Nadnárodní konglomerát Honeywell, jehož divize zaměřená na vývoj turbodmychadel má své sídlo v nejmenované jihomoravské metropoli, se na internetu se kasá tím, že auta osazena jeho turby obsadila první tři příčky v Le Mans. To je sice pravda a tomuto faktu nelze upřít zhola nic, jenže celá ta paráda má jednu stinnou část. Zatímco Porsche, druhý vůz Toyoty a Audi dojelo bez problému, první a původně vedoucí vůz Toyoty ohlásil chvíli před koncem závodu potíže s motorem, na jejichž základě si vysloužil až diskvalifikaci. A ano, hádáte správně – problémy Toyoty se týkaly právě dvou turbodmychadel, kterými byl přeplňován šestiválec o objemu 2.4 litru.
Pomohl tedy Honeywell prototypu Porsche 919 k vítězství? Rozhodně ano. Pomohl ale hlavně tím, že jejich turba vzdala v konkurenční Toyotě svou práci předčasně. Ale o tom už se v záplavě oslavných zpráv kolujících po internetu nic nedozvíme.
Abychom však pouze nehanili, musíme uznat, že i s vysypaným turbem v Toyotě (a těžko říct, co konkrétně závadu způsobilo) má Honeywell stále solidní bilanci. Obsadit se svými turby stupně vítězů ve třech různých značkách je kvalitní úspěch, ale je to marketingová komunikace, která poněkud pokulhává. Je totiž poněkud zvláštní chlubit se vítězstvím jedné značky, když za ním stojí porucha stejného produktu v autě jiné značky.
21. června 2016, 08:23
0
Turba pro zavody jsou dale upravovana aby sla lepe do otacek a podava lepsi vykony. Bavil jsem se s vlovekem co jezdil autocross s Lancerem. Parkrat si nechal upravit Garrett turbo od skoda motorsport. Cena upravy byla stejna jako cena turba. Turbo tlacilo krasne a motor mel 500 koni. Ale zivotnost byla jen 2,5 zavodnich hodin. Se seriovym Garretem mel jen 400 koni a horsi odezvu turba. Ale neodchazelo.
21. června 2016, 10:24
3
Dominiku, sorry, ale tenhle článek je teda těžce pod úrovní Autíčkáře. Obzvlášť s větou, že turba Honeywell pomohla vítězství Porsche hlavně tím, že selhala ve vedoucí Toyotě, můžeš jít rovnou žádat o místo na novinkách. To je prostě motorsport a extrémní zátěž 24h závodu, který se navíc za posledních pár let neskutečně změnil a celých 24h se jede v tempu a s časovými rozdíly závodů mnohem kratších. A snad jsi nečekal tiskovky ve stylu: "Jsme rádi, že tolik vozů s našimi turby dojelo, ale vzhledem k tomu, že u vedoucího vozu turba vypověděla službu těsně před koncem, považujeme to za fiasko." Já osobně bych jim to teda přičítal k dobru, že vydržela tak dlouho. Místo toho, aby ke konci už mohli šetřit síly a techniku, museli pořád bojovat.
21. června 2016, 13:10
0
Myslím, že nikdo z vnějšku není schopen s jistotou posoudit, kdo je na vině té poruchy. Ano, mohla nastat ta varianta, že Toyota následně zjistila např. nějakou vnitřní vadu v dílech od Honeywellu. Pak jistě nebudou příliš souhlasit s jejich oslavou, protože tím přišli o prestižní vítězství. Ale příčiny mohou být i jinde (např. jak píše výše Vojta).
21. června 2016, 13:24
0
"Jsme rádi, že tolik vozů s našimi turby dojelo, ale vzhledem k tomu, že u vedoucího vozu turba vypověděla službu těsně před koncem, považujeme to za fiasko."
mit takove naroky na kvalitu je ale sakra dobra reklama, zvlast pokud jsou jejich cilovka vyvojari v automobilkach apod. :)
21. června 2016, 14:44
0
"Abychom však pouze nehanili, musíme uznat, že i s vysypaným turbem v Toyotě (a těžko říct, co konkrétně závadu způsobilo) má Honeywell stále solidní bilanci. Obsadit se svými turby stupně vítězů ve třech různých značkách je kvalitní úspěch, ale je to marketingová komunikace, která poněkud pokulhává. Je totiž poněkud zvláštní chlubit se vítězstvím jedné značky, když za ním stojí porucha stejného produktu v autě jiné značky. "
Ano, turba Honeywellu fungovala ve většině případů velmi dobře. Ano, Honeywell má být na co hrdý. Jenže vynášet do nebes vítězství Porsche navzdory tomu, že vedoucí Toyota klekla, to je poněkud zvláštní.
21. června 2016, 22:20
0
Vpripade Turb co dodavaji do vyroby BMW to ale slusne podelali. Umiraji jak na bezicim pasu.
21. června 2016, 11:55
0
Mně by spíš zajímal důvod selhání toho turba. Věci se nedějí z ničeho nic a nějaký počáteční impulz to mít muselo.
21. června 2016, 12:30
0
přesně, stále čekám, jestli se k tomu někde objeví relevantní info.
Ale konec to byl vskutku infarktní...koukal jsem na posledních asi 5h, strašně sem to Toyotě přál, zvláště když by obsadili 1. a 3. místo. Ale to je motorsport, a i zároveň obrovská smůla, protože rozbít se to 3min. před koncem po 24h, to je vážně neskutečný pech. Tak snad přístě, Toyoto :-)
27. června 2016, 13:27
0
http://www.autosport.com/news/report.php/id/124928
The technical issue that resulted in a sudden loss of power for Kazuki Nakajima on the penultimate lap of the race has been traced to a "defect on the air line between the turbo and the intercooler", Toyota Motorsport GmbH has revealed.
21. června 2016, 12:52
0
takže Mazda stále zůstává jedinou japonskou automobilkou co kdy vyhrála Le Mans, navíc s nekonvenčním motorem? hmmm :)
21. června 2016, 13:45
0
Dominiku nejsem si jisty jestli vis o cem mluvis..
Toyota je twin-turbo motor, jeden s hl. duvodu proc se pouziva twin-turbo usporadani je ten ze kdyz jedno turbo selze tak druha cast motoru s 2. turbem ti umozni se dostat do boxu (s velkym mnozstvim koure), je skoro nepravdepodobne aby obe turba selhala ve stejny okamzik.
Vypada to spise na "digitalni" chybu (elektronika) a to hlavne v pripade, ze Toyota pouziva Hybrid system na zadni naprave (pripojeny mezi motor a prevodovku)
=> Nejdriv si over fakta a pak si najdi novou praci
21. června 2016, 14:42
0
Toyota byla diskvalifikována za to, že zajela příliš pomalé kolo - právě to kolo, ve kterém to turbo vzdalo. Obkroužit celý ring trvalo v tu chvíli přes 12 minut, což je přes hranici, za kterou je diskvalifikace.
Jak už jsem psal v závěru článku, nikdo přesně neví, co se podělalo, ale jisté je, že Toyota s číslem 5 nestála. Jela, ale prostě jen moc pomalu.
21. června 2016, 17:15
0
Dominiku,jak si myslel ten ring v komentáři. Jako Nurburgring anebo jako kruh? Pokud to bylo to první tak 24h se jela na Le Mans De La Sathe. A ano na Autíčkáře takový článek nepatří. Kvalitou bych ho zařadil někam k Bednářovi na Autoforum(tedy docela novinářský odpad). Radši bych si počkal,proč přesně se to turbo rozbylo a až potom bych psal článek. Ale ty si asi musel mít exlusivitu co? Příště(pokud nějaké příště ještě bude) se zlepši. Sorry za hejt.
21. června 2016, 14:05
0
Tohle melo byt v rubrice autickaruv hejt nebo spis auickaruv flusanec. Jak uz psali nademnou, clanek o nicem.
Proc to nemohlo byt shrnutim vysledne situace a celeho zavodu? LeMans jsem nestihal sledovat a tesil jsem se, ze si tu prectu report...
Nebo proc neslo chvilku pockat a pak teprv vydat SMYSLUPLNY komentar k rozbiti turba VCETNE RELEVANTNICH INFORMACI?
Ne, oboji je moc prace, tak si tu odplivnem, protoze clanky musi bejt!
P.S.: Nejsem fanda ani zastance Porsche natoz Honywellu.
21. června 2016, 18:16
0
Pánové, vy všichni, kteří Dominikovi vyčítáte ukradený hejt, radíte mu hledat si novou práci, nebo prorokujete mu, že už příští články psát nebude, vy se dopouštíte stejného chování, které svými komentáři kritizujete. Článek byl hlavně reakcí na poněkud nešťastné PR zprávy na internetu velebící vítězství auta osazeného turbodmychadlem stejné značky, jakou vezla Toyota.
A mezitím se zabýváte tím, že je to bezdůvodný ukradený hejt nízké kvality... Přičemž do Toyoty se nikdo neobouval.
22. června 2016, 08:39
0
Myslím že chlubit se vítězstvím není špatný PR. Dobrý PR by to bylo i v případě že by většina aut nedojela protože ty nejlepší značky jim věří na tolik, že turba dají do svého auta (ať už proto že jsou rychlá, nebo spolehlivá). Nám se na závoďáku občas rozbily úplně nový věci a nic na nich nebylo špatně. Navíc jsme měli problémy s elektrikou i po předělání celý kabeláže v autě je to závod a todle je jeden z těších a rozčilovat se že odešla věc jako je turbo? Ale no tak! Nesouhlasím s jedinou hláskou v tomhle článku a po pravdě mě moc naštval. Hlavně tím že Autíčkář je pro mě zóna klidu a dobrejch lidí, až se budu chtít naštvat nad články tohoto typu pudu na CT aspoň je tam víc obsahu.
Možná by měl schytat Dominik stejnou bídu jakou rozdal! Alespoň za mě po právu.
22. června 2016, 09:14
0
Nešlo o vítězství, to je samozřejmě OK. Ale v tom PR článku se přímo psalo, že ta která turba pomohla k vítězství Porsche. Ale proč Porsche doopravdy vyhrálo? No protože Toyota byla diskvalifikována. Ano, Porsche dojelo, kdežto Toyota ne. Článek samotný však byl trochu nezvládnutý hlavně oním titulkem. První pravidlo článků na internetu je, že všechno se proti autorovi obrátí v diskuzi (jak se konec konců stalo i tady)...proto se nelze divit, že se takového tvrzení chytneme a uděláme si z toho tak trochu legraci. Druhá věc, toyotě nikdo její zásluhy neupíral, a věřím, že většina z nás jí přála vítězství, protože ten závěr byl fakt strašně smutný.
21. června 2016, 19:31
0
To je prostě z toho, že to honěj studený a když už je to teplý, tak to nenechávaj todlencto, dochladit. Řikaj to a autosalónu pořád, ale pánové jsou prostě chytrý, protože jsou to závodnící, tak ví víc, než Pepa. Je to marný, je to marný, je to marný.
21. června 2016, 22:35
0
Pro Honeywell je PR dulezitejsi nez fakta...Neni to dlouho co vysel clanek oslavujici brnenske vedce Honewellu, kteri vyvijeji nove elektricke turbo a tim tvori budoucnost. V tom samem clanku bylo pak zminovano jiz funkcni reseni od jineho vyrobce, ktereho ovsem nejmenovali. Borg Wagner prisel zkratka...
23. června 2016, 13:00
0
Toyota už vydala ofiko prohlášení. Turbo samotné to nezpůsobilo. Nevydržela spojka na hadici od turba do IC
25. června 2016, 12:53
0
taková blbost a co všechno může zapříčinit.