načítám data...

Renault Kadjar dCi 130 4x4 Bose: Dostupný luxus

Luxus je něco, co vlastně nepotřebujete, ale chcete to. Jako vysoké auto se čtyřkolkou místo nudného rodinného kombíku. Jako třeba Renault Kadjar, který vám nabízí to, kvůli čemu jste si ještě nedávno museli kupovat prémiové SUV. Dává ale smysl?

zobrazit celou galeriiFoto:   David Marek

Kdybychom se dívali na svět čistě racionálně, těžko bychom dokázali najít vhodnější řešení rodinného vozu, než je velký kombík nebo v extrémním případě objemné MPV. Proto taky mnoho ‚petrolheadů‘ odsuzuje samotnou existenci kategorie SUV a crossoverů. Dozvídáme se, že to jsou zbytečná auta, která se v terénu nemohou rovnat skutečnému offroadu a na silnici jsou neohrabaná a rozežraná ve srovnání s kombíkem. Ale letmý pohled na parkovací místa v kterémkoliv příměstském satelitu prozradí, že běžní zákazníci to vidí jinak. Vidí velké auto, od kterého očekávají pohodlí a prostor, samozřejmě je láká jeho působivý vzhled. A především vidí, že teď už si takové auto mohou koupit, aniž by si museli vzít druhou hypotéku.

Typickým příkladem tohoto trendu je Renault Kadjar. Kompaktní crossover, který se tváří jako velké a okázalé SUV, ale můžete si ho dopřát za cenu obligátní ‚Oktávky f tédéíčku‘. To ho dělá dostupným pro celou řadu zákazníků, kteří se dosud mohli jen mlsně dívat na luxusní SUV svého šéfa či bohatšího souseda. A vzhledem to nekončí – i technologie uvnitř Kadjaru jako plně digitální palubní deska nebo LED světlomety jsou něčím, co byste ještě před pár lety čekali jen od prémiových značek.

Po technické stránce vychází Kadjar z druhé generace populárního Nissanu Qashqai, se kterým sdílí kromě platformy kupříkladu systém pohonu všech kol. Ten ale dostanete jen v kombinaci s nejsilnější motorizací a vyššími výbavami. Naopak dílem francouzských inženýrů jsou naftové motory a samozřejmě také celé naladění auta – zatímco Qashqai se snaží prezentovat jako ‚dynamický‘ crossover, Kadjar poměrně rozumně rezignuje na snahy účastnit se předem prohrané bitvy a namísto toho sází na obor, ve kterém má vysoké auto mnohem lepší šanci uspět. Tedy pohodlí.

Největší ohlas ale v zemi vína a šneků zaznamenali designéři. Vzhled je sice otázkou osobního vkusu a převládajícím pozitivním dojmům pomohla i příplatková jasně červená barva testovaného kusu, univerzálním dojmem však bylo to, že Kadjar vypadá podstatně větší, než ve skutečnosti je. Když tohle auto vidíte na obrázku nebo vedle něj dokonce stojíte, nevěřili byste, že je o nějakých 20 centimetrů kratší než Octavia a jen o 5 centimetrů delší než kupříkladu Nissan Pulsar. Kombinace zaoblených, až rubensovských křivek karoserie s výrazným lakem vytváří dojem, že se díváte na něco velikostně podobného spíše Audi Q7 než Volkswagenu Golf. 

A přinejmenším pokud si objednáte některou z dražších verzí, pokračuje podobný dojem i uvnitř. Pod panoramatickou střechou působí interiér prostorně a vzdušně, a je plný hezkých hraček. Zvláště plně digitální palubní deska se všelikými možnostmi zobrazení virtuálních ‚budíků‘ je věc, která sice ve výsledku možná stála méně než klasické přístroje s ručičkami, ale dodá vám pocit, že řídíte něco velmi hi-tech, až skoro kosmického – zvláště, pokud do Kadjaru přesedáte z pět let starého rodinného hatchbacku, což bude případ velké části majitelů.

Obklopeni na poměry třídy slušným pohodlím a působivými technologiemi i designem nejspíš nebudete mít potřebu nikam spěchat – zejména pokud bude Kadjar sloužit jako rodinný vůz. Budete si tedy spíše užívat skvělého audia od firmy Bose (tohle auto je snad první, u kterého jsme viděli označení sterea zvenku na karoserii, ale nutno říct, že si ho zaslouží) a pohybovat se relaxovaným tempem, takže pro vás motor 1.6 dCi o výkonu 130 koní bude příjemným společníkem. Dokáže být přiměřeně úsporný (mimo město není problém udržet se pod 6 l/100km) a v ‚jízdní obálce‘ běžného řidiče nabídne i dostačující dynamiku. Pokud by se ale ocitl v rukou spěchajícího manažera, mohl by, stejně jako měkce naladěný podvozek, snadno narazt na své dynamické hranice. Zvláště ve vysokých rychlostech o sobě dá velmi rychle vědět aerodynamika vysokého stroje a dálniční úprk činí poněkud nepohodlným.

Očividně rodinné zaměření vozu nás spolu s pohledem do ceníku přivádí k asi nejpalčivější otázce testovaného modelu. Dává opravdu smysl Kadjar v nejvyšší výbavě, se silnějším dieselem a pohonem všech kol? Jak už jsme psali před nějakou dobou, méně je někdy více a nejvyšší výbavy nebývají optimální volbou. V případě Kadjaru to platí zcela určitě – v testované verzi se všemi příplatkovými prvky by pseudoterénní Renault stál přes 800 tisíc korun, což značně podrývá jeho základní klad, tedy nabídnout draze vypadající vůz za málo peněz. Stejně tak je otázkou, jestli typický majitel takového vozu skutečně někdy využije pohonu všech kol (v tomto ohledu je krásným detailem zobrazení aktuálního rozdělení výkonu v jednom z režimů palubní desky – pomůže vám odhalit, že 4x4 potřebujete mnohem méně, než jste si mysleli). Ve většině běžných situací, jako je nutnost dojet k chalupě, zajet blíže k vodě či hlouběji do lesa na houby, je důležitější výhodou samotná světlá výška a čtyřkolka, povinně dodávaná s nejsilnějším naftovým motorem, může být zbytečnou rozmařilostí. Pro někoho bude představova přínos větší nádrž či víceprvková zadní náprava, u cílové skupiny však lze úspěšně pochybovat o tom, že si čehokoliv z těchto věcí všimne.

A pochopitelně, jak je poslední dobou naším zvykem, budeme pochybovat i o smysluplnosti volby turbodieselového motoru. Benzínovou dvanáctistovku o stejném výkonu můžete mít o téměř 100 tisíc korun levněji (145 tisíc, pokud budete počítat i příplatek za čtyřkolku), a jak jsme zjistili při testu Dacie Duster, jde o velmi příjemný a kultivovaný motor, který nemá problém poradit si ani s větším a rozměrnějším vozem. Při cenovce jen lehce přes půl milionu se tak Kadjar dostává do teritoria, kde konkuruje spíše rodinným hatchbackům – a svého typického zákazníka si získá už vizuálním dojmem, pohodlností nastupování či pohledem shora na ostatní účastníky silničního provozu.

Pokud nás čtete, jste nejspíše automobiloví nadšenci a dost pravděpodobně hledáte v automobilu něco jiného, než vám Kadjar může nabídnout. Přesto ale není důvod ho zatracovat – pro svého zákazníka, který chce své pohodlí, mít radost z hezké hračky a nezaplatit za to všechno moc peněz, může být naprosto excelentní volbou.

Technické údaje

Motor: čtyřválec turbodiesel 1 598 cm3
Výkon: 130 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment: 320 Nm v 1 750 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 190 km/h
0-100 km/h: 10,5 s 
Průměrná spotřeba (euro): 4,8 l/100 km 
Cena: od 634 900 Kč (130 dCi 4x4 Zen), testovaný vůz 749 900 Kč (130 dCi 4x4 Bose)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

om
omakalaho
23. února 2016, 08:49
0

Nic proti, ale nemohu si pomoci, nějak mi tu chybí označení PR článek... Vždy když tady vidím test nějaký plastový spotřebky, je mi tak nějak smutno . Myslel jsem, že Autíčkář je pro opravdový nadšence a ne pro diváky pořadu autosalon, nebo návštěvníky serveru auto.c. . Asi to bohužel jinak dělat nejde :-(

reagovat
jo
johan
23. února 2016, 15:07
0

tiez ma moc testy takychto aut nezaujimaju.. je ich plny internet. radsej by som uvital test starej 911 napriklad

M P
23. února 2016, 15:22
0

Skvělý nápad! Akorát narážíme na jednu věc, a totiž zcela nepodstatný detail...kdopak nám svou starou 911 asi půjčí? :)

Vikis
23. února 2016, 16:17
0

Matěji já si myslim, že se zbytečně vymlouváte!!!!

Popravdě nechápu tajtej "hejt"... Rád si přečtu test, protože tady mají svůj specifický nádech a duši, ať už to je stará, nebo nová plechovka. Oproti konkurenci (a že nějaká už ani netestuje) jsou ty recenze čtivý (kdy bude testovat ZloKočka?) a zaměřují se přesně na to co člověk chce vědět...

Rád si přečtu další recenze ať už to bude Calibra, Leon, nebo i ta 911 :) Jentak dál hoši a slečno! :)

Caddy
25. února 2016, 16:48
0

Nevidim problem, prave, ze na tomto serveru si s chuti prectu i takovy test, protoze vim, ze bude pohled na auto trochu jiny nez v mainstreamu...a aspon se trochu dozvim, jak asi jezdi bezny lid :)

be
begbie
23. února 2016, 09:26
0

"nezaplatit za to všechno moc peněz" - jako 750 tis. CZK není moc peněz? To teda autorovi článku závidím jeho životní standard. Ale i kdyby to někdo považoval za super cenu, tak si myslím, že to ten rencek vrátí na servisu i s úrokama.
Jinak článek hnus fialovej. Mudrovat nad touhle kraksnou jaká je to paráda, no nechápu. Ale asi jsem divnej...

reagovat
Le
Leli
23. února 2016, 13:35
0

V clanku je zmineno, ze by autor volil jinou specifikaci, ktera by mu financne davala versi smysl... Posledni dva odstavce pred Technickymi udaji.

Ro
Ronoath
23. února 2016, 10:23
0

Život je otázka priorit. Já si klidně a rád počtu o autu, které má v popisu práce hlavně pohodlí. To je pro mě důležitá informace, ale zároveň by mohla být trochu rozvedena:-)

A líbí se mi také polemika s dnešní módou 4x4.

Zkrátka, jsem rád, že Autíčkář je tu i pro ty "alternativní" uživatele aut a díky za takové články.

reagovat
Frenki190
23. února 2016, 20:06
0

Taky podobné testy novotin nečtu, na Autíčkář jsem došel právě kvůli tomu, že se zajímal o "starší" auta... tak snad nám to kluci vykompenzují nějakýma starýma plečkama... co takhle nějakej Renault 11 turbo a podobný věci??? :)

reagovat
BobAsh
23. února 2016, 22:31
0

Rýsuje se nám možnost dostat se k pár zajímavým starým Renaultům, takže stay tuned :)

Goldies
23. února 2016, 20:12
0

Zrovna u tehle recenze mi chybi druhy pohled napr od Vavrise nebo AngryCat... Myslim ze by te recenzi hodne prospel ;-)

reagovat
Je
JeepCH88
23. února 2016, 21:47
0

To jsou zase kecy, ano je to strašný PR za který redakce dostala milion.
Proboha lidi tak si to prostě NEPŘEČTU, když mě to nezajímá. Na hlavní stránce za tento týden máš snílka o GTV a krásným Caprice + ftákoviny, co jsme slyšeli o autech......jojo ale jinak tady jsou jen články co jsou všude, že jo?
BTW. tenhle web jsem si oblíbil ze stejného důvody jako ty/vy, ale taky si tady rád přečtu něco o moderních autech, protože na jiný auto servery nechodím, pač mě prostě nezajímá velikost kufru a spotřeba -3 litry, zatímco tady na autíčkaři ty nové věci testujou zajímavě a i tak je to zajímavé počtení. A trochu se zamyslete, asi těžko tady udělají každý týden recenzi něčeho starého...a teda zrovna té staré 911 to je příklad jak bota, protože každej její majitel ji hned pujčuje na požádání......
PS: Za prvé se omlouvám, že jsem se tak rozjel, ale tohle mě prostě točí
Za druhé......test staré 911 mi přijde o hovně protože to si někde klidně najdu, pro mě byl zajímavější třeba Town Car nebo Chrysler LHS......nebo kdyby se objevil nějaký Jeep:)

reagovat
Je
JeepCH88
23. února 2016, 21:49
0

Měla to být reakce na příspěvky na začátku, ale tlačítko reagovat nějak zlobí

Goldies
23. února 2016, 23:21
0

Nabizim test staryho japonskyho krapu :-) ale musi ho testovat Vavris a ZloKocka :-D

reagovat
Vavris Vavrisovic
24. února 2016, 06:21
0

Na tebe si brousím zuby od prvního okamžiku, kdy jsi tady zahlásil cosi o 2ZZ :-) Hellcat se určitě mileráda přidá...

Goldies
24. února 2016, 06:56
0

Ok, ber to jako domluvenou vec :-) myslim ze tyden bez MRchy zvladnu :-)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
27. srpna 2017, 19:08
-3

Prosím, hlavně si nekupujte žádné Renaulty ani Dacie od RPZ(tečka)cz. Pravděpodobně prodávají pěkné křápy, protože jim musím vytrvale v komentářích pod články dělat reklamu, na nic lepšího jim asi nezbývají finance.
-
Komentář upraven 14. 7. 2019, 21:56:22

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem