Škodu Fabia tady jistě nikomu představovat nemusím. Však vykoukněte libovolným směrem z okna, jistě tam bude aspoň jedna…nebo spíš tak pět…stát. Tento malý hatchback je vůbec nejrozšířenějším autem na našich silnicích a i když ho v poslední době v prodejích předbíhá malé SUV Kamiq, stále má rozsáhlou a věrnou klientelu.
Na druhou stranu vás asi všechny zaráží nadpis. Fabia a radost motoristickému nadšenci? Cože? Ono jistě, i Fabia umí udělat radost, ale spíš tím, jak je praktická, promyšlená a úsporná, což jsou atributy, které docení spíš průměrný uživatel považující automobil za další spotřebič v domácnosti. Vy, motorističtí nadšenci, budete naproti tomu nejpravděpodobněji Fabii považovat za vrchol všednosti, který vám nemá co nabídnout.
Já si ale myslím, že Škoda Fabia v testované specifikaci 1.5 TSI Monte Carlo opravdu zvládne potěšit i vás, fanoušky řízení. Je totiž až nečekaně dobrá. Vlastně je tak povedená, že jsem o ní otevřeně, přede všemi svými kolegy, prohlásil, že bych si ji klidně nechal. Já, člověk ujíždějící na citroënech, jaguarech a japonských podivnostech, který škodovky vnímá jako sice šikovná, ale příliš nezajímavá auta. Zní to zvláštně? Vysvětlím.
Zvenku
V oddělení vnější design zcela jistě není potřeba zacházet do podrobností, Fabii všichni moc dobře známe. Úplně odbýt si ale nezaslouží, protože ono se na ní fakt docela hezky dívá. Ano, vím, toto je subjektivní, ale řekněte sami, je na ní něco špatně? Já v ní vidím pohledný hatchback s poměrně vyváženými proporcemi a několika vkusnými detaily, třeba prolisem na předních dveřích připomínajícím českou vlajku nebo zadními skupinovými svítilnami s tradičním světelným podpisem a bočním zdobením à la český krystal.
A když se ještě tento základ vylepší specifikací Monte Carlo, přinášející přední spoiler, naznačení zadního difuzoru, sníženou světlou výšku a opravdu pěkná příplatková litá kola; a pořád moc krásnou fénixí oranžovou (byť je možná až moc oblíbená, potkal jsem i čtyři stejně barevná auta za sebou) s kontrastní černou střechou a nápisy, ani ten největší řidičský estét si nemůže stěžovat.
Uvnitř
Jsem názoru, že i v interiéru se vám bude líbit. Obecně se ví, že škodovky momentálně dělají dobré kabiny a Fabia není výjimkou. Začíná to už palubní deskou, jež je tvarově sympatická a přehledná. Budiž, vyrobená je pouze z tvrdých plastů, jenže ty oplývají pohlednou povrchovou úpravou a bezproblémovým sesazením. A její dekor hrající si na karbonové vlákno mě nijak neurážel, není totiž přihlouple měkký jak v Kamiqu.
K tomu se dočkáte na třídu solidního množství prostoru vpředu, pořád použitelného místa vzadu, dobrého výhledu a vydařených sedaček s tak akorát svírajícím bočním vedením a širokým nastavením ve všech směrech, včetně možnosti spustit je téměř na zem — co by za to dal Yaris GR. K naprosté spokojenosti vlastně chybí jen doladit barevný nesoulad mezi oranžovým venkem a povinně načervenalým vnitřkem a odstranit ten měkký karbonový nesmysl ze sedaček, jež ho, na rozdíl od palubní desky, bohužel mají.
A ještě jednu věc vám řeknu. Interiér této malé Fabie, nejmenší škodovky a nejlevnějšího auta koncernu Volkswagen, má výškové nastavování předních pásů, chromované vnitřní kliky a okna se schopností plného stažení až dolů, včetně těch zadních. Také má poctivé čudlíky a kolečka pro ovládání klimatizace. Nedávno testované, o dvě třídy větší prémiové SUV nejmenované bavorské značky nic z toho neumí. Řekl bych, že mě už začínáte chápat.
Motor
Shodně motor vám udělá radost. No a já už vás slyším: „Ha! A je to tady! Soukupa ve škodovce podplatili! Patnácka přece není žádná sláva!“ Hmm, nepsat tyto řádky, asi křičím stejně. Ze všech větších modelů si ji totiž také pamatuji jako spíše nevýrazný pohon, u kterého člověk těch 110 kW trochu hledá. Ať už jsem s ním měl tu čest v sedmém Golfu, Scale, Kamiqu nebo Octavii, vždy byl takový trochu nemastný, neslaný. Nebyla to ostuda, ale že bych o něm mluvil u piva…
Tady mě však překvapil. A nejen mě, hleděli jsme na něj vlastně docela všichni, co jsme se ve Fabii svezli. Takto, pořád to není pohon moderního hothatche, k tomu by potřeboval ostřejší reakci na pedál plynu, ještě asi tak třicet až padesát dalších koní a hlavně peprnější zvuk. Ale dokáže využít relativně menší sedmnáctipalcová kola a docela dietní váhu auta přesně 1200 kg a s malou Škodou čile hýbe.
Jako správný turbomotor má samozřejmě nejsilnější střední pásmo, ale díky svému v současném světe už velkému objemu a dospělé, čtyřválcové konstrukci není na přeplňování úplně závislý a umí se probrat i z nízkých otáček. Také nemá žádný problém s vytáčením k červenému poli. Pravda, nechá si za své služby docela zaplatit, jezdil jsem za 7,8 l/100 km, ale tady mi to asi nevadí, když se projeté litry paliva odráží ve slušné dynamice. Také musím uznat, že jsem si docela často hrál, asi jde jezdit i s nižší spotřebou.
Řízení, brzdy a převodovka
Chválou nebudu šetřit ani, co se řízení týče. Svírat v rukách volant s tak akorát tlustým věncem, ve kterém je cítit i nějaká zpětná vazba od přední nápravy, a s nímž stačí jen mírně pohnout, aby kola okamžitě a přesně reagovala, to už je v roce 2025 velká vzácnost. To samé platí o brzdách s na Fabii nečekaně ostrým nástupem — byť Francouze si zase nepředstavujte, a výborným účinkem.
V ostrém kontrastu s tím DSG se chová…no…jako DSG. Jak mne pohonná jednotka překvapila, jakou umí udělat radost, tak převodovka funguje přesně tak, jak ji znám. I když je už mnohem lepší, než když se před dvaceti lety začala ve vozech značky Škoda používat, pořád má trochu problémy s rychlými rozjezdy, u kterých váhá, a plížením se v kolonách, v nichž občas pocukává.
Ale zase pozor, jinak špatná není. Pokud už se auto hýbe alespoň nějakými 20 km/h, využívá své původem závodní konstrukce a kvalty sází jeden za druhým, jak na běžícím páse. Návdavkem v manuálním režimu přeřazuje až opravdu v omezovači a rychle reaguje na povely pádly pod volantem. Takže když jí těsně před zatáčkou dopředu nachystáte správný stupeň, rozhodně vám nebude bránit v zábavě.
Podvozek
Tím se dostávám k asi nejsilnější stránce Fabie, pokud jde o řidičskou radost. Její podvozek je opravdu skvělý. Vůbec nevadí, že je poměrně jednoduchý — vpředu najdete standardní nápravu McPherson, vzadu vlečenku, protože dokonale pracuje s minimálními převisy karoserie i sníženou světlou výškou verze Monte Carlo a předvádí kvalitní divadlo.
Auto se stáčí na požádání a zatáčkou zvládá projet čistě i v rychlosti, kde už si říkáte, že jste to přehnali. K tomu navíc nepotřebuje jen hladký, kvalitní asfalt, neb šasi navzdory jednoduchosti konstrukce netrpí na odskakování nebo nervózní záď. A pokud už jistotu začne ztrácet, tak postupně a předvídatelně, takže máte dost času na korekci stopy. Pakliže se však vy chcete začít klouzat, i třeba bokem, má mechanickou ruční brzdu ;-)
Ze zájmu jsem Fabii vzal na kopcovité silničky a vlásenky Moravského krasu, které byly ten týden plné štěrku, písku, tajícího sněhu a místy zmrazků, tudíž přesně tak jako na rallye Monte Carlo. Víte co, když se tak jmenuje, tak ať ukáže, co umí. A vážně jsem se docela bavil. Fabia s nečekaně potentní 1.5 TSI, pádlem dopředu zvoleným správným převodovým stupněm a talentovaným podvozkem se jimi proplétala jako tryskomyš. Tohle že je škodovka?
Ceny
Věřte nebo ne, hodlám vám tvrdit, že i v případě ceny si celkem přijdete na své. Škoda Fabia v této úplně nejvyšší verzi 1.5 TSI DSG Monte Carlo stojí 599 900 Kč, což se, jasně, takto napsané zdá hodně, jenže třeba konkurenční Opel Corsa GS stojí před slevou 579 000 Kč a to má tříválcový hybrid se 74 kW a je to pocitově horší auto. Stejně dobré Polo se zase nabízí buď jen s litrem a nebo naopak vyloženě hotchatchovým 2.0 TSI, avšak pak za 800 900 Kč a víc. Fiestu nám pak pro jistotu sebrali úplně.
V takovém světle se najednou Fabia zdá jako poměrně slušný průsečík zájmů. Jistě, je dražší, ostatně jako všechny vrcholné škodovky, ale za své peníze aspoň dostanete kvalitní a jízdě více než solidní auto. To přece každý fanda řízení ocení. Takže pokud vám nevadí, že ji potkáte na každém rohu několikrát, klidně si ji běžte vyzkoušet, docela stojí za to.
Verdikt
Škoda Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo je více než dobrým automobilem. Je atraktivní zvenku, kvalitní a dotažená uvnitř, motor se v ní projevuje dynamičtěji než ve větších vozech koncernu, krásně se řídí a okresky zvládá projíždět vážně rychle a čistě. Stačí si jen zvyknout na některá specifika převodovky DSG. Tahle „škůdka“ vážně dovede udělat radost i motoristickému nadšenci.
Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_, nezapomeňte však dát hlavně odběr na profil Autíčkáře. :-)
Technické údaje
Škoda Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo
Motor: turbem přeplňovaný zážehový čtyřválec 1498 cm3
Nejvyšší výkon: 110 kW při 5000 – 6000 ot/min
Nejvyšší točivý moment: 250 Nm při 1500 – 3500 ot/min
Převodovka: automatická dvouspojková, sedmistupňová
Provozní hmotnost: 1200 kg
Maximální rychlost: 222 km/h
0-100 km/h: 8,0 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,4 – 5,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,8 l/100 km, ale to zahrnuje hodně hraní a dálnic v zimě, při normálních podmínkách nebude problém držet se okolo šesti a půl až sedmi litrů na sto kilometrů
Cena základní verze: 364 900 Kč (Škoda Fabia 1.0 MPI 130 let)
Cena testované verze vozu: 599 900 Kč (Škoda Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo)
Cena testovaného kusu: 674 600 Kč

















































paja-007
7. 3. 2025, 10:13To by se jim líbilo aby zákazník za malé vozidlo které se dá koupit něco málo přes 360000,- dal téměř jednou tolik, tak velkou přidanou hodnotu tam tedy nevidím, pořád tedy je výhodnější a větší taková I30 v provedení MHEV se slušnou výbavou a i o 100000 levnější a též s úžasným výkonem.
Habakukk
7. 3. 2025, 14:22Občas není velikost hlavním parametrem pro pořízení. Každopádně Fabia MC je opravdu okrajová záležitost pro toho kdo přesně takoví auto chce.
Michal220
9. 3. 2025, 12:08Ahoj,Hyundai style fl-podobná výbava mhev automat+oranžová 690tkč jako nikde nevidím těch 100 tisíc dole.Většina lidí nechce holobyt tak aut.klimu,výhř sedadel-volantu,navigaci atd tam chcou mít tzn že musí vzít dražší výbavu která už je podobná té výbavě MC od Škody.
Ronoath
8. 3. 2025, 12:16Jako líbí se mi to, ale ty červené doplňky interiéru to celé shazují někam ke kolotočům. Jinak by to byl fajn warm-hatch.
martin_100
8. 3. 2025, 20:49Byl jsem v tom vezen. Ty sedačky vypadají hezky ale jsou strašně uzký. Nejsem nějakej extra pořez (178cm/metrák) a prostě mě po chvíli tlačily ze stran do kyčlí.
Jinak auto krásný ale v těch seslich bych nedokázal jezdit ani 20 kiláků do práce.
afro-r1
9. 3. 2025, 09:02U me vetsinou opacny problem. Pri stejne vysce 75 kilo a to nejsem zadne paratko. Vsechna sedadla musim dopenovat, abych mel aspon nejake bocni vedeni.
martin_100
9. 3. 2025, 09:08No to jsem míval tak pred 15 lety. Ale zase jsem nikdy neseděl v takovych sedačkách tak jsem takovej problém jako máš ty nepociťoval. :-)
bitner
9. 3. 2025, 15:19K designu: špatně je hrana na dveřích nad klikama. Má to být v ose. Tohle je tam špatně už asi 15 let.
afro-r1
10. 3. 2025, 07:51Drive to tak byvalo. Poslednich deset let se "povinne" zvedla spodni hrana bocnich oken u vsech aut a uz to nevychazi.