načítám data...

TopX: Nejdivnější motorsporty

01. dubna 2022, 17:09 13 komentářů Jakub Pospíšil TopX

Na první pohled nedávají smysl, ale na ten druhý je to fakt zábava

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Na sklonku devatenáctého století rezonoval světem nový vynález, který měl brzy změnit a do jisté míry zásadně zmenšit planetu. Benzova tříkolka s řidítky spatřila světlo světa v roce 1886, o rok později už se objevují i skutečná auta se čtyřmi koly a volantem a v roce 1888 už máme i první československý stroj, tzv. Marcusův automobil, který navzdory všem předpokladům vznikl v Adamově. Kdo z vás někdy v Adamově byl, jistě potvrdí, že je to vzhledem k současnému stavu této obce, kde nyní vzniká tak maximálně nekvalitní perník, dosti nečekané. Anebo naopak nevyhnutelné, protože kde jinde máte větší motivaci vymyslet vynález, co vás odveze co nejdál, než právě v Adamově. Ale o tom jsem mluvit nechtěl. 

S takto rychlým nástupem nových a nových vozů bylo jisté, že se dřív nebo později někdo zeptá, který z nich je nejrychlejší. Různé menší závody, vesměs mezi dvěma konstruktéry, kteří se nejprve zhádali v hospodě a pak si to šli vyříkat na pole za vsí, se konaly už dříve, ale první skutečně zadokumentovaný takříkajíc komerční autozávod se startovními čísly a vší touhle parádou je zaznamenán 22. června 1894. Jeho trasa vedla z Paříže do Rouen, byla mediálně velmi bedlivě sledována a šlo o společensky významnou událost. Závodilo 102 soutěžících na šedesáti devíti autech, trasa měřila 50 km a nejrychleji ji ujel hrabě Jules-Albert de Dion za 6 hodin a 48 minut. Wow, such speed. 

Závod Paříž-Rouen. 1984, kolorováno (fakt!)

No a od té doby už se to vezlo. Přibývaly kategorie, s množstvím různých typů aut se objevují monoposty, rally, závody cestovních vozů, tahače…v padesátých letech už závodilo prakticky cokoli, co mělo kola. Právě počátek druhé poloviny dvacátého století bývá označován za zlatou éru motorsportu. Ale jiní zase nedají dopustit na osmdesátá léta a skupinu B v rally. A ačkoli to poslední dobou možná trochu vypadá, že se nám závody s auty nepříjemně komercializují a chybí jim určitá živelnost, pořád je na co koukat. Sám jsem si musel posypat hlavu popelem, když jsem tu na podzim pohanil Formuli 1 jako nudný dýchánek pro snoby a pak ze zatajeným dechem sledoval finálový závod. Ano, to byl trochu trapas z mé strany. 

Dnes se tedy raději nejvyšším soutěžím věnovat nebudu, místo toho se podívám na pár závodů, které sice nesledují miliony diváků v televizi, ale jsou skutečně neobvyklé a ačkoli mohou působit hloupě či primitivně, při jejich bližším zkoumání dost možná, stejně jako já, dojdete poznání, že jsou naprosto geniální.

 

Pig N' Ford

Počkej na výstřel, proběhni bahnem, vezmi sele, natoč klikou odlehčené šasi Fordu model T a společně s čuníkem obkruž několik kol na nezpevněním oválu. Soutěž má kořeny v roce 1925, kdy podle legendy dva kamarádi v Téčku naháněli uteklé prase a pak jim to přišlo jako super zábava. Je to tak jednoduchý příběh, že to dost možná bude pravda. Každopádně uběhlo již bezmála sto let, kdy se tyto závody rok co rok odehrávají na speciální trati v Tilamooku v Oregonu. Čest závodit se tu dědí z otce na syna a místní redneci to berou dost vážně. Skutečnost, že závodní den končí vepřovými hody je více než symbolická. Miluju americký venkov.

 

 

3D Bot Maker Die-cast racing league

Dva vtipní komentátoři, trať plná ostrých zatáček a skokánků, velkolepé boje o první místo, nečekané havárky. To vše v měřítku 1:64. Na tuhle geniální záležitost mě před necelými dvěma lety upozornil pod jedním z mých článků čtenář s přezdívkou Pachezz a od té doby jsem nevynechal jediný závod. Pohled na barevné angličáky, které spravedlivá síla gravitace táhne směrem k cíli dráhy za komentáře dvou dobrosrdečných mluvících hlav je destilovanou esencí dobra, kterou snad ani nejde nemít rád. Pozor – zkejsnete u toho na dlouho.

 

Snowmobile Water Crossing

 Zatímco vodním skútrem toho po sněhu moc nenajezdíte, obráceně to za jistých okolností opravdu jde. Za jistých velmi specifických okolností. Musí to být opravdu silný a ideálně ještě trochu upravený skútr, musíte přesně vědět, co děláte a v neposlední řadě také musíte být připravení na nepřijemnou koupel (nebo v horším případě srážku se spoluzávodníkem). Fyzika tu funguje neúprosně – zpomal a jdeš ke dnu. Najeď špatně na vlnu – jdeš ke dnu. Moc ostře zatoč – jdeš ke dnu. Sraz se s protivníkem – guess what – opět jdeš ke dnu. Tahat skútry ze dna jezera je jednak zdlouhavé a jednak i dost drahé. I tak se ale každý rok ve Wisconsinu desítky lidí snaží využít nesprávný dopravní prostředek k pohybu po nesprávném povrchu a to i přes velmi častý neúspěch. To vše už od roku 1977. Pokud jste trochu škodolibí, budete spokojeni. 

 

Dajiban

Zní to hodně japonsky, ale nenechte se mýlit, nejde o žádný výraz znamenající něco jako “rychlí muži jedou po okruhu pod horou fudži když kvetou sakury”, je to jen japonská výslovnost slov Dodge Van. A to vesměs i vysvětluje  o co tu jde. Dodávky dodge, vesměs Ram Vany, které jezdí po okruhu. S nějakým tím tuningem, samozřejmě, a vypadá to, že skoro výhradně na kolech Watanabe. Jezdí bokem, pálí gumy, je to sranda, a navíc je to praktické, protože jak známo, dodávka se hodí i přes týden kolem baráku. Japonsko je krásná země, to se musí nechat. 

 

Swamp buggy

Na tomhle závodění mě asi nejvíc fascinuje skutečnost, že někdo postavil bažinu do tvaru osmičky, aby se na ní dalo závodit. To je přeci krásné, Amerika je zkrátka země neomezených možností. Do takto vystavěné trati jsou pak po dvojicích vypouštění redneci na palubě čehosi, co připomíná něco mezi raketou, kombajnem a korečkovým bagrem. O pohon se stará samozřejmě značně upravený osmiválec, všude je rámus, stříká voda a pivo teče proudem. Jak jsem říkal už u prasátek a fordek – miluju americký venkov. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
02. dubna 2022, 00:23
0

Že bych to tu už někdy četl? Nebo někde jinde? Nebo je to jenom apríl? Nebo mám jen dvojku v žíle? Každopádně přinejmenším o Pig N' Ford už sem někde četl... kde jen to bylo...?

Super článek, kam ty na to chodíš......;)

reagovat
Jakub Pospíšil
02. dubna 2022, 12:10
0

Ping n Ford jsem pred asi dvěma lety hodil do videa dne. To by mohlo být ono.

Cirdan
02. dubna 2022, 13:33
1

Na Ford s veprem byl odkaz v podobnem clanku z rijna:
https://www.autickar.cz/clanek/topx-nejzbytecnejsich-motorsportu/

beastar
02. dubna 2022, 11:01
2

Jak to je. Jen silný muž přizná že se mýlil. Výběr fantastický. Zejména nahánění prasat. A pak že Američané neznají pořádnou zabíjačku.

reagovat
MMM
02. dubna 2022, 11:59
2

Korejci mají dvacet let tradici závody Off-Roadů 5dv. Musso, později se nový model přejmenoval, resp. stal se z něj Pick-up


reagovat
af
afro-r1
02. dubna 2022, 12:15
0

Skoda, ze jsou sportovni upravy dodavek tak mensinovou aktivitou.
Tuzsi pruziny a stabilizatory by se mi do Scuda/Ulyssee hodily - lec neni kde brat.
V tomto ohledu je BMW zlate...

reagovat
Woyta
02. dubna 2022, 14:49
0

Pružiny zas takovej problém nejsou. Jde je vyrobit na míru. Stejně tak tlumiče. Stabíky budou horší ale taky je jde vyrobit.

martin_100
02. dubna 2022, 21:28
2

Že by byloBMW zlatý v ohledu na výběr dodávek jsem si teda nevšim :-)

af
afro-r1
03. dubna 2022, 20:40
1

To ne. Jedina uzitkova vec od BMW byl kdysi Multitrailer a dva prototypove M3 Pick-upy. Tudiz musi clovek hledat v jinych vodach...

PepaSFI
02. dubna 2022, 19:50
7

tohle je taky vehementní divočina, tak trochu baja offroad, a trochu supermoto

reagovat
MMM
02. dubna 2022, 20:57
0

To je dobré psycho :)

Le
LennyLeonard
04. dubna 2022, 01:11
0

Idealni auto na silnice v tomto kraji

togi
06. dubna 2022, 06:36
0

Tyhle závody sleduju už delší dobu a je to skvělá zábava. Rozhodně všem doporučuju :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Manual, Convertible, V ČR! 1969
Ford Mustang Manual, Convertible, V ČR!

1969 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 450 ccm objem

Lincoln Town Car  1977
Lincoln Town Car

1977 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem

Chevrolet Suburban K10 , 4x4 1984
Chevrolet Suburban K10 , 4x4

1984 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem