načítám data...

Volvo XC40 T5: Krása v detailu

Nejmenší SUV v nabídce a zároveň můj tajný tip na ideální Volvo - jaké je ve skutečnosti nové Volvo XC40? A obstojí proti silné konkurenci?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Malá Volva to nikdy neměla snadné. Správné Volvo má být zkrátka velké. Má to být koráb, rozměrný a bytelný ingot, ztělesnění odolnosti a kvality. Proto malé modely často stály trochu stranou pozornosti. A to je možná trochu škoda. Jistě, velká auta jsou krásná, jejich proporce jsou vyvážené, mají dostatek šířky i délky pro vlastní majestátnost – to všechno je pravda. Ale je tu i stinná stránka věci. Velká auta jsou někdy.. no zkrátka trochu velká. A to může být problém. Parkování s takovým korábem silnic je očistec a pro městský provoz to chce něco menšího.

A proto narůstá i nabídka kompaktních SUV. Neřešme teď, proč by někdo měl chtít pro městský provoz SUV. Berme to zkrátka jako fakt. Zákazníci SUV chtějí. Proč jim tedy nenabídnout malé SUV? Takové, které nebude svou zavalitostí obtěžovat a nabídne kombinaci snadné manévrovatelnosti spolu s vyšší stavbou a schopností vypořádat se s lehčím terénem? A přesně to je úkol pro Volvo XC40. Dle mnohých ocenění, které XC40 získalo, se tu Volvu patrně něco povedlo. A musím dodat – opět povedlo. Volvo nás poslední roky zásobuje samými příjemnými překvapeními. Ale ani všechny poroty světa nemohou nahradit zkoušku nejtěžší – redakční test Autíčkáře. Jdeme na to.

Vnější vzhled Volva XC40 mě baví, to říkám hned a narovinu. Nemyslete si, s malými modely to není vůbec jednoduché. Máme tu majestátní Volvo XC90, které zavedlo nový designový jazyk Volva. Ten postupně přebírají všechny ostatní modely. A to je dobrá zpráva, Volva jsou teď opravdu pohledná a výrazně svá. Jenže má to i svá úskalí. XC90 je mohutný majestátní vůz. Obří hrdá maska chladiče a úzké LED světlomety s motivem Thórova kladiva mu dodávají na důstojnosti a solidnosti. Jenže XC40 takové nemá být. Je to malé SUV, je cíleno na mladého městského člověka, má být cool, má být veselé a hravé. Lze vůbec zkombinovat design XC90 s těmito požadavky? Světe div se - jde. XC40 je toho důkazem.

Základní linie zůstaly stejné, hlavní motivy také, přesto je tohle auto výrazně méně vážné. Maska v černém provedení R-Design, dvoubarevný lak a trochu odvážnější tvarování posouvají Volvo od majestátnosti k sympatické hravosti. Vtipným detailem je i švédská vlaječka vykukující z pod kapoty jako cedulka od košile. Pravda, vůz sice nebyl vyroben ve Švédsku (a ne, nebyl vyroben ani v Číně, místem jeho zrodu je Belgie), ale je to Volvo, je to švédský design, tak proč ne, detail je to hezký.

Podobná písnička je to i uvnitř. I tady je XC40 jasně rozpoznatelným Volvem. Základní architektura je společná pro všechny modely nové generace severského výrobce. Jen tentokrát tu jsou nápaditější dekory a barvy. Někdy i poměrně odvážné barvy. Například testovaný kus měl dveřní výplně a koberečky ostře rudé. V XC90 by taková úprava působila nesmyslně a klidně by mohla být v ceníku pod názvem ‘paket Krize středního věku’, v malé rošťácké XC40 však naopak působí zcela správně.

Obrazovka suplující přístrojový štít je ve všech nových Volvech doplněna velkým displejem radiomapy umístěným na výšku. Toto rozložení je důležité. Většina výrobců se drží displeje orientovaného na šířku. Snad je to ze zvyku, možná mají pocit, že tak to zkrátka má být, ale v tomto se mýlí. Ovládání rádia, klimatizace či jiných prvků sdružených do menu radiomapy lze zpracovat různě a orientaci obrazovky přizpůsobit, když ale dojde na mapu navigace, tu se jasně ukáže, kdo má pravdu. Zatímco širokoúhlá obrazovka v Mercedesu je orientovaná na šířku a na mapě tak vidíte vše, co je kilometry napravo i nalevo od vás, ve Volvu vidíte, co je před vámi. A já nevím, jak to vnímají konstruktéři Mercedesu, ale pro mě osobně je v případě navigace mnohem podstatnější, kam jedu, než co uvidím, podívám-li se vpravo.

Zkrátka je vidět, že ve Volvu se někdo snažil. Někoho napadlo zeptat se uživatelů, jak se jim s Volvem jezdí a co by v novém autě uvítali. Výsledkem zdaleka není jen obrazovka otočená do správného směru. XC40 jako městské auto bude často sloužit na krátké přesuny po městě – a na takovou cestu se nechcete chystat, nebudete dávat zavazadla do kufru a upínat přes ně síť, chcete prostě jen naskočit a jet. Proto ve Volvu obdařili XC40 velkými odkládacími prostory. Tak třeba kapsy ve dveřích – konstruktéři ze dveří odstranili reproduktory a přemístili je do rohů přístrojové desky. Řešení je to poměrně sofistikované a využívá k vedení zvuku výdechy ventilace, ale to není až tak podstatné. Podstatné je, že výsledkem jsou obří kapsy ve dveřích, kam se vám vejde i aktovka s notebookem. A to je prostě praktické. A potom tu jsou ještě další chytré nápady – například podavač kapesníčků. Ne, Volvo tím nechce naznačit, že XC40 je auto jen pro holky. Pravdou je, že balíček papírových kapesníčků s sebou v autě vozíme všichni. Prostě se hodí. Tak proč by tu na ně neměla být přihrádka. Ještě lepší nápad je potom obyčejný odpadkový koš. Normální asi litrový odpadkový koš, je mezi sedadly, dá se snadno vyjmout, vyprázdnit – proč tohle není ve všech autech už dávno?

Jinak je výbava XC40 velmi podobná tomu, co známe i z jiných modelů značky. I do malého Volva si tak můžete naporoučet prakticky všechno, co vám nabídnou jeho větší sourozenci. Je tu celá plejáda těch nejsofistikovanějších bezpečnostních a asistenčních systémů, kvalitní audioaparatura a systém Volvo On Call, který vám umožní ovládat základní funkce auta odkudkoli. Nově tento systém podporuje i možnost půjčit někomu své Volvo na dálku. Přes aplikaci aktivujete klíč pro tyto účely umístěný v autě a je to.

Testované Volvo XC40 bylo osazeno motorizací označenou jako T5. Přeplňovaný zážehový čtyřválec o výkonu téměř 250 koní. S malým SUV nemá tento agregát těžkou práci a umí katapultovat hranatou škatulku dopředu velmi razantně. Silný motor ovšem klade vysoké nároky na podvozek. A tady jsem byl na Volvo velice zvědavý. Všechna nová Volva sdílí stejnou a velmi povedenou platformu. Všechna až na XC40. Nejmenší SUV vyjíždí na platformě CMA, kterou tak máme poprvé možnost otestovat. A laťka je většími sourozenci nastavena velmi vysoko.

Mám pro vás ale dobré zprávy. Kdybych nevěděl, že je XC40 postavená na odlišném podvozku, nepoznal bych to. Ani výkonný motor jej nevyvede z míry, auto je jisté i komfortní zároveň. Je hbité, nikoli však sportovní, svižné jízdě se nebrání a nenechá se rozhodit ani hrubším zacházením, vyloženě zábava za volantem se tu však nekoná. Zkrátka je to Volvo. Spotřebu lze přitom udržet pod devíti litry i při Autíčkářově testovacím cyklu, což na SUV s výkonným zážehovým motorem a pohonem všech kol rozhodně není špatné.

Verdikt

Volvo XC40 je oprávněně Autem roku. Je přesně tím, co dnešní zákazník chce. Dostalo karoserii SUV, ta je však velice rozumných rozměrů. Uvnitř je překvapivě prostorné, zavazadlový prostor je vyloženě velký a přitom se s autem dobře manévruje. A ani výbavou vás Volvo netrestá za to, že jste nesáhli po některém z větších typů. Osvědčená vnitřní architektura opět slaví úspěch je ještě vylepšená praktickými detaily. Na začátku jsme si položili otázku, zda si XC40 zaslouží titul Evropské auto roku 2018. A tak nebudu verdikt protahovat a řekneme si to hned – ano, zaslouží. Pokud hledáte svůj nový vůz mezi kompaktními SUV, XC40 by mělo být na prvním místě vašeho seznamu.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vl
Vladis
20. července 2018, 16:38
0

perfektny test ! sem Volvo pozitiv takze vysledek ma neobycajne tesi ale zatal som pocul len chvaly a je to fajn dobre sa to pocuva ale myslim si ze to je objektivne zhrnute je scestne ked niekto testuje napr S/V90 a povi ze podvozek je na limite neisty a BMW je v tomto lepsi .... (no tu nam nekdo objavil ameriku) vsetci vsade hladaju sportovost a myslim ze mnohokrat uplne zbytocne a na to Volvo vyslovene vyrobene neni.. Ano boli tu legendarne modely R boli dobre no samozrejme kvalit svojich tedajsich superov nedosahovali no mali obrovsku charizmu a charakter a teraz 850ky alebo V70ky su dokonalymi sleepermi

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem