načítám data...

Renault Talisman Blue dCi 200 Initiale Paris: Ohrožený druh

Francouzský sedan je automobilová kategorie sama pro sebe. Dokáže Renault Talisman navázat na své zajímavé předchůdce?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Hned na začátku tohoto textu se musím přiznat k jedné věci. Mám rád velké francouzské sedany. Ať už se bavíme o Citroenech DS, CX, XM či C6, nebo o Peugeotech 505, 604, 605, všechno jsou auta, která mají pro mě mají takové zvláštní a neopakovatelné kouzlo, jaké umí navodit jen francouzské auto. Nejinak je tomu samozřejmě i u Renaultu. Začalo to “dvacet pětkou”, pokračovalo Safranem konče vskutku neobyčejným VelSatisem (o Latitude taktně pomlčím). Když se tedy v redakčním kalendáři objevil aktuálně největší dostupný sedan od Renaultu, model Talisman, jistě chápete, že jsem si ho nemohl nechat ujít. Otázka tedy zní naprosto jasně. Dokáže Talisman okouzlit tím správným francouzským šarmem? 

Francouzské automobilky se již před pár lety nedobrovolně stáhly ze segmentu vyšší střední. Neuspokojivé prodeje a marný boj především s německou konkurencí zapříčinily, že éra velkých sedanů ze země galského kohouta definitivně skončila. Zatímco Citroen to zabalil nadobro a klasický tříprostorový vůz již nenabízí, Peugeot a Renault drží prapor (a kupodivu není bílý) aspoň ve střední třídě. Jenže zatímco zbrusu nová 508 se transformovala spíše do stylového liftbacku, Renault zůstává věrný klasické karoserii s odděleným zavazadlovým prostorem a technicky vzato je to tedy poslední velký sedan z Francie. Nicméně vzhledem prodejním číslům této limuzíny se nabízí otázka, jestli to není labutí píseň také pro Renault v dané kategorii. Ale na to odpoví pouze budoucnost. 

Renault Talisman je na trhu již čtyři roky, ale zatím ještě neproběhl žádný dílčí facelift, který by nějakým způsobem retušoval vnější design. Ten se chystá až na příští rok, ale abych pravdu řekl, Talisman je natolik odlišný a povedený, že facelift vlastně ani nepotřebuje. Módní tvář všech nových Renaultů si mi libí a Talisman je nejpropracovanější a nejvyváženější ze všech. Když jsme ho postavili přímo vedle jeho menšího sourozence Mégane GC, pak jsme sice na první pohled viděli podobnost, ale bylo hned jasné, že vzhled Talismanu dotaženější. Největší Renault rozhodně nezapadne v běžné šedi na silnici a na první pohled dokáže upoutat pozornost. V otázce design můžu konstatovat, že francouzský šarm mu jistě nechybí.

Zatímco vnější design je stále svěží i po čtyřech letech na trhu, o interiéru se to tak docela říct nedá. Ten by si totiž vylepšení rozhodně zasloužil. Samotná architektura vnitřku je zajímavá, kdy dominantou je vertikální displej multimediálního systému, což je správná orientace. Potud tedy v pořádku. Horší je to se samotným dílenským zpracováním. Plasty okolo centrálního displeje vypadají na pohled trochu lacině, slícování některý přihrádek a dvířek odkládacích prostor nedosahuje zrovna vysoké úrovně. To je trochu škoda, a docela to shazuje výsledný dojem z jinak příjemného interiéru. Ten je v každém směru prostorný, ergonomicky povedený a radost vám udělají i perfektní sedačky, které překypují takovým tím konejšivým pohodlím. Na druhou stranu, možná někomu budou chybět některé výbavové prvky, na které jste u konkurence zvyklí. Jestli máte rádi adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go, případně nedáte dopustit na chytrá Matrix světla nebo rádi využíváte možnost zobrazení mapy navigace na displeji budíků, pak nic z toho Talisman nabídnout neumí. Minimálně ne v tuto chvíli.

Možná si ještě pamatujete, když přicházel Talisman prvně na trh, jaká se strhla debata o jeho motorizacích. Tehdy totiž nabízel maximálně přeplňované jednašestky a to jak na benzín, tak i na naftu a spoustě lidi to přišlo jako nedostatečné a nedůstojné na auto dané kategorie. Zatímco samotné auto na facelift teprve čeká, pohonné jednotky prošly modernizací v první polovině tohoto roku. Ten tam jsou lehce neduživé jednašestky. Na jejich místo nastoupila benzínová 1.8 TCE a naftovým vrcholem se stal dvoulitr dCI o výkonu rovných 200 koní. A právě tuhle dieselovou motorizaci jsme dostali do testu. Francouzi vždycky uměli postavit dobrý diesel a dvoulitrový Talisman to jen a jen potvrzuje. Je příkladně kultivovaný, má dostatek síly v každém okamžiku (dech neztrácí ani ve vysokých rychlostech) a spořílkovu kapsu potěší také poměrně střídmý apetit. Tohle je velice dobrý motor, který k Talismanu dokonale pasuje. Jestli vám někdo bude tvrdit, že nafta je definitivně mrtvá, pak mu nevěřte. Dvousetkoňové dCI je krásnou ukázkou toho, že diesel zdaleka neřekl poslední slovo.

 

Přesto si neodpustím menší kritiku, protože stejně jako v interiéru, ani u pohonného ústrojí se konstruktéři nevyvarovaly menších chyb. Tou první je jednoznačně maličká nádrž. Naftový Talisman sice průměrně spotřebuje jen asi 6 litrů nafty na každých 100 kilometrů, ale dlouhému dojezdu hází klacky pod nohy nádrž o velikosti 47 litrů. A to je tedy skutečně málo na cestovní sedan. Druhou výtku směřuji ke dvouspojkové převodovce EDC. Ta totiž funguje opravdu zvláštně. První dva dny mi při rozjezdech cukala, převodové stupně měnila s citelným škubnutím a já z ní byl skutečně otrávený. Bál jsem se, že Renault zabil vynikající motor nevhodnou převodovkou. Jenže pak jsem si trochu pohrál s nastavením vozu a k mému překvapení jsem zjistil, že v komfortním režimu žádným z výše popsaných neduhů netrpí. Naopak začala řadit velmi hladce a příjemně. A stejné chování vykazovala také ve sportovním režimu. Takže očividně chyba není v samotné skříni, ale jen v softwaru, kdy na normální režim nefunguje, jak by měla, zatímco na ostatní je vše bez problému. Teď ještě zařídit, aby si Talisman pamatoval poslední uložené nastavení a nemusel ho znovu při každém start přepínat ručně.

Francouzské sedany jsou pověstné svým komfortem a odporem k jakémukoli typu sportování. Bude Talisman pokračovat v tomto duchu? Ne tak docela. Podvozek sám o sobě je opravdu pohodlný a houpavý. Adaptivní tlumiče odvádějí svou práci opravdu dobře, auto je opravdu komfortní. Trochu problém je s velkými 19palcovými disky, které občas “zakopávají” o nerovnosti a přenášejí do karoserie rázy, které nejsou úplně příjemné. Jsem však přesvědčen, že volbou menších kol tento problém zmizí. Ale pokud máte rádi houpavý projev starších francouzských limuzín, Talisman umí tento pocit navodit. O to překvapivější je tak jeho chování při rychlejší jízdě. Talisman je vybaven systémem 4Control, který při rychlé jízdě opravdu umí pomoci. Pokud si zvyknete na trochu zvláštní dojem, kdy vám zadek auta pocitově trochu tancuje pod rukama, pak dostanete neobyčejně agilní sedan, který vás svou chutí zatáčet možná i ohromí. Netvrdím, že tady mluvíme o zábavné jízdě, nebo nějakém zážitku, či vtáhnutí do děje, to velký Renault neumí a předpokládám, že to nebyl ani jeho účel. Tím spíš mě překvapuje jeho přirozená hbitost a jistá ostrost v řízení, kterou od takového auta snad ani nečekáte. Talisman se umí protáhnout zatáčkovitým úsekem až neslušně rychle a nedá na sobě znát nejmenší známku nejistoty. Opravdu zajímavé svezení.

Verdikt 

Renault Talisman je ohrožený druh. Francouzské limuzíny jsou na ústupu a prodejní výsledky tohoto modelu také nedávají žádný důvod k jásotu. Přesto jsem strašně rád, že takové auto ještě stále existuje, protože nabízí takový ten neopakovatelný francouzský šarm, který umí vykouzlit jen a pouze klasický sedan. Talisman není bez chyb. Naopak, má jich docela dost. Některé vyřeší chystaný facelift, jiné zase neutralizujete odlišnou konfigurací. Opravdu však doufám, že tohle není labutí píseň pro francouzské sedany. Bylo by mi to líto a vážně by mi chyběly. 

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1 997 cm³
Výkon motoru: 200 koní (147 kW) v 3 500 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 1 750 ot./min
Převodovka: dvouspojková šestistupňová
Maximální rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,9 s
Objem zavazadlového prostoru: 608l 
Pohotovostní hmotnost: 1595 – 1650 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,1 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 6,1 l/100 km
Cena od (s danou motorizací): 1 076 900 Kč
Cena s danou motorizací a výbavou: 1 076 900 Kč (výbava Initiale Paris)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fa
Fandatik
24. prosince 2019, 09:43
0

To auto se mi líbí (na dobu ve které se prodává). Určitě je škoda, že to je poslední mohykán. Jenže kdo si vybere zrovna tohoto Francouze v tak konkurenční střední třídě? I když vynechám prémiové (3er, Cčko, A4), tak stále číhají vozy jako Gulia, S60, Mazda 6, Superb, Optima, Passat a určitě nějaký Lexus nebo Q50.
Renault ztratil kontinuitu a vlastně musí hledat nové zákazníky, případně přetahovat od jiných automobilek.
Za mě by musel nabídnout dílenské zpracování a ergonomii prémie za cenu výrazně nižší. Aby novináři i těch pár majitelů bylo se svým vozem maximálně spokojeni i po více jak 3 letech. Následně by třeba další generace mohla mít i prodejní úspěch. A hlavně neměnit jméno každou generací.
Asi by to byl běh na delší čas a není vůbec jisté zda by se tento Talisman (i třeba až v 3 generaci) na trhu etabloval a měl finanční úspěch pro automobilku.

V tom verdiktu (od toho by měl být) mi chybí doporučení autora, zda to auto je za tu cenu vlastně skvělé/průměrné/špatné. Celkově mi za recenze přišla jako nostalgické cvičení. I když normálně mám tyto články rád. Tak tady se testuje nové auto. Jinak byl článek velice čtivý. Díky

reagovat
Daniel Borský
24. prosince 2019, 10:33
0

Doporučení se v tomto případě dává složitě. Talisman se mi líbí, hezky vypadá, má dobrý motor, a docela zajímavě jezdí. Ale koupil bych si ho? Za cenikovku určitě ne. Sem tam nějaká skladovka se dá sehnat nějakých 800-850k. To už dává smysl víc. Ale obávám se, že ani tak bych si ho nekoupil. Když budu chtít "value for money" půjdu v této třídě asi pro Optimu. Když budu chtít auto, co se dobře řídí, půjdu pro Mazdu, když budu potřebovat spoustu prostoru, půjdu pro Škodovku. Ale trochu mi schází objektivní důvod, proč chtít Renault. Jen kvůli tomu jak vypadá? To auto vůbec není špatné, není ani průměrné, ale není ani skvělé. Je prostě francouzské se vším, co se k tomu pojí.

Fa
Fandatik
24. prosince 2019, 13:46
3

Tohle mi přesně chybělo u toho verdiktu. Díky
PS: kdybych chtěl auto co se dobře řídí, šel bych pro Gulii :-)

fr
frite
24. prosince 2019, 14:30
0

Na druhou stranu se dá Talisman charakterizovat tak že vlastně umi všechno dobře. ano v nicem nevyniká ale všechno umí minimálně poměrně či spíše Nadprůměrně. možná se potom těžko dá specifický důvod proč ho koupit ale podívejme se jak je na tom takový Passat na kterého ta charakteristika sedne úplně stejně a nakonec je to prodejní bestseller

Daniel Borský
25. prosince 2019, 09:23
0

Fandatik: Mazdu mezi předokolkami, jinak bych bral Stinger. Sedl mi jízdně o trochu víc než Giulia :)

Fa
Fandatik
25. prosince 2019, 10:45
1

Když jsou teda ty Vánoce, tak ti odpouštím :-DD

beastar
24. prosince 2019, 11:35
0

Od začátku co je na trhu se mi líbí. Bohužel nekoupil bych si ho. Jak je tady už napsáno. Bojuje ve třídě, kde je to našlapané. Je to jedno z nejhezčích aut. Designově mu stačí asi jen Mazda 6 a Giulia. Bude 100% nejpohodlnější. Jenže je tady taky hromada chyb. Nedodělků a nakonec i vysoká cena. Kdybych se rozhodoval mezi Giulii 2.2 co sem měl pujčenou a tímhle šel bych do Alfy... Případně Optima, Superb a nebo A4...bohužel

reagovat
ro
rock
24. prosince 2019, 12:09
2

U mne v designu v téhle třídě vládne Volvo S60, který teda není zrovna nejlevnější - jenže všechno jsou to dvoulitry s osmikvaltem automatem a začínají na 190 k. Pokud to bude chtít Talisman dorovnat, tak ouha, nebude o nic levnější.

Za mne Talisman dává smysl, pokud se cena zastaví na cca 850 t. Potom nepoleze do zelí prémiovkám a mezi mainstreamem může zabodovat pohodlím a designem a třeba by se daly přehlédnout chybičky, co už v cenách nad mega moc akceptovatelný nejsou.

reagovat
Romus
24. prosince 2019, 12:30
1

Já teda z komfortu základní verze na kolech 215/60 R16 moc nadšenej nebyl..

reagovat
gr
greg
24. prosince 2019, 12:56
0

Fascinuje ma ako môže 200k turbodiesel v normálnej karosérii dávať 0-100 za 8.9s. To je riadna bieda.

reagovat
beastar
24. prosince 2019, 13:09
0

Tak jako 2.0 tdi 140 kW - 0-100km - 7.8s jasně je to lepší hodnota. U těhle aut to fakt nehraje roli. Uznávám teda že je to potom pocitově hrozně líný, když si zvyklej na větší motory třeba v benzínu. Zase jezdí to za 6 což třeba to TDI ani náhodou ani to slabší. A Camry Hybrid přes 200 koní a 2.5l a z 0 na 100 za 9.4sec. Čili nevim čim jezdíš ale tohle nejsou na drag race a vše to má 1,7tuny a víc dle specifikace a výbavy.

Fa
Fandatik
24. prosince 2019, 13:50
5

Navíc u těchto aut jsou výrazně důležitější hodnoty zrychlení 80-120 a 120-160 (to vlastně u všech aut, krom městských kde to je zase 0-60).
A to není úplně jen o výkonu, ale jak to zrovna má převodovka.

gr
greg
24. prosince 2019, 15:24
0

Ja viem že to nie je také dôležité u týchto áut len som prekvapený tou slabou hodnotou vzhľadom na výkon motora.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem