načítám data...

1.9 TDI - pojem nebo legenda?

05. října 2017, 20:43 32 komentářů Tejira

Dnes se podíváme co je vlastně tak zvlášní právě u motoru 1.9 TDI a proč jej všichni češi berou jako spásu

zobrazit celou galeriiJakub jakub497@gmail.com: 1.9 TDI - pojem nebo legenda?

Jsou motory více či méně známé ať už se jedná o benzínové agregáty či ty spalující onu saze házející tekutinu zvanou naftu. U benzínu by člověk mohl vyzdvihnout mnoho agregátů ať už pro jejich pružnost, výkon, mohutnost či mnoho dalších faktorů, ale když se člověk zamyslí nad naftou… Napadlo ho někdy vlastně cokoliv jiného než právě pojem TDI sen českého chalupáře, který chtěl šetřit seč to šlo na palivu a údržbě? A to je vlastně právě to co bych chtěl dnes probrat pěkně odspoda.

1. Kde se vlastně vzal motor 1.9 TDI?

Jeho prapůvod můžeme mapovat do začátku devadesátých let kdy byla vyrobena jeho vůbec první generace, která se vyráběla až do roku 2000. Motor lze samozřejmě najít v námi všude jezdících Octáviích, Golfech, Ventech i dalších vozech koncernu VW. S podivem motor dokázal plnit normu EURO II ještě v době kdy byla platná teprve norma EURO I, která se pro dnešního motoristu může zdát jako peklo pro matičku zemi. Samozřejmostí motoru byla konstrukce vstřikování za pomocí rotačního čerpadla. To dokázalo motor etablovat motor až do jeho poslední evoluce kdy s “rotačkou” dokázala splnit i normu EURO III aniž by se použilo jakéhokoliv “k*rvítka” jako je DPFko či jiná nechuťárna. K tomu všemu stále dokázal jezdit pod 5 litrů a už v té době se začala jevit legenda o nesmrtelném motoru jako docela pravdivá.



2. Jak to vlastně bylo dále?

Došla nám norma. Nebylo možné jít kam dále tak se koncern VW rozhodl jít cestou jiného typu vstřikování. Zatímco u rotačního čerpadla člověk mohl vzít jakékoliv čerpadlo a prostě ho vyměnit bez nutnosti programování (stačilo jen namontovat a odvzdušnit… bonusem se jeví i možnost implantovat jiné vstřikovače z jiného auta) tak u jejího nástupce to již zdaleka tak jednoduché nebylo. Jednalo se totiž o vstřikování PD v češtině známého jako Čerpadlo-Tryska (německy Pumpe Düsse), které se jevilo jako spása pro motory z řady 1.9 TDI. Samozřejmě kde kdo může namítnout, že nafta patří do kamen (za čež bych ho posadil k výfuku svého auta ať se zahřeje. pozn. autora), ale koncern VW to stále neviděl tak černě. Tento typ vstřikování totiž otevřel další dekádu, kterou dokázal splnit i normu EURO IV. Stále při zachování vlastností jako je nízká spotřeba, dobrá pružnost a až nesmyslná blbuvzdornost. Akorát postupem času se již začala ukazovat jejich nedostatečná normová tolerance a jejich výroba byla zakončena rokem 2011.
Motor je možno spatřit taktéž hlavně v Octavii druhé generace i coby dvoulitr, ale ten… Ten až tak povedený nebyl (příkladem Octavia RS 2 s 2.0 TDI PD, které mělo neduhy takového rázu, že se na první pohled jednoduchá oprava vyšplhala na neskutečné peníze).



3. A na závěr? Co vlastně na závěr?

Závěrem právě rok 2011 ukončil slavnou éru výroby motoru 1.9 TDI začínající rokem 1991. S několika evolucemi dokázal ve výrobě vydržet docela solidně dlouhou dobu 20ti let což je na takovou konstrukci dosti dlouhá doba. Její nástupci v podobě 2.0 TDI už v době před ukončením začaly používat Common-Rail vstřikování, které umožňovalo mnohem lepší vlastnosti vůči normám a taktéž určitou dávku blbuvzdornosti, ale o těch snad zas někdy příště.

Doufám, že se vám blog líbil, samozřejmě zanechte komentář s Vašimi poznatky, za které budu jen a pouze rád! Pokud chcete, abych zkusil rozebrat takovýmto způsobem i nějaký jiný zajímavý motor opředený pověstmi tak jej klidně můžete nadhodit!

Autíčkářství a kouři zdar!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
06. října 2017, 18:08
3

Vděčné téma. Ten motor jsem měl klasicky v Octavii a samozřejmě není to atmosféra, není to benzín a rozhodně to není svezení pro petrolheady. Najel jsem na tom 550 000 km s tím, že měl najeto při nákupu auta asi 12,000 km. Jasně něco se dělalo, ale vydrželo to byl to dělník. Do firmy a na služební cesty perfektní nástroj.

reagovat
Breakthru
07. října 2017, 19:36
0

To si toho o tom motoru moc nenapsal, spíš nic.....De facto jen pár vět a nic o konstrukci, závadách, odlišnostech variant atd...A hlavně pořádně vysvětlit, že to není jeden motor ve třech generacích.A od nástupu PD jsou to motory k pláči.Čím novější, tím horší...

reagovat
Tejira
07. října 2017, 20:19
0

Pokud je blog až moc rozsáhlý tak to lidi nečtou. Když je to krátké tak zase opačně a stěžují si v obou případech. Holt sám nevím naprosto vše. Je to spíše takové lehké osvícení rozdílů. Spíše proto jsem na konec napsal co jsem napsal. Protože vím, že jsem určitě nenapsal všechno takže mě mohl někdo doplnit.

beastar
07. října 2017, 20:43
1

Jo, jo tak to je. Když je to moc dlouhé a odborně pojaté většina lidí to čte formou- Nadpis, pár vět co mě baví, konec, komentář, nebo nezájem. Moc krátké zase na první pohled působí neodborně, tak to každý přelítne a čau. Těžké se zavděčit:)

Breakthru
08. října 2017, 18:31
0

No ale ty si toho taky moc nenapsal, v podstatě si neodpověděl na svoje otázky.Nic ti nevyčítám, ale pro upřesnění si mohl uvést i ty blbý kilowatty, ani nepotřebuju aby se mi někdo zavděčoval, ale pokud chceš psát a to veřejně, tak ať to má nějakou formu a obsah, jinač je to prázdný a nic neříkající.....A stejně bys nenapsal nic extra, nejlepší články o TDI a podobnejch keplech jsou totiž na auto. cz a podobnejch sračkách.jak já se vždycky zasměju, když na něco takovýho narazím :) Viz odborník a veřejnej VWonanista Vaculík....

beastar
09. října 2017, 14:47
0

Jo to je taky fakt. Ono lepší se asi tématům z téhle líhně vyhnout. Mě ještě baví Tipcars aneb jaký je Passat tdi po 20 letech a 560.000 km. No co by duševně zdravý jedinec řekl? Přece skvělý!

Beny
09. října 2017, 16:32
0

Vaculík ze Světa Motorů? Odborník na slovo vzatej, pamatuju si jak jednou psal článek o seřizování volnoběhu a udělal to tak že dopnul plynový lanko. :-D Je pak smutný když takovej diletant chce ještě nekomu radit...

Breakthru
09. října 2017, 20:01
0

a to nevíš, že když v zimě jedeš po dálnici, tak zamrzne voda mezi deskama a kotoučem a odtlačí pístky, takže budeš chtít zabrzdit a ejhle, rozbiješ si hubu....a podobný hovadiny rozdává ten blb na netu....

beastar
09. října 2017, 20:57
1

Ehm to jako fakt? To už přeháníš s tou jeho debilitou? Nebyl by odkaz ? Třeba to myslel v nějaké zvláštní situaci. Aljašská dálnice v zimě v noci na ní 20 cm sněhu ?

Breakthru
09. října 2017, 21:09
0

nepřeháním....jen je dlouho, co jsem to viděl a propletl jsem dvoje závady :D

PepaSFI
10. října 2017, 14:53
0

no a na co asi myslíš že mají dnešní auta automatický režim čištění kotoučů? Že by to opsali od Vaculíka?

Beny
10. října 2017, 17:54
0

Až teď jsem si to pustil a nemá to chybu. Voda nabalující se na brzdové kotouče, asi zrovna chyběl když se probírala na základce odsředivá síla. :-D Terminologie taky fajn - ruční brzda, převod ráčnou a šnekem... :-D To nevymyslíš...

PepaSFI
10. října 2017, 18:38
0

je fakt že terminologie je trochu svérázná ale řek bych že odpovídá realitě. Co já už slyšel podivných technických termínů od mechaniků i od techniků na STK. Občas mívám pocit že když něco pojmenuju správně, tak mi nikdo nerozumí.
A s tou vodou, zkus si projet hluboku kaluž a pak zabrzdit. jak už jsem napsal kousek výš, dnešní auta na to mají automatiku. Když to zjistí že prší, buď senzorem nebo podle stěračů, občas to trošku pošimrá brzdy aby se ta voda vyhnala.

Beny
10. října 2017, 19:06
0

Jo, nebude to brzdit echt, ale rozhodně se nestane že by se kotouč "obalil" vodou, nebo aby se na něm vytvořila námraza, to je scifi. Na to už mám něco najeto, aj na motorce kde je to líp poznat. Ale že by nešlo zastavit to se mi za těch 11 let co mám řidičák vážně nestalo. Nazývat sám sebe odborníkem a vypálit něco jako ruční brzda je k smíchu. Brzdy jsou jen tři, provozní, odlehčovací nebo parkovací. Ale z druhý strany, tam kde on působí je tohle asi vážně jedno.

Breakthru
10. října 2017, 20:37
0

On ale mluvil o jízdě, když prší...nevím, ale ještě vývoj v ČR nedošel tak daleko, aby třeba na D1 bylo vody po světla :D Pokud jde o terminologii, tak je to běžná hantýrka.Na dílně se běžně používají slova jako ručka, ráčna, šnek a jiný....Třeba na Plzeňsku všichni říkaj šenkl místo těhlice a taky se nad tím nepozastavuju :D
nechcu na Vaculíka zbytečně nadávat, prostě ho nemám rád, ale zase musím nechat, že když něco neví, tak odpovědi zjistí u někoho fundovanýho.Nicméně ty videa pro autosalon jsou vážně výživný....

PepaSFI
08. října 2017, 09:49
0

takže jsme se nic moc nedozvěděli. Přímovstřikové diesely začali dělat u Fiatu, asi nejvíc známé byly ve Fiatu Croma pod označením TDID tedy turbocharged direct ijection diesel, z čehož vyplývá že označení TDI používané VAG koncernem je poněkud nepřesné. Pak Fiat tuto technologii opustil coby slepou větev, zatímco VW nám tím otravoval vzduch ještě mnoho let. Celkově by se dalo říct že diesel v osobním autě je strašná pitomost a technicky je to pytel problémů. jeden problém se vyřeší a dva vzniknou. Řádění naftových jehovistů, ctitelů mastných sazí a smradu pekelného, se mi ani nechce rozvádět. Podvádí se u homologací, podvádí se na STK. Fuj mně je špatně. A teď do mě začnou čmoudi bušit že jim závidím a tak podobně.

reagovat
Tejira
08. října 2017, 10:57
0

Já právě nepopisoval naftu všeobecně, ale chtěl jsem rozvést hlavní měřítko co se všude proklamuje "jako best of best". Sám ho doma mám... A ano aspoň nemusím každou chvíli řešit pumpu. Jinak ano benzin je benzín :-D

VK
VK
08. října 2017, 13:27
0

Je-li desel v osobním autě strašná pitomost - co tedy pořídit pro nájezdy 30 Mm+? Benzin, obzvl. ve výkonové kategorii nad 150 kW, prostě spotřebu o dva litry na sto vyšší má, fyzika je fyzika, při nájezdu třeba 50 Mm to dělá 50 tisíc za palivo navíc. Za rok. Do toho se vlezou případné opravy i se započítáním repase DPF, turba, vstřiků (ta se dá navíc celkem účinně oddálit, prostě se netankuje obyč. hnůj, natankuje se dražší nafta aditivovaná, no dražší, stejně drahá, jak benzín) několikrát.

JLK
08. října 2017, 22:22
0

co tedy pořídit pro nájezdy 30 Mm+? - PRIUS =D

beastar
09. října 2017, 14:55
0

Zcela vážně? Infiniti q50s hybrid. Dostaneš úplně normální auto s dobrými parametry a spotřebou na dálkách kolem 5 litrů. A nebo ten Prius či nějakýho hybrida lexusího. Jinak q50 mám v benzinu s třílitrem a 300 něco ponikama a dálku jezdím do 9 litrů. To mi nepřijde nic hrozného.

PepaSFI
09. října 2017, 19:05
0

jo aha, takhle se to počítá. Já myslel že když jitr benzinu stojí........ no hlavně že to vychází výhodně.

beastar
09. října 2017, 20:55
0

Pepku jestli je to na mě:) Tak výhodně nevim a ani to neřeším. Je to relativně nový auto a benzín stojí tři pětky, tak si myslím že líp už bylo. Když jsem jezdil kdysi oktávkou v naftičce bylo to asi na palivo lepší, zase to nemělo 300 koní a bylo to dost nepohodlné. Všechno má něco asi i naftový Volva že VK -? :)

PepaSFI
10. října 2017, 14:44
0

ne, jáměl na mysli to co psal VK, že benzin bude mít o 2 litry větší spotřebu což při nájezdu 50 ročně udělá 50 tisíc korun. Já nevím, možná mají naftoví jehovisti nějakou bibli kde se píše kolik stojí benzín. My benzinoví satanisti ho kupujem teď asi za 30.

tomyks
08. října 2017, 23:52
0

V prve rade diky za clanek. Nejsem fanda TDi a proto jsem cekal ze se dozvim nejaka konkretni specifika, puvod, vyvoj, odlisnosti verzi a treba i nejake +/- porovnani nakladu vs benzin. Skoda, no. Takto je to az prilis obecne, spise do casopisu Kvety. Jen muj nazor.

reagovat
beastar
09. října 2017, 14:58
0

No nezastávám se obsahu blogu, ale mě zase přijde že by tady odbornější rozbor alá časopis Mr.mechanik nikdo nečetl. A pacoši co ten motor žerou mají svůj SClub7 na Škodavirt, ŠkodaClubu a Auto.cz předplacený členství.

Breakthru
09. října 2017, 21:04
1

otázka je, jestli by to někdo zvládl napsat.Dneska se píše alá Top Gear...pocity a různý přirovnání, který ve finále o autě neřeknou vůbec nic.Proto taky tak rád čtu automobile revue, kde ještě píšou motorističtí novináři, co tomu rozumí a ne lidi, jejichž automobilový vzdělání končí v autoškole....Ale to neznamená, že člověk rozumící technice umí psát.Najít někoho, kdo je technickej typ a dovede to popsat, vysvětlit a článkem nenudit, je hodně těžký poslání....

krab
09. října 2017, 21:15
0

Breakkthru : to je přesně ono. Kombinace člověka, který umí psát dobře ( tj. zaujme) a současně nemá mezery v technických znalostech a baví ho to. Uznávám, že tolik takových není. Zrovna třeba Vaculík se do určitý míry musí vyznat. Ale neprezentuje se asi vždycky dobře, občas napíše nějakou kravinu a lidi mu to zjevně dají slušně sežrat.

Já se do tý techniky taky radši moc nepouštim, co budu říkat. Snažím se o autě předem vždycky najít co nejvíc informací, ale do popisování jak to funguje se mi taky moc nechce. Se svým aktuálním automobilovým projektem udělám výjimku, ale už se toho dopředu děsím jak to dopadne :)

PS: o motoru TDI se v naší zemi píše obvzlášť blbě. Každý je na to odborník a ví o tom všecho. Ty motory jsou buď nejepší nebo nebo nejhorší, .. Tejira to zkusil, já mu děkuji za blog, sám vím, že kdybych o tom musel psát , nedopadne to taky nijak zvlášť skvěle ...

beastar
09. října 2017, 22:30
0

Na jednu stranu má v něčem Break docela pravdu. Lidí co píšou o autech a dokázali by třeba vyměnit alespoň olej zase tak moc nebude natož něco složitějšího třeba popsat. Tejira asi bude mechanik, nebo tak něco takže by to asi zvládl technicky popsat nicméně psát poutavě o TDi je docela oříšek. A pravdou je že ten rádoby "Top Gear" style a snaha za každou cenu psát cool a papouškovat Clarksona, nebo trpajzlíka ještě v nej letech mě taky nebaví. Proto tady nejraději čtu věci v pořadí Krab, Vavrečka, Matěj/Zlokočka. Vojta je taky dobrej a jistě profík, ale nejraději jsem když píše o amerikách na to je prostě machr článek o tdi bych od něj snad ani číst nechtěl. Čtu skoro všechno, co je trochu známější a nejlepší "SVOU" tvář má Garáž včetně videí. Ostatní je průměr a číst věci třeba od pana Žáka je někdy spíše k zlosti, než užitku. Když se chci zasmát tak chodím na Jaguar club ,D

Tejira
10. října 2017, 00:26
0

beastar: Pravdu bdíš. Mechaničina je se mnou úzce spjata a popravdě blogování využívám k tomu se "otrkat" a díky kritice zjistit své nedostatky které bych mohl notně vylepšit. Je faktem, že bych to mohl rozepsat více podrobně (když už tak aspoň více popsat rozdíly rotačky, PD či CommonRailu, ale to si možná už připravím jako takový doslova technický blog, který to vysvětlí více podrobně... navíc kde skončí znalosti mé osoby tak mi chytrá knížka ležící na počítači náležitě pomůže i když se jedná pouze o učební pomůcku do školy), ale to by už nemuselo být až natolik zajímavé. Každopádně tedy... Zase jsem o nutný kus chytřejší a vím jakých dalších chyb se ve psaní vyvarovat.

*konstruktivní kritika je ten nejlepší pohon vpřed*

krab
10. října 2017, 09:12
0

Dík za pochvalu. Ale taky i za zajímavou debatu. Ono tohle je dost věčné téma: Německý styl psaní o autech ( věcné, popisné, technické) a nebo britský ( sdílení zážitků, subjektivní pocity a i trochu té "literatury" do toho psaní o plecháčích) Myslím, že psal o tom pěkný editorial Vavris. Nakonec je to tak, že všem se nezavděčíš, pokus o kombinaci těch stylů asi vyjde dost naprázdno a tak je potřeba to střídat. U Autíčkáře se mi vždycky líbilo, že je zde víc různorodých autorů a každý má i jiný pohled na věc.
Jinak Garáž, potažmo tištěný časopis Faster mám taky rád, potom mě vždycky bavilo české EVO ( ale často jsou články překlady), nicméně ty jejich vlastní byly většinou super. Například od Petra Hankeho , ale i jiných..

Co se týká toho co vidíte na webech : Autofórum, Autoroad, Autoweb apod. tak upřímně, mě tam taky zaujme máloco. Hodně toho je tzv. clicbait. Návnada na kliknutí. Čili je to účelové, často rychle sepsané, šoupnuté na web. Jako Vaculík, s tim videem nahoře si teda fakt trhá ostudu :) ... no jo, jenže to je zase nějaká objednávka pro Prima Autosalon, ten pořad má prostě kvalitu takovou jakou má .. na tom se tu shodujeme docela často.

Zkrátka Autíčkář is the best! :) Tejiro : piš blogy, cokoliv budeš mít na srdci, je na to přesně tato platforma, kritikou některých se nenech odradit. Já tu platformu taky využil a vlastně jsem díky tomu, že ty blogy sem Vojta a spol dal dneska píšu články o autech ve svým volným čase a baví mě to. Jinak bych to na 99% nedělal.

Tejira
10. října 2017, 15:19
0

Krab: A přesně o tom to je! Kritiku byť negativní beru jen a pouze jako poznatek abych se zase mohl posunout vpřed. Nikdo přece nebyl okamžitě ten výborný pisatel (ah kde jsou ty časy kdy jsem sepsal takový krátký útržek o autech do školního časopisu v době kdy čerstvě vyšel Nissan Patrol Y62) hned od začátku. To stejné i já. Chci jít vpřed a občas to svou daň má.

Breakthru
10. října 2017, 20:26
3

Tejira pochopil...Ten článek mohl být třikrát takovej, pokud bys to dobře napsal, četlo by se to samo.To nejsou schody, aby člověk v půlce nemohl...Osobně mám raději techničtější přístup, věcnej....Ale měl si napsat na začátek něco o předešlejch předkomůrkách a hlavně o 2.5 TDI, který bylo první TDI a je to motor, o kterým by se mělo psát a ne o tom čtyřválcovi, co je do nebes vyzdvihovanej...Já ti nechtěl nadávat, ale když mám k něčemu co říct, tak to prostě řeknu....

beastar:Tak nedávno jsem na dílně našel asi Top Gear, Faster nebo Speed prostě takovej ten lesklej časák pro puboše a tam článěk o FOFO RS MKIII, ani jsem to pořádně nedočetl.....O autě se člověk nic nedoví, ale jen to, jak se šofér v zatáčkách připodělal, připochcal a místy ve vracečkách i přiudělal....