načítám data...

Virtuální volant: Spin Tires

Je vám smrad močálů příjemnější, než smrad spálené gumy? A máte zabahněné holínky raději, než čerstvě vypranou závodní kombinézu?

zobrazit celou galeriiVirtuální volant: Virtuální volant: Spin Tires

Po nápravy v bahně se statečně řítí vpřed ruský náklaďák. Dnes již takřka muzejní technika ze sebe vydává za mocného úpění ocelové konstrukce to nejlepší a diferenciály jsou uzamčeny již roky v kuse. V nepřízni ruské Tajgy to nemá jinak ani smysl. Tady jste v místech, kam lidská noha ještě nevkročila a je potřeba, vytvořit zde alespoň nějakou infrastrukturu. Těch několik fůr dřeva, které vezete na valníku, by mohly posloužit jako solidní základ.

Cílem hry Spin Tires není být někde rychle, nebo snad nedej bože na čas. Čas je tady to úplně poslední, neboť v první řadě jde o to dorazit vcelku, a vlastně vůbec dorazit. Po cestě může nastat prakticky cokoliv a čerstvě vyjeté cesty v lesích neodpustí nikomu nic. Stačí chvilka nepozornosti a rozmáčená krajnice, a už se válíte na boku a sháníte se po osmikolové těžké technice, která vás pomocí navijáku a hrubé síly vrátí zpátky na cestu. Naviják obecně je ve Spin Tires vaším velmi dobrým přítelem a věčným společníkem. Ani se nenadějete a už ležíte na břiše v močále, odkud se ani permanentní pohon všech kol s uzamčenými diferenciály nevyhrabe. Nezbývá tedy, než najít nejbližší strom a zvolit asistenci v podobě lana.

A nejhorší na tom celém je, že vás to i přes všechnu frustraci, kdy už desítky minut zdoláváte stometrový úsek, bude pořád vlastně bavit. Svůj lví podíl na tom má i dokonalé řemeslné zpracování hry. V bahně se špinící šestikolka je před vámi na monitoru jako živá, vidíte, jak jí pracují nápravy, jak se jí točí poloosy a vidíte i to, jak se obří traktorové pneumatiky bortí do země a zanechávají koleje v rozbředlé půdě. Grafické provedení, včetně efektů kouře, okolní přírody a východně vypadajícího týpka v kabině, ručkujícího po volantu, nezaslouží jinou známku než výbornou.

Neméně dobře je na tom samotná fyzika. Pokud budete chtít někomu vysvětlit, jak fungují uzávěrky diferenciálu, nebo si vyzkoušet jaký náklon můžete archaické ruské technice dopřát, než skončí nenávratně na boku, Spin Tires jsou tou správnou cestou. Ovládání se může zdát zpočátku lehce matoucí a těžkopádné, ale jen co s hrou více sblížíte, začnou všechny vrtochy dávat smysl. Přímo během hry můžete navíc libovolně přeskakovat mezi aktivními auty v mapě. To třeba pro případy popsané výše, kdy vám některé zapadne a je potřeba podat mu pomocnou ruku.

Jenže potom jsou tu i takové vrtochy, které smysl dávat nezačnou. Zářným příkladem budiž nebetyčně debilní kamera. Práce s ní vyžaduje přesnou ruku na myši a velkou dávku trpělivosti, nicméně připravte se na to, že alespoň ze začátku budete vskutku hodně nadávat. Kamera není prostě nikdy natočena do toho směru, kam byste jí potřebovali a časem přijdete na to, že nejlepší způsob, jak koukat po směru jízdy a ne do stromu, je konstantně jí štělovat svépomocí. Dá se na to ovšem zvyknout, a kdyby vám někdy přišlo, že vidíte vážně úplné prd, doporučuji se přepnout do pohledu z očí řidiče. Teprve tehdy poznáte, co to znamená vidět kulové.

Výčet nedostatků hry (bohužel) pokračuje. Jak již uvedli krátce po vydání v jednom z internetových herních magazínů, Spin Tires lehce působí jako jakési technologické demo. Základní hra na základních mapách je sice chvíli fajn, ovšem po chvíli začnete mít pocit, že je potenciál grafiky, fyziky a herního enginu celkově naprosto tristně nevyužit.

Mechanizmy hry se totiž omezují na odhalování mapy, odemykání garáží a vozidel, a hlavně převážení dřeva z pily do určených bodů. Mapa (v základní hře je jich 6) se považuje za dohranou tehdy, když jí celou odhalíte a dovezete dřevo tam, kam je potřeba. To svým způsobem není špatné, jenže vykonávat dokola tytéž činnosti je opravdu zábavné maximálně na dvou mapách. Potom začnete zoufale toužit po něčem „víc“. Kdyby tak vývojáři načrtnuli jednoduchý příběh, kdyby se tak zabývali s přípravou nějakých zajímavých, záchranných či třeba průzkumných misí. Kdyby někde přistálo klidně i pitomé UFO! Máme tu dostatečně velké mapy, špičkový engine, vozidla od malých UAZů až po těžkotonážní náklaďáky a jediné, na co se s tím vším zmůžeme, je stále vozit dřevo tam a zpátky. O ničem jiném hra prakticky není, což je obrovská škoda. Ve výsledku největší terno nastává ve chvíli, kdy najdete na mapě odložené auto, které se po bližším ohledání ukáže jako rozbité nebo s úplně prázdnou nádrží. Potom nezbývá než zapřáhnout servisní přívěs či cisternu, a přivést nově nalezenou hračku znovu k životu.

Jenže nad nedostatkem obsahu ani přes drobnou lenivost tvůrců není třeba zoufat. Odpovědí na všechno jsou totiž komunitní mody, které do hry přidají tolik nových aut a map, že je můžete přehazovat vidlemi. Náhle se už nebrodíte skrze hluboké sr*čky s přívěsem plným dřeva, ale snažíte se po vytyčené trase zdolat extrémně náročnou trialovou trať v crawleru. Původně anonymní ruskou techniku v podobě terénních osobáků, šestikolek a mocných trucků, nahradí Defendery, Jeepy, Tatry a Oshkoshe, které jsou do detailu zpracovány nadšenci z internetových fór. Modovací komunita okolo Spin Tires nabrala v poslední době na ohromné síle, takže o obsah není a ještě dlouho nebude nouze. Jen ty mise a herní cíle stále trochu chybí, takže je to všechno takové bezcílné…a přitom se třeba takové trialové závody na čas přímo vybízí.

Spin Tires je tedy ve výsledku úžasně zpracovanou a naprosto ojedinělou hrou svého druhu, která prakticky nemá moc obdoby ani přímého konkurenta. Terénní vozidla všech velikostí ještě nikdy na monitorech nevypadala tak živě a nepůsobila tak uvěřitelně, jako právě tady. Je jen velká škoda, že se vývojáři nesnažili některé stránky hry více dotáhnout, nebo je alespoň víc otevřít komunitě, která by je dotáhla sama.

A jen taková zajímavost na závěr, to co vidíte je statistika dohrané mapy. Poctivě jsem jako blbec odvozil všechno dřevo na své místo, přičemž jsem najel 38 kilometrů a spálil 5864 litrů paliva. Což dává průměrnou spotřebu 15 338 litrů na sto kilometrů. Takže auta ve hře žerou asi jako BMW X5 M. Holt někde se ten nepoměr velikosti herní mapy a spotřeby projevit musel :-)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kryton2X4B-523P
09. června 2016, 10:18
0

Tuhle hru jsem si koupil jen tak pro zábavu a hrozně mě chytla. Nevýhoda byla, že jsem jí měl dohranou během chvilky. Jen s tím navijákem jsem měl vždycky problém. Když už jsem měl poblíž nějakej rozumnej strom za kterej se dal zaháknout tak jsem nikdy nepřišel na to jak se přes něj přitáhnout. Takže nezbývalo nic jiného než sebrat jiné vozítko a jít tahat sám sebe. Btw pokud hrajete hru jako multiplayer dá se taky užít trochu víc zábavy, protože pak je nutná aspoň nějaká kooperace, aby se někdo staral o palivo a vytahování zapadlých a další fungují jako dopravci a vozí dřevo. Hru rozhodně doporučuji s volantem, na šipkách jsem to ani nezkoušel a ten pocit řízení největších oblud je opravdu unikátní. Co se týče chyb, dost jsem nepochopil k čemu jsou mi na některých strojích dálniční kola, když silnice je tam opravdu sporadicky a stejně z ní člověk musí sjet pro plnění úkolu. Engine hry má obrovský potenciál a doufám že se dočkáme i něčeho jiného než bezcílného tahání dřeva z bodu A do bodu B. Ideálně bych to viděl na nějakou postupnou kampaň s postupným odemykáním dalších možností a například expediční mise kde půjde například o průzkum nebo o záchranu nějakého chudáka z pusté sibiře. Celkově za mě 9/10 bodů. Hra je hlavně o ježdění a to je to hlavní ;-)

reagovat
fe
feci
09. června 2016, 10:36
0

súhlasím. a aj gamepad funguje fajn

Adam Forman
10. června 2016, 06:39
0

Na klávesnici se přitahuje klávesou F. Taky mě to naprosto chytlo :-) Ještě za dob tech dema byl zajímavý mod 'Lost expedition' který obsahoval zapomenutá stanoviště zarostlá hlubokým lesem, tajemné vyjeté stopy a pohřešující se tým vědců. To vše na písečném ostrově připomínajícím Far Cry 3. Škoda že plná hra nemá nic podobného :-(

Chosé
09. června 2016, 14:34
0

Kdysi jsem ji v PC taky měl, hrál jsem ji na šipkách a bavila mě do té doby než se mi při vytahování navijákem auto zabořilo metr pod textury. To mě docela naštvalo. :( Při příjezdu na pomoc s dalším jsem pro jistotu opět zapadl a pak už jsem se ke hře nevrátil. Multiplayer jsem bohužel nezkoušel a ani módy. Zní to docela fajn na to, abych ji znova nainstaloval :)
Jinak název se píše dohromady ;)

reagovat
Viper
10. června 2016, 10:38
0

Pokud vím, stávaly se bugy s propadáváním texturami apod. jen u prvních verzí. Během doby se objevilo asi tak milion updatů, které tyhle neduhy vyřešily a já osobně nepamatuji, kdy by se mi to stalo.

Chosé
10. června 2016, 19:35
0

To zní dobře :) po obhajobách na to mrknu.

VoFi
09. června 2016, 20:14
0

Já mám moc rád tohle vozítko :) Projede to téměř cokoliv :D
Jinak je to podle reálné předlohy, viz https://www.autickar.cz/forum/tema/dulni-lokomotivy-tanky-letadla-a-jine-silene-stroje/227/&count=2&page=1

reagovat
J.
J. C.
10. června 2016, 15:57
0

Já s tím nedostatkem obsahu problém nemám, i bez módů je tam aut dost, hlavně ta různorodost dalšího vybavení a možnosti jak to kombinovat jsou super (přívěsy, cisterny, jeřáby, náhradní díly). Na obtížnost Hardcore je jenom to převezení dřeva a objevení mapy výzva jak málo co v současných hrách. Multiplayer je zábavnej, ale chce to kámoše (ideálně s mikrofonem), jinak to smaží hlavně poláci a rusové a to fakt nechcete ...
Ale i single hraní má pro mě svoje čaro, je tam dobrá atmosféra. Člověk je tam takovej osamělej, přesně jako ti borci v reálu tam za Uralem, střídá se jenom den a noc, vozí se dřevo, pálí se hektolitry nafty a ve stejným objemu jde i vodka.
Navíc na tu HC obtížnost je na všechno člověk fakt sám, žádný rychlý restartování přes garáž, nikdo jinej prostě nepomůže, za všech okolností si jeden musí poradit sám, a že těch okolností umí hra vyrobit ... převrátils celej náklad a vykládka byla už nadohled? celej náklaďák je rozbitej pádem ze skály? uvíznuls po kapotu v bahně a v dosahu navijáku není žádnej strom na přitáhnutí? máš pod sebou obrovský balvany takže 5 ze 6 kol se jenom navolno protáčí ve vzduchu? z rozvodněné řeky čouhá jenom maják na střeše? došla ti nafta 30 metrů od čerpací stanice? je noc a zkratka přes les skončila tím, že máš tešně před i za autem vzrostlý strom?
Tohle všechno vzniká jenom výborným designem a konceptem hry. Doufám, že se vývojář a vydavatel spolu usmíří a bude další díl.

reagovat
BigBang
12. června 2016, 11:52
0

To je asi největší nevýhoda hry, vývojář je v podstatě jeden člověk, takže asi všichni pochopí, proč je hra tak nějak vlastně napůl.

ST jsem si koupil v podstatě hned po vydání, nehorázně mě to bavilo. V prvních verzích se občas stalo, že nějaká část auta propadla pod textury, takže na HC jsem moc nehrál kvůli restartu. Od prvního vydání se hra dost změnila co se týče automobilů, jedné resp. dvou map a samotného vybírání mapy a obtížnosti. Na začátku byly k dispozici pouze UAZ, ZIL 130, URAL 4320, KRaZ 255, MAZ 535 a MAZ 7310, které byly pevně přiřazené pro danou mapu. Když jsem ST hrál naposled, tak už bylo možné si vybrat jaká vozidla a kolik na mapě použijeme. Na jednu stranu to bylo ulehčení, ale na stranu druhou si člověk extrémista mohl přidat ta nejhorší auta a z někdy již už dost vysoké náročnosti si udělat ještě náročnější. Mapy se v podstatě nemění, jen během času přibyla jedna mapa, kterou nevytvořil ten jeden vývojář, ale někdo jiný ze studia, jelikož v tu dobu byli rozhádaní. Když se vývojář vrátil, tak jí zase stáhli, protože byla plná bugů. Poté přibyla jiná mapa, „povodně“. Velice zajímavá mapa, svým charakterem odlišující se od ostatních.

Tu hru mám hrozně rád, deformace terénu je unikátní, práce podvozku je neskutečná, ovládání drapáku a různá hmotnost vozidla a poloha těřiště s různými nástavbami a nákladem super, ale co mě nejvíc na celé hře dostalo je práce rámu vozidel. To jak se auta kroutí při průjezdu terénem je prostě bomba. Částečně proto nerad vidím různé modifikace přidané do hry, jelikož většinou postrádají svůj realismus ať se to týče hmotnosti nebo právě kroucení rámu či výkonů. Nicméně jsem rád, že vůbec něco takového vzniklo a že se to zatím snad stále vyvíjí a doufám, že se nějakého toho příběhu dočkáme :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Brougham  1988
Cadillac Brougham

1988 rok výroby
103 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Ranchero Ranchero  GT 1977
Ford Ranchero Ranchero GT

1977 rok výroby
180 koní výkon
5 800 ccm objem

Chevrolet Apache  1957
Chevrolet Apache

1957 rok výroby
140 koní výkon
3 850 ccm objem

Jeep Cherokee XJ 4.0 Limited 1990
Jeep Cherokee XJ 4.0 Limited

1990 rok výroby
169 koní výkon
3 956 ccm objem

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem