načítám data...

Méně je někdy více aneb f plný nemusí být nejlíp

05. října 2015, 20:55 14 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Bývaly doby, kdy jsme všichni chtěli každé auto ‚f plný'. Ale poslední dobou čím dál častěji narážím na to, že špičková výbava nedává ani zdaleka nejlepší smysl. Zlatý střed bývá skryt někde mnohem níž. Změnil jsem se já, nebo auta?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Možná jste jako malí také chodili s tatínkem nebo dědečkem po bazarech obhlížet, co zrovna dovozcové od našich západních sousedů přivezli, případně (v menší míře) co kde vykoupili. Pamatuji si, jako by to bylo včera. Zvláště na prázdninách u babičky na Vysočině znamenal každý výlet za nákupy do nedalekého Humpolce, že se nutně musíme zastavit také v jednom z několika místních autobazarů, plných nablýskaných strojů. Renaulty 19, Fordy Sierra a Opely Astra vypadaly proti Kadettu mého otce úžasně a byly plné fantastických věcí, které naše auto neumělo. Centrální zamykání. Elektrická okénka, někdy dokonce i vzadu! Rádio na kazety, u dražších značek někdy i na cédéčka! Ve vzácných případech i kožené sedačky!

Svatým grálem v té době a ještě i nějaké ty roky potom bylo auto ‚f plný palbě‘. Plná výbava pro mě tehdy znamenala onu uctívanou kombinaci centrálu, elektrických okének a klimatizace, postupem času začalo přibývat dálkové ovládání k centrálu a možná dokonce tempomat. A po dlouhou dobu to tak i zůstalo. Ještě když jsem si před nějakými šesti lety kupoval svoje první moderní auto, Ford Mondeo Ghia z roku 2003, odpovídala jeho tehdy stále solidní výbava poučkám z 90. let. Okna v proudu, dálkáč, klíma. Tempomat se nekonal, za kůži si původní majitel nepřiplatil, ale jinak šlo o poměrně úctyhodně vybaveného zástupce svého druhu.

Ve vyšších třídách už se začínal svět měnit, přicházely navigace, bi-xenonové světlomety, bezklíčové vstupy a jiné vychytávky, ale u aut pro obyčejné lidi bylo zatím všechno víceméně při starém. Moje Mondeo nemělo vlastně nic, co jste si nemohli koupit na špičkové auto z osmdesátých let. No, vlastně jste téměř veškerou jeho výbavu mohli mít už v šedesátých, pokud byste obětovali cédéčko, plně automatickou klimatizaci a vyhřívání předních sedadel.

Teď, o málo víc než dekádu později, se ale svět běžných, masově vyráběných aut drasticky změnil. Ještě před deseti lety jste mohli u většiny modelů realisticky aspirovat na to, že si pořídíte kousek v plné výbavě. Dokonce se to dalo považovat za rozumné. 

Pokud vám někdo řekne, že si objednal Golfa v plné výbavě, nejspíš lže

Ale dnes? S pronikáním stále dalších a dalších technologií a vychytávek i do mainstreamových modelů se skutečně ‚plná výbava‘ pozvolna stává něčím poněkud extravagantním a v mnoha případech téměř nereálným. Za posledních pár týdnů jsem se osobně setkal s několika exempláři z kategorie vozů vybavených extravagantně (aniž musely být nutně v plné výbavě) a hraní si s konfigurátory odhalilo několik případů, kdy je plná výbava skutečně nereálná. Nebo si alespoň nedokážu představit, že si někdo takové auto objedná.

Ostatně, posuďte sami. Kolik si myslíte, že bude stát takový Volkswagen Golf ‚f plný palbě‘? Půl milionu? Tři čtvrtě? Samá voda. Pokud si objednáte takového Golfíka ‚se vším‘ a pokud nás konfigurátor nešálí a na něco jsme nezapomněli, přijde vás takový pětidveřový Golf 2.0 TDI s automatickou převodovkou DSG, adaptivním tempomatem, asistentem pro jízdu v pruzích, parkovacím asistentem, couvací kamerou, bezklíčovým vstupem a startováním, vyhřívanými, elektrickými a automaticky sklápěcími zrcátky, chytrým telefonováním, vyhřívaným čelním sklem, velkou navigací, adaptivním podvozkem, příplatkovým audiem, panoramatickým střešním oknem, vyhřívaným volantem a dalšími drobnostmi na krásných 1 121 341,- Kč. 

Až vám tedy příště někdo řekne, že si objednal ‚Golfa v plný‘, můžete mu s klidným svědomím říct, že lže. Protože jediná další alternativa je to, že je dotyčný člověk šílenec. Jakkoliv se totiž Golf pomalu stává něčím víc než obyčejným rodinným hatchbackem a přetváří se v pozoruhodný skoro-prémiový fenomén, zaplatit za vcelku běžný naftový hatchback cenu skromně vybaveného éčkového Mercedesu nezní zrovna jako věc, kterou by racionální člověk mohl udělat. 

U značek, které zákazníkům nedopřávají takovou svobodu v objednávce ‚á la carte‘ a omezují rozhodování na předpřipravené balíčky a kombinace výbav s motory, je tento efekt samozřejmě o něco méně výrazný. Přesto se však nejen v konfigurátorech, ale i při reálném testování setkáváme se spoustou aut, která jejich výbava posunuje daleko mimo ‚komfortní zónu‘ daného modelu. Všechna ta panoramatická okna, zástupy nejrůznějších elektronických trpaslíčků, audiosystémy slovutných značek a jiné hezké hračky jsou sice příjemné a okouzlující, ale když se člověk zamyslí nad tím, co doopravdy potřebuje, a především nad tím, kam tyto věci posouvají cenu, dávají čím dál menší smysl. Nebo přinejmenším nedává smysl si tyhle krásné hračky objednávat všechny.

Kupovat nové auto dnes není vůbec jednoduché. Už nemůžete prostě přijít a říct, že chcete všechno

Když se potom na ceník či konfigurátor podíváte střízlivýma očima, zjistíte, že by vás při objednávání čekala spousta těžkých vnitřních bojů. Objednám si ta skvělá LED světla, která ztlumí paprsky do protisměru a před vás stále září naplno? Nebo si raději připlatím za lepší sedačky? Smířím se s chudší výbavou, aby mi zbylo na silnější motor? Nebo naopak oželím pár kilowattů či nějaký ten válec, aby mi zbylo na hezčí interiér nebo navigaci s couvací kamerou?

Zkrátka a jednoduše, dnešní kupující nového auta to nemá vůbec jednoduché. Samozřejmě si může objednat automobil ‚f plný palbě z devadesátek‘, kterážto konfigurace se dnes obvykle označuje jako ‚f sociálu‘. Ale už nikdy nebude mít ten povznášející pocit, že si objednal auto úplně se vším, co si objednat mohl. Samozřejmě jsou výjimky – u leckterého modelu od Mazdy dává nejvyšší konfigurace nejlepší smysl, protože jen tak dostanete nejlepší motor, a třeba u Fordu Mustang sestává plná výbava ze tří nepříliš drahých položek. Ale u typického dnešního auta máte tolik možností volby, že vám nezbude než dělat kompromisy.

Musíte si najít auto, které bude tak akorát výkonné, tak akorát vybavené, a za to všechno zaplatíte cenu, která pro vás bude přijatelná. Už v minulosti se stávalo, že čtyřválcová verze nějakého modelu byla vyváženější a dávala větší smysl než šestiválec, nebo že dávalo o něco větší smysl nekupovat si nejvybavenější, nejdražší variantu. Ale nikdy to nebylo tak výrazné jako dnes, kdy je optimálním řešením u většiny modelů varianta někde ze středu nabídky – jak po stránce výbavy, tak motorů. Každé auto má svou ‚komfortní zónu‘, kde dává perfektní smysl a mimo kterou buďto působí příliš chudě a očesaně, nebo naopak dělá dojem, že hraje mimo svou ligu. Ale nikdy dřív nebylo tak snadné se mimo tuto zónu dostat.

Je to špatně? Nejspíš ne. Je hezké mít možnost objednat si rodinný hatchback s výbavou hodnou limuzíny, i když tuto možnost patrně nikdy nevyužijete naplno. Ale možná se tak ztratilo něco z kouzla jednodušších časů, kdy jste mohli jednoduše přijít do showroomu, objednat si to nejlepší, co bylo možné objednat, a ono to bylo opravdu nejlepší. Dnes je tou nejlepší volbou obvykle jakýsi kompromis, skrytý hluboko v temnotách ceníků a konfigurátorů. Možná to bude prostřední motorizace s druhou výbavou odspodu a pár příplatkovými položkami, na nejmenších kolech, která se prodávají. Možná to bude druhá nejslabší motorizace se spoustou výbavy. Možná to bude něco úplně jiného. Ale téměř nikdy to nebude ten nejšpičkovější model nabídky.

A to jsme se ještě nezmínili o případech, kdy by u některých položek na přání bylo lepší si připlatit, aby vám je výrobce nenamontoval…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Caddy
05. října 2015, 21:40
0

dlužno také podotknouti, že někdy ani není fyzicky možné si objednat auto se vším, bo se různé prvky výbavy navzájem vylučují...to jsou ty proklté balíčky...

reagovat
BobAsh
05. října 2015, 22:58
0

To se většinou týká až prémiovek. A nebývá to nic, co by člověku reálně vadilo - maximálně nejdou kombinovat sportovní sedačky a odvětrávání nebo střešní okno a Alcantara strop. Neviděl sem, že by si člověk třeba musel vybrat mezi LED světly a navigací :)

Nedy
06. října 2015, 14:23
0

Dovoluji si nesouhlasit. Na základě vašeho článku o Fabii jsem cvičně zamířil do konfigurátoru (do budoucna bych možná o něčem takovém "do města" uvažoval). No a už u té Fabie se některé prvky vylučují. Nepamatuji si z hlavy co, ale je to tam...

Sn
Snowman000
05. října 2015, 22:36
0

Analogovu rucku sa mi do rodinneho Golfu VII dostat nepodarilo, ale zase ma 3 dvere :P

reagovat
PeterLuk
07. října 2015, 07:23
0

V tomto ohľade mi tiež niekedy príde, že chýba možnosť "vzdať sa" určitého prvku výbavy, mne osobne trebárs vadí elektrická "parkovacia" brzda, ztmavené sklá či digitálne prístroje. Ale toto mi v ponuke chýba, tu sa jednotlivé prvky výbavy často vylučujú. Tieto prvky sú brané len ako súčasť "socka editions", ale ja ich mám radšej. Som staromódny... :D

briza
06. října 2015, 00:40
0

Moje primární přibližovadla mají už v základu většinou daleko víc věcí, než bych potřeboval,nicméně kdybych měl něco konfigurovat úplně od holoty,viděl bych to asi takhle:xenony,dálka,tempomat,klima(klidně i manuální,protože automatickou mám beztak pořád nastavenou na "LO" :) ),el. okna,samozřejmě rádio(usb,modrej zub) a loketní opěrka. To by mi bohatě stačilo. Plus pokud by tam byly nějaký křesla, tak bych připlatil za sedačky s aspoň nějakým tvarem.

reagovat
an
andy4
06. října 2015, 10:55
0

Napr. taký Swift Sport sa ani nedá kúpiť v inej výbave ako "f plnke". Doobjednať vo výrobe sa nedá NIČ, voliteľná je iba farba biela, čierna, modrá, strieborná. Všetko metalické laky a BEZ DOPLATKU :D

reagovat
Ev
Evlo
06. října 2015, 11:11
0

To mam nejradeji, clovek to nemusi resit alespon.

Nedy
06. října 2015, 14:29
0

Jak píš BobAsh v článku, hodně závisí na tom, o jaké auto se jedná. Golf je ukázka extrému. Nicméně v uplynulých měsících jsem řešil, co si koupíme za nový rodiný stěhovák. Jedním z finalistů byla Mazda 6 kombi. Od brněnského zastoupení jsem dostal nabídku na auto s nejsilnějším dieselem, automatem nejvyšší výbavou a všemi příplatky vyjma čtyřkolky a tažného za bez pár tisíc 800 tis Kč včetně DPH. Stjeně takn není problém např. Outback koupit f plné... V obou případech je to ale dáno japonský přístupem k prodeji výbavy.

reagovat
Jo
Josef
06. října 2015, 19:05
0

Další zajímavá a pravdivá úvaha. Vůbec je příjemné číst autorskou práci, za kterou redakci děkuji. V dnešní době, kdy tutéž tiskovou zprávu směrem ze západu na východ přinesou během tří dnů všichni, případně kazí náladu sobě i čtenářům lkáním nad politikou, stavem dálnic a bůhví čím ještě, je to příjemné zpestření. Jakkoliv bych si přál, aby to bylo normální a výše uvedené výjimkou...

reagovat
PeterLuk
07. října 2015, 07:16
0

Súhlasím, ale mňa v súvislosti s výbavami ťaží iný problém. Väčšina áut je navrhovaná ac prezentovaná v reklamách, testoch a showroomoch vo vyšších vybavácj, v najvyšších vybavách za cenu "už od 12 000" s reálnou cenou "23 000". Ac hlavne, často to auto za 12 000 vyzerá úplne inak než auto za 23 000. Dobre je to vidieť pri takej Octavií alebo na novom Peugeote 308. Kabaň so svojim tímom odviedli dobrú prácu, ale pokiaľ to auto nemá čierne svetlá, hmlovky, LED-ky a niektoré ďalšie prvky, alebo je dokonca v základe s čiernymi lištami a s "čiernou dierou" v nárazníku, tak má k aktraktívnosti a k autu v reklame ďaleko. Pravdou síce je, že väčšina ľudí nevolí auto v "holátku", ale rovnako väčšina ľudí ani nekupuje auto v "plnej". A tieto holátky často kupujú firmy do fleetov.
A mňa už štve, že v reklamách sa prezentuje iné auto a iná cena. Nemám nič proti základným výbavám, nemám nič proti čiernym lištám, niekedy je lákavé kúpiť za cenu vybavenej Fabie základnú Octaviu, či za cenu vybaveného Superbu A4 v základe. Ale štve má, že pokiaľ auto nemá vyššiu výbavu, tak väčšinou ani nevyzerá dobre. Štve má že sa tieto autá výrobcovia hanbia. Že musia kričať "aha to je socka, nemá na LED diódy". Štve má ten prístup, keď sú autá navrhované v najvyššej výbave a potom sa akurát výberu niektoré prvky. Väčšina moderných áut už ani bez LED-iek, strieborných líšt, veľkých diskov ani navigácia ani nevyzerá dobre. Tým výrobcovia vpodstate nútia človeka kúpiť si vyššiu výbavu. Chceš peknú Octaviu? Smola, pre teba 15 000 z plagátu neplatí, musíš dať aspoň 20 000...

reagovat
Ad
Adam
07. října 2015, 14:20
0

Pripomina mi to reklamu na sestkovyho passata. Na obrazku modra R36 a pod tim cenovka JIZ OD 530 000

PeterLuk
07. října 2015, 19:24
0

Ináč sorry za preklepy, ale písal som ráno z mobilu a mal som slabý net, nekontroloval som si to. :D

martin_100
09. října 2015, 20:36
0

To mi připomíná když byl sosued z chaty kupovat novýho fiata seicento .... kravaťák mu ochotně začal auta ukazovat vyjmenovávat výbavy, rádia litý disky atd ... Soused ho jednoduše umlčel- Chci auto se 4 kolama, sedačkama, volantem a motorem všechno ostatní si strčte za kobouk. Jo a bude modrý.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem