Dvacet let. Přesně tak dlouho se píše historie těch nejvýkonnějších Golfů. Všichni jistě dobře známe vývoj označení GTI, které ve spojení s VW Golf objevilo prvně v roce 1975. Tehdy se zrodila legenda, která však v jednu chvíli sešla z cesty. Ve čtvrté generaci se totiž z poměrně svébytného modelu stal v podstatě jen jakýsi výbavový stupeň, který se sportováním měl jen pramálo společného. Nářek skalních fanoušků modelu byl slyšet až v ústředí Volkswagenu, kde se poté vedení rozhodlo, že zkusí tedy postavit nějaký ten skutečně sportovní vrchol, který bude výrazně odlišnější od běžných modelů, aby si trochu vylepšili reputaci. Takto vzniknul nejostřejší Golf R.
První eRko (tehdy ještě R32 – kde číslo označovalo velikost motoru), tedy vzniklo na základech velmi populární čtvrté generace a mohlo se pyšnit mnohými zajímavostmi. Poháněl jej šestiválcový agregát o zdvihovém objemu 3,2 l, přičemž konstrukčně se jednalo o slavnou VeRunu (aka VR6). Toto vcelku raritní konstrukční řešení, díky kterému byl tento motor poměrně kompaktní, umožnilo zastavět takto objemnou pohonnou jednotku do relativně omezeného prostoru hatchbacku segmentu C. Další fíčurou byla možnost osazení R32 převodovkou DSG, díky čemuž se čtyřkový Golf stal prvním autem na světě, který nabízel dnes tolik oblíbenou dvouspojkovou převodovku. Přesto všechno se nejednalo o sporťák v tom pravém slova smyslu. Osobně jsem se jednou svezl a maličko mě překvapila taková pocitová těžkopádnost, kterou R32 oplývala. Dynamika byla velmi slušná a vlastně by dost možná obstála i dnes, ale nějaký intenzivnější zážitek to zprostředkovat neumělo. Následující generaci jsem ve verzi R neřídil, ale prý působila dost podobně. Zato šestka prošla výraznější obměnou. Přišla o šestiválec a celkově se jednalo o mnohem atletičtější vůz, které mělo jednu nevýhodu, která jmenovala Scirocco R. Šíro bylo jízdně prostě zajímavější. Sedmička však vše napravila a ve své době se jednalo snad o nejuniverzálnější auto na trhu. Prakticky neměla slabých stránek a především potentní motor dokázal okouzlit snad každého řidiče. A teď tu máme generaci číslo osm. Nutno podotknout, že lehce kontroverzní generaci. Volkswagen se rozhodl Golf poměrně výrazně výrazně proměnit v některých oblastech a ne všem to bylo po chuti. Jak moc se změnila nejostřejší verze R oproti povedenému předchůdci? To se dozvíte na následujících řádcích.
Myslím, že nemá příliš smysl pouštět se do hodnocení vnějšího vzhledu, Golfa přece každý dobře zná. Osmá generace přinesla poměrně odlišný vzhled, ale za sebe mohu říct, že se mi líbí. Tím spíš takto vyšperkované eRko. Baví mě ten rozkročený a sebejistý výraz a nevadí ani bílá barva. Ve výsledku byly fajn i modré doplňky, kterými se pyšní tato speciální výroční edice, vzniknuvší právě na oslavu dvacátých narozenin. Interiér asi těžko někoho překvapí, tím spíš, když o něm byly popsány stohy papíry, neb je to patrně nejkontroverznější věc na aktuálním Golfu. Mateřská automobilka se rozhodla posunout digitalizaci kokpitu asi rychleji, než by se skalním fanouškům líbilo. Za sebe však mohu říct, že jsem si na tuto ergonomii už poměrně dobře navyknul a vlastně mi ničím nevadí. Vlastně jo, je tu jedna drobnost. Krev mi pijí dotyková tlačítka na volantu. Ty jsou k zlosti, protože si je pravidelně namačkávám nechtěně při řízení a je to otravné. Vysloveně nadšený jsem byl ze dvou věcí. Tou první jsou povedené sedačky, které v sobě kombinují vysoký uživatelský komfort, který oceníte při každém nasednutí, a zároveň vás slušně podrží, když si chcete trochu víc užít. Je na ně spoleh a poskytnou vám zcela dostatečnou oporu. Druhou věcí je karbonový dekor na palubní desce, který vypadá opravdu skvostně. Možná proto, že je to skutečně karbon a ne nějaká náhražka.
Nejsme tu však od toho, abychom hodnotili vzhled či interiér. U nejrychlejšího Golfu v historii (čas na Nürburgringu – 7:43,31) jsou nejdůležitější řidičské zážitky, že? Tak neztrácejme čas. Srdcem tohoto bílého siláka je osvědčený dvoulitrový čtyřválec TSI, který je v tomto konkrétním případě naladěný na celých 333 koní a 420 Nm. To jsou ohromující čísla, tím spíš, když je vztáhneme na kompaktní hatchback. Pro představu přidám další dvě čísla – 4,6 s a 270 km/h. Ano, jedná o zrychlení z nuly na sto a maximální rychlost. Tohle už jsou prostě hodnoty, které obstojí i mezi seriózní sportovní konkurencí. A to vše v balení rodinného hatchbacku. Šílené? Možná. Ale rozhodně velmi zábavné. Na druhou stranu čísla na papíře jsou jedna věc, realita může být jiná. A právě tady si dovolím snad jedinou výtku k pohonnému ústrojí. V nízkých otáčkách chybí eRku trochu víc ostrosti. Říkal jsem si, jestli to není mírně přidušené kvůli emisím, každopádně bylo cítit, že úplně dole byl ten dvoulitr o něco málo váhavější, než bych si přál a to na každý jízdní režim. Přemýšlel jsem, jestli by nepomohla implementace MHEV systému.
Nicméně, to je tak jediná drobná výtka. Jakmile se dostanete do provozních otáček (což je cokoli za hranicí 2 tisíc), stává se z Golfu R splašená saň, která plive oheň na všechny strany. Tohle je fantastické divadlo, které se jen tak neomrzí. Je úplně jedno, jakou máte výchozí rychlost, jestli je to 50 nebo 150 km/h, pokaždé se opakuje to samé. Plyn na podlahu, zlomek vteřiny počkat na správný kvalt a pak už jen vidíte mírně rozmazaně ručičku rychloměru, jak sprintuje po ciferníku, zároveň se snažíte mírně narovnat, protože jste zoufale natlačený do sedačky bez možnosti výraznějšího pohybu a každé přeřazení se zkoušíte aspoň trochu nadechnout. Způsob, jakým tento automobil nabírá rychlost je fenomenální. Tohle je takové vaše malé soukromé TGV. Jako bonus je tu přítomen i moc příjemný zvukový podkres, o který se starají hudebníci z firmy Akrapovič. Kupodivu není vůbec přehnaný, prostě jen takový správně hutný a zcela odpovídající celému nastavení auta. Tohle je prostě boží.
To, že po motorové stránce bude Golf R na výši, jsem vlastně tak nějak očekával. Tady asi nemohlo přijít zklamání. Co jsem však nečekal, to bylo nastavení podvozku a především pak pohonu všech kol. Víte, předchozím Golfem R jsem něco málo najezdil, a přestože to bylo děsivě rychlé auto, bylo též jízdně trochu sterilní. Hlavním klíčem ke všemu byla efektivita. Osmičkové eRko na to jde poněkud jinak. Bere si onu geniální efektivitu a k ní přidává kopec akčnosti, dravosti a zábavnosti. Jak se to podařilo? Klíčem je aktivní pohon všech kol. Když jsem výročního Golfa vytáhl prvně na okresky, zůstal jsem v první chvíli mírně šoku. Najel jsem totiž do první zatáčky, trefil správně apex zkusil pořádně přidat. Čekal jsem projev bezpečné nedotáčivosti, takový ten pocit, jak kdyby vás někdo táhl za přední kola. Inu, to jsem se šeredně spletl.
Doslova jsem totiž cítil, jak většinu práce obstarávají kola zadní. Jak kdyby mě to tlačilo odzadu a ne táhlo za předek. V následujících zatáčkách jsem se to snažil vnímat víc a víc a ono opravdu. Když si dáte záležet, skutečně je cítit, jak pracují jednotlivá kola a výsledkem jsou naprosto hladké a dokonalé přesné průjezdy zatáček, přičemž celé auto můžete naprosto precizně ovládat plynovým pedálem. To je opravdu velké překvapení. Úplně jsem si vzpomněl na můj oblíbený Focus RS, jehož pohon všech kol fungoval velmi podobným způsobem. Jen s tím rozdílem, že Golf R můžete na rozdíl od Ford zcela bez problémů používat jako daily auto. Zkusil jsem na chvilku zapnout i tzv. Drift mód, kterým Golf disponuje a skutečně můžete jezdit zvesela dveřmi napřed, když na to přijde. Jen potřebujete trochu víc prostoru, než je zvykem o klasické zadokolky. Ale jde to. Poslední pochvalu musím vyseknout brzdám, které jsou rovnocenným partnerem potentnímu motoru. Nevadnou, skvěle se dávkují a brzdný účinek je ohromující. To je samozřejmě také věc, která přidává na jízdní jistotě.
Verdikt
Já myslím, že dnes ani nemá smysl psát nějaký ten vysvětlující verdikt. Volkswagen Golf R 20th Anniversary je prakticky dokonale dotažený produkt, u kterého budete jen stěží hledat slabá místa. A navíc, už to není jen o chladné efektivitě, pánové ve Wolfsburgu přidali pořádnou porci zábavy a jízdního nadšení, což je zatraceně milé překvapení. Těžko říct, jestli se i v budoucnu podaří postavit takový ostrý Golf, přeci jen emisní normy tomu úplně nenahrávají. Pokud by se to nepovedlo a tento osmičkovým Golf R zůstal posledním v řadě, pak by jednalo o velmi důstojné zakončení jedné pozoruhodné linie. Za mě velký palec nahoru za toto auto.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 984 cm3
Nejvyšší výkon: 245 kW (333 k) při 5 200 ot./min
Nejvyšší točivý moment: 420 Nm při 2 100 – 5 500 ot./min
Pohotovostní hmotnost: 1 480 kg
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Maximální rychlost: 270 km/h
Zrychlení 0-100km/h: 4,6 s
Spotřeba dle výrobce (kombinovaná): 7,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 10,8 l/100 km
Cena testovaného kusu: 1 690 000 Kč
29. června 2023, 10:18
1
Tak tento golf se mi hodně líbí, super design. Akorát agresivní, ale ne přehnaně. I dle ostatního infa na internetu se zdá že je jízdně hodně daleko. Tomu už snad na okresce nemůže nic ujet. Cena je tedy, ale výživná, 1.7 mega za hatchback? :-O Je nějaký reálný rozdíl v nastevení mezí timto aniversary a klasickým R?
29. června 2023, 10:31
-1
No, bezchybný...Už jen pouhý fakt, že je to nejhnusnější dosavdaní generace je, alespoň pro mě, poměrně zásadní problém. A to se bavím o exteriéru. Interiér už je pak přímo hnus k zblití a nechápu, kde na tohle u VW přišli? Dyk proti tomu je i ekl typu Oktávka přímo etalonem krásy voe...
29. června 2023, 12:31
0
Všechno super, i ten design bych přežil a pak bum cena 1,7mio.
Oke bro :-)
30. června 2023, 12:45
0
Haha. Přesně moje úvaha. Interiér se mi vůbec nelíbí zbytek super. Cena mě velmi pobavila :D Jak se to říká není vysoká jen nejsme tak bohatí..
30. června 2023, 09:44
0
1.7M.. taktže toto alebo mustang?
30. června 2023, 12:46
1
Za mě jasně toto protože jezdit s tím opravdu po trati a ne na masirku je tohle mnohem lepší auto. Mluvím o obyčejném Mustangu bez dalších úprav atd...
30. června 2023, 14:26
0
"1.7M.. taktže toto alebo mustang?" -> Supru :-)
30. června 2023, 16:06
2
:D Supru sem si před dvěma měsíci koupil. Prodal sem kvůli tomu Megane R.S. Trophy. A sem nadmíru spokojený. Dokonce neváham napsat zamilovaný.
30. června 2023, 18:51
0
Za to je už pomalu nová Alfička QV v říši.
01. července 2023, 00:14
0
beastar: takze sa s teba stal bmw fanusik? :)
A este ku golfu: ja verim ze to je objektivne super duper auto, no nemozem si pomoct ale stale v tom vidim len prifuknute gticko s haldexom :( not special enough
01. července 2023, 10:36
0
Sato: Nic se nezmění sem fanouškem Maserati. A taky to je moje daily. I když přiznávám že teď sem k nelibosti osazenstva v práci jezdil pořád Toyotou a dělal si nemístné vtípky z italské produkce. A k BMW jen asi toliko proč myslíš že sem si to koupil se znakem Toyoty. Z velké lásky japonským autům to vážně není. Nicméně je to výborný a super zábavný auto i v malých rychlostech (jak tady vždy někteří zdůrazňují u sto koni majících jakoby sportovních aut)
01. července 2023, 13:12
0
Tipnem si: Rakusaci sa viac snazia na vystupnej kontrole pre toyotu? Alebo si proste nechcel cabrio?
02. července 2023, 12:36
0
Beastar: No supru rozhodně schvalují, jsky bývalý majitel Z4 Coupe, pro ní mám soft spot. Byl jsem povozen v nové z4 a moc příjemné svezení. Už to má dost luxusní interiér, ale i diff a šlo to hezky bokem :-))
03. července 2023, 06:22
0
Supra good, taky po ní pokukuji místo Nka .... nová Z4 je ošklivá, asi jako zbytek aktuální produkce BMW :D
03. července 2023, 08:17
0
Já se teda loučil s tím Mégane R.S. docela nerad. Taky ale nemám nekonečno peněz a místa. Pro Supru jsem se rozhodl až když sem to řídil. Chvíli i na okruhu při jedné akci ale toyotak vedle nějaký prasárny nedovolil:) Jako je to zábavný, je to rychlý a jde se s tím vozit úplně krásně i jen tak pracovně.
09. července 2023, 16:40
0
Wow, od tebe bych takovou výměnu nečekal a jakou máš verzi Supry? A barvu? :) Ať můžu mávat
09. července 2023, 23:43
1
Hale po tom orangerie Megane sem vzal konzervativní šedou. Mk5 Executive se sport paketem, 3.0 tst s automatem. Po pravdě v Čechách sem s tím ještě nebyl. Mám to chvilku. Teď s tím pojedu na dovolenou k Janovu. Což bude první větší cestování jinak s tím akorát blbnu a jezdím krátké trasy. Zatím mám samozřejmě tudíž jen plnou hubu superlativů. :))