načítám data...

Audi R8 V8 R-tronic z rychlíku

19. září 2020, 01:45 18 komentářů wdave_t

Půjčil jsem si na dva dny Audi R8 “jako měl Tony Stark” a popíšu vám jaký to bylo a jak se mi to líbilo.

zobrazit celou galeriiDavid .: Audi R8 V8 R-tronic z rychlíku

Pojďme se podívat na základní parametry zapůjčeného modelu, protože R8 má víc variant:

  • r.v. 2007, takže první generace před faceliftem
  • motor 4.2L V8 (nikoliv Lamborghini 5.2L V10), 420 koní, 430 Nm (umístěný za sedačkama)
  • varianta coupé (nikoliv spyder s plátěnou střechou)
  • převodovka R-Tronic, automaticky řadící robotizovanej 6 st. manuál s možností řadit pádly pod volantem (nikoliv manuál, ani modernější dvouspojkovej automat S-Tronic)

Čekal jsem, že R8 bude relativně praktickej, uhlazenej a umírněnej sporťák oproti třeba příbuznému Gallardu. Prvních pár chvil za volantem mě rychle vyvedlo z omylu. Hovadský zahřmení při studeném startu a pak rámus prakticky pořád, protože i na volnoběh je to hlučnější. S tímhle autem nelze odjet tak, aby si vás nikdo nevšimnul bez ohledu na to jak zlehka ten pedál pošimráte, natožpak s mojí olověnou pravou nohou. Nebyl tam sériovej vejfuk a nevím jak zní ten, ale tohle bylo hezký. Je v pořádku, když auto zní podobně krutě jak vypadá. 

Zaparkoval jsem R8 vedle svýho auta, trochu se uklidnil a vstřebával první dojmy. Vyzvedl jsem doma přítelkyni a jeli jsme na výlet. Naše první dojmy z podvozku při jízdě z Prahy, když jsem v nízký rychlosti přejížděl nějaký nerovnosti byl takovej, že maníci z quattro GmbH museli mít nějakou tajnou smlouvu s fyzioterapeutickou společností, protože nás to naklepalo jak řízky a měli jsme přeskládaný páteře.

R8 vedle mojí MX-5 je ještě trochu nižší, ale hlavně se v ní sedí ještě o dost níž (a taky se do ní ještě hůř leze přes širokej práh, což jsem nevěřil, že je vůbec možné). Nízký posez v kombinaci s hlučným výfukem a točivým motorem dělá dojem, že je auto ještě rychlejší než skutečně je. K mému překvapení se zde nekonala jízda ve 200 km/h při které bych si ani neuvědomoval, že jedu tak rychle – právě naopak, když jsem na to fakt dupnul a rozjel se z nuly na rychlost, která působila jako dvě kila, s údivem jsem zjistil, že jedu pouze 140. Přispívá tomu i skutečnost, že (jakožto atmosféra) motor spoléhá na vysoké otáčky a s tím šestikvaltem to na šestku točilo ve 140 asi 3500rpm, což je stejně jako moje miata s dvoulitrem. Docela jsem čuměl. Ve 300 km/h, které by to mělo vytáhnout, bych se v R8 asi podělal. A podle mě je tohle moc a moc dobře! To, že nepotřebuju jet rychlostí bambilion kilometrů v hodině, abych se bavil. K tomuhle motoru by se podle mě fakt hodil manuál, zatímco k brutálnější V10 by mi asi víc seděl S-Tronic.

Nikoho nepřekvapí, že na vás v takový placce bude každej čumět jak vejr. Některý lidi budou mít i komentáře. Děcka si cvrnknou do gatí a budou kolem toho pobíhat. Pár lidí vám dá palec nahoru, ale víc lidí si řekne, že jste namachrovaná klobása a budou si klepat na čelo.

Potřeboval jsem něco vyřídit v centru Prahy a když řeknu, že to auto fakt není dělaný na jízdu těsnýma uličkama po archaických kočičích hlavách v kombinaci s dírama a retardérama, bude to understatement roku. Ne že bych čekal, že to bude super, ale bylo ještě daleko horší než v mých pesimistických představách.

Nájezd 116 tisíc kilometrů pro lecjakou Audinu znamená tak maximálně to, že je čerstvě zajetá, ale na ostrej sporťák je to fakt hodně, speciálně když se v něm za volantem střídá jeden vocas za druhým (počítám tam i sebe), pač pronájem není moc drahej a majitel se snaží alespoň “neprodělat moc”. Takže zde pořádně nefungovalo odemykání dveří na dálku, lak byl místy poničenej, dveře u řidiče rozhodně viděly lepší časy, nefungovala klimatizace, brzdy pískaly, dokonce jsem musel dolejvat olej :D Byl tam schválně nastavenej omezovač otáček na 6500 (místo tradičních 8000), bohužel ne příliš chytře tak, aby si to rozumělo s automatickým řazením. Takže když jsem zarazil plynovej pedál do podlahy, aby R-tronic věděl, že má řadit úplně nahoře, tak to dřív narazilo na ten omezovač a já v zápětí působil jako pubescentní výrostek v autoškole … bohužel jsem to poprvé zjistil uprostřed přejížděcího manévru, takže jsem byl nadšením bez sebe. Řešením je v tu chvíli lehce zvolnit na plynu anebo explicitně přeřadit pádlem.

Když už jsme u tý převodovky, tak musím říct, že už chápu, že R-tronic dostává takovej hejt, protože fakt stojí za prd. Věřím tomu, že intenzita cukání byla podtržená tím, že testovanej model byl dost vylítanej, ale odpovídá to tomu, co jsem o ní slyšel a rozhodně je to slabej článek a je záhodno s ní řadit manuálně a ideálně ne pod plynem. Za určitých okolností zvládne řadit hladce, ale jindy to je zas ucukanej děs a zvenku člověk musí vypadat jak nemotorný jelito, i když to není on, kdo řadí…

Když se jede rychleji, plynule, po širokých točitých cestách s hladkým asfaltem, tak si člověk hned uvědomí, kde se tahle potvora cítí doma. Ale s 1560 kilama působí docela těžce na brzdách, nicméně ty jsou zas náležitě obří a dobře modulovatelné (nekousavé a nepřeposilované). Velká a vzadu dost široká kola mají spoustu gripu a v rychleji projetých zatáčkách jsem neměl strach z nějaké zrady, ale ta když nakonec přijde, tak to musí bejt dobrodružný. Jel jsem celou dobu se zapnutým ESP a vším ostatním a nijak mě to neomezovalo, resp. neměl jsem pocit, že by to nápadně zasahovalo do jízdy. Jen jednou jsem za celou dobu načapal zadní kola krátce proklouznout, když jsem to trochu nakrmil při jízdě po kostkách.

Interiér mi připadal celkem nudnej, respektive nepřipadal jsem si zevnitř jako řidič něčeho tak výstředního. Překvapilo mě ale to, jak je prostornej a speciálně to, jak hrozně daleko vepředu je čelní sklo, že jsem na něj přes táhlou palubku ani nedošáhnul. Za sedačkama je příhodný prostor, kam se dají hodit zavazadla nebo odložit mikina, nebo zkrátka věci, které chcete mít za jízdy po ruce anebo se už nevejdou do poměrně malého úložného prostoru pod kapotou. Jo a preferoval bych kulatej volant – to zkosení vespod je prostě divný.

Další auto, co jsem si půjčil, svezení si užil, ale (naštěstí) po něm netoužím. I přes několik velice pozitivních aspektů, jako že to vypadá cool, zní to skvěle, jede to slušně a je s tím překvapivě sranda i v rozumných rychlostech, je tu několik zásadních problémů. Zaprvé, pro mě by byl spíš spyder V8 s manuálem (podobně jako z miaty z toho jde prd vidět na semafory, ale to se dá aspoň řešit, když můžeš shodit střechu). Za druhé, je to děsně nepraktický – parkování je stres (ten proces samotný a pak i vědomí, že to může někdo schválně nebo nechtěně poškodit), jízda po byť mírně rozbitý silnici je za trest, to využití je zkrátka dost omezený a to říkám jako nadšenec do aut, který spoustu věcí autu promine. Za třetí – i když vím, že jsem měl půjčenej kus, kterej měl dost náročnej život, tak ten pocit, kdy slyšíte nějakej divnej zvuk nebo to třeba jednou nějak divně/hůř startuje a víte, že to bude s největší pravděpodobností extrémně drahý, to není nic pro mě.

Příště už mi musí vyjít nějakej novej Mustang V8 kabrio anebo něco jako SL 55 AMG – myslím, že mi tyhle káry sednou daleko líp. Asi jsem na 00s supersport moc měkkej, ale nemůžu souhlasit s tím, že by tohle dobře kombinovalo sportovní vlastnosti s každodenní použitelností a tím pádem, když už je to tak úzce zaměřený (resp. jedině masochista by to používal jako daily), mi vůbec nedává smysl uskákanej robotizovanej zmetek místo toho krásnýho manuálu, kterej si člověk mohl vybrat místo něj.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
19. září 2020, 08:31
0

Hooptie R8, jak jsme si z toho dělali srandu. Každopádně noc zajímavá zkušenost a něco ni říká, že s manuálem, motorem co tě neochudí o ty nejlepší otáčky to bude pecka a nakonec to budeš chtít. Ten extra tvrdý podvozek jak popisuješ je překvapení

reagovat
Ju
Junior
19. září 2020, 12:19
0

v horizontu 2-3 let, když ty ceny neutečou do stratosféry, jsem chtěl nasát víkendovou R8 nebo C6 Z06, manuál.
Překvapuje mě, že je R8 z tvého uhlu pohledu tak nepoužitelná. Třeba v TG ji vyloženě chválili, jako auto na každý den, porovnatelný s 911.

reagovat
wdave_t
19. září 2020, 13:01
0

Naprostá nutnost je podle mě měkčí podvozek (protože to byly fakt rány) a cokoliv jinýho než R-tronic. Pak bych to označil za dobrou víkendovku. Ale neumím si představit chtít něco takovýho dailit.

Radim Nemec
19. září 2020, 21:18
0

Byly tam original tlumice (normal nebo magnaride), nebo uplne jiny aftermarket?
Jinak jo, je to tvrdsi, ale na nemecko asi tak akorat. Jsou tvrdsi auta, ale zase do Prahy (mesta) bych s tim nejel, pokud si nemuzu vybrat kam. Taky kdyz podvozek neni v poradku, tak to mlati hrozne, takze to muze byt taky varianta.
Co se cen tyce, tak ted jdou dolu uz jen nepatrne.
Jo a komunita kolem nich je fakt dobra. V nemecku zije manik, co potunil (porad atmo) V8 na uroven skoro V10 a cele to odlehcil na nejakych 1300kg (vcetne treba RWD konverze)... no legenda. Je to vlastne takove velke lego - obcas se daji sehnat zajimave dily a je docela dobre popsane co k cemu pasuje.
-
Komentář upraven 19. 9. 2020, 21:28:33

wdave_t
20. září 2020, 00:48
0

Spíš bych si tipnul, že byl podvozek zhuntovanej, viz jaký to má nájezd.

Odlehčená RWD verze zní krásně.

Radim Nemec
20. září 2020, 12:23
0

Cetl jsem si to jeste jednou a to co tam vyjmenovavas jsou vsechno nemoci na ktere to trpi. Pokud je podvozek v haji tak to mlati, klimakompresor odchazi, r-tronic je obecne ve stejne pozici jako SMG. Vyfuk je za studena samozrejme slyset, ale jak se vsechno zahreje, tak to neni takova rana jako treba v Lambu - eRko dokaze byt docela uhlazene.
Pokud jde o to porovnani s Porsche, tak teda nevim. Zas tolik toho najeteho nemam abych to dokazal dobre porovnat, ale myslim, ze to jsou dost jina auta.

Jaromír
19. září 2020, 18:30
0

To respekt, že jdeš to takové věci. Nevím teda jestli sis mohl půjčit i něco jiného exotického, ale proč právě R8?

reagovat
wdave_t
20. září 2020, 00:53
0

Mohl jsem si půjčit cokoliv, co je dostupné běžným smrtelníkům. Netahal jsem za žádné nitky. Omezovalo mě jen množství peněz, které jsem do toho byl ochotný dát. Bylo to dost peněz na to, abych si půjčil zánovního V8 mustanga, ale málo na to, aby to bylo exotičtější než stará R8. Ale když jsem jí tam viděl, působilo to jako zajímavější volba :)

Ju
Junior
20. září 2020, 09:36
0

to je nějaká půjčovna? seš s nima spokojenej, jakože nezkouší při vrácení nějaký píčoviny?

beastar
20. září 2020, 11:39
1

Nebudu svine a neprozradim nic. Jen ze je to fakt celkove horsi kus ale neni divu:) Kazdopadne za ty penize je to fajn vec jak si to zkusit. V Praze asi nejlevnejsi R8 v rentu.

wdave_t
20. září 2020, 12:14
0

Beastar na to kápnul, to je ona. Půjčil jsem si ji přes hoppygo. Obecně s tím mám zatím jen dobrý zkušenosti. Nikdo mě nikdy s ničím neprudil. Ale není špatnej nápad si to auto předtím i potom nafotit i nad rámec toho co vyžaduje ta aplikace.

Ju
Junior
20. září 2020, 15:38
0

já už ji našel taky.
Nebylo to moc těžký, co si budem. :D

briza
20. září 2020, 16:54
0

Jako je fakt, že na tuhle kategorii aut je ta cena fakt směšná, ale tahle fotka člověka vyloženě "naláká" :)

wdave_t
20. září 2020, 21:09
0

Dlužno dodat, že ty kontrolky tam nesvítily

Sa
Sato
23. září 2020, 20:21
0

Pozrel som sa na tu appku a v Bprne je stara Z4ks s 2.5 za 1500 na den, co znie hodne fajn. Plus poistka. Ktoru som sa nedozvedel. Chcel som sa zaregistrovat ale zastal som na bode kde po mne chceli naskenovat obcanku. Ako nie som extra paranoidny, chapem ze potrebuju overenie, ale skenovat obcanku nejakej neznamej ktovie ako zabezpecnej appke sa mi fakt nechce. Skoda.

Kazdopadne zaujimavy blog.

wdave_t
23. září 2020, 23:12
0

Pokud nemáš problém s tím, aby hoppygo mělo sken tvých dokladů, ale máš problém jen s appkou, můžeš kontaktovat jejich technickou podporu a předat jim ty skeny alternativním způsobem. Dá se s nima domluvit. Upřímně, ta jejich appka je slabá stránka celýho projektu a teď teda nenarážím na bezpečnost (o té nic nevím), ale spíš na použitelnost a funkčnost. Často zlobí anebo se chová divně. Ale nic co by v nejhorším nešlo vyřešit přes jejich hotline a mejl. Důležitý je, že si sedneš do zajímavých aut za zlomek peněz, který bys dal půjčovně.

Lukáš Naske
21. září 2020, 11:10
1

Ahoj, pěkný test a dost se shoduje s videem, který teď nedávno zveřejnili kluci z ukaž káru.

www.youtube.com/watch?v=lrLNK2apMbI

A i když vidím to video a od tebe čtu jak je to děsný (převodovka, podvozek i celkový stav) tak bych se s ním chtěl i tak svézt :D. Obzvášť po fl je to pro mě takovej ten dream car, na který by třeba jednou časem mohlo být (jako třeba Corvette), narozdíl od různých Ferarri, Lambo, McLaren a tak...

reagovat
wdave_t
23. září 2020, 00:12
0

Já neříkám, že je to děsný, ale je vidět, že to auto zažilo svý. Nicméně za ty peníze je to férovej deal a dobrej způsob jak si to zkusit. Takže já se nedivím, že jsem tě neodradil. Ani to nebyl můj záměr.