Na počátku byla udržitelnost, přestože v trochu jiné podobě, než ji skloňujeme dnes. Jedna z automobilových ikon minulého století – maličký Renault 5 - představoval chytrou odpověď na ropnou krizi, která nutila automobilky i řidiče tlačit výdaje co možná nejníže. Hned v roce 1973, kdy byl model představen, se ho prodalo přes 100 tisíc kusů, za celou dobu trvání výroby opustilo brány fabriky 5,5 milionů pětek. Mimochodem, v začátcích vzniklo i něco kolem stovky aut s elektrickým pohonem. Jejich dojezd byl zhruba 60-70 kilometrů a prodaly se státní správě.
Dnešní Renault 5 si klade podobné cíle – nabídnout co nejdostupnější městské vozidlo, které ovšem v souladu s aktuálním směřováním autoprůmyslu jezdí ryze na elektřinu. Přestože první kousky dorazí k zákazníkům teprve v druhé polovině května, už teď můžeme s jistotou říci, že sázka na retro se automobilce vyplatila. Od chvíle, co se objevily první zprávy o podobě nové pětky, se o ní píše i mluví. Nadšení novinářů šlo dokonce tak daleko, že ji pro letošní rok zvolili Evropským autem roku.
Prvotní návrh městského elektromobilu odkazujícího na francouzskou legendu přitom vedení společnosti odmítlo, neboť Renault se do retro designu pouštět nehodlal. Všechno změnilo až jmenování nového generálního ředitele, jímž se stal trochu paradoxně Ital Luca de Meo. Stačilo jedno setkání s oranžovou maketou v životní velikosti, a projekt se dal do pohybu neuvěřitelnou rychlostí. Pokyn přišel v červenci 2020 a v lednu 2021 již existoval nový model na úrovni konceptu, který se stal symbolem nové strategie „Renaulution“. V červenci 2023 pak Luca de Meo usedl do maskovaného auta k první testovací jízdě…
Zábava na elektřinu
K první testovací jízdě usedli před několika dny do nového Renaultu 5 i čeští novináři, a to v parku Volmanovy vily v Čelákovicích. Okolní silničky jsou pro malé autíčko jako stvořené, a i když šlo o krátkou trasu, byla z toho – nejen u mne osobně – láska na první pohled.
Výkon 150 koní samozřejmě nestačí k tomu, aby se dalo mluvit o hot hatchi, ale podvozek a řízení by si takové označení klidně zasloužily. Jízda je svižná a zábavná, auto se nadšeně žene do zatáček a gumy se drží asfaltu jako přibité. Reakce na pokyny volantu s krátkým převodem řízení jsou pozoruhodné a vlastně ani nemusíte jet rychle, abyste se pro sebe pod vousy usmívali.
Na druhou stranu – díky tomu, že o žádný hot hatch nejde, mohl podvozek zůstat i překvapivě pohodlný. Ne že by nerovnosti přímo žehlil, ale tlumí je příkladně. Po celou dobu se navíc koukáte na mimořádně povedenou kabinu, jejíž kouzlo nijak nesnižují ani tvrdé plasty, které se tu a tam objeví. Pořád je to malé auto, jehož cenovku automobilka potřebuje udržet co nejníž, to se rozumí. Zároveň ovšem designéři dokázali, že co je levné, nemusí být laciné, zvláště když tomu dáte nápad a styl. Vskutku dobrá práce, milý Renaulte!
Vyrobeno ve Francii
Moderní pětka je postavena na platformě AmpR Small, která byla vyvinuta pro elektromobily s pohonem přední nápravy. Zajímavostí je víceprvková zadní náprava pro všechny výbavy, která u aut této velikosti nepatří zrovna ke standardu. S délkou 3,92 metru je oproti svému slavnému předkovi skoro o půl metru delší, na dnešní poměry však zůstává malým autem a na elektromobil i relativně lehkým - ve všech verzích se hmotnost vejde pod 1,5 tuny.
Už na pohled je to sympaťák – světla ze samých čtverečků vás při příchodu pozdraví mrknutím, milý detail představuje displej na kapotě, který indikuje stav nabití. Ve všech výbavách má 18palcová kola a nabízí i hromadu možností individualizace, ať už jde o výrazné barvy, polepy střechy nebo styling interiéru. Údajně existuje celkem 128 kombinací.
V kabině najdete spoustu úložného prostoru, jak se na francouzské auto sluší (celkem by jich mělo být 18,9 litrů), povedly se však i další věci. Pod centrálním displejem zůstala zachována manuální tlačítka pro klimatizaci a vyhřívání sedaček, čalounění s naznačeným písmenem H odkazuje na původní Renault 5 Turbo. V příslušenství pak najdete další doplňky z 3D tisku a samozřejmě i proutěný držák na bagetu, z nějž měli před časem novináři druhé Vánoce.
Recyklované materiály už dnes nikoho nepřekvapí. Potahy sedaček tvoří ze sta procent, na celém vozu se pak podílejí zhruba 20 procenty. Ještě zajímavější mi však připadá přístup Renaultu k šetrnosti výroby, která probíhá jen pouze ve Francii. Žádný z dodavatelů přitom není vzdálen více než 300 kilometrů od fabriky v Douai, kde se auta kompletují.
Infotainment obsahuje již dobře známý systém open R-Link s integrací Google, novinkou je virtuální asistent Reno, napojený na ChatGPT (zatím funguje v angličtině a francouzštině, časem by se měl naučit i česky). O bezpečí se stará celkem 26 asistenčních systémů včetně aktivního brzdění i při couvání a adaptivního tempomatu s centrováním v jízdním pruhu. Po jízdě si můžete nechat zobrazit své „safety score” a vyslechnout si doporučené rady pro další jízdu.
Jak daleko dojede a co to bude stát
Parametry baterie a motoru prozradí, že se nejedná o vůz na dálkové cestování (pokud by vás to nenapadlo na první pohled). Jako první dorazí na náš trh auta vybavená silnějším motorem, který má výkon 150 koní a točivý moment 245 Nm. Z nuly na sto zrychlí za 8 sekund a maximální rychlost je elektronicky omezena na 150 km. Lithium-iontová baterie o kapacitě 52 kWh umožňuje při normované spotřebě 14,9 kWh dojezd až 410 km. O něco později bude k dispozici také motor s výkonem 120 koní, a to v kombinaci s baterií o využitelné kapacitě 40 kWh.
Na rychlonabíječce lze nabíjet výkonem 100 kW, na pomalé pak 11 kW. Jako první Renault poskytuje pětka obou směrné nabíjení – s konektorem V2L ji proměníte na powerbanku, která může napájet rozmanité spotřebiče.
Vybírat můžete celkem ze 4 výbav – Evolution, Techno, Iconic a Roland Garros. U dvou prostředních jsou k dispozici obě motorizace, Evolution dostanete jen se slabší, Roland Garros zase jen se silnější. Potěšující zpráva je, že tepelné čerpadlo dostanete jako standard ke všem výbavovým stupňům.
Startovní cena činí 675 000 korun, za top výbavu dáte 899 000 Kč. Nejlevnější variantu se silnějším motorem a větší baterií představuje stupeň Techno za 799 tisíc.
rivka
14. 5. 2025, 15:36 1 reagovatDát tomu motory 1.2/1.4/1.6/1.5 dCi s "cenou od" řekněme 350t. tak... - tak by to byl hit? Kdo ví...
Já ale vím jistě že bych se okamžitě vydal k dealerovi (a to si - po sedmi letech s Avantimem - o brněnských dealerech renaultu fakt nemyslím nic dobrého) a složil jim tam nevratnou zálohu. :-)
martin_100
15. 5. 2025, 07:58 0Bejt to 450talhle na baterky tak toho budpu plný ulice taky..... Na druhou stranu itakhle je to fajn. Asppn to bude porádnej exot a tak udělá radost kdyz ho občas člověk někde zahlídne.
Jimi
15. 5. 2025, 08:02 -1 reagovatNa ježdění pro rohlíky jako 2.- 3. auto v rodině skvělé. Sympatická váha a podvozek, zatím osobně jedno z normálních BEV na rozdíl od čínských rozevlátých a ocucaných bonbonů. Sekundární trh je zatím hrůza, jako mírně ojeté za dobrou cenu to nebude co řešit.
tomaass2
15. 5. 2025, 15:41 0Taky si myslim, že sekundární trh ze západní Evropy (a našich velkých měst) tuhle stylovku za pár let pěkně rozšíří, navíc pokud vim, tak Renault nikdy neprodával za ceníkové ceny. Líbí se mi to a těším se na to na silnicích, a snad ještě víc na Twingo :)
A jsem zvědav, kdo první do držáku na bagetu nacpe lahváče :D
jerry
16. 5. 2025, 11:47 2 reagovatSkoro 1,5 tuny a 120 nebo 150 koníků. To si užiju více legrace se svým starým dobrý Suzuki Swift Sport se 136 koníky a hmotností 1000 kg. Ale musím uznat, že nová pětka vypadá hezky. Škoda, že není nabízena i se spalovákem.
Solii
16. 5. 2025, 14:55 4 reagovatKvůli těm vašim votravným vyskakovacím reklamám sem chodím stále míň a brzo asi přestanu úplně. Na mobilu už nejde web Autíčkáře skoro vůbec provozovat.
PB
21. 5. 2025, 06:50 1 reagovatHele, musím přiznat, že ten novej web je strašnej. V podstatě na čemkoli jiném než tabletu to vypadá hrozně, po kolena reklam... nemám ho rád a přestávám sem také pomalu chodit, jako @Solii ... je to škoda.