načítám data...

Jak jsem se zbláznil

27. prosince 2016, 18:50 23 komentářů Michal88

To se stalo zrovna v době, kdy jsem si vybíral XM. Aneb o bláznivé rekonstrukci jednoho starého Citroënu.

zobrazit celou galeriiMichal 88: Jak jsem se zbláznil

Když se psal rok 2011 a já prodal svou milovanou Xantii, asi jsem se musel zbláznit. Po půl roce hledání jsem si koupil XMko. V té době se prodal krásný raritní Ford Transit. Pravda, raritní nebyl, byl to klasický pracant z roku 1997, ale byl to poloplecháč s šoupačkami na obou stranách a tak moc se neprodal a nebyl krásný, odvezl se na zvrakování, protože to byl pracovní Ford z tehdejší doby a po odkrytí gumy na podlaze se na mě smál asfalt. Za Forda se utržilo krásných 7 tisíc Korun kocourkovských. Týden na to jsem si přivezl XM 2,1TD 99' s 230 tisíci kilometry na tachometru za 8000 Kč po slevě. Jsa trochu nadšen z obrovského auta a trochu vyděšen ze složitosti a částečně stavu ho přihlásil, spolu s absolvováním STK a zaplacením ekovýpalného ve výši 3000 Kč.

Udělali jsme s otcem rozvody, náplně a filtry a začal jsem své vlastní intervaly. Auto potřebovalo pár oprav, byla roztrhaná sedačka řidiče, nefungovalo ABS, občas blikala kontrolka bočního airbagu, v interiéru to různě povrzávalo, místa pro hever za předními koly byla ohnutá pod auto a prahy vypadaly celkově mírně shnilé, brzdy potřebovaly udělat, pneumatiky nebyly nic extra a moc se to nehoupalo. Do toho ještě další bambilion drobností, o kterých jsem se dozvídal postupně. Když jsem s autem ujížděl první kilometry, neboť jsem potřeboval jezdit, asi po měsíci při cestě domů od chlebodárce auto začalo v tahu zvláštně cukat. No, chtěl jsem se na to doma podívat, to už jsem ale málem nedojel. Po pěti kilometrech jízdy se po lehkém přidání plynu ozval z motoru kovaříček bouchající na kovadlinu, drak mě chytnul za zadek auta a topič začal házet brikety z výfuku. No skvělý. Auto se odvezlo do garáže a začalo se zkoumat, co s tím. Vstřiky na kontrolu, kontrola hydroštelů a jiné. Nechtěl jsem si připustit vadné čerpadlo. Při opětovné demontáži naftového filtru jsem se modlil, ale asi málo. V naftovém filtru se objevily šponky. To znamenalo jediné…

Tak šlo vysokotlaké naftové čerpadlo Lucas EPIC ven. Přiznám se, moc se mi nechtělo jít do auta s tímto čerpadlem, ale 2,1TD s mechanickým boschem se prodávalo v inzercích velmi málo, drtivá většina XM v inzercích byla a je s 2,5TD, což jak jsem popisoval, do toho se mi chtělo ještě méně. Ó, jak jsem byl s Lucasem naivní. Jako první jsem začal hledat jiné čerpadlo na vrakovištích a v inzercích. Buď nebyly a když ano, tak za velkou raketu (10000 Kč a více za neověřené čerpadlo bez záruky) a i tak dost rychle zmizely. Pak jsem začal objíždět diesel servisy, co by stálo nechat ho zkontrolovat. Jen za upnutí na stolici a kontrolu chtěli okolo 5 tisíc korun a za opravu dalších 30 tisíc a to ještě nevěděli, co tomu je. To jsem podstoupit nechtěl, neboť servisům mám naučeno nevěřit a aby to byla pidioprava a naúčtovali si raketu, o to jsem nestál. Tak to taky nevyšlo. Jako poslední možnost jsem začal koumat, jak motor předělat na starší mechanické čerpadlo Bosch. S tím bylo více problémů, než užitku. Delší lanko plynu, vykuchat ECU Lucas a elektriku jako takovou, vyměnit i trubky ke vstřikům a vstřikovače, otáčkoměr by fungoval jen do 3000ot./min, zvedla se spotřeba, ubrala dynamika a spolehlivost taky byla velká neznámá. Na konec se povedlo sehnat jednoho pána, který se věnuje jen a pouze Lucasům. Ten čerpadlo zkontroloval, opravil a přetěsnil za 5000 Kč, což byla velmi dobrá cena. Naštěstí to byla jen mechanická závada (odporoučelo se ovládání vačky předvstřiku). Elektronická závada by byla podstatně dražší sranda. Po montáži do auta zas jezdilo jak fík. Ovšem už jsem si pak řekl, že se to naučím sám opravovat, do servisu se snažit maximálně v nejvyšší nouzi.

Servis jsem musel ale využít v tzv. foukání koulí. Hydropneumatický podvozek potřebuje pro svou funkci zásobníky tlaku tzv. koule, což jsou ocelové nádoby tvaru neforemné koule, kdy jsou uvnitř rozděleny membránou. Z jedné strany je hydraulická kapalina LHM, která do koule proudí ze systému přes dvoucestný ventil (kalibrovaný otvor), který v systému simuluje funkci tlumiče a na druhé straně membrány je stlačený dusík, který je zase obdobou pružiny. No a dusík časem uniká díky drobným netěsnostem a občas to nevydrží membrána. Postavit si foukačku doma pro vlastní účely je dost drahá a pracná sranda. Navíc foukat koule není nic jednoduchého, neboť každá koule na autě má jiný tlak, jiný průměr dvoucestného ventilu a jeho provedení a to se ještě lišilo kolikrát i motorizací, namontovaným systémem a kolikrát i rokem výroby auta. Proto na tohle jezdím k panu Jiřímu Hejdovi do JH, který foukávával koule na Citroeny už mému otci na všechna jeho dřívější XM. S pánem byla velmi dobrá domluva, udělal to za krásné peníze. Ještě jsme velmi dobře popovídali o Citroenech. Bohužel chvilku po naplnění koulí ale odešla membrána na centrální kouli, která zjednodušeně řečeno vyrovnává vibrace kapaliny způsobené čerpadlem (něco jako vzdušník u kompresoru) a a tlakové výkyvy v systému. Není možné její stav spolehlivě zjistit bez destrukce koule a bohužel se zavzdušnil systém. Každopádně tohle není možné přičítat panu Hejdovi, prostě se sehnala zdravá koule a dofoukala se. Odvzdušnění bylo horší, je třeba trochu cvičit s výškou a přepouštěcím šroubem na regulátoru tlaku systému, ale nic neřešitelného.

Postupem času jsem opravoval drobnosti a pomalu se připravoval na vyvařování. Povedlo se mi sehnat originální palubní počítač, levý informační displej bez matrixu (bolest u modernizovaných XM) a originální páčku tempomatu s tlačítkem za dobré peníze. Společně s uživatelem, který si říkal sveskaXM jsme na Citroen foru zjistili, jak obojí zapojit, aby vše fungovalo. U tempomatu se to dokonce povedlo takovým způsobem, že nebyla potřeba vývěva tempomatu, ECU a systém podtlaků, ale že u Lucase se to dá bez problémů zapojit přímo do ECU motoru. Jediné, co nás sejřilo bylo, že na palubním počítači se nám nedaří rozběhat ukazatel dojezdu. Ne, že vychom ho potřebovali, není ani extra přesný, ale když už to v autě je… Když jsme se dostali ke schématům, přišli jsme na to, že je třeba jiný plovák do nádrže a budíky s palivoměrem, neboť XM s PPC si po zapnutí klíčku načte do budíků stav nádrže a pak ho odečítá spolu s dojezdem. To byl i důvod, proč se tohle nepovedlo Xantiistům, kteří houfně cpali PPC z XM do Xantií. Xantia nikdy ve výbavě PPC neměla. Jelikož se v té době pokazilo neoriginální autorádio Blaupunkt na CD bez mp3, rovnou jsem koupil i Pioneer na USB disky, kožený volant s ovládáním rádia na volantu a jeden z posledních převodníků pro ovládání Pioneeru z volantu pro XM.

Mezi tím se odporoučela spojka, která začala prokluzovat. Ne, že by byla tak opotřebená, ale nějaký umělec dal obráceně lamelu a ta začala škrtat o šrouby držící setrvačník. To jsou doby, kdy by člověk nejraději někomu zpřelámal ruce. To byl další střípek do mozaiky "nevěř neověřenému servisu, co si neuděláš sám, to bude na pytel."

V té době se také odporoučelo vysokotlaké hydraulické čerpadlo držící celý hydropneumatický systém v chodu. Jen teklo, ale bylo to třeba vyřešit co nejrychleji, neboť díky klimatizaci je hydročerpadlo umístěno nad alternátorem a tomu hydraulická kapalina LHM – mezi Citroeňáky známá také jako zelená krev – nedělá vůbec dobře. To naštěstí zachránila sada O-kroužků z lepšího materiálu. Výhoda tohoto uspořádání je, že čerpadlo jde dobře ven, samotné přetěsnění není nic složitého.

Když došlo na vyvařování karoserie, po odstrojení se zjistilo, že je stav podstatně horší, než se zdálo.  Prahy jsou rezavé i uvnitř v celé délce, podběh levého kola skoro fuč, podlaha začínala taky. Nu což, nové prahy už se nedaly sehnat ani v Citroenu a stejně jeden stál asi 8 tisíc. Druhovýroba neexistuje a to ani opravné plechy. Musel jsem tedy přistoupit k jejich ruční výrobě.

Když se dodělala karosařina, řekl jsem si, že by bylo pěkné, kdyby byly v barvě karoserie i otěrové lišty na dveřích a v náraznících. Problém ale nastal se stříbrnými okrasnými proužky v těchto lištách. Bylo v nadlidských silách je sehnat krásné. V té době jsem viděl u známého stříbrné XM před modernizací, které tyto proužky mělo v černé barvě. Tvářilo se to jako originál, ale je pravda, že ani jeden jsme XM s těmito proužky v černé neviděli. A tak se rozhodlo, že to tak chci, alespoň to trochu "rozčísne" tu záplavu stříbrné. A z toho pak vznikla současná kombinace. Jelikož jsem ale neměl dostatečné znalosti co se týče lakování, dal jsem auto do lakovny. Auto 3 týdny v lakovně a když jsem viděl ten výsledek, chtělo se mi zvracet. Probrusy, stékance, nelícovaly hrany, jiný odstín… No otřes. Na konec, než to ještě víc pojebat, jsem odvezl auto do jiné lakovny na doporučení velmi dobrého kamaráda a tam byl výsledek krásný. Dražší to nebylo o tolik, výsledek ale podstatně lepší. Dnes už se snažím se naučit i zatím připravovat pod lak a lakovat, abych si mohl časem dělat i tohle sám.

Po laku a najetých asi 30tisících kilometrech se ale stala jedna velmi nemilá věc. Motoru začaly houpat otáčky na volnoběh, po ubrání plynu občas i chcíplo. Jal jsem se tedy shánět jiné čerpadlo, protože tomu vše nasvědčovalo. Povedlo se sehnat, za krásnou cenu 500Kč, mělo ale nevýhodu, že teklo a motor zdechnul až po dvou sekundách od vypnutí klíčku. Inu, v té době jsem měl dost projetá nejen Citroeňácká fora a věděl jsem že je možné na to sehnat těsnící sadu za asi 1200 Kč. Byl jsem v místním diesel servisu a zeptal se, co by stálo přetěsnění. Odpověď mi byla dána taková, že pokud přinesu vymontované čerpadlo z auta, tak 6000 Kč, že se to posílá do Pardubic a čekalo by se na to tak 10 dní. Objednal jsem tedy těsnící sadu, že to zkusím zvládnout sám. A tak se i stalo, čerpadlo mám dodnes v autě a zatím šlape. Bohužel stále nemohu přijít na to, co bylo tomu druhému, jelikož bych byl rád za jedno záložní, protože co kdyby náhodou. 

Co jsem chtěl taky vyřešit, ale moc mě to netrápilo, byla ta děravá sedačka řidiče. Zkoušel jsem sehnat samostatně, což se na konec nepovedlo. Místo toho jsem dostal nabídku na celý interiér, elektricky ovládané přední sedačky, všechny sedačky vyhřívané a elektricky seřiditelnou loketní opěrku. Povedlo se to bez obtíží vymontovat z auta a při té příležitosti jsem si vzal z dárce i kabelové svazky. Sice tyto sedačky neměly boční airbagy, ale oproti mým byly právě elektricky ovládané a vyhřívané. A tak šel rozebrat celý interiér, aby se natahaly nové kabelové svazky a překopaly sedačky.

Dodnes více méně slouží auto věrně, bez excesů, dělá se něm spotřební materiál, jak má (olej v motoru a všechny filtry po 10t, olej v převodovce po 30t, LHM po roce, rozvody po 90t atd.) s tím, že zhruba po roce a 30 tisících měním obvykle čepy a silentbloky na přední nápravě, po 40t komplet brzdy na předku, po 80t na zadku. Dvakrát se dělaly torzní silentbloky na motoru a pak různé drobnosti. Ještě došlo k dílčímu drobnému "tuningu" jako kožené obšití volantu, parkovací asistent (ne, že bych ho potřeboval, ale líbilo se mi ho mít), světla pro denní svícení, výměna parabol ve světlech, lepší žárovky, příhřev chladící kapaliny (který jsem nakonec vykopal) a další a další drobnosti.

Jak jsem v "recenzi" psal náklady 3,5Kč/km, tak tohle všechno, i včetně paliva je v tom obsaženo. Na tachometru svítí číslo skoro 350 tisíc kilometrů a když to půjde, doufám, že není zdaleka konečné. V současné době je ale auto už zas zralé na celolak. Od pitomců na parkovištích je obouchané, lemy zadních blatníků a spodky dveří začínají kvést… Dva pitomci mi jej odřeli (jedním z nich jsem já, když jsem se lehce otřel o sloup el. vedení zadním blatníkem při couvání). Akorát prahy a podlaha jsou zatím naprosto v pořádku, neboť jim dodávám impregnační kúru. 

Dodnes se mi nepovedlo vyřešit asi jen to zlobící ABS. Proměřoval jsem čidla, prozváněl kabely, měřil napětí, i PC diagnostiku Lexia jsem si koupil, ale nic nepomohlo, protože jak jsem postupem času zjistil, téměř neexistuje XM po modernizaci, které by jej mělo funkční. Je to prý z toho důvodu, že docházelo k samovolnému "bricknutí" ECU ABS. A zatím jsem neměl ani chuť vykuchnout ECU z auta především kvůli velmi špatnému přístupu k jednotce a zdání, že je nerozebiratelná.

Ale to snad už nestojí za řeč. :) Na závěr, pokud jste dočetli až sem, bych chtěl požádat o zpětnou vazbu. Nejsem si jist, jestli je to pro většinu vůbec čtivé a zda máte o takové články ode mne zájem. Sám mám techničtější články velmi rád, ale v tomhle jsem asi dost divný…

 

EDIT: malý update. :)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PeterLuk
27. prosince 2016, 21:42
0

Je to trošku "náročnejšie", ale na zaujímavosti to tvojim blogom rozhodne neuberá. Naopak, zdá sa že tie CItroeny predsa len nie sú neopraviteľné, ako niektorí tvrdia... ;) :D

reagovat
Michal88
27. prosince 2016, 21:52
0

Náročnější v jakém smyslu? :) Citroeny, i takto složité opravitelné určitě jsou, ALE znamená to hodně hrabání se po fórech a pídění se po principech fungování. V neposlední řadě pak i to nebát se umazat. :)

PeterLuk
28. prosince 2016, 14:42
0

Práve v technických výrazoch a vedomostiach, ako to funguje. ;) Nieje to až tak jednoduché čítanie, ako v niektorých iných článkoch.

M P
28. prosince 2016, 16:07
0

Náhodou tohle je asi taková úroveň podrobnosti, jakou jsem ještě schopen pochytit, super! Je pravda, že jsem se při čtení dostal asi na 3 místa, kde už bych já pomalu sbíral benzín do petflašek a milé iksemko chystal k podpalu, jenom já nejsem ty a ty se o svá auta staráš s láskou. Klobouk dolů!

Jinak te zelená krev, nevypadá to jako predátoří krev trochu?:D To když na MG F teče hydragas, vypadá taky podobně :)

Michal88
28. prosince 2016, 17:20
0

Jojo, čistá má proti světlu takovouto jedovatě zelenou barvu. :) Po výměně má být stará maximálně tmavě zelená. Jak člověk vypustí hnědou, je to prů.er. To už je i hodně hustá a nemůže prostě fungovat tak, jak má. Nehledě na to, že se pak auto blbě zvedá, brzdy mají malinkatou prodlevu a když je studená, člověk musí být kulturista, aby přepral v zimě posilovač. Navíc to hrozí zničením sítek v nádržce LHM. Mám ale takový pocit (tzn. Nejsem si jist), že Hydragas používá také LHM. :)

Kdyż se vydělalo čerpadlo poprvé, taky byla chuť do toho místo nafty nalít benzín. :D Ostatní už jsem přešel s klidem. :D To spíš V6 mi vícekrát přivodila infarktový stav. :D

jc
27. prosince 2016, 22:07
0

Za mne dobry, mnohem zajimavejsi (pro mne) nez to o pyratech :-) Je videt, ze ses velky fanda do techto (pro mne) podivnych vozitek a musels tomu venovat spoustu casu. Thumbs up.

reagovat
Michal88
27. prosince 2016, 22:32
0

Slibuji, že se na politicko-společenská témata minimálně zde na serveru vys-ru. :D

jc
28. prosince 2016, 12:14
0

Tak ja nejsem jediny ctenar tohodle webu, potrebujes vetsi vzorek :-)

Michal88
28. prosince 2016, 14:52
0

Ne nadarmo se říká, že nejhorší reakce je ta žádná. To pak člověk neví, co s tím. Jestli je to napsané dobře nebo by to chtělo sebereflexi. Nejhorší je nezanechat žádný dojem, i záporná reakce je reakce, ze které si člověk může něco vzít. Každopádně, jelikož to nevyvolalo téměř žádnou odezvu, tak by asi bylo lepší se tomu dál nevěnovat. :) To, že nebyly reakce u popisu v6, to teda spíš přičítám "vystřílené munici" v komentářích u 2,1TD. :)

Fr
Franta
27. prosince 2016, 22:11
0

Technický článek super. Konečně vím, jak je přesně vyřešený tlumič u systému s koulemi!

reagovat
Michal88
27. prosince 2016, 22:31
0

Tahle konkrétní pístnice s "koulí" by měla být z DS, ale princip fungování u XM je stejný, jen trochu jinak technicky řešený. :)

Goldies
27. prosince 2016, 22:18
0

Dlouhy ale pekny :-) urcite bych ocenil fotky interieru kdyz se o nem tak rozplyvas :-)

reagovat
Michal88
27. prosince 2016, 22:28
0

Myslíš něco takového? :D

Michal88
28. prosince 2016, 21:15
0

Tady upuji nějaké fotky z interiéru. :) Akorát se omlouvám za kvalitu, je to foceno telefonem. Zjistil jsem, že nemám žádné publikovatelné fotky. :D

krab
27. prosince 2016, 23:50
2

Tohle se mi taky líbilo. Jediný auto, který jsem dokázal rozebrat a dát dohromady byla Cortina 1300 z roku 1969 :) A to ještě mi karoserii vyvařil, připravil a nalakoval klempíř a lakýra, na to jsem nesáhnul a s natrojováním a dalším laděním tenkrát hodně pomohl táta.
V učebnici složitosti oprav je Cortina někde hned u "A" , kdežto XM bude někde až u "X". To je o tolik složitější, že úspěšný pokusy záchrany takových aut fakt považuju za hrdinství možná pološílenýho, ale frajera :)

Dneska už si na autech maximálně vyměním oleje a nějaký blbosti, kdybys mě viděl jak dlouho mi v létě trvalo vyměnit termostat v BMW , tak by sis asi řekl že je to lepší než groteska od Laurela a Hardyho :D

Na druhou stranu vidím kolem sebe víc lidí, co je baví motorky a auta, ale pomalu si to odvezou I umýt a naleštit k člověku co to dělá. A to mě jde lehce proti srsti. A těm servisům taky moc nevěřim...
U nás v obci je ale specialista na Citróny. A je i motorkář, tak občas popovídáme. A tak ty XMka kolem jeho garáže vidívám. Krásný auta.

reagovat
Michal88
28. prosince 2016, 07:13
0

Jak řekl jeden známý, taky se věnující Citroenům, XM je auto velmi vhodné pro mladého svobodného bezdětného automechanika s ocelovými nervy. :D

Ono XM není oproti jiným autům o tolik složitější, než se zdá. Samozřejmě, proti třeba Cortině, nebo Citroenu GS (který taky mám, ale na toho teď nemám prostor ho dál renovovat) ano, ale oproti autům stejné doby to není tak hrozné. Nepočítám teda filetu, ta zamrzla v 70. letech. :D Je to porovnatelné s auty současné doby, ale s tím, že se oproti současným autům dá většina věcí rozebrat a opravit. Když do toho neexistuje díl, není výrazný problém ho vyrobit a zjišťování závady také není nic extra složitého, na mechanické závady stačí běžné nářadí a na elektrický problém klasicky multimetr a elektrikářské kleště. :)

Ale jak říkám, jde o to nebát se umazat a učit se novým věcem, XM není auto pro toho, kdo auto vozí s každým problémem do servisu. To ho pak to auto finančně zruinuje.

Jinak, jak jsi psal o době rozebírání termostatu, mě to taky všechno trvá poprvé dost dlouho. Když jsem poprvé vyndaval a vkládal Lucase do auta, trvalo mi to 12 hodin čistého času. Dneska to dám za 3, protože jsem např. zjistil, že kvůli vyndání Lucase nemusím rozebírat rozvody a na stáhnutí řemenice z konusu čerpadla jsem si vyrobil z kusu plechu, tří matek a tří šroubů stahovák. :)

zimbic
29. prosince 2016, 12:58
0

Takže XM je auto co má "koule" ? :D Pěkný článek mám rád technické věci a dost věcí jsem se dozvěděl. Udržovat starý Citroen není žádná sranda, klobouk dolů jsem rád, že se i pár lidí najde i u nás jen tak dál :)

reagovat
Michal88
29. prosince 2016, 15:25
0

Ani je nemusí mít majitel, má je za něj auto. :)

ra
rainero
30. prosince 2016, 13:41
0

Ja som s blogom spokojný a ďakujem zaň. Podobnú anabázu zažívam som svojou V70. Čítanie fór a zháňanie informácií a fachmanov čo danú súčiastku vedia opraviť a nezodrať z peňazí. Častokrát to nie je o zložitosti auta ale o tom, že už majú svoj vek, niečo za sebou a súčiastky proste odídu na opotrebenie alebo na "nestarostlivosť" majiteľa.

reagovat
HerrHobler
22. ledna 2017, 23:23
0

Vůbec netuším co půlka termínu zmíněných v článku znamená, ale se zaujetím jsem to přečetl až do konce. Asi nejvíc mě fascinuje Tvoje odhodlání, pečlivost a starost, kterou mu věnuješ (Citröenu). A taky možnost naučit se něco o technice, se kterou se dnes člověk jen tak nesetká. Díky za Blog!

reagovat
Ji
Jirka e34
14. února 2017, 20:36
0

Dávej další, je to super

reagovat
ZX
ZX
20. února 2017, 21:34
0

Ahoj, parádní článek! Super počtení. Kéž by takových nadšenců bylo více. Já se zbláznil podobně, ale do ZXka z roku 94 :-)

reagovat
Mechanik
23. prosince 2020, 22:45
-1

Super článek, seš cvok. Ale to já taky, nemám rád normální lidi, jsou nudní.
Jen tak dál

reagovat