načítám data...

Kouzlo osmdesátek

26. července 2022, 21:47 19 komentářů krab

Krab už v tom zase lítá. Často se stávalo, že na místním blogu se mi dostálo i jakési empatie od místních pacientů podobně postižených jako jsem já. Můj poslední týden se ubíral ve znamení modrobílé vrtule...

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Kouzlo osmdesátek

Po jedné z takových těch lehčích přestřelek na facebooku s naším bývalým guru Vojtou (Dobešem) jsem si řekl, že si tedy taky vypůjčím nějaký ten elektromobil. Měl jsem štěstí, protože u zastoupení BMW jsem prozatím dostál velkorysé přízně a mnoho aut z jejich novinářské flotily už vyzkoušel. Tentokrát jsem náš týdenní test zhustil do prodlouženého víkendu v Alpách. Abych to zkrátil, vyjeli jsme si se ženou, naším juniorem i s naším malým psem do Alp mrknout na dojezd Ennstal Classic a střihnout si i nějakou tu horskou tůru.

Pro tyto účely jsem si vypůjčil elektrický top model BMW i4 M50 a pokud byste chtěli vidět jak vypadá anebo zjistit podrobnosti, Viola sem dávala moc fajn test. Já se o autě a výletu samotném trochu seriozněji ještě rozepíšu jinde. Každopádně i já, do EV vozů nezkušený neandertál musel uznat, že se věci změnily a uživateská přívětivost šla nahoru. A výkony těch aut samožřejmě také. Pořád se nějaký čas promrhá na hnusných místech u nabíječek, ale dá se říct, že se to vlastně dá přežít. Auto je jinak pochopitelně neskutečně pružně rychlé a na displeji zobrazuje tolik věcí, že jsem je ani za ten celý týden nestihl prozkoumat. 

Auto jsem každopádně s díky v pondělí vrátil, abych pozdě odpoledne po práci nasedl do svého žlutého Lotusu a střihnul si celkově 300 km po okreskách v teplotách, za které by se nestyděl ani podvečer v Bangkoku. A do toho zemědělci začali žně, takže toho prachu co jsem nasál nebudu ani počítat. Celý šťastný jsem dojel do jedné vísky u Domažlic okukovat jiné BMW. BMW z doby, kdy jsem se právě narodil…

Tak ostrý kontrast v řízení vozů od jedné značky během jednoho dne asi ani nelze najít. Zatímco v tom moderním hledám vše na displejích, stará dobrá E24 naskočí v rytmu šesti válců a jen si ševelí. Projížďka mě úplně dostala a já dnes už jen hledám co nejvhodnější exemplář, protože si pořád říkám jak je možné, že s BMW 628/635 CSi už leta nejezdím. Jak je možné, že jsem si toto dokonalé BMW ještě nekoupil?

Mám rád osmdesátky. Cestovalo se jinak. Na kapotu se rozložila mapa, člověk se podíval kudy chce jet, jestli budou cestou objížďky anebo hustá doprava, to zkrátka viděl až cestou. Všechny ty online navigace a aplikace mě prostě vadí. V elektrickém BMW mi trvalo několik minut, možná půlhodiny, kterou jsem jeden večer proseděl v autě, abych všechno co nechci nebo nepotřebuji postupně povypínal. Snad to nikdo ze zastoupení BMW číst nebude a neukamenují mne. To co vyrábí dnes je totiž velmi dobré pro klientelu, která nová auta dnes chodí kupovat. Já jsem nějak opožděný, potřeboval bych, aby mi jako nové prodali to, co vyráběli před 40 lety…  fakt nekecám!

Pokud byste taky jako já o BMW E24 (tedy šestkovém kupé) uvažovali, berte manuál. Krásně se v něm řadí, auta před faceliftem do roku 1982 s motorem 3,4 litru mají schéma typu “dogleg” , 2,8čky a facelifty už klasické háčko. Dráhy jsou delší, ale přesné a moc příjemné. Motory nad 4 500 tisíci otáčkami nádherně gradují a zní přímo úchvatným soundtrackem řadového šestiválce. Do zatáček se autu chce a baví ho svižnější jízda. Čekal jsem trošku odtažitější charakter, ale nestalo se a v mém srdci se najednou tahle šestka ocitla velmi vysoko na žebříčku (dostupných) osmdesátkových aut, hned bok po boku s Porsche 944 a Alfě Romeo Alfetta GTV. Je z nich sice největší a nejprostornější, ale i tak neváží o moc více než 1 400 kg. Nechtějte vědět jak těžký je ten elektromobil dnešního světa … 

Kdyby se vám čirou náhodou doma v garáži válela nezrezlá, pěkná a pojízdná E24 a neměli na ní čas, uvažovali o prodeji, dejte Krabovi vědět, protože asi nebude tentokráte váhat dvakrát! Konkrétní modrá 628 CSi z fotek je ve skutečnosti pěkná, ale přeci jen by potřebovala nové přední blatníky, vyvařit pár míst a trocha další lásky a péče. Rád bych se o ní postaral, to mi věřte, i cena je přiměřená, jen klempíři jaksi nejsou…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vavris Vavrisovic
27. července 2022, 09:16
0

...tož toto bylo nějaké krátké... :-P

reagovat
krab
27. července 2022, 09:48
0

No, jo, to jen takovejch pár postřehů ... spíš jsem si uvědomil, že já blbec už si nekoupil E24 dávno, protože je to vážně radost a dneska to začíná bohužel na 300 tis a auta bývají před renovací, ono je to jedno jestli lehčí nebo těžší, jak se to rozebere vyjde to beztak nastejno... Tak dívám jestli by náhodou v dohlednu někdo něco nerezavého nepustil, ale to by musela bejt sakra náhoda. Sjel jsem mobile, autoscout, otomoto a vychází mi to, že pěkné auto (klidně i 628 CSi) pod 20 tis euro už nebude... mimochodem on ten motor jede moc hezky není úplně nutno 635CSI o emku nemluvě , ale ta bude teprv pecka M635CSi. Ale to už jsme na 60 tis euro + kurník!

Vavris Vavrisovic
27. července 2022, 10:00
0

No jo no... a to byly doby, kdy šla za 200 tyček sehnat špičková :-)

HeavySmoker
27. července 2022, 10:56
1

Časy totálne prepálených cien pomaly končia a ľudia už nerozhadzujú na všetky strany. Minulý rok som nevedel nájsť nikoho kto by mi spravil keramiku na lak bez dvojmesačnej čakačky. Teraz mi po roku volajú či sa nechcem zastaviť. Podobné to bude s autami na radosť. Neviem či to bude za 200 tyčiek (nebude), ale aspoň bude lepší výber a niečo sa nájde. Je to pekné auto, síce neviem čo by som s ním robil v dnešnej dobe, ale ako nové to muselo byť krásne vlastniť takýto kus techniky.

krab
27. července 2022, 11:13
1

Heavy Smoker: to je fakt, že se určitě na tom trhu něco zpomalí. I když při té krizi v 2009 nebo kdy to bylo naopak historický sportovní auta (hlavně Porsche) vylezly nahoru. Takže uvidíme ... další věcí je, že v nových autech pro radost není úplně co vybrat. Toyota GR86 bude skvělá, ale je beznadějně vyprodaná, zbývá na trhu MX5 ND, to asi objednat jde bez potíží, Supru ti dodají, BMW přijde s novou M2, ale tam bude cena se obávám už spíš na hranici 2 mega, pořád bude ještě cca rok možnost se rozhoupat a objednat do výroby Alpine A110 , to vím že zatím jde, ale taky je těch aut co může dealer objednat do výroby ročně omezený počet a Porsche by mělo pořád umět relativně dodat bez omezení 718 Boxster/Cayman, ovšem když chceš 4 litr tak na tom už omezení jsou a jen tak se poslat objednávka prý nedá..

A elektromobil si pro radost koupit nechceš nebo teda aspoň já ne, takže pak takoví blázni jak já hledáme v těch starých dobách a sníme o těch autech co byly nový před 30, 40 lety... Každopádně co jsem si udělal průzkum, tak za naprosto excelentní 635 CSi dáš vážně spíš 40 tis euro, to je mazec už a za emko 80 , ale dá se vybrat i o trochu levněji. Jestli to spadne níž, těžko říct... Byl jsem se asi před 3 nedělemi podívat a projet s jednou 944 2.5 (základ, 8 ventil, facelift, rok 87) a myslel si, že za cenu cca 300 tis bude pěkná. A stálo to za prd, technicky relativně OK, ale zralá komplet na celolak + renovace v interiéru, tak jsem se docela střetnul s realitou, kdy i takový auto vyjde v pěkným stavu na výrazně víc. To byl docela šok. A myslím, že se prodala, protože v inzerci už dávno není...

HeavySmoker
27. července 2022, 11:41
0

Nemyslím že nové športové autá za dva milióny majú rovnakú cieľovku ako staré BMW za pol mega. Nové šporťáky budú mať problém predávať sa s tým ako zdražie financovanie obecne (leasing na to auto a zároveň náklady na obsluhu firemných dlhov čo zožerie zisky a apetít majiteľa kúpiť si hračku).

To druhé si kupuje stredná trieda ktorú pritlačia hlavne ceny energií, ktoré sa začnú pozvoľna prepisovať aj do cien dlhodobých kontraktov niekedy na zimu spolu s obecnou infláciou. Niektoré autá majú jasný dlhodobý trend rastu, ten sa očistí od šumu manickej fáze, ktorá tu prebehla (športové autá, reality, dovolenky, hodinky, luxusné statky obecne a hlavne ten plesnivý Escort Cabrio zo Zlatej vrany) a vráti sa k normálu. Trhy kde operujú prefesionálnejší hráči (klasické Ferrari napr.) už zareagovali, len majiteľ Porsche 944 s rust weight reduction tuningom potrebuje viac času. Chce to hodiť sa do pohody, máš peniaze, čas a kopec pekných hračiek na skrátenie čakania :) Ak ale zoženieš 944, tak si prosím jazdu, dodnes neviem čo na tom aute ľudia vidia.

Trinom
27. července 2022, 11:45
2

Upřímně, žádný pád cen neočekávám. Pokud se s cenama něco stane, tak nanejvýš přestanou růst současným tempem.

Mechanik
27. července 2022, 12:32
0

Ahoj Krabe, no pěkný, koukám úplně po stejném autě a plně souhlasím. Ty ceny, to je špatný, lepší to nebude, né u tohohle auta.
Zeptal bych se na tvůj názor, moje alternativa je Z4 coupe, uvědomuji si že je to úplně jiné auto, ale to je fuk, rozpočtově to sedí.
Měl jsi jí, tak můžeš mi li trochu poradit, budu rád.
Třeba na bazosi se jedna červená válí už docela dlouho a nikdo ji nechce, to je divný

reagovat
Mechanik
27. července 2022, 12:56
0

Bmw Z3 coupe, pardon, už blbnu

krab
27. července 2022, 13:14
0

Vidíš, koukám máme zálusk na něco podobnýho... no jsou to auta z jiný generace. Pocitově je e24 daleko lepší pro mě teda ... Z3 Coupe je vynikající sportovní auto, ale už to nemá takovej charakter starýho auta jako e24. A ta je zas na svoji dobu až překvapivě moderní a tím pádem se s tím dá v provozu cestovat úplně normálně a auto navíc rádo jezdí docela rychle. Z3 Coupe jsem měl rád, tohle bych měl daleko radši. Možná bych to ale třeba já nevím v 25 letech nedocenil, dneska ve 40 ti už jo :-D PS: reznou bohužel obě

Mechanik
27. července 2022, 13:48
0

Trochu se bojím u e24 servisu a specifických dílů. Na Z3 je toho celkem dost a motor znám, mám ho ve 46. No je to asi spíš i o tom co se sežene, je samozřejmě důležitý výchozí stav auta. Asi se zajedu podívat i na tu červenou.
PS: ještě mi žádné auto nezrezlo a to ani to které jezdím celoročně už 20 let ;-)

krab
27. července 2022, 16:13
0

Na tu šestku ještě celkem seženeš díly, mechanický všechny, to je na M30 motory bez problému, navíc je to poměrně jednoduchá technika a co se týče plechařiny tak prý celkem taky Ok, jen třeba detaily, nárazníky , některý věci v interiéru co jsou specifický třeba budou složitější anebo prostě drahý. Ale tu praktickou zkušenost úplně nemám, to zjistím jestli něco nakonec koupím. Ale radši si našetřím na opravdu hezký kus a dám za to holt balík než bych renovoval. Na to nemám bohužel úplně ten čas i zázemí. Spíš bych radši jen jezdil a dělal běžnou údržbu...

Mechanik
27. července 2022, 18:49
0

To mě by zase nevadilo ani to co píšeš o této modré, něco málo vyvařit, něco málo nalakovat a udělat mechaniku. Hlavně že interiér je ok, nemusel by se dělat celolak, nic nechybí a nejsou poničené ty specifické díly jako nárazníky a podobně. Jenže já mám to zázemí a chuť to udělat. Tak držím palce ať vybereš dobře.

high_fish
27. července 2022, 22:06
0

Díky za článek, Krabe, budu držet palce, abys na nějakou pěknou šestku narazil. Jen bych tak úplně nepodléhal dojmu, že se jedná o jednoduché a servisně nenáročné auto. I přes velkosériovou techniku společnou s E12 nebo později E28 má toto auto svá specifika (jako třeba hydraulický posilovač brzd sdílející okruh se servem, což měla u E28 jen 528i), ale hlavně se i v případě druhé série (CS1) bavíme už dnes o autě, kterému je 40 let (u první série CS samozřejmě ještě o pár víc). Mluvím z vlastní zkušenosti, již více než 4 roky vlastním a postupně renovuji 628 CSi, taktéž v manuálu. Motory M30 (a prý i M88) jsou obecně odolné, ale auto již není prosto elektroniky, která s věkem ráda připravuje různá překvapení. Ani s mechanickými díly to není vždy úplně růžové, některé jsou už dnes nesehnatelné, druhovýroba je jen velmi omezena. O interiérových a některých karosářských dílech nemluvě. Nebudu se zde více rozepisovat, protože mám už delší dobu v hlavě samostatný blog o E24, na který snad brzy dojde. Každopádně lze (jako vždy) jen doporučit koupit co nejlepší kus, člověk si ušetří spoustu frustrace při shánění dílů a ve výsledku i peněz, i když zároveň jsem si jistý, že některý z typických neduhů dříve nebo později potká časem i takové auto, samozřejmě pokud nebude jen stát v garáži. Ale šestka za to rozhodně stojí. A pěkná (ať už původní zachovalá nebo zrenovovaná) si svou cenu rozhodně udrží.

krab
27. července 2022, 22:20
0

Dík, to je super, že se dá takto narazit i na majitele ... mezi dobrými kamarády nikoho s E24 zatím nemám totiž.. Já vím, každý starý auto má svoje, trošku jsem taky u bavoráčku čekal tu dostupnost dílů relativně slušnou. Už jsem se s tím vnitřně smířil, že pěkné auto dnes už za 3 kila nebude, že to bude o další 2-3 kila víc. A to budu muset mít ještě štěstí. Ta evropská nabídka aut není zas tak zlá, něco se dřív nebo později najde. To konkrétní modré 628 CSi bych rád "zachránil" ale potřebuje někoho jako je tady Mechanik... musíš mít prostory a zázemí. Jako dalo by se tím ještě sezonu, dvě v pohodě pojezdit, má v pořádku motor, brzdy i podvozek, má novou technickou. Ale ty přední blatníky i zadní lemy a pár dalších míst už je bohužel dost načatých a to už pak je nejlepší než to nějak flikovat postupně, tak to rozebrat celé a udělat tu karoserii komplet. A to není zrovna laciná záležitost, navíc ještě sehnat šikovného klempíře s lakýrou ...

Určitě si budu pamatovat kontakt a jestli se mi povede v příštích měsících něco sehnat , tak se rád ozvu, ať mám pak nějakýho kolegu :-D

high_fish
27. července 2022, 22:40
0

"Zachraňovat " je fajn, já sám jsem tu mou pořizoval se stejným cílem - ale jezdit je lepší:-) A narovinu - dnes už jsem na těch 5 kilech taky a ještě není zcela hotovo.

Opelfahrt
29. července 2022, 11:32
0

Ještě existovala 633 CSi, viděl jsem ji nedávno u Litomyšle s tmavším červeným lakem (ne vínová), měla docela patinu, ale nevím, jestli to byl originální odstín. Každopádně nádhera a borec uvnitř vypadal, že ho to baví.

reagovat
Frankie
předevčírem v 15:51
0

No je to parádní kočár což o to, ty vnější tvary to je lahoda pro oči, auto klasika. Já bych ale asi nedal tu přístrojovku, tu přehršel hran a výstupků. Šel bych asi do devadesatek a tím pádem asi trojkové kupé, benzín, manuál. I o něm uvažuji, ale dříve asi přistane nějaký ten hot hatch.

reagovat
Frankie
předevčírem v 16:17
0

Tuhle jsem našel jen tak letmo u nás:
https://www.sportovnivozy.cz/156323-bmw-6-635csi-lanskroun
Mi se občas mihne v hlavě tahle Banglovka, např.:
https://www.sportovnivozy.cz/150282-bmw-6-630i-cabriolet-chrudim

reagovat