načítám data...

Jaké to bylo, včera, dnes a zítra.

21. ledna 2017, 00:57 22 komentářů Franz Kafka

Není poslední dobou v módě věcem dávat černobílý filtr ? A proč by dnešní auto mělo naučit člověka řídit lépe, než ta minulá ? A co na to Jan Tleskač ?

zobrazit celou galeriiFranz Miláček davů: Jaké to bylo, včera, dnes a zítra.

Svět automobilů není a nikdy nebyl zvlášť složitý jen my fanoušci a lidé, kteří se, pohybují přímo v oboru, máme tendenci dělat z toho něco víc něco pro bonviány něco s puncem složitosti a z části i umění. Přitom časy kdy doslova každé auto bylo umělecké dílo a originál dnes již nikdo z nás nepamatuje a mnozí si namlouvají, že těm ztraceným dobám rozumí a že se vlastně až tolik nezměnilo. Ono se toho, ale změnilo opravdu hodně a technologie jde nezadržitelně kupředu je to stejné jako, kupříkladu mobilní telefony asi skoro každý pamatujeme první modely bez antény jako obrovskou inovaci a Nokii jako nositele těch nejlepších řešení a kde je toto odvětví dnes?

Nejde o to, jestli se budeme bavit o bezpečnosti nebo nějaké ovladatelnosti či komfortní výbavě vše se změnilo a téměř ve všech ohledech, k lepšímu. Kdo nepamatuje dobu, kdy byla novým a skvělým vozem všemi chtěná Škoda Favorit zkuste, si tuhle dobu alespoň představit k dokreslení atmosféry doporučuji videa uploadovaná na Youtube. Já patřím ke generaci, která ještě představení tohoto vozu pamatuje, ale nebylo mi dost na to, abych tuto chloubu domácího průmyslu mohl koupit nebo řídit jako nový vůz.

Proč to píšu, ač mnozí z vás znají tohle auto, jako relativně zánovní ojetinu která ještě při uvedení první Felicie, rozhodně v bazarech neplatila za levnou je to, protože Favorita zná u nás každý a mnozí ho v různém stádiu rozkladu pilotovaly. Dnes je tohle auto považováno jak za levné z pohledu doby vzniku tak za dostatečně staré vzhledem k datu uvedení na trh. Mimochodem později v příplatkové výbavě tohoto vozu (!!) bylo, například střešní okno nebo digitální hodiny o tom že o airbagu nebo nějakém sofistikovaném řešení nápravy jste si mohli nechat zdát netřeba psát.  Co to vypovídá o době kdy, posilovač řízení bylo něco geniálního a nesměle ho začali nabízet jako součást i levnějších vozidel ze západu Evropy že bylo třeba mnohem více odvahy pustit se do souboje s volantem, než dnes a že pokrok nezastavíš (jak jsem už tady tehdy psal)  Ubrzdit i takového papíráka jakým byl náš Favorit nebylo, o tom jestli včas pomůže nějaký asistent, ale o tom co řidič má v nohou a jaké má zkušenosti. Ne, nebylo to jednoduché a ani zábavné, ano jistě namítnete, ale to byl, Favorit to takové Porsche 911, bylo mnohem dál a bylo to auto zábavné i napěchované technologiemi to ano to určitě i S-klasse nebo Ferrari F40, ale to nebyla auta ani pro 10% obyvatel na západě natož pro nás v nově vznikajícím režimu.

Stejně jako kdysi je nadále Mercedes-Benz a nejluxusnější auta od dalších výrobců nositelem pokroku a nových technologií máme však na ně finance? My fanoušci i ti, které auta moc nezajímají a mají je jako ukázku sociálního postavení a statusu si můžeme koupit běžnou produkci, ale rozhodně nemůžeme mít doma všichni řidičská skvělá auta tak jako tomu bylo i v dobách Favoritu, navíc nositele technologií a pokroku.

S čím z dnešní doby můžeme směle srovnávat takovou Škodu Favorit je jasné, s auty která jsou dostupná a jednoduchá a do výbavy si berou jen takové věci, které dnes již nikoho ve vozidle neoslní. Jako je třeba, velká chvíle napětí, Fiat Tipo Egea(ano Rapid je moc mainstream)

Co takové nové Tipo může mít ve výbavě (něco i musí) si každý může dohledat na webech Fiatu nebo na internetech. Shrnu to do věty, že vlastně všechno, co dnešní doba nabízí, ale ani základ není úplně nejhorší. Auto dokáže být relativně zábavné je dost prostorné a i přestože je v ČR dostupné jen jako sedan (snad má být i combi a hatch) dokáže být praktické. Je to low-cost, o tom není, pochyb což Favorit optikou tehdejší porevoluční doby nebyl, ale i v tomto se hodně věcí změnilo.

Tak a teď k jádru věci, nejen tady na autíčkáři čítám podivně tvarované názory zřejmě od mladších ročníků, že tehdejší auta jsou něco, co člověka nenaučilo nebo nepřipravilo na řidičský život. To je ale velký omyl lidí co zřejmě, neměli tu čest ani s vozidlem takového kalibru jakým byl Favorit nebo nedej bože Škoda 120. Tady se, nehodnotili nějaké náklony karoserie oni totiž, byly a to i při rychlostech relativně nízkých, hluk v interiéru za 130 km/h byl takový, že člověk už nemusel řešit, jaké rádio právě poslouchá a vybrat rychlost v gumové kulise řazení byla otázka cviku a někdy i štěstí. Udělat správná rozhodnutí v takovém voze tak aby člověk dojel do cíle, nebylo otázkou nějakého vymýšlení přídavných jmen, jakými auta častujeme tak rádi dnes ale otázkou schopností, odhadu a skutečných zkušeností.

Ta auta vás naučila přežít a trpět a ne nebylo to lepší ani horší než dnes bylo to prostě jen jiné. Dnes máme ve zvyku vymýšlet bombastické věci a auta rozdělovat do nějakých pomyslných šuplíků, ale ruku na srdce opravdu 10 let staré běžně ježděné BMW má pořád tak skvělé vlastnosti jako to auto co přijelo nové z fabriky k původnímu majiteli? No jistěže nemá moje zkušenost je taková, že do e39 540i jsem po koupi musel nainvestovat přes 60,000 Kč, až to tomu autu umožnilo ukázat jeho skutečné jízdní vlastnosti.  Chtěl jsem nikdo mě nenutil i bez toho by auto normálně jezdilo a já bych si snil svůj sen že řídím luxusní sedan z konce 90.let minulého století a vím jak jezdí (byl bych samozřejmě mimo)

Debaty pod různými články mnoha autorů nejen tady na Autíčkáři, ale i jinde vznikají na bázi neznalosti a nepochopení toho, že ne všechno je řidičské a zábavné a ne všechno je černobílé. Ano taková auta byla, jsou a budou.  Kdo okusil alespoň z části ty starší auta tak mě dovede pochopit. Možná naše milá Škoda Favorit neměla dostatečně komunikativní řízení, i když bez toho posilovače když bylo, auto v dobrém stavu to také zase tak moc hrozné nebylo a dalo se i něco vydedukovat, ale jinak uměla naučit. Zpět do dnešní doby a otázkou je jestli vás naučí řídit (ne závodit a být pilotem) auto jako je Tipo, já myslím že, ano je to možné.

Jasně ten Fiat má posilovač řízení i brzd a má ABS a může mít i další věci, ale pořád umí řidiči dát dost informací otázkou je, jak ten s nimi dovede naložit. Většina lidí bohužel nijak, prostě otočí volant do směru a pohodlně najdou na relativně přesné kulise rychlost, kterou by tam čekali. Když toho chcete po Fiatu moc a je to nad jeho síly dokáže vás chováním zádě varovat opravdu v zárodku a rozumný člověk jeho volání vyslyší.

Celé kouzlo je v tom, že dobrý řidič Favoritu by rozhodně neměl problém s tím se pěkně povozit v novodobém Fiatu Tipu, ovšem platilo by to samé i naopak? Bavme se v našem příkladu o řidiči obecném, který neřeší nějakou zábavu nebo řidičkost daného vozidla, ale chce jezdit dobře a bezpečně v rámci běžného provozu na pozemní komunikaci. Je to třeba vaše žena nebo přítelkyně (jasně je rovnost holky, ale víme, jak to chodí) která právě dodělala slavnostně autoškolu a má své první auto. Opravdu si někdo myslí, že by přesedla a řídila Škodu Favorit po zkušenostech z nového Fiatu bez problému, kromě mizivého procenta případů by to nedopadlo příliš uspokojivě. Právě proto že nové auto nezávisle na tom jestli máte zánovní BMW nebo třeba Fiat Tipo vás i jako nováčka spíše podrží a to říkám jako člověk co opravdu od Fordu Transit přes Favorita a BMW 540i řídil už hodně věcí datem vzniku neurčitým rok 2016 +- 25 let. Opět zakončím tuto část zhodnocením, co je lepší a já myslím, že o tom to není, jen prostě z lepšího do horšího se jde vždy hůř než naopak a o tom to celé je pro běžné řidiče jsou nová auta jednodušší, ovladatelnější a dostupnější protože neřeší komunikativnost řízení a citlivost esp, ale celkové pojetí a oceňují, když jim auto pomůže.

Favorit vám nikam a s ničím nepomohl, mám pocit že, poštovní doručovatelky, co s tím tenkrát jezdili a rozváželi, balíky by vám to popsali dostatečně barvitě. S čím myslíte, že jezdí raději dnes s těmi novými Fordy nebo vzpomínají s láskou na škodu Favorit, ale ten byl jejich učitelem a ten Transit dnes je už pro ně nezáludným kamarádem. To samé by asi mohli říci policisté, co trávili své první roky ve službě ve smradlavých přetopených kabinách Favoritu a dnes si jezdí už jako matadoři v Oktávkách. Mnozí umí vyprávět hodiny o tom jak, pronásledovali piráty silnic v těch o několik kubatur slabších strojích a museli se o to více snažit než-li dnes  opět starý dobrý Favorit je naučil, připravil na lepší dobu a silnější auta. Určitě hodně z vás všech třech čtenářů pochopilo a tímto vás všechny tři zdravím, že narážím a hodně se otírám o krátký blog jednoho z kolegů o autoškole respektive o přípravě v ní a v návaznosti na to o autech(jak jinak tady)

Je jasné, že autoškola tak jak je koncipována v České Republice tak i kdyby využívala k výuce vozidla Porsche 997 a to povinně by byla nejen drahá (ne že by to bylo teď laciné) ale i stejně špatná jako dnes. Částečně, však vidím negativní změnu v tom kam se, posunula nabídka některých autoškol kdy třeba počet jízd, je žalostný a jejich složení také (ploužení po městě jak pod zmíněným blogem popsal jeden z diskutujících, opravdu nikoho jezdit nenaučilo). Mnohdy jsme svědky toho, že si student zaplatí jízdy na voze luxusním a v automatu což ho připraví na skutečnou praxi ještě mnohem hůř než je běžné. Bylo to kdysi možné? Ne, nebylo. Byly tehdy testy mnohem těžší, ano byly. Dnes je nutné vychovat co největší počet řidičů, ale za jakou cenu.

Tato otázka kolem autoškol asi, nejde postavit tak jednoduše jako, že dříve se dělala autoškola třeba na Favoritu a člověk vylezl lépe připravený ono, to jako celek fungovalo lépe což asi mladší ročníky nebo lidé co dělali autoškolu počínaje rokem 2005 a více nejsou schopni objektivně posoudit.  První auto po autoškole mají dnešní mladí a absolventi autoškol v průměru o mnoho lepší a vybavenější než tomu mohlo být kdykoliv předtím, protože už za 50,000 Kč jde pořídit poměrně solidní kočár. Opět jsem u toho nelze říci kdy, bylo lépe možná až za použití konkrétních příkladů ale jisté je, že dnes je to prostě jednodušší.

Určitě rámcově sledujete F1 a na tomto příkladu se je možné, podívat jak šel vývoj ve světě aut. Už v depu, je viditelný zásadní posun k měřítkům dnešní doby jestliže průměrný servis v depu trval v roce 1960 asi 30 až 35 sekund tak v roce 2005 se stejný pracovní úsek stihl za neuvěřitelných 10 sekund.  Je klidně možné, že velká většina pilotů z ročníku 2005 by měla s monoposty sezóny 1960 opravdu plné ruce práce. Jejich kolegové z roku 1960 by zřejmě moc nechápali věci technické v roce 2005, ale věřím, že ty formule vzhledem evokující spíše letadla bez křídel by dokázali krotit vcelku v klidu a ještě by se divili, jak to pěkně jede(za předpokladu, že by pochopili všechny funkce volantu)

Lepší znamená v tomhle případě rychlejší tady je výkon měřitelný. Jdou však měřit věci jako je řidičkost (nevím jak to vyjádřit nějak lidsky to slovo je nesmysl možná snad ovladatelnost vozu), zpětná vazba řízení nebo zábava za volantem? Ano lze to slovy recenzenta nebo majitele daného auta… Zábava je pro každého jinde a to i za volantem, někdo považuje za zábavu jízdu rovně a rychle jiný má rád nekonečné okresky a další si zase rád vyjede zabahněný svah. Někdo není dost dobrý řidič (ano, neslyšíme to rádi) a tak mu, přijde zpětná vazba od řízení malá, jiný v tomtéž autě nemá problém. Já sám na sobě pozoruji, že tyhle pojmy mě i u recenzí nových aut přestávají zajímat, protože je to tak strašně relativní až se mi chce někdy hořce zasmát. Samozřejmě naprosto největší podíl má na tomto jevu rozvoj internetu a hlad po hodnocení všeho od kvality plastů až po to které auto vás naučí řídit. Zakončil bych to jednou pravdivou větou, co říkával můj děda. Pokud si myslíš, že umíš řídit, musíš umět řídit všechno a dokážeš si to užít i kdyby to mělo 10 koní. Musím s tím souhlasit a schválně zkuste, někdy, jen tak  letmo vzít obyčejného řidiče nového auta a posaďte toho nebožáka do věci jakou, byl právě Favorit a potom o tom napište knihu. Vezměte řidiče Zetoru a posaďte ho do auta z poslední dekády a bude to nuda, protože bude umět všechno.  Není to srovnávací akce na Heurece ani tak zajímavé jako recenze nějaké „prémie“ ani zábavné, ale je to realita. Neznamená to, že kdo po autoškole řídil ihned Mitsubishi Lancer EVO X je neřidičem a za volantem nemá co dělat, ale jen to, že měl svou cestu prostě jednodušší proti lidem, co se museli ploužit v užovkách a k lepším autům je přivedla až doba a oni k nim došli už jako zkušení borci.

Těsně po autoškole si člověk totiž stejně jako po vysoké škole má tendenci myslet, že je úplně nejlepší řidič (případně nejchytřejší člověk)  a podle mě ani reálně není schopen posoudit vlastnosti daného auta, kterým začne jezdit.

Možná až s odstupem času se k těm zážitkům umí vrátit a zhodnotit jak to vlastně bylo. Kde je tedy pravda? Nechtěl jsem to psát, ale nebylo zbytí  dnešní doba umí vychovat řidiče a to i nadšeného a ten to má mnohem příjemnější, než tomu bylo před lety jedině snad, že by jako malý musel žrát šrouby, jako jeden nejmenovaný závodník(viď Tome,) Tohle není o kontaktu s řízením, a nebo o citu pro brzdy či o meziplynech to je prostě jen o běžné potřebě se rozjet do kopce či zaparkovat.

A to bylo tehdy opravdu o mnoho těžší, než je tomu dnes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
21. ledna 2017, 08:08
2

Tvoje myslenky se mi fakt ohromne libi. Musim s nimi souhlasit. Sam jsem delal autoskolu na osobak pred 21 lety, tenkrat na fungl nove Felicii a kdyz jsem pak presedl do rodinne Skody 105L, tak jsem mel ohromne problemy se vubec rozjet. Kdyz ji pak vystridala S120L, tak to nebylo vyrazne lepsi. Mym prvnim firemnim autem byl Favorit a pozdeji Felicia.
O zadne ridicske zazitky nebo zkusenosti tenkrat neslo. Jen o to, naucit se ta auta ovladat tak, aby clovek bezpecne dojel kamkoliv a nikoho pritom neohrozil. Dnesni auta jsou samozrejme ve vsech smerech lepsi a hlavne mnohem jednodussi na ovladani, ale na tom prece neni nic spatneho, naopak. My jsme vyrostli na starych kramech a postupne se dopracovali k dnesnim modernim autum. Uplne stejne to budou mit i dnesni mladi. Zacinaji, stejne jako my, na autech poplatnych svoji dobe a za 20 let si stejne jako my budou rikat, ze to tenkrat byly strasny kramy. To tak proste je. Jen oni budou mit tu vyhodu, ze ty z jejich pohledu kramy, jsou daleko lepsi a uzivatelsky prijemnejsi, nez to, na cem jsme zacinali my.
Neni nic spatneho na tom, ucit se jezdit na modernim aute, ktere za mne spoustu veci udela samo. Pro vetsinu lidi je auto jen spotrebak na presun z A do B. K tomu potrebují neco, co bude bezpecne, pohodlne a z ceho vylezou odpocinuti. Nikdo nechce stary verk, se kterym se bude celou cestu prát. Takova auta jsou jen pro nadsence a tech je malo. Nekteri tu casto prirovnavaji moderni auta k lednici. Studena a nezazivna. No jo, jenze ruku na srdce, co petrolheada zajima na lednici? Jen to, kolik se tam vejde jidla, kolik to stoji a jestli to nezere moc elektriky a nedela se uvnitr namraza, protoze se mi to nechce porad cistit. A uplne stejne to ma vetsina populace s autem. At se tam vejde co nejvic veci, je to prakticky, levny, moc to nezere a nemusim se o to moc starat.
Stesk nad tim, ze dnesni auta jsou malo ridicska, je hloupost. Ono je taky potreba srovnavat hrusky s hruskami, ale tady je to predevsim o penezich. Stary britsky nebo japonsky roadster na hrani si clovek koupi za dve vyplaty. I dneska by koupil stejne kvalitni a ridicske auto, jen tech vyplat bude potreba 40. Porad existuje obrovske mnozstvi zabavnych a naprosto uzasnych aut, jen holt nejsou dostupna kazdemu, ale to tak bylo v kazde dobe.

reagovat
PeterLuk
22. ledna 2017, 18:44
1

Pekne povedané.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
22. ledna 2017, 20:06
0

Diky. :-)

krab
21. ledna 2017, 08:49
1

Taky se mi tvoje myšlenky líbí. My jsme plus minus podobně staří, koukám i s panem Knightriderem, já jsem dělal teda autoškolu na Felicii už. Ale doma byl Forman LXi , ten tisíckrát vylepšený, znáte tu reklamu, že... :)

Ještě do nedávna jsem jezdil občas Favoritem LS z roku 1991, který zůstal v rodině a občas se s ním jelo někam z vozíkem, například do sběrného dvora s odpadky atd. Říkám to nerad, jeho osud skončil v recyklaci, jelikož chyběla snaha udělat už další STK a zrenovovat např. zrezlé brzdové vedení a dalších x drobností vyžadujících mnoho hodin práce. Nahradila ho, daleko lepší Mazda 2 z roku 2005, která by se dala považovat za hrdý upgrade Favorita. Tchán s Tchýní si jí pochvalují jako jejich ideální vozidlo na důchod. Favorita nemělo smysl dál opravovat, když za pár desítek tisíc koupíte pěknou deset let starou Mazdu po jiném důchodci...
Ale Favorita jsem projížděl pravidelně a nějak bizardně jsem se na jízdu s ním těšil. Ale já jsem asi ne uplně mainstreamový řidič ( myslím tím, jaká auta mě baví řídit) a vím, že většinová populace by si o Favouška neopřela ani kolo...

Co chci říct, je že nehledě na auta na jakých se učíme řídit, je to o lidech a vztahu k autům. Stejně jako před 20 lety tak i dneska je většina lidí konzumentem a auta mění dle vlastních praktických potřeb, peněženky, podlehnutím různých reklam a potřeby ukázat se v něčem novém. A je to vlastně pořád stejný. Kdo se chce naučit dobře řídit, zvládne to v novým Tipu stejně jako my na těch Felinách.

Na druhou stranu, mění se pohled na porozumění řidiče s technikou. Jednoznačně je dneska víc řidičů, kteří netuší kde v autě mají rezervu, kde je akumulátor, kde se dá zkontrolovat motor a jak se otvírá kapota. Mě to přijde takový blbý, ale tak to prostě je .... jestli to je dobře nebo špatně nevim.

reagovat
PeterLuk
22. ledna 2017, 18:57
0

No práve ten posledný odsek podľa mňa vystihuje to o čo tu ide predovšetkým. Vďaka pre "priemerného užívateľa" prívetivejším autám sa ale títo stávajú v určitom smere čím ďalej tým viac neschopnejšími. Ale tak to nieje len u áut, je to tak aj v iných odvetiach - bol som si dať do servisu opraviť mobil a chcel som, nech mi opravia aj kábel na nabíjačke - začala mi z neho zliezať na jednom konci vrchná izolácia. Reakcia že ale "veď načo, za 10 eur si kúpte nový". Pritom mu v súčasnosti zatiaľ nič nieje a funguje ako má. A rovnako lenivejú ľudia v servisoch, inštruktori v autoškolách aj samotní vodiči. Neviem ako vy, ale nám pred rokom v autoškole dali z teórie len minimálne základy (pravda, ohľadom motorov sme sa čo to učili v škole a ja som sám vravel, že už veľa vecí viem, takže by to v mojom prípade bola aj tak strata času - ale to nebol prípad všetkých čo tam boli). Výmena kolesa? Ale prosím vás... Okolo niečoho takého sme sa ani neobtreli, len sme museli vedieť, kde máme rezervu. :D A preto dnes už dnes niektorí vodiči chodia vymienať do servisu pomaly aj kvapalinu do ostrekovačov. Preto sa dnes v mnohých autách bez príručky niektoré kedysi bežné úkony ani nedajú urobiť. Dnešné autá sú blbuvzdornejšie a môže ich bez problémov odšoférovať hocikto. To je pre bežného užívateľa dobre. A oceníme to v určitých prípadoch aj my náročnejší vodiči. Ale vďaka tomu sa z blbov stávajú aj ešte väčší blbovia. Mnoho kedysi bežných schopností, úkonov a vedomostí zabúdame, pretože ich dnes obvykle na občasné použitie auta nepotrebujeme. Obvykle...

FamArt
21. ledna 2017, 11:20
1

Dobré zamyslenie.
Pre jedného je dobrý vodič ten, s ktorým prejde pol republiky a nezablúdi. Teda všíma si značky, je ohľaduplný, predvídavý.
Pre ďalšieho je dobrý vodič ten, kto dokáže všetko ušoférovať (bavme sa o osobných autách) - vie sa pohnúť v kopci, trafí spravny prevod v každej prevodovke, vie dobrzdiť bez abs.
Posledný by mohol pre zmenu jazdiť s autom s absolútnou kontrolou, akoby tým autom bol on sám - šmyk, vysoká rýchlosť, úhybný manéver. Teda rozumieť koncepcii auta, prenosu váhy, nedotáčavosti, pretáčavosti. Ozaj dobrý vodič by asi mal mať všetky tieto predpoklady.
Pravdou je, že mladšie autá vďaka silnejším motorom a vyššej aktívnej či pasívnej bezpečnosti, bez ohľadu na spätnú väzbu, ponúkajú vodičovi okamžite po usadnutí z autoškoly pocit, že toto všetko viem, čo pri malých skúsenostiach s fyzikálnymi a inými veličinami, ktoré sa dali dobre vychytať práve u starších vozov, nebýva pre vodiča ideálne (sneh, vysoká rýchlosť,..)
Aj preto si stále myslím, že okrem priateľskejšieho každodenného prístupu auta, ktoré komunikuje čo najviac a človek si naozaj dokáže jazdu užiť aj keď ide predpisovo na nákup, komunikatívne auto navyše napovedá inkštinktom aj neskúseného vodiča oveľa viac (a so skúsenejším si dobre pokecá) a na prípadnú stratu trakcie alebo iné narábanie s ohňom ho upozorní či vystraší skôr ako bude neskoro, čo môže byť dnes kľúčové.

reagovat
Franz Kafka
21. ledna 2017, 13:30
0

Všichni tři jste mě potěšily v podstatě tím, že jste po svém v jádru vyjádřily shodu s tím, co tam prezentuji v textu já. Ano je to tak nic není tak jednoznačné a stále to je a bude o finančních možnostech a o tom kdo, co považuje za rozumné a potřebné.

Na závěr bych rád napsal, že auta prezentována v článku jsem řídil všechna a nic proti nim nemám, naopak i to Tipo mě velice mile překvapilo je to auto pro dnešního člověka, levné, prostorné, obratné a jednoduché stejně jako býval kdysi Favorit.

RCNP
21. ledna 2017, 13:43
0

No vida, tak z naší menší zmatený komentový přestřelky vzniknul pěknej článek :D Když si to takhle sepsal, tak je to mnohem jasnější a souhlasím s tebou, už jenom kvůli tomu, že jsme psali víceméně to samé. Jinak na internetech je myslím k dohledání "experiment", kdy posadili současného jezdce F1 to staré formule. Bohužel už si nepamatuju s kým to bylo.

reagovat
Franz Kafka
21. ledna 2017, 15:39
1

Mě přišlo líto, se nevěnovat takovému komplexnímu problému hlouběji a doufal jsem, že třeba nebudu sám kdo se nad tím občas zamýšlí.
Myslím, že to zkoušel Martin Brundle a taky DamonHill pro nějaký Britský magazín a samozřejmě to zvládli, ale dalo jim to zabrat inu nebyla to sranda v době ,kdy ti koukalo z auta více než jen hlava a slovo bezpečí se nepoužívalo dohromady v souvislosti se sexem natož s automobilismem.

tom w.
21. ledna 2017, 14:04
0

No čo už len napisať...popiči článok,,,,aj komentáre. vyjadrené do bodky, všetci máte palec hore :D

reagovat
Rob
21. ledna 2017, 15:44
0

Myslím že sme se pochopili. Článek vystihuje to co sem já bohužel nevystihl. Podle hesla těžko na cvičišti lehko na bojišti. Mě třeba dal spoustu zkušeností starý ecort pick up, líný nafťáček. S 700kg v baťohu + já a spolujezdec, člověk hodně přemýšlí jak řadit aby neztratil rychlost, popř aspoň předjel ten náklaďák na dálnici... Protože každá chyba bolí, a člověk tu rychlost horko těžko dostává zpět.

reagovat
Irwinek
21. ledna 2017, 19:25
1

Jen mi, prosím, vysvětli, jak je možné, že dřív dokázali řidiči vyjet v zimě do hor s ladama a pod, zatímco dnes jsou při troše sněhu plné škarpy supermoderních aut
já dělal autoškolu ještě se 105, protože 120 byly pro SvazArm drahé
neřídil jsem Tipo, ale téměř nový Hindustan Ambassador, a ne kdysi dávno, ale v tomto tisíciletí vyrobený vůz. Myslím, že přirovnání ke Spartaku by tak nějak sedělo a přes to všechno, co v něm bylo, tedy spíš nebylo, se mi s ním nejelo až tak špatně. A kupodivu jsem si na něj zvykl rychleji než na novou Fabii, co jsem letos dostal jako služebák

reagovat
Letis
21. ledna 2017, 21:14
0

S myšlenkou článku lze určitě z velký části souhlasit, jen bych měl malou výtku k tvýmu psanýmu projevu. Některý věty jsou zbytečně obsáhlý a je to pak takový krkolomný. Navíc tomu moc nepomáhá interpunkce, která někde chybí a jinde je zase umístěná blbě. Neber to zle, jenom se snažím o nějakou konstruktivní kritiku.

reagovat
Franz Kafka
21. ledna 2017, 22:59
0

Špatně to neberu, ale nejsem profesionál tak nelze úplně očekávat bezchybnost, i když se o to samozřejmě snažím. Roztáhlost vět je problém to přiznávám. Interpunkce ( znaménka jsou snad skoro všude?) a čárky...no občas tam chyba je tomu věřím. Chtělo by to korektora nechceš to dělat jestli to máš jako hobby budu rád;)

Letis
22. ledna 2017, 11:19
0

Já rozhodně nejsem odborník na jazyk, takže na nějakou korekturu bych se asi nezmohl. Jinak interpunkcí samozřejmě myslím čárky ve větách. Chtěl jsem ti poradit, že Word tohle umí opravit (podtrhnout), ale teď jsem to zkoušel a nějak to nešlo, tak nevím.

Franz Kafka
22. ledna 2017, 11:42
1

On to nějak umí, ale přijde mi, že mi kolikrát poradí nesmyslně asi to mám špatně nastavené. Můj obor moc z češtinou nesouvisí a navíc mám otce Švýcara( do školy jsem chodil tady:) a tak je pro mě výkon zbastlit to i takhle. Pořád je, ale co zlepšovat. Jsem rád, že obsah zaznamenal kladné ohlasy.

HerrHobler
22. ledna 2017, 17:08
0

Díky za zajímavé zamyšlení. Netroufám si jakkoliv hodnotit obsah, protože mně autoškola teprve čeká a vařil bych z vody. To ale neznamená, že by mi Tvůj příspěvek nepřipomněl jednu a zatím jedinou "řidičskou" zkušenost, jestli tedy mám vůbec právo to zkušeností nazvat. Prvních pár metrů na parkovišti jsem jezdil v Hyundai i30 ročník cca 2012. Měl jsem samozřejmě hroznou radost, dokázal jsem pozadu zaparkovat docela těsně ke kuželu, co mi tam otec postavil, rozjet se na tom plácku na 40kmh, řadit na trojku a zase dolů, parkovat do kopce atp. Připadal jsem si jako polobůh. Po přesednutí do mamčiny I. Fabie jsem ale dostal solidní facku a druhou koupil o okýnko. S představou snadného úkonu příčného parkování pozadu mírně do kopce jsem se posadil za volant, zkušeně hodil oko dozadu a...nezaparkoval. S Hyundaiem se dá couvat bez plynu, jen uvolňováním spojky do dostatečné meze a on se sám sune v požadovaném směru. To fabie ne. Ta mi prostě chcípla a tu správnou míru uvolnění spojky a sešlápnutí plynu jsem hledal tak půl hodiny, než jsem vůbec posunul k parkovacímu místu...
Autoškola mně čeká ve Focusu II. TDCi.
Ještě bych rád připsal, že blog je super, bavilo mně to číst, obsah super. Dovolím si ale tady již zmíněnou poznámečku. Ty dlouhý věty a občas zmatečně umístěný čárky lehce kazí celkový dojem. Má to koule a bylo by to škoda nenechat vyznít naplno ;-)

reagovat
Franz Kafka
22. ledna 2017, 17:57
0

Popravdě jsem rád, že to tady přečetl i někdo z mladších ročníků. O autoškolu ve Focusu v dieselu bych neměl obavy to ti půjde samo. Tvá slova jen podtrhují to, co jsem se snažil vyjádřit a popsat. Jinak na ty čárky zkusím nějaký automatický korektor. Kladného ohlasu si vážím ale je těžké někdy vyjádřit tok myšlenek v jednoduché větě když nejsi reálně Franz Kafka ( navíc on psal německy:)

MG
MGRR
23. ledna 2017, 09:44
0

Zajímavé a souhlasím :)

Nevím proč, připomnělo mi to:
http://www.griptv.cz/2016/11/video-americky-novinar-otestoval-trabant-byl-z-nej-na-vetvi/

reagovat
Franz Kafka
23. ledna 2017, 11:51
0

Tak to je přesně jedna tvář toho o čem jsem se snažil referovat. Docela funny video líbí se mi jak je z toho překvapený a zároveň vidíš emoce a chuť se naučit tam tu rychlost najít prostě tyhle werky umí vyškolit:)

MG
MGRR
23. ledna 2017, 22:29
0

Vidím to denně, když přesedám z Lexusu LS do stařičké A6, Toyoty iQ, mám tady teď tři Priusy... mne to ale baví, přešlo mne období nadupaných strojů a spíš se jim vyhýbám. Takových 350km v Toyotě iQ vyškolí i profíka co jezdí supersportem s V8 :) Já jí min. týden prodal, ale nechtěl jsem... bránil jsem jí zuby nehty, starou AWD Previa... ty páčky na topení, motor pod podlahou, za ní převodovka a za ní ještě mezinápravová převodovka větší než motor samotný... primitivní, jednoduché, blbuvzdorné, dokonale spolehlivé a vlastně krásné, hlučné svezení... děti jí měli rádi, Webasto jim topilo denně a byla hezky prohřátá i v -12*C, které jsou tady teď stále... Previa se prodala, vyfasoval jsem nový A6 Allroad a zapadl jsem ve sněhu tam, kde by Previa AWD projela a ještě se otočila tam a zpět... zvolil jsem na té A4 na tom ovladači, či co to bylo sníh a zapadl jsem... prostě se to zahrabalo... tak tam sedím a místo toho, abych použil nějakou páku, něco co měli stará auta, kopl do toho vzteky... potupně jsem volal dealerovi... to jste pane udělal chybu, místo režimu snow musíte volit... (toto bych vypípal, protože jsem to odmítal přijmout) vše jsem vypnul, navolil offorad, vypnul ESP a dupnul na plyn.... kouřilo se z toho, ale alespoň to hrabalo, tak jsem jako bych to dělal u starého auta ze železa, kroutil volantem kam to šlo, dopředu, dozadu a vyrval jsem to ven s oškubaným spoilerem :) Rovnou k dealerovi, Německá pojišťovna zaplatí... šel jsem do zadní části, podívat se v čem jezdí mechanici, to je taková má povinnost (jsem servis technik od Ssangu a dělám staré 5st. aut. převodovky pro Mercedes) a kucí tam měli staré Corrado, Golf II. GTD, BMW myslím žralok-to bylo zasněžené-zadokolka, stará Jetta, Subaru WRX, Audi 100 Quattro ještě jak mělo zadní uzávěrku, myslím žralok, vyšperkované... ano od soli, ale myslím stav. I když vezu do Mercedesu repasované automaty, ti mechanici v těch nových popelnicích nejezdí dál než kam dosáhne ADÄC a jejich odtahovky... na dovolenou si půjčují japonce, i takový tam jsou (oni tady jezdí jen po Německo, nebo lítají s baťůžky a auto nepotřebují, leda na letiště)

Takže za mne hodnotnější Fiat Tipo, než nový Mercedes napěchovaný elektronikou... vždy přijde totiž elektronický, technický defekt a je vymalováno...

A naše Priusy? Nejraději mám ty II., ve třech jsem najezdil přes 500.000km a vyměnil tři žárovky. Když už spotřebič do práce, tak Prius je dokonalý... s tou videohrou (jako se přepínají ty pohony) se dá hrát roky... v garáži můžete mít třeba Ferrari.

as
asdf
11. února 2017, 20:56
0

Nepřeháněj. Zařadit rychlost ve 120/Favoritu rozhodně nebylo otázkou cviku/štěstí. Dokázal jsem ta auta okamžitě normálně ovládat, aniž bych k tomu potřeboval nějaké předchozí zkušenosti s nimi.

Otázkou cviku a zkušeností bude jezdit s prehistorickým manuálním autem, až dospějeme aspoň do takové úrovně, že skoro 100 % normálních aut bude mít automaty.

O sofistikovaném řešení nápravy si můžeš nechat zdát u většiny aut B-segmentu i dnes. Není to nutné a nedá se ani jednoznačně říct, jestli je to u malých spotřebičů lepší - tam bývá často lepší jednodušší řešení.

Výbava favoritu nebyly jen digitální hodiny, ale např. mlhovky, ostřikovače světel, tažné zařízení, centrální zamykání. Věci jako parkovací senzory do tehdejšího provozu nebyly potřebné.

Favorit rozhodně nebyl auto, které člověka naučilo přežít a trpět. Naopak, byl to užitečný a celkem i pohodlný vůz.

Dnešní auta se z pohledu ovládání liší hlavně posilovačem řízení. Jinak je to pořád ta samá spojková otročina, parkování. Člověk, který se to chce naučit řídit, musí podstoupit zhruba to samé jako v době Favoritu.

Favorit je klasické intuitivní nedotáčivé auto, žádná záludnost, která by nezkušeného řidiče chtěla zabít.

Píšeš, že jsi řídil auta z roku 2016 +- 25 let, tzn. auta roku výroby od 1991 do 2041. :)

Považuješ českou autoškolu za špatnou - taky nesouhlasím.

"Pokud si myslíš, že umíš řídit, musíš umět řídit všechno a dokážeš si to užít i kdyby to mělo 10 koní." - to, že někdo umí řídit, snad nějak souvisí s tím, že si musí jízdu užívat? Ale hovno.

Rozjíždět se do kopce bylo v dobách š. 120 zhruba stejně těžké jak dnes (v manuálním autě bez asistentů rozjíždění do kopce).

reagovat