načítám data...

Volvo XC40 T3: Severský základ

Titul Evropské auto roku 2018 má XC40 už přiznaný. Zaslouží si jej i s jeden a půl litrovým motorem a téměř v základní výbavě?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volvo XC40 T3: Severský základ

Volva mě jako jednoho z mála lidí v redakci vždycky docela míjela. Víte co, ve svém věku se na každodenní klid, pohodu a zen (na rozdíl od Hamstera, Matěje, Kubajze a Zlokočky) ještě tak docela necítím a rád trpím. Se staršími Volvy jsem měl zkušenost jen a pouze v podobě naftové 740 a 850, které se se mnou někdo snažil vyhandlovat za jistý luxusní sedan. A z těch novějších jsem měl možnost zkusit V90 a XC60, které měl Matěj a nechal mě v nich chvíli povozit. Proč jsem se tedy rozhodl vzít si XC40 a ještě k tomu s tříválcem?

Odpověď se víceméně nabízí už v otázce, může za to hlavně ten tříválec, na který jsem byl vážně hodně zvědavý. Jeden a půl litrový tříválec s turbem v ‚kompaktním‘ SUV? A ještě k tomu s minimem příplatků? Podle mého názoru ideální zkouška toho, jestli obstojí nejenom motor, ale i auto. Pozlátko příplatkové výbavy totiž často nějaké ty nedostatky zakryje. Dost bylo řečí, pojďme testovat.

I přesto, že jde o ‚kompaktní‘ SUV, tak zvenku působí vskutku majestátně, prostě větší, než doopravdy je.  Docela tomu nahrává jeho výška, která je víceméně shodná s XC60, a pokud se pamatuju, tak i šířkou se od sebe moc neliší. Co se designu týká, přední část s masivní maskou chladiče a světlomety ve tvaru Thórova kladiva působí hodně maskulinně (k tomu ovšem docela sedí logo Volva, že?) a onomu pocitu velikosti hodně nahrávají. Oproti tomu zadek auta působí skoro až přehnaně čistě a jednoduše, dohromady to ovšem funguje pěkně. Ale jednu výhradu bych měl. Když se na XC40 podíváte z boku, tak vidíte, jak zadní okno ukrajuje zvedající se linka. Na autě s dvoubarevným lakem mě to do očí tak nebilo, ale v případě této šedé mě to docela drásá. Proč tam je? Nebylo by lépe, kdyby následovalo linii zadního světla? No, ale znáte to, sto lidí, sto chutí a tak dále. Celkově se mi XC40 na rozdíl o jiných SUV docela líbí a ten prohřešek se zadním oknem bych mu v jiné barevné kombinaci vážně odpustil.

Pojďme si raději sednout dovnitř. Díky tomu, že testovaná XC40 neoplývá žádnou zvláštní výbavou, tak se vevnitř nedočkáme žádných výrazných barev, ani speciálních čalounění, ale zároveň se v něm nedočkáme pocitu ‚chudého příbuzného‘, který by se dal očekávat. Přístrojový štít je plně digitální a díky možnostem přizpůsobení jeho zobrazení si zaslouží velkou pochvalu. Stejně tak zaslouží pochvalu i velký displej, který kromě ovládání hudby slouží i k nastavení klimatizace. Díky jednoduchosti zobrazení a ovládání člověk brzo zapomene na nějaké točení kolečky, či táhly. Tohle se vážně povedlo. Mimo displejů je povedený i zbytek interiéru. Tolik odkládacích prostorů, které se dají doopravdy použít a nejsou dobré jen na fotky do katalogu, to se jen tak nevidí. Stejně tak i sedačky jsou dostatečně pohodlné i na delší cesty. A věřte tomu, že moje přelomená páteř v tomhle nastavuje laťku celkem vysoko.

K pohodlným sedačkám dobře ladí i nastavení podvozku. Ten je hodně komfortní a dovoluje autu se přecejen trochu naklánět, působí ale dostatečně sebejistě. Kdo by ale hledal za volantem XC40 zábavu, ten by byl bláhový. K tomu to auto přece není…

Zásadní kapitolou tohoto testu by, vzhledem k tomu, že XC40 už řádně otestoval Hamster, měl být motor. Tříválec o objemu 1,5 litrů totiž debutuje právě v tomto ‚malém‘ SUV. Oproti čtyřválci T4 mu chybí přesně 34 koní, 35 Nm a jeden válec. A ten jeden válec myslím doslova. Ve Volvu prostě vzali blok z T4, uřízli jeden válec, přidali nějaké to vyvážení, aby to sebou neházelo, a ladili. Fakt. Vrtání i zdvih jsou stejné. Trochu mi to zavání metodou ŽáVeS, ale výsledek je až obdivuhodný. Rozhodně jsem neměl pocit, že by oněch 156 koní bylo málo. Jasně, čím víc, tím víc, ale tohle je dostačující. Ve Volvu mi dokonce tvrdili, že tříváleček moc pěkně zrychluje pořád a dech mu dojde až někde u stoosmdesáti kilometrů za hodinu. Jejich tvrzení jsem si na ehm… německé dálnici ověřil a vážně je to tak. Dokonce to ani netrvá moc dlouho. Na takový motorek a takový kus auta vážně docela pěkné. I navzdory kombinaci pouze silně městského a dálničního provozu nelezla spotřeba do pekelných výšin a ustálila se na sedmi litrech.

Druhý pohled – paní Kubajsová

Volvo XC40 se k nám dostalo jen na chvíli. Měli jsme ho sotva 24 hodin. (František mi dal na starost vrácení pondělní vrácení auta do Čestlic. – pozn. Kubajs)  Ale i za tu chvíli jsem si ho celkem oblíbila. Kubajs sice neustále povídal cosi o tom, že naše stará “krabice” a černé kabrio mají o dva válce více a navíc se jedná jen o model v základu. Narozdíl od něj mi ale tyhle informace byly celkem ukradené. Tohle Volvo XC40 je totiž, bez ohledu na počet válců a seznam věcí, které v téhle výbavě nemá, docela fajn.

Ač se jedná o SUV, není jako modely jiných značek “rozkydlé” do všech stran. Díky tomu se snadno odhaduje, kde končí a dá se vcelku dobře zaparkovat. A zrychluje lépe, než Miata, jako ostatně asi všechna auta, co znám. (ne, vážně – co na tom malém vozítku všichni vidí? Lidé prostě rádi trpí, Ester! Fakt. – pozn. Fernie) Je z něj dobře vidět, sedačku jde “vypumpovat” do nebeských výšin a i se svými 159 centimetry nemám pocit, že bych byla v autě utopená. Vypadá hezky – snad jen ta nudná šedá by šla nahradit nějakým zajímavějším odstínem. A výbava? Automatickou klimatizaci má, elektrická okénka taky, nechybí tempomat, bluetooth hadsfree zvládnete spárovat během minutky a dokonce to zvládá i Android Auto. Potřebujete něco víc? Já asi ne. Prý to má i nějaké ty bezpečnostní asistenty – na jejich test sice nedošlo, ale člověk je tak nějak podvědomě rád, že tam jsou. 

Volvo možná není nejlevnější, bezmála osm set tisíc není málo. Na druhou stranu – podobné peníze prý stojí i slušně vybavená Octavia. Oproti ní je XC40 úplně na jiné úrovni. S Volvem si člověk totiž nekupuje jen auto, ale i bezpečí, spolehlivost a do jisté míry i nenucený společenský status člověka, který ví, co je dobré, ale nemusí to dávat, jako u některých jiných “prémiových značek” ostentativně najevo. A to je mnohem cennější, než nějaký čtvrtý (nebo pátý, nebo kolikátý) válec.

Verdikt

Kdybych měl shrnout, jaká je XC40, pak by stačilo vypůjčit si shrnutí od kolegy Křečka a bylo by řečeno vše potřebné. XC40 je vážně povedená a i přesto, že nepatří do druhu aut, která by byla mou krevní skupinou, tak jsem si ten týden s ní neskutečně užil. Pochopil jsem, co na tom všichni v redakci vidí a že i mně se líbí jezdit autem, které pro mě bude jako vlastní kapsle, či zenová zahrádka, ve které na mě nic zvenku nemůže. Tomu nahrávají všechny bezpečnostní prvky, které jsou v případě Volva vždy absolutním základem a takovou funkčnost protikolizního systému jsem i nevolky otestoval, když se mi v Brně rozhodla nedát přednost dodávka. Funguje vážně dobře. Takže si prostě sednete, pustíte Arctic Monkeys nebo Kat… no počkat, do mých hudebních guilty pleasures zabíhat nebudeme. Prostě si sednete, pustíte si svou oblíbenou hudbu a budete se mít dobře, dokud nedorazíte tam, kam potřebujete, ať už je to Plzeň nebo práce. Pokud jsou všechna Volva taková, pak prostě smekám.

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 1 499 ccm
Výkon: 115 kW při 5 000 ot./min
Točivý moment: 265 Nm při 1 850 – 3 850 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 200 km/h
0-100 km/h: 9.4 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 6,2 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 7 l/100 km

Cena od (Volvo XC40 T3 FWD Drive-E): 787 500 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PB
26. února 2019, 09:03
1

Katapult? Katy Perry?? Kateřina Brožová??? ...nechci pokračovat :D

reagovat
Oh!Gust
26. února 2019, 09:58
0

Mohol to autor rozvinúť viac :-D

ro
rock
26. února 2019, 10:35
0

Katapult do zenové zahrádky? Spíš možná Katatonia...

František Čáslavský
26. února 2019, 12:58
0

Všichni naštěstí míří úplně bezpečně vedle :D

rock: ale za Katakonii teda bod, ale to není úplně guilty pleasure...
-
Komentář upraven 26. 2. 2019, 13:13:08

bitner
26. února 2019, 14:18
0

toto?

František Čáslavský
26. února 2019, 14:24
1

Nezačíná to na Kat a bože, ne :D

Ji
Jiří Blach
26. února 2019, 13:16
0

Pěkný článek, jen mě v tabulce trochu zvedlo ze židle, že T3 je vznětový, až mě to přinutilo zbesile googlit, jestli opravdu nezačli přejmenovávat motory ????

reagovat
beastar
26. února 2019, 16:00
4

To bude Katarzia. Tak Katarína má dobrý texty ... pokud řídíš Volvo pod vlivem omamných a psychotropních látek jde to dohromady:D Jinak jako dobrý Volvo a Mazda to jsou takzvaně redakční tažní koně... Všechno ostatní je pro pozéry a hovada s tim už sem se naučil žít. Jinak teda sepsaný je to pěkně a to auto nevypadá po všech stránkách zle. Jen teda tříválec to je hovno street credit :)))

Občas teda upadneme náhodou mimo formou chváli na BMW nebo Maserati ale to chápu jako snahu o vyváženost...
-
Komentář upraven 26. 2. 2019, 16:01:35

reagovat
jn
jn
27. února 2019, 11:20
1

Tak jsem si říkala, že když je dnes přeplňování tak všudypřítomné, jestli bysme neměli v tabulkách základních parametrů uvádět i max. plnící tlak? Třeba by pak bylo méně překvapeného údivu nad tím že "tak malý motor, a ono to jede" :) Ale nevím, jak často výrobci tuhle informaci sami někde zveřejňují. Asi moc ne. Přitom by se tím mohli marketingově chlubit. "Zvýšili jsme plnící tlak" zní o dost lépe než "snížili jsme zdvihový objem".

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Renault Mégane CC coupe cabrio 2.0 16V 2004
Renault Mégane CC coupe cabrio 2.0 16V

2004 rok výroby
99 koní výkon
2 000 ccm objem

Chevrolet Tahoe 1500 LT 4x4 5,7 Vortec 1997
Chevrolet Tahoe 1500 LT 4x4 5,7 Vortec

1997 rok výroby
255 koní výkon
5 733 ccm objem

Lincoln Premiere Continental  1960
Lincoln Premiere Continental

1960 rok výroby
320 koní výkon
7 044 ccm objem

Ford Mustang 4.0 v6 manual 2006
Ford Mustang 4.0 v6 manual

2006 rok výroby
220 koní výkon
4 000 ccm objem

Cadillac Escalade  2007
Cadillac Escalade

2007 rok výroby
410 koní výkon
6 200 ccm objem