Volvo pokračuje s modelovou ofenzívou na poli elektromobilů. Po představení velkého SUV EX90 minulý podzim dnes představilo další SUV, model EX30, které představuje nejmenší model v nabídce značky, která věří, že do dvou let bude 50% prodejů tvořit EV a v roce 2030 již žádné spalovací Volvo z továrny nevyjede. Očekávání představitelů značky jsou vysoká. Generální ředitel Volvo ČR Alican Emiroğlu uvedl, že “pokud ne již příští rok, tak ten přespříští se stane naším nejprodávanějším vozem.”
Volvo EX30 je postavené na platformě SEA2 od Geely, na které již jezdí například Smart #1 nebo Zeekr X, a jde o zástupce segmentu B-SUV. Značka si zakládá na udržitelnosti, a tak v konstrukci vozu najdete až 25% podíl recyklovaného hliníku a 17% recyklované oceli a plastů. Továrna, ze které budou kompaktní SUV vyjíždět, využívá 100% energie z obnovitelných zdrojů. Ani na interiér se nezapomnělo, dekory interiéru využívají například recyklované lamináty ze starých rámů oken, džínovinu či len.
Na sedačkách najdeme například eticky získávanou vlnu či materiál Nordico vyráběný z použitých PET lahví. Vůz využívá několik designových prvků známých z většího sourozence EX90, ať už se bavíme o předních světlech (které bohužel nemrkají), nebo dělených zadních světlech.
I přes malé rozměry je Volvo EX30 napěchované nejmodernějšími technologiemi. Zajímavým prvkem je varování před cyklisty při otevírání dveří, kdy na pasažéry zabliká dioda systému hlídání mrtvého úhlu a auto zapípá, aby nedošlo k nehodě a cyklista do dveří nenarazil. Na autě najdete až dvanáct ultrazvukových senzorů, které slouží nejen při parkování, ale i při jízdě po městě. Vůz neustále sleduje své okolí a hlídá nejen okolní provoz, ale i chodce, a je připraven kdykoliv řidiče varovat před nebezpečnou situací, případně zasáhnout. Při každodenním používání oceníte třeba digitální klíč v telefonu, který dokáže auto otevřít bez nutnosti nosit u sebe další klíč nebo kartu. Tento digitální klíč navíc můžete snadno sdílet s rodinou či přáteli bez nutnosti si fyzicky předávat klíče. Technologie NFC navíc umožňuje otevření i při vybitém telefonu po přiložení k přijímači.
Nový aktivní parkovací asistent Park Pilot umí zaparkovat i do malých parkovacích míst nejen v řadě, ale i podélně. Pryč jsou doby, kdy 360° kamera byla vrcholem nabídky. Volvo EX30 nově nabídne 3D rozhraní kamery, které zobrazuje nejen přesnou vzdálenost od okolních překážek, ale nabídne pohled “jako z dronu”. Při jízdě po dálnici navíc využijete Pilot Assist, který nyní obsahuje asistenta pro automatickou změnu jízdního pruhu aktivovaného stisknutím páčky blinkru. Auto je též vybaveno asistentem pro sledování nepozornosti řidiče, který kombinuje kameru a senzory ve volantu. Kamera neustále sleduje oči a pohyby řidiče a systém tak dokáže včas upozornit, kdy se přestává řidič věnovat řízení a je čas na přestávku.
V interiéru překvapí pouze jediný centrální displej s 12,3” úhlopříčkou. Informace z přístrojové desky se tak přesunuly do horní části středového displeje a interiér tak působí více uklizeně a jednoduše. Nový systém založený na Androidu působí velice přehledně, v podstatě veškeré nutnosti najdete pod jediným kliknutím. Systém navíc nabízí lištu oblíbených zkratek pro rychlý přístup k nejpoužívanějším položkám či možnost zjednodušeného rozhraní Calm, které oceníte například při delších cestách. Vevnitř najdete také spoustu úložných prostorů, nejen výklopných.
V loketní opěrce je například zabudovaný vyjížděcí držák na nápoje ve dveřích najdete velké úložné přihrádky. Zjednodušení také zasáhlo do systému reproduktorů, které se přestěhovaly do jednoho velkého soundbaru na palubní desce, ale dle představitelů značky, kteří již měli možnost si vůz vyzkoušet, je ozvučení opět na perfektní úrovni, jak se na Volvo sluší a patří. Zajímavým je ambientní osvětlení interiéru – narozdíl od ostatních značek si zde nevolíte barvy, ale “nálady”, které kombinují barvy, aniž by osvětlení řidiče rušilo při řízení.
Volvo EX30 nabídne tři různé kombinace pohonu a baterie. Volit můžete zadokolku s výkonem 200 kW využívající buď 51 kWh (z toho 49 kWh využitelných) LFP (lithium-železo-fosfát) baterii s dojezdem 344 km nebo NMC (lithium-nikl-mangan-kobalt) baterii o kapacitě 69 kWh (z toho 64 kWh využitelných) s dojezdem až 480 km. Vrchol nabídky představuje verze Twin Performance s větší baterií a dvěma elektromotory, která nabídne výkon 315 kW, dojezd 460 km a díky zrychlení z nuly na sto za 3,6 vteřiny představuje nejrychlejší Volvo. Rychlost nabíjení u NMC baterie dosahuje až 153 kW, kdežto u LFP baterie až 134 kW. Z 10 na 80% kapacity baterie by měla doba nabíjení u obou verzí trvat shodných 25 minut.
Objednávkový systém naleznete již nyní na stránkách Volva. V nejlevnější verzi Core s LFP baterií začíná Volvo EX30 na cenovce 869 000,- s DPH, za větší baterii zákazníci zaplatí 994 000,- s DPH a už v základní výbavě najdete například tepelné čerpadlo či adaptivní tempomat. První vozy v ČR očekává zastoupení značky již na začátku příštího roku. Těšit se můžeme také na přizvednutou a oplastovanější verzi Cross Country, jejíž příchod na trh se odhaduje během příštího roku.


































Michal Lenc
8. 6. 2023, 08:48Zadokolka s 200kW za 900tis. Kč? To zní dobře. Škoda, že to má příliš vysokou stavbu karosérie a že to váží dvě tuny. Myslím si, že to avizovaná invaze čínských aut nezačne ani tak s MG, ale spíš s Volvem.
Frodo
8. 6. 2023, 11:50Co na tom zní dobře? Jako že s tím budeš driftovat? Já v tom vidím, podle zaměření vozu, spíš problém s trakcí v zimě, dešti, která bude zachraňovaná zběsile blikajícím ESP.
Ale jinak to nemá cenu hodnotit, je mi z toho fakt špatně.
Michal Lenc
8. 6. 2023, 13:51Popravdě? Já jsem jel všehovšudy v zadokolce asi tak 60km. Ale asi pro to existuje důvod, proč se tomu říká klasická koncepce a používají ji všechny lepší vozy. Kdyby líp jezdil předohrab, tak to budou dávat do Rollsu a S-Class ne?
Předokolky jsou tady prostě protože koncepce vše-v-předu je levnější.
MBMB
8. 6. 2023, 16:56Trakce závisí na rozložení hmotnosti. U auta s motorem vpředu s rozložením hmotnosti např. 60:40 poskytne lepší trakci přední pohon. U 50:50, což je u elektromobilů běžné, je lepší zadní pohon. Čím prudší akcelerace, tím je rozdíl větší vlivem tzv. přenosu hmotnosti.
Frodo
9. 6. 2023, 07:04Ty jo, vy jste opravdu velicí teoretici :D
Moje reakce byla na spojení zadokolka+900tis.+200kw v téhle smutné krabičce plné jízdních asistentů. Nevím co je na tomto spojení super, abych to zdůraznil. Proč se dává do S-Class a o rozložení hmotnosti si vyprávějte dětem před spaním. Tady to pište, až budete mít nějaké reálné zkušenosti. Protože věta jel jsem v zadokolce 60 km, ale prý pro to existuje důvod... chlapy no tak.
rock
8. 6. 2023, 10:31"...pouze jediný centrální displej s 12,3” úhlopříčkou. Informace z přístrojové desky se tak přesunuly do horní části středového displeje..."
To jako vážně? Podívám se, co je největší ergonomický kiks v současné automobilové produkci a zkopíruju to?
riderhenry
8. 6. 2023, 10:49Tak ono je to takové pokračování kontinuálního zhoršování ergonomie Volva s každým novým modelem.
HeavySmoker
8. 6. 2023, 10:56Asi sa inšpirovali Fiatom Multipla, BMW Z8 alebo starším Yarisom. Len miesto zorného pola to umiestnili niekam do prdele. Ešte aj v tej Tesle je ten display aspoň naležato takže to + - v periférnom videní je. Neviem čo teraz budú s toľkými peniazmi čo ušetrili za display súdruhovia robiť.
Irwinek
8. 6. 2023, 12:19Koupěj další automobilku, aby to mohli rozmr.... i jinde :-(
riderhenry
8. 6. 2023, 13:43HeavySmoker: Třeba zkusí udělat novou verzi systému na Linuxu, namísto toho Google řešení :D
Michal Lenc
8. 6. 2023, 14:00Ta obsese budíkama. Na co tam vlastně v moderním autě koukáte? Obzvlášť v elektrickém SUV. V tomhle typu auta se to podle mě smrskne na rychloměr. Otáčkoměr mě nemusí zajímat. Teploměr vody ani oleje to nemá. Světla se rozsvítí sama ne?
Kdyby to měl být dealbreaker, tak tuhle chybu čínskýho auta spraví jiný čínský vynález. HUD z Aliexpressu za tisícovku.
Mám C4 Picasso a budíky za volantem mi vůbec nechybí.
rock
8. 6. 2023, 14:42De fakto jenom na rychloměr a pár úplných drobností, ale rád bych to měl v zorném poli. A ty pokusy (jako byly mimo zmiňovaný třeba Primera II, Espace II) ukázaly, že uprostřed palubní desky je to blbě. Já si to krátce vyzkoušel v té Primeře a myslel jsem, že se zblázním. Jak kdyby mne svědily koule a nemoh jsem se poškrábat.
Michal Lenc
8. 6. 2023, 15:11Já bych tohle zase nechtěl kvůli hranatýmu volantu. Na druhou stranu, kdyby za ten volant dali obyčejnej černobílej displej, který bude ukazovat právě jenom rychlost a šipku navigace, tak uspokojí obě strany. Klidně by to mohla být dodatková výbava za tři tisíce a jediný co by museli udělat je dotáhnout tam kabel.
VK
8. 6. 2023, 16:06Jako, mám to v TM3 a jak jsem myslel, že si na to budu dlouho zvykat, nakonec to vadí překvapivě málo. Jak je totiž ten centrální displej vytažený do prostoru a nahoru, číselný údaj rychlosti v levém horním rohu je nakonec od středu zorného pole ve stejné (úhlové) vzdálenosti, jako kdyby byl v klasických budících za volantem. Akorát směrem poprava místo dolů. Což neznamená, že to vůbec nevadí a mít HUD by byl ideál, o tom žádná.
VK
8. 6. 2023, 16:00Zajímavá cenovka. Je vidět, že konkurence úřaduje.
rock
8. 6. 2023, 19:09Je to tak. Je to -ale výrazně- levnější než Mokka-e a stojí to stejně jak končící Kona s baterkou o 10 kWh menší. V podstatě to začíná konkurovat MG 4. Zajímavé.
VK
8. 6. 2023, 19:21Což jen potvrzuje moje podezření, že si automobilky zatím hrají na kartel.