načítám data...

Honda CR-Z - Hybrid pro petrolheady?

26. ledna 2021, 20:52 30 komentářů krab

Občas mi doma přistanou auta, o kterých stojí za to napsat pár řádků do blogu, protože mě něčím neobvykle překvapí. Aktuálně je to malé stylové kupé od Hondy, které má vzadu na kufru nálepku se slovy: hybrid

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Honda CR-Z - Hybrid pro petrolheady?

Na představení všech sportovně laděných aut se typicky vždycky moc těším. A je úplně jedno jestli jsou od Hyundaie nebo Ferrari. Důležité je to, jak se v nich člověk cítí a co dají zpátky za nějaké to vynaložené řidičské úsilí. A tak jsem se nedíval zkrz prsty na Hyundai i30N a užil si fakt, že se s ním vážně báječně jezdilo. Zrovna tak mě teď zkraje roku udělalo radost ježdění v GR Yarisu. To auto prostě funguje, je to pecka. Jestli je homologační speciál nebo není je fakt šum a fuk, i na to sezení na “barové stoličce” si člověk zvykne. A občas se stane opak. Auto, které má to správné jméno z historie, parádní odznáčky a jízdně pak těm vysokým očekáváním nedostojí. Taky bych pár takových příkladů aut našel.

A když přišla na trh před deseti lety hybridní Honda CR-Z, nechalo mě to absolutně chladným. Vůbec mě to auto ničím nezajímalo. Asi to bylo tím nápisem “Hybrid” a faktem, že nejsem úplně založením Hondař. I když, abych věci uvedl na pravou míru…  S Accordem z roku 1988, který bývával doma jsem toho zažil dost a kdyby býval neměl automat, ale manuál, měl jsem to auto vyloženě rád. Ono to platí asi o všech japonských autech osmdesátých a devedesátých let. Ať už to byla Mazda 323 Coupe, kterou jsem jeden čas měl, Mitsubishi Galant 2.0 anebo Nissan Maxima s třílitrem. Ten jsem měl obvzlášť rád! 

Ty devadesátkové japonské káry charakterizoval pěkně řízný motor, opravdu dobré odpružení, skvělé vedení kol zatáčkou, citlivé a přesné řízení. Auta byla vesměs lehonká a krásně mechanická. K tomu v interiéru sekundovaly typicky digitálky, zelené podsvícení a analogové budíky. Původní Honda CRX musela být bombastická. Anebo Civic 1.6 VTi se 160 koni. Svezení v těchhle lehkých kapesních raketách od Hondy bude prostě pecka. Protože to už v dnešních autech člověk nezažije.

A teď to překvapení…  

Sedl jsem si do Hondy CR-Z, do hybridu, který mě teď bude týden vozit a úplně jsem si ty staré Civicy vybavil. Sedím nizounko (je pravda, že poslední dobou jsem jezdil samými SUVčky, kromě krátké páteční projížďky poršáka a lotuse, protože to počasí dovolilo), volant mám před sebou a ani ty digitálky nechybí. A to překvapení je motor, řadící páka, řízení. Tohle auto má krásně mechanický zvuk, má výborně vyvážené řízení a řazení, které si vybavuju z posledního Type R, myslím toho posledního s atmosférickým dvoulitrem. Zrovna konkrétní auto má extrémně nízký nájezd a tak působí při jízdě fakt úplně přesně a bez vůlí. 

Podvozek není přitom žádný velký high tech. Vpředu je macpherson a vzadu torzní příčka, sice specifického tvaru pro tuhle Hondu. Mimochodem původní tiskovou zprávu si můžete přečíst zde. Je dost dlouhá a fakt krásně technicky obsáhlá. To dnes, po deseti letech bývá v těchto materiálech spíš jen hromada marketingových keců a popis infotainmentů a dalších podružností.

Další překvapení Hondy CR-Z je motor. Jde o v zásadě obyčený motor OHC, ale šestnáctiventil a s proměnným časováním ventilů. K němu je připojen jednoduchý elektromotor o výkonu 10 kW a točivém momentu 80 N.m. Celek funguje při jízdě tak, jako si nějak vybavuji ten starý dvoulitr v mámině Accordu z konce osmdesátek. Ono to má dohromady i podobný výkon. Baterie systému IMA je vzadu pod podlahou, kupodivu po těch letech zjevně plně funkční, a hlavní výhoda téhle soustavy je v tom, že pomáhá motoru s točivým momentem. O výkonu asi moc řeč být nemůže. Od volnoběhu do nějakých 3500 tisíc ten motor trošku připomíná čtyřválec s kompresorem, třeba ten od Mercedesu, ale zase v těch vyšších už elektromotor prakticky neovlivňuje nic, takže tady se projevuje jako normální točivý japonský motor staré školy. Je to hezky sladěno a i když samozřejmě plyn ovládá elektronika, tak to paradoxně celé působí hodně mechanicky a po staru.

Proto jsem se o poznatek chtěl podělit, protože i když Honda CR-Z není rozhodně auto, které bych si kupoval, tak se mi opravdu líbí. Navíc je to segment, který mizí, protože ho nahrazují ty nafouklé mini crossovery. A v těch už se člověk takhle necítí, i když některé z nich jezdí dobře, třeba Fordy a Mazdy. Honda CR-Z je možná skvělá pro někoho, kdo míval jako první auto Ford Puma nebo starý 3dv Civic, ten už naprach zreznul a chtěl by zažít podobné auto, ale novější, plně fungující, nerezivé. Fakt bych to nečekal. Už se těším až s ním zítra zase někam pojedu, klidně i menší obklikou…  A to se mi u aut, která mají na zadku napsáno “hybrid” vážně nestává.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

lu
lumix
26. ledna 2021, 22:10
0

Tahle Honda s elektromotorem se mi vždy líbila, asi tom, ze měla manuální převodovku. neměl
Neměl jsem to štěstí se s ní svézt, vlastně si ani nevzpomínám, ze bych ji někdy na silnici zahlédl.

reagovat
Tomino
26. ledna 2021, 22:44
3

Já teda musím říct, že jsem nikdy CR-Z nechápal, nepochopil jsem, co tím chtěla Honda říct. Jako jo, když jsem to CR-Z někdy na podzim viděl na parkovišti, tak jsem si to auto obešel, protože moc často ho na cestě nevidíš.

Na jedné straně mně může být sympatické, že Honda chtěla vytvořit malé kupé, které mělo být nástupcem CRX, ale pro mě je zvláštní, jaký produkt vlastně vyrobila. Vždyť to původní CRX to CR-Z teoreticky ve všech myslitelných jízdních disciplínách předčí, s výjimkou toho, že to není hybrid.

Nepochopím posun v té filosofii, zvláště u auta, které mělo renomé jako agilní a jízdně zábavné. I MX5 se vyvíjí, ND je rychlejší než NA, přitom si však zachovává stejný základ. Chci tím říct, že v tiskové zprávě (jen jsem přelétl) je něco o „heritage CRX“, přitom se to týká v podstatě jen vzhledu. Ano, pochopím, že to CR-Z chtělo jít s dobou, proto ten hybrid, ale zbytek mi uniká.

Ale fakt by mě zajímal pohled nějakého fandy Hondy, nebo toho, kdo tomu rozumí, protože tomu autu třeba křivdím úplně zbytečně.

reagovat
krab
26. ledna 2021, 23:10
0

Tomino, jo, tohle je zajímavý. Původní Honda CR-X byla v těch obou generacích fakt "ostrý" sporťák kapesního balení, hmotnost nejdřív kolem 800 kg, pak cca 950 kg u těch posledních verzí druhý generace. A motory 130, ale i přes 150 koní! Otáčky přes 7000...

Pak byla dlouhá pauza a Honda přišla pro modelovej rok 2011 s tímhle IMA hybridem. Možná hele to byl pokus jak zkusit propagovat dál techniku z Insightu, i když tady je 1.5 tka motor, ta technika je trochu jiná a dali tomu manuál. Což je super, je to takovej jednorožec mezi hybridama. Ale celkově to mělo výkon ani ne 130 koní a výkonově to už v tý době prostě moc se sportovními auty nemohlo soupeřit. Já vlastně o tom tady krátce píšu jen proto, protože mě hodně překvapilo, že tohle na jednu stranu kontroverzní auto nakonec při jízdě připomíná ty starý dobrý Hondy a svým způsobem to je zábavný svezení.

Taky by mě zajímal pohled Hondařů na CR-Z ...

Tomino
26. ledna 2021, 23:48
0

Já jsem to právě bral z pohledu na ten pravzor toho CR-Z, někdy v době, kdy to přišlo na trh jsem se pohyboval kolem hobby závodů do vrchu, třeba i jen jako divák, ale v nižších kubaturách tam byly třeba ty Hondy, Swifty GTi, bylo to pro ten účel ideální sportovní náčiní.

A nikdo tu filosofii Hondy tehdy nechápal, i ten Swift Sport se vyvíjí dál, byl by pro ty závodní účely nadále použitelný a závodníci ho používají, proto nechápu ten zlom v uvažování Hondy.

A právě proto, stejně jako tebe, mě zajímá ten pohled fandů Hondy :)

tomyks
27. ledna 2021, 21:43
1

Pohled fandů Hondy byl asi podobný jako u fandů MX-5. Je to rychlé v zatáčkách :) Tvrdili někteří, co se svezli. Ale více méně se ais čekalo na zázrak, tedy že přijde ostřejší verze. Ona se čas od času objevila věrohodná, či méně věrohodná informace, že Honda chystá do CR-Z tohle, nebo tamto a CR-Z nezůstane ostatním pro smích. Mám dojem, že ve státech se dalo objednat CR-Z s kompresorem přímo u Hondy a pod. Škoda, no...

beastar
27. ledna 2021, 00:47
1

Já už sem to třikrát viděl to je asi vše. Jinak samozřejmě vod tý doby co jezdím v8 z vole starý školy. Daily sportovní džítý pro poradny chlapaky s velkejma koulema. Co se do těch svejch recar vejdou. Tak tyhle mrTky elektrofasisticky jdou kolem mě.. Pač jediný top auto je Maserati v8.. Jediný správný je kupé a rwd a motor v middlu že jo. Takže když driftuju po ránu po spojce do práce s fakáčem z vokna na trapaky ve skudkach cejtim se cool as ajs má Men.

Nějaký Hondy hybrid co to je. To je auto pro děti? Nebo pro jakýsi petrolheady. Na to mi pravý ortodoxní own way rudé guys serem. Nikdo nevojebe Ježíše chápete...

To je můj názor na tuhle Hovnondu ju nau.

reagovat
krab
27. ledna 2021, 07:37
2

Ty voe bístáre, jestli ti to stříbrný Miserati vydrží funguvat ve tvým gangsta režimu celej rok, tak asi fakt půjdu a jedno si taky pořídím.... jak říká náš kamarád ze sunday drive vyjížděk, člověk nesmí bejt z hoven :-D

Jinak malá Hondička je náhodou super... asi mám rád holčičí auta nebo co , baj d vej, moje milostivá se mi regulérně smála, když jsem jí s tim přijel vyzvednout včera večer v práci...

beastar
27. ledna 2021, 12:07
0

Zatim dobry. Delal sem predni brzdy a tlumice. Kupoval zimaky a nesvitilo zadni svetlo nejak tam zateklo. Jezdim s tim normalne. Vcera auto zapadalo 10cm snehu... parkac jeden snih, hrabe, plnej prohrabnes si na asfalt a brm brm:)) To s Hondou neudelas. Jako to auto je hezky na pohled ale nejaky turbo dvoulitr by tomu slusel vic. Ten hybrid to je v tomhle o nicem. Pritom Prius mi nevadi.

Gangsta motafaka fastNfjurios stajl to vydrzi ale pocitam, ze co jsem nezaplatil na kupni cene doplatim Pepovy v servisu:D A jezdim teda za 18 no.. coz je videt jak ty stary v8 sou uplne zlaty motory a zadnej pokrok za poslednich 12 let fakt... Jenom S6 tezsi o pul tuny zrala 9;D Nesmis bejt outlocitnej jak nekery husty gankstaz tady, ze jim napises pico a myslis pico a oni maj pocit, ze nejlepsi auto je almara od Opela s hovno konema. To zase bude lepsi mala agilni Honda.

krab
27. ledna 2021, 12:26
0

Vždyť to známe dobře... co člověk ušetří na nákupní ceně, tak to stejně pak dá do oprav, většinou teda. No, tohle GranTurismo je krásná kára. Je to sice těžký auto, ale gétéčko z Itálie to tak asi i má bejt. Zvuk je famózní, vzhled pecka, tak snad jen ten automat by mi to kazil. Ale zase k tomuhle typu auta to sedí. Každopádně já bych fakt neměl to srdce to někde nechat venku a vzít na ty prosolený sračky... Asi bych to udělal přesně jak tvůj táta, měl to v garáži a jinak jezdil Oktávkou. To je v podstatě jistota, že by to tak dopadlo :-D

Každopádně Maserati mě výhledově zajímá moc. Ale jestli se povede nějaká změna u mě mezi těma autama, tak neumím říct kdy. Nějak intuitivně tuším, že kdybych vážně chtěl koupit nějaký starý Maserati, tak budu muset jedno auto přenechat zase dalšímu bláznovi do aut, a asi jedině mě napadá MGB, protože tím jsem se svezl vlastně všeho všudy loni po opravě 3x Poprvý jsem daleko nedojel, protože se mi přehřála cívka, tak jsem byl rád, že to pak po 10 minutách čumění u krajnice pak zas chytlo a těch 10 km domů jsem zas dojel. Pak jsem ujel dalších asi 30 km "testovacích" kolem vesnice s novou cívkou jestli to bude fungovat... to naštěstí fungovalo. A tak jsem se s tím někdy před zimou ještě v listopadu nebo prosinci když bylo zrovna hezky a sucho projel znova pár desítek km. A uvidíme co na jaře...

Každopádně mě Maserati z týhle modernější éry co máš ty nezajímá. Bohužel mě zajímá prostě ta "nespolehlivá" devadesátková éra, úplně nejradši bych Shamal V8 biturbo, ale ten je o fakt velkých penězích už, takže reálně Ghibli 2.0 V6 Bi-turbo. Pár jich na prodej vidím, něco Itálie, něco Belgie , ceny kolem 20 tis euro za auta co se tváří jako pěkná. Je to pochopitelně nesmysl, ale láká mě to. Stejně s tím najedu úplný prd, ale bylo by to hezký to mít a starat se o to. Konečně poprvý v životě nějaký bláznivý italský auto...

beastar
27. ledna 2021, 13:55
0

Jasne ja kdyz se to privezlo urcite sem si nemyslel ze je to sednu a jezdit. To neni zadny ojety Maserati. Mozna nejaky ty trilety Ghibli. A potom vonavky a netknuty supersporty. Obycejny auta s cenovkou do toho mega pro nas, ze na to naskudlime provozovatelny jsou. Denne je to pochopitelne jiny a trochu ruleta. Tata to ma jako mazlika kteryho neproda a realita je takova, ze auto dostane po tatovy az nebude asi nejaky vnouce. Ja to koupil na jezdeni z nostalgie po picovine. Navic trochu natruc vsemu a napric tomu, ze doba je zla. Ja uz kazdyho jebu vcera co sem oprasoval snih asi 80metru odeme stalo 4dvere tak petilety, zapadany snehem taky. Booze jsou to jenom auta.

Shamal je super ale moc drahy. A jako ty Biturba ono to ma super zvuk. Dobre se to ridi, ale jsou to pastiky. Jeden cas sem na ne taky koukal. Bohuzel info kolem me vylecilo. Jako na 1000 km rocne by to asi slo. Libi se 4QP a ty uplne spatny nejsou, nejhorsi je ze ty pekny uz jsou taky dost drahy. Jako obcas je klika ze jde neco mizernyho do aukce... Vydrazis za dobre, ale to by si to musel denne sledovat a to uz nestiham ani ja. Jako misto toho mg by ti to asi mohlo fungovat. Jinak ona ta era po mileniu taky neni kdovijaka, ale troufam si rict, ze posledni Turisma a Ghibli uz jsou dostatecne spolehlivy. V Jesenici ted stoji cerny Ghibli za super cenu... po operacku.

krab
27. ledna 2021, 15:00
0

Udělal jsi to dobře. Já tomu taky fandim, tomu vzít takový auto do tý zimy, do toho sněhu, ale bohužel i do tý břečky... Jenže přesně už se sám sebe vidím, že to udělám :-D No, asi ty auta po mě úplně zhuntovaný nebudou. Ono sranda je taky to, že já na rozdíl od tebe v tyhle časy prakticky nikam nejezdím nebo ještě míň než předtím... takže jsem rád za každou nutnost jet někam, aby se auto vůbec projelo :-D Takže Biturbo s tím parádním vysokým zadním víkem kufru pojmenovaný Ghibli je top, protože se mi na něj bude hezky dívat. No, nic, to je jen taková vsuvka, stejně nemám kam to dát. Nevím, občas mě popadne právě taková ta snaha "ulovit" ještě něco charakterního z těch devadesátek, abych to pak mohl dát jednou klukovi, ale tomu se můžu taky smát, protože co my víme co bude bavit děti za 20 let :-D

Jinak z těch moderních aut na ježdění asi nakonec počítám, že X3 bude nějakou dobu dobře sloužit a výhledově uvidím ... jestli budu mít čas a chuť dál provozovat to hobby okolo auto moto médií, tak často taky jezdím v různých půjčených, takže asi nutnost kupovat nový, zánovní mainstreamový auto zatím není, až by byla, tak se něco koupí, ideálně Stelvio.

Přesně, když bych se na během sezony rozhoupal, tak MG by mohlo jít k někomu, kdo by na to měl chuť si s tím dál hrát, případně k tátovi, i když toho místa už tam má taky málo a to přistavěl další garáž a pokud vůbec skončí tohle korona bláznění, tak bych si do itošky pro nějaký mase biturbo rád dojel... takovej zimní sen bazarovýho snílka :-D Jinak teda 4QP se mi taky líbí, bývají často i levnější, jde sehnat i krásná kombinace 3.2 V8 Biturbo a manuál z těch posledních let. Pár inzerátů jsem viděl. Ale mě fakt bere ten tvar toho 2dv Ghibli a když ne to, tak 2.24V to je taky super, červený s tím šedě lakovaným spodkem. Ale vím, že jsou to technicky dost paštiky a asi to bude jeden problém za druhým k řešení. Jenže je to lákavý. Za ty prachy si člověk může udělat radost něčím jako M3 E36, ale to je auto, který už přeci jen znám a vím co a jak... to Mase je takový fakt exotický. Možná blbý, ale děsně sexy..

beastar
28. ledna 2021, 23:53
0

Udělal si dobře je fajn do té doby než se to rozbije. Nicméně zatím to není větší blbost než koupit třeba starý amg, nebo tak. Jako jezdí se s tím dobře. Možná i o něco líp jak s těmi novými modely. Na sněhu to bylo ostrý jako břitva. A trochu sem se místy i bál. Je teda pravda že ta mechanika a skoro plechovitost toho biturba tomu chybí už. Je to relativně moderní automat. Mě v tom manuál moc nechybí už sem na tu sekvenci zvyklej.

Můj vztah k Maserati se vyvíjí jako vztah k ženám. Věkem hledáš jiný hodnoty a i ten vzhled je nakonec spíš druhotny. A jak tam píšeš tak to přesně je jsou to technicky dost paštiky. A taky to hodně žije z té původní slávy těch sportscar před 70 lety. Normální řidič člověk si to nemůže koupit i když na to má. Známej co má lc500 tu hybridu s tím 10g automatem se mi smál co sem to koupil za lágr. Přítelkyně zase říkala že super a kde máme ty kolotoče :D Teď si vezmi jak vypadá biturbo to si lidi mysli že si vytunil žuka a děláš machry... A právě proto to mám vlastně trochu rád. 4QP sem se projel párkrát když byla možnost. Jedno co teď má Jarda Hrachovec sme dovezli před dvěma lety. Dobrý auto samozřejmě v porovnání s Audi 100 a BMW 5 paštika, ale je tam to italský kouzlo. Jasně ty auta jsou prostě blbý a kdo říká že ne tak to buď neměl nebo není soudný. Musí se na to dost opatrně. Když to ale funguje je to návykový. Fakt je teda ten že 3200 už nikdy teda max do sbírky.. Ani to Turismo defakto před fl. Fakticky kontinuální model není v začátku nic moc na údržbu. Žere to jak kurva atd.. Nicméně když to zahuci na té okresce kor teď zvyris ten sníh. Tak i ten nejtvrdší pilot 2.0tdi 4motion většinou uhne. A jako to lc500 je krásný auto, ale i na mě moc transformers. Hitech look. Nehledě na to že to moje Gturismo je soupeř tak pro nějakou 997 turbo když prihmourim oko. Proto prostě mám toho Renaulta raději v tom polotrack modu. Když se frajerkara rozbije. Nechci skončit tak že na rychlo koupím supa ftsicku než se za půl roku Granturismo opraví..

Ju
Junior
30. ledna 2021, 09:04
1

Náhodou, já bistovu volbu velmi oceňuji. Hoonmobil jak svině :) Ojetý amg by si koupil každej balkanec co trošku postoupil v žebříčku. Nějaký 650i je zase relativně nuda. 997 usedly. Maserati volba znalce.

beastar
30. ledna 2021, 15:32
0

Díky až se to posere za kilo budu na to myslet:D Zatím teda jezdí dostává pohul jako klasický sporťák a drží se. Sere mě spotřeba a malý italiana putana věci. Zastaralý audio a tak. Jinak furt fury bokem.

Blix
27. ledna 2021, 08:47
0

Vybíráli jsme kamarádovi káru a nakonec se koupilo tohle. Jak píšeš jezdí to fajn, má to pěkný a kvalitní interiér, zvenku se na to dá zepředu i dívat :)

Mě na tom motoru chybí nějaká výkonová špička a dost to zvadne když se tomu vyfláká baterka, ale kamarád si nestěžuje..

Jenže. Dost čtu že se to auto zatracuje kvůli hybridu, ale za mě je to auto zabitéhlavně prostorovým uspořádáním (sdílená platforma z Jazzu?). Sedadla a palubka jsou hodně vpředu takže i s těma giganticky dlouhýma dveřma se z toho špatně leze, zadní sedadla jsou pro bezhlavý lidský trup a vzadu je jen plytký kufr. Mam prostě pocit že se tu dost plýtvalo prostorem. Jako bonus z toho nejde pořádně vidět všemi směry.

Podivné ovládání, pouze hlasové handsfree a kombinace klíče se startovacím tlačítkem už beru jako charakter :)

reagovat
krab
27. ledna 2021, 11:56
0

Je to uvnitř skutečně na dnešní poměry aut maličkatý. Ale svým způsobem právě sympatický kupátko. Dozadu je vidět fakt mizerně, ale tragedie to není. Dovnitř se mi ale nastupuje úplně v klidu.

Kombinace klíčku a startovacího tlačítka je fakt vtipná, to jsem se taky hned smál.

A motor vážně moc výkonovou špičku nahoře nemá, přitom ten střed působí díky elektromotoru slibně. Zatím se mi to nevybilo úplně, ono se to stíhá při rovnoměrný jízdě zase dobíjet zpátky, kolikrát stačí mírnej kopeček dolů a nějaká omezená rychlost, třeba jako rozvadovská spojka dolů od Zličína na Butovice a dole máš dobito. No, jako kdyby do toho auta tehdy dali (jakože by to už kvůli emisím nešlo) ten odcházející motor 2.0 i-vtec z posledního Type R ( 201k a 8000 otáček) byla by to pecka. Bohužel.. asi potřebovali propagovat v Hondě něco jinýho, takže CR-Z šla tím hybridním směrem. Ale právě i tak to na mě udělalo překvapivě dobrej dojem

Blix
28. ledna 2021, 06:07
0

Při běžném ježdění je štávy dost, docela se vyplatilo nevyřazovat a všude lehounce dobržďovat aby se rekuperovalo.

Na trase Ostrava - Brno mi ale docházela baterka v každém táhlejším dálničím kopci a nepomohl ani režim Sport, který se snaží mít pořád nabitou baterii. Ty režimy jsou celkově fajn, docela se mezi sebou liší a jde si s tím hrát.

Byla to teda ta první o chlup slabší verze CRZ.

Ha
Hanes
30. ledna 2021, 04:57
0

Tyjo, s tím dobíjením při režimu Sport mi to přijde zvláštní, přiznám se teda, že sám jsem v CRZ-ku ještě nejel, jen mi relativně nedávno padlo do oka a uvažuju o něm jako o takovým celkem nenáročným a přitom zábavným autě do města a okolí a už jsem toho o něm načetl docela dost, každopádně při použití Sportu přece auto naopak se snaží dávat jakože max. výkon, takže to bude baterku kdyžtak ždímat, ale určitě ne dobíjet, jako ono obecně hybrid je na nějaký dálniční ježdění nevhodnej, jestli to někde má smysl, tak hlavně asi ve městě popř. při nějakým střídání rytmů jízdy, kdy to bude i průběžně dobíjet..

Blix
30. ledna 2021, 22:21
0

Pokud jsem to dobře odsledoval, v režimu Sport se snaží nabíjet baterku doplna hned jak přestaneš používat elektromotor aby tam na další zrychlování zase bylo, zatímco v Econ ji nabíjí až při zpomalování nebo brždění, jinak nabije tak dvě čárky a pak toho nechá a čeká. Na místě batterku nenabíjí i když by to uměl, viz bkralikuv prispevek o CRZ kroužícím po parkovišti :)

Při zrychlování zase Econ používá víc elektriku a vyfláká nejdřív baterku.

Normal je něco mezi a jezdil jsem nejvíc na něj, v ECON působí to auto ospale a ve Sport nejde vypnout "sportovně" tuhý volant.

bkralik
27. ledna 2021, 18:42
0

Když jsem kdysi na Hondaysi na bývalém hradeckém CzechRingu viděl CR-Z zběsile kroužit na parkovišti, říkal jsem si, co se to sakra děje? To se někdo zbláznil, chce si zamotat hlavu a nebo jen potřebuje ujet denní dávku kilometrů?
Situace se vysvětlila v zápětí, když se CR-Z přesunulo na startovní čáru, aby zajelo svoji měřenou časovku. Ukázalo se totiž, že to auto není na okruhu tak špatné, jak by se při pohled na plaketku "hybrid" zdálo, a samozřejmě s nabitou baterií hybridního systému to bylo ještě lepší. Chudák řidič tak před každou měřenou jízdou nějaký čas kroužili po přilehlých komunikacích a rekuperoval do baterie, aby pak na závodním okruhu mohl předvést zač je toho CR-Z.
Berte to samozřejmě s humorem - ten člověk měl (a stále má, co vím) ve své garáži i Civic TypeR osmé generace s kompresorem a to CR-Z tam (chvíli, ne celý den) trápil z legrace, rozhodně ne ze zoufalosti. Ale co si pamatuju, tak si to i přes ten hybridní pohon nevedlo vážně špatně...

reagovat
tomyks
27. ledna 2021, 21:08
0

Pane Krabe, pevně doufám, že po tom týdnu společného soužití bude pokračování blogu o CR-Z. Než přišla na trh a i ještě dlouho potom všichni doufali, že Honda doplní nabídku pohonu o říznější motor. Nakonec přišlo zklamání, protože se tak nestalo. Osobně nevěřím, že bylo v plánu takto pohřbít potenciál následovníka populárního sporťáku.
Podvozkově by měla být brilantní. Bude mně tedy určitě zajímat, jaká je s tím zábava i jak se s tím normálně žije, tedy spotřeba a tak. Zkrátka jaký z toho bude dojem po nějakém čase.

reagovat
krab
27. ledna 2021, 21:34
1

Ahoj, jo, tak já něco klidně ještě zkusím. Já docela čekal nějakou reakci od Hondařů, protože to auto bylo vždycky takový kontroverzní. Ale jsem rád, že tu třeba i bkrálík potvrzuje, že v akci to auto funguje, mě ten podvozek přijde totiž právě extra schopnej a hlavně víš co, je radost to řídit. Ono dneska už jsem fakt rád za jakýkoli auto, který mi dají do ruky na ty recenze ojetin a zánovních aut, kde mám jasný pocit, že to konstruoval někdo, kdo měl za prioritu řízení. A to ta Honda je...

Celá smůla toho auta je, že přišlo do doby, kdy Honda potřebovala propagovat systém IMA , měli Hondu Insight, chtěli se asi dotáhnout nějak na Toyotu s hybridy a mysleli, že tohle bude fungovat. Jak píšu nahoře - dát tam dvoulitr z poslední atmosférický verze Type R a silnější brzdy, byla by z CR-Z nechci říct "legenda" , ale prostě vyhledávaný auto mezi blázny do aut. Takhle je poslední opravdu ryze sportovní Honda model S2000 a taky ty ceny tomu začínají odpovídat.

Ale právě na tý úrovni "mild" sporťáků je CR-Z přímo dokonalý i tak jak je. Spotřeba je v klidu 6.5-7.0 , tak se mi to zatím pohybuje. Ten elektromotor tomu fakt pomáhá, nežere to, pokud se ptáš na tohle.

Ha
Hanes
30. ledna 2021, 05:40
0

Díky za tenhle blog, jak už jsem zmínil v komentáři výše, o tomhle autě aktuálně uvažuju, takže pozitivní recenze od člověka, co má hodně naježděno s kdečím potěšila a zároveň to zapadá do toho, co jsem si o tomhle autě zatím načetl, jako ještě jsem se v tom naživo sám nesvezl, takže je možný, že moje nadšení zase opadne, ale teď mi to přijde jako zajímavá alternativa.. takhle zpatra mě napadá jeden dotaz, dá se tam vypnout start/stop? ač jsem hledal na různých fotkách, takový to klasický tlačítko se zavináčem jsem nikde nenašel a i v jedné recenzi něco na to konto zmínili, ale bylo to tam tak nejasně popsaný..

krab
30. ledna 2021, 09:02
1

Nemáš zač ...jak tam píšeš nahoře s těmi režimy jízdy, tak myslím, že kolega nad tebou to napsal obráceně. Ještě jsem to teď pročítal schválně v návodu k použití. Režim sport zkrátí reakci na plynový pedál, malinko zesílí odpor v posilovači řízení a maximalizuje asistenci elektromotoru. Dobíjení je stejný jako v ostatních režimech. Ten Eco navíc snaží vypínat motor start/stopem co nejčastěji. (aspoň tam píšou). Jak vypadá praxe: režim normal, ten co je v autě automaticky po nastartování mi přijde nejlepší. Plyn má přirozenou odezvu a na to, že ho řídí elektronika tak hezky imituje mechanickou reakci, skoro jako by tam bylo lanko. Tohle oni v té Hondě docela uměli. I to řízení mi přijde příjemnější v tom normálu, v tom sportu jen malinko ztěžkne, ale žádný cit navíc nezískáš. Co se týče výkonu a asistence, tak jsem fakt zkoumal a přepínal, vlastně to dělám doteď, ale došel jsem k závěru, že silnější akceleraci na režim sport dělá jen iluze způsobená zkrácenou reakcí na sešlápnutý plyn. Prostě je ten plyn víc "on off" přitom na normál daleko progresivnější. Takže na sport nakonec nejezdím. Navíc se podsvícení přístrojovky částečně zbarví do červena. Zaplaťbůh, že jde tenhle cirkus ztlumit normálním reostatem a při jízdě po tmě to nebije do očí. Protože ono tam je podsvícení v odstínech do zelena, do modra a pak částečně do červena, tohle v Hondě nevychytali. Ale jde tlumit intenzita jasu, takže v pohodě..

To nejhorší je ten zatracenej stop/start. Auto je navržený tak, že vypínátko nemá. Teď v zimě v podnulových teplotách vypíná motor málokdy a když to udělá, je to inteligentnější než u normálních aut se start/stopem. Vypne motor třeba už při sjíždění z kopce ke křižovatce, když tu chvilku z dvojky vyřadím na neutrál. Je fakt, že motor se rozbíhá hrozně rychle a bez vibrací, takže to otravuje relativně málo. Ale dlouhodobě by mě stop/start v Hondě CR-Z sral, ale věřím, že existuje možnost jak to přes diagnostiku deaktivovat kompletně a mít od toho pokoj. Schválně to zkusím pogooglit.

Přednosti toho auta jsou v podvozku, řízení, perfektní řidičské pozice a sedaček a takovýho příjemnýho oldschool pocitu, že řídíš devadesátkovej japonskej sporťáček. Mě se to auto hrozně zalíbilo a vůbec bych si na to předtím nesázel.

Tak snad ti tohle nějak pomůže k tý odpovědi na otázky...

Ha
Hanes
30. ledna 2021, 18:42
0

Úvodem velké díky za takhle obsáhlou odpověd, fakt super.. S absencí vypínače stop/startu jsi nepotěšil, ale upřimně jsem tam tuhle zradu čekal, on to nenapsal ten recenzent naplno, ale hned mě napadlo, že to tak dost možná bude.. On údajně i ten stop/start funguje krapet jinak, že motor nestartuje vyšlápnutím spojky, ale až zařazením jedničky, což mi takhle napsáno zní vlastně ještě hůř než normálně, ale zase už i v nějaké té recenzi bylo, že na druhou stranu to funguje líp než obvykle, což si potvrdil.. Nejsem úplně technickej typ, takže možná to nenapíšu správně, ale ono údajně to CRZ nemá klasickej startér, ale starty zajišťuje právě ten přídavný elektromor a díky tomu to probíhá nějak hladčeji.. každopádně i mě by to nastálo nejspíš sralo jak sám píšeš, s tím vypnutím přes diagnostiku to chce pozjišťovat no, kdysi jsem to řešil už u současnýho auta (civic 9g) a nikomu se do toho úplně nechtělo když jsem se na to zkusmo zkoušel ptát ať už v Hondě nebo u mechanika, co se specializuje na japonce a k němuž jezdím, tehdy bylo auto ale ještě rok v záruce, tak jsem si říkal, že to pořeším až po ní a během toho roku si zvykl to zarověň s nastartováním vypnout, že už se mi to pozdějc někde řešit nechtělo a pustil jsem to z hlavy..
S těmi jízdními režimy si opět jen potvrdil ty pocity co jsem z toho měl odjinud a sice, že nejlepší je Normal, že ten Sport je jen takový v podstatě naoko, kdy se to tváří sportovnějc, ale v praxi to lepší není, asi to jen bude trochu víc žrát a možná trochu hlasitější, navíc ten dotyčnej psal, že si připadal jak kdyby čerstvě vyšel z autoškoly, jak to cukalo při řazení, asi jak to hned jako přidá víc plynu-tohle je asi otázka zvyku a naučení se s tím, ale celkově věřím tomu, že celej režim Sport je víc takový placebo a předstírání sportovnosti, než že by to mělo nějakej skutečnej význam.. o ECO se asi nemá cenu zmiňovat, umrtvovat něco, čemu se vytýká hlavně malej výkon nebude chtít v praxi snad opravdu nikdo, je možný že to sundá ještě nějakou decku ze spotřeby při měření no.. Ještě k tomu podsvětlení, máš nastavený režim světel na volbu AUTO? (pokud tam ta možnost je, ale měla by, bylo to už minimálně i v 8g civiciích), tohle funguje alespoň v tom mým fakt dobře a i palubku to tlumí podle osvětlení zvenku citlivě a není potřeba nic tlumit na noc..
Nic, musím se v tom někde svízt, ať to vyzkouším na vlastní kůži, bohužel teď tady v okolí žádná na prodej není, byla tu jedna nedávno, ale byla na letňácích a zrovna nasněžilo a mrzlo, tak jsem si říkal, že počkám až to poleví, že teď takový auto nikdo kupovat nebude a samozřejmě do pá dní z inzerce zmizlo, o to víc škoda, že bylo obutý na 17, což imo tomu autu hodně opticky pomůže oproti standardním 16, ale zajímalo by mě, jestli už to nebude až nepříjemně tvrdý..

krab
31. ledna 2021, 08:51
0

Nemáš vůbec zač. Já myslím, že jsme tady úplně ve shodě a řekl bych, že máš nastavený očekávání dobře. Zkrátka jezdí to precizně jako Hondy vždycky jezdili a tady jako bonus (protože kvůli prostoru si to nekupuješ) je auto opravdu hezky nízký, malý, oblíkneš si ho. Podvozek je paráda. Tvrdší než Civic 8g to jistě není, je to pěkně tuhý, ale rozbitější silnici ta Honda zvládá parádně a bez nějakýho bouchání od zavěšení nebo tak.. Podvozek beru za plus toho auta. Tohle konkrétně jezdí na 16" zimních. Letních 17" bych se nebál, dal bych je tam sám taky + k tomu nějaký kvalitní obutí, třeba dobrou zkušenost z komfortem i přilnavostí mám s Pirelli P Zero.

Denní svícení tam je, ale ten displej má automaticky nejvyšší jas, když normálně rozsvítím, abych svítil i vzadu, což teď jak bylo deštivo, sněživo bylo nutný, tak jde intenzita regulovat takovým klasickým otočným kolíkem na tý palubce.

Stop/start by teda zůstala taková hlavní otrava u toho auta, ale jak jsi poznamenal, ten start (i ráno studenýho auta) probíhá přes ten elektromotor hrozně klidně, rychle a skoro neslyšně, takže to vypnutí a zapnutí při jízdě ve městě není na poslech a cit v tom autě nic co drásá nervy. Nejhorší jsou v tomhle ohledu diesely, to člověk za to auto kolikrát trpí, když se diesel chcípá a rozbíhá co chvíli při průjezdu přicpaným městem. V tom CRzetku to nějak ani moc nepostřehneš, že motor, běží neběží. A neprodlužuje ti to taky čas výjezdu z křižovatky. Asi když nad tím přemejšlím, bych se s tím dovedl i smířit.

Ha
Hanes
01. února 2021, 03:35
0

Jo tak to zní fajn i s tou tvrdostí podvozku, taky bych to řešil 17" léto a na zimu 16".. jinak já mám dobrou zkušenost s letníma Good Year Asymetric F1, ale vím, že i ty Pirelli jsou jedněma z těch top, dobrý gumy jsou základ, z toho už jsem dávno vyléčenej šetřit na gumách.. (jednou dávno jsem se nechal ukecat, že Kleber je stejná kvalita jak Michelin, jelikož to dělají v licenci a jsou za lepší cenu, ale stejný to samozřejmě nebylo, měl jsem pak i příhodu, kdy mi to na Kleberech ustřelilo v místě resp. za situace, kdy jsem si byl jistej, že předchozí Micheliny by to zvládly, naštěstí se kromě leknutí nic nestalo, ale to ušetřený pětikilo na kole mi hodně zhořklo:)

Ohledně svícení si asi úplně nerozumíme, nejde o denní svícení, to svítí furt napevno jakmile nastartuješ, ale při volbě AUTO to zapne i ty tlumený, když bude snížená viditelnost a jako bonus to právě samo ztlumí to podsvětlení palubky, že se nemusíš o nic starat a alespoň u mýho 9g to funguje docela citlivě, že teď když je někdy pošmourno, tak to zapíná tlumený i přes den (pro kontrolu-vidíš to i na palubce, že se rozsvítí zelená kontrolka tlumených)

krab
01. února 2021, 08:58
0

Já myslím, že tuhle funkci jak popisuješ u 9G Civicu tohle auto nemá. Konkrétní CR-Z je rok 2012. Na to rozsvícení světel a ztlumení podsvícení do intenzity co si zvolíš je potřeba klasicky otočit páčkama světel.

Jinak jeden další poznatek: U toho auta je evidentně potřeba dávat pozor na akumulátor. Kromě hlavního, to auto má klasickej, ale poměrněrně malej 35 a.h akumulátor pro palubní elektroniku, řídící jednotku i iniciaci toho startu. A stává se ( a evidentně se to stalo mnoha lidem nejen mě včera), že se auto může z ničehonic rozhodnout nereagovat na tlačítko start a nenastartuje ti, když si vyhodnotí pokles napětí. Mě se to povedlo, když jsem si auto fotil, nechal jsem chvíli zapnutý světla a zapalování, ale třeba fakt 5-10 min max a nechal přitom motor chcípnutej. A pak jsem najednou nenastartoval. Nereagovalo to... Přitom hlavní baterie byla skoro plná, to evidentně nemělo vliv. Zkusil jsem všechno možný, nakonec zabralo auto zamknout, počkat chvíli, zase odemknout a sláva - chytlo to a tvářilo se jak kdyby nic. Mohl to bejt taky imobilizér, tohle občas Hondy umí... Ale na US CR-Z fóru podobný problémy řešilo dost lidí a indicie vedou k tomu malýmu akumulátoru. Elektronika je prý citlivá i na malý pokles napětí. Konkrétní auto sice jezdilo furt na servisy do Hondy, ale má málo najeto, což baterkám neprospívá a myslim, že je ještě původní. Doma jsem jí napojil na nabíječku a skutečně byla někde v půlce. Dobil jsem jí, pak jsem s autem ještě potřeboval jezdit k večeru a najedou se pak po cestě zpět, když jsem chvíli pocukával po D5 v koloně obnovil ten stop/start, kterej pár dní předtím přestal fungovat (což mi vůbec nevadilo - naopak) . Jednoduše, bude to chtít tuhle baterku dát novou... V podstatě jen taková poznámka, kdybys nějaký CR-Z kupoval, tak já už po týhle zkušenosti bych tam automaticky tenhle malej akumulátor měnil jako jednu z prvních věcí :-D

Miha
01. února 2021, 21:58
1

S CR-Z jsem najezdil něco přes 50 tisíc než jsem ji vyměnil za MX-5. Zjednodušeně bych CR-Z popsal jako ideální pro někoho, kdo je krátce po autoškole a chce se naučit řídit. Podvozek je naladěný dobře, řazení je přesné a řízení je přesné. Díky baterkám umístěným v kufru je oproti normálních hatchbackům více hmotnosti na zadní nápravě a lze si v zatáčkách dobře hrát s rozložením hmotnosti. Po nějakém čase ale narazíš na limity auta, hlavně výkonové, a budeš se chtít posunout někam dál.
Start-stop nemá samostatné tlačítko na vypnutí, ale lze ho deaktivovat zapnutím ofuku čelního okna. Odmlžení skla má vyšší prioritu než uspořená energie. Díky elektromotoru/startéru, kdy jsou jednotlivé starty hodně rychlé a jemné, takže jsem za celou dobu neměl potřebu řešit deaktivaci přes diagnostiku. Hodně jsem ho využíval při dojíždění ke křižovatkách. Při zařazeném neutrálu a lehké brzdě vypíná motor pod 30 km/h a jde tím nějaký benzín uspořit. Dlouhodobou spotřebu jsem měl cca 5,5 litrů. Při svižnější jízdě to bylo kolem 8 a lekce sportovní jízdy na okruhu v Písku byly za 15.
Nastavení ECO / NORMAL/SPORT mění hlavně rychlost odezvy plynu, celkový výkon nemění. Na sportovní režim funguje jako on/off a není rozdíl mezi jízdou na půl plynu nebo podlahou. Normální režim funguje více lineárně a plyn je dávkovatelný mnohem lépe - i při okreskové jízdě jsem ho používal raději než SPORT.
Co se týká kol, tak na originálních discích a zimních gumách byla hodně cítit měkká bočnice a občas se auto rozvlnilo. Vyřešil jsem to koupí širších 7" disků a gum s tužší bočnicí a celkově auto uklidnilo a považoval jsem to jako dobrý kompromis mezi každodenní použitelností a přesnějšími reakcemi na pokyny řízení. 17" disky jsem dávat už nechtěl, i když opticky by tomu pomohly.

Ha
Hanes
02. února 2021, 01:32
0

Tak u mě nastal maličko posun, i tahle víkendová debata mě dokopala k tomu, že jsem dnes zvedl telefon a domluvil si prohlídku jednoho CRZ, co se nabízí cca 50 km odsud a rovnou tam odpoledne sjel, takže už jsem ho konečně viděl naživo a kousek i řídil. a dojmy mám takový smíšený.. nic nebylo vyloženě špatně, ale nějaký velký nadšení se bohužel taky nedostavilo, velikostně by mi to stačilo, ale asi jsem nějak tajně doufal, že ten elektromotůrek tomu pomůže víc s tou dynamikou, čekal jsem, že to bude dost živý odspodu a pak to třeba umře, ale bohužel já měl z toho pocit, že je to docela líný už od začátku.. Je fakt, že ta zkušební jízda byla dost krátká a o ničem, jel jsem po rovné silnici do vedlejší dědiny, tam se otočil a jelo se zase zpět, takže CRZ-ko nedostalo prostor ukázat svý přednosti v nějaké zatáčce nebo tak, chtělo by to se s tím projet v klidu a dýl, ať si člově udělá obrázek, taky je docela možný, že zrovna tenhle konkrétní kus už je dost unavenej životem, jelikož co jsem tak pochopil, už jim v tom bazaru stojí od léta a přitom je to to nejlevnější na trhu a i za ten měsíc co to cca sleduju se už 2 nebo 3 i u nás prodaly, takže tam zřejmě bude nějakej háček v tom.. já ho úplně neodhalil, zvenku vypadalo až překvapivě zachovale bez nějakých šrámů, naopak třeba sedačky byly fakt hodně jetý, takže něco za sebou rozhodně má.. Jo ještě naposled k osvětlení, vzpomněl jsem si a schválně se kouknul a ten režim AUTO tam byl, nastavuje se to právě tou otočnou páčkou na světla jak píšeš, tlumený který používáš jsou poslední poloha a tohle je o jednu míň.. měl jsem to už i na Civicu 8g z r.2005, tak mi bylo divný, že by to sem nedali, jelikož celkově to ovládání je hodně podobný.. Btw bazarista mi hrdě hlásil, že to má novou baterku (jako tu malou), takže jim dost pravděpodobně taky umřela, no to se není moc co divit a jako tohle až takovej průser není, horší když se to stane s tou velkou, to už je velká nepříjemnost, co jsem četl, tak nová vyjde na asi 50k, kdoví jestli ne bez DPH, protože jinde jsem zahlídl i 60, což by akorát sedělo.. s těma baterkama zatím snad prý fakt ani u těch 10-letých kusů s mrakem nalítaných km (jako třeba prý až 400 tis) problém nebývá a nijak významně nedegradují ani při takovým stáří a nájezdu, ale co jim naopak vyloženě nedělá dobře, když to někde dlouho stojí (např. v bazaru) a vůbec se to neprojede.. takže pokud bych do tohohle vozítka přeci jen šel, tak bych si před koupi určo tu baterku nechal otestovat..

Ještě jsem se vlastně chtěl zeptat, když si zmiňoval, žes s tím jel po D5, jel jsi s tím i třeba něco jako 150 tacho? Je mi jasný, že tohle auto na dálnici není, ale jestli v případě potřeby by s tím takhle někam dojet šlo, nebo by to bylo čistý utrpení?