Nová, již čtvrtá generace modelu X3 se představila světu ve druhé polovině minulého roku. Nový model oproti svému předchůdci o něco málo narostl do délky a do šířky, naopak jeho celková výška se zmenšila. BMW zde, jako u ostatních modelů, pokračuje v aplikaci svého nového designového jazyka, o čemž se můžeme rovnou pobavit.
V duchu novodobých BMW
Vezmeme to hezky od přídě, které dominují typické bavorácké ledvinky. Jejich velikost je v rámci současných modelových řad ještě vcelku umírněná, za to však dostaly dva nápadité detaily. Toho prvního si asi jen tak nevšimnete, protože v této konfiguraci je výplň masky zcela černá, avšak při bližším pohledu zjistíte, že její šrafování je částečně vertikální a částečně vedené pod úhlem zhruba čtyřicetipěti stupňů. Něco podobného najdete třeba i u poslední modernizace Volva XC90.
Druhým detailem je příplatkový systém BMW Iconic Glow, který ledvinky rozsvěcuje. X3 se tak řadí vedle 5, X7, 7 a XM k těm vozům značky, které bezpečně identifikujete i v noci. Osobitou příď pak dokreslují BMW LED světlomety, které perfektně fungují v nočním režimu (především dálky), a nárazník, který má sportovnější vizáž díky zvolenému M-paketu.
M-paket se pak promítá i do širších bočních prahů a zadního nárazníku, který je zdoben černým lesklým difuzorem. Jinak, jak vidno, celému autu dominují velké plochy, doplněné o značné prolisy, které jdou v duchu současných automobilových trendů.
Celý vůz je zahalen do příplatkové barvy Frozen Pure Grey, která dokáže vyvolávat pocit, že je vůz potažen fólií. Celek hezky dokreslují černé detaily, viz maska a hlavně dvacetipalcová kola Y-spoke 911 M (příplatkové zimáky), které vozu velmi sluší.
Musím vypíchnout, že za mě X3 vypadá v reálu daleko lépe než na fotografiích – především těch pressových -, na nichž se občas jeví lehce disproporční a neforemná.
Uvnitř nabídne mnoho
Uvnitř nové BMW X3 pokračuje v duchu novodobých trendů a designového jazyka značky. První, co po nasednutí upoutá vaši pozornost, bude dozajista táhlý panel displeje. Ten se skládá ze dvou obrazovek - levá část funguje jako „klasické budíky", pravá jako rozhraní infotainmentu. Navíc je tu k dispozici i head-up displej, který mimo jiné může zobrazovat kompas nebo rychlostní omezení. Pro většinu otravné pípání související s rychlostními limity se dá vypnout delším podržením tlačítka SET na volantu. Kéž by to bylo tak jednoduché i u ostatních výrobců…
Oba hlavní displeje nabízejí hromadu funkcí, přičemž ten středový jich má tolik, že se v nich někteří uživatelé mohou až ztrácet. Ale já to chápu. Pokud chcete jít s dobou a nabízet ta nejatraktivnější auta, holt musíte nabízet maximum toho, co sám automobilový svět nabízí. Dlužno dodat, že BMW se zde alespoň snažilo funkce rozdělit do podmenu, aby se v nich člověk lépe zorientoval.
Středový displej je samozřejmě dotykový, nicméně k jeho ovládání se dá použít velký kruhový ovladač, který je součástí panelu mezi sedadly. Panel navíc poskytuje tlačítka pro rychlé funkce, takže jím můžete ovládat i média, nebo se rychle dostanete k jízdním režimům. Oba displeje fungují hbitě, bez jakýchkoliv záseků.
Druha věc, která při usednutí do vozu zaútočí na vaše vizuální smysly, je ambientní osvětlení. Můj prvotní pocit, když jsem se poprvé rozhlédl po vnitřku vozu, byl, že snad sedím v kosmické lodi. Interiéru dominují čtyři světelné panely, které opět v rámci současného designového ducha BMW zapadají do vyladěného celku. V nabídce máte 20 různých barev, plus další dvě variace při režimu sport (červená-modrá) a eko (tyrkysová-zlatavá). Jenom to nepřehánějte s jasem…
Co bych klidně oželel, je příplatkový látkový – a nejspíš i tzv. udržitelný - dekor palubní desky, který možná někomu přijde cool, já se však obávám jeho budoucích nároků a nákladů na údržbu. Jinak není co vytknout. Materiály a zpracování jsou, podobně jako z venku, na velmi vysoké úrovni (na dnešní dobu).
Sedačky jsou potažené příjemnou kombinací perforované umělé kůže a alcantary, přičemž se dají nastavit snad ve všech myslitelných směrech. Jenom škoda, že i přes to se zde hledá hůř ideální poloha, což mi potvrdili i mí redakční kolegové. Svůj kousek pohodlí naleznou i pasažéři vzadu, jenom před nimi nesmí sedět někdo, kdo má dva metry, ale to je v praxi spíš ojedinělý extrém.
Poslední věcí, nad kterou může možná někdo brblat, je výhled z vozu. Než se člověk rozkouká, konce karoserie se docela těžko odhadují. Po týdnu soužití jsem si ale zvykl. Navíc, pokud byste měli problém, jsou zde asistenti, kteří vás buď za jízdy hezky podrží ve vymezeném prostoru na vozovce, nebo parkovací systém, zahrnující i tzv. ptačí pohled, jenž vám bezpečně ukáže místo kolem při parkovacích manévrech.
Jediná nafta v nabídce
Ano, někteří už si z nadpisu všimli, že to zas asi taková sranda nebude, protože pod kapotou tkví dvoulitrová nafta. Ale vydržte.
Jediná naftová jednotka v nabídce je spjatá s mild-hybridním systémem, který se dobíjí rekuperací a motoru pomáhá především při akceleraci. Výsledkem je, že výkon 145 kW a točivý moment 400 Nm dokáže s touhle skoro dvě tuny těžkou krabičkou docela slušně hýbat. Dostat se na jakoukoliv rychlost na pomezí 0-180 není vesměs problém a je jedno, jestli jste právě vyjeli z obce, nebo se připojujete na dálnici. Naftový dvoulitr neúnavně táhne skoro pořád.
Jedinou chybkou na kráse je akcelerace z klidu na stovku. Při „sportovním” rozjezdu vám o ní dá auto vědět značným kopancem, kterého se členové posádky až leknou (haha!), a na prvních 50 km/h se dostane bleskurychle. Od šedesátky už ale X3 trošičku zalapá po dechu a chvilku jí trvá, než se na stovku dostane. Mluvím ale o chybce, ne chybě. Tohle bude trhat žíly málokomu.
Za zmínku i stojí osmistupňová automatická převodovka Steptronic, která bez jakéhokoliv zaváhání dělá přesně to, co dělat má. Řadí rychle, neznatelně a ani pocukávání sem a tam na parkovišti jí nedělá vůbec žádný problém.
Podvozek je na ostrou jízdu připraven
Hlavní fun factor na autě v tomto případě představuje podvozek. V testovaném voze někdo v konfiguraci nakliknul M paket, od kterého se odvíjí i přítomnost sportovněji laděného zavěšení. Musím říct, že funguje výborně. Auto projíždí zatáčky s absolutní jistotou a skoro nemáte pocit, že sedíte o něco výše nad zemí, než byste seděli třeba v klasické trojce. Pokud nastane jakýkoliv problém, tak vás z toho xDrive s lehkostí vyhrabe (někdy i doslova).
V závěrečném dnu testu nám v Brně zlehka nasněžilo. Pro X3 ovšem jako by se nechumelilo… Auto si v ten den vyzkoušel i kolega František, který se navíc rozhodl při jízdě po zasněžené okresce pro režim SPORT a vypnutou kontrolu trakce, to vše doprovázeno citoslovci "cha cha cha". BMW se tak s lehkostí klouzalo mírným powerslidem, přičemž stačilo o něco víc přidat plyn a vše se v klidu srovnalo do jednotné „dvoustopy".
Přichází na řadu moje poslední „ale". Daní za výborně sedící podvozek je v tomto případě komfort. Zavěšení v X3 se snaží filtrovat nerovnosti, jak to jen jde, a nemá vůbec tendence odskakovat, avšak hromada otřesů se skrze zadní nápravu nakonec přenáší hlukem do kabiny. Rezonance jsou v některých případech nepříjemné hlavně pro posádku vzadu.
Verdikt
X3 je už delší dobu oblíbenou volbou manažerských firemních flotil a existuje spousta důvodů, proč sáhnout i po této čtvrté generaci středně velkého SUV z Bavorska.
Vůz jde s dobou a ve své výbavě nabídne opravdu mnoho. Ač má nějaké ty malé neduhy, jedná se o velice povedené a hlavně kvalitně zpracované auto, se kterým se i ve výsledku s radostí svezete. Především vám však bude dělat příjemného společníka při běžných jízdách každý den.
Technické údaje:
Motor: 2.0d (mild-hybrid)
Výkon: 145 kW
Točivý moment: 400 Nm
Převodovka: automatická 8 st. Steptronic
Maximální rychlost: 215 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,7 s
Provozní hmotnost: 1965 kg
Tabulková spotřeba: 5,8 l/ 100 km
Reálná spotřeba: 5,8 – 7,8 l/100 km (v závislosti na jízdním stylu)
Pořizovací cena základního modelu: 1 472 900 Kč
Pořizovací cena testovaného modelu: 1 880 506 Kč
Fotky v článku jsou z mé vlastní tvorby, kterou najdete na instragovém profilu @_mr.fear44_, nezapomeňte však dát hlavně odběr na profil Autíčkáře. :-)
M1chal
13. 1. 2025, 17:15 2 reagovat"Materiály a zpracování jsou, podobně jako z venku, na velmi vysoké úrovni."
Tu by som sa možno pristavil. Interiér je práve naopak prehliadkou lowcostových plastov, rovnako ako v novej 5er a to zrovna na miestach, ktoré sú prvé na rane pri dotyku a očiach - dvere. Nehodnotím dizajn, to je vec subjektívna, ale zrovna použité materiály sú jedna veľká hrôza.
Nie som jediný, kto si to všimol, preto ma zarazila chvála na "špičkovú úroveň"
Bono_
14. 1. 2025, 07:31 1Asi myslí špičkovou úroveň na dnešní dobu. Jediná neměnná věc je, že význam slov "špičková úroveň" se s časem mění..
M1chal
14. 1. 2025, 08:51 1Bono, význam výrazu "špičková úroveň" sa meniť nemá. Ide mi o úroveň testu. Testeri by mali byť objektívni a nemať ružové okuliare len preto, že majú nové BMW v teste. Ja som bol zhrozený už v 5er a tu je to rovnaké. Potom si pozrieš všetky zahraničné médiá a kritizujú to rovnako , ako ja.
Čiže áno, dobre to jazdí. Ok.
Ale kvalita materiálov je proste hrôza a nehodná cenovky. Fakt to nie je špička v triede. Ani len priemer.
Tomáš Strach
14. 1. 2025, 09:28 0Ano, myslel jsem vysokou (ne špičkovou, to je rozdíl) úroveň na dnešní dobu. Dobře, mohl jsem to taky takhle do toho článku napsat... Materiály a zpracování nejsou úplně top strop, ale na rozdíl třeba od jednoho Mercedesu, který tu byl na test asi půl roku dozadu a měl jsem možnost si ho tzv. osahat, tak zde takřka nic nevrže, infotainment se neseká a co víc, nehřeje. A to konkrétní MB stojí víc jak dvojnásob.
Stejně tak zvenku. Prošlo mi rukama hodně aut a nějaký spasování nemusí být vždy pravidlem; když bouchnu dveřmi, tak to u některých zní kolikrát jak když někdo třískne s popelnicí; a nebo je zde, u X3 i lakovaná vnitřní část kapoty nebo motorový prostor, což taky není dnes pravidlem.
Proto jsem si taky dovolil auto pochválit. To bych jinak mohl kopat do skoro každé nové testovačky. Určitě nejsem hotov z toho, že se mi dostal do rukou nový baworák. Ve výsledku sám bych za to ty peníze nedal.
Bono_
14. 1. 2025, 09:35 1Za mě taky ne...klidně bych to srovnával s auty 20-30 let starýma. Když si vzpomenu na pár udržovaných kousků z přelomu milénia, tak loni působily líp, hodnotněji a vrzaly míň, nebo vůbec - v porovnání s většinou fungl nových tabletů s kolama.
Na druhou stranu - lézt často do nových vehiglů, nebo s jezdit jenom s nima, tak by mi laťka pro vnímání kvality zpracování asi taky spadla níž..=D
Habakukk
14. 1. 2025, 07:08 1 reagovatKorporátní křečci už kontrolují svoje budegety, zda na tuto vobludu dosáhnou.
majlo
02. 2. 2025, 13:27 0Bohuzel nedosahnou 😆 U nas vladne Octavia a podle vseho jeste dlouho bude