reklama
načítám data...

Seat Leon ST FR 2.0 TDI: Španělský elegán

Seat se vždy profiloval jako značka, která ve vás vyvolá emoce. Umí opravdu chytit za srdce, nebo se jedná o marketingové řeči?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Seat Leon ST FR 2.0 TDI: Španělský elegán

Automobilka Seat pro mne byla vždy trochu záhadou. Každá značka v koncernu VW má svůj přesně daný směr a úkol. Škodovka cílí na jedince, kteří vybírají auto rozumem a chtějí prostorný vůz plný chytrých řešení za relativně rozumnou cenu. Audi je zase vstupenkou do prémiového světa, takže v jeho podání se můžete těšit na bezchybné zpracování, kvalitní interiér, moderní technologie a velké motory. Samotný Volkswagen je někde mezi a nabízí mix vlastností od chytrých řešení, přes pokročilé technologie až silnější motory a to vše za přijatelnější cenu než Audi. Ale kam patří Seat? Hlavním mottem tohoto španělského zástupce je slogan Auto Emoción. Má tedy nabízet auta, která vám zvednou tepovou frekvenci, a jež bude zábavné řídit? Jde něco takového vůbec postavit na vcelku nudných koncernových základech? To jsme zjišťovali za volantem Seatu Leon ST FR. 

Současnou generaci Leonu považuji za designově pěkné vozidlo. Přestože si nepomáhá komplikovanými tvary a všechny linky jsou jednoduché, výsledek je překvapivě příjemný a svěží. Na rozdíl od svých předchůdců chtělo by se říct. První generace ještě celkem šla, byť se mi příliš nezamlouvala především zadní část auta, ale druhá generace Leonu mě neoslovila vůbec ničím. Tahle aktuální je moc fajn. Už jako výchozí hatchback vypadá sebevědomě a jistě. Testovaný kombík je dle mého ještě hezčí a zajímavější a jeho vzhled ani příliš nestárne. A to má za sebou již pět let na trhu. Přední části dominují velké Full LED světlomety (mimochodem svítí naprosto skvěle) se zajímavou grafikou a mohutný nasávací otvor ve spodní části nárazníku. Z bočního profilu vynikají dvě zdánlivě nesourodé a nenavazující liny, které však dohromady celkem fungují, protože rozbíjejí jednolitou masu plechu. Zadní část je zajímavá svým svažujícím se zadním oknem, které sice ubírá litry v kufru, ale dynamicky laděnému kombíku sluší. Koukatelné jsou také úzké zadní lampy. To vše je ozdobené paketem FR, ve kterém dostanete výrazněji tvarovaný přední nárazník a opravdu hezká kola. Jo, musím říct, že svým designem mě Leon nikterak neuráží a docela baví. Přestože mám raději výraznější a sofistikovanější tvary, tak tenhle kompaktní Seat z nějakého důvodu funguje. Tady palec nahoru. 

reklama

V interiéru to již tak růžové nebude. Jen co za sebou zaklapnete dveře, ocitnete se v plastovém království. Všude kam vaše oko dohlédne, vidíte jen plasty ne zcela prémiové kvality. Pakliže u exteriéru jsem kvitoval jednoduchost a tvarovou střídmost, pak interiér by si rozhodně zasloužil více invence. O hodně více. Především spolujezdec si užívá nekonečných plastových plání, neboť na jeho straně není nic co by rozbilo optickou jednolitost a mohutnost. Pracoviště řidiče je o něco lepší, ale žádná velká sláva to také není. Nepomáhá ani orientace středové konzole na řidiče, která má obvykle za následek, že se řidič cítí uvnitř příjemně. Vysoko umístěné a poměrně velké výdechy klimatizace zase evokují dvacet let starý SAAB. Obvykle nadávám na obložení lesklým klavírním lakem, protože je na něm vidět každý otisk prstu či smítko prachu, ale v tomto případě díky za něj. Zde rozhodně pomáhá vylepšit celkový dojem. Hodnocení interiéru nic moc, že? A to prosím testovaný kus výrazně pozvedává vyšší výbavový stupeň FR, který kvalitu celého vnitřku zvedá o dva stupně. Schválně se někdy podívejte jak vypadá základní výbava. Abych však jen nehaněl, po praktické stránce se nedá Leonu nic vytknout. Vše funguje jak má. Vyloženě nadšený jsem z tmavého stropu, to se mi líbí. Místa uvnitř je dost, dozadu si sedne i dospělý člověk a kufr svou kapacitou nezklame. Snad jen ten středový tunel by to chtělo vyřešit trochu lépe, při delší cestě jsem měl pravé koleno otlačené víc než by byl zdrávo. Výsledný dojem z interiéru nevychází zrovna pozitivně, uvnitř se bohužel stáří Leonu projevuje asi nejvíc. Snad se z toho Španělé poučí v další generaci. 

Také marně přemýšlíte ve které části auta se ukrývají ty slibované emoce? Ve vnějším designu jsem je neobjevil v interiéru už tuplem ne. Tak že bychom se dočkali při samotné jízdě? Inu, nebudu vás napínat ani tam jich příliš nenajdete. Nicméně i přesto jezdí Leon mnohem zajímavěji než jeho koncernoví sourozenci. Ale pěkně po pořádku. Srdcem testovaného Leona je dvoulitrové TDi o výkonu 184 koní. A tady jsou vidět největší rozdíly a jednotlivé zaměření koncernových značka. Škoda vám daný motor nabídne pouze jako 4x4 s automatem, pokud nechcete přímo variantu RS. Golf jej nabízí ve verzi Alltrack také se 4x4 anebo jako sportovní GTD pouze s jednou poháněnou nápravou. Kdežto Leon má silnější tédéíčko jako předokolku bez sportovních ambicí v obyčejných verzích. A jestli toužíte po španělské čtyřkolce musíte sáhnout po oplastované verzi X-Perience. Takže je vám jasné co a jak a jednotlivé nabídky chápete? No dobře, já tomu také moc nerozumím. Nejspíš se ve vedení VW snažili odlišit jednotlivé modely tak, aby si příliš nekonkurovaly, ale nejsem si jist, jestli je takový způsob odlišení zrovna vhodný. Ale co, moje starost to není. 

Samotné dvoulitrové TDi pod kapotou Leonu funguje velice uspokojivým způsobem. Je dostatečně silné, takže při předjíždění nehrozí žádné problémy. Dálniční rychlosti dosáhne takto motorizovaný Leon velmi snadno a nemá problém zvesela zrychlovat až ke dvousetkilometrové rychlosti. Za takové výkony si žádá v (mém) průměru zhruba 7,5 l nafty na sto kilometrů, což je akceptovatelné. Uvítal bych snad jen o něco větší kultivovanost. Tenhle agregát má o něco hrubší chod a větší míra odhlučnění by Seatu jen prospěla. A také si ve voliči jízdních režimů nezaškrtávejte sportovní režim motoru. Celé auto je pak zbytečně přebuzené a nervózní jak boxer před velkým zápasem. Když už jsme u toho individuálního nastavení pak se mi nejlépe osvědčilo následující nastavení. Adaptivní podvozek na comfort, řízení na sport a vše ostatní na normal. Auto je pak velmi příjemné i na rozbité okresce (DCC opravdu funguje) a díky tužšímu posilovači se velmi příjemně vodí zatáčkami. Řízení opravdu musím pochválit, z trojice Leon, Octavia, Golf je v Seatu řízení určitě nejlepší. Z volantu cítíte pocit jistoty a poměrně slušně se dá odhadnout co se právě děje na silnici pod předními koly. Není to zpětná vazba v pravém slova smyslu, spíš jen takový pocit, nicméně je to příjemné. Za povedený považuji i podvozek. Adaptivní tlumiče jsou fajn a rozdíl mezi jednotlivými nastaveními opravdu cítíte. Leon není nikterak tvrdý, v zatáčkách neodskakuje a funguje přesně tak, aby vás neotravoval nepředvídatelným chováním. Jedinou věcí, která mě při jízdě zklamala, bylo DSG. Při rychlé jízdě je vše v nejlepším pořádku. To funguje bez připomínek, řadí rychle, precizně a přesně tak jak má. Problém nastává ve městě, několikrát jsem ji při poskakování před prázdninovou Prahou nachytal na švestkách, kdy nevěděla co má přesně zařadit. Celé auto pak při rozjezdu škublo, protože tam byla nižší rychlost než já očekával, nebo naopak nejelo protože naopak tam kopla vyšší rychlost než bych řadil já manuálně. Jako kdyby nebyla správně odladěná. Vím, že s dvouspojkovou převodovkou občas někdo podobné problémy mívá, nicméně já byl trochu zaskočen, protože tohle se mi asi ještě s DSG nestalo a to mi prošly rukama již desítky aut s danou skříní. 

Auto Emoción říkáte? Já vám nějak nevím. Leon je vpravdě velmi příjemné vozidlo. A plně rozumím tomu, když si jej někdo pořídí. Hezky jezdí a ničím člověka neotravuje. Všechny asistenční systémy pracují tak, jak jsme u koncernových VW vozů zvyklí což znamená, že člověka prakticky neruší. Snad jen ten interiér by si zasloužil výrazně vylepšit, ale jistě se najdou i lidé, kterým bude vyhovovat. Emoce jsem však za celý týden nenašel. Není to sice takový psí čumák jako Golf, ale vášeň v člověku neprobudí. A ještě nebyla řeč o ceně. Seat vždy býval takovým levnějším bratrem a platí to i nadále, byť cenové rozdíly již nejsou tak výrazné jako bývaly dřív. Testovaná verze, která byla napěchovaná výbavou, stála asi 850 tisíc, což opravdu není málo. Ale vůči Golfu za milion to je ještě dost pohoda. Rozumnější verze se však dají sehnat okolo půl milionu a to už je plně konkurenceschopná nabídka. Když budete hodně šikovní, možná se vám podaří sehnat i verzi Cupra pod 800 tisíc a ta už zcela jistě nabídne i emoce. 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný naftový čtyřválec 1968 cm3
Výkon: 135 kW (184 koní) v 3 500 – 4 000 ot./min
Točivý moment: 380 Nm při 1 750 – 3 000 ot./min
Převodovka: šestistupňová automatická DSG 
Provozní hmotnost: 1 425 kg 
Maximální rychlost: 228 km/h
0-100 km/h: 7,8 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 4,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,6 l/100 km
Základní cena : 373 900 Kč
Cena testovaného vozu: 855 400 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

JayK91
12. července 2017, 11:34
3

To je snad nejdivnějši a nejschizofreničtějšji test co jsem tu za ty 3 roky četl ... Hledat emoce v naftovem kombiku s automaten a ještě u toho řešit prostor za předníma sedačkama? Emoce se měly hledat u benzínového fr s manuálem v hatchbacku... A ne u něčeho co je předurčeno je nemít ... :-(

reagovat
nixx
12. července 2017, 13:38
0

Přesně 1,8TSi FR stojí "jen" něco přes půl mega, ale emocí se s ní dá užít dost.
Akorát ohledně toho hatchbacku, zrovna u Leona se mi víc líbí ST (kombi) a to jak vzhledově, tak hlavně rozložením váhy, přijde mi, že s kombíkem je na okreskách větší sranda i přesto, že má o pár kilo navíc ;)

JayK91
12. července 2017, 13:41
0

to lepší rozložení váhy je možné, kombikem jsem se pravda nesvezl ... :)

nixx
12. července 2017, 13:44
0

Já jsem jezdil ještě verzí s klasickou ruční brzdou a s jejím využitím ten zadek hezky "lítá" :)

honzasenkyr
12. července 2017, 11:40
4

Slova jako plastový interiér a "prémie", kvůli nim jsem přestal číst veškeré plátky jako auto.cz atp. A začal číst vás. A bohužel je to tu zas. Achj

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
12. července 2017, 13:08
0

To nás mrzí, že to takto vnímáš, ale musím se kolegy Dana zastat. Osobně se nijak nevyžívám v porovnávání kvality plastu nebo v hledání neměkčených ropných ploch v interiéru a ani slovo "prémie" nemám rád, přesto se člověk občas těmto věcem nevyhne. Jistě, můžeme místo "prémiové značky" říkat "luxusní značky" etc., ale to už si jen hrajem se slovy, význam zůstává stejný. A s těmi plasty je to podobné. Normálně se jimi příliš nezabýváme, ale když prvnímu dojmu z interiéru vozu jednoznačně dominuje masa plastu, která není rozbita byť jen malým kouskem nějaké ozdobné lišty či nějakou i třeba méně výraznou barvou, nelze tento fakt nezmínit.

honzasenkyr
14. července 2017, 15:51
0

Zdravím, neberte to nijak zle, Váš plátek mám rád a z těch CZ mi opravdu zbyl jako jediný. Zprvu jsem se Autíčkáři smál, ale pak jsem pochopil o co tu jde. Je to taky tím, že přestávám mít rád auta, naštěstí ale tady nepíšete o těch "zbytečných" tuctových autech, jejichž majitele bych poslal k ČD či MHD, píšete o těch co jsou jako hodinky, levné nebo drahé, ale na rukách jejich málo.
Ale abych se vrátil zpět k tématu, prostě plast plast a plast, prémie a kombinace plast prémiové kvality ? :)))) Takže měkkej plast/levnej plast, ale já vidím, zpoza mých brýlí, stále jen jeden hnusnej plast. Slovo prémiový? Podle mě neexistuje ve smyslu kvality nebo tak podobně. Jak krásné je na EN webech číst slovo Luxury. Prostě plastový a prémiový NE a používejte radši LUXUSNÍ. A dál to hezky vystihnul JayK91. Takže KONĚ KOULE DYZIČ BEZDÝZLU A POŽITEK ...

honzasenkyr
14. července 2017, 16:09
0

Jo a ještě jsem se chtěl zeptat, proč lidi řešej plastový interiér=levnej, když doma má většina vybavení z Ikea. Vážně, proč?

Honza 'Hamster' Křeček
14. července 2017, 17:26
0

Píšeme články z různých oblastí motoristického světa. Koho nezajímají testy nových aut, možná si na našem webu najde jiné téma. Dnes píšeme například o Josefu Sodomkovi.

Pólin
12. července 2017, 13:17
1

Zdá se mě to, nebo má to auto nějak divně vyosený volant? Z té předposlední fotky mám pocit, že volant je hodně mimo osu sedačky, nebo naopak...

reagovat
PB
12. července 2017, 19:02
3

No nevim, Leon se mi libi, "ta druha" verze, tedy Xperience navic docela dost. Asi by to byla moje prvni volba, pokud bych byl dotlacen k auto z koncernu.... ale sorry, ta recenze je nejaka divna. Divna verze auta, divnej jazyk, divny zavery.... Proste latka je na autickari zjevne jinde nez na auto.idnes.cz .:D jsme zmlsani

reagovat
ro
rock
14. července 2017, 12:48
0

850 t za Leona? Je to auto v nějakým konkrétním směru mimořádně vynikající? Protože za ty prachy už můžu vybírat o třídu výš; Mazda 6, Insignia, Avensis, Mondeo, Talisman, Kia Optima a možná ještě něco dalšího; různé styly pro různé nátury, sedany, liftbacky i kombíky, za ty peníze obvykle v ne úplně nesrovnatelné motorizaci a vesměs ne zrovna holátka. Nerozumím tomu.

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
14. července 2017, 17:44
0

Uvedená cena se týká testovaného kusu. Zastoupení automobilek nám obvkle zapůjčují vozy se téměř všemi myslitelnými prvky výbavy. Jednak takové auto samozřejmě lépe vypadá a druhak těžko můžeme hodnotit něco, co v autě není. Například u nedávńo testovaného naftového Golfu se tak cena vyšplhala až k milionu korun. Srovnávat tak cenu testovaného Leona ST s vozy typu Ford Mondeo nemá příliš smysl, tato auta v novinářské specifikaci milionovou hranici většinou hravě překročí, minulý týden testované Mondeo například milion přestřelilo o plných 250.000,-.

PB
14. července 2017, 19:17
0

No jasne, ale byla by sranda testovat bezne "smrtelnicke" verze, kdyby to slo... predevsim pro zhodnoceni jak takovy pulmilionovy kousek v dane vybave bude fungovat: prave proto, ze je to lidovy vuz, mela by byt testovana I lidova vybava... v plne palbe si to moc lidi nekoupi :)

Honza 'Hamster' Křeček
15. července 2017, 00:30
0

To je jistě pravda, na druhou stranu spousta potencionálních zákazníků chce vědět, za co má smysl si připlácet a co je jen předražený nesmysl. A abychom toto mohli posoudit, musíme možnou výbavu otestovat ideálně úplně všechnu. Občas se najdou i nevybavené testovačky, co si pamatuji, byla tu kombíková Optima nebo třeba některé Mazdy. Obecně je však snazší si představit, že auto některé funkce nemá, než si domýšlet, jak by asi fungovalo, kdyby je mělo.



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Electra 225  1969
Buick Electra 225

1969 rok výroby
365 koní výkon
7 000 ccm objem

Lincoln MK 6 Mark VI 1981
Lincoln MK 6 Mark VI

1981 rok výroby
130 koní výkon
5 000 ccm objem

Cadillac deVille SeadanDeVille 1980
Cadillac deVille SeadanDeVille

1980 rok výroby
140 koní výkon
6 000 ccm objem

Oldsmobile Delta 88 Royale  1979
Oldsmobile Delta 88 Royale

1979 rok výroby
161 koní výkon
5 733 ccm objem