načítám data...

Autoškola: kdyby mi tam někdo řekl...

23. ledna 2018, 16:53 21 komentářů luknav

Co by se mělo v autoškole radši drtit do hlavy, než že: "když vidíte zastávku kde si hrají děti, zpomalte a dbejte vyšší opatrnosti"?

Lukáš Navrátil: Autoškola: kdyby mi tam někdo řekl...

Pamatujete si na svoje první lekce v autoškole? Je to už deset let? Dvacet? Ono je to vlastně fuk. Mám pocit, že způsob "vyučování", se kromě lehkého posunu techniky, nikterak neposunul. Nechtěl bych dneska asi rozjímat o tom, jestli pan profesor Kvasnička z autoškoly něco naučí a jestli celá ta instituce má nějaký význam.

Prostě se bez toho neobejdeme, a to zřejmě nikdy. Co mi ale vrtá hlavou – jak udělat autoškolu pro náctileté skutečně užitečnou? Jaké opravdové a ošklivé zlozvyky jste si z prvních jízd pod dohledem inspektora Kvasničky odnesli? Co by se mělo učit a tlouct do hlavy spíš, než že "náklad může z motorového vozidla podélně přesahovat 1 m a musí být označen…"?

 


Není to tak dávno, co jsem z autoškoly pryč. Vlastně, jsou tomu teprve 4 roky. To jsem ještě sakra bažant. A právě proto mám pořád na srdci nějaký komentář.

Řeknu vám, když jsem z autoškoly jako osmnástiletej frajírek vykročil s papírama v ruce… Ne, jako dobytek jsem nejezdil, to můžu s klidným svědomím říct. Jenže dělal jsem jiné věci, z kterých mi ještě teď běhá mráz po zádech. Ale já vážně nechtěl! Nevěděl jsem, že tohle už je moc.


To, že v autoškole vás naučí základní obsluhu automobilu a nadrtí nějaké značky a přednosti, fajn. Možná řeknou, jak se zachovat v nějaké krizové situaci. Jenže - jak poznám, že tahle jízda, tento manévr, už byl kritický? Co je to ta nedotáčivost o které jsem někde četl? Prý mě takové ty blikající písmenka ESP a autíčko se smykem, vždycky zachrání?


Hodně se mi svými slovy přiblížil článek o "Elektronických strašáčcích" tady na Autíčkaři, nevím od koho byl a nemůžu ho už najít. Nicméně, mluvil mi z duše. Hlavně během prvních pár měsíců mých jízd. … Ono, ty blikátka všemožný a malý andělíčci, co nás možná chrání, nejsou prostě všemocní. Na to už jsme všichni přišli. Ale tenkrát mi to nikdo neřekl a nezdůraznil tak, jak by měl. Můj otec není řidičským přeborníkem abych se ho na něco zeptal.. a vycházet jen z toho, co se člověk dozví na nějakém fóru… Stejně tam je každý tak akorát rozumbrada.

Kdybych tenkrát měl možnost vyzkoušet, co se stane v zatáčce když do ní naletím těch 90 nebo kdybych věděl, že když to bliká, tak už jsem asi za hranou, nebo kdybych věděl, co je to takovej lift-off oversteer. Ušetřil bych si nemálo hnědejch trenek.

Za mě jednoznačně, kdyby se dalo do autoškoly alespoň něco málo protlačit, tak ať je toto třeba malý kurz "tady si zkus losí manévr, tady si zkus naletět tím co si myslíš že je ještě normální ať víš co se může posrat, tady si zkus – když ti chodec skočí do cesty jestli dobře dupeš na brzdy a mačkáš spojku, a tady si prosimtě zkus co je to aquaplaning".


Neříkám, že by to někoho zachránilo. Ani, že by to významně snížilo riziko. Každý na to sám po pár zkouškách přijde. Jenže kdybych se dala taková jedna lekce absolvovat v rámci autoškoly, nejen já, bych si tyhle krizové situace ušetřil na silnici v provozu.

Howgh. @Luknav

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nimrod
23. ledna 2018, 17:04
0

mně se líbí, žes nejezdil jak dobytek, ale furt na tebe blikalo esp :-D nicméně bys asi rád něco alá autoškola ve skandinávii, tam to dotáhli k dokonalosti.... kolik let že trvá, než může člověk řídit sám? 5 od začátku autoškoly? :-) holt to maj trošku přehnaný, ale věřím tomu, že když člověk vyleze u nich z autoškoly, tak ovládá auto podstatně lépe jak já teď

reagovat
VK
VK
23. ledna 2018, 20:25
-2

Njn, zas jsme u toho, že kdyby většinu času autoškoly nezabírala snaha naučit žáka alespoň nějak uvést vozidlo do pohybu a udržet, dalo by se víc probírat a vyzkoušet i něco z vyšší dívčí. Z druhé strany, jestliže většinu žákovy pracovní kapacity zabírá -
přinejmenším v situacích odlišných od rovnoměrné jízdy konstantní rychlostí - zvládání gymnastiky spojka-plyn-kvedlání, obtížnějších situací nepobere nic.

reagovat
Safa
23. ledna 2018, 21:32
3

Opravdu nechci moralizovat, ale ono by často bohatě stačilo, kdyby (nejen) mladí řidiči dodržovali pár základních šoférských principů, kterými se už dvacet let snažím řídit já. A na to není potřeba autoškola, stačí zdravý rozum. Tak například: 1. V provozu nikdy nepřeceňuj schopnosti své ani schopnosti svého auta. 2. Předvídej. Vždy! 3. Nepředjížděj tam, kam nevidíš. 4. I na silnici mohou být lidé (cyklisté) atd... Papíry mám dvacet let, jezdil jsem s lecčím a mám nalítáno odhadem přes půl milionu kilometrů bez vážnější nehody. Takže si troufám tvrdit, že ty principy mají cosi do sebe. Přeji všem mnoho šťastných a bezpečných kilometrů. ;o)
P. S. Dana Landu osobně moc rád nemám, ale jestli mohu mladým řidičům něco od něj (a Romana Kresty) upřímně doporučit, tak je to jejich společné instruktážní video nazvané "Bourá jen blb?" Považuji ho za velmi podnětnou pomůcku...

reagovat
Safa
23. ledna 2018, 21:44
0

Pro zájemce:
Bourá jen blb - díl 1:


Auto je zbraň - díl 2 (neviděl jsem, ale v popisu se píše, že tohle video je zaměřené na absolventy autoškoly):

luknav
24. ledna 2018, 09:25
0

@SAFA Ty principy v dnešní době už mám taky. Tenkrát jsem neměl... Holt všichni jsme byli v "mládí" trošku lehkovážní, no ne? PS: Bourá jen blb mám ještě original na VHS z roku ani nevím kolik, hehe :)) Velká nostalgie. To si v práci u oběda musím zase pustit

Safa
24. ledna 2018, 11:04
0

Souhlas. Jako mladej jsem byl dokonce tak oražený, že jsem někdy krátce po roce 2000 s Feldou 1600 zkoušel na přejezdech mezi rychlostními zkouškami na Barumce závodit s WRCčky. Upozorňuju, tehdejšími WRCčky. Myslím, že Enriku Bertonemu se z toho dodnes ježí chlupy na zádech. Jako mně, když si na ty pikačuoviny, co jsem tehdy za volantem vyváděl (a naštěstí se nic nestalo), vzpomenu. :o)

Perníček
23. ledna 2018, 22:48
0

U nás autoškoly jsou vážně chabé, navíc mi příjde, že dnes to dají kde komu, kdo se našrotí testy a s vyklepanýma rukama dojede na místo určení v závěrečné jízde. Zase na druhou stranu za tak krátkou dobu se toho nedá moc stihnout, ale aspoň ty krizové situace, místo jedné hodiny tahání po 10-ti parkovištích, by byli daleko užitečnější. Každopádně člověk se učí celý život a o řízení to platí také. Co mohu doporučit, tak jezdit, jezdit a jezdit; mít respekt (neplést si se strachem) k vozidlu i k ostatním účastníkům a případně si některé věci zkoušet na vozovce, kde nikdo není (určitý risk, ale pořád lepší než za hustého provozu) nebo na place, kde by případný zkrat nemusely odnést ani plechy.

reagovat
beastar
23. ledna 2018, 23:55
0

Ono je to těžký praxi nenahradí nic. Jinak důležitá je přesně osvěta a ne restrikce. Takový malinovy videa od Landy jsou na nic. To chce větší kalibr.





A tak dále a na to myslet;)

reagovat
Safa
24. ledna 2018, 11:01
0

Já si tedy nemyslím, že jsou ta malinová videa úplně nanic. Spíš si vezmi, ze kterého je to roku a zda má většina těch věcí platnost i dnes. Na tu dobu to byla bomba, nic podobného nevydával ani Besip, který je za to placený (a který se v průběhu let podle mě proměnil ve zcela zbytečnou instituci, což je škoda).

beastar
24. ledna 2018, 14:38
0

To jo. Je pravda že všechno co dávám za příklad vydává a zašťiťuje stát. U nás ty šmoulové umí jenom zvedat body, pokuty a rozmisťovat radary. Joo a nakoupit si Superby. Besip je k ničemu ale občas něco dělaj... Za státní prachy samo. Tam jde o to že ten Landovo nápad stejně zapadl.

PepaSFI
24. ledna 2018, 17:41
0

ty Landovy filmy možná trochu zapadly, holt je to z dob předinternetových, tenkrát to distribuovali na VHS kazetách. Pro nepamětníky, to bylo takový divný dévédéčko, něco jako fleška, velký jak krabice od ajfounu, k tomu byl přehrávač co to přehrával v televizi. Ale mělo to výhodu že to dělali známí lidi a tenkrát se o tom dost mluvilo. každopádně je to i dnes celkem dobrý ikdyž některé věci už jsou trošku překonané. Za shlídnutí to určitě stojí, například to jak rodinka jede na dovolenou, to zažil snad každý.
Horší to je s věcma co se dělaly se státní podporou. Projekt "Nemyslíš, zaplatíš" zapadl úplně, oni se to dokonce báli pustit lidem že to je moc drsný, aby to někoho nešokovalo. Některý věci co dělal Besip by se měly v tichosti zakopat v neoznačeným hrobě, teda asi je to zbytečný protože o nich stejně nikdo neví. Za pozornost určitě stojí seriál "Dětská dopravní policie". Najděte si to sami, sem to dávat nebudu, nemuselo by se mi udělat dobře. je to financovaný z toho fondu z pokut, stejně jako policejní auta. Dobře financovaný.

beastar
24. ledna 2018, 18:19
0

K tomu snad jen "moc drastický". Myslim že ta kampaň co běžela v UK před asi 7 lety byla drastická. Tyhle Besipovský srágory jsou akorát špatně utracený prachy bohužel. JInak jó byla to jiná doba. Mimochodem já vhsky dobře pamatuju:) Vím že s tím tehdá jezdili nějak po školách s tou Malinou. Prostě se to tady nějak samo neumí udělat, tak aby v tom nebyla korupce neumětelství a neschopnost to dostat mezi lidi. Veskrze to musí dělat hrozný hovada když všechny články od výroby po distribuci stojej za starou belu.

sumy
24. ledna 2018, 16:08
0

Tak všeobecně, mě by se líbila autoškola typu pilotní výcvik :-) Musíš vyzkoušet a bezpečně zvládnout všechny nestandardní a krizový situace(pády, zábrany pádům, opravy vadných rozpočtů na přistání, selhání motoru...) a když už jsi tak dobrej, že ti instruktor věří, tak tě pošle do vzduchu sólo, ale má za tebe stále 100% zodpovědnost!!! To by asi u instruktorů autoškol spousta lidí měla pěknejch pár jízd navíc. Třeba pro Ulla je výcvikové minimum 21 letových hodin, hrubej průměr u novýho žáka je přes 30 a cca 1/3 žáků nedokončí(a to je Ulla sranda proti velkejm notám). A to je tam nahoře řádově nižší možnost interakce s dalším učastníkem provozu :-)
Jaká je reakce řidiče, když poprvé dostane smyk? No asi uplně stejná, jako když poprvé padnete do vývrtky. Teoreticky víte co s tím, ale ve výsledku ztuhnete a prd naděláte. Podruhé je to lepší a dál vás to už začne bavit a začnete situaci zvládat. Průs... jsou ty leknutí, co příjdou prvně a někdy i naposledy v životě

reagovat
beastar
24. ledna 2018, 16:16
0

To máš pravdu, ale asi bych ti přál vidět letovej výcvik v takovym japonsku, nebo v některejch s prominutim prdelích v USA. Někde i ATPL udělá fakt docela magor viz. ten Němec jak to pod antidepresivama poslal i s lidma do skal. GermanWings to bylo ten let ? Třeba PPL(A) udělá u japkáčů doslova každej potom tyhle moulové vyrazej někam do jiný země a nezvládnou naprosto žádnou krizi. Ještě že u nás jsme v tomhle zaplať bůh zaspali a chce to fakt makat aby ti to dali (cokoliv z toho)

sumy
24. ledna 2018, 16:29
0

Tak určitě :-D Né, máš pravdu a výcvik se opravdu liší stát od státu. V améru třeba na "microlight" nepotřebuješ papíry žádný a je to na obyč řidičák například viz

Bez předchozích zkušeností hup na to... Amíci ani při výcviku PPL netuší co je vývrtka, krom toho, že je to moc špatně a nesmí se jim to stát. No když si vzpomenu, kolikrát jsem se při výcviku zpotil až mezi půlkama, byť vedle mě ještě seděl instruktor... Má to hned dva důsledky 1. Klid, že člověk ví co stím když už se to stane a jak to řešit 2.Dává si bacha, aby se mu to nestalo

beastar
24. ledna 2018, 16:41
0

Přesně tak. Ty dva body co si napsal na konec, tak to by se ty nový zobáci měli právě učit v té autoškole. Jako v emérice, tam se to lítání moc neřeší ono i ten řidičák je tam mnohem větší punk, než u nás. Teď sem koukal v ésterajchu jak tam dávaj ty řidičáky na zkoušku mladejm. Maji označený auto snad L17 velká černá nálepka na zadnim skle. Nevim jakej tam je výcvik řidičů, ale ty lidi jezdí od 17 mimochodem většinou mnohem silnějšími auty než u nás. A nehodovost v tomhle věku je tam asi třetinová. Watafak jak to asi dělaji :D No autoškolou to nebude.... Ono naši národní povahu a toho z čeho jsme vzešli prostě nepředěláš ani v autoškole. Dva režimy už to zkoušeli a stejně se jim to nepovedlo.

po
powpow
24. ledna 2018, 17:09
0

Od 17 muzou jezdit s doprovodem nekoho kdo ridicak ma a splni urcita kriteria.

Vic se mi libi ze ridicak v Rakousku dostavas na zkousku, dalsi 3 roky jsou prisnejsi sankce za prestupky obsahujici prezkouseni a prodlouzeni teto lhuty o dalsi rok. V ramci ridicskeho vycvyku ja take povinny kurz smyku.

beastar
24. ledna 2018, 17:36
0

Ok, dík. No tak to je nakonec podobný jako ve frankrajchu.

Rien
06. února 2018, 00:40
0

minimalne ten povinnou skolu smyku bych taky zaved

PepaSFI
24. ledna 2018, 19:43
0

ještě teda k té výuce v autoškolách. Nevím jak to v současnosti probíhá v autech ale na motorkách jistý pokrok je. Já dělal papíry na jawě 350 "konopnici" a vlastně se jen jezdilo. Objelo se pár vesnic, hlavně s tím někde nekřápnout při rozjezdu, odjezdit co je nutný a konec. Člověk věděl akorát na co je která páčka a že to má při zastavení podpírat. Docela mě překvapilo před časem, na jednom Kafi a kárách v Brnisku jak tam na place u zříceniny, teda u nejslavnějšího stadionu, instruktor proháněl žáky na motorce. Vysypal pytel kuželů, postavil slalom a jezdilo se. V minimální rychlosti, hezky vytáčet obloučky a pak zas bleskovky překlápěčky, pěkně svižně. Sám nevím jak bych to zvládal, spoustu let jsem na tom neseděl.
Nějaký ten nácvik obtížnějších situací by asi neškodil ale jak na to? Něco by šlo na okruhu, na klouzací dráze. Otázka je jestli jsou kapacity a co by to stálo. A taky jestli by to zvládali žáci a učitelé a taky pojištění a servisování aut.
Každopádně když je někdo schopný a ochotný se učit, možnosti si najde sám. Ten komu stačí že dostal řidičák a víc ho nezajímá, bude na tom vždycky stejně. Je spousta lidí kteří zdatně ignorují i naprosté základy které se určitě učili.

reagovat
beastar
24. ledna 2018, 20:33
0

Tak ono je to taky nakonec i o penězích a o tom jak to hodlá podporovat či nepodoporovat státní kasa. Aby potom to béčko nestálo 50.000 a autobus dvě kila. Je to dobře vymyšlený ve Francii. Řidičáky na zkoušku a podobný věci fungujou prokazatelně X krát líp, než podělaný pokuty a 12 bodů. Tušim že oni jedou na 21. Učitelé dostanou prachy a podle toho učí to platí obecně. Znám pár llidí co to dělaji dobře a rádi a snaží se aby ty lidi z toho nelezli naprosto dutý. Jenomže kapacity nejsou. A nejlevnější je finálně vždycky učebna a testy že. Paradoxně vlastně ty řidičáky byly složitější za komanče. Když věci jako dopravní hřiště a podobně nebyly sprostý slovo.