načítám data...

Na vlnách podivna

07. prosince 2016, 18:17 13 komentářů Michal88

Aneb život s houpající příšerou. Přesně to je život s Citroënem XM.

zobrazit celou galeriiMajk Zed: Na vlnách podivna

Ani nevím, co mě přimělo psát o svých autech. Možná byl důvod ten, že teď nemám dílnu a tedy když se v tom nemůžu hrabat, tak alespoň nějak vybiji svou vášeň ke všemu, co má čtyři kola a volant.

Když odhlédnu od toho, že jsem měl kromě jiného v minulosti Xantii 1,6 (na kterou rád vzpomínám), k Citroënům mě v podstatě přivedl táta který míval několik XM po sobě. A to auto se mi zarylo do mysli v dětství asi nejvíc z té hromady aut, která táta vlastnil. Mimo jiné Audi 100 "doutník" v několika kusech, Ford Mondeo 1,8TD, Renault Espace, VW T4 atakdál.

Když jsem pak prodal svou Xantii a jezdil chvíli Transitem 2,5TD, inzerci jsem už pomalu znal nazpaměť. XMek je celkově málo, ale v inzerci byly samé 2,5TD, což nebyla motorizace, po které jsem toužil. I když 2,1 TD v modernizované verzi také není úplně košer motorizace kvůli choulostivému čerpadlu Lucas EPIC, furt mi to přišlo jako schůdnější verze, než prasklá hlava, což se u 2,5TD stávalo (nebylo otázkou jestli, ale kdy). K tomu u 2,5 výkon navíc není adekvátně znát, žere o dost více a je to nejsložitější motor, který se do XM dával. Výhodou daného motoru je oproti 2,1 ale kultivovanost. Benzinových bylo málo a když už, tak dvoulitr osmiventil, který také není žádná výhra. 16V verze, stejně jako 2.0 turbobenzin jsou zase vzácné. Třílitra jsem tenkrát nechtěl jako auto na běžné ježdění.

No a po půl roce se objevila na jistém Citroën foru stříbrná 2,1TD kousek od Prahy za tehdy 15tisíc korun. Auto bylo celkem zubožené, prahy za předními koly nahnilé, po dvou menších bouračkách (ale jinak celkem kvalitně opravených, majitel se přiznal sám, než jsme na něj vůbec sáhli). Nu což, domluvila se sleva a s autem se jelo domů. A tak jsem si přivezl XM 2,1TD z roku 1999.

Exteriér se mně osobně líbí, ale je to samozřejmě otázka vkusu. Problém je, že Bertone udělal ve své době krásnou karoserii, ale je vidět, že nadčasová není. Nepomohla moc ani modernizace s hezčím předním nárazníkem, kulatějšími zrcátky a odtrhovou hranou místo křídla na pátých dveřích. Karoserie nerezne tolik jako u dobových konkurentů, jsou ale určitá slabá místa. Jedním z nich jsou prahy hned za předními koly. Jakmile se místa uložení heveru ohnou pod auto při zvedání, ještě se to dá celkem bez problémů zachránit. Pokud s tím ale někdo dlouhodobě jezdí, člověku pak auto zreziví pod zadkem.

Uvnitř pak najdeme modernizovanou kulatou přístrojovku. Pravda, nehodí se k autu tolik jako hranatá přístrojová deska s jednoramenným volantem u aut před modernizací, ale na druhou stranu, je mírně ergonomicky lepší. Zvětšila se tlačítka, hodně tlačítek, která byla pod volantem se přestěhovala nad panel klimatizace, na volantu už jsou na tlačítkách čitelné funkce, a bylo možné si auto objednat s až čtyřmi airbagy (řidičův je standardem a před modernizací nebyl možný žádný).  Co moc nedomysleli, klucí francouzští, po celém autě není kam odložit kelímek s kafem. To je ale jen malá vada na kráse. Okládací prostory jsou jinak více, než dostatečné. Ve dveřích jsou dvě malé kapsy na drobnosti (jedna uzavíratelná), jedna kapsa je nad rádiem, velký odkládací prostor pak v elektricky seřiditelné loketní opěrce a pak samozřejmě přihrádka před spolujezdcem, která je díky airbagu zmenšená. Jinak, z výbavy konkrétního kusu bych uvedl přední mlhové světlomety, všechna okna elektricky stahovatelná, elektricky seřiditelná a vyhřívaná zrcátka, dálkové centrální zamykání, imobilizér, elektricky seřiditelná přední sedadla, všechna sedadla vyhřívaná, elektricky seřiditelná loketní opěrka, palubní počítač, tempomat, 6 reproduktorů a ovládání rádia z volantu. Do tzv. plné výbavy toho ale stále chybí dost. Kožený (či krásný polokožený) interiér, vyhřívané ostřikovače, ostřikovače světlometů, střešní okno, tovární alarm, boční airbagy a Hydractive (popíšu u podvozku). Zajímavostí je dvojité sklo kufru. Jelikož XM bývávalo vládní vozidlo i přesto, že je to liftback, tak aby po zvednutí víka zavazadlového prostoru nedošlo k ofouknutí posádky na zadních sedadlech, zůstane tam přiklopené ještě druhé okno. Toto se pak v případě nakládání objemnějších věcí dá zvednout, případně zcela demontovat, což už chce trochu nářadí.

Ale přesuneme se k motoru. Jedná se tedy o přeplňovaný vznětový čtyřválec s nepřímým vstřikem, třemi ventily na válec a s elektronicky řízeným rotačním čerpadlem o výkonu 80 kW/110 koní při 4300 ot./min a točivém momentu 255 Nm při 2000 ot./min a k motoru je připojena pětistupňová manuální převodovka. Co se týče pocitu z jízdy, netáhne tak "vocpoda", jako TDI, je třeba ho mírně točit. Každopádně, pokud se s tím člověk sžije, stále není brzdou provozu, díky zpřevodování umí i na pětku celkem obstojně zrychlovat i z 90 km/h, kdy točí cca 1900 ot./min. Pod 1500 ot./min je ale jakákoli akcelerace na 4 a 5 rychlostní stupeň tabu. Samozřejmě je s takovým motorem počítáno na dlouhé vzdálenosti a jako takový je s převodovkou naladěn. Po městě je motor pod kapotou více slyšet, pokud ho člověk nechce tůrovat, tak rozjezdy jako se vznětovým motorem, tedy pouštět spojku do zvýšeného volnoběhu, to moc rád nemá a odvděčí se hučením, vibracemi a neochotou. Kulisa řazení má mírnou vůli a je gumová a i při údržbě převodovky (tedy především výměnách oleje) se nižším kvaltům moc do svých míst nechce. Po okreskách se ale cítí podstatně lépe a i s 1500 kg pohotovostní hmotností umí celkem uhánět. Nejlépe je mu ale na dálnici do rychlosti cca 110 km/h, kdy se tak mírně převaluje kolem 2400 ot./min a do této rychlosti se Vám odvděčí i velmi příjemnou spotřebou okolo 6 litrů. Pokud chce někdo jezdit rychleji, okolo 130 km/h už točí kolem 2800 ot./min a spotřeba stoupá k 7litrům. Větší rychlostí jsem dlouhodobě nejel, byť ani při 160km/h nemá člověk pocit, že by ho vysloveně trápil, ale motor je mírně hlasitější a už se mu to přestává pomalu líbit.

Snad bych jen uvedl, že motor jako takový, byť neoplývá kultivovaností ani jízdními výkony, je spolehlivý, pokud se k němu člověk nechová jako prase. Největší průšvih je u aut s tímto motorem po modernizaci v roce 1994 elektronicky řízené čerpadlo Lucas EPIC. Kazilo se tak, že jak se někde objeví, je hned pryč, když už se objeví, je za raketu a jakákoli oprava více či méně taky. Sám jsem už za mých 120 tisíc najetých kilometrů řešil čerpadlo několikrát. Ale začínám se probojovávat, abych si jej opravil sám.

Asi to nejlepší na Citroënech je ale podvozek. Můj konkrétní kus má obrovskou výhodu v tom, že nemá Hydractive. Tzn. sice nemá proměnnou tuhost podvozku, za to je ale celý systém velmi spolehlivý. Pokud jsem psal, že spojení motor-převodovka je u tohoto konkrétního auta polykač dálničních kilometrů, tak o podvozku to platí také. Nemá rád prudké změny směru, v zatáčkách se houpe, jak bárka v rozbouřeném moři. Auto je silně nedotáčivé (i díky velkému přednímu převisu) a celkově to není auto na blbnutí na okreskách. Svižná plynulá jízda je to, co mu nejvíce vyhovuje. Po silnicích první třídy či při dálniční jízdě, byť je třeba rozbitá, se člověk houpe, jak na obláčku. D1 od Humpolce na Brno je pohoda. Ne, že by se ty hrby, které tedy částečně vymizely, nebyly v autě cítit, ale jsou to jen takové lehké vibrace. Člověk nedostává herdu do zad na každém hrbu.

Velkou výhodou u hydropneumatického podvozku je možnost měnit světlou výšku. Člověk pak ani na výměnu oleje nepotřebuje zvedák. Též složitější polní cesty s vyjetými kolejemi nejsou takový problém. A velkou výhodou je ruční brzda na přední nápravě. Sice se s tím nedají dělat kravinky typu rádobydrift (tomu odporuje i to, že je ruční brzda ovládána jako u Mercedesů, tedy čtvrtým malým pedálem a tlačítkem vlevo od volantu), ale zase, pokud člověku podkluzuje jedno kolo, dá se ruční brzda omezeně použít jako parodie na uzávěrku diferenciálu. Samozřejmě to neplatí pro extrémy, uzávěrku to nenahradí ani náhodou.

Ale i tento "základní" podvozek má svá specifika a bolavá místa. Společné slabé místo pro všechny systémy jsou takzvaná kulopera. Je to něco jako miska tlumiče na přední nápravě. Zespod do kulopera vede pístnice a z boku je do něj našroubována koule. Problém je, že kulopero jsou, zjednodušeně řečeno dva ocelové kužele nasazené na sebe s navulkanizovanou pryží k sobě a tím je v podstatě dosaženo pružné uložení kvůli pohybu ramene při propružení či těhlice při zatáčení. Jenže to také nese váhu celého auta. Jak už to tak ale bývá u těchto spojů, pryž se časem začne odlupovat od kovu a když se to dostane do pokročilejšího stádia, proletí pístnice se zbytky kulopera kapotou. Stejnou bolestí trpí i menší Xantia, která má s XM relativně hodně věcí společných a velmi podobný základ. Další slabinou je uložení ramen zadní nápravy. Pokud se často auto přetěžuje, nebo se jezdí v jiné, než provozní výšce vozidla (to platí i pro špatně seštelovanou výšku), tak odejdou kuželíková ložiska v uložení a pak se sjíždějí pneumatiky.

Za dobu vlastnictví auta jsem si vesměs všechny opravy, úpravy a údržbu dělal sám. Nedá se brát, že je auto chronicky nespolehlivé, ale za ta léta své mouchy má. Díly také nestojí raketu, jako se píše na hromadě fór. A při troše šikovnosti se dá celkem snadno opravovat i v domácích podmínkách. Má to ale jeden háček. Člověk musí trochu pátrat, učit se a nebát se ušpinit si ruce. Pokud si takové auto chce koupit člověk, který bude jen jezdit a při problému poletí do servisu, tak XMko pro takového člověka není, nebo musí mít mírně vyšší rozpočet. Naštěstí dnes už servisů zabývajících se staršími Citroeny je dost, ale stejně jako v jakýchkoli jiných je třeba si dávat pozor na to, komu to auto dává do ruky. Jelikož se dost pohybuji po Citroëňácké komunitě, jsem z ní zároveň dost znechucen. To, co jsem četl v komentářích o Jaguar komunitě a servisech, které to dělají jako "hobby", tak něco podobného je i u Citroënu. Zvlášť v XM komunitě, která už tak není moc obsáhlá, se dějí u jistých lidí stejná zvěrstva, jako se děly u Jaguar komunity. Průšvih je, že to daným lidem stále prochází a Citroën komunita se dále rozkládá na menší a menší fragmenty. 

Ale teď na trochu veselejší notu. Co se týče nákladů na dané auto, teď momentálně jezdím s kompletními náklady za cca 3,5 Kč/km. Je to srovnatelná cifra, jako provozovat klobouk stylem Fabii HTP po cca 100 000 kilometrů po dobu 10 let od nového. Díly, pokud člověk jezdí do jistého největšího řetězce prodejce náhradních dílů, stojí srovnatelně, jako na tu Fabii. Po zapátrání po internetu se ale dá dostat na cca polovinu ceny. Pro představu, jeden přední kotouč okolo 700 Kč/kus, brzdové desky na předek cca 700 Kč/sada, Olejový filtr kolem 150 Kč/ks. Co je ale problém, tak specifičtější díly už se nedají sehnat. Například přední blatníky, opravné plechy, věci do interiéru… A to kolikrát ani v autorizovaném servisu. Díky tomu, že bylo XMek samo o sobě málo, na běžných vrakovištích už toho také moc není. Vesměs pak člověku nezbývá, než obcházet kluby nebo najít specializovaná vrakoviště na XMka (existují). Proto už pomalu přestává být XM auto vhodné na běžné ježdění, protože při jakékoli nehodě nebo specifičtějšímu problému bude člověk jen koukat.

Jenže, jak už to tak bývá, s jídlem roste chuť. Na běžné ježdění mi 2,1 stačí, ale chtěl jsem další auto na hraní, občasné vyjíždky, ideálně třílitra. O dalším autě ale případně příště… Na vlnách podivna, část druhá.

 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

RCNP
11. prosince 2016, 15:11
0

Tyhle trochu divný citroeny, mají svoje kouzlo. Dokud dělali věci po svém, tak měl člověk důvod si jednoho koupit a mohl v nich vidět nějakou přidanou hodnotu. Jako třeba ty podvozky. Škoda, že se jich zbavují. Navíc posledních deset let mi jejich line-up přijde trochu jako univerzální nuda. Menší modely jsou takové nemastné neslané a velké už trochu ztratili svoji slávu. Ale snad příchod Kakťáka je znamení, že se jim vrátí ta správná divnost.

reagovat
Michal88
11. prosince 2016, 16:09
1

To bohužel není posledních 10 let, ale od začátku tisíciletí. Jediná podivnost do příchodu Cactusu byla C6 a bohužel nejen díky podivnosti se moc neprodával (další aspekt byla cena, která byla dost sebevědomá). XM bylo celkem vyrobeno cca 330 tisíc kusů, C6 už jen cca 25t. Zase je ale bohužel pravda, že tyhle podivnosti se líbí nám, ulítloušům, většina o ně ale bohužel nestojí. Viz. První vs. Druhá generace c4. První generace moc nikdy nejezdilo, byť to nebylo tak ulítlé auto, druhá generace je velmi početně zastoupena i ve flotilách.

Ale Kaktus byla taky trefa do černého. :) Každopádně, Citroen sám avizoval, že do vyšší střední, kam patřilo xm, c6 apod. Že tam s Peugeotem už nepůjdou a že c6/607 byli poslední zástupci této kategorie. :(

krab
11. prosince 2016, 17:11
0

XM se mi taky líbí. Žádnýho Citroena ze stare doby jsem neměl, jediný opravdu starý francouzský auto v mojí "garáži" byla Simca 1301, ale Citroeny mam rád právě, přesně pro to kouzlo vlastní divnosti a zvláštnosti.
V tomhle směru je pro mě favoritem č. 1. Citroen SM. Spojení V6 Maserati ( které tehdy Citroenu patřilo) a předního pohonu, hydrauliky a designu z něj dělá fakt lákavý auto. Zrovna tak Maserati Merak, které mělo ten stejný motor (pokud se nepletu) a zděděnou hydrauliku brzd po Citroenu.

Ale, z těch dostupnějších je vlastně dneska XM 3.0 V6 vtipná volba. Protože je to už fakt neobvyklé auto. Chtěl bych napsat CX, ale CX už je dneska jako šafránu a jsou už I docela drahé.

Mám známého co Citroeny opravuje, kousek co bydlím. Tak tam stále před domem nějaká XM, případně Xantie stojí. A sám jezdí teď v dieselové C6. V té ( né v té konkrétní) jsem se jednou měl možnost svézt a myslím že to je asi nejpohodlnější auto co si člověk dovede představit. :)

Tak ať ti "XM"o jezdí!

reagovat
Michal88
11. prosince 2016, 17:37
0

SM mělo ještě jedno prvenství. Řízení DIRAVI, což bylo v podstatě strojní řízení se změnou účinku posilovače v závislosti na rychlosti. Pak to měla všechna CX a u XM to pak bylo jen u 3.0 V6 12V a 3.0V6 24V/147 kW. O třílitru, který je také v mém vlastnictví bych chtěl případně psát příště, pokud by byl zájem. :)

CX se dají za celkem dobře sehnat taky, ale samozřejmě to nebudou verze Prestige s prodlouženou karoserií nebo GTI s 2,5 turbobenzinem. :) Ty se prodávají za extra draho. Ale auta na mírnou renovaci v základních výbavách, to ještě celkem jde. :)

beastar
11. prosince 2016, 21:16
0

Kromě Peugeota 406 sem nikdy žádné auto z Francie neměl a tyhle kousky jsou tak avantgardní že to má celkem jisté kouzlo ještě dnes to auto až na ten interiér (mě se nelíbí někomu může) je to super. Jednou mě kamarád vezl Xantií Activa V6 byla to pro mě celkem rarita a hlavně překvapení když sem viděl jak to jede jak to vypadá uvnitř a v neposlední řadě kolik za to dal peněz (byla to ojetina v ceně jedné dovolené v Egyptě) Svým způsobem ty lidi co to koupí a provozují obdivuji ale neměl sem nikdy moc náladu se k nim počítat.

reagovat
Michal88
12. prosince 2016, 07:25
0

Jojo, Activa je velmi povedené auto na rychlejší jízdu. Sám jsem si jednu dobu pohrával s myšlenkou si ji pořídit. Co je ale problém, tak sehnat nějaký zachovalý kousek.Resp. především V6 (ty teda nejen Activy, ale i s hydractive) u nás trpí dost výrazným morem tuzerství a napadení kutilem.

MG
MGRR
12. prosince 2016, 21:00
0

Každý Citrönista musí mít XM :)
Já tedy moc Citroenista nejsem, i když jsem chvíli, před patnácti lety vlastnil vlastně náhodou třílitrové XM. Jezdilo to jako vznášedlo, ale nikdy jsem si nezvykl na volant, který se sám od sebe začal točit... jelo si to kam chtělo :) Ta funkce se určitě nějak jmenovala, ale já se toho bál... kouzelným proutkem se začal protáčet volant. Taky z toho stále někdy něco kapalo a XM si dělalo co chtělo, žilo vlastním životem a to si dovolit nemůžu. Že to žralo víc než má A8 4,2 Quattro, už byl vlastně detail :)

Moc se mi líbí C6 2,7, ale zřejmě nikdy nebudu mít odvahu FR techniku ještě jednou koupit...

reagovat
Michal88
13. prosince 2016, 09:28
0

Jmenovalo se to DIRAVI, jakoby strojní řízení. :) A čím jsi jel rychleji, tím víc řízení tuhlo. To mám právě v druhém přibližovadle, XMku s třílitrem, o kterém píšu. :) Je to dobrá fičura, pokud to funguje. Kolik to žralo, smím-li se zeptat? :)

Jinak, C6 sice nemá už DIRAVI, ale má hromadu jiných blbůstek. Jinak, myslíš 2,7 HDI? To není povedený motor, nástupce, 3.0HDI je podstatně povedenější.

MG
MGRR
20. prosince 2016, 09:02
0

To třílitrové XM žralo 15-20L, ale kdoví kam a kudy to teklo.
C6 jsem nechal být, několik jsem jich prošel a vše bylo takové "neživé" i když byla všechna auta nehavarovaná a TOP (tady v Německu), prostě jsem měkký, abych šel do C6 za 13.000++euro, když mu nevěřím. Takže už nějakou dobu hledám Lexus LS460/600 který bude jako nový, bez škrábanečku s bílou, nebo béžovou kůží, tady jsme na ten stav až úchylný :) Na to abych koupil C6, Thesis, Avantime prostě nemám povahu. Chci pohodlí, ale víc je nutná spolehlivost.

Michal88
21. prosince 2016, 08:44
0

To se tváří, jak 3.0 24V 147 kW, které, pravda, žralo více, než 12V verze nebo ta 24V/140kW s rozvodovým řemenem, ale i tak to je strašně moc.

Je teda pravda, že C6, co všude slýchám, moc spolehlivá není. A je pravdou, že díky počtu vyrobených kusů nikdy nebude mít tak velkou základnu lidí, kteří budou chtít zjišťovat co a jak opravit či upravit. XM v tomhle má velkou výhodu, že i když také neplatilo za spolehlivé, členská základna, která přišla na to, jak co opravit bez potřeby autorizovaných servisů, byla podstatně větší. Autorizované servisy stejně tápaly a když si to majitel neopravil sám, v servisech u nás ho obvykle pěkně natáhli. Také díly díky tomu stojí pár korun, protože jich je už relativně dost na vrakovištích. Pravda, hromada jich díky tomu byla zbastlených, když se do toho pustil člověk, co mu moc nezáleželo na tom, jak co udělá. C6 tuhle pozici mít nebude, nebo bude velmi ztížená. :(

martin_100
20. prosince 2016, 12:55
0

XM žeru je to parádní kára. Kamarád to měl před lety ve stejný motorizaci ale kombík. Neksutečný auto. Bohužel (narozdíl od toho auta) nemam koule na to abych si ho pořídil.

reagovat
Michal88
21. prosince 2016, 08:30
0

Nemusíš mít koule, ty za Tebe bude mít auto. :D
Troufám si tvrdit, že nejsem žádný boháč, abych si mohl dovolit extrémně nespolehlivé auto, ale je pravda, že člověk se fakt musí ponořit i do teorie, aby mohl v praxi hromadu věcí udělat sám. To jsou noci a noci na forech Citroenu i Peugeotu a nejen českých, aby si o tom člověk zjistil co nejvíce a mohl to spolehlivě opravovat sám a na shánění dílů a třeba opravy a údržbu, kterou sám nezvládne, si vybrat spolehlivého kolegu, co to umí, protože bohužel jak píšu, vychcaných hajzlů se v Citroen komunitě najde bohužel dost (a z toho jich je hodně XMkářů) a nejhorší je, že jim to noví Citroenáři žerou, než se spálí... :(

martin_100
22. prosince 2016, 13:21
1

No jestli se mi po novym sejde oběživo tak ho hodlam směnit za C2 1.1 a myslim si že ybch moh bejt taky spokojenej ;-) To auto se mi jako jedno z mála líbilo už jako nový když s nim v roce 03 přišli na trh. A taky po letech živení skoro 5ti metrovýho sedanu mi malá úsporná krabička přijde jako docela sympatickej směr vývoje. Od zábavy poskytovaný rozvážnym zadnim náhonem se přesunu k zábavě lehkýho obratnýho neposedy.