načítám data...

Toyota Hilux 2.4 D-4D Adventure: Dělník ve stylovém kroji

Toyota Hilux patří mezi nejznámější pracovní pick-upy automobilového světa. Dává takový vůz smysl i v našich podmínkách?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Bájné legendy, jak často označujeme historicky významné automobily, jsou obvykle sportovní kupé, hravé roadstery, či fantastické limuzíny. Málokdy si tento status dokáže vytvořit pracovní nástroj, protože přiznejme si na rovinu, pracovní stroje nebývají zrovna objekty touhy, či hrdiny dětských snů. Nicméně, všude se najde nějaká ta výjimka, a přesně takovou výjimku mám právě teď před sebou. Je jí Toyota Hilux. Osm generací za padesát let. Nezdolný pracant, který se podíval snad už na úplně každé místo na Zemi. Oblíbený pro svou mechanickou odolnost a konstrukční jednoduchost. Jasný důkaz toho, že i pracovní pick-up může být legendou. 

Nevím, jestli se mi to jen zdá, nebo to vnímáte stejně jako já. Poslední dobou vídám v ulicích našeho hlavního města čím dál víc pick-upů. Ať už je to Mitsubishi L200, Nissan Navara, Ford Ranger či trochu stylovější VW Amarok nebo Mercedes třídy X. A samozřejmě také nechybí ani Toyota. Prodeje každého jednotlivého zástupce této kategorie se počítají ve stovkách kusů ročně. To vůbec není špatné, na to že u nás nemají velké pick-upy zrovna dlouhou tradici, na rozdíl třeba od USA. Obliba těchto aut u nás roste. Zažijí podobný boom jako třeba SUV? To asi ne, na to tu nemáme ve městech dostatek místa. Přesto si však myslím, že trh s pick-upy ještě ani zdaleka není nasycen a v budoucnu ho čeká růst. 

Hodnotit design nemá v tomto případě příliš smysl. Tady hraje prim funkčnost a líbivost je až někde na konci seznamu priorit. Přesto musím říct, že mně osobně se aktuální Hilux docela líbí. Má ten správný drsňácký výraz, a přitom mu nechybí šmrnc. Ostudu vám neudělá ani lese, ani na parkovišti před divadlem. Rozhodně k tomu přispívá i výrazná oranžová barva, u které podezírám inženýry Toyoty, že si ji vypůjčili ze sportovního kupé GT86. Ještě větší radost mi udělal interiér, který je zajímavě ztvárněný a nechybí v něm ani kvalitní materiály, což nebývá v této kategorii zvykem. Tady se budete cítit jako v klasickém osobáku. K dobrému dojmu přispívá také černá stropnice, která vypadá opravdu dobře, a navíc je velmi praktická. Uvnitř je místa dostatek, byť variabilita interiéru je přirozeně omezená z podstaty věci. Starost mi dělalo akorát nastupování. To, že se vyhoupnete do výšky za pomoci bytelného madla, je poměrně příjemný pocit, ale poskládat nohy pod volant už bylo trochu složitější. Pracovní pick-up si však člověk kupuje především z důvodu velkého přepravního prostoru. A tady Hilux exceluje. Námi testovaný Double Cab má rozměry nákladového prostoru 152 x 154 cm a především uveze 1120 kg. To je opravdu úctyhodné užitečné zatížení. Jen se prosím vás vyhněte příplatkovému krytu korby, který se špatně otevírá a velmi ubírá na použitelnosti korby. 

Jízda takovým velkým pick-upem má svoje specifika. Tím největším je zadní odpružení, tvořené listovými pery. Díky tomu, má Hilux sice vysokou nosnost, ale také v případě prázdné korby záď vozu nehezky poskakuje. V rámci testu jsem absolvoval cestu do Brna a na naší stálé rozbité D1 to nebyla zrovna pohodová cesta. Jakmile se asfalt zvlní, Hilux znervózní a člověk pak má plné ruce práce s volantem, aby vůz v dálniční rychlosti udržel ve zvoleném jízdním pruhu. Tohle však má jednoduché řešení. Stačí dozadu naházet 200 kg a Toyota se okamžitě zklidní. Rázem je po problému. Po městě se Hilux pohybuje s grácií a je třeba dát pozor jen na vnější rozměry. Přeci jen, centrum Prahy není zrovna stavěné na auto o délce 5,33 m, takže v úzkých uličkách našeho velkoměsta občas řidič zažije horkou chvilku. Zvládnout se to ale dá. Na okreskách pak oceníte dobře nastavený posilovač a přesné řízení, takže není problém nasadit cestovní rychlost okolo 100 km/h a jen tak proplouvat krajinou. Samozřejmě, že pracovní pick-up není úplně vhodný stroj na okreskové šílenství, ale to snad od něj ani nikdo nečeká. Brzdou provozu určitě nebude. 

K pohodovému projevu na silnici pomáhá také pohonná jednotka. Naftový čtyřválec o zdvihovém objemu 2,4l je takový ten klasický silák. 150 koní není zrovna oslnivá hodnota, tím spíš, když uvážíme, že Hilux váží 2100 kg. Bohatě to však vyváží 400 Nm točivého momentu. Hilux tak nemá problém udržet dálniční rychlost a rozpohybování tohohle drobečka probíhá až překvapivě svižně. Zabijákem lepší dynamiky je především šestistupňová automatická převodovka, která svým chováním evokuje trochu devadesátá léta. Je příkladně hladká, ale není moc rychlá, nezamyká rychlosti na pevno při běžné jízdě. Prostě si jen tak v poklidu klouže, zběsile nepodřazuje při sebemenším polechtání plynu a snaží se maximálně využívat točivý moment motoru. Prostě takový správný oldschool setup. Průměrná spotřeba se dá poměrně bez potíží udržet pod devíti litry na sto a jen dálniční cestování si žádá větší množství pohonných hmot. 

Verdikt 

Toyota Hilux je pracovní stroj v tom nejlepším slova smyslu. Vyvolává pocit nerozbitelnosti a potěší svého majitele užitnými vlastnostmi. Stejně tak terénní schopnosti jsou skvělé a v našich končinách prakticky není možné Hilux dostat do úzkých. Právem se tahle Toyota stala legendou automobilového světa, a i v aktuální generaci přesvědčuje o svých kvalitách. Ve světle výše zmíněného mi tak jenom nedává příliš velký smysl připlácet za vrcholnou výbavu a stylové doplňky. Není to pohodlný cruiser, který by hýčkal své cestující nebeským komfortem, či rozmazloval posádku hitech vychytávkami. Je to pracant a jako takový funguje i základnějších výbavách. A ještě navíc ušetříte poměrně slušný finanční obnos. 

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 2 393 cm³
Výkon: 150 koní (110 kW) v 3 400 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 1 600 – 2 000 ot./min
Převodovka: šestistupňová automatická
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 12,8 s
Objem zavazadlového prostoru: 152 x 154 x 48 cm; 1120 kg 
Provozní hmotnost: 2155 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 7,8 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 8,7 l/100 km
Cena od (s danou motorizací): 861 520 Kč (výbava Base)
Cena s danou motorizací a výbavou: 1 167 650 Kč (výbava Adventure)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
02. dubna 2019, 15:02
0

K ničemu by mi to nebylo a nechci to, ale líbí se mi to :-). Kdybych se nutně potřeboval dostávat někam po cestě, kterou nezvládne obyčejnej kombík, tak mi tohle přijde rozhodně mnohem víc sexy možnost, než SUV (teda mimo Range Roveru, ale ten je v jiné cenové).

btw ty budíky - ku**a, co je to za módu cpát tam ten světlej prstenec. To je jak kdyby měli zadání "Udělejte to co nejodpudivější a nejhůř čitelný". Přitom mají v katalogu fotky verze s krásným modročerným ciferníkem a čistě vypadajícím bílýma číslicema.

reagovat
beastar
02. dubna 2019, 16:53
0

Mě to přijde za docela přijatelný prachy jako hodně muziky. A asi v tom není potřeba taková nálož výbavy. Do města a na daily použití v něm nesmysl. Na statek případně venkov, hory atp. Stille bello. Dokonce i ta dovča by se v tom dala podle všeho absolvovat. Nakonec u tohoto auta tojku českej smrdutej močálek stejnak nezajímá. A ten lak...asi fakt bude vypůjčenej z džítý.

reagovat
M P
03. dubna 2019, 01:49
0

No, ono se to s těmi pickupy u nás má trochu zvláštně. Hilux je primárně pracovní auto, které se ale v dané konfiguraci snaží tvářit lajfstajlově, podobně jako třeba Ranger Wildtrak. Jenže v základu je to pořád hardcore pracovní stroj, který nejlíp bude fungovat jako single cab a bez výbavy na tahání přívěsů a vožení vercajku někam mimo cesty. Work hard, play hard. Akorát že u nás si s tím nikde nevyhraješ, na rekreační offroad jsou taky mnohem lepší auta (tohle je dlouhý a má zbytečně velký rozvor) a jediné auto do rodiny to nechceš. Nejsem žádný expert na pickupy/trucky, ale tohle fakt nejezdí ani zdaleka tak hezky, jako konkurence, která se dá vybavit vinutými pružinami.
Snaha udělat z toho více fancy auto i pro jiné zákazníky než stavaře a lesníky tak trochu nahrazuje skutečnost, že se u nás neprodává jiný truck do Toyoty, a totiž Tacoma. Velikostně stejná auta, ale Tacoma je příjemnější na každodenní ježdění. Už na tom mám najeto skoro tisíc mil, z toho velkou část dálky (600mil/den) a jako není to špatný. Chorvatsko s tim dojedeš bez problémů a celkem v pohodlí. Vzhledem k tomu, že jsem Hilux řídil vlastně těsně před odletem, tak mám celkem čerstvé srovnání a jednoznačně volím Tacomu. Ještě se o tom určitě rozepíšu, chystám článek.

Raspby
03. dubna 2019, 07:29
0

A Tundra by nebyla? :-D Ta by mě taky docela zajímala...tuhle jsem ji potkal na dálnici a je to teda obr už.

Ju
Junior
03. dubna 2019, 09:30
0

Matěj: Dyt to tady někdo psal, tuším u beastara pod O3RS. Chlap má v práci služební Audiny, žena vozí děcka v O3RS, jakože kombík styl a pohoda, a on má na doma Hiluxe. Na ocenění takovýhleho auta nemůžeš bydlet v Praze nebo v satelitním městečku. I můj pantáta takhle uvažuje. Dycky měl velký sedany a na starý kolena už si chce koupit pickup. Nahází tam dřevo do krbu, sudy piva, gril, cokoliv si zamane (kola...) a má v piči, stejně už jezdí pomalu. Takže trošku lajfstajlu ocení. A "jediné" auto do rodiny nechce nikdo. Respektive ne ti, co mají jedničku na pořízení.
Pro stavaře a lesníky to na našem českým písečku je drahý. Protože sorry, stavař co ještě musí sám tahat vercajk má rozum a koupí to ojetý, protože nechce zaplatit amortizaci a mít špatnej pocit z toho, že si otřískává auto za milion. Ten kdo už ho sám tahat nemusí, má SUVčko. Fakt ne duster.
Raspby: Tundra jede skrz šedej dovoz celkem solidně. Já jsem v tomhle asi trošku omezenej, ale tyhle přehnaně velký pickupy už z praktickýho hlediska nechápu. Kromě stylu mi přijde ve všem lepší dodávka. Nebo ne?

beastar
03. dubna 2019, 14:21
0

K nám to moc smysl nedává. A ani tak nejde o to jak je to velký. A jasně pracovně to snadno nahradí dodávka. Známej kdysi na Ramu vozil písek, když neměli práci na větší auta. To byla přesně ta nejočesanější verze. V Čr prostě rančeři logicky moc nejsou.

Kombo schopnosti jet v terénu a vést náklad je spíš druhořadý. Pak to zbejvá spíš jako ta stylovka. O tom píše Junior jak to otecko má jako druhý svoje auto pro freetime. Potom to dává smysl. Jezděj dva plus lyže, kolo whatever.... Jasně dáš to i do q7 ale ta nemá tu image tvrďácký káry pro kauboje. Takže jo asi je to nakonec jen otázka stylu. Asi jako pořídit si u nás ute.

ro
rock
03. dubna 2019, 19:45
0

Ty lesáky bych nepodceňoval. Pickupů v jejich službách vídám docela dost, s logem Lesy ČR nebo Uniles atp. (zrovna jeden Unilesáckej L200 parkuje v ulici přes jeden dům od nás).
Myslivci jsou teda chudší (nebo to platí ze svýho), tak houfně opustili svoje rozvrzaný Suzuki a naskákali do Dusterů (vlastně i do Loganů, asi to snese dost a nějakej škrábanec nikomu žíly netrhá)

Ev
Evlo
02. dubna 2019, 18:28
0

Se docela bavim nadavanim navelikost hiluxu - pritom podle me ani mensi auto koupit nejde, rozhodne zadny auto kde lovek vidi aspon pres sedan ne.

reagovat
Adam Forman
03. dubna 2019, 07:44
0

Z UAZu 2206 je vidět přes auta a je to menší...

Ev
Evlo
03. dubna 2019, 17:17
0

Nevim jestli je to auto co jde objednat u nejakeho prodejce, hilux objednas, dokonce i par kouskou snad i muzes koupit.

Ev
Evlo
03. dubna 2019, 17:18
0

Pisu to hlavne proto, ze pickup sice nehledam, ale po aute do mesta se docela divam a hilux je myslim i mensi nez citigo, je teda trochu delsi samozrejme, ale alespon pro me je dulezitejsi sirka, tak jen me to pobavilo, ze ja se to divam jako na nejmensi suv na trhu.

Adam Forman
03. dubna 2019, 18:11
0

Jasně že jde UAZ objednat. Normálně u dealera v Brně :-) Navěsí ti na to třeba naviják a střešní zahrádku či volnoběžky přední nápravy (to když píšeš že chceš auto do města). Ale to byla spíš rádoby-vtipná poznámka :-) UAZ si koupíš jako hračku, Hilux je celkem normální auto. Jinak u mě v týhle třídě vede L200, doporučuju zkusit...

M P
03. dubna 2019, 20:43
1

Ne, L200 jezdi snad jeste hur nez Hilux, a to se ani nebudeme bavit o tom, jak vypada...

Ev
Evlo
04. dubna 2019, 19:03
0

Jizdni kvalita je docela jedno kdyz je to sirsi nez parkovaci misto.

M P
04. dubna 2019, 21:34
0

Cože? :) pro každého to takový problém asi není, když se to normálně prodává a lidé s tím jezdí :)

Ev
Evlo
04. dubna 2019, 22:40
0

Je jedno, ze pro jine lidi je to mensi problem nez pro me.

Adam Forman
05. dubna 2019, 06:01
0

Tak jestli je parkovací místo problém, tak doporučuju Nivu pickup. Ta je půdorysem docal malá!

Št
Štichy
10. dubna 2019, 12:09
0

Tuto Toyotu Hilux znám dobře, je to robustní pick-up ale je dobrý pouze na práci, to nová Navara od Nissanu je jiná písnička, zadní náprava s vinutými pružinami a 5 prvkovým zavěšením posouvá hranice komfortu na jinou úroveň, má motor o síle 190 koní a 450Nm kroutící moment, na tažné 3,5 t a s automatem má 7 stupňů s možností zamčení rychlosti, ke všemu může mít kamerový systém což je u takhle velkého auta opravdu super. poslední věcí je Bi LED osvětlení auta, to je v nočních jízdách a mimo vozovku v lese nebo na poli super. za mě tedy Hilux dobré auto ale Navara je lepší.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Saturn Ostatní  2024
Saturn Ostatní

2024 rok výroby
200 koní výkon
0 ccm objem

Overland Redbird  2024
Overland Redbird

2024 rok výroby
200 koní výkon
300 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem