načítám data...

Za volantem: Mazda6 2.5

Před pár týdny jsme vám přinesli recenzi Mazdy6. Šestka se nám velmi zamlouvala a řadíme ji mezi špičku dané třídy. Přesto v nás hlodá malý červíček. Je testovaný dvoulitr tím pravým ořechovým do tohoto typu vozu? Dokáže naše pochyby rozptýlit větší 2,5l s automatickou převodovkou?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Za volantem: Mazda6 2.5

Abyste mě nechápali špatně, já proti menšímu dvoulitru nemám námitek. Sám jej denně používám v menší trojce (na jejíž test se můžete v dohledné době také těšit). A považuji jej za velmi povedenou pohonnou jednotku. V dnešní turbodobě působí jako zjevení z minulosti. Ale jako příjemné zjevení. Nabízí přesně ty samé vlastnosti, díky kterým máme rádi starší auta. Lehce se vytáčí až do omezovače, výkon krásně graduje, a když se chcete pohybovat rychle, musíte jej držet v druhé polovině otáčkoměru, což vás nutí pracovat s převodovkou více, než je v dnešní době obvyklé. A to je právě kámen úrazu. Tohle chování je skvělé v menším, sportovně založeném hatchbacku, ale šestka je větší a klidnější auto. Dalo by se říct spíš manažersko-rodinné. Nejsem si jist, jestli každý manažer spěchající na obchodní jednání či otec rodiny na nedělním výletě touží drtit motor v červeném poli, aby udržel rozumné cestovní tempo. Jasně, je to zábavné, ale svým způsobem také otravné. Od rodinného auta chcete, aby bylo otravné co nejméně. Proto jsem s nadšením využil možnosti vyzkoušet si šestku s větším dvouapůllitrem, neboť jsem tak nějak tušil, že tohle by mohla být ta správná kombinace.  

Než se dostaneme k motoru, dovolte mi kratší zastávku u designu exteriéru a interiéru. Nebudu se příliš rozepisovat, protože to už jste si mohli přečíst ve starší recenzi. Jen dodám, že i mně se šestka po stránce vzhledu zamlouvá a považuji ji za nejhezčí auto střední třídy. Já měl tu čest s původní, starší verzí, a přestože facelift jen vyretušoval detaily, celkovému vzhledu rozhodně prospěl. Nová LED světla svítí subjektivně o něco lépe než předchozí xenony a decentní změny na čelní masce celkový vzhled příjemně osvěžily. Místem, kde se odehrály větší změny, je interiér. Nový infotainment je rozhodně krokem, možná dokonce skokem dopředu. Protože to, co nabízela Mazda v původní, mnou testované verzi, byla tragédie. Otřesné uživatelské prostředí se špatnou odezvou korunovala naprosto příšerná navigace. Že se občas ztratí v husté městské zástavbě, se dá s přihmouřenýma očima pochopit. Stávat by se to nemělo, ale budiž. Když však nedokáže zafixovat satelity ani na otevřeném prostranství, například cestou po D1, je to neomluvitelné. Vestavěná navigace dokázala vytočit k nepříčetnosti i mě, opravdového flegmatika, jehož rozhodí máloco. Po deseti minutách jsem měl sto chutí vyškubnout celý displej a zahodit ho do pole. Po půl hodině jsem si začal shánět letenku do Hirošimy, abych mohl osobně profackovat člověka, který má tohle na svědomí. Mazda6 naštěstí nabízí natolik zajímavé svezení, že na tento přešlap dřív nebo později zapomenete. Přesto doporučuji zájemcům o předFL verzi, aby si obstarali navigaci přenosnou. 

Pomalu se dostáváme k motoru a převodovce, věcem o které jde v dnešním testu především. Jak jsem předeslal výše, dvoulitr je strašně fajn, ale není tak úplně vhodný pro běžného řidiče, který není automobilovým nadšencem, jakými jsme my všichni tady. Dvouapůlka je ovšem zcela jiná káva. Disponuje přesně těmi vlastnostmi, které menší jednotce chybí. Má dostatečnou sílu už okolo 2 500 otáček. Přitom motor nepřišel o své nadšení a chuť k vysokým otáčkám. Pokud máte náladu, můžete se pohybovat poblíž červeného pole a motor vůbec nebude protestovat. Lehkost, se kterou dosprintuje k omezovači, je jednoduše úžasná. Odezva na plyn je naprosto příkladná a v dnešní době téměř ojedinělá. Celé je to doprovázeno charismatickou zvukovou kulisou, ne nepodobnou šestiválcům. Po překročení 3 000 otáček se začne ozývat takový ten správný chraplák, vzdáleně připomínající hlas zasloužilého jazzového zpěváka někde v New Orleans. Čím blíže červenému poli jste, tím je to intenzivnější a hutnější. A není to dílem reproduktorů v autě či speciálního rezonátoru za přístrojovou desku, jak to předvádí někteří konkurenti. Je to čistý projev motoru. Mám nutkání otevřít kapotu abych zkontroloval, jestli tam jsou opravdu pouze čtyři válce. Tohle je moc dobré. Zvuk je další disciplína, ve které tento motor naprosto válcuje dvoulitr. Tohle mě prostě baví. A pokud zrovna nemáte chuť na vysokootáčkové hrátky? Nevadí, ani tohle není problém. Dostatek newtonmetrů ve středních otáčkách vám dovolí pohybovat se velmi svižně, bez rušivých elementů vytočeného motoru. Říkate si, že tohle všechno je sice fajn, ale u rodinného auta je důležitá spotřeba? Že benzinový dvouapůllitr s automatem musí žrát jako tank? Pak pro vás mám dobrou zprávu. Po ujetých 1 500 km se spotřeba ustálila na 7,4 l /100 km. Opravdu ještě potřebujete diesel? 

Automatická převodovka této motorizaci sedí jak pověstná prd… zadek na hrnec. Jedná se o klasický HDM (vlastní výroby), takže se nedají očekávat žádné rekordy v rychlosti řazení. Tady hrají prim hladkost a komfort. A tak je to správně. Někteří konkurenti s dvouspojkovými převodovkami mají problém s přehnanou aktivitou a jistou nervozitou. Nic takového Mazdě nehrozí. Musím říct, že chování tohoto automatu mi velmi připomíná americké převodovky. Trochu pomalejší, ale kouzelně jemné. Ani v manuálním režimu nejsou reakce na pokyn pádly pod volantem nejrychlejší, ale aspoň sama neodřazuje na vyšší stupně. Malé plus pro automat je absence vlezlého rádce řazení a přibližně třikrát rychleji reagující i-stop systém, který vám tak nebude lézt na nervy pokaždé, když zastavíte na semaforu. 

Na začátku testu jsem si pokládal otázku, jestli se Mazda6 vyplatí s 2,5l motorem. Po týdenním soužití s touto motorizaci mohu zodpovědně prohlásit, že rozhodně ano. Ta kombinace motoru a převodovky mně osobně dává velký smysl. Zachovává si všechny pozitivní vlastnosti slabších šestek, jako jsou skvěle vyvážený podvozek, praktičnost a kvalitní interiér. Navrch přidává suverénní motor a velmi příjemnou převodovku. Rozumně nastavená cena, pak jen podtrhuje výborný výsledek. Na závěr si dovolím takovou lehce kacířskou myšlenku. Velmi často slýchávám, že dnešní auta nejsou, co bývala. Za příklad bývá dáváno BMW E39. Že prý tak úžasné auto se v dnešní době nedá vyrobit. Nesouhlasím. Celý týden, co jsem jezdil Mazdou6, jsem měl pocit, že mi svým chováním velmi připomíná nějaké jiné auto. Jen jsem si nemohl uvědomit jaké. A pak, když jsem ji vracel, mi to došlo. Připomíná mi BMW 528i té ‚správné‘ generace. Pokud tedy někdo shání novou E39, má možnost. Jen už to nebude BMW… 

Proč to nejde v manuálu?

Jakkoliv je pravdou, že automatická převodovka se k velkému motoru pod kapotou Mazdy skvěle hodí, zasloužil by si nejřidičštější sedan ve své třídě, aby se jeho nejvyšší motorizace nabízela i s manuálem. A nejlépe i v jiné verzi, než je skvěle vybavená, ale poněkud drahá Revolution Top. Bohužel typicky japonský rigidní systém kombinací výbav a motorizací nedává zákazníkovi šanci naspecifikovat si auto na míru. Tedy alespoň u nás. Poněkud paradoxní je, že na americkém trhu můžete dostat Mazdu6 s motorem 2.5 a manuální převodovkou v základní výbavě Sport, za cenu zhruba odpovídající naší Emotion. Proč to nejde i u nás? Taková možnost je tím posledním, co šestce chybí k téměř naprosté dokonalosti…

-VojtaD-

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
25. října 2015, 08:10
0

Tahle Mazda se mi moc líbí, hlavně boční svalnatá přední část. Trošku mi připomíná Infiniti, které u mne boduje pohonem zadní nápravy. Bohužel jsou oba mimo mé současné finanční možnosti :-(

reagovat
Ke
Kebek
25. října 2015, 12:13
0

Nedávno jsem koukal na Mazda forum a zajímal se jak je to nyní s korozí a nestačil se divit
Mazda na to stále s..e
Je doporučeno po zakoupení vozu ihned provést nástřik podvozku , vystříkat dutiny a pořádně navoskovat karoserii

reagovat
Nedy
25. října 2015, 17:05
0

Doteď mě mrzí, že jsem se tím benzínem neprojel (jel jsem jen s dieselem)...

K té E39. Ač celkem souhlasím s řečenou myšlenkou, nemůžu se s ní ztotožnit úplně. Mně přeci jen absence hnané zadní nápravy schází... A to i přes to, že Mazdy jezdí geniálně. Tudíž nevím nevím, jestli je to nová E39...

Co se výbavy týče. Ono je to těžké. Pokud má člověk zadání tempomat, full LED, auto klima a pár drobností k tomu, tak Passat i třeba Mondeo je ceníkově dražší auto, než zmíněná Mazda v Revolution TOP. Proto v tom za sebe problém nevidím.

reagovat
Matěj Podhorský
25. října 2015, 17:18
0

Možná vyslovím velice kacířskou myšlenku, ale upřímně si myslím, že většina kupujících nepozná, která náprava je hnaná, nebo je jim to jedno:)
Na druhou stranu ti zase rozumím, někomu zadokolka může chybět.

Nedy
25. října 2015, 17:20
0

S velkou slzou v oku musím říct, že máš pravdu. Nicméně takový člověk zase většinou nehledá novou E39 a prostě si to nové BMW (dobře mu tak) koupí...

Matěj Podhorský
25. října 2015, 17:23
0

Tohle nakonec tvrdí i sama automobilka, a tvrdila to už dávno o první "jedničce", a s ohledem na to ji také naladila. Což ale neznamená, že se s ní člověk nepobaví.

BobAsh
25. října 2015, 18:01
0

Nová E39 je Chevrolet SS.

Daniel Borský
25. října 2015, 18:04
0

jasny, RWD, je RWD. ale slo mi spis o celkovou atmosferu toho auta, prave tim mi pripomina E39. nadsene jezdici velky sedan s charismatickym motorem.

sheogh
26. ledna 2017, 10:42
0

Ja o ni pred necelym rokem dost vazne uvazoval na leas, je fakt super a 100% souhlasim s Danielem, ze se az nechce verit, ze to je 4valec. Nakonec to nedopadlo, zakazal jsem si kupovat veci na ktery nemam (hotovost) :-)

He
Henges
25. října 2015, 19:04
0

A já zrovna včera četl v nějaké diskuzi příspěvek od nějakého moderního evropského řidiče, že je škoda, že mazda nedává do šestky menší motor než 2.0... :)

reagovat
BobAsh
25. října 2015, 19:25
0

Upřímně řečeno by to s 1.6 Ecoboost nebo něčím takovým bylo pro běžného řidiče lepší auto než s tím dvouliitrem. Ale kdyby do toho dali cokoliv slabšího než ten dvoulitr a nechali to jako atmosféru, tak se to snad nehne z místa.

Lo
Lord howen
25. října 2015, 23:54
0

Jeatli to cte nekdo ze zastoupeni Mazdy v CR, tak vzkazuji, ze bych si sestku uz podruhe rad poridil jako sluzebak, ale moznosti zadavani vybavy mi ji v ramci zadaneho budgetu a me snaze nemit zakladni motor (kdyz pominu nemoznost manualu, coz je druhy
prusvih) ji bohuzel diskvalifikuji kvuli par koruna z vyberu. Zamyslete se nad tim, je to opravdu skoda. Od nas z firmy vim o dalsich, co o ni uvazuji, ale nedopadne to. Mozna aspon solidni korporatni slevu davat. Skoda dava 17% (teda na lepe vybavene o3 a supg) a mazda 5%? Vim, ze je Mazda lepsi a me i blizsi, ale holt nemam sanci ji poridit. Osobne by mi stacila hola vetev s 2.5 v manualu!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Voyager Grand Voyager 2000
Chrysler Voyager Grand Voyager

2000 rok výroby
85 koní výkon
2 499 ccm objem

Jeep XJ001  1986
Jeep XJ001

1986 rok výroby
115 koní výkon
2 068 ccm objem

Ford Mustang  Fastback 1965 BULLITT 1965
Ford Mustang Fastback 1965 BULLITT

1965 rok výroby
280 koní výkon
5 700 ccm objem

Mercedes-Benz 124  1991
Mercedes-Benz 124

1991 rok výroby
69 koní výkon
2 500 ccm objem

Lincoln Continental Continental Town car limousine 1978
Lincoln Continental Continental Town car limousine

1978 rok výroby
170 koní výkon
7 500 ccm objem