logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

MG HS 1.5 TGI: Slušný základ za dobré peníze rozbíjejí zásadní softwarové chyby

MG HS v nové generaci funguje mechanicky nad očekávání dobře, zvlášť s přihlédnutím k ceně. Jen ten software… ten vážně bolí.

Asi nemá úplně cenu chodit kolem horké kaše a vyhýbat se faktu, že značka MG již dávno neprodukuje britské roadstery a sporťáky, nýbrž že slouží ke zvýšení atraktivity čínských automobilů v Evropě. S tradičním jménem se prostě tato vozidla u nás prodají snadněji. Testovaná nová generace MG HS je tak ve skutečnosti přeznačeným Roewe RX5 šanghajské automobily SAIC a se starým kontinentem nemá, snad kromě finálního skládání dílů, společného nic.

To ale koncovému zákazníkovi může být nakonec docela jedno. Záleží hlavně, jak auto funguje. Pokud je dobré, bude tak jako tak spokojený, a pokud špatné, nezachrání ho ani nálepka Made in Germany. Takto jsem k MG HS přistupoval po celou dobu testu. Vyvaroval jsem se veškeré politiky a osobních názorů na zmíněnou asijskou zemi a na vůz jsem se díval jako na jakoukoliv jinou testovačku.

Následující řádky vám tak předkládám s klidným svědomím, protože v nich auto popisuji takové, jaké je. No a jak na mě tedy zapůsobilo? Že po stránce mechaniky se, zvlášť vzhledem k ceně, jedná o solidní a zcela konkurenceschopné vozidlo. Vlastně jsem byl až překvapen, jak fajn je. Jenže jeho software trpí tak zásadními problémy, že slušný základ kompletně rozbíjí. 

Foto: Tomáš Strach, Autíčkář.cz

Statické dojmy

Vezměte si třeba vzhled. Na rozdíl od mnoha jiných automobilů z této části světa se MG HS nemá potřebu nějak významně lišit od evropské konkurence. Jistě, bude to dáno i faktem, že se díky globalizaci naopak Evropa designem přiblížila Asii, ale zrovna HS z toho dokáže docela těžit. Sice místy neví, jestli chce být dynamické nebo bachraté, avšak rozhodně se na něj nedívá blbě. A musím ocenit, že MG se jako první čínská značka snaží o jednotící prvky v podobě unifikovaného tvaru masky. Dobré.

Podobně působí vnitřek. Je tu pohledná a nečekaně kvalitně zpracovaná palubní deska, na danou třídu moře místa a pohodlné sedačky z příjemného materiálu. Ani kufr se nemá za co stydět. Vůbec nevím, na co by si tu kdokoliv mohl stěžovat. Nebo dobře, vnitřní kloub slunečních clon (ten, co se odpojuje pro vyklopení clony do boku) má slabou aretaci, takže clona při zavírání občas zůstane řidiči v ruce a visí jen na druhém, otočném kloubu. Cítíte, o jakou malichernost se jedná, že? 

Foto: Tomáš Strach, Autíčkář.cz

Na silnici

Motor je ten samý příběh. Přeplňovaná benzínová 1.5 TGI bez elektrifikace má solidní průběh výkonu, netrpí přehnaným turboefektem, v nejpoužívanějších otáčkách je krásně tichá a i s poměrně velkým HS dokáže pocitově solidně pohnout, rozhodně výrazně lépe než 1.5 eTSI ve srovnatelně velkém VW Tayron, který jsme testovali ve stejné době (i když, jak poznamenal Marek, ten aspoň zase díky mild-hybridní technologii turbolag nezná vůbec). Ještě by mohla jezdit za o něco nižší spotřebu, neb při vracení svítil údaj 8.6 l/100km, ale jinak k ní nemám jediné výtky.

Mé chvály se dočká i jízda. MG HS se ve zkoušené generaci chová přesně tak, jak by se auto této třídy chovat mělo. Je tiché, dostatečně pohodlné a přitom pořád ještě celkem jisté. Na blbnutí na okreskách to není, ale děti se vám nevysypou ze sedaček. Kdybych chtěl kňourat, řekl bych, že by manuální převodovka nemusela mít tak dlouhý chod páky a gumové dorazy, jenže to bych pak mohl prodat oba své manuální citroëny, abych nebyl za pokrytce.

Takže tak. Mechanicky je to prostě dobré auto. A tady by má recenze vlastně mohla skončit s informací, že zvlášť za cenu od 744 900 Kč v testované nejvyšší výbavě se jedná o solidní nabídku. Jenže skončit nemůže, protože já vám ještě musím říct o softwaru. A jak už jsem naznačil, ten je tak nepovedený, ale tak nepovedený, že celé auto vykresluje v úplně jiném světle.

Foto: Tomáš Strach, Autíčkář.cz

Nekončící záplava upozornění

Začnu upozorněními. Jen v rámci úvodních dvou set kilometrů přejezdu z Prahy domů do Brna jsem se dočkal: 1) asi třiceti upozornění na překročení rychlosti, ne zcela závisle na mé rychlosti, 2) sedmi upozornění na nepozornost, absolutně nezávisle na mé pozornosti 3) tří upozornění, že bych si měl dát přestávku, první přišlo po 15 km jízdy, druhé po 22, už jako alarm, třetí za 5 km po tom, co jsem si na 66. kilometru dal večeři, 4) jednoho upozornění na nefunkční předkolizní systém a systém udržování v pruhu, 5) jednoho upozornění, že mám vůz dát ihned do servisu, které však téměř ihned zhaslo, 6) jednoho upozornění, že silnice je nejspíš zledovatělá, i když bylo 6 stupňů.

Podobnými hláškami mne HS zásobovalo po celou dobu testu. Jistě, ona upozornění tam prostě být musí, ať už kvůli nařízením EU nebo konkurenčnímu boji. Jenže v takovém množství je na mě nechrlilo žádné jiné testovací auto, které jsem kdy měl. O to víc je to problém, že upozornění ne vždy odpovídají realitě.

Varovaní na překročení rychlosti se třeba při limitu 50 km/h spouští někde mezi 52-58 km/h, ale stalo se, že i 49 km/h nebo vůbec. Upozornění na nepozornost ze zásady upozorňovalo, když jsem se díval na přístroje (třeba na jiné upozornění), ale když jsem schválně přímo před kamerou sledující můj pohled hleděl celou hlavou z bočního okna, začalo mu to vadit, až už mi spolujezdec (který samozřejmě hlídal provoz i volant) řekl, že se necítí dobře. A do servisu jsem měl auto dát nakonec osmkrát, přestože k tomu nebyl důvod, nesvítila jediná kontrolka a jezdilo normálně.

Foto: Tomáš Strach, Autíčkář.cz

Asistenti s vlastní hlavou

Tu samou písničku hrají asistenti. MG HS jich má přehršel, jenže vy nikdy nevíte, jestli budou nebo nebudou fungovat. Hlídání mrtvého úhlu jednou varuje zcela správně, jindy mu však unikne i kamion, aby pak hlásilo problém v prázdném pruhu. Parkovací asistent umí kvičet plným tónem u překážky, i když auto stojí a není zařazená žádná rychlost, nebo varuje před překážkou, která tam není, aby jindy, když je to potřeba, zaspal. Ale pak u tří parkovacích manévrů opravdu poslouží. Světla umí přepínat mezi denním a nočním režimem, avšak mnohdy svítí potkávačkami (přepnou i displeje do nočního zobrazení) přes den, a přitom v tunelu často reagují se zpožděním.

Dokonce ani multimédia nešlapou tak, jak by měla. MG třeba umí při odbočování na displeji zobrazit obraz z postranní kamery, aby eliminovalo mrtvý úhel. Jenže on se objeví jen někdy a když už, tak klidně po sekundě zmizí, nehledě na to, jestli jste dokončili manévr nebo ne. Vyfotit jsem vám ho stihl přesně jednou. A co dělá navigace pokaždé, ale naprosto pokaždé, když překročíte 90 km/h, jsme vám s Tomášem natočili na video, protože to byste asi ani nevěřili. Představte si, že s tímto jedete někam daleko, kde to neznáte.     

Srovnání s ostatními

Takto, ony ty systémy umí řidiče potrápit i u konkurenčních značek. Mercedes třeba také občas rád upozorňuje na neexistující problémy, z upozornění na překročení rychlosti u Suzuki a jeho vypínání vám nejspíš slezou vlasy a u Toyoty jsou zřejmě fanoušky nepochopitelných zkratek, jak své elektronické pomocníky nazývají. Jenže nikde jinde jsem se nedočkal chybovosti v tak extrémním množství. HS si neustále uzurpuje vaši pozornost a přitom často zcela bezdůvodně. Jindy naopak mlčí, kde by hlásit mělo.

Pánové, toto musíte zlepšit. Ne měli byste, musíte. Software vám totiž celé jinak vážně docela povedené auto hrozně kazí. A tak levné zase není, aby si to mohlo dovolit dělat…tolik. Najměte si dobré ajťáky, kteří systémy umí nastavit třeba jako v BMW (kde všechno funguje velmi dobře) a předělávejte. Nebo aspoň usnadněte jejich vypínání. Ano, čudlík je sice na volantu, ale abych pak musel přepínat na správnou rubriku a poté ještě listovat dlouhatánským seznamem a vypínat každý zvlášť…uf. Udělejte to, MG HS by si vyčištění od bugů zasloužilo.

Foto: Tomáš Strach, Autíčkář.cz

Verdikt

MG HS je v poslední generaci z pohledu mechaniky dobrým automobilem. Je pohledné, vevnitř praktické, prostorné a pohodlné, má povedený motor, příjemně jezdí, a těch pár mušek, kterými oplývá, reálně vůbec nepřekáží. Jenže jeho software je v momentálním nastavení tak problematický, že nad ním nelze mávnout rukou ani s přihlédnutím k pořád poměrně dobré cenovce. Až se jej ale povede dotáhnout, bude se konkurence oprávněně bát. Tak snad to vyjde.

Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_, nezapomeňte však dát hlavně odběr na profil Autíčkáře. :-)   

Foto: Tomáš Strach, Autíčkář.cz

Technické údaje

MG HS 1.5 TGI Exclusive

Motor: turbem přeplňovaný zážehový čtyřválec 1496 cm3
Nejvyšší výkon: 125 kW (170k) při 5000 ot/min
Nejvyšší točivý moment: 275 Nm při 3000 – 4000 ot/min
Převodovka: manuální šestistupňová
Provozní hmotnost: 1550 — 1575 kg 
Maximální rychlost: 190 km/h
0-100 km/h: 9,4 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 7,4 l/100 km
Spotřeba v testu: 8,6 l/100 km
Základní cena: 674 900 Kč (MG HS 1.5 TGI Emotion)
Cena testované verze: 744 900 Kč (MG HS 1.5 TGI Exclusive)
Cena testovaného kusu: 762 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

2 reagovat
sheogh
5. 5. 2025, 07:54

Koukal jsem ze srandy, kolik na ty novy MG (ZS, HS) stoji treba dily naprav (v CR dost dulezite info) a skoro zadny jsem nenasel. Asi je to myslene jako jednorazove :-))

2 reagovat
Jokke
5. 5. 2025, 18:25

Budu zde v opozici, ale proc vzit toto oproti Korandu, Sportagi nebo Tucsonu? Mozna jsou o malicko kratsi, ale cenove podobny, ne-li levnejsi a s min uzranejma motorama (az na to Korando). Mozna i ten Karoq vyjde lip. Co se tyka sw, nebyly to jenom vrtochy jednoho kusus, nechce se mi verit, ze by neco takoveho vypustili ven. Mimochodem centrum zdravi i stavu pneumatik me pobavilo 😀

5
rock
6. 5. 2025, 05:44

Proč v opozici? Auto, jehož jediný klad spočívá v tom, že po mechanické stránce snad není průšvih (ale to se ještě ukáže časem), ale který bude majitele denodenně štvát, má pramálo opodstatnění k nákupu. 3/4 mega je spousta peněz a už to docela otvírá možnosti. Mimo toho, co jsi psal, se za to dá odjet i s Torresem (a ten maličko kratší není) nebo třeba s docela fešáckým Australem od Renaultu. Nebo s Kugou od Fordu.

0
Jaromír Soukup
7. 5. 2025, 08:35

Jiné HS jsem neřídil, takže nevím, nakolik moc to jsou chyby jen konkrétního kusu. Ale i ostatní média, včetně zahraničních, si na software stěžují. A ze zkušenosti vím, že i ostatní MG mají s upozorněními a asistenty problémy. Teď třeba testujeme nové MG 4 XPower, a to také pořád pípá, aniž by člověk pokaždé věděl, proč. Takže věřím, že to takto dělají všechna.

3 reagovat
bitner
6. 5. 2025, 07:49

Po 2 dnech bych to zapálil. A když takhle vypadá novinarsky kus...
To chce další kulturní revoluci.

3
rivka
6. 5. 2025, 08:49

Představuji si jak to asi 15x zapípá zájemci o koupi při zkušební jízdě. Zastaví, podívá se na vedle sedícího prodejce, ten na něj. 15x po sobě. Přijedou zpět, zájemce se na prodejce podívá naposled a mlčky odejde. Prodejce zůstane stát u toho verglu a říká si "mám já tohle zapotřebí?" :-) Dizajnově mě to neuráží, a stát to půlku, asi by to dávalo smysl. S touhle cenovkou a takovou mírou nevyladěnosti? Nasrat.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte