Přestože je tento článek zařazený v rubrice Recenze a testy, není tradičním redakčním testem. Pokud očekáváte zevrubný popis Mercedesu Třídy S zakončený shrnujícím verdiktem, odkážu vás na náš starší článek věnovaný stejnému autu, pouze v jiné specifikaci, ve kterém se ho dočkáte. K přečtení je tady.
Dnes to bude úplně o něčem jiném. Ne snad, že bych se vozu z nadpisu nevěnoval vůbec, ale text pojmu jinak. Nechci vám vypisovat všechny jeho charakteristické vlastnosti, protože je všichni dávno známe. Vždyť je to Mercedes-Benz té nejvyšší třídy, samozřejmě, že jezdí dobře. Proč se tím zaobírat znovu?
Já vám tentokrát chci popsat emoce. Rád bych se s vámi podělil o své pocity z výpravy po krásách naší vlasti, přesněji její malebné a mnou favorizované části zvané jižní Morava, již mi Sonderklasse zprostředkovala. Vím, tuto část České republiky zná snad každý, ať už z televize nebo přímo osobně, ale věřte mi, že když ji člověk znovu objevuje z interiéru vlajkové lodi stuttgartské automobilky, vypadá zase trochu jinak.
Rozhodl jsem se tak i proto, že Mercedes-Benz Třídy S, který mi na tuto cestu poskytlo české zastoupení značky, není jen tak obyčejným modelem (hodí-li se vůbec takové slovo použít ve spojení s popisovaným vozidlem). Jak už jste si všimli v titulku, jedná se o vrcholnou plug-in hybridní specifikaci 580 e 4MATIC L s prodlouženým rozvorem, pohonem všech kol a benzínovým řadovým šestiválcem spojeným s elektromotorem o celkovém výkonu soustavy 510 koní.
Ještě zajímavější je však na něm fakt, že byl vyroben v rámci programu Mercedes Manufaktur, který ke každému zákazníkovi a jeho vozu přistupuje zvlášť a plní jeho individuální přání stran barev a materiálů vně i uvnitř. Na rozdíl od běžných mercedesů jsou výrobky se stylizovaným štítkem manufaktury třícípé hvězdy zcela svébytná vozidla.
Vyobrazený kousek díky tomu není dalším exemplářem v obyčejné černé, nevýrazné šedé nebo svatební bílé; na své karoserii vozí barvu ze vzorníku dvaceti tisíc odstínů programu Manufaktur zvanou zlatá Kalahari, odkazující na poušť v jihozápadní Africe. Ze stejného důvodu není v interiéru obligátní černá ani vysoce uživatelsky nepřívětivá krémová, ale nádherná jachtařská modrá.
Napsaná slovy možná tato kombinace působí poněkud exoticky, ale můžete mi věřit, že naživo vypadá skvostně. Návdavkem vzdává hold jednomu z předchůdců Třídy S s kódovým označením W116 z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, který byl přesně v tomto barevném spojení k vidění běžně a na nějž všichni fanoušci automobilky vzpomínají s láskou. Věřím, že už začínáte chápat, proč to dnes je hlavně o pocitech.
Ono už když jsme pár dní před výletem vzali Mercedes do jednoho z business center, abychom udělali statické fotky pro případ nepřízně počasí v průběhu naší cesty na jih, všimli jsme si, že tato Třída S má do sebe ještě o něco víc než ostatní. Kalaharská zlatá v západu Slunce odhalila třpytivé prvky dodávající jí na hloubce a hodnotě, světla zvýraznila svou složitou optiku a příplatková černá AMG kola ukázala, že i přes kontrastní sportovní design elegantní celek nenarušují, nýbrž jej dále povyšují.


Stejně interiér pod skloněnými paprsky nám nejbližší hvězdy znásobil svou vjemovou sílu. Ještě lépe bylo vidět kvalitní prošívání hluboce modrého a ručně vyráběného pravého koženého čalounění opakujícího se i na všech dveřích, stejně jako dekory v klavírní černé s jemnými bílými proužky, i když je pravda, že v jejich okolí jsme si museli dávat pozor na prsty, abychom je neupatlali. Toto esko je prostě radost vidět.
A teď si představte, že takové pojízdné umělecké dílo vezmete na cestu po své nejoblíbenější části Česka. Ach, ty dojmy. S Tomášem a pár kamarády (David nás doprovodil na motorce) jsme jeli po dálnici číslo dva směrem na Bratislavu, kochali se míjenými mandloněmi u Hustopečí a Pálavskými vrchy a nechali se konejšit vzduchovým odpružením, špičkovým ozvučením Burmester a vůní kvalitní kůže.
K tomu nás všechny masírovaly rozměrné sedačky, které byly jako bonus obohacené o bez přehánění dokonalé měkoučké semišové polštářky na opěrkách hlav. To bylo poprvé, co jsem opravdu chtěl svou hlavu o nějaké hlavové opěrky opřít, tak příjemné jsou. Aby toho nebylo málo, cestou jsme se bavili mercedesí hlasovou asistentkou, jež nejen že stále umí říkat vtipy, ale zvládá i třeba napodobovat loď nebo kočku. Ano, tento pobyt na D2 bych si klidně dal znovu.
Co je ale dálnice proti kráse zámku ve Valticích? Právě on byl jedním z cílů našeho putování a je tak nádherný a nepřehlédnutelný, že nám ho ani mercedesův head up displej s funkcí rozšířené reality nemusel ukazovat šipkou. Když jsme k němu dorazili, jeho monumentalita mým drahým souputníkům, tedy těm, co ho na vlastní oči spatřili poprvé, až vyrazila dech.
Tento skvost barokní architektury je se svou symetrickou dispozicí, velkým množstvím dekorativních sošek, působivými interiéry a nádhernou barevnou kombinací žluté s červenou střechou a bílými detaily právem zapsaný na seznamu světového dědictví UNESCO a minimálně já ho považuji za jeden z vůbec nejhezčích zámků v zemi, srovnatelný i s metou nejvyšší – státním zámkem Hluboká nad Vltavou.
A ještě impozantnějším se stal, když jsme před něj postavili naši S 580 e 4MATIC L Manufaktur. Spolu vytvořili úžasnou kombinaci protikladů a zároveň souznění. Oba jsou z úplně jiné doby a mají na světe zcela odlišnou funkci, a přece spolu působí harmonicky. Nikdo z nás ani přihlížejících turistů neměl dojem, že tímto autem výhled na zámek kazíme. Naopak, fotografií popisovaného splynutí dvou světů vzniklo mnohem víc než jen ty, co vidíte zde. To rozhodně něco znamená.
Poté jsme se přesunuli do dalšího krásného jihomoravského místa, do středobodu Palávy, do Mikulova. Toto malé, avšak okouzlující městečko je každým rokem mezi našinci i zahraničními návštěvníky populárnější. Oceňují na něm především krásné výhledy, zachovalé historické centrum a dobré víno.
I zde náš Mercedes-Benz Třídy S zapadal skvěle a díky jeho řiditelné zadní nápravě schopné se vytočit do úhlu 4,5 stupně ani 5,3 metru délky zlaté limuzíny nepředstavovalo v úzkých uličkách problém. To jsme si spíš zaplakali nad zdejším novým systémem rezidentního parkovaní, který sice jistě pomáhá místním (a že to dle počtu přítomných asi je potřeba), jenže z nalezení vhodného místa pro přespolní činí skutečnou bojovku. Nicméně to patří do jiného článku, tady si to nebudeme kazit.
A protože také Mikulov má svůj zámek, jenž navíc stojí na vyvýšeném místě původního středověkého hradu, rovněž s ním jsme si udělali pár fotografií. Fungoval totiž stejně jako zámek ve Valticích a my si všichni chtěli ještě jednou užít panorama noblesní historie a podmanivé moderny v přirozené romantické jednotě. Hehe, já vám říkal, že dnes to bude o emocích.
Když jsme poté jeli po mostě přes Vodní dílo Nové Mlýny a dál po D52 domů a užívali si výkon i točivý moment pohonného ústrojí plných 375 kW a 750 Nm, dohromady umožňující autu vpravdě energické a přitom decentní, klidné a nerušivé zrychlení, tak jsme naznali, že natolik pěknou si tu jižní Moravu ani nepamatujeme. Přitom všichni víme, jak krásná je. Jenže ve Třídě S ve vrcholné verzi dále obohacené o péči lidí z programu Mercedes Manufaktur je ještě mnohem, mnohem hezčí.
Doufám, že už víte, proč bylo mou dnešní snahou předat vám emoce. Skutečnost, že Mercedes-Benz S 580 e 4MATIC L Manufaktur je dobré auto, máme v obecném povědomí. Jenže to, jak dokáže i z už apriori lákavého výletu udělat vyloženě nevšední zážitek, si jednoduše zaslouží předchozí řádky. Tak jsem tak s radostí učinil.
Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_
Technické údaje
Mercedes-Benz S 580 e 4MATIC L Manufaktur
Motor: přeplňovaný řadový zážehový šestiválec 2999 cm3 + 1 elektromotor = plug-in hybridní soustava
Nejvyšší výkon spalovacího motoru: 270 kW (367k) při 5500 ot./min.
Nejvyšší výkon elektrického motoru: 110 kW (150k)
Nejvyšší kombinovaný výkon soustavy: 375 kW (510k)
Nejvyšší kombinovaný točivý moment soustavy: 750 Nm
Převodovka: devítistupňová automatická
Provozní hmotnost: 2470 kg
Maximální rychlost: 250 km/h (elektronicky omezeno)
0-100 km/h: 4,9 s
Kombinovaná spotřeba paliva psaná výrobcem: 0,9 l/100 km
Spotřeba paliva v testu: s nabíjením 1,7 l/100 km, bez nabíjení 6,6 l/100 km
Psaný dojezd na čistě elektrickou energii: až 110 km
Nejvyšší dosažený dojezd v čistě eletrickém režimu v testu: 96 km
Nabíjení: 11 kW AC/60 kW DC
Deklarovaný nabíjecí čas: 26 minut DC
Nabíjecí čas v testu: vždy okolo hodiny, ale testovací nabíječka asi neměla náladu a za celý týden mi nedala víc než 25 kW, přičemž umí až 50 kW, takže čísla jsou irelevantní
Základní cena: 2 936 670 Kč (S 350 d)
Základní cena testované specifikace: 3 717 120 Kč (S 580 e 4MATIC L)
Cena testovaného vozu rozšířeného o péči programu MANUFAKTUR: 5 182 419 Kč
Zdroj technických dat: Oficiální stránky automobilky Mercedes-Benz

















































































rivka
10. 9. 2024, 19:59Ať se, Jaromíre, na věky věků smažíš v ekopekle za tu fotku mého milovaného Mikulova zprzněnou (jinak krásným) autem s těmi neskutečně ohyzdnými, obludnými, odpudivými, otřesnými a odpornými černými koly. ;-) :-) ;-)
rock
12. 9. 2024, 06:06:-)
Kola jsou snad jediný, co mi na tom autě nepřijde vysloveně ošklivý (samozřejmě s výjimkou prostředí okolo).
esmo
11. 9. 2024, 08:12Všechny dobrý a pak jsem spatřil tu zlatou hvězdu na tom polštářku. Cigánský sen hadra :D
jzk
13. 9. 2024, 12:57Na to auto nemám ale zrovna ten samotný polštářek bych si koupil :D
Habakukk
13. 9. 2024, 14:34Já ani ne v provedení od Mercedesu bude tak za sedm litrů.
sheogh
11. 9. 2024, 18:34Jeeeee, auto :-)) Krasa :