 22:32

To sice ano, ale rozpočet 60k je pro nás celkem dost a rozhodně za 60k radši koupím volvo v50 na rodinné účely co nás čekají:)

0
bkralik
16. 1. 2021, 22:41

Jasně, tak to není vůbec co řešit :-). Na vyblbnutí je Punto určitě super....

0 reagovat
Sato
15. 1. 2021, 15:34

Na takomto punte som sa prakticky naucil soferovat, a hlavne som sa naucil mat soferovanie rad. Mali sme ho v rodine od nova, stary otec si ho kupil v 96 po favorite. O niekolko rokov sa dostalo k mojim rodicom a nasledne ked uz bolo ako druhe auto v rodine tak som ho cez letne prazdniny pouzival ja. Ale nebol to takyto luxusny model, nase punto nemalo podla mna jediny prvok nad zakladnu vybavu. Manualne okna, ziadny airbag, z vyroby nebolo ani radio.. Otackomer a ukazovatel teploty tiez chybal. Proste nic :D Ale aj tak to bolo super auto, asi hlavne preto, ze proste bolo.
Ked to tak po sebe citam tak si vlastne uvedomujem ako ta zivotna uroven sla hore za poslednych 15-20 rokov.

0
Oh!Gust
15. 1. 2021, 16:29

Nebolo náhodou červené? :-D Červené Punto mi napadne ako prvé, keď sa povie Punto. Vlastne z každej generácie som mal vo svojom okolí aspoň jedno červené. U nás v dedine ich bolo svojho času veľa, najmä červené a modré, ale už sa pobrali na večnosť. Aj u bratrancov bolo jedno 1.1, ktoré ku koncu života začalo zhasinat a zamykať volant, keď to človek najmenej čakal. Kvôli tomuto mi ho nikdy nedovolili vyskúšať, nemôžem teda touto skúsenosťou prispieť.

Inak ďakujem autorovi za pekné prianie, hádam sa nám všetkým splní.

0
Sato
15. 1. 2021, 18:36

Nie nie, bola to tmavozelená metalíza. Vlastne metalíza musela byt za príplatok, a bolo to 5D, takže to nebol úplný základ :)

1 reagovat
PepaSFI
15. 1. 2021, 17:10

co zadní náprava? U tý první generace byla obvykle brzy vyšmatlaná, kola vypadaly jak kdyby někdo tuningoval geometrii. Oprava celkem snadná, výměna pár drobností teda po překonání nějakého toho zareznutí zatuhnutí.

Výkon, výkon, co furt mají všichni s tím výkonem? Jak jsem onehdá řek kolegovi co měl Pasata v servisu a půjčil si Lancii Ypsilon, asi stejné generace, že se bál předjet dodávku: to nemá výkon, to má itálii. Dvě polohy plynu, první je kvrdlání henhenhenhenvrrrvrrr a druhá je na podlaze. Chceš předjíždět? Trojku a plyn na podlahu. Že to řve? Chceš předjíždět nebo vymýšlet výmluvy?

1
Pochtli
15. 1. 2021, 21:09

To znám, už jsem několika lidem vysvětloval, že otáčky u benziňáku nekončí trojkou, ale až před tím červeným :oD

0
FidoBlack
15. 1. 2021, 22:35

Zadni náprava je nezávislá takže ramena ale my to máme ve 100% stavu. A s tim předjížděním souhlasim, nepotřebuješ vykon aby si byl kral silnic. Na okresce těch 55 koni stačí:D

1
PepaSFI
16. 1. 2021, 10:14

no otáčky v červeným... když někdo něco kecá o slabým motoru, tak říkám "co myslíš, kde má Panda červený pole na otáčkoměru?" Nikde. Jdi se podívat, tamhle stojí. A jak se pozná do kolika se to může? Nepozná. Prostě se může a tam kde už ne, tam je omezovač.
Ale samozřejmě, jsou to slabý motory. Na dálnici je 130 tak jakž takž použitelný maximum. Ale to není hlavním účelem toho auta, tím je hopkání do práce, na nákup, kolem chalupy. Ovšem normální člověk by takovým šmejdem nejezdil, ten si na denní kutálení koupí naftovýho kombika a pak se diví že má trable s ucpaným komínem v ceně tří takových Fiatů.

0
FidoBlack
16. 1. 2021, 12:46

Nemyslel jsem to zle, prostě aby se to rozjelo, musí se točit... navíc, po létě pujde do garáže odpočívat a jelikož se bude kupovat kombík na rodinné účely ;)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte