Tenhle týden jsem jako na trní. Poslední přírůstek do rodiny stál vážně balík peněz. Za krásné peníze jsem sice prodal Elise, kterou jsem měl jinak nesmírně rád, další peníze musel přihodit a pak si konečně jít vyzvednout v nejmenované pražské garáži vzduchem chlazenou 911. První jízda byla rozpačitější než ta zkušební než jsem auto koupil, ale už od prvních kilometrů jsem si uvědomoval, že jsem udělal dobře. Auto mě neuvěřitelně baví.. To byla středa.
V pátek jsem si udělal odpoledne volno, využil suché počasí a byl dofouknout pneumatiky do Alpiny B10 a Poršáka (996) a vytvořit záminku se projet tady nějaké zahřívací kolečko po okolí. Tak jsem vystřídal všechny auta co mám doma … a jízda po 14 dnech zase s 996 byla jedno velké nadšení. To auto je přesné, má úžasné řízení a krásně, příjemně lineární motor. Není velké ani široké, je takové akorát.
Ale pak sednu do staré 911 a je úplně všechno jinak. Sedím v autě nohama víc v předku, zadní kola vnímám blíž za sebou, auto je užší, nastartuju a je tam zvuk motoru. To auto má úžasný zvuk ve všech otáčkách, 996 je tichá (a ne Honzo nechci Gundo Hack, fakt nechci, píšu po whatsappu ze srandy kamarádovi…) . Vodou chlazený motor se rozezpívá až nahoře, když přenastaví variocam to časování. Vzduchem chlazená 3.2 Carrera má nádhernej zvuk a navíc se jeho tóny mění. Auto ohříváš a cítíš to, jak se pěkně prohřívá. U 996 sice taky, ale už to není tak zřetelné a postupně po nějakých 10 minutách už můžeš trošku přidávat víc a ono to přesně reaguje a za dalších 10 minut už je to všechno ohřáté i převodovka na provozní teplotu a můžeš mu dávat …
Zatímco v 996 jedu málokdy vysloveně naplno, protože je prostě rychlá, trošku nenápadně, ale je, tak to SC s 3.2 motorem vysloveně miluje sportovní jízdu, chce abys dal motoru napít, šikovně s ním pracoval, nabrzdil si předek správně a plynule vyjížděl ze zatáček a současně se s tím zas tolik nesral a jel … To auto má motorsport v rodokmenu. Ostatně rok 1978 byl poslední, kdy Porsche 911 vyhrálo Monte Carlo…
Teď je zima a furt nemám ještě ani 200 km odjeto, takže zatím hodnotím jen z mála zkušeností. Zatím se krotím, ale jede to nádherně. A samozřejmě, kde jedu rovinku v 996 třeba 140 km/h a v SC pak taky tak, tu rychlost vnímám v tom SC jinak, tam je to jako když jedu v 996 třeba 180 km/h .. 
Když vám to shrnu, tak oba jsou to dobrý poršáky. Je vidět, že když to nové auto vymysleli (996) tak to byla fakt revoluce v Porsche. Auto je úplně jiné, zbrusu nové (tenkrát myslím) a objektivně vzato oni fakt všechno vylepšili. Ale staré SC jede po hrbolech, kde 996 skoro nepříjemně nadskočí tak, jako by tam ani žádné hrboly v silnici nebyly. Poddajnost těch podvozků je jinde. Ale větší tvrdost je podle mě u 996 daná taky tužší celou kastlí a tím pádem je to auto takové celkově stabilnější pro vyšší rychlosti.
Prostě s SC nebo obecně řečeno s G modelem musíš jemně, opatrně, ta souhra je s tím autem jiná, 996 ti přeci jen víc odpustí, taky je její zadní zavěšení daleko sofistikovanější. Obě auta mají vynikající brzdy a cit v pedálech, i když pedálovka je u obou diametrálně jiná. Ale s tou specifickou v SC jsem se už výborně sžil … ta v 996 je dělaná už tak, aby to nezaskočilo ani normální řidiče
A ještě jsem málem zapomněl hodnocení řazení obou aut – to je taky dramatický rozdíl. 996 řadí přesně a jednoduše jako normální auta ale v SC jsem se to musel naučit. Dneska jsem měl pocit, že bylo auto ještě lepší než včera o dost lepší než předevčírem, tak nevím mám pocit, že jsem to SCčko rozjezdil.. anebo jsem si na něj už trochu zvykl.
Ono starší auto je alespoň pro mne celé takové telepatické. Sžil jsem se docela rychle, těším se na další jízdy a přístí sezona s nm bude pecka. Ale současně jsem i rád, že mi doma zbyla 996, která je v porovnání tím moderním, ale zas z pohledu toho posledního co se dnes vyrábí stále velice puristickým autem. Každopádně teď už víc než kdy jindy tuším, proč jsou vzduchem chlazená Porsche 911 o tolik dražší než jejich soudobá konkurence.
S generací 996 se dá jet víc univerzálně, delší trasa pozvolným tempem není problém a když přijde parádní úsek na kterém jsem jen já a auto, můžu to rozbalit, nekoukat na rychloměr, řadit lehce nad 7 tisíc otáček a hrát si s přenosem hmotností, tak jak to je typické pro Porsche 911. Každý takový úsek zrychlí tep a já jsem rád, že to auto mám. Je moderní, ale současně vlastně i staré. Nemá žádné zvláštní asistenty ( to PSM se dá stiskem tlačítka snadno vypnout) a užívám si ho jako ryze mechanické sportovní auto.
Ty poslední tři dny ve staré 911 byly ale jiné. Auto je tentokrát skutečně mechanické. Řízení bez posilovače je naprosto perfektně čitelné a já sedím v autě navíc níž a hlouběji. Jsem součástí auta a cokoli co udělám funguje jako má prodloužená ruka. V tom je stará vzduchem chlazená 911 na úplně jiné úrovni. Zatím netuším jak se řídí ty úplně nejnovější 911tky, ale tuším, že jse to se “stařenkami” vychytal úplně nejlíp. Ostatně, kdo tvrdí, že je v 44 letech zralý k odepsání a o fešné 996, která oslaví brzo 23 let, už vůbec nemůžu tvrdit, že je stará holka.











Irwinek
11. 12. 2022, 06:53Hele, chodíš Ty vůbec někdy spát?
Zamyšlení k ranímu čaji super, ale když to tak čtu, jsem rád, že na moje oblíbené Porsche 356 B nikdy mít nebudu :-)
krab
11. 12. 2022, 08:03Ale jo, i když včera jsem šel fakt až po 12 tý .. snažím se v tejdnu chodit dřív, to víš, mladej vstává v půl 8 nejpozději a je jedno jestli je nebo není víkend :-D No, chtěl jsem něco ještě popsat z dojmů ze svezení, když už jsem dal autíčkářům první blog o tom, že jsem vzducháče koupil. Teď to bude asi do jara možná poslední, uvidím jestli mě během času ještě něco napadne o čem sem napsat ... užívej snídani a čaj, taky už si vařím
Slower
11. 12. 2022, 09:55Ty jo. V dobrem ti zavidim! :)
Kolikrat si rikam, ze se vyprdnu na nejake bydleni v Praze a koupim si spoustu takovych hracek.
Junior
11. 12. 2022, 12:17Já mám jednoduchý vkus.
Nejlepčí Porsche je podle mě dycky nejnovější Turbo S.
911 na práci
Cayenne pro manželku
Panamera na rodinné výlety.
Všechno ostatní jsou kompromisy pramenící z lenosti si pořádně nakrást :-)
JohnyLBC
11. 12. 2022, 15:00S tím GUNDO hackem nevíš o co přicházíš ????
H.
????????????
HeavySmoker
12. 12. 2022, 10:04Ten interiér v SC-čku máš v krásnom stave. Aké je to riadenie v porovnaní s modernými autami bez posilovača ako Elise alebo Alfa 4C? Je to aspoň trochu podobný zážitok?
krab
15. 12. 2022, 20:16Jo, dík, interiér je fakt suprovej , já zapomněl odpovědět hned, ale ten zážitek je vážně úplně jinej než v Elise nebo Alfa 4C, to řízení je sice taky tak hezky přesný a komunikativní jako v Elise, ale ne tak strmý. A Alfa 4C má řízení extra strmý a řekl bych, že docela divný, tam tě to tahá za volant jak si auto hledá cestu ve vyjetých kolejích třeba. Elise to dělá lehce taky, ale daleko míň. Porsche skoro vůbec, to je nastavený zas úplně jinde. Je možná maličko nervoznější, anebo si ještě na sebe zvykáme v rychlostech který jsou vyšší jak 120 .. ale to přijde časem, to si musím umět zvyknout celkově na auto. Ale ty základní dojmy jsou perfektní!
James
15. 12. 2022, 17:55Velké gratulace k pekelně drahému, ale nádhernému kultovnímu sportovnímu autu
krab
15. 12. 2022, 20:09Díky za přání a už vyhlížím na obzoru jaro, abych se zas svezl :-D
Vavris Vavrisovic
19. 12. 2022, 07:16No, mluvil jsi o ní už dříve, je vidět, že k tobě prostě musela :-) Tak ať nezlobí...
btw, jaký je vlastně seznam všech aut, která jsi kdy měl? Dal bys to ještě dokupy? :D
krab
19. 12. 2022, 17:53No, je to fakt, že vysypat to všechno z rukávu nebude už tak lehký ... ale ne, pořád si na všechna auta co jsem měl dobře pamatuju. Možná by mi už dělalo problém si pamatovat, kdy jsem, který měl. Občas bylo pár aut současně a v tom mám trochu hokej. Ale jednu dobu jsem si to začal psát a mám takovej list + časově od kdy do kdy (jestli si to teda dobře pamatuju). Číslo je to fakt vysoký ... přitom, kdybych bejval koupil vzduchem chlazenej Poršák rovnou, byl by pak ten seznam fakt kratší :-D
beastar
19. 12. 2022, 19:53Kdy sem co měl a kolik současně to už se mi taky slejvá v jedno. Každopádně desítky aut sem měl za posledních dvacet let. A další desítky alespoň operákoval, nebo půjčil. Dochází mi kolik aut je tak strašně stejných a zapomenutelných..což teda v tomhle asi nebude tohle Porsche a podobně:)