načítám data...

Alfa Romeo Stelvio Competizione je podvozkový klenot. Ale stačí to?

SUV které jezdí lépe než lecjaký sedan? To je slovo do pranice. Ale Alfa Romeo vždycky dokázala jízdně uchvátit, byť za cenu kompromisů v jiných oblastech...

zobrazit celou galeriiFoto: foto:autickar.cz

Ačkoli se mnou možná nebudete všichni souhlasit, myslím si, že existují naprosto relevantní a logické důvody, proč si pořídit SUV. Ať už jde o vyšší posez a s tím spojené příjemnější nastupování, pocit (nakolik reálný je otázka) bezpečí, schopnost překonat kousek polňačky u chaty, nebo zasněženou silnici v horách, nebo třeba snaha o to jít s dobou, držet se trendů a zapůsobit na své okolí. Některým takovým vysvětlením rozumím více, jiným méně, nemám ale problém pochopit, proč se některým zákazníkům vyplatí obětovat jízdní vlastnosti vozu na oltář pohodlí či stylovosti. Vyšší SUV bude zkrátka vždycky jízdně horší než srovnatelný nízký kombík.

Anebo ne?

Velikánské disky přezdívané “telefony” obuté do nízkoprofilových pneumatik, kombinace černých doplňků a matné stříbrné, která se z některých úhlů barví do světlemodra, nápisy “Competizione” na blatníku, dvojice nefalešných kulatých koncovek výfuku, kterými by se prokutálel tenisák, to vše nasvědčuje, že tady to s ostřejší jízdou myslí vážně. Jenže takhle se dneska umí tvářit kdejaká stodola. Různé “AMG, S, nebo M-line” pakety udělají vizuální supersport z libovolného auta. U Alfy to ale cingrlátky nekončí.

foto:autickar.cz

Zprávy o tom, že Stelvio nejezdí vůbec špatně se k vám pravděpodobně za těch sedm let od jejího představení už asi dostaly. Konec konců, u Alfy by bylo překvapivější, kdyby tomu tak nebylo. Ačkoli redakcí prošla už několikrát neměl jsem s ní osobně ještě tu čest, věděl jsem ale, že by to mělo být řidičsky příjemné auto – alespoň na poměru SUV. Po týdnu za volantem můžu s čistým svědomím říct, že to není auto jezdící dobře jen na poměry své třídy, ale i zcela bez ohledu na kategorie a škatulky. Italům se pomocí nějaké špagetové magie povedlo postavit SUV, které jezdí jako sportovní sedan.

Některá kouzla, kterými tohoto chvályhodného výsledku dosáhli, jsou vcelku jasná. Třeba když Stelvio postavíte vedle jiného “sportovně užitkového vozu” a rázem zjistíte, že Alfa je o poznání nižší a méně bachratá. To znamená o trochu méně vnitřního prostoru, než jsme v rámci třídy zvyklí. Nejvíce je to cítit na zadních sedadlech, kam je poměrně náročné nainstalovat dětskou sedačku a u větších ratolestí se nevyhnete tomu, že budou svými blátivými botami okopávat to krásné kožené čalounění opěradel. Krátký sedák a svažující se profil střechy nepotěší ani dospělé cestující, na nějaké delší cesty ve čtyřech zkrátka Alfa není. Zas na druhou stranu – při sportovnější jízdě se stejně dělá lidem na zadních sedadlech špatně, takže jde vlastně o promyšlený design…

foto:autickar.cz

Řidič, kolem kterého je tohle celé auto postavené, sedí ale naštěstí vepředu, kde je situace mnohem veselejší. Starším modelovým ročníkům Stelvia bylo často vyčítáno, že i přes premiovou cenovku nenabízí některé jinde vcelku bězné prvky výbavy a moderních technologií. Mnohé z těchto výtek šlo odbýt tím, že “petrolheadi asistenty nechtějí”, nicméně nejsem si jist tím, že zrovna LED matrix světla, nebo svižně fungující infotainment s protokoly Android Auto/CarPlay někoho uráží jako příliš novodobý asistent. V současnosti už v Alfě naleznete veškeré myslitelné technologie, na které jsme z aut zvyklí, zároveň je lze ale vcelku úspěšně povypínat a ignorovat. Od loňska se sem montuje i digitální přístrojovka, která nahradila původní budíky. Nabízí vkusné retro zobrazení a pak taky vcelku křiklavý sportovní mód, který mi do decentního interiéru příliš neseděl.

To vypínání asistentů má ale jednu výjimku – v této verzi Stelvia bohužel nejde zcela vypnout kontrolu trakce. Já samozřejmě chápu, že 95% řidičů (mezi které se řadím i já sám) nebude s vypnutým protiskluzem efektivnější ani rychlejší, než když jim tento systém trochu pomůže, na druhou stranu od vozu se sportovními doplňky, nápisy Competizione a červenými brzdovými třmeny bych přeci jen možnost jezdit úplně “nasyrovo” tak nějak očekával. Blbnout s vypnutou trakcí u SUV je možná trochu divné, ale tohle je přeci Alfa Romeo a přesně takhle divná být má.

foto:autickar.cz

Obzvláště když je při ostřejší jízdě tak krásně cítit, jak si dali v Alfě záležet s vyladěním podvozku a čtyřkolky. Nezávislé zavěšení všech čtyř kol krásně kopíruje silnici, působí velice stabilně a dokonce poskytuje i vcelku čitelnou zpětnou vazbu. Sice se tu sedí poměrně vysoko, i tak je ale celé auto příjemně cítit a dokonce i řízení jasně prozrazuje nuance v trakci předních kol. K dispozici jsou tři jízdní režimy DNA (dynamic/normal/advanced efficiency) a navíc možnost přitvrdit tlumiče. Osobně mi na okreskách nejvíce vyhovoval  Dynamic s měkčími tlumiči, který vcelku příjemně filtroval díry a nerovnosti a odpouštěl občasné prudší pohyby. Sportovní nastavení tvrdého pérování už vyžaduje více soustředění a bohužel si úplně nerozumí s rozmlácenými a záplatovanými cestami, kde obzvlášť řada příčných nerovností dokáže podvozek rozhodit z rytmu a nepříjemně rozskákat. Tím nechci říct, že by snad režim nefungoval, ale při jízdě po silnici v horším stavu je dobré ho vypnout – na rozbité cestě je spíš kontraproduktivní, patří spíš na hladké alpské okresky. 

Čitelnost podvozku Alfy se vám dostane rychle pod kůži. Ačkoli nejsem zrovna závodník a mám raději spíše pohodlné houpavé koráby, se Stelviem jsem brzy našel společný rytmus a užíval si, jak skvěle jezdí a zatáčí. Preference zadní nápravy tu je krásně cítit, zadní kola tlačí auto ze zatáčky, netahá ani náznakem za volant, jak to dělají auta táhnoucí primárně předkem. Krásně se stáčí a jde ukázkově řídit plynem. Tohle se zkrátka opravdu povedlo. Z vyššího posezu taková hravost působí sice trochu nepatřičně, ale to je jen věc zvyku – při ostřejší jízdě se nakonec lepší výhled občas hodí. 

foto:autickar.cz

Potěšilo by mě ale, kdybych ke skvělému podvozku a řízení dostal o chloupek charakternější motor. Přeplňovaný dvoulitr má sice dost síly, 280 koní tu bohatě stačí, jen mám trochu pocit, že je to taková ta sterilní rychlost, kterou znám třeba, odpusťte mi v testu Alfy tento plebejský příměr, ze silných Volkswagenů. Jede to, ale tak nějak bez emocí. Možná by pomohl trochu brblavější výfuk, možná trochu výraznější výkonová křivka – určitě to jde vyřešit nějak aftermarketově. Takhle se mi ale zdá motor na Alfu až příliš civilní. Naštěstí je tu ještě Quadrifoglio (i když cenový rozdíl 800 tisíc oproti základnímu dvoulitru mi trochu vyrazil dech). 

A ačkoli se to u “sporťáků” zas tak neřeší, Stelvio se tváří i jako rodinné auto a tak je fér zmínit, že dvoulitr nemá zrovna malý apetit. Při radostné jízdě si vezme kolem šestnácti litrů, ale i s lehkou nohou mimo město se skoro nedá dostat pod deset litrů na sto, v městském provozu počítejte tak dvanáct a víc. Připočtu-li k vysoké spotřebě i onu zmíněnou bezpohlavnost benzínu, tak naprosto chápu, že většina prodaných Stelvií jsou naftové dva-dvojky. 

foto:autickar.cz

Verdikt

Alfa Romeo Stelvio je pravděpodobně nejlépe jezdící SUV, které si dnes můžete koupit. S tím se samozřejmě pojí určité kompromisy a drobné nepříjemnosti. Na pěkné okresce na ně rázem zapomenete, ale v zácpách všedních dnů vás zase dostihnou. Nakonec je to tedy všechno o prioritách a o tom, zda vám více záleží na podvozku a radosti z jízdy, nebo na místě pro pasažéry a nízkých provozních nákladech. Každopádně jde o unikátní a svébytné auto, které dokazuje, že když se chce, tak i zvýšená módní SUV můžou jezdit skvěle a vyjádření o tom, že “s takhle vysokým těžištěm je nutné akceptovat náklony a nečitelný podvozek” jsou jen výmluvy.

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1995 ccm
Výkon: 206 kW (280 koní)
Točivý moment: 400 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 230 km/h
0-100 km/h: 5,7 s 
Spotřeba udávaná (v testu): 8,8 l/100 km (12,6 l/100 km)
Zakladní cena: 1 299 900 Kč
Cena výbavy Veloce se stejnou motorizací (verze Competizione se již nenabízí): 1 599 000 Kč

foto:autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
22. února 2024, 16:26
3

Jsem jediny, komu se lepe nastupuje "dolu" nez "nahoru"'?
U pupkacu je to jasne, ale co u stale jeste relativne pocetne stihle mensiny?

reagovat
Ha
Habakukk
22. února 2024, 17:58
0

No ono asi půjde o vystupování.......

af
afro-r1
23. února 2024, 07:47
3

Jakoze vystupovani treba z Giulie je v dnesni dobe brano za neprijemny telocvik?
Stejne je potreba udelat ten "shyb" levackou za A sloupek a dostat se pres zvysenou bocnici sedaku. (pokud si ji clovek nechce do par let znicit)

ro
rock
23. února 2024, 11:26
3

Nerozumím tomu. Pro mne je nastupování (a vystupování) do SUV zkrátka nepříjemný. A vyvýšený posez jakbysmet.
Vlastně jediný relevantní argument, který jsem kdy slyšel, je ta v textu zmíněná sjízdnost nějaké nerovnosti. Pokud někdo pravidelně jezdí někam mimo asfalt, tak těch 13-14 cm umí být nepříjemně málo.

James
24. února 2024, 07:19
0

Vaculík na to má pěkné video má YT, test po 200t km. V zásadě tam jen chválí, proti Kodiaqům a spol.
Nedělá se to i jako jen zadokolka? Kdybych byl doma opravdu časem násilně přinucen do tohohle segmentu, tak by to bylo docela dobré východisko, zakuklená Giulia s kufrem

reagovat
Dooby
24. února 2024, 20:47
0

Jako zadokolka se to dělá v nižších specifikacích- slabší benzín 200k i diesel. Ale moc jich v ojetinách nenajdeš, prostě SUV zadokolku lidi nekupujou (a ani se jim nedivím). Mám Giulii Q4 a chová se to téměř jako zadokolka s bonusem lepší trakce,preference zadku je velmi zřetelná. Pro zájemce se dá doplnit Race mód s vypnutím ESP. Ale moc mi to ke Stelviu nesedí. Bohužel motor 2.0 GME je trochu problémový a hodně se jich už vyměnilo. Ty zadokolky taky mají dost nehezký sedadla, když chceš ty pěkný, tak téměř vždy verze Q4, s pohonem 4x4 ale problémy co vím nebývají.

Initial C
25. února 2024, 09:23
0

Race mod na Giulii umi udelat i nekdo v CR? Na nevypinatelne ESP si stezuje temer kazda recenze. Mel jsem (mozna tedy spatny) dojem, ze 2.0 GME na tom se spokehlivosti neni nijak zvlast spatne, jake konkretni problemy mas na mysli?

James
25. února 2024, 16:16
0

Aha. Těch 200ps by na normální ježdění klidně stačilo, ono to určitě půjde pak i trochu potunit v případě potřeby. A pokud je to stejný blok motoru (?), tak bych u ojetiny čekal spíš lepší stav a životnost. Že do SUV všichni chtějí 4x4 a že zrovna v tomhle nejspíš funguje fajn rozumím, ale já budu výjimka. :) Kolem Prahy s sebou tahat to železo a odpory navíc nemá významu a ten jen zadní náhon by těch 200ps aspoň trochu zakčnil. Teď jsme to tady viděli parkovat na chodníku a to je prý přesně to pravé. :/
Noo, za mě teda aspoň určitě hezčí než Levante. Totiž já jsem někdy za pár let ambiciózně uvažoval nějaké ošoupanější Quattroporte GTS, jenže to mi neprojde, spolehlivost a následné servisní náklady by asi znamenaly dost studenou sprchu a ještě ke všemu je to Quattroporte v porovnání s mým současným 30letým XJR6 o poznání těžší a má o fous horší zrychlení a krouťák :/

XT
XTad
29. února 2024, 14:54
0

A co F-Pace?

Dooby
29. února 2024, 22:26
0

Race mód mám a ještě jsem pořádně nevyzkoušel- nechám to na okruh... Napíšu SZ - kontakt na mechanika v Praze. Co se týše problému motoru 2.0 GME- nejsou exaktní informace, je to snad vydírání válců a není jasné , jestli kvůli karbonizaci nebo přehřívání. Od 2020 snad vylepšení motoru- já ho právě mám 2020 vyměněnej od předchozího majitele ještě v záruce, ale úplně v klidu nejsem ......

James
01. března 2024, 08:52
0

Z hlediska spolehlivosti a rizik budoucích nákladů: je lepší ten naftový nebo benzínový čtyřválec, případně v jaké výkonové verzi?
Je o co stát v těch vyšších stupních výbav?
Ta jednoduchá zadokolka mi pořád trochu nedá spát :)

Dooby
03. března 2024, 10:07
1

Z hlediska spolehlivosti prý jasně lepší nafta- tam žádné vážné problémy. Ve Stelviu asi jde zkousnout, sám bych to tak udělal , ale do Giulie bych to nechtěl . Doporučují samozřejmě tu nejvýkonnější naftu (210k), ve spolehlivosti by rozdíl neměl být žádný . Ale tam je výhradně Q4. U výbavy jde asi hlavně o sedadla- plochá látka s koženkou vs. perforovaná kůže s krásným tvarováním(koukni někde na fotky- rozdíl propastný) a taky o ta krásná hliníkové pádla, H&K audio, větší středový displej, víc mě nenapadá. Asi to chce někde osobně zkouknout a vyzkoušet .



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Fiat 128 Sport Coupé 1100 L 1973
Fiat 128 Sport Coupé 1100 L

1973 rok výroby
65 koní výkon
1 116 ccm objem

Renault Scénic Nová STK,po servise,klima, 2001
Renault Scénic Nová STK,po servise,klima,

2001 rok výroby
93 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem