načítám data...

Z Ringu přímo do garáže : Mitsubishi Lancer EVO VI

18. října 2023, 19:34 22 komentářů krab

Kamarád Dejv před rokem koupil modrý Evolution VI. a neskutečně jsem mu v tom fandil, sehnal opravdu krásný kus, nezrezlý, přesto v něm nechal spoustu peněz, ale má i vzpomínky a to je to hlavní. Eváče, jak mu říkal se na podzim rozhodl prodat, sotva dojel z akce na Ringu ...

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Z Ringu přímo do garáže : Mitsubishi Lancer EVO VI

Občas to přijde u nás u všech. Některé věci prostě mají před auty přednost a taky si živě pamatuju na dobu někdy před jedenácti lety, kdy jsme kupovali nemovitost a pár aut jsem kvůli tomu tehdy rozprodal, aby nebyla splátka hypotéky tak šeredně vysoká. A Dejv je přesně ve stejné situaci. Rád by udal i své pěkné AMG kombi zvané Medvědéz, kdybyste měli zájem, odkaz na inzerát je tady. Nechá si jen Miatu a auto na denní ježdění. Stejně si myslím, že zas dřív nebo později něco dalšího koupí…

Zkrátka koupil jsem od něj modré EVO VI. Misubishi Lancer bylo moje úplně první auto a po pětadvaceti letech se k němu zas vracím. Jen má křídlo, pohon všech kol a turbomotor o změřeném výkonu 354 koní / 6900 otáčkách a 470 N.m, které jsou už k dispozici těsně před 4000 otáčkami. EVO VI. je ještě pořád velmi lehké auto, má krátkou pětistupňovou převodovku a podle toho taky jede – pekelně. Tohle už není auto pro úplně každého, musí se na něj hlavou a trošičku už vědět co dělat. 

Nemám ho dlouho, zatím jsme najeli nějakých 350 seznamovacích kilometrů po “mých” okreskách v okolí a teprv začínám mít pocit, že si rozumíme. Auto má (jezdíme Micheli Pilot Sport 5 pneu) úžasnou trakci a nejkrásnější je opravdu vychytat okamžik, kdy plynem přesně odhadnu, kdy mě turbo mocně zatáhne a já už budu přesně za apexem a nechám se plynem vyvážet ven. Auto má famózní brzdy, úžasnou tuhost, nastavení podvozku tak akorát, že zvládne různé povrchy skvěle a řízení, které (ale to je teda klišé) skutečně působí telepaticky. Sladění řízení a plynu je klíčová věc k radosti a právě s tou šestkou se dá jet vlastně jemně, úsporně na volantu, řídit si to v zatáčkách plynem a mít nad ním perfektní kontrolu. Když trakce dojde, tak bude auto celkem nekompromisní, to není jedno z těch běžných aut, kde se musí před jízdou hledat, kde je tlačítko ESP off, nic takového tu není. Ostatně když bylo nové, psal se rok 1999 a s ne extrémně jiným autem vyhrál Tommi Mäkinen nejen Monte Carlo, ale nakonec i celou sezonu světového šampionátu.

Abyste mysleli, že jsem snad nějaký Rotschild a auta se mi můžou na našem opulentním sídle hromadit jako pověstní horníci z cimrmanova dolu Marcela, není tomu tak, přátelé. Abych si EVO VI. mohl dopřát, musela jít jinému známému stříbrná 911 (996), kterou jsem měl prakticky 7 let a to už byl vážně snad skoro “vztah”. A to auto jezdilo vždycky dobře a vím, že se i teď do budoucna bude mít dobře. Tak jsem si řekl, proč ne! Něco je vždycky za něco. Je Mitsubishi lepší než Porsche ze stejné doby? To je asi irelevantní řečnická otázka. To jsou tak rozdílná auta jako třeba Svíčková nebo řízek s br. salátem k pátečnímu obědu. Obě dobré, záleží jen na co máte chuť , prostě jiná auta.

Doma mi naštěstí stále ještě jedno Porsche zbylo, s tím bych se asi skutečně loučil ještě daleko hůř a doufám, že nikdy nebudu muset. Když 996 odjížděla, byl jsem trochu smutný. Ale přijelo modré EVO VI. s křídlem a já se ho učím řídit. A je to boží! Těžko se to popisuje. V minulosti jsem mohl díky kontaktům a kamarádům a vůbec různě řídit mnohá auta, byla mezi nimi i ostrá Subaru, dokonce i některá Ferrari. Ale když se zamyslím hlouběji a řeknu si, které z aut, co jsem vyzkoušel bylo skutečně perfektní řidičské a čím rychleji jsem jel tím lépe celkově fungovalo, tak to byla vážně jen hrstka strojů. A když už jsem to nakousl, víte která to byla?

Ferrari mezi nimi není ani leckterá Porsche, i když staré, vzduchem chlazené 911tky mám hluboko v srdci a baví mě, že z nich doopravdy cítím tehdejší motorsport. Zrovna tak skvěle funguje Lotus Elan. Dokonce mezi ty top řidičské zážitky nakonec ani nepatřila úžasná Alpine A110, neskutečně rychlý Yaris GR, nic takového zkrátka… 

Z těch aut, která obdivuju za jejich jízdní vlastnosti a komunikaci s řidičem je to vážně Lancer EVO VI, Porsche 911 996 GT3, a Lotus Elise/Exige, To je podle mého taková “řidičská svatá trojka”. Ale určitě by nebylo dobré zapomenout na Caterham, protože to je skutečně fantastický řidičský náčiní a pak (divte se možná) trojice Renault Sportů, aut, která nám na trhu bude do budoucna strašně chybět. Řídil jsem několikrát Clio RS Cup, Mégane RS 265 Cup a pak svatý grál hatchů a to je Mégane Trophy-R , ten poslední, nejnovější, ale v současnosti už bohužel nevyráběný. 

To jsou podle mě auta, která řidiči budou do budoucna chtít a budou je velebit i v budoucnosti. Ta nám sice přinese jistě rychlá auta, ale zkušenost, kterou mám mi říká, že ne tak surová a řidičská jako ta o kterých se zmiňuju. EVO VI. je neuvěřitelně dobrý auto a musím si ho opravdu maximálně vážit, ale to neznamená, že s ním nebudu “terorizovat” okolní okresky a budu jezdit jen jak s hnojem. Ono to s ním vlastně ani ve skutečnosti tak nejde, chce se mu jet a docela se už i se mnou jako řidičem za volantem kamarádí. Občas koupím auto a za rok prodám, to tu víte všichni, ale já si myslím, že tady se rodí trošku něco víc … magoři jako já to určitě pochopí.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BigBen
18. října 2023, 21:24
7

Peklo zamrzlo! Krab prodal Sally. Hlavně nám neříkej, že tady se rodí něco jinýho. Aut, který nikdy neprodáš už tu bylo několik a všechny jsou pryč :-)

reagovat
krab
18. října 2023, 23:10
2

No, je to fakt ... ono je to legrační, kdybych totiž neznal xy podobnejch nadšenců a nikdo nikdy nic neprodával nebo naopak nesháněl, tak asi jezdím furt to stejný. Ale přijdou nějaký takový příležitosti, reálně nemám možnosti ani kam dát víc než 5 aut a vlastně bych ideálně chtěl mít tak 3, víc člověk reálně úplně nestihne jezdit. Tak jsem zkrátka udělal radikální řez. Sally (996) byla boží a celou dobu mě to auto bavilo a bavilo by mě dál ... ale život je krátkej, chce to zkoušet různý cesty.

BigBen
19. října 2023, 21:02
1

Zkoušej dál, nás to baví číst, zvlášť když jsme rádi, že máme štěstí a zaparkujem aspoň jedno auto na ulici před barákem :-)

beastar
18. října 2023, 23:51
0

Kdyby si tam toho Mégane Trophy R nedal myslel bych že neumíš řídit;D Bohužel sem taky už svůj Renault prodal abych si mohl pořídit moderní Supru. Každopádně s tvým výběrem souhlasím. A taky mám ten pocit že Ferrari by mojí svatou trojku určitě neobsadilo. Evo je taková atrakce a prasárna myslím že jsem buď tady nebo jinde o něm psal. Tak před pěti lety asi . Měl sem to půjčený a jezdil hlavně po Španělsku týden. Pak už sem tuhle generaci nikdy neřídil. Přestože je to zkrátka zážitek. Ono totiž pro mě to nekombinuje dostatečnou denní použitelnost. Teda spíš tehdy to tak bylo. Každopádně tohle auto vypadá hezky a je pořád drsný...

Akorát Krab bez Sally. To je trochu jako tlačenka bez cibule. Tím už definitivně končí jedna etapa. I tady na tomhle webu.

reagovat
krab
19. října 2023, 21:09
2

Jo, je to fakt, že Krab bez Sally je fakt divná věc ... Ale aspoň si takhle člověk ověří, že na těch věcech nemá cenu lpět prostě moc dogmaticky. Každopádně 911 typu 996 je opravdu skvělý auto a tak nějak trochu i díky tomu, že jsem se o něm často zmiňoval, různě kamarádům i veřejně si tyhle auta koupilo i dost lidí z okolí a nikdo vlastně nepřišel zpět a řekl : ne, mě to nebaví. Všechny lidi co znám mají ty auta rádi. I když je třeba pak stály balík v servisu ...

To EVO je momentálně taková cesta, kdy se chci zase naučit řídit něco jinýho a navíc jsem jako celoživotní fanda rally prostě jednou nějakou homogační káru chtěl. Na Sierru Cosworth nebo Deltu Integrale 16V bych rozpočet úplně neměl a současně ani nejsem vyloženě Subarista. A přišla ta příležitost ... a měl jsem to auto na víkend doma půjčený před nákupem. On Dejv věděl, že když mi to půjčí, že už pak nejspíš koupím, dalo se to čekat :-D A taky se to stalo ...

Ju
Junior
19. října 2023, 14:08
0

Krab končí s výletním tempem a přichází do fáze rozhazování zadku přes rukáv a čtyřkolových smyků?

reagovat
krab
19. října 2023, 15:08
0

jo, přesně, zimáky jsem k němu dostal , prakticky nejetý a ještě tu hydraulickou ručku a přát si hodně sněhu :-D

Ju
Junior
19. října 2023, 16:21
-1

kdo mluvil o sněhu? :-)

nedávno jsem málem bídně zhynul. Mám kousek od baráku takovou sérii zatáček. Najíždí se do ní tak ve 180, projíždí se kolem 120 a na konci je taková blbá přes horizont, kde je to nejlepší na konci trošku dotáhnout silou, než zbytečně brzdit od nájezdu.
No bylo mokro a jak dojíždím letňáky, jakože už jsou to chudáci prakticky semislicky, tak mi ta svině po naťuknutí přes brzdu prostě nezatočila a začala se hrnout přes vytočený kola ven. Nepříjemnej zvuk, nepříjemnej pocit, málej jsem se posral...

Ju
Junior
19. října 2023, 16:22
0

a mimochodem, ad hydro ručka -> Já to neměl šanci zkusit osobně, ale někdo mi povídal, že Yaris se prej při zatažení rukávu sám vyspojkuje. To mi připadá velmi sympatické :-)

Fr
Frodo
20. října 2023, 06:40
4

Blbá zatáčka přes horizont a ty tam nalítneš bez toho, aby jsi to měl pod kontrolou? Trochu prasečinka ne? Nechtěl bych tě potkat v protisměru.

S.
S.h.I.t.
20. října 2023, 09:41
1

@Junior: ty jo, to mi prijde skoro jako prasarna zpusobena velmi dobrou znalosti trasy, ale podcenenim podminek a reality provozu :)

krab
20. října 2023, 09:52
1

Nebuďme zbytečně rádoby moralisti jak někde z komentářů na garáž.cz třeba ... tam jsem jednou dostal děsnou sodu za to, že jsem tak nějak barvitě popsal vesele nadšenou okreskovou sypačku myslím Cliem RS tehdy :-D

Ale samozřejmě, chce to u toho ježdění myslet. Když se nic nestane, v pohodě. Každej z nás měl párkrát v životě "hnědej moment". Když se to ale stává někomu každej tejden, tak to je to pak už na zamyšlení, no ...

S.
S.h.I.t.
20. října 2023, 10:37
0

vsak s usmevem :) , me se to povedlo dneska rano. jen tam neni horizont. Nejak mi nedoslo, ze uz tam bude mokry listi v mnozstvi vetsim nez malem. A stacila mi na to family daily kara, abych ji tam honil po pulce cesty a byl rad, ze tam tak brzo neni provoz.

Fr
Frodo
20. října 2023, 11:50
1

Kdybych neměl pár krizovek s podobnými lidmi, co mě málem srolovali v protisměru, tak asi nenapíšu. Ale párkrát to bylo rodinou na palubě a od té doby pro to pochopení nemám. Když se jedu projet, tak si mi nestalo že bych jel takhle na hraně, aby mě rozhodilo mokro, listí...pro takové zážitky jezdím na okruhy a startuji v rallye. Tam to patří. Do provozu ne! A kecy o moralistech. Když by tě sejmul rodinu, tak by jsi to taky bránil?

krab
20. října 2023, 12:42
0

Právě, přijde mi to takový nehezký téma ... samozřejmě že musíme jezdit v provozu hlavou a dál od limitů. A mě se naštěstí v podstatě nikdy nestane, že bych auto neměl na silnici pod kontrolou. Ale párkrát jsem to taky už v minulosti přehnal, vždycky to dopadlo dobře. Těch co mě v protisměru ohrozilo už bylo taky víc než dost. Nejčastěji ale pomalý řidič jedoucí prostředkem silnice. To vídám nejčastěji.

beastar
20. října 2023, 14:52
0

A ty si tam s ním seděl? Pár zatáček za barákem asi nebude hlavní tah na Berlín. Jezdil sem po okresních silnicích rychle a dost dřív. A nikdy nic. A nikomu sem nikoho nezabil maximálně nějaký neschopný dement mě. Denně svým předvídáním a zkušenostmi zachránim pár plechů. Většinou lidí který by napsali přesně to co pan Frodo. Rallye sem si nějaký kdysi taky zajel a na okruhy jezdím.

Je to o tom to umět a vědět kdy a kde. A řidičský průkaz mi nikdy nikdo nevzal. Pokuty nedostávám. A to ve Švýcarsku dostat pokutu za cokoliv není problém:) Čím to asi bude. Někdy lepší jezdit rychle v Impreze nebo Evu než se táhnout prostředkem jako kdejaký prazmrd v rodinné mrdce která by neměla už dostat ani STK (vídám v ČR čím dál častěji bohužel) Tím ohrožujete svoje děti mnohem víc.

Ju
Junior
20. října 2023, 23:33
-2

Zodpovědných tatíků jsou plný novinky.
Ovšem pokud je zodpovědnej tatík od rodiny zároveň aktivní rallye jezdec a okruhář, je až k nevíře, že prostej popis nedotáčivosti v zatáčce ho dovede k podobným emocionálním výlevům.
Jako sorry, tak mi to na mokru podklouzlo. Cos čekal že se stalo pak? Sáňkoval jsem tři metry do protisměru? Ne, prostě nasadim oblouk znova, to se učí už v autoškole.Taková operace se odehraje v rámci jednoho jízdního pruhu. "Slyšel" jsem to rychlejc než jsem to na volantu cítil.

Kecy o tom, že jezdíš tak, aby tě nerozhodilo listí, považuju už za uplně úsměvný.
Kamarádovo otec umřel na štěrk. Na táhlým sjezdu z dálnice, jakože mazáci udržují 130+, byl prostě najednou rozsypanej. V srpnu. Nějaký prase ze stavby asi. No tak po tečně ven, strom a vymalováno. I kdyby jel 70, skončil by ve stromě stejně. Možná v jiným, ale byl by tam.
5+ let najíždím vyšší desítky tisíc kilometrů ročně. Z toho možná čtvrtinu po dálnicích. Zbytek okresky a rychlostky. V čemkoliv, od dodávky na nízkým techničáku, přes naftový koncerny, až po 300k(+). A zásadně v tempu, nemám čas vysedávat za volantem. Toste věděli, že Iveco Daily umí nad ránem z Prahy na k. horu v pohodě udržovat 130-150?
Jediná nehoda bylo ustřelený zrcátko od baby on board party.
Kdybych byl prase, byl bych dávno mrtvej...

shit: no, jakoby jo :-) Je to takový debilní, přilítneš tam z předchozí zatáčky v protisměru, ale jak to jde potom celkem ostře doprava, tak vlastně dobrá stopa. Jenže to nejde žejo, páč tam pořádně nevidíš. Takže to táhneš ve svým, jenže "ve svým", se do tý ostrý pravý budeš debilně skládat, ještě jak se ti tam láme ten horizont, tak to v (teoreticky) správnou chvíli ani nejde nacuknout volantem, páč bys tam pořád ještě neviděl a nemůžeš si to tak moc rozhodit, když tam nevidiš.
No takže to tam pošleš trošku na hulváta, s tím, že jakmile uvidíš, tak to buď protáhneš na protisměr, nebo to (silou a přes brzdy) urveš do svýho pruhu. Solidní auto má na takový manévr dostatek trakce, jenom si spolujezdec bude myslet, že seš piča.
No a tahle teorie dokonale funguje, asi tak 10x za týden když tudy jedu a přesně do tý chvíle, než přeceníš gumy.
Už jsem teda objednal nový :-D

Sa
Sato
25. října 2023, 15:36
1

Junior: A preto, ako hovorí svaté učenie top gearu, je rwd lepšie, ideš vonku zadkom a nevidíš ten strom o ktorý sa zabiješ. :D

Ju
Junior
26. října 2023, 16:39
0

Přesně tak. A když, tak kudlu, ať je to rovnou hotový...
Pár lidí po velkých bouračkách znám. Ono to přežiješ, končetiny ti zůstnaou. Ale trpíš na to celej život, jak jednou dostaneš velkou ránu, už to není jako dřív...
A samozřejmostí je, když už jsme u toho bourání a okreskovýho teroru, bejt takovej chlap, že když vidíš, že to nevyjde, tak to poslat do stromu a ne do auta v protisměru ;)

Sa
Sato
26. října 2023, 16:52
0

No, akože niet sa čím chváliť, ja som v minulosti už pár tých situácii ala "idem po tečne von a neplánoval som to" zažil, hnedé trenky obrazne tiež boli, ale moc čas premýšlať o tom čo dalej a vyberať si kam to poslať tam nebolo. Príde mi, že človek reaguje tak nejako pudovo, asi to musí mať viac natrénované. Keď je to len tak občas výnimočná situácia tak na premýšlanie nie je čas.
Až na jednu 180ku a zacúvanie do zasneženej škarpy to naštastie vždy dopadlo dobre.

wdave_t
19. října 2023, 16:28
0

Mám radost, že jsi z něj nadšený. Je to fakt parádní auto, který předčilo moje očekávání.

reagovat
Initial C
20. října 2023, 21:38
1

Ta fotka se zapadem slunce je skvela.

reagovat